چرا چالش های ما حل نمی شود

گروه تعاملی الف،   4021126009 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 چرا چالش های ما حل نمی شود

گروه تعاملی الف - سجاد رحیمی مدیسه*

برای من این سؤال مطرح است چرا رویکردهای تفکر سیستمی با ماهیت بومی شده ​​​​​​​که مفاهیمی نظری هستند، هیچ وقت در حل مسائل و مشکلات جاری کشور، مؤثر واقع نمی‌شوند؟ و عملاً جایگاهی در خصوص این رویکرد جدید مدیریتی نیست؟

مگر مقام معظم رهبری نفرمودند:

"ما دنبال چه نوع توسعه‌یی هستیم؟ این نکته‌ی اساسی، در بحث‌های اقتصادی و غیراقتصادی جاری است. کسانی دنبال این هستند که حرفی را پرتاب کنند و ذهن مردم را از مسائل اصلی دور نگه دارند: مدل چینی، مدل ژاپنی، مدل فلان. مدل توسعه در جمهوری اسلامی، به اقتضای شرایط فرهنگی، تاریخی، مواریث و اعتقادات و ایمان این مردم، یک مدل کاملاً بومی و مختص به خود ملت ایران است؛ از هیچ‌جا نباید تقلید کرد؛ نه از بانک جهانی، نه از صندوق بین‌المللی پول، نه از فلان کشور چپ، نه از فلان کشور راست؛ هرجا اقتضایی دارد. فرق است بین استفاده کردن از تجربیات دیگران، با پیروی از مدل‌های تحمیلی و القایی و غالباً هم منسوخ."
سخنرانی در دیدار نمایندگان هفتمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی 27/3/1383

علی‌رغم این همه آمار تحصیل کرده و مدرک‌های دانشگاهی، روز به روز اوضاع پیچیده‌تر می‌شود؛ به ویژه در حوزۀ اقتصاد. تحریم‌ها علیه کشور یک واقعیت است؛ اما بسیاری از مشکلات ناشی از خودتحریمی است؛ یعنی سوءمدیریت‌ها؛ رابطه‌بازی‌ها و عدم شایسته‌سالاری‌ها که به تجربۀ من، اصلاً و ابداً ارتباطی با مدرک‌های دانشگاهی ندارد؛ چرا که همه چیز، مدرک دانشگاهی(یا سایر مدارک کاغذی)  نیست. ارزشی که به تجربۀ من  حلال مشکلات در هر سازمان و مجموعه و حتی کشور است، ویژگی‌های افراد است که تبلور دانسته‌های آنها است. این ویژگی‌ها می‌تواند از مدرک دانشگاهی نشأت گرفته باشد؛ و می‌تواند از مطالعات و پژوهش‌ها و تلاش خود فرد در حوزۀ تخصص اش .

تفکر سیستمی اگر واقعاً در کشور ما یک فرهنگ و رویه بشود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ از دغدغۀ فوتبال گرفته تا فرونشست زمین و افزایش نشاط اجتماعی و رفع مشکلات اقتصادی. اگر تفکر سیستمی نداشته باشیم، مسائل را جزیره‌ای می‌بینیم و نهایتاً شاهد پیچیده‌تر شدن مشکلات خواهیم بود. مدرک گرایی، کشور و جامعه رو بیچاره کرده است؛ این یک واقعیت است. معیار ارتقاء و حتی احترام اجتماعی به انسان‌ها صرفاً مدرک و یا ثروت شده؛ این برای کشور و مردم آسیب‌های فراوانی دارد.

تفکر سیستمی به خصوص در آموزش کشور، می‌تواند معجزه‌های بزرگی ایجاد کند. اگر در همین سیستم آموزش فعلی کشور یک جوان تحصیل کردۀ اهل مطالعه بسیار بسیار توانمندتر از افراد باسابقه(اما بدون مطالعه و توسعۀ فردی و رشد شخصیتی) باشد، حالا حالاها نمی‌تواند در فضاهای تصمیم‌گیری وارد شود؛ و حتی مدیر مدرسه هم نمی‌شود. این جوان تحصیل کردۀ پر ایده و ذهن خلاق، جایگاهی در ساختمان وزارت و برنامه‌ریزی‌ها ندارد. نتیجه چه می‌شود؟ مشکلاتی که امروز در مسائل مختلف دانش‌آموزی شاهد هستیم که یک معضل آن، مسائل و چالش‌های فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی است که نمی‌توانیم منکرش شویم.

تفکر سیستمی، یکی از نیازهای مهم کشور است که لازم است تا افراد متخصص این امر و صاحبان ایده‌های ناب دیده شوند و در فضاهای حکمرانی به صورت حرفه‌ای وارد شوند. این مسأله در قانون‌گذاری‌ها و ابلاغ‌ها می‌بایست دیده شود؛ نه فقط در مسائل حاکمیتی که حتی در بخش‌های خصوصی و کسب‌وکارها و سایر واحدهای اقتصادی و تولیدی. ریشۀ بسیاری از مشکلات امروز کشور، فقدان و عدم توجه به تفکر سیستمی در مواجه با مسائل و تلاش برای حل آنها بوده است. این بی‌توجهی باعث شده در اقتصاد و... بسیاری چالش‌های امروزی، ما با پیچیدگی‌هایی مواجه شده باشیم که انگار قرار است هیچ وقت مشکلات حل نشوند.

هنوز جای امید است. هنوز اندیشمندان و نخبگانی در این مرز پرگهر وجود دارند که قلبشان برای ایران می‌تپد. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور دغدغۀ خدمت به این کشور و مردم را دارند؛ اما آیا با تفکر سیستمی، فضایی ایجاد شده که جذابیت و احساس امنیت و آرامش برای ایشان مهیا شود؟

*پژوهشگر حوزه مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۹۷۹۴۰۹:۲۶:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
چالشها حل نمیشوند چون برخی اصل کاریها اصلا آنها را به عنوان چالش قبول ندارند.
ناشناس۳۳۹۰۳۳۷۱۷:۵۳:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اگر قرار بود چالش ها حل بشن امروز خبر مهاجرت پسر فلانی به کانادا جزو اخبار نبود
ناشناس۳۳۸۹۸۱۱۰۹:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
درست است که توانایی های افراد لزوماً به سواد صرفاً نظری نیست. دانشجویانی با معدل بالا داشته ام که شجاعت یا توان انجام یک پروژه ساده را نداشته و برعکس کسانی با معدل متوسط در عمل درخشیده‌اند. پس اگر به جای معیار های سیاسی ،نیروی مناسب هر موقعیتی را قرار دهند مشکلات حل می‌شوند. البته اگر ذینفعان وضعیت موجود اجازه دهند!؟.
ناشناس۳۳۸۹۸۳۱۱۰:۱۳:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
گاها فرسنگها فاصله داریم با شایسته سالاری.
ناشناس۳۳۹۰۳۴۲۱۷:۵۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
به عنوان یک کارمند دولت با ۱۲ سال سابقه اعلام میکنم هنوز یک مدیر، معاون و رئیس سازمان شایسته ای که کارش رو بلد باشه ندیدم.
ناشناس۳۳۸۹۸۵۶۱۰:۳۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
به چند دلیل اول اینکه قبول نکردیم دچار چالش هستیم دوم به ادعای افراد توجه می کنیم سوم افراد دانا به کار نمی گیریم
ناشناس۳۳۸۹۸۶۱۱۰:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
شما دستکاری و سرکوب در اقتصاد نکن و پول پاشی نفت بابت خرج روزانه مانند حقوق نکن خود به خود نصف مشکلات اقتصادی و یا تورم و حتی اجتماعی درست می شود اما هنوز آقایان و عموم به این مرحله نرسیدن....
ناشناس۳۳۸۹۸۸۸۱۱:۰۹:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
نه شرق و غرق و نه چپ و راست و نه بالا و پایین و قبول نداشته باشیم که چی مدل مختص به خودمان رو می‌خواهیم و خودمان هم چیزی بلد نیستیم و تنها چیزی که یاد گرفتیم این است که به اندیشمندان و جوانان دستور بدهیم که باید بشود آخرش هم هیچی‌
ناشناس۳۳۹۰۲۵۶۱۶:۳۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اگر درست می خواندید مقاله گفته باید از تجربیات دیگر کشورها استفاده کرد اما نه به صورت مطلق و روش های منسوخ شده یا تحمیلی
ناشناس۳۳۸۹۹۰۲۱۱:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
جالبه که ما میخوایم چرخ رو دوباره اختراع کنیم برخی مدیران ما این وضعی که داریم را ایجاد کردند
ناشناس۳۳۸۹۹۲۴۱۱:۲۷:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
توسعه در كشور ما بيشتر بسمت دلالي گرايش دارد در كشورهاي پيشرفته بانك سرمايه جمع آوري شده راصرف زير ساخت هاي كشورشان مي كنند تا دلالي در زمينه خدمات ،اگر توانستيم فرهنگ دلالي را از اقتصاد كشور حذف كنيم قطعا توسعه شكوفا مي شود
ناشناس۳۳۸۹۹۳۸۱۱:۴۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
چرا چالش هاي ما حل نمي شود ؟ --------------------------------------- استاد سخن سعدي قرن ها پيش به اين سؤال جواب داده است كه فرموده : « گرت مملكت بايد آراسته مده كار معظم به نو خاسته » !! رحمت الله عليه !
ناشناس۳۳۹۰۲۶۳۱۶:۴۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
باید شیوه حکمرانی به گونه ای باشد تا نخبه ها برگردند البته نخبگی به مدرک نیست. ولی هر نخبه ای مستقل می اندیشد و چاپلوس نیست
ناشناس۳۳۹۰۳۵۰۱۸:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
بزرگی میگه. آزموده را آزمودن خطاست. حالا شما برو بیازمای ببین درست میشه یا نه
ناشناس۳۳۸۹۹۵۲۱۱:۵۷:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
چرا چالش هاي ما حل نمي شود !! ------------------------------------------ بزرگي گفته است : -- هر كس به تناسب فهمش مشكلات حل نشده دارد !
ناشناس۳۳۹۰۰۰۴۱۲:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
مشکلات اقتصادی ما ناشی از اجرای سیاست های صندوق بین المللی پول است اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی در 45 سال گذشته باعث افزایش فقر و فساد و بیکاری و تورم و رکود و فاصله طبقاتی شدید شده است.
ناشناس۳۳۹۰۳۴۵۱۷:۵۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
پیش نهاد شما؟ البته پیشنهادی که قابل اجرا باشه و نه شعارگونه.
ناشناس۳۳۹۰۳۷۶۱۸:۲۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
کجا نئو لیبرالی هست؟؟ لابد میخوای سوسیالیستی کنیم اقتصادمون رو؟؟
ناشناس۳۳۹۰۰۰۸۱۲:۴۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
دنبال توسعه ای همه جانبه نیستیم
ناشناس۳۳۹۰۰۳۴۱۳:۰۵:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
علت قدیمی است فامیل بازی، رابطه بازی، رفیق بازی، آقازاده بازی، و ... بجای شایسته سالاری
ناشناس۳۳۹۰۰۴۰۱۳:۱۱:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
متن خوب و پرمعنایی است. ولی به نظر می رسد که تفکر سیستمی وجود دارد، تفکر سیستمی که اجازه هر تفکر سیستمی را بگیرد.
ناشناس۳۳۹۰۰۴۹۱۳:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
برای اینکه قرار نیست حل بشه .
ناشناس۳۳۹۰۰۷۴۱۳:۴۳:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
برای این که افراد کم صلاحیت و بی تخصص در راس برخی کارها قرار دارند.
ناشناس۳۳۹۰۰۹۰۱۳:۵۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
دلایل عدم حل چالش ها: دایره بسته خودی ها و نادیده گرفتن الباقی استعدادهای مملکت. عدم شایسته سالاری بی اهمیتی منافع ملی و……
ناشناس۳۳۹۰۱۲۰۱۴:۲۱:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
چرایش را خودتان خوب میدانید!!!!
Homayoun moshir۳۳۹۰۱۳۶۱۴:۴۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
پیشرفت و توسعه در هر سیستمی در گرو کار و تولید است
ناشناس۳۳۹۰۱۴۴۱۴:۵۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
با تشکر از برادران خوب در الف که واقعا با صداقت زمینه بحث و مباحثه را فراهم می کنند اجرکم عندالله خب بپردازیم به این مطلب و سوالاتی و انتقاداتی دوستانه را از این مطلب طرح کنیم که به توسعه بحث کمک نماید 1- بومی را چه تعریف می کنید؟ تعریف بوم مبهم است ( بوم نباید شرقی یا غربی باشد طبق بحث پاراگراف 2) 2- تحریم چقدر اثر دارد؟ تحریمها اگر واقعیت است اثر این تحریمها چقدر است فرض کنید خود تحریمی را هم حل کردیم چقدر به ماجرا کمک می کند وقتی خود تحریمها رفع نشده؟ وقتی که تحریم هستیم و در راستای تفکر سیستمی افراد صاحب ایده ناب به یک ابزاری نیاز دارند که تحریم است و ساخت این ابزار در داخل هم بسیبار هزینه برخواهد بود چطور می خواهید که اون تفکر سیستمی را اجرا نمایید؟ 3- ویژگی های افرادی که مدرک دانشگاهی هم لزوما ندارند را چگونه می خواهید پیدا کنید ملاک و متر چیست؟ 4- خود تفکر سیستمی یک تفکر و ایده غربی است در پاراگراف دوم جمله از هیچ کجا نباید تقلید کرد آمده لذا با استفاده از تفکر سیستمی که بخشی از اصول و تئوری های مدیریت است در تناقض است( اصول و تئوری های مدیریت علوم انسانی غربی شمرده شده و مورد پذیرش نیستند) در صورتای که معتقد هستید که نه تفکر سیستمی ابداع خود ما است منابع و رفرنس علمی ارائه شود 5- فرموده اید افراد متخصص و صاحب ایده دیده شوند این افراد صاحب ایده قاعدتا طبق مفروضات شما باید ایده های خود را از تئوری های مدیریت ایرانی گرفته باشند چون اگر غربی و غیر بومی باشد مورد پذیرش نیست و در پاراگراف 2 هم تقلید کاملا مردود شمره شده چه مدل بومی و تئوری های مدیریت بومی وجود دارد که این افراد صاحب ایده با استفاده از اون تئوری ها مدل خود را برای شما پرزنت و توجیه نمایند که تقلیدی صورت نگرفته باشد؟ 6- فرض کنید مورد 5 حل شود چه مکانیزمی برای وارد شدن این افراد که دارای ایده ناب هستند به فضای حکمرانی وجود دارد؟( یک پاراگراف مانده به اخر خط 2) در ادامه آمده که قانون گذاری و ابلاغ باید صورت گیرد برای اینکار ابتدا باید افرادی که داری ایده ناب هستنئد و.. نمایندگانی در مجلس داشته باشند در حال حاضر نماینده هایی که علاقمند به این افراد باشند چه کسانی هستند؟ بالاخره باید افرادی وجود داشته باشند که تفکر سیستمی را درک کرده و بطن و ذات کار را هم بشناسند تا بتوانند قوانینی وضع کنند 7- در پاراگراف آخر به ایرانیان خارج کشور اشاره شده طبیعتا این افراد باید از کشورهای دیگر وارد شوند ودر کشورهای دیگر هم با مدل ها و تفکرت غربی کار کرده اند و ذهنیت غربی دارند و با توجه به اینکه شما دنبال عدم تقلید و بوم گرایی هستید این افراد قاعدتا کمکی نمی توانند بکنند و تفکراتشان طرد خواهد شد( طبق مفروضاتی که گفته شده) و اصلا فردی که در خارج زندگی و زن و بچه دارد که انجا را رها نمی کند و به داخل بیاید اگر استفاده از تفکراتشان فقط مد نظر است هم که باز استفاده از مدل های غربی و شرقی خواهد بود که در پاراگراف دوم مردود شمرده شده نتیجه: به نظر میرسد بحثی کلی عنوان شده که دارای تناقض است از یک طرف استفاده از تفکرات بومی و .. مد نظر است از یک طرف هم تئوری های غربی و شرقی و تقلید رد میشود از طرف دیگر بر استفاده از تفکر سیستمی که یک قالب غربی است تاکید میشود و در نهایت هم از ایرانیان خارج کشور استمداد و کمک طلب می کند که به نظر من بسیار جای تعجب دارد و تناقض زیادی دارد پیشنهادات 1- مدل بومی تعریف شود 2- تفکرات مدیریتی و اصول مدیریت و نظریه های مدیریت که در داخل ابداع شده باشند و صد درصد ایرانی باشند و غربی یا شرقی باشند معرفی شود چارچوب مشخص شود 3- تناقض تفکر سیستمی که اساسا یک تفکر غیر بومی است رفع شده و یک مدل بومی معرفی شود 4- مخاطب سخنان مشخص شود که چه کسی است و چه کسانی باید این کار را انجام دهند و اینکه دانش این افراد و صلاحیت این افراد مجری چطور باید مورد بررسی و تایید قرار گیرد مشخص شود 5- منظور از ایرانیان خارج رفع ابهام شود افرادبی که تفکر غیر غربی و غیر شرقی دارند را به منظور جلوگیری از بحث تقلید چطور می خواهید جدا کنید و با چه انگیزه ای این افراد را می خواهید جذب کنید؟ کسی که از اینجا مهاجرت کرده چرا باید مجددا برگردد؟ چقدر تا حالا این کار سابقه داشته؟ موید باشید
ناشناس۳۳۹۰۲۸۴۱۷:۰۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اولا بر طرف کردن تحریم ها فقط دست ما نیست و یک بحث دو طرفه و حتی چند طرفه است اگر طرف های دیگر دلشان نخواست تحریم ها را بر طرف کنند چه؟ دوما شناخت افراد توانا به وسیله نتیجه کارهایشان مشخص می شود و برای تشخیص و پیدا کردن آن ها راه های مختلفی وجود دارد مثل برگزاری مسابقات مختلف برای ارائه طرح و غیره سوما تقلید آگاهانه اشکالی ندارد
ناشناس۳۳۹۰۹۶۴۱۰:۳۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
تفکر سیستمی در جایی که با محیط تبادلی ندارد جواب نمیده ( از کتاب تحلیل سیستم) مثالش هم کره شمالی
ناشناس۳۳۹۰۴۴۷۱۹:۳۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
بعضا به خاطر اینه که نمی دونند دنبال چی هستند تناقض در حرف‌شان هست و همینطور در عمل شون
ناشناس۳۳۹۰۱۵۹۱۵:۰۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
تفکر سیستمی سیستم را یک مجموعه که با محیط خود در حال تبادل است معرفی می کند و سیستم بسته را هم را رد می کند چطور می توان تحریم بود و به دنبال تفکر سیستمی هم بود در جهان امروز شما کره شمالی را در نظر بگیرید سیستم بسته معرفی کرده خیلی هم نظم و. را در داخل رعایت می کنند ولی خروجی ندارند
ناشناس۳۳۹۰۱۶۱۱۵:۱۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
ایرانی که الان داره در خارج راحت زندگی می کنه مگه میاد اینجا درامد دلاریش را رها کنه با ریال زندگی کنه؟ یا بیاد در فیلترینگ زندکی کنه؟ اول باید یه فکری به حال تحریمها کرد بعد خود اون ایرانی اگر بیاد ممکنه براش دردسر تحریم درست بشه چون تحریم حتی افراد را هم شامل میشه اگر هم فرض اینه که اول داخل را درست کنیم تا ایرانیان خارج برگردن خب وقتی درست شد دیگه چه نیازی به ایرانی خارج کشور هست؟ الان به فرض من در خارج زندگی می کنم دخترم مدرسه میره پسرم دانشگاه میره دوستانش همه در اینجا هستن خانم دوستاش همه اینجا هستند من میتونم طرح کنم که بیایید بریم ایران و از صفر شروع کنید؟کسی قبول نمی کنه بعد کسی که در خارج فلان ماشین را سوار میشه را ما اینجا بیاریم سوار پژو 206 کنیم و یک اینترنت فیلتر شده هم دستش بدیم و 20 میلیون هم حقوق بهش بدیم بگیم در ترافیک و الودگی تهران بمون ؟ شدنی است چنین چیزی؟ اگر فردی متعهد و فلان بوده پس چرا ول کرده رفته؟ نشده این حرفها عزیز شدنی نیست بیشتر رو کاغذه تا در عمل و یک سری آرزو است
ناشناس۳۳۹۰۱۷۱۱۵:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اول باید مساله تحریم حل بشه چون تمام صنعت ما و هر چه داریم از اروپا و امریکا است تا تحریم برداشته نشه کاری نمیشه کرد هر کسی بخاد کار کنه هم حقوق میخاد خود این کارایی که شما گفتید کلی هزینه داره و پول میخاد کسی دیگه مفتی کار نمیکنه بخای حقوقشون را پرداخت کنی هم باید پول بی پشتوانه چاپ کنی تورم ایجاد میشه یعنی این چیزی که گفته اید در شرایط تحریم بشدت هزینه زا و تورم زا است این حرف که نه بی تحریم هم میشه و.. در این صورت اول صنایع خود را باید با علم بومی از اول بسازیم تورم را بیاریم زیر 3 درصد خیلی پیشنیاز لاتزم داره که از نظر من ممکن نیست چون اینکه هر کشوری خودش همه چی را بسازه در این عصر مردود شمرده میشه و خیلی هزینه سنگینی هم تحمیل میکنه کیفیت را هم میاره پایین این بحث هم چند سال پیش اتفاقا صورت گرفت که مدام هم گفته میشد اشکال از دولت روحانی است و نباید همه چیز را به تحریم گره زد و باید از داخل شروع کرد و ما اگر بیاییم از ظرفیت داخل حلش می کنیم الان 3 سال است دست خود عزیزانی است که این تفکر را داشتند و هنوز خروجی خاصی حداقل من ندیده ام در کل این تفکرات در این زمانه جواب نمیده باید با همه کشورها کار کرد حقوق بالا هم میخاد الان با 20 میلیون زندگی کردن سخته متخصصی که بیاد حقوق بالا میخاد داری؟ میتونی زندگی طرف را تامین کنی؟ تورم ات چنده؟
ناشناس۳۳۹۰۱۸۶۱۵:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
سوال اینجاست که چرا در ۴ سال گذشته با وجود مجلس یکدست اصولگرا، دولت اقتصادی و همراهی سایر نهاد های قدرت هیچ کدام از مشکلات حل که نشد هیچ، مطابق شواهد قابل لمس توسط مردم شرایط زندگی گاها در بخش هایی بدتر هم شده؟
ناشناس۳۳۹۰۱۸۷۱۵:۴۱:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
واقعا چرا ..؟
ناشناس۳۳۹۰۲۷۶۱۶:۵۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اصلا از افرد داری خلاقیت و دارای ایده استفاده نمیشه حتی طرد هم می شوند و تعهد الان مهم و ملاک است نه تخصص و ایده کسی هم که ایده داشته باشه با این شرایط منتظر نمی ماند و مهاجرت می کند و میرود و مهاجرت و تابعیت گرفتن هم سخته کسی که این راه را رفته و این همه سختی دیده که باز برنمیگرده به ما و شما کمک کنه اتفاقا از دست ما ناراحت هم هست دیگه حتی حاضر نمیشه جواب سلام ما را هم بدهد تفکر سیستمی هم اصول و قواعد خودش را دارد هر جایی قابل اجرا نیست شرایط اجراش را ما نداریم
مهدی۳۳۹۰۲۹۹۱۷:۱۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
تا زمانی که افراد صاحب ایده و دانش تخصصی در بدنه ارگانها وارد نشود هیچ مشکلی حل نخواهد شد اقتصاد ما دست چه کسانی بوده و هست ؟ از اول انقلاب تا امروز کدام مشکل جامعه و مردم اساسی حل شده و دیگر دچار آن مشکل نیستیم ؟ اگر سراغ دارید از صدها مشکل فقط یکی را نام ببرید
ناشناس۳۳۹۰۶۶۵۲۳:۵۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
از حرف هاتون معلومه که آمار مهاجرت وحشتناکه
ناشناس۳۳۹۰۶۹۱۰۰:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مسئله پیچیده نیست فقط باید رودر بایستی با عده ای بسیار محدود را کنار بگذاریم . بنظر من چون اصل مشکل را همین عده بسیار کم میسازند و بشدت هم دنبال همراه کردن مردم با خود هستند چه واقعی چه با بردن اسم مردم در پایان جملات خود .. حاکمیت چرا نمی‌تواند با این افراد ک علیه سیستم کار می‌کنند و ثروت اندوزی می‌کنند برخورد کند جالب است چون عدم برخورد باعث شده غالب مردم تصور کنند حاکمیت با اینها است و برای رفع این اتهام باید و باید به شکل علنی محاکمه و مجازات شوند... به قولی اگر درشت تر ها را بزنید باقی خود به خود جمع می‌شوند.. سر مار را بزنید.. اقدام انقلابی تنها همین است تمام کسانی که فساد دارند در کارنامه مالی و سیاسی‌شان محاکمه شوند و شفافیت اصل اول شود حتی ملی کنید ثروت و منافعی که نداشته و حالا دارند ..
ناشناس۳۳۹۰۸۰۵۰۷:۴۶:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
لازمه استقرار تفکر سیستمی وجود مدیران با صلاحیت و شایستگی بالامی باشد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین