کارگران زیر بار مزد منطقه‌ای می‌روند؟!

گروه اجتماعی الف،   4021103060 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود موافقت وزیر کار،‌ وزیر اقتصاد و جامعه کارفرمایی با تصویب و اجرایی‌شدن مزد منطقه‌ای، به نظر نمی‌رسد این ایده با موافقت کارگران و نمایندگان آنان در شورای‌عالی کار روبرو شود.

کارگران زیر بار مزد منطقه‌ای می‌روند؟!

به گزارش الف، با نزدیک‌شدن به موعد مسئله تعیین دستمزد، پیرامون این موضوع بحث‌های زیادی شده و نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت هر کدام مسائل خود را مطرح می‌کنند. یکی از نکاتی که اخیراٌ باب آن باز شده و دولت و کارفرمایان هم تاکنون از آن استقبال کرده‌اند، بحث تعیین مزد کارگران به‌صورت منطقه‌ای است؛ به این صورت که مزد یکسان در سراسر کشور ملغی و دستمزدها بر حسب هزینه‌های زندگی در مناطق مختلف کشور تعیین گردد. بدین‌صورت در کلان‌شهرها و مناطق بزرگ که هزینه‌ زندگی بیشتر است، پرداختی‌ها بیش از مناطق دیگر خواهد بود. هر چند که در تعیین دستمزدها، شاخص‌ها و ملاک‌های متفاوتی دخیل خواهد بود اما این تفاوت پرداختی‌ها به کارگران نکته اصلی مزد منطقه‌ای است.

*از خط‌شکنی خاندوزی تا استقبال جامعه کارفرمایی

هر چند که مسئله تعیین مزد به‌صورت منطقه‌ای در ادوار گذشته هم مطرح بوده و در دولت اعتدال بود که این موضوع به نقطه ثقل بحث‌های تعیین دستمزد تبدیل شد اما به‌دلیل هزینه‌های بالا و تبعات فراوان آن، قلم قرمز به روی آن کشیده شد. اما در دولت سیزدهم دوباره این مسئله به میان آمده و اقدام وزیر اقتصاد و نگارش نامه به وزیر کار فتح بابی برای مطرح‌شدن دوباره این موضوع بود که می‌توان از آن به‌عنوان خط‌شکنی دولت یاد کرد.

در اواسط دی‌ماه بود که خبر آمد سید احسان خاندوزی با نگارش نامه به صولت مرتضوی پیشنهاد داده که مزد ۱۴۰۳ کارگران به‌صورت منطقه‌ای تعیین شود و متعاقباً دفاع وزیر کار از این مسئله و همچنین استقبال جامعه کارفرمایی موجب شده تا این موضوع در دستور کار شورای‌عالی کار قرار گیرد. اظهارات اخیر سید صولت مرتضوی و دفاع تلویحی از این مسئله حاکی از آن است که اراده ای قوی برای به‌سرانجام‌رساندن این موضوع وجود دارد و شاید شاهد تغییرات چشمگیری در موضوع تعیین دستمزد سال آینده باشیم.

وزیر کار در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایلنا داشته، به این مسئله اشاره و خاطرنشان کرده: «موضوع مزد منطقه‌ای و مزد رشته صنعتی و خدماتی عین قانون است؛ قانون‌گذار گفته است مزد باید بر اساس منطقه و نوع صنعت باشد و تا الان اجرا نشده است، درحال حاضر پیشنهاداتی را بعضی از دوستان که از اعضای شورای عالی کار هستند، ارائه داده‌اند که در دست بررسی است. می‌نشینیم بحث می‌کنیم اگر در شورای کار تصویب شد، حتما اجرا می‌شود اگر نشد هم خیر.»

*کارگران زیر بار مزد منطقه‌ای نمی‌روند

باید توجه داشت که اگرچه استقبال دولت و کارفرمایان از این موضوع، عامل بسیار موثری در تصویب و اجرایی‌شدن مزد منطقه‌ای است اما تمام موضوع نیست و مخالفت جامعه کارگری و نمایندگان آن نیز عامل مهمی در تحقق این خواسته است. در جلسه اخیر کمیته مزد شورای‌عالی کار، نمایندگان کارگران به مخالفت با این موضوع پرداخته و منتفع‌نشدن کارگران از این اقدام را دلیل مخالفت خود قلمداد می‌کنند. 

محسن باقری، یکی از نمایندگان کارگران و عضو کارگری شورای‌عالی‌ کار در این رابطه گفته: «موضوع مورد مباحثه جلسه دیروز (دوشنبه) شورای‌ عالی‌ کار، ناگزیر بررسی مزد منطقه‌ای مطروح در جلسات قبلی بود. گروه کارگری و نمایندگان تأمین اجتماعی همچنان بر مخالفت خود در خصوص اجرایی شدن این طرح مُصر هستند. چرا که همانطور که پیشتر نیز گفته‌ایم این طرح مشکل اجرایی دارد. حضرات ادعا می‌کنند که چنین طرحی مطابق قانون است. لکن آنچه که مدنظر ایشان است و از این طرح عاید خواهد شد، همانی نیست که ادعا می‌کنند.»

وی تأکید کرد:‌ «اینکه در مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته‌ای مانند شهرهای مرزی که هزینه کم است، درآمد هم کم باشد، پس وقتی این افراد امکانات کافی در زمینه مثلا درمانی ندارند و لاجرم باید به مناطق برخوردار بروند، هزینه گزاف این موارد چگونه تامین خواهد شد؟! همه‌ی نقایص طرح مزد منطقه ای به کنار؛ این طرح به شکاف طبقاتی موجود در کشور دامن خواهد زد. لذا با توجه به مخالفت قاطع جامعه کارگری، اتخاذ تصمیم نهایی در مورد این موضوع به جلسه آینده شورای‌ عالی‌ کار موکول گردید.»

*ریشه مخالفت‌ها در چیست؟

برای روشن‌شدن دلیل مخالفت نمایندگان کارگران با تصویب و اجرایی‌شدن مزد منطقه‌ای باید به موضوع سبد معیشت توجه داشت. نمایندگان کارگران می‌گویند که با علم به اینکه در تعیین مزد منطقه‌ای فاکتور سبد معیشت درنظرگرفته می‌شود و با توجه به پایین‌تربودن هزینه‌های سبد معیشت در مناطق‌ کم برخوردار، نیروی‌کار در مناطق کم‌جمعیت و محروم از دستمزد کمتری برخوردار شده و همین موضوع موجب شکاف بیشتر هزینه‌ها و درآمدهایش خواهد شد. علاوه بر این، با اجرایی‌شدن مزد منطقه‌ای، مسئله مهاجرت کارگران شدت خواهد یافت و با چالش سرازیرشدن نیروی‌کار از مناطق کوچک به بخش‌های بزرگ و شهرها مواجه خواهیم بود. 

لازم به ذکر است که هر چند وزیر کار از قانونی‌بودن موضوع مزد منطقه‌ای سخن می‌گوید اما منتقدان یادآور شده اند  آیا تاکنون به تصریحات قانونی اشاره شده در قانون کار عمل شده است که تا این حد بر قانون تاکید می‌گردد؟! مگر ماده ۴۱ قانون کار، بر تناسب دستمزد و تورم اشاره نکرده است؟ طی سال های گذشته در کدام دوره به این ماده قانونی جامه عمل پوشانده شده که حالا مواد قانون کار برای متولیان امر ارجحیت یافته است؟

به اعتقاد منتقدان از آنجایی که ایده پرداخت مزد به‌صورت منطقه‌ای ساخته و پرداخته نهادی چون اتاق بازرگانی است و برای تحقق آن گزارش ها و پژوهش‌های هدفمندی انجام شده است، باید با دیده تردید و بدبینی به آن نگریست. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۶۳۰۷۱۴:۰۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
نماینده کارگران با عدم قبول کردن دستمزد منطقه ای دارند به کارگران ظلم می کنند
ناشناس۳۳۶۶۳۹۰۱۴:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مزد منطقه ای خلاف قانونه و چیزی به اسم مزد منطقه ای در قانون نداریم دستمزد همه باید بره بالا مزد منطقه ای هم باعث مهاجرت بیشتر میشه و مشکلات را زیاد میکنه و یک کار اشتباهه اگر بخاد مزد منطقه ای مطرح بشه باید مالیات و ..هم منطقه ای تعیین بشه و قیمت همه کالاها هم منطقه ای باشند الان تمام کالاهای سوپرمارکتی و مالیات و قبض برق و اب و.. همه جا تقریبا یکسانه مزد هم باید یکسان بالا بره این بحث ها برا کشورهای دارای ساختار فدرال و ایالتی است نه ایران که یکپارچه است بدعت درست نکنید کار کاره هر کس برای کاری که میکنه باید مزدش را بگیره نه اینکه برا یه منطقه مزد پایین نگه داشته بشه .
ناشناس۳۳۶۶۴۱۹۱۵:۱۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اولا در قانون هست دوم هم مثلا در تهران هزینه زندگی آن تا 80 درصد نسبت به جاهای دیگر بالاتر هست اما دستمزد رسمی بر اساس متوسط کشوری محاسبه می شود برای تهران آن وقت کی ضرر می کند؟ سوم هم می شود بفرمایید چرا مهاجرت به شهرهای بزرگ رخ داده و حاشیه نشینی؟!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۳۶۶۷۵۲۱۹:۳۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
الان فکر کردی هدف طرح افزایش مزد برای تهران هست؟ خیر هدف این طرح کاهش مزد در شهرستانها هست دلیل مهاجرت نبود شغل در شهرستانها هست و این رویه باعث میشه بیشتر کارگران به شهرها مراجعه کنند چون حقوق در شهرها بیشتر می شود چرا مغلطه می کنید یعنی شما به تنهایی از میلیونها کارگر یشتر میدانید !
ناشناس۳۳۶۷۳۴۴۱۱:۳۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
عزیزم کارفرما می‌رود در جایی که هزینه آن کمتر هست وامکانات بیشتر هست کار ایجاد می کند ولی همین که مزد منطقه ای شود تشویق می شود برای احداث در مناطق ضعیف تر در ضمن دستمزد منطقه ای به معنی کاهش هم نیست .
علی۳۳۶۷۱۵۴۰۷:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
درسته که میگی تو تهران هزینه ها بیشتره ولی این روهم بگو یه خونه خریدی یه ملیون الان 30 میلیارده ولی تو شهرستانها نهایت شده 3 میلیارد
ناشناس۳۳۶۶۳۹۹۱۵:۰۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
ولی یه خبر اینه که کم کم کسی با این دستمزد اندک کارگری نمی کنه و باید بگردید دنبال کارگر
ناشناس۳۳۶۶۳۰۸۱۴:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
حالا مثلا اگر زیر بار نرن چکار می تونن بکنن؟؛
امید یاوری دارانی۳۳۶۶۳۲۷۱۴:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳
قانون را مصادره به مطلوب نکنیم. اگر واقعا مقید به اجرای قانون هستید که باید باشید و انرا بی کم وکاست اجرا نمایید چرا گزینشی عمل می کنید؟ عدالت در اجرای قانون هم باید سرلوحه قرار بگیرد. تفاوت نرخ دستمزد باعث جابجایی نیروی کار می گردد که این امر می تواند اثار اجتماعی و حتی امنیتی در پی داشته باشد. فراموش نکنیم که باید معاش کارگران نیز تامین شود تاکماکان ثبات برقرار باشد.
ناشناس۳۳۶۶۴۱۱۱۵:۱۴:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
هر کجای دنیا که خیلی دنیا دنیا می کنید اثار آن بعد از اجرای دستمزد منطقه ای مثبت بوده
ناشناس۳۳۶۶۷۵۸۱۹:۳۶:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
در کشورهای دنیا هدف و مقصود افزایش حقوق در برخی نقاط بوده
ناشناس۳۳۶۶۳۳۹۱۴:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳
هزینه های پزشکی به تصویب دولت برای سال آینده 46 درصد افزایش قیمت. کرایه ها هم احتمالا 40 درصد. قیمت موارد خوراکی هم روزانه بالا میره. اما نوبت به کارمند ها که میرسه دولت عزیز افزایش حقوق رو 18 درصد تعیین می کنه! این عدالته
ناشناس۳۳۶۶۳۷۰۱۴:۴۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
سال قبل هم دولت و کارفرما سر نمایندگان کارگری کلاه گذاشتن و قول تثبیت قیمتها رو دادن ولی هر روز از قبل بدتر شد و کار به جایی رسید که الان درآمد ماهیانه کفاف هزینه های یک سوم ماه رو هم نمیکنه.امسال هم که این بازی جدید رو شروع کردن.نمیدونم چرا اقایان در وزارت اقتصاد برای تعدیل هزینه همش بند میکنن به حقوق کارمند و کارگر!!!!!!!!یکی نیست بهشون بگه اگه خیلی دلسوز منابع مملکت هستین جلوی حقوق های نجومی و پاداشهای بی حساب و کتابی که به مدیران دولتی داده میشه رو چرا نمی‌گیرین؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۶۶۴۰۳۱۵:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۳
خانودوزی و تیمش با همراهی کارشناسان سازمان برنامه که مسبب وضع موجود در کشور با برنامه های اشتباه اقتصادی هستند با همکاری و حمایت بی چون چرای وزیر کار که فقط زورش به کارگران میرسه تیشه به ریشه کارگران و در نهایت به کشور میزنند .
صمصام۳۳۶۶۴۱۳۱۵:۱۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۳
به نظر من به جای این داستان مزد منطقه ای باید مالیات و بیمه حقوق کارگران را از حقوق مدیران دولت و نمایندگان مجلس کم کنند سوال آیا خود وزیر کار حاضر است فقط به مدت یکماه کارت بانکی که حقوقش به ان واریز میشود با کارت بانکی یک کارگر عوض کند ؟؟؟؟ وزرای دولت و نمایندگان مجلس تا زمانی که حقوق ناچیز قانون کار را تجربه نکنند نمیدانند شرمندگی مرد در مقابل خانواده چیست ؟ نمی دانند خجالت کشیدن مرد در مقابل خواسته ای فرزند چقدر تلخ و دردناک است
حسام۳۳۶۶۴۲۱۱۵:۲۳:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۳
به نظر من به جای اینکه کارگران را ببریم زیر بار مزد منطقه ای باید مدیرانو وزرا و نمایندگان دولت را ببریم زیر بار مسئولیتشان در قبال معیشت و رزق و روزی مردم فکر میکنم زمان ان رسیده که نمایندگان و وزرای دولت باید بدانند که در قبال معیشت و زندگی ملت مسئولند
سعید۳۳۶۶۴۳۶۱۵:۴۰:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
اگر مزد منطقه ای قانونه تعیین مزد بر اساس صنایع مختلف هم قانونه چرا باید یه کارگر معدن با یه کارگر که توی یه شهر زندگی میکنه، درآمدش مساوی باشه؟
ناشناس۳۳۶۶۴۸۹۱۶:۱۸:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۳
مزد منطقه ای باعث افزایش مهاجرت کارگران به صورت مجرد به دلیل صرفه جویی در هزینه های خانوار به صورت مجردی به کلانشهر ها میشود.در نتیجه بسیاری از مشکلات اجتماعی ، فرهنگی به دلیل افزایش تعدد کارگران میشود.شهر های کوچک از نیروی کارگر ماهر خالی و کلانشهر ها در ازدیاد کارگر ماهر خواهد بود.قطعا در این شرایط بزه های اجتماعی رشد خواهد کرد.و خانواده ها به شدت آسیب پذیر خواهد بود. پیوست فرهنگی و اجتماعی این طرح نادیده گرفته شده. هرچند تنها فاکتوری که شهرستانها نسبت به تهران دارند هزینه های ایاب ذهاب و مسکن میباشد .که سهم پرداختی این دو ایتم در فیش حقوق کارگران هم اکنون هم مقدار دندان گیری نمی باشد. در حقیقت پروژه نفوذ سعی در افزایش بی انگیزگی کارگران.تشویق آنان به مهاجرت به کلانشهرها.افزایش آسیب های اجتماعی ،در نتیجه سست نمودن بنیان خانواده ها به دلیل نبودن سرپرست خانواده ها دارد.
ناشناس۳۳۶۶۹۹۹۲۳:۳۵:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۳
دیگه صد و پنجاه دلار یا دویست دلار که این همه داستان سرایی و دسته بندی نمیخاد.
ناشناس۳۳۶۷۴۴۸۱۳:۴۲:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
مگر حقوق کارگر چند درصد از بهای تمام شده کالا را تشکیل می دهد چگونه است قیمت های فروش با بالا رفتن قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می کند اما حقوق کارگر در سال ثابت هست
ناشناس۳۳۶۷۵۵۶۱۵:۱۱:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۴
ته این قانون نسنجیده اینه که کارگر سیستانی،کرمانی،خراسانی همه و همه میخوان بیان در مرکز یا کلانشهرهایی که مزد بیشتری بگیرن تصمیمی کاملا در ضدیت با تمرکز زدایی از تهران
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. همه چیز برای فروش !

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  7. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  8. احساس تکلیف کافی نیست

  9. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  10. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  11. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. مشاهده اوضاع اقتصادی تاب تحمل را از هر انسان مسوول سلب کرده است

  15. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  16. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  17. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  18. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  19. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  20. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  21. تهران ۲۰۰۰ مسجد کم دارد

  22. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  23. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  24. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  25. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

آخرین عناوین