چشم را برای اصلاح ابرو کور نکنید!

گروه تعاملی الف،   4021104010 ۵۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

پسندیده نیست که برای اصلاح ابرو، چشم را کور کرد و دولت و سایر قوا بجای افزایش و ارتقاء شیوه نظارت‌ها، با حذف ارز ترجیحی و نیمایی سفره مردم را تنگتر نمایند و شانه نحیف اقتصاد خانوارهای ایرانی را زیر بار فشار مالی خرد گردانند.

چشم را برای اصلاح ابرو کور نکنید!

گروه تعاملی الف - محمد ذاکری:

متاسفانه در شرایط معیشتی مردم در این روزها، ظاهرا باید باز هم باید منتظر شنیدن اخبار کشف یک فساد کهنه در کشور باشیم که آخرین آن، موضوع فساد 7 / 3 میلیارد دلاری چای دبش است. آنچه بر تاسف‌ها می‌افزاید، نظرات غیرکارشناسانه و بعضا مضر به حال مردم است. بارها شنیده شده که بزرگان و صاحب منصبان در علن و آشکارا و  در جمع مردم بیان نموده‌اند که ریشه فساد همان ارز ترجیحی و نیمایی است. بی آنکه بنگرند جایگاه دستگاه‌های نظارتی کشور که تعداد آنها به 24 دستگاه می‌رسد کجاست؟ و آیا فسادی که در سنوات گذشته در اغلب شوراهای شهر و شهرداری‌ها و حتی دهیاری‌های کشور بروز و ظهور یافت نیز زاییده و معلول ارز ترجیحی بود یا ضعف نظارتی؟

بر اهل خبره پوشیده نیست که سیستم نظارتی کشور در اغلب بخش‌ها ناتوان است و همانگونه که استفاده از موتورهای بخار در لکوموتیوها به دلیل عدم کارایی و هزینه‌زا بودن منسوخ و زایل گردیده است، شیوه نظارتی فعلی نیز که کهنه و ناکارآمد است، می‌بایست منسوخ شود و جای خود را با نظارت بهبود یافته به روز تعویض نماید. قطعا این امر به ثمر نمی‌نشیند مگر با توسل به علوم رایانه و علم آی تی  و هماهنگ نمودن آن علوم با علم روز مدیریت.

باید ساز و کاری ترسیم و اجرا شود که همه دستگاه‌ها، نهادها و موسسات و بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی و بانک‌ها، الزاما به شبکه مالی و پولی کشور متصل باشند و تمامی هزینه کردها و ورودی و خروجی‌های مالی خود را بصورت لحظه‌ای ثبت و ضبط نمایند. آنگاه با تعریف در نرم افزار مربوطه، چنانچه سرنوشت حتی یک ریال از سرمایه هر بخش نامعلوم باشد، مراتب و اخطارها بصورت خودکار به نهادهای نظارتی اعلام شود. قطعا پسندیده نیست که برای اصلاح ابرو، چشم را کور کرد و دولت و سایر قوا بجای افزایش و ارتقاء شیوه نظارت‌ها، با حذف ارز ترجیحی و نیمایی سفره مردم را تنگتر نمایند و شانه نحیف اقتصاد خانوارهای ایرانی را زیر بار فشار مالی خرد گردانند.

امید است قوای محترم کشور با توجه بیشتر و استفاده از نظریات و تحلیل‌های صحیح کارشناسان و صاحب نظران و تبعیت از احسن اقوال، راه صواب را در پیش گیرند و فشار اقتصادی را بر گرده نحیف مردم سنگین‌تر نکنند.

دیدگاه کاربران

dayani۳۳۶۷۲۲۹۰۹:۲۲:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
با امید هیچ چیز درست نمی شود، باید حداقل قوانینی که هست برای همه اجرا شود. که ناخرسندانه هیچ صاحب قدرتی به دنبال اجرای آنها نیست.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۳۶۷۲۵۸۱۰:۰۳:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
برای مبارزه با فساد اقتصادی باید اصولی و اساسی و زیر بنایی کار کرد که نتیجه بخش باشد تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها که مادر تمامی مبارزات با فساد است می باشد .
ناشناس۳۳۶۷۲۹۴۱۰:۴۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
چرا محیط باید جوری باشه که فساد اتفاق بیوفته اصل داستان اینه که این کشور قانونمند نیست حتی قانون گذارانش قانونمند نیستند کشور پر از لابی و پارتی بازی هست تا موقعی که شفافیت آزادی بیان و قانون تو این کشور حکمفرما نشه هیچ نوع مبارزه ای به نتیجه نمیرسه .
ناشناس۳۳۶۷۳۴۳۱۱:۲۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
الان تنها مشکل کشور و تنها منشا فساد ارزی ترجیحی هست ؟! چرا مقاله و نقطه نظر نویسنده را درست نمی خونید ؟! این مقاله میگه منشا فسادها نبود نهاد نظارتی قوی و ساختارهای نا مناسب و رانتی هست و با آزاد سازی چیزی درست نمیشه چون مجدد تورم میشه و ارز ترجیحی جدیدی در قیمت بالاتر با سختی به معیشت مرم ایجاد میشه مثلا ارز 4200 حذف شد و ارز 28500 ایجاد شد ؟ آیاد فساد حل شد زمانی که ارزی 4200 حذف شد دلار 28 تومن بود! 4200 حذف شد دلار شد 55 تومن و دولت مجبوره برای گرسنگی نکشیدن مردم ارز ترجیحی بده
ناشناس۳۳۶۷۴۴۹۱۳:۴۲:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اول از همه باید تمامی ثروت های حرام و نامشروع پس گرفته شود و متصرفین که در طی سالیان دراز فسادهای اقتصادی داشته اند مجازات شوند و بعد از این کسب ثروت بر اساس حکم قران و ان لیس للانسان الا ما سعی و برای انسان بهره ای جز سعی تلاش نیست کسب ثروت تنها از طریق اصول اقتصادی سالم
ناشناس۳۳۶۷۸۰۴۱۹:۴۸:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اجرای ابن قانون هم به همه فسادهای گذشته و حال رسیدگی می کند و هم بازدارنده است
علی‌رضا۳۳۶۸۳۱۱۱۰:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۵
متاسفانه به غلط ابن دیدگاه رایج شده که کشور قانون ندارد در حالی کشور یک از قانونمند‌ترین و سختگیرانه‌ترین سیستم‌های قانونی را در بین کشورهای جهان را دارد تا جایی که حتی مجازات‌های سنگینی برای کسانی که قانون را نقض می‌کنند اعمال می‌شود. منتهی این قوانین در مرحله اجرا گاها قرار نمی گیرد.
آریابان۳۳۶۷۲۳۴۰۹:۳۲:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
نتیجه عملی اینگونه زیر ابرو برداری های ارزی !!!!! چیزی نخواهد بود مگر : فربه تر شدن طبقه رانت-بگیر از یکسو و سقوط بیش از پیش و سریعتر طبقه میانی به اعماق خط فقر !!!!
ناشناس۳۳۶۷۲۷۶۱۰:۳۰:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
هر چه قدر ارز رانتی بماند شوک قیمتی و تورم در آینده بیشتر خواهد شد چه اگر به خاطر این که نیاز به چاپ پول بیشتر دارد برای تامین آن و از محل نفت آن هم مستقیم و تبدیل به ریال کردن باشد و چه زمانی که یک روزی مجبور هستید که بردارند همانند ارز 4200
ناشناس۳۳۶۷۳۵۱۱۱:۴۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
زمانی که ارز 4200 حذف شد دلار 28000 تومان بود و میگفتن رانته بلافاصله بعد از حذف ارز 4200 دلار تا 60 تومن رسید که دولت مجبور شد برای تامین مایحتاج اولیه ارز 28500 تومانی که از ارز آزاد قبلی بیشتر هست را برقرار کنه ! الان شما میگید که دلار 28500 هم حذف بشه تا دلار بشه 150 تومن! اینه استدلالتون این مدل درس گرفتن از تجارب قبلی هست کار اشتباه قبلی را با شدت بیشتر ادامه دادن !
ناشناس۳۳۶۷۳۸۸۱۲:۳۱:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تا وقتی تورم ایران از تورم آمریکا بیشتر هست دلار بالا می رود و ربطی هم به ارز 4200 و 28500 هم ندارد ولی در سال 1397 به خلق ارز4200 دلار آزاد که زیر 7 هزار تومان قیمت واقعی بود به دلیل کمبود منابع ارزی مانند نفت بانک مرکزی نتوانست مداخله درست کند بعد از فشاری که ارز 4200 ایجاد شد به بازار آزاد و دلار شد 14 هزار تومان و درسال 1400 هم بعد خلق ارز 28500 به دلیل فشار بر بازار آزاد سریعا تا 60 هزار تومان بالا رفت در بازار آزاد منتهی چون برای بخش کوچک اقتصاد آن ارز اختصاص یافت و منابع ارزی بیشتر بود مداخله بانک مرکزی صورت گرفت و در نرخ 47 هزار تومان که نرخ اصلی از سال 1400 به بعد که دولت فعلی امد رقم خورد در سال قبل
ناشناس۳۳۶۷۴۹۶۱۴:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تورم ایران چرا از تورم آمریکا بالاتر است ؟ به خاطر ناترازی بانکها است یا به خاطر کسری بودجه ؟ یا به خاطر نرخ دلار ؟ اگه دو تای اول انتخاب کنی باید روی اونها کار کنی چرا الان روی نرخ دلار کار می کنند ؟ نشان میده افزایش نرخ دلار به سود دولت و سرمایه داران هست
ناشناس۳۳۶۷۷۴۹۱۸:۲۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
عزیزم آیا میدانی کسری بودجه آمریکا 10 الی 20 درصد هست؟ آیا میدانی چاپ پول بدون پشتوانه هم دارند یا واردات آنها بیشتر از صادرات هست؟ فرانسه هم همین طور اما تورم آنها کم هست
ناشناس۳۳۶۷۵۱۴۱۴:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
نگران شوک هستی؟ افزایش 50 درصدی نرخ ارز شوک نیست ! چرا برای شما ناترازی بانکها و کسری بودجه مهم نیست !
ناشناس۳۳۶۷۵۱۵۱۴:۲۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
سال گذشته دلار 28 تومن بود الان 55 تومنه به نظرت الان قیمت دلار کمه و باید رها بشه که چند برابر بشه ؟!!!! بیشتر بشه خوبه ؟!!!!
ناشناس۳۳۶۷۶۳۴۱۶:۱۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تورم 40 درصدی ایران و 5 درصدی امریکا یعنی 35 درصد گران شدن دلار و شوکی هم وجود ندارد و منطق اقتصادی هست همان طوری که تورم 60 درصدی ترکیه و 40 درصدی ایران یعنی 20 درصدی ارزان شدن لیر و این هم شوکی ارزان شدنی وجود ندارد!
ناشناس۳۳۶۷۸۰۶۱۹:۵۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
آفرین چقدر عالمانه (۳۵=۵-۴۰) اقتصاد‌دان کی بودی تو؟
ناشناس۳۳۶۷۳۴۰۱۱:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
این مقاله درخصوص حذف ارز ترجیحی و نیمایی است ؟! در خصوص عدم نظارت نهادهای نظارتی است ! میشه بگید به فساد کی باید رسیدگی کنه مثل فساد شهرداری و شورای شهر ؟!! میشه بگید آیا تجربه موفقی در حذف ارز ترجیحی و ازاد سازی نرخ ها داشتیم که تمایل به تداوم اینگونه سیاستها دارید !؟
ناشناس۳۳۶۷۵۱۸۱۴:۳۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
الان قیمت دلار رها و آزاد بشه که سر به فلک بکشه به نظرت وضع بهتر میشه و طبقه ضعیف و متوسط حال می کنن؟!!!!!!! چرا یکم از تجربیات قبلی استفاده نمی کنید دلار از 3000 تومن شد 30 تومن قشر متوسط و ضعیف سود کرد ؟!
ناشناس۳۳۶۷۶۶۸۱۶:۴۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
هر سال باید افزایش داد و نه یکباره که چندین برابر کرد و شوک داد به اقتصاد همانند دو دولت قبلی که یکی 6 سال افزایش نداد و یکی 4 سال .
داداش۳۳۶۷۲۴۵۰۹:۴۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
هزار سال بعد هم با این ساختار این چیزی که شما میگی درست نمیشه خودتون بهتر میدونید
ناشناس۳۳۶۷۳۳۷۱۱:۲۳:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
حتما از نظر شما با رها کردن قیمت ارز و بنزین 30 هزار تومنی و عدم نظارت و ... درست میشه !
ناشناس۳۳۶۷۵۳۳۱۴:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
بنزین 1500 و 3000 تومانی تورم درست می کند
ناشناس۳۳۶۷۵۷۴۱۵:۲۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
بنزین 150 هزار تومنی حتما جلوی تورم میگیره با چه استدلالی حرف میزنی سال 98 که بنزین از 1000 تومن به 3000 تومن رسید بلافاصله خونه و مواد غذایی و ... اقلام گران شد برای سود شخصی حداقل حقایق را کتمان نکنید تجربه کل مردم اینو میگه که گرانی بنزین تورم زا می باشد !
ناشناس۳۳۶۷۵۷۹۱۵:۲۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
بنزین و دلار گرون بشه تورم کم میشه ؟!!!!!!!!!! پس مردم نمی فهمن و شما می فهمید که دهها سال هست که هر وقت بنزین و دلار گران شده آنها تورمشون کشیدن !
ناشناس۳۳۶۷۷۴۸۱۸:۲۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
هزینه افزایش نیافتن از کجا تامین می شود؟!!!!!!!!!!
محمد رضا۳۳۶۸۳۷۶۱۱:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۵
دوست عزیز الان 4 سال است قیمت بنزین افزایش نیافته. این تورم های بیسابقه از کجا آمده؟ افزایش قیمت ها معلول تورم است نه علت آن. تورم به زبان ساده ناشی از افزایش حجم پول نسبت به موجودی کالا و خدمات قابل خرید توسط آن پول است. و بخش بزرگی از افزایش حجم پول حاصل به اصطلاح یارانه(در واقع ضد یارانه) پرداختی به بنزین.
ناشناس۳۳۶۷۵۹۸۱۵:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
یه سئوال مهم بنزین بشه 50 هزار تومان معیشت مردم بهتر میشه ؟! میخوای با یارانه نقدی جبران کنی؟! یا غیر نقدی؟! بعدش نمیگید یارانه سبب افزایش نقدینگی و تورم میشه؟
ناشناس۳۳۶۷۲۴۸۰۹:۴۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اندر حكايت مبارزه با فساد ! -------------------------- --- هر گلي زديم به سر خودمان زديم ! --- ببخشيد « گُلي زديم » يا « گِلي » زديم ؟ ... چون اعراب گذاري نشده ! --- معلومه برادر ! اگر با “ فساد » برخورد قاطع كرديم و ريشه فساد از بيخ و بن كنديم و آن ريشه را سوزانديم واز اين راه مملكت آراسته شد معلومه كه گُلي به سر خودمان زديم ! ، و اگر خداي نخواسته ، زبانم صد بار لال ،در مقابل فساد كوتاه آمديم و نظاره گر شديم و كاري نكرديم هي چب و راست تكذيب كرديم معلومه كه « گِلي » !! بازهم زبانم لال ! خودت ميدوني برادر از من أگاه تري ، فساد در هر مملكتي مثل موريانه مي ماند ... يواش يواش كار خودش را مي كند ! ... بدتر از موريانه ... مثل بيماري خرچنگ ميماند كه آرام آرام ، بدون سر وصدا ريشه به همه جا ميدواند -- سرطان را عرض مي كنم --در همين جا دعا مي كنيم كه همان طور كه خواجه حافظ شيرازي گفت تن همه ما هيج گاه به ناز طبيبان نيازمند مباد -وجود نازك مان آزرده گزند مباد ! ... بله برادر ! در مبارزه با فساد هر گُلي زديم به سر خودمان زده ايم !! ... به سر مملكت ... به سر ملت ... و از همه مهمتر به سر نظام مقدس جمهوري اسلامي ! .... بله ؟!
ناشناس۳۳۶۷۲۶۸۱۰:۱۳:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۴
همین که بارها آفتابه دزد را مجازات اما اختلاس گران کلان و کسانی که از آنها پشتیبانی می کنند و حامی آنها هستند برخورد قاطع نمیشود نشان می دهد که اراده ای برای مبارزه با دزدان وجود ندارد
امید یاوری دارانی۳۳۶۷۲۶۹۱۰:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اولین سوال من از مسئولان محترم بعد از تراژدی غمبار چای دبش این بود که نقش دستگاههای نظارتی و کنترلی و اطلاعاتی در اینگونه فسادها چیست؟ چطور امکان دارد با این همه نظارت چنین فساد عظیمی شکل بگیرد انهم نه یکبار و دوبار که به دفعات متعدد و به توالی و البته هربار بزرگتر از قبل ؟ ایا دستگاه نظارتی نا توان از کشف فساد است و علم ندارد؟ انچه که باعث می گردد فساد ریشه کن شودسه عامل زیر است: #شفافیت #رسانه_آزاد #نظارت_مردمی مادامیکه نور به تاریکخانه های فساد زا و اشباح تابانده نشود و رسانه های قوی و ازاد که وامدار هیچ دسته و گروهی نباشند در جامعه حضور نیابند و تا زمانیکه همه مردم نقش یک ناظر قدرتمند را ایفا نکنند فساد ریشه کن نخواهد شد.
ناشناس۳۳۶۷۳۱۸۱۱:۰۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
آفرین. بهترین کامنت. صدهزار تا لایک
i t۳۳۶۷۲۷۱۱۰:۲۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اقتصاد یک علم است و با این سفسطه بازی ها درست نمیشود . فرموده اید که 24 دستگاه نظارتی داریم . آیا گزارشی از عملکرد ایشان وجود دارد ؟ ایا وجود این تعداد دستگاه نظارتی که برون دهی ندارند به صرفه مردم است ؟ به عنوان مثال کوچک عکس العمل این دستگاهها در مورد گرانی مرغ در طی سالیان گذشته چه بوده ؟ بعد از چند تامصاحبه بی فایده و چند بازرسی میدانی و گزارش تصویری از چند مرغ فروشی اعلام میکنند که علت گرانی مرغ گران شدن نهاده های دامی است . عجبا !!!! باز هم تاکید میکنم اقتصاد علم است و شرط ضروری و زیر بنایی این علم شفافیت است
ناشناس۳۳۶۷۳۳۶۱۱:۲۱:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
هیچ جای این مقاله نگفته اقتصاد علم نیست ! بله علم است ! ولی ایا آزادسازی و رههاسازی و عدم نظارت بر قیمتها در شرایط تحریمی تنها راهکار علم اقتصاد شماست ! در همه کشورها اتفاقا حسابرسی و نظارت هست !
ناشناس۳۳۶۷۳۹۰۱۲:۳۴:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
رها سازی با سرکوب فرق دارد و ایشان دنبال سرکوب اقتصادی هست که بعدا با چند برابری قیمت ها روبرو می شوید ولی افزایش حقوق ها مانند همین الان نصف تورم باز!! حال بماند بسیاری از اجناس ارز رانتی با نرخ آزاد به دست شما می رسد
ناشناس۳۳۶۷۵۰۱۱۴:۱۹:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۴
الان در ایران به جز حقوق کارگران و کارمندان کدام نرخ سرکوب شده است ؟! آیا شما که به ازاد سازی همه چیز رای می دهید حاضرید حقوق کارگران را هم به دلار جهانی تعیین کنید ؟ خیر چون سود شما در افزایش نرخ دلار است و اقتصاد دانان طرفدار سرمایه داران هم از این تئوری دفاع می کنند ! بهترین سالهای این کشور در زمان روحانی و خاتمی دلار ثبات داشت نه اینکه هر روز بالا بره !
ناشناس۳۳۶۷۶۴۸۱۶:۲۴:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
فعلا حرف از سرکوب اقتصاد خود ایران هست و نه مقایسه با دیگر کشورها در ضمن چندین سال بود تا دوبرابر تورم افزایش حقوق داده می شد ولی سرکوب اقتصادی صورت می گرفت و الان جبران دارد می شود!!!
ناشناس۳۳۶۷۵۱۹۱۴:۳۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
ولی نه نظارت بدون خروجی.
ناشناس۳۳۶۷۲۷۲۱۰:۲۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۴
وقتی چند نرخی ایجاد کردی آن وقت می خواهید فساد از آن درست نشود؟ این که خودش علت هست و نه معلول! حال بماند خود این چند نرخی و سرکوب های ارزی عامل تورم و کم شدن معیشت هم هست و بهتر هست از کارشناسانی که دنبال سیاسی کاری نیستند مشورت کنید بعد مقاله بزنید
ناشناس۳۳۶۷۳۲۵۱۱:۰۸:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۴
این همه سال آزادسازی صورت گرفت چه نتیجه ای داد بنزین گران و به فوب خلیج فارس رسید چه شد ؟! تا کی میخواهید اقدامات اشتباه را ادامه دهید ؟! راهکار کاهش تورم آزاد سازی قیمتها نیست!!! تورم ایران دو منشا دارد یکی ناترازی بانکها و دیگری کسری بودجه که از طریق آزاد سازی قیمتها هیچ یک از موارد فوق رفع نمی شود بلکه بیشتر می شود!
ناشناس۳۳۶۷۳۹۴۱۲:۴۰:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۴
اولا هیچ وقت به فوب خلیج فارس نرسید و نزدیک آن شد و بعد دوباره سرکوب قیمتی شد وقتی تورم ایران بالا هست دوم هم همه دنیا ناترازی و کسری بودجه دارند ولی 90 درصد آنان تورم کم دارند و بسیاری از کشورها کسری تجاری خارجی هم ندارند و باز تورم آنها کم هست یا پول بدون پشتوانه چاپ نکنید یا فروش نفت انجام می‌دهید به ریال تبدیل نکنید یا انجام دادید درصد خیلی کم باشد مثلا زیر 5 درصدی یا مالیات بر دلالی اجرا کنید و اجرای مناسب بهره بانکی آن وقت تورم تک نرخی هم می شود حتی با وجود تحریم اما ایران هم دستکاری در قیمت می کند و هم تورم دارد!! و این چیزها خیلی وقت هست آزموده شده در جهان .
ناشناس۳۳۶۷۵۰۷۱۴:۲۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۴
در زمان روحانی نزدیک به فوب رسید و دلار 6 سال ثابت بود و تورم کاهش داشت و بهترین سالهای اقتصاد ایران بود در هیچ کشور جهان کسری بودجه به معنی که در ایران داریم که از ابتدا درآمد موهوم میگیرند وجود ندارد عمده مشکل تورم در ایران کسری بودجه و ناترزی بانکهاست ولی چون برای شما تورم و ناترازی بانکها سود دارد طرفدار ان هستید رهاسازی قیمتها به ضرر عموم مردم است
ناشناس۳۳۶۷۶۴۳۱۶:۲۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
چه زمانی قیمت بنزین در ایران 60 سنت شد؟! تورم ان زمان 4 سال روحانی هم به خاطر سرکوب شدید اقتصاد ازجمله نرخ ارز و بهره بانکی بود و بعد یکجا تخلیه شد به اسم تحریم!
ناشناس۳۳۶۷۵۰۹۱۴:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
میشه توضیح بدید که طالبان چه کار کرده که نسبت دلار به افغانی بالا و پایین نمیشه !
ناشناس۳۳۶۷۶۷۰۱۶:۵۱:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
چون پول تزریق نمی شود و گردش پول هم کم شده و در نتیجه سرمایه گذاری و کار کم می شود که تورم منفی ایجاد و در نهایت با ارزش شدن افغانی مقابل دلار
ناشناس۳۳۶۷۲۷۴۱۰:۲۷:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
بی عرضگی در برخورد با فساد تا این حد امکان نداره.
ناشناس۳۳۶۷۲۹۷۱۰:۴۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۴
دوستان الف قدرتمندان هرآنچه را که برای آنها دارای سود است را اجرا می نمایند. با حذف ارز ترجیحی و نیمایی تورم ایجاد می شود. دولت باید جبران سختی معیشت مردم مجبور است یارانه بدهد که این موضوع هم باعث کسری بودجه و افزایش نقدینگی و تورم می شود. حاصل دو اقدام فوق موجب افزایش قیمت ارز و به طبع آن بالارفتن مجدد تورم می شود. در ادامه دولت مجبور می شود برای کنترل قیمت ارز مجددا ارز ترجیحی و نیمایی را برقرار کند ولی در این بین سرمایه داران بسیار سود میبرند !
علیرضا۳۳۶۷۴۲۴۱۳:۲۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
مگر با فساد مبارزه میشود؟
ناشناس۳۳۶۷۴۴۳۱۳:۳۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۴
به نظر شما ارقام این موارد بیانگر صرفا یک فساد ساده است که با اصلاح روش های نظارتی قابل پیشگیری است؟
ناشناس۳۳۶۷۴۷۰۱۳:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۴
نرخ ارز آزاد تعیین حقوق دستمزد آزاد بنزین آزاد روابط خارجی بر اساس منافع ملی
ناشناس۳۳۶۷۵۱۲۱۴:۲۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۴
الان دولتمردان اعتقاد دارند که روابط خارجی صد درصد بر مبنای منافع ملی است ! اعتقاد دارند که هیچ مشکلی با ارایه دستمزد آزاد ندارند. یعنی اگر کارفرما بخواهد هر رقمی را می تواند بیش از حداقل به کارگر بدهد پس مشکل شما ارزان بودن بنزین و نرخ ارز است و اگر در ایران بنزین جهانی و دلار سر به فلک بکشد شما سود می کنید!!!!
عبداله لطفیان۳۳۶۷۴۸۳۱۴:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تا بانکها و شهرداری ها اصلاح نشوند هیچ چیزی درست نمیشه
ناشناس۳۳۶۷۶۴۷۱۶:۲۴:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
می خواهید با فساد مبارزه کنید؟ دارایی مسئولین و نزدیکانشان قبل و بعد از انقلاب را با هم مقایسه کنید. قانون از کجا آورده ای را اجرا و طبری ها را شناسایی کنید. البته که مبارزه با فساد شدنی است .
ناشناس۳۳۶۷۷۲۵۱۷:۵۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۴
چرا در کشور لا مذهب نروژ کوچکترین فسادش عدم پرداخت مالیات است که آن هم بسرعت کشف می شود ، وجود پلیس اقتصادی و همکاری مردم و روزنامه نگاران سبب می‌شود که فکر فساد نشود
ناشناس۳۳۶۷۷۶۲۱۸:۴۳:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
نویسنده محترم بفرمایند با چه سازوکاری میتوان نظارت موثر بر رانت کرد که در این حدود چهار دهه نشده؟
ناشناس۳۳۶۷۸۵۵۲۰:۴۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۴
تنها راه آزادی رسانه است
بهلول۳۳۶۸۱۴۶۰۵:۵۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۵
قدرت بدون نظارت = فساد در تمام دنیا بدون شرح.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین