«تو» نه، «شما»!

گروه تعاملی الف،   4021013030 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

زیبنده نیست که مردم را با افعال مفرد، مانند برو، بیاور و یا فلان کار را انجام بده، مورد خطاب قرار داد، یا با اسم اشاره مفرد، مردم و ارباب رجوع را که ولی نعمت هستند با به کار بردن لفظ تو، خطاب قرار داد.

«تو» نه، «شما»!

گروه تعاملی الف - محمد ذاکری:

تاکنون قوانین و آیین‌نامه‌ها و مصوبات بسیاری، در راستای حفظ حرمت و کرامت ارباب رجوع، به تصویب مجلس، دولت و سران قوا رسیده است، که برای نمونه و مدل می‌توان به قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب 27 / 7 / 1390 و قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 9 / 4 / 1371 و مصوبه هیات وزیران، موسوم به منشور اخلاقی و اداری و اخلاق حرفه‌ای کارگزاران نظام مصوب 1 / 2 / 1400 اشاره نمود. اما آنچه بعنوان ضعف قوانین مذکور، منجر به عدم رعایت و حفظ حرمت مردم و مراجعین به دستگاه‌های مورد اشاره شده است، عدم توجه به نحوه اجرای آن مصوبات است. به نحوی که اولا- اثبات تخلف کارکنان دستگاه‌ها نسبت به عدم رعایت حرمت ارباب رجوع، امری دشوار بلکه ناممکن است و ثانیا- به فرض اثبات تخلف، پیگیری آن از حوصله ی شاکی خارج است.

زیبنده نیست که مردم را با افعال مفرد، مانند برو، بیاور و یا فلان کار را انجام بده، مورد خطاب قرار داد، یا با اسم اشاره مفرد، مردم و ارباب رجوع را که ولی نعمت هستند با به کار بردن لفظ تو، خطاب قرار داد. چه رسد به بی حرمتی و فریادهایی که به نا حق توسط برخی صاحب منصبان و کارکنان دستگاه‌ها، خطاب به ارباب رجوع  صورت می‌گیرد و متاسفانه شمارش این بی مبالاتی‌ها و بی مهری‌ها امری دشوار و بعضا غیر ممکن است و همچنین عدم انجام تکالیفی که قانونا بر عهده مسئول و کارمند است، موجب دلسردی و ناخرسندی مردم می‌شود. آن هم مردمی‌که در کشاکش مشکلات و فتنه‌ها و کارشکنی‌های خارجی و داخلی، با بصیرت و شجاعت مثال زدنی خود و با وقت شناسی، بارها آزادگی و استقلال و ایستادگی خود، در برابر فتنه‌ها را به رخ جهانیان، کشیده‌اند و از اسلام و حریم آن دفاع نموده اند.

جا دارد، تمامی‌ ارکان حاکمیتی، با در نظر داشتن جایگاه خود و مردم و با التزام به احکام اسلام ناب محمدی (ص) و امتثال امر الهی، نسبت به هر چه بهتر شدن جایگاه نظارتی مردم بر رفتار کارکنان و کارگزاران و صاحب منصبان، اقدام نموده و نگذارند این رویه ناصواب، به ناحق ادامه یافته و به حق مسلم افراد خاطی و قانون شکن  مبدل گردد.

باید پذیرفت که مردم، ولی نعمت و صاحب اصلی این انقلاب هستند و رعایت حرمت و تکریم مردم، یک فریضه و واجب الهی است و حرمت شکنان، نه تنها اصول اولیه اخلاقی را زیر پا می‌گذارند، بلکه مرتکب فعل حرام شده و بر وزر و وبال خود را در دنیا و آخرت، می‌افزایند.

همچنین به مردمی‌که شاهد و ناظر رفتار ناپسندی در ادارات و دستگاه‌ها هستند، پیشنهاد می‌شود، چنانچه موضع صریحی علیه فرد خاطی نمی‌گیرند، حد اقل با روی خندان به استقبال وی نروند. و پشت میز نشینان نیز، بیاندیشند که اگر این میز و صندلی ها، وفا داشتند، اکنون این جایگاه به دست ایشان سپرده نمی‌شد.

برای حسن ختام این نوشتار، توجه خوانندگان محترم را به حدیثی نبوی، جلب می‌نمایم:

رسولُ اللّه ‌صلى الله عليه و آله : ثلاثةٌ مِنَ الذُّنوبِ تُعَجَّلُ عُقوبَتُها و لا تُؤَخَّرُ إلى الآخِرَةِ : عُقوقُ الوالِدَينِ، و البَغيُ على الناسِ، و كُفرُ الإحسانِ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سه گناه است كه كيفرشان در همين دنيا مى رسد و به آخرت نمى‌افتد : آزردن پدر و مادر، زورگويى و ستم به مردم، و ناسپاسى نسبت به خوبي‌هاى ديگران.  ((الأمالي للمفيد : 237/1.))

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۴۴۶۲۰۱۲:۵۵:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
کاش به من تو میگفتن و حتی اهانت میکردن، اما کاری که قانونیه رو راه مینداختن.
ناشناس۳۳۴۴۶۶۳۱۳:۳۷:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ایران باید اداراتش با مملکت داریش جور باشه .
ناشناس۳۳۴۴۶۶۵۱۳:۴۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اگر افرادی کارشان در ادارات گیر است و مجریان و کارکنان بد برخورد می کنند نباید مستقیم با آنها درگیر شد بلکه بطور غیر مستقیم باید به نهادهای نظارتی اطلاع داد.
ناشناس۳۳۴۴۷۶۳۱۵:۱۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
تا حالا خودت رفتی؟ تو اداره‌جاتی که همه با هم فامیلند کسی با کسی کاری ندارد. باید مساله استخدام را حل کرد تا این رابطه بازیها حل شود.
ناشناس۳۳۴۵۷۳۴۱۷:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
باید رو خوب اومدی؟! منظورت اداره جات کدوم کشور بود؟
ناشناس۳۳۴۷۲۳۱۱۶:۰۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
اونها اصلا توجه نمیکنند کافیه یک بار بری ببینی همه جا
عمران۳۳۴۴۶۲۳۱۲:۵۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
عقیده بنده این است که باید از تعارفات عبور کنیم و تمرکز را بر روی کارآمدی بگذاریم. اگر اداره ای کارآمد و پاسخگو باشد، برای ارباب رجوع شیوه برخورد و ادب و احترام اولویت پیدا نمیکند. اگر هم اداره ای یا نهادی ناکارآمد باشد با هزار تعارف و عزت و احترام نمیتواند ناکارآمدی خود را جبران کند.
ناشناس۳۳۴۴۶۴۹۱۳:۲۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
مشکل این هست فکر میکنید کارآمدی و ادب جدا از هم هستند. هیچ موسسه و اداره ای کارآمد نیست مگر اینکه به یک استاندارد مشخص در همه زمینه ها رسیده باشد از جمله نحوه برخورد با مراجعه کننده و اینها از هم جدا نیستند. اداره ای وجود ندارد که کارکنانش دلسوز باشند و وظیفه را درست انجام دهند اما آداب معاشرت بلد نباشند!
عمران۳۳۴۵۲۱۰۲۲:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بله اما برعکسش را زیاد میبینیم که یک نهادی ناکارآمد است بعد با تعارف و شعار میخواهد ناکارآمدی خود را بپوشاند.
ناشناس۳۳۴۵۴۷۹۱۱:۴۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
خیر، می شود وظیفه قانونی را با روی خوش انجام داد. همیشه دنبال بهترینها باشیم.
آزاد۳۳۴۴۶۲۸۱۲:۵۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در ادارات ما از اولش که نظام اداری ایجاد شده است نگاه به مراجعه کننده بعنوان نیازمند و درمانده و گرفتار بوده است و طنز تلخ اینکه عنوان ((ارباب رجوع)) هم دهها سال ورد زبانهای کارمندان،و طنز بشدت تلخ تر اینکه اینگونه اشخاص هر نوع برخوردی با مراجعه کننده داشته باشند به پای حکومتها و نظام نوشته می شود در حالی که وقت یارکشی ناراضیان همین مراجعه شوندگان صف اول ناراضیان را تشکیل می دهند.
ناشناس۳۳۴۴۶۲۹۱۲:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
مردم ولی نعمتان این انقلاب هستند؟ کدام مردم؟ فعلا ، ولی نعمتان کسان دیگری هستند
ناشناس۳۳۴۴۶۳۵۱۳:۰۴:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
یعنی اگر بگویند شما مشکل زیر میزی کار در رویی و.. حل می شود یا کمتر می شود؟
ناشناس۳۳۴۴۶۳۷۱۳:۰۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اول از همه به دستگاه فرهنگی کشور خرده بگیر که در فیلم دارند این حرمت ها را می شکنند و آموزش می دهند
محمد۳۳۴۴۶۵۱۱۳:۲۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بنده کارمند ساده ای هستم از خانواده ای کارگر و کشاورز و خودم در خیلی ادارات دیگر ارباب رجوعم. با ۲۶ سال سابقه کارمند بودن و بیش از آن ارباب رجوع بودن با اطمینان به شما می گویم آنچه نوشته شده انشای قشنگی بیش نیست و مجموعه ای شعار بی محتوا است. موضوع از اساس درست دیده نشده و اتفاقا تا وقتی مشکلات رو این شکلی ببینیم چیزی حل نخواهد شد.
ناشناس۳۳۴۴۷۰۱۱۴:۱۱:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
شما احتمالا هر جا می ری می گی من خودم کارمند فلان جا هستم کاری چیزی داشتین در خدمتم. طرف هم کارتون رو زود راه می اندازد! بله عزیز. ما از اساس خیلی چیزها را می بینیم!
محمد۳۳۴۵۵۲۷۱۳:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
نه. این طور نیست و برداشت و حدس شما اشتباه است.
ناشناس۳۳۴۴۶۶۹۱۳:۴۵:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ارباب رجوع و مستخدم در روزگار کنونی جایشان عوض شده
اصغر اصغر زاده۳۳۴۴۶۷۳۱۳:۵۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
البته برادر هر كسي طبق « فرهنگ » خودش عمل ميكنه و هر كسي فرهنگ خودش رادارد ! ... از كوزه همون برون تراود كه در اوست ! بالاتر ازاين هر چيزي هم فرهنگ خودش دارد ! به عنوان مثال داشتن « خودرو » هم فر هنگ رانندگي مي خواد ! ... استفاده تلفن همراه و تلفن ثابت هم بايد فرهنگ خودش را داشته باشد ! ... آپارتمان نشيني هم فرهنگ خودش را طلب مي كند ! ... همسايگي و سازش با همسايه ها هم فرهنگ خاص خودش را دارد ! ..طرز صحبت كردن ... لباس پوشيدن ، كفش پوشيدن ... بله برادر ! از فرهنگ مي گفتيم ، تلويزيون داشتن هم فرهنگ مي خواد ، بايد مواظب بود كه شب هاي تابستان كه همسايه تو حياط خوابيده ،صداي تلويزيون مانع استراحت همسايه نشه ! ... و خلاصه اين كه برادر هر كسب و كاري ، هر شغلي ، فرهنگ خاص خودش دارد ، من جمله كارمندي و برخورد با ارباب رجوع ! -------- بله برادر ! هر شغلي و هر كاري و هر پستي هم فرهنگ خودش را مي خواهد من جمله كارمندي بله ؟؟ .. من جمله پزشكي ... خياطي ووووو !!!
ناشناس۳۳۴۴۶۹۸۱۴:۱۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در یکی از بانک ها روی پیشخوان هر کارمندی یک دستگاه بود که هر کس کارش انجام می شد از 4 یا 3 گزینه ای که بود نمره ای به کارمند می داد یا می توان مانند اتوبوس ها که داخل آن ها شماره پلاک و سامانه پیامکی تخلف نصب شده در ادارات هم کد پرسنلی شخص همراه شماره ای برای پیامک تخلف یا تشکر نصب شود برای بداخلاقی، زیر میزی و ...
ناشناس۳۳۴۴۷۶۱۱۵:۰۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
درسته و وقتی گزارشات تخلف یک شخص زیاد شد ...
کرجی۳۳۴۴۷۷۳۱۵:۱۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
خیلی از مردم از رجوع به ادارات وحشت دارند مثلا شهرداریها. ایجاد عدالت اداری تنها راه احترام به ارباب رجوع است.
حسین۳۳۴۴۸۳۳۱۶:۲۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
کسانی که در ادارات صاحب قدرت و نفوذ هستند پشت شان به اندازه کافی گرم است هر کاری بخواهند می کنند و هر طور دلشان بخواهد رفتار می کنند شکایت....هم فایده ای ندارد چون کسی که قرار است رسیدگی کند از خودشان است و هوای ایشان را دارد البته کسانی هم هستند که همه زحمت به دوش آنهاست و هر بلایی هم نازل شود بر سر آنها نازل می شود و آنها برای همین حضور دارند....
سیاوش۳۳۴۴۸۵۳۱۶:۴۵:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بنظرم توبهترازشماست چون لفظ صمیمانه ست .
ناشناس۳۳۴۵۰۰۵۱۸:۴۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
در روابط شخصی وخصوصی بله
ناشناس۳۳۴۵۱۲۴۲۰:۲۷:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
اینو به کارمندان بانک بگین وقتی میخوای پول بذاری بانک،چای هم میارن ولی وقتی میخوای وام بگیری،انگار قتل کردی
ناشناس۳۳۴۵۲۵۱۲۳:۵۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
بعد از انقلاب اولین بار که کسی به من گفت «تو» در وزارت ارشاد بود. یک آدم مسئول کار کتاب بود که الان احتمالا بازنشسته است. چنان تعجب کردم که نزدیک بود شاخ در بیاورم. اما آن دوستمان در همین مرحله نماند و در موارد بعدی آنقدر تحقیر و توهین زبانی را ادامه و گسترش داد که کار نشر را رها کردم و رفتم دنبال یک کار دیگر! و خوشبختانه الان از تمام ناشر های این کشور وضعم بهتره!!
ناشناس۳۳۴۵۲۸۱۰۱:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
در نظام مهندسی شهر ما تبعیض وپارتی بازی وروابط عدالت را منکوب کرده است مثلا نقشه های بزرگ ونان آبدار برای دوستان وآشنایان داده میشود در حالیکه پایه آشنا پائین تر از غیر آشنا است ونقشه های کوچکتر برای کنترل نقشه به سایرین ارجاع میشود ولو اینکه پایه بالا تری دارند
سعید۳۳۴۵۴۴۵۱۰:۴۵:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
با وجود تحول عظیم فناوری ارتباطات، وجود 90 درصد حجم کار اداری فعلی بی معناست. جالب اینجاست که بعضاً کار را از خود اداره حذف میکنند ولی هزار تا شعبه از اون اداره میسازند و کارآفرینی! میکنند تا آخرش مردم توی صف بایستند و گردن کج کنند تا کارمند لطف کنه حوصله داشته باشه پاسخ بده.
ناشناس۳۳۴۵۷۳۸۱۷:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
اگر نظارت قوی باشد و فردی که بعنوان کارمند یا کارشناس یا مدیر در دستگاهی دارای وظیفه ذاتی مشخصی می باشد در مواجهه با ارباب رجوع حساب کار خودش را می کند و خود را مکلف و متعهد به پاسخگویی و انجام وظیفه طبق تکالیف قانونی خویش می‌داند هر جا چنین ضعفی وجود داشته باشد ناشی از ضعف حراست ها و حفاظت ها و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان می باشد هیئت های رسیدگی به تخلفات و حراست ها و حفاظت ها دارای اختیارات قابل و موثری می باشند و قادر به مهار ناهنجاری های رفتاری و عملکرد ناصواب و خلاف قانون و مجرمانه کارکنان مجموعه تحت مسئولیت نظارتی و حراستی و حفاظتی خود هستند اما آیا وجود این مجموعه های مذکور برای مردم ملموس است ؟ اگر نیست چرا ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین