وقتی میزها و موقعیت ها به مدیران اعتبار می دهند!

گروه تعاملی الف،   4021109027 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری اگرچه اهلیت سیاسی و یا امنیتی دارند و انسان‌های خوبی هستند ولی باید بپذیریم که فاقد اهلیت حرفه‌ای می‌باشند.‌ اینها به جای آنکه به میز‌ها‌ و موقعیت‌ها‌ اعتبار و ارزش بدهند از میزها و موقعیت‌ها اعتبار برای خود کسب می‌کنند.

وقتی میزها و موقعیت ها به مدیران اعتبار می دهند!

گروه تعاملی الف - محمد هاشم صفار، کارشناس ارشد اقتصاد:

اقتصاد و اجتماع ایران این روزها،‌ با شرایط پیچیده و درهم تنیدگی‌ها‌ی خاصی رودرو است،‌ مشکلات مربوط به شرایط اقلیمی کشور، کمبود منابع آب،‌ ریزگردها،‌ فضای نامساعد کسب و کار،‌ تورم رکودی حاکم بر جامعه،‌ فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و عدم سرمایه‌گذاری‌ها‌ی متناسب در بخش‌ها‌ی تولیدی کشور و عقب ماندن بخش‌ها‌ی تولیدی و خدماتی کشور از دانش و تکنولوژی روز جهان،‌ تمامی اینها را بگذاریم در کنار وضعیت حاکم بر فضای برجام،‌ تحریم‌ها‌،‌ به راستی چه باید کرد؟

مسلما یکی از بدترین دشورای‌ها‌ی هر دستگاه یکپارچه‌ای این است که معلوم نیست ابتدا باید از کجا وارد شد چون از هر چه شروع کنیم خود آن مشروط و موکول به چیز دیگری است لذا سوال این است بهترین نقطه ورود چیست و کجا است؟‌

به اعتقاد ما بهترین نقطه ورود در حال حاضر پذیرفتن واقعیات اقتصاد کشور،‌ سهیم کردن و پذیرش نظرات بخش بزرگتری از نخبگان جامعه،‌ کارآمدان و کارآفرینان واقعی کشور برای برون رفت از وضعیت فعلی است.‌ این روزها سرمایه‌ها‌ی اجتماعی جامعه در حال افول است و یکی از دلایل آن بی اعتمادی جامعه به سیاستگذاران و تصمیم گیران حوزه‌ها‌ی مختلف اقتصادی و اجتماعی است.‌

از فساد و اختلاس زیاد صحبت می‌شود، آقای رئیس جمهور نیز در گزارش پایان اولین سال ریاست جمهوری خود با تشریح اقداماتی که دولت در زمینه رفع فساد نموده است خواستار مبارزه همه جانبه با آن شدند.‌ اما فساد شکل‌های مختلفی دارد و صرفا در اختلاس و دزدی خلاصه نمی‌گردد.‌ مهمتر و بدتر از فساد،‌ ناکارآمدی مدیریت حاکم بر فضای اقتصادی کشور است.‌ عدم تخصص‌ها‌ و تخصیص منابعی که مسبب هدر رفتن بودجه عمومی کشور می‌گردد بدون آنکه نتایج ارزشمندی برای جامعه داشته باشد.‌ این ناکارآمدی‌ها بواسطه سهم خواهی‌ها‌،‌ تنگ نظری‌ها‌ و محدود بودن دایره تصمیم گیران و سیاست گذاری‌ها است.‌ زیان‌هایی که مدیران ناکارآمد بر اقتصاد و اجتماع ایران وارد کرده‌اند و می‌کنند،‌ هزاران برابر بدتر و سنگین تر از اختلاس‌ها‌ و یا حقوق‌ها‌ی نجومی دریافتی است.‌

وقتی فساد به یک فرهنگ تبدیل شود، کسی دیگر فکر نمی‌کند که کارش غلط است. زیرا از یک طرف او می‌بیند که همه همین‌طور رفتار می‌کنند و از طرف دیگر از او نیز انتظار دارند که او نیز آن گونه رفتار کند. یکی از متغیرهای که باید در ایران سنجیده شود، میزان فرهنگ فساد است. آدم زرنگ، در فرهنگ ایران کسی است که صف نمی‌ایستد و مالیات نمی‌دهد. متاسفانه سازمان‌ها و ارگان‌هایی، مفید،‌ موثر و اشاعه دهندگان فرهنگ جامعه در تبلیغات جلوه داده می‌شوند که سوابقشان نشان می‌دهد مالیات نمی‌پردازند.‌ این نحوه تفکر و عمل بایستی تغییر کند.‌

فساد سیاسی باعث می‌شود تجمل‌گرایی تبدیل به قاعده‌ای عمومی و اجتماعی شود و رواج تجمل‌گرایی خصوصا در بین مسئولان، فقری را در بین مردم ایجاد می‌کند به نام فقر احساسی. یعنی اینکه خود فرد ممکن است فقیر نباشد ولی خود را با کسانی که الگو می‌داند مقایسه می‌کند و اگر کمتر باشد، احساس فقر می‌کند. احساس فقر خطرناک‌تر از فقر واقعی است. با شیوع این نوع از فقر منابع کشور به سمت تهیه کالای لوکس خواهد رفت و تولید نسبی کالای ضروری کم می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود و باز هم فقر شدیدرتر می‌شود.

ما در زمان جنگ تحمیلی منابع کافی و لازم را دراختیار نداشتیم اما شاهد نابرابری‌های آنچنانی نبودیم یا درست‌تر بگویم احساس امنیت مردم بهتر از حالا بود. احساس همبستگی بسیار بیشتر از امروز بود و فساد بسیار کمتر بود و مهمتر اینکه بخش بزرگتری از جامعه در سیاست گذاری‌ها‌ مشارکت داشتند.‌ در ایران گسترش فساد، آن هم فساد ناخواسته سازمان یافته یا ندانسته سازمان یافته، سیاست‌های دولت را بعضا در تضاد با منافع اکثریت قرار داده و از این طریق به کاهش اثربخشی دولت‌ها در هدایت امور انجامیده ‌است. در نتیجه اعتماد مردم را نسبت به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی کاهش داده، بی‌تفاوتی، تنبلی و بی‌کفایتی در سطح جامعه را موجب شده‌ است.‌

جستجوی راهکارهایی جهت «دورزدن تحریم» با هدف‌هایی به ظاهر خیرخواهانه،‌ در بخشی از موارد در واقع فرصتی بی‌نظیر شد برای رانت خواری، قاچاق رسمی، اختلاس و رشوه خواری در بدنه فرسوده اقتصاد دولتی. اینجا بود که ناکارآمدی اقتصاد ایران، خود را بیشتر نشان داد و ورود شتابزده صاحبان «قدرت سیاسی» به بازار آسیب دیده تجارت نیز باعث بدتر شدن وضعیت شد و تا جاییکه در رسانه‌های ایران بطور مکرر اخباری از سوءاستفاده مالی، اختلاس یا رشوه خواری‌ها به گوش می‌رسد و بنظر می‌رسد ذهن ملت نیز به شنیدن آن عادت کرده‌است.

یکی از مهمترین منابع فساد اقتصادی در ایران، صندوق‌های شبه دولتی است که با تکیه بر ماهیت نیمه خصوصی خود گاه به حیاط خلوت اختلاس گران تبدیل شده‌است. این امر در دولت نهم و دهم که انضباط مالی و اداری چندانی بر اقتصاد ایران حاکم نبود، بیش از گذشته رخ نمود و همچنان نیز کما بیش ادامه دار است.‌ تامین اجتماعی و صندوق‌ها‌ی بازنشستگی یکی از این موارد می‌باشد این صندوق‌ها علی رغم آنکه متعلق به کارگران کشور می‌باشد ولی می‌بینیم در هیات امنا و یا هیات مدیره این قبیل صندوق‌ها نمایندگان این قشر حضور ندارند و اصولا گزارشی نیز از وضعیت عملکرد آنها به اطلاع ذی‌نفعان آنها رسانده نمی‌شود.‌

صندوق توسعه ملی خود بزرگترین منبع اتلاف‌ها‌ی دولت و نظام شده است در آخرین گزارشی که ریاست هیات امنا این صندوق اعلام کرده از کل منابع 150 میلیاردی صندوق حدود 100 میلیارد دلار به دولت پرداخت شده و بدهی دولت است 35 میلیارد نیز به شرکت‌های دولتی و محدود تعدادی بنگاه خصوصی و مانده صندوق حدود 15 میلیارد.‌ و بدتر آنکه دولت در برنامه هفتم به نوعی وزارت نفت را تعطیل و منابع نفتی را در اختیار صندوق توسعه ملی قرار داده است تا جبران مافات نماید.‌ ( بد از بدتر!)

بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری افسار گسیخته که هیچ گونه سنخیت و تناسبی با وضعیت ساختارهای اقتصادی و تولیدی جامعه ندارند،‌ دومین منبع ایجاد فساد در اقتصاد ایران هستند.‌ یکی از دلایل نابسامانی بازارهای ارز،‌ سکه و طلا در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد به دخالت این قبیل موسسات و شرکت‌ها‌ی سرمایه گذاری آنها در بازار باز می‌گردد.‌ متاسفانه سازمان و یا نهادی در صدد کنترل و گزارش این قبیل موضوعات نیست.‌

انباشت قوانین نوعی «تورم قوانین» را ایجاد کرده‌است و برای مجریان قانون ایجاد سردرگمی نموده‌ است. به دلیل حجم بالای این قوانین، تنقیح این قوانین و برطرف کردن این مشکل حتی از عهده خود مجلس نیز بر نمی‌آید. یکی از دلایل مهم فساد اداری و بعضاً فساد اقتصادی، نابسامانی قوانین است که ناشی از مشابهات، مغایرات و تناقضات موجود در قوانین می‌باشد. این نابسامانی،‌ تفسیر‌ها‌ی مختلف و توجیهات متنافر را سبب شده و به فساد شکلی از ماهیت حقوقی و رسمی داده است.‌

برای مقابله با فساد بایستی عزم راسخ داشت،‌ مطبوعات و سازمان‌های کنترلی و بازرسی دولت در این میان نقش بسیار حائز اهمیتی دارند و بایستی استقلال داشته باشند و جرات و جسارت بیان فساد،‌ قوه قضائیه بایستی در این زمینه با قاطعیت عمل کند و زمینه ایجاد ابهام در جامعه را رفع و رجوع نماید.‌

بله کاملا درست است،‌ آنچه مهم تر از فساد است و کمتر بدان پرداخته می‌شود و یا حساسیت کمتری جامعه به آن دارد، در حالیکه به مراتب مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند،‌ ناکارآمدی‌ها‌ی مدیریتی در بسیاری از بخش‌ها‌ی دولتی و شرکت‌ها‌ی وابسته به دولت است،‌ سالیان سال است که در بودجه کشور بسیاری از شرکت‌ها‌ی دولتی زیان ده اعلام می‌گردند.‌ دایره بسته مدیرانی که صرفا از یک پست به پست دیگری منتقل می‌شوند و حتی گاهی ارتقاء مقام پیدا می‌کنند و مسئولیت‌ها‌ی مهمتری بدان‌ها واگذار می‌شود،‌ بدون آنکه در کار قبلی کارنامه خوبی ارائه کرده باشند.‌ یکی از ریشه‌ها‌ی فساد به همین ناکارآمدی مدیران باز می‌گردد.‌ بسیاری اگر چه اهلیت سیاسی و یا امنیتی دارند و انسان‌های خوبی هستند ولی باید بپذیریم که فاقد اهلیت حرفه‌ای می‌باشند.‌ اینها به جای آنکه به میز‌ها‌ و موقعیت‌ها‌ اعتبار و ارزش بدهند از میزها و موقعیت‌ها اعتبار برای خود کسب می‌کنند و پیوسته به دنبال کسب میزها و موقعیت‌ها هستند و اینها همه زمینه ساز رانت و فساد است.

انسان‌های که اهلیت کافی حرفه‌ای ندارند مسلما بیشتر تحت تاثیر نفوذ سایر افراد و یا گروه‌ها‌ی برخوردار قرار می‌گیرند و بیشتر از آنکه به طرح مسائل بلندمدت ملی و حوزه مسئولیت خود بپردازند و بیاندیشند، نگران آینده شغلی خود و تحت تاثیر مسائل و منافع کوتاه مدت و حرکت‌های ژورنالیستی و عوام گرایانه قرار می‌گیرند.‌ لازم است این شیوه تغییر نماید.‌ چرا نبایستی یک فرد کارآفرین واقعی از بخش خصوصی به سمت وزیر و یا معاونت‌ها‌ی وزیر در بخش‌ها‌ی اقتصادی انتخاب شود و یا آنکه مسئولیت شرکت‌ها‌ی بزرگ دولتی بر عهده مدیران خصوصی باشد.

انتخابات مجلس و حتی انتخاب مدیران ارشد کشور،‌ در جامعه ایران یک انتخابات عام و بعضا سیاسی مبتنی بر رابطه است،‌ در بهترین شرایط آن احزاب به معرفی افراد می‌پردازند بدون آنکه در این معرفی کارنامه مشخصی از افراد ارائه کرده باشند در حالیکه این انتخابات بایستی تخصصی باشد که در آن اهل فن بتوانند،‌ مننتخب اصلح را شناسایی و به جامعه معرفی نمایند. ما نیاز داریم بانک اطلاعاتی قوی در این زمینه داشته باشیم تا ببینیم هر فردی در پست‌ها‌ و سمت‌ها‌ی مختلف و در حوزه بینش و نظریه تا چه حد کارآمد و در هموارسازی مسیر توسعه بلند مدت کشور چه نقشی را می تواند بر عهده داشته باشد و سپس به تناسب ظرفیت‌ها و توان افراد از آنها درخواست کار و مسئولیت نماییم.‌

مسلما شرایط امروز اقتصاد جهانی الزامات خاص خود را می‌طلبد. مجددا یادآوری می‌کنم که تنها راهکار برون رفت از مشکلات فعلی مشارکت بخش بزرگتری از جامعه و به خصوص کارآمدان و کارآفرینان واقعی جامعه در سیاست گذاری و تصمیم گیری‌های اقتصادی است.‌ خداوند به ما شجاعت اعطا نماید، تا بتوانیم آنچه را که می‌بایست تغییر کند تغییر دهیم و آنچه را که می‌بایست تغییر نکند، تغییر ندهیم و درایت ارزانی نماید تا بتوانیم این دو را از هم تمیز دهیم و به موقع اقدام وعمل نماییم.‌

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۴۵۷۴۱۴:۰۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
وقتی برای برخی مدیران منافع شخصی به منافع ملی اولویت دارد هر چه میخواهند میکنند و برچسب منافع ملی بر آن میزنند.
ناشناس۳۳۷۴۷۵۶۱۶:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
بعضی از سیاسیون بخاطر حفظ این صندلی ها و کرسی ها حاضر شدند نظام را تهدید به براندازی کنند که نباید قانون عفاف و حجاب تصویب کنید و الا با براندازی روبرو می شوید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید آنها را احضار و محاکمه و به اشد مجازات برساند و دیگر به هیچ وجه نباید به آنها اجازه ورود به موارد اجرایی در کشور بدهد
ناشناس۳۳۷۴۸۱۵۱۷:۱۱:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
وقتی ملاک انتصاب وابستگی جناحی و فامیلی باشد و نه تخصص ،نتیجه اش میشود سرخوردگی نیروهای با قابلیت و انتصاب مدیرانی که با مدرک دریافت شده باری به هر جهت ،مشروعیتشان نه به تخصص بلکه به صندلی مدیریتی است ...
ناشناس۳۳۷۴۵۷۹۱۴:۰۸:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
بعضی ها در حال استفاده از موقعیت و میز هستند و اندک کسی اعتبار به جایگاهش داده
ناشناس۳۳۷۴۵۸۷۱۴:۱۸:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
فساد سیاسی بعد از پایان جنگ و ترویج اشرافیگری و تجمل گرایی بین مسئولان از دوران هاشمی شروع شد و متاسفانه تا به امروز تداوم داشته است.
ناشناس۳۳۷۴۸۱۰۱۶:۵۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
در طول تاریخ چه جنایاتی که بخاطر حفظ این صندلی ها صورت نگرفته است
ناشناس۳۳۷۵۷۵۶۱۷:۱۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
اگر از زمان هاشمی شروع شده ولی هنوزم ادامه داره یعنی ربطی به هاشمی نداره !!!
ناشناس۳۳۷۴۶۲۶۱۴:۴۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
مدتی است که نظام بانکی با افتخار اسامی تعدادی از ابربدهکاران خودشان را در سایت مربوطه بارگزاری می کنند. فقط 2 سوال وجود دارد. اول اینکه احتمالا اون اصلی ها اسامی شان بین این لیست ها نیست. دوم اینکه خب به چه دردی می خود کسی که بدهکار است و بدهی خودرا به بانک پرداخت نمی کند چه باید کرد؟ حال طرف وام گرفته نمی دهد چرا دستگیر نمی شود و اسمش در سایت بارگزاری می شود؟!!!
ناشناس۳۳۷۴۶۵۶۱۵:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
بسياري اگر چه اهليت سياسي يا امنيتي دارند ولي بايد بپذيريم كه فاقد اهليت حرفه اي هستند و به جاي آنكه به ميزها و موقعيت ها اعتبار و ارزش بدهند از ميز ها براي خود كسب اعتبار مي كنند .... دو خط اول مقاله ! ------------------------------------------------- ١ -- خواجه حافظ شيرازي : « تكيه بر جاي بزرگان نتوان زد به گزاف مگر اسباب بزرگي همه آماده كني » !! ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ٢ --- .... ولي بايد بپذيريم كه فاقد امنيت حرفه اي هستند ! ------------------------- چنان شنيدم چند سال پيش از واعظي روي منبر ... حديثي از معصوم نقل مي كرد كه معني و مضمون آن اين بود : « اگر كسي عهده دار مسئوليتي گردد و بداند كه افراد ديگري هستند كه بهتر از او از عهده كار بر مي آيند و او اين مسئوليت را به آن شخص واگذار نكند رحمت خدا بر او مباد » !! --------------------------------------------------------------------------------------------------------- ٣-- وقتي كه باجناق اخوي رئيس اداره شد -- باجناق اولي را عرض مي كنم --- باجناق دومي اصلاً خوشش نيامده بود !! و گفته بود : پست و مقام مثل لُنگ حمام مي ماند كه هر روز تو حمام به كمر كسي ديگر بسته مي شود » !! ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ٤---خدا رحمت كنه رفتگان شما ، خدا رحمت كنه مرحوم ابوي ، برخي اوقات مي گفت : « نون جو و گوش خُوْ ( خواب ) » !! ... آيا مرحوم ابوي ما به پست و مقام و مسند اعتقادي نداشت و يا حال و حوصله انجام را نداشت !!! ؟ بايد گفت : الله اعلم ! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 5 --و نيز چنان به ياد دارم ايامي كه رئيس اداره مان جديد شد ، او خيلي ذوق و شوقي از خود نشان نمي داد ، وقتي كه معاون از او مي پرسد كه جناب رييس انگار زياد شور و شوقي نداري گفته بود : « من از امروز كه روز اول رياستم هست ، خودم را آماده كرده ام براي روزي كه به من بگويند : « جناب رييس بفرما ... شما ديگر رييس نيستي !! بله ! جناب معاون ، از همين امروز بايد آماده چنان روزي باشم تا آن روز بر من گران نباشد » !! --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ٦ -- در تاريخ آورده اند كه پادشاهي به وزيرش گفت : « سلطنت و پادشاهي چه چيز خوبي است ، اي كاش ابدي بودي » وزير خردمند هم مي گويد : « قربان ! اگر سلطنت ابدي بودي كه به شما نمي رسيدي » !!
ناشناس۳۳۷۵۳۱۷۰۹:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
بعضی ها اهلیت سیاسی و امنیتی هم ندارند که اگر داشتند این وضع مملکت نبود
ناشناس۳۳۷۴۷۰۲۱۵:۴۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
میز مهم نیست مهم شایسته سالاری ست .
ناشناس۳۳۷۴۷۱۶۱۵:۴۶:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
برخی مدیران بی کفایت هستند و فقط دنبال منافع خود و جناح سیاسی اش می باشند.
ناشناس۳۳۷۴۹۳۱۱۹:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
مدیری که مقتدر باشد ، پست سازمانی او بدنبالش می دود اما بهش نمی رسد ولی برعکس مدیری که ضعیف باشد خودش به دنبال پست سازمانی اش می دود
ناشناس۳۳۷۵۰۰۳۲۱:۵۰:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
درانتخاب مدیران بعضا تمام پارامترها در نظر گرفته می‌شود غیراز تخصص، شایسته سالاری و پاک دستی. مشکل همینه
ناشناس۳۳۷۵۳۱۹۰۹:۲۷:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
با توجه به دیدگاههای زیر این پست باید یک تحول اساسی در انتخاب مدیران بوجود آید. بدون شایسته سالاری به جایی نمیرسیم. و اما مشکل اساسی این است که با این افراد ناکارامد چگونه میتوان سیستم را درست کرد؟
ناشناس۳۳۷۶۲۳۹۰۰:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
افراد کوچک برای هیچ مسئولیتی مناسب نیستند. آنها برای یک دستمال قیصریه ای را به آتش می کشند. این افراد برای هیچ مدیریتی شایستگی ندارند. خوب است برای انتخاب مدیران کوچک نبودن آنها سنجیده شود.
کاوه۳۳۷۷۵۸۴۰۵:۲۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
مدیریت علم و هنر است وگرنه هرکسیکه با مقامات بالاتر آشنا بود مدیر شود در حقیقت سازمان را به افراد رانت خوار و جیره خوار سپرده اید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین