مسئولیت اجتماعی علم

  4021116010
مسئولیت اجتماعی علم

گروه تعاملی الف - حسن موسوی چلک:

یکی از انتظارات از علوم و صاحب نظران مختلف علوم در حوزه های مختلف، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی و.... مسوولیت آنها در قبال مردم در جامعه است.

از جمله این علوم می‌توان به علوم اجتماعی اشاره کرد که گستره وسیعی را در بر می‌گیرد که رفاه و تامین اجتماعی، مددکاری اجتماعی، جامعه شناسی، مردم شناسی و....از این جمله هستند. بدون شک در حوزه رفاه و تامین اجتماعی یکی از موضوعات مهم «حمایت اجتماعی» است. طبیعتا از دانشگاهیان و مراکز آموزشی و پژوهشی انتظار می‌رود در این حوزه مشارکت موثر داشته باشند و نقش علمی خود را در راستای مسوولیت اجتماعی ایفا کنند. چرا که یک اندیشمند، دانشمند و صاحب نظر علمی، مسئول اجتماعی در بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به استفاده از علم در رسیدگی به مسائل و نگرانی‌های جامعه شرکت کند و پاسخ‌های لازم را ارایه کند.

به دلیل شرایط کشور و افزایش جمعیت قابل توجه نیازمند حمایت اجتماعی که متاسفانه در حال افزایش هم هست ، در حوزه حمایت اجتماعی نیازمند تقویت دانش و مهارت‌ هستیم تا از این طریق در تحقق وظایف جامعه در قبال این افراد گامی بیشتر و موثرتر برداریم و فقط نظاره‌گر چنین وضعیتی نباشیم.

در حوزه مددکاری اجتماعی هم بیشترین نقش را مددکاران اجتماعی در ارایه حمایت‌های اجتماعی دارند. با توجه به آخرین تعریف جهانی مددکاری اجتماعی یکی از مفاهیم کلیدی آن مسوولیت اجتماعی است که می‌توان از آن به عنوانی یکی از حوزه‌های مهم در راستای تحقق رفاه و تامین اجتماعی که این حوزه (رفاه و تامین اجتماعی) هم از مولفه‌های تعریف جدید می‌باشد، یاد کرد. مسئولیت اجتماعی دانشمندان از این واقعیت ناشی می‌شود که دانشمندان اعضای جامعه به عنوان یک کل و همچنین اعضای جامعه علمی هستند. آنها یک رابطه پویا با جامعه دارند که مسئولیت‌هایی را به همراه دارد. توانمندی‌ها، تحصیلات، مهارت‌ها، آموزش و تخصص‌شان، آنها را مجهز می‌کند تا دانش و دیدگاه‌های تخصصی را برای درک و تحلیل مسائل و مشکلات جامعه ای را که خود بخشی از آن هستند، به کار گیرند.

دانشمندان و صاحب‌نظران حوزه‌های علوم اجتماعی ازجمله مددکاران اجتماعی به عنوان اعضاء جامعه و به عنوان شهروندان، می‌توانند دانش تخصصی را به کار گیرند که ممکن است برای رسیدگی به نگرانی‌های اجتماعی ضروری باشد (اگرچه کافی نیست). این دیدگاه ارزشمندی است که وقتی در کنار سایر دیدگاه‌های ارزشمند ارائه شود، پتانسیل استفاده مؤثر از آموزش علمی و تخصص را برای نگرانی‌های اجتماعی و جهانی از جمله در حوزه حمایت اجتماعی ارائه می‌دهد.

متخصصین مددکاری اجتماعی هم مثل بسیاری از متخصصین وصاحب نظران علوم اجتماعی در راستای تحقق رفاه و تامین اجتماعی از جمله در حوزه حمایت اجتماعی مسوولیت‌هایی در قبال علم و جامعه وگروه‌های هدف حمایت اجتماعی و ذی نفعان متعدد از قبیل سیاستگذاران، جامعه دانشگاهی و دانشجویان، برنامه ریزیان، مجریان برنامه های حمایت اجتماعی و... در این حوزه مسوولیت های مختلفی به عهده دارند که از جمله آنها می‌توان(به اختصار) به مشارکت علمی در سیاستگذاری های اجتماعی مرتبط با حمایت اجتماعی، مشارکت در بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به استفاده مناسب از علم در رسیدگی به مسائل و دغدغه‌های جامعه در حوزه حمایت اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی، انجام تحقیقات کاربردی و قابل اعتماد بدون جانبداری های سیاسی و شخصی در حوزه حمایت اجتماعی و انتشار بموقع نتایج در جامعه، تربیت دانشجویان مسوولیت پذیر و آگاه جهت ارایه خدمات اجتماعی در دانشگاه ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، مشارکت داوطلبانه در ارایه حمایت های اجتماعی در شرایط مختلف از جمله شرایط بحرانی، تحلیل و نقد علمی و کارشناسی سیاستگذاری های اجتماعی انجام شده در حوزه حمایت اجتماعی، رصد علمی عملکرد سازمان‌های مرتبط در ارایه حمایت‌های اجتماعی و نقد عملکردشان، تلاش برای مستندسازی تجارب و درس آموخته‌های کشور در حوزه حمایت اجتماعی با هدف ثبت و انتشار برای بهره‌برداری‌های علمی و اجرایی و همینطور برای آینده، تولید دانش بومی و محتوی علمی برای ارتقاء دانش ارایه کنندگان خدمات اجتماعی از جمله مددکاران اجتماعی، ارایه پیشنهادات علمی با هدف ارتقاء شاخص‌های رفاه وتامین اجتماعی، صداقت در تحلیل‌های علمی در حوزه حمایت اجتماعی، ارایه هشدارهای علمی به عنوان دیده بانان اجتماعی با هدف رساندن صدای ذی نفعان حوزه حمایت اجتماعی به گوش مسوولین و...، همکاری علمی در توسعه انجمن های علمی و صنفی و حضور در این انجمن‌ها و حمایت‌های علمی برای ایجاد و توسعه انجمن‌های علمی دانشجویی در حوزه مددکاری اجتماعی، گزارش‌دهی مستمر و دقیق علمی و منصفانه به مردم و مدیران مرتبط، محدود نکردن مسئولیت اجتماعی علم مددکاری اجتماعی فقط در جامعه داخلی، بلکه توجه به جامعه بزرگتر در سطوح منطقه‌ای و جهانی و کم به حل مشکلات جهانی در ارتباط با موضوعات مرتبط با حمایت اجتماعی، به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب در حوزه حمایت اجتماعی، تدوین منشور اخلاقی علمی درحوزه حمایت اجتماعی، وظایف پیشگیرانه برای کاهش جمعیت نیازمند حمایت اجتماعی و محافظت یا ترویج یک جامعه جهانی صلح آمیز، عادلانه و پایدار برای همه مردم حتی نیازمندان حمایت اجتماعی و.. اشاره کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین