تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

گروه تعاملی الف،   4021224009 ۱۰۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بدون صادرات گسترده نفت و محصولات وابسته و حجم بزرگی از ارز، اقتصاد ایران قابلیت ادامه کار ندارد. یا باید درخواست‌های غرب را تمکین کنیم. یا اینکه فرو ریزی مستمر اقتصاد را شاهد باشیم. راه سومی هم وجود دارد و آن رفتن به سوی پایه‌گذاری اقتصاد ملی بر اساس تولید است.

تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

گروه تعاملی الف - حسین تاج‌احمدی:

 قبل از تشریح اقتصاد ایران بهتر است بدانیم ترکیب اشتغال یا کالبدشناسی اشتغال ایران چگونه است: ما درسال 1402 دومیلیون و سیصد و چهل و نه هزار کارمند دولت داریم. با احتساب نیروهای مسلح حدود سه میلیون نفر که با تقریب 3/5 نفر برای هر خانواده جمعا ده میلیون پانصد هزار نفر شامل می‌شوند که در رده متوسط به پایین جامعه از لحاظ اقتصادی قرار دارند. درست است بعضی کارمندان حقوق‌های نجومی یا درآمدهای زیر میزی دارند؛ اما اکثریت وضع مالی جالبی ندارند بخصوص در وضعیت تورم جهنمی کنونی. حدود 5 میلیون بازنشسته داریم که فقط چهار میلیون دویست هزار نفر آنها از تامین اجتماعی مستمری می‌گیرند. اینان نیز در فقر مطلق به سر می‌برند. در صورتی که درآمد دیگری نداشته باشند هشت شان گرو نهشان است. با خانوده حدود 10 میلیون می‌باشند ( بیشتر مستمر بگیران زن و شوهر و یا تنها یک فرزند دارند تحت پوشش حتی بعضی تنها زندگی می‌کنند). حدود 3/5 میلیون هم واحد کسبی داریم که با فشار روز افزون هزینه‌ها و مالیات، همینطور پایین آمدن قدرت خرید و فشار فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیش از بیش در فشار هستند. قسمت کمی از این 3/5 میلیون عمده فروش یا فروشگاه‌های بزرگ هستند حدود یک درصد.

از 24 میلیون شاغل کشور که مرکز آمار ایران اعلام کرده در سال 1402، اگر این 7 میلیون کسبه و کارمندان دولت را کم کنیم، 17 میلیون شاغل در سایر بخش‌های کشور داریم به شرح ذیل: خدمات با 49/5 درصد و صنعت با 23 درصد و کشاورزی با 16 درصد. (بخش کشاورزی و صنعت دارند بتدریج تعداد شاغلین خویش را از دست می‌دهند. طبق آمار مرکز آمار ایران در سال 1400 حدود 1/1 درصد از بخش کشاورزی به خدمات اضافه شده همینطور از صنعت) منظور از انتقال از بخش کشاورزی و صنعت به خدمات، بیشتر دست فروشی است تا اشتغال در شرکت‌ها (مشاغل موقت).

اگرچه این آمار خود نقص و جای سوال زیادی دارد؛ اول اینکه افراد بالای پانزده سال در این آمار منظور شده، دوم هر کسی که دو روز در هفته هم کار کند شاغل محسوب می‌شود. با توجه به اینکه فقط 3 درصد از آحاد کشور سرمایه‌ها و ذخیره‌های بانکی کلان دارند، ملاحظات بالا نشان از یک مستمری بگیری ناچیز و درآمد حداقلی 80 میلیون ایرانی دارد بعبارت صحیح‌تر 80 میلیون 450 هزار نفر با قلت درآمد و درآمد ناپایدار مواجه هستند که رکود اقتصادی می‌تواند اثرات جانکاه روی وضع آنان داشته باشد. بالعکس تورم روی درآمد 3 درصد صاحبان سرمایه کلان و عمده فروشان کلان و مالکان عمده افزایش‌های چند ده میلیون دلاری خواهد داشت. لذا بی سبب نیست گزارش فوربس، پیش‌بینی افزایش 3 برابری میلیونرهای ایرانی کرده و از تعداد 144 هزار نفر 2018 به 430 هزار نفر در سال 2022 و تعداد ابر ثروتمندان ایرانی به 253 هزار نفر در مقیاس جهانی، در حالیکه عامه مردم با فقر روز افزون روبرو هستند.

این کالبد شناسی به ما نشان می‌دهد که کشور در وضع تولید و کشاورزی اصلا خوب نیست و روز به روز دارد از تعداد شاغلین آن کاسته می‌شود. مفهوم این نقشه اشتغال این است که وضعیت نسبی کار با توجه به آمار بالای ترک کار و عدم انتشار آمار جدید از سال 1400 رو به قهقرا بوده.

اما چگونه است مفهوم 3/5 میلیون فروشگاه؟! این یعنی بیکاری و عدم درآمد، یعنی دلالی قسمت اعظم نیروی کار. کشور 85 میلیونی نیاز به 3/5 میلیون فروشگاه و 2 میلیون دست فروش ندارد. به ازای هر 24 نفر یک فروشگاه و به ازای هر 42 نفر یک دست فروش و جمعا به ازای هر 15 نفر یک واحد فروش. این نسبت در دنیا بین 700 تا هزار نفر است. این اصلا اقتصادی نیست. مقدار فروش، هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد پس از روی ناچاری است.

مفهوم اینقدر فروشگاه و دست فروش، فقر عمومی است؛ مفهوم عرضه زیاد اما غیر متنوع ، عدم درآمد، عدم کفایت حقوق، عدم پایداری مشاغل، عدم اطمینان به حقوق کارگری و کارمندی، عدم پوشش هزینه‌ها به مخارج است. دقیقا ضرب المثل آفتابه لگن هفت دست شام ناهار هیچ چیز است. یعنی: فقر عمومی، یعنی تلاش مضاعف عایدی صفر یا عایدی کم.

اما اتخاذ سیاست انقباضی مالی دولت سیزدهم، این خانواده فروش را به شدت مورد تنگنا و فشار قرار داد و تعداد زیادی از ضعیف‌ترین آنها را منهدم کرد. تقریبا هیچ مغازه اجاره‌ای امکان ادامه کار ندارد؛ مگر در یک مکان خاص یا کالای خاص عرضه کند. بیشتر مغازه‌های اجاره ای تخلیه شده یا می شوند. در واقع دولت برای بخش غیر دولتی هم سیاست‌گذاری، هم بحران، هم مالیات‌گذاری، هم تورم گذاری می‌کند. هم آنکه از ارائه خدمات مالی و بیمه‌ای خودداری می‌کند. در واقع مردم رها شده‌اند در امان خدا ( گرانی، تورم، مالیات، فشار مخارج سفارشی هدیه دولت به بخش خصوصی ) با تقدیم فلاکت.

اما چه شد که اقتصاد ما اینگونه در هم پیچید؟ برای پاسخ به این سوال باید بازگردیم به یکصد پنجاه سال قبل از زمانی که پای استعمار در ایران باز شد، تلاش گسترده آنان بر این بود تا نظام اقتصاد سنتی ایران ویران کنند تا راحت تر ایران را صاحب شوند هر دو نیروی استعماری آن تاریخ انگلیس و روسیه در این داستان هم صدا بودند. بعدها آمریکا و انگلیس همین هماهنگی اجراء کردند: یک سیستم اقتصادی مبتنی بر تجارت آنان مبتنی بر واردات و فروش اقلام خارجی، حتی گندم وارداتی ارزانتر از تولید به وسیله پول نفت، حتی تحمیل خرید وسایلی که در ایران بدان‌ها در آن تاریخ نیازی نبود. بدین وسیله ایران صاحب یک اقتصاد سرمایه‌داری وابسته به غرب شد؛ اقتصاد خدماتی، بازرگانی مصرفی و این سیستم وارداتی تاکنون دارد به کار خودش ادامه می‌دهد با کمال قدرت.

نه تنها بازار ما بر مبنای آنان شکل گرفت؛ بلکه ادارات ما، دانشگاه‌های ما، صنعت ما بر اساس خواست آنان پایه‌گذاری شد. به قول جلال آل احمد ما شدیم رانندگان محصولات و تشکیلات آنان. حتی انقلاب نتوانست یا نخواست یا نشناخت که این سیستم را عوض کند. امروز اقتصاد ما یک اقتصاد اقماری است از سیستم اقتصاد غربی که با واردات و توزیع و دلالی تولیدات آنان کار می‌کند. این صنعت ما سیستم مونتاژ و تعویض کارتن به عهده دارد. این فروشگاه‌های ما، سیستم توزیع به عهده دارد. سیستمی که با تحریم‌ها لنگ شده با پایین آمدن قدرت خرید اکثریت زمین‌گیر شده و تازه مشکلات کلان دیگری هم بر دوش آن گذاشته شده است. گرانی دلار گرانی خرید دست دوم و سوم محصولات آنان از اعراب خلیچ فارس به دو تا چند برابر قیمت. تحمیل گرانی و تورم با تحریم‌ها شکل گرفت؛ با ندانم کاری دولتیان نهادینه شد؛ با دستورات مستقیم و غیر مستقیم آنان با سیاست انقباضی مالی تخریب‌گر تمام آنچه به عنوان اقتصاد ملی می‌شناختیم شد.

اینک درب شهرهای برزیل دارد بر روی ما باز می‌شود سائوپالویی شدن شهرها و روستا‌ها. اقتصاد کشوری که مدعی انقلاب بر علیه غرب است، غربی است. اقتصاد مقاومتی توسط دولت سیزدهم دفن شد. اینک دولت درصدد است با فشار مالیاتی و فروش نفت آن را اداره کند. تا اینجای کار فقط تورم کسری بودجه و فقر روز افزون حاصل تلاش دولت بوده است. تلاشی برای تغییر سیستم اقتصادی کشور به عمل نیامده. دولت درصدد است با فشار و اغماض، همین وضعیت را به پیش ببرد. این تلاش نافرجام خواهد بود؛ زیرا زیر ساخت‌های این اقتصاد بر مبنای وابستگی به اقتصاد غربی طراحی و شکل گرفته است. بدون صادرات گسترده نفت و محصولات وابسته و حجم بزرگی از ارز، قابلیت ادامه کار ندارد. یا باید درخواست‌های غرب را تمکین کنیم به وضع سابق خویش باز گردیم یا اینکه فرو ریزی مستمر اقتصاد را شاهد باشیم اما راه سومی هم وجود دارد و آن رفتن به سوی پایه‌گذاری اقتصاد ملی بر اساس تولید. این راه سوم نیاز به آزادسازی عمیق و عظیم دارد؛ نیاز به کنار کشیدن دولت از اقتصاد دولتی دارد؛ نیاز به بازی دادن بخش خصوصی به شکل اساسی دارد؛ اما دولت با الزامات این کار مخالف است هم می‌خواهد اقتصاد کشور بالنده و رشد کند هم می‌خواهد تسلط بر اقتصاد حفظ کند. مالیات عظیم بگیرد؛ اما به اصول جدی خصوصی‌سازی دست نزند. شرکت های خصولتی یا نیمه خصوصی با مدیریت دولتی را همچنان در چنبره اختیارات داشته باشد. اصولا بخش تکنوکرات مدیران دولتی علاقه و اعتقادی به رهاسازی اقتصاد ندارند و در برابر اینکار مقاومت شدیدی بروز می‌دهند. دولت باور ندارد که دوران تخصیص ارزهای کلان برای واردات مواد غذایی محصولات صنعتی و مصرفی به سر آمده و اقتصاد ایران توان و سرمایه پرداخت رانت‌های کلان ندارد.

دولت فکر می‌کند تورم ربطی به مشکلات دولتی ندارد؛ فقط باید با اتخاذ سیستم انقباضی پول‌های موجود در بازار جمع کرد تا تورم کنترل شود. این آرزوی محالی است. اولین آثار این نوع درمان، فشار مصنوعی بر قیمت‌ها است ( جمع شدن فنر تورمی ) نتیجه این کار از قبل مشخص است در اولین شوک فنرها رها خواهند شد و اقتصاد را بیچاره خواهند کرد. در "بالا رفتن تدریجی قیمت‌ها" نعمتی وجود دارد بنام هماهنگ شدن فعالان اقتصادی و مردم با قیمت‌های جدید؛ اما در "شوک‌های ناگهانی" فقط مرگ و سکته و نیستی وجود دارد.

فرض کنیم دلار بتدریج بالا برود به قیمت هفتاد یا هشتاد و بیشتر برسد اقتصاد محلی به تدریچ با آن کنار می‌آید؛ اما اگر یکدفعه قیمت شدیدا افزایش پیدا کند هیچ راه حل نقدی وجود نخواهد داشت. تنها دستاورد شوک‌ها از کار انداختن عده زیادی از مرکب فعالیت اقتصادی خواهد بود. اینگونه شوک افزایش قیمت یعنی تورم‌های ناگهانی 20 تا 50 درصدی که فقیر تر کردن بیشتر را بدنبال دارد. در تصمیمات دولت هیچ آینده نگری ملحوظ نشده است، فقط رهایی از یک پله فشار مورد نظر است. بدون برو برگرد دولت قادر به تامین ارز مورد نیاز کشور در حالت فعلی را ندارد. نه امروز در آینده هم این موضوع صدق نمی‌کند، دولت آینده ناتوان‌تر از امروز خواهد بود با این شرایط. مگر اینکه تغییرات سریع و اساسی شاهد باشیم.

داستانی که از همین امروز رقم خورده مجلس اعلام کرده در نظر دارد سال آینده ارز تخصیصی برای کالای اساسی وارداتی و دارو را برای کم کردن ناترازی 15 میلیارد یورو کاهش خواهد داد . از سمت دیگر برنامه حذف ارز ترجیحی 28500 روی میز تصویب قرار دارد که به خاطر انتخابات مجلس تصمیم گیری در باره آن به روزهای آخر اسفند موکول شد. هر دو تصمیم نشان از کمبود ارز دارد. هر دو تصمیم موجب رها شدن فنر تورمی خواهد شد. لذا یک سال سیاست انقباضی فقط عده زیادی را ورشکست کرده و می‌کند.  دولت در مقابل مردم به جای آنکه اقداماتی انجام دهد تا فقر عمومی کاسته شود، با وجود حسن نیت اقداماتی می‌کند که به فقر بیشتر مردم و ثروتمند شدن بیشتر اغنیا منجر خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۴۷۲۷۰۸:۴۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تازه فهمیدی باید اقتصاد مملکت رو تولید محور کنی؟؟
ناشناس۳۴۲۴۷۷۷۰۹:۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
واردات کشور را باید از سلطان محوری خارج کنیم نباید واردات هر کالایی برای خود سلطانی داشته باشد
ناشناس۳۴۲۴۹۰۶۱۱:۲۰:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
چند نکته درباره اقتصاد ایران قابل ذکر است : 1) اقتصاد تولید محور به انسانی با تفکر اقتصادی و با تفکر تولید محور و تفکر صادرات محور نیاز دارد مثل تفکری که در فرهنگ و در ذات مردم ژاپن و کره و چین و یا آلمان و سوئیس و دیگر کشورهای توسعه یافته و ثروتمند دنیا وجود دارد و در فرهنگ عامه ما چنین تفکری نیست یا بسیار کمرنگ هست.برای اکثریت مردم ایران مفهومی به نام اقتصاد و تولید و صادرات کالای باکیفیت به دنیا اصلا در معنای مدرن و امروزی آن مطرح نیست.از نظر اغلب ایرانی ها اقتصاد تنها در دلالی ماشین و زمین و طلا و ارز و پشت میزنشینی و رانت خواری خلاصه می شود و مشاهدات نشان می دهد که اکثریت ایرانی ها اصلا به دنبال تولید و صادرات نیستند.چون این کار زحمت دارد،چون توأم با صبر و رنج کشیدن هست و اغلب ایرانی ها از کار و زحمت و رنج کشیدن و صبر کردن چندان خوششان نمی آید بلکه دنبال پول راحت و بادآورده هستند و به قولی عوامانه به دنبال «کار نازک و پول کلفت» هستند.واقعا چند تن از آشنایان خود می شناسید که به دنبال تولید باشد؟ چند نفر از جوانان اطراف خود می شناسید که به فکر اشتغال زایی و تولید کالای صادراتی و با کیفیت باشند؟ 2) اقتصاد ایران نه شبیه اقتصاد آزاد و لیبرالی کشورهای غربی هست و نه شباهتی به اقتصاد سوسیالیستی کشورهای شرقی دارد و نه حتی کوچکترین شباهتی به اقتصاد کشورهای نوظهوری مثل ترکیه و برزیل و غیره دارد،چون در این کشورها مدار اقتصاد بر مبنای تولید کالاهای با کیفیت صادراتی و جذب توریست قرار دارد،هر چند هم که فقر در این کشورها قابل توجه هست.اقتصاد ایران یک چیز یگانه و منحصر به فرد در جهان هست و باید نام جدیدی را برای آن تعریف کرد.
ناشناس۳۴۲۵۱۴۹۱۵:۲۰:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
علت اینکه مردم ایران اقتصاد را دلالی میدانند چیست؟ علت اینکه امروز یک ایرانی اگر صاحب سرمایه ای شود تنها به ساختن ساختمان و برج فکر میکند چیست؟ علت اینکه بانک های ایران همه برج ساز و پاساژ ساز هستند چیست؟ جواب ساده است. عدم حمایت دولت. واردات بی رویه. قوانین ضد تولید. در حالی که این کشور نوابغ تولید و کارآفرین هایی داشته و دارد.
ناشناس۳۴۲۵۶۸۱۰۸:۴۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اقتصاد سرمایه بازی ،شاید اسم خوبی باشد.
ناشناس۳۴۲۴۹۷۸۱۲:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
کافی است دولت پاشو از اقتصاد بکشه بیرون کاری که چین کرد و اجازه داد مردم تولید ثروت کنند
ناشناس۳۴۲۵۳۰۸۱۹:۲۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
چین پیش فرض های آزاد سازی اقتصادی را انجام داد و رعایت کرد یعنی بهبود روابط با جهان به طوری که ورود سرمایه و تکنولوژی و مدیریت به داخل کشور هموار شد.
ناشناس۳۴۲۴۸۸۱۱۰:۵۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تولید وقتی نتونی صادر کنی چه فایده داره. من کارمند یک شرکت تولید کننده هستم. مشتری خارجی حتی اگر کالای ما رو قبول کنه به خاطر تحریم ها و عدم ارتباط بانکی و امکان گشایش lc کلا قید معامله رو میزنه. تاجر خارجی حوصله و انرژی معامله با صراف رو نداره و میره سراغ تولید کننده کشور غیر از ایران
ناشناس۳۴۲۴۹۹۵۱۲:۴۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
بقیه چی کار می کنند شما همان کار را انجام بده!
ناشناس۳۴۲۵۱۵۲۱۵:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
بقیه؟ کدام بقیه؟ میزان صادرات غیر نفتی ایران و کشوری مثل ترکیه رو مقایسه کن تا بفهمی بقیه یعنی چی
رضا۳۴۲۵۶۳۸۰۷:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بقیه هم از ایران خرید نمیکنن. برو آمار صادرات گمرکات رو بخون.جز نفت و پتروشیمی و مواد معدنی ، محصول صادراتی ارزشمندی پیدا نمیکنی.
ناشناس۳۴۲۴۹۷۰۱۲:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
وقتی به تولید فکر میکنی یعنی به فروش هم فکر میکنی ما در جهان یه جورایی با تحریمهای بانکی ایزوله شده هستیم یعنی دسترسی به بازارهای جهانی نداریم از طرف دیگه حداقل 90 درصد اقتصاد و صنایع بزرگ دست دولته و تاریخ اقتصاد نشون داده دولت اصلا توانایی تولید با کیفیت و رقابتی را به دلیل عدم بهره وری ندارد همه اینها رو کنار هم قرار بدین متوجه میشین قبل از اینکه به سمت تولید بریم باید این موانع را حل کنیم دولت اقتصاد را به مردم واگذار کند و محیطی فراهم کند تا مردم بتوانند با جهان تجارت کنند در غیر اینصورت هیچ اتفاقی نمی افتد
ناشناس۳۴۲۵۱۱۶۱۴:۳۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
محصولات نانو ایران به 48 کشور دنیا صادر شدند این یعنی محدودیتی در صادرات و انتقال ارز نداریم.
ناشناس۳۴۲۵۱۹۴۱۶:۰۲:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
شما ظاهرا اینقدر از تولید فاصله دارید که فقط اخبار کانالیزه رو میشنوید بفرمایید برای ورود مواد اولیه اعتبار باز کنید ببینید داستان از چه قراره به چیزهایی که از صدا و سیما میشنوید کاری نداشته باشید برید در عمل متوجه شوید داستان از چه قرار است
ناشناس۳۴۲۵۳۷۰۲۱:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
داستان در گمرک هست و نه صرفا دنبال سیاسی نگاه کردن به اوضاع!!
ناشناس۳۴۲۵۲۴۶۱۷:۱۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
محدودیت نقل و انتقال ارزی وجود داره و از راه صرافی ها و چمدانی و غیره انجام میگیره. انتقال ارز در جهان بصورت تجاری اکثرا از طریق شبکه بانکی و سوئیفت انجام. میگیره و. برای. ایران. که. اکثرا. صادر کننده دولتی. هستن. روش های. وجود. داره. و بقیه. تجار. هم. میتونن. از. طریق. حساب. بانکی. در. خارج. کشور. با. کشور ها. روابط. مالی. داشته باشن. در. حد. چند. ده. میلیون. دلار. و. غیره. شرکت های. بزرگ که توان و مزیت. رقابت. جهانی دارن. با. کمک. و حمایت. دولت. در کشور. های. منطقه. شرکت های. تاسیس. کنن. و. تولیدات. ره سپار. آنجا. و از آنجا. صادرات. بشه. و. پول. از. طریق. زمینی. وارد ایران. و. واردات هم. همین. طور. شرکت ها. پول رو. بصورت. زمینی. و. کالا وارد. کننن. و. را های. دیگر. که. کمی. اولش. سخت. است. راه سوم. کاری. با. اسرائل. و. فلسطین. نداشته باشیم. تا با. دنیای. غرب. درگیر. نشیم. حتی. روسیه و. چین.
ناشناس۳۴۲۵۲۸۷۱۸:۳۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تا حالا شده اخبار بگه فلان کار رو از فردا قراره فلان اداره بکنه بعد بری بهت بگن نه ما همچین چیزی نداریم؟ داستان صادرات نانو هم همونه.
ناشناس۳۴۲۴۹۷۴۱۲:۲۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
بعیده اقتصاد ایران با این نگاه رونق بگیره دولت اصلا دلش نمیخواد اقتصاد را به مردم واگذار کند شما به واگذاری همین دو تیم استقلال و پرسپولیس نگاه کنید کاری به این کوچیکی را دولت ناتوان از انجامش است نمی تواند آنها را به مردم واگذار کند اصرار دارد آن را به شرکتهای خصولتی که اونها هم خصوصی نیستند بدهد انتظار دارید ما اقتصاد شکوفا و رقابتی در بخش خصوصی داشته باشید و تولید رونق بگیرد
ناشناس۳۴۲۵۰۰۰۱۲:۴۹:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
نویسنده کافی است به جهان نگاه کند و یک مثال از کشوری که با بیش از دو سوم اقتصاد جهان قطع رابطه کرده و در تولید پیشرفت کرده بیاورد ظاهرا دوستان متوجه نمی شوند اقتصاد درهم تنیدگی و پیچیدگیهای بسیار زیادی دارد و راه حلهای در سطح فهم و استنباط خود از مسائل می دهند حتی مسائل را بسیار ساده سازی کرده و متغییرهای متفاوتی که در اقتصاد تاثیرگذار است را نادیده می گیرند یا توانایی درکش را ندارند
هادی۳۴۲۵۰۱۴۱۳:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
برادر گرامی یک نکته رو فراموش کردی! اقتصاد خوانده های کشور. بله این اقتصاد خوانده هایی که نمیگذارند کشور از فلاکت در بیاید و دائماً جلوی تولید کشور را با اصطلاحات شبه علم خودشان میگیرند. نمونه آن را در کامنتهای این نوشته به وفور می بینید! این اقتصاد خوانده ها همه جا لانه کرده اند و نمیگذارند سیاست ما به سمت تولید برود.
ناشناس۳۴۲۵۱۲۰۱۴:۴۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
هیچ کلونی وجود ندارد که کشوری خود تولید کننده همه چیز باشد! اول از همه تولید علم قابل استفاده و فنی است. بعد از آن تبدیل آن علم به تکنولوژی است. مرحله بعدی استفاده از آن تکنولوژی و تولید محصول نهایی است. در هزاران شاخه که امروز وجود دارد، کشوری علم را تولید می کند، کشوری تکنولوژی را، کشوری محصول نهایی را ...، هرکس آنچه تولید کرده به دیگران می فروشد و آنچه دیگران تولید کرده اند را می خرد. حتی محیط ایجاد امکان تجارت، امروزه خود یک محصول است و مثلا سنگاپور تنها محصولی که ارائه می دهد همین تسهیل تجارت است، و با درآمدی که کسب می کند سایر نیازمندی هایش را خرید می کند!
پرویز۳۴۲۵۱۲۹۱۴:۵۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
آقای ماهاتیر محمد به ایران آمده بود میگفت اگر کشوری محصولات با مزیت رقابتی تولید نکند کار دولت میشود توزیع فقر.
ناشناس۳۴۲۴۷۴۵۰۸:۵۲:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
مونتاژ کالای چینی با بر چسب ساخت ایران را که تولید نمی گویند.
علی۳۴۲۴۷۵۴۰۸:۵۷:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
الان نگارنده صحبت از تولید داخلی و اقتصاد داخلی میکنه ، اقتصادخودش یک نظام است که در یک یا چند منطقه جغرافیایی یا سیاسی خاص و در برگیرنده تولید، توزیع و تجارت، مصرف کالاها و خدمات در آن منطقه یا کشور می‌باشد شما چطوری میخواهی بدون رابطه با غرب و شرق تولید کنی ؟ یا همه چیز را میخواهیم از اول اختراع کنیم ؟ دلیل اینکه چین بزرگترین شریک تجاری امریکا هست چیست؟ آیا داریم از صورت مسئله باز فرار می کنیم اصلا این اقتصاد تولید داخلی شما که با غرب قطع رابطه کرده کجا پیدا شده ؟
ناشناس۳۴۲۵۳۳۳۱۹:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اقتصاد تولید داخل یعنی اقتصاد کره شمالی یعنی اقتصاد عصر سنگی!
ناشناس۳۴۲۴۷۵۶۰۸:۵۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
چند تا نکته. اولا که حسن نیت داشتن دولت مردان رو از کجا اوردید؟ دوما باز کردن اقتصاد لازمش باز بودن روابط سطح بین الملل هست. وقتی هر روز هر روز یه دعوایی تو دنیا راه میندازید هیچ وقت نمیتونید اقتصاد آزاد داشته باشید همیشه تحریم هستیم همیشه باید تحریم رو دو بزنیم پس باید شفافیت نداشته باشیم پس فساد رخ میده پس اقصاد آزاد یعنی هیچ.
ناشناس۳۴۲۴۷۵۸۰۹:۰۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اقتصاد تولیدمحور که نام دیگر اقتصاد مقاومتی است نوعی توهم ناشی از بی‌اطلاعی و خط‌دهی ارگانهای ذی‌نفوذ برای در اختیار گرفتن ثروتهای کشور است. تولید با کیفیت نیازمند دانش روز است دانش روز هم به تنهایی کافی نیست تکنولوژی (که متفاوت از دانش است) و سیاست درهای باز سرمایه‌گذاری و جذابیت و ثبات اقتصاد و برخورداری از ابزار جدید تولید و داشتن بازارهای هدف گسترده و نبود محدودیتهای بانکی بین‌المللی و اقتصاد آزاد رقابتی و غیررانتی هم همگی از شروط لازم و نه کافی توسعه اقتصادی تولیدمحور است. اینها را که مهیا کردید تازه شروط لازم مهیا شده اما شروط کافی هم وجود دارد از جمله شفافیت اقتصادی، مدیریت و نظارت صحیح دولت و نهادهای نظارتی، و ...
ناشناس۳۴۲۴۹۲۹۱۱:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اقتصاد مقاومتی یعنی مانند بخش صنعت نظامی که روی تکیه داخل شد و به این رشد رسید اما اقتصاد تکیه بر روی فروش نفت و خارجی ها شد و به این روز رسید و آدرس غلط هم ندهید
ناشناس۳۴۲۴۹۷۳۱۲:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اتفاقا شما آدرس غلط میدید.در مورد بودجه صنایع نظامی و نحوه عملکرد و کیفیت محصولاتش اطلاعاتی در دست نیست که بتوان قضاوت کرد.
ناشناس۳۴۲۵۲۳۷۱۶:۵۲:۱۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
دقیقا! اصلا مشخص نیست طی این 37 سال چقدر هزینه شده، و ارزش جهانی تولید امروز چقدر است!
ناشناس۳۴۲۵۰۲۴۱۳:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
مقایسه صنایع نظامی با دیگر صنایع از اساس اشتباهه. اسناد صنایع نظامی محرمانه و غیرقابل راستی آزماییه . نه مبدا مواد خام و قطعات اولیه افشا میشه نه لیسانس تولید تسلیحات مشخص میشه نه تبادلات فنی تسلیحاتی بین دولتهای مختلف قابل رهگیریه. مشتری صنایع نظامی دولتها هستن اما مشتری کالاهای دیگه عموم مردمند. قیمت تمام شده در صنایع نظامی در اولویت نیست اما در سایر صنایع از مهمترین فاکتورهاست. کیفیت هم در صنایع نظامی معنای متفاوتی نسبت به سایر صنایع داره.
ناشناس۳۴۲۵۲۰۲۱۶:۰۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
دمت گرم با این جواب منطقی و کارشناسی
ناشناس۳۴۲۵۶۳۳۰۷:۰۱:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
صنایع نظامی پیشرو در فناوری هستند -نمونه اش تولید قطعات میکرو الکترونیک توسط این صنایع ست-راجع به قیمت تمام شده هم مشخصه -سلاح های ایرانی به قیمت پایین و کیفیت بالاشون شهره اند
ناشناس۳۴۲۵۰۱۶۱۳:۱۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
صنعت نظامی بودجه اش معلوم هست کلا 4 درصد و حرف هم از پیشرفت آن بود و نه میزان هزینه!! یا صنعت سد سازی و توربین سازی ایران که جز بهترین های دنیا هست و رقابت می کند در مناقصه های بین المللی و برنده هم می شود
ناشناس۳۴۲۵۱۵۷۱۵:۲۵:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
کره شمالی هم در صنایع نظامی پیشرفته است ولی مردم این کشور از گرسنگی در حال مرگند
ناشناس۳۴۲۵۲۲۷۱۶:۳۹:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اقتصاد کره شمالی کمونیستی هست شما به جای تشکیک بقیه جاهایی که ناقص هست به حد بالاتر برسانید!
ناشناس۳۴۲۵۲۷۴۱۷:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
توربین سازی؟! ما الان تو مرحله تولید برخی قطعات توربین‌ها هستیم فقط.
ناشناس۳۴۲۴۷۶۲۰۹:۰۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
توی این همه پاراگراف ، ندیدم نوشته باشید که الویت اصلی و اولیه تولید ، روابط با کشورهای دیگه ( شما بخوانید بازارهای دیگه ) هستش . ناگفته هرکسی می‌دونه تا خریداری نباشه ، تولید فقط و فقط ضرر کردنه .
ناشناس۳۴۲۴۷۶۵۰۹:۰۸:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
کاملا مشخصه که کسی که این مقاله رو نوشته هیچ اطلاعی از صنعت و اقتصاد نداره و فقط بلده شعار بده. حتی نمیدونه کشوری که تحریم هست و موجودیت اقتصاد جهان اونو نمیبینه و سرمایه گذاری توش نمیشه و انتقال تکنولوژی هم بهش انجام نمیشه چطور قرار تولید رو گسترش بده. ایشون نمیگه کشوری که نخبه هاش فرار کردن و دانشجوهای نخبه اش از زمان دانشجویی به فکر مهاجرت هستن چطور قراره تولید رو گسترش بده. و...
ناشناس۳۴۲۴۸۶۹۱۰:۴۲:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
مثلا سرمایه گذاری نمی شه!! جهت اطلاع از این همه پولها در جامعه تزریق کردن یک بخشی از آن می‌رود که رشد اقتصادی صورت می گیرد و مابقی هم به دلالی و ربطی هم به خارج و ارتباط آن ندارد
ناشناس۳۴۲۴۹۸۴۱۲:۲۹:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
الان کدام کمپانی خارجی و بین المللی تو ایران فعالیت داره. اگر میتونی فقط یکی را نام ببر. یک کارخانه که روس ها تو ایران ساختن رو نام ببر. یک کارخانه که چینی ها ساختن رو نام ببر. چین فقط کارخونه مونتاژ تولیدات خودش رو تو ایران پشتیبانی میکنه.
ناشناس۳۴۲۵۰۱۷۱۳:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
شما ظاهرا اطلاعی از سرمایه گذاری نمی دانی چه در بعد داخل و چه خارجی
ناشناس۳۴۲۴۷۶۶۰۹:۰۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اقتصاد دستوری و توزیع ارز ارزان وارداتی که سیاست همه دولتهای معاصر بوده باعث نابودی تولید داخلی، ایجاد رانت، خروج ارز از کشور و فقیر شدن توده های مردم و از طرفی تجمع ثروت در دست صاحبان رانت و قدرت شده و عملا این گروه سرمایه دار با پنهان شدن پشت سیاست های پوپولیستی و نفوذ در ساختار سیاسی جلوی هرگونه تغییر و اصلاح ساختاری را سلب کرده اند.
ناشناس۳۴۲۴۷۷۰۰۹:۱۵:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تولید فعلی کشور غیر از فولاد ، مس و پتروشیمی در سطح جهانی نمی توانند با سایر کشورها رقابت کنند . فروش داخلی تولیدات صنعتی مثل خودرو ، لوازم خانگی و ابزارهای صنعتی نیز با توجه به شرایط سخت واردات ، در داخل فروش دارد .
ناشناس۳۴۲۴۷۸۰۰۹:۲۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تولید بدون رفع موانع تجارت هیچ معنایی ندارد.
ناشناس۳۴۲۴۷۸۳۰۹:۲۹:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
حتی آمریکا که مبدا اکثریت اختراعات و تکنولوژی دوران کنونی هست نمی‌تواند با یک اقتصاد منفصل از کشورهای دیگر دوام بیاره، مگر مدلی شبیه کشور گرسنه کره شمالی مقصدش باشه، راه حل درست داشتن تحلیل درست و بهینه از تعاملات بین المللی، آمیختگی با اقتصاد کشور های بازیگر اصلی و تأکید بر منافع مشترک و از همه مهمتر دموکراسی و عدالت اجتماعی بصورتی که رضایت و منافع حداکثری مردم خودمان‌ اولویت اول باشد، این جامعه زیر ساخت‌های توسعه همه جانبه‌ و بهبود مستمر را از نظر مادی و معنوی فراهم می کنه
امیر۳۴۲۴۷۸۸۰۹:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تولید با وجود این تفکر سطحی که در به اصطلاح مدیران وجود دارد و با این قوانین دست و پا گیر و واردات بی رویه و هزاران مشکل دیگه همین وضعی که هست میمونه و هر روز هم ضعیف تر میشه..‌
ناشناس۳۴۲۴۷۹۱۰۹:۳۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
مشکل دقیقا همین جا است که نمی خواهید قبول کنید با شعار دادن نمی توان کشور را اداره کرد. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که با تحریم بتواند رشد کند. مردم و فعالان اقتصادی می فهمند که وقتی تحریم هستیم و اجازه وردو یک دلار هم بصورت رسمی بجز اجازه امریکا نداریم یعنی درآمدهای ارزیمان محدود است.
ناشناس۳۴۲۵۰۲۹۱۳:۱۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
چطور کوبا با آن تحریم های شدید تورم‌ تا قبل افزایش تورم جهانی 5 درصد بود؟ یا روسیه که بیشترین تحریم‌ها را دارد الان با تورم کم و اقتصاد رو به رشد دارد ؟ اقتصاد درون را درست کنید تا دچار خطا نشوید آن هم کشوری مانند ایران که همه امکانات خدادادی و اکتسابی در عصر کنونی یکجا دارد
ناشناس۳۴۲۵۱۴۱۱۵:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
کشور بد بخت تر و فلاکت زده تر از کوبا پیدا نکردی که بخوای الگو قرار بدی؟
ناشناس۳۴۲۵۲۸۲۱۸:۱۹:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اول بدان منظور چی بود
ناشناس۳۴۲۵۲۴۵۱۷:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
نگاه کنید همین کشورهایی که نام می بری یک نفر از کشور خودش به این کشورها مهاجرت می کند؟ وقتی تحریم هستی یعنی اجازه داد و ستد آزاد را نداری .
پایه۳۴۲۴۷۹۸۰۹:۳۸:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
پایگذاری اقتصاد ده و بیست سال طول میکشه مردم نمیتونن صبر کنن نزدیک چهار دهه صبوری کردن هیچ روزی بهتر از دیروز نشد و مدام چپ و راست گردن هم میندازن پس برین با دنیا تعامل کنید فشار از مردم برداشته بشه در کنارش پایه گذاری اقتصادی هم انجام بدین اما اگر فقط نظرتان همین راه فعلی با فشار بر مردم میخواین برین تحملش برای مردم سخته.
ناشناس۳۴۲۴۸۳۷۱۰:۱۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
در زمينه اقتصاد نظر من ، آن است كه : ١-- بدون هيچ گونه تعصب و بدون هر گونه شعار زدگي و بدون هر گونه احساسات و هيجانات ببينيم كشورهاي موفق در اين زمينه چه كرده اند و از تجربه آنان استفاده كنيم ! ٢ - چند تا اقتصاد دانان درس خوانده ، اقتصاد دانان ماهر ، اقتصاد دانان دلسوز را فرا خواني كنيم تا ببينيم واقعاً چه بايد كرد !
ناشناس۳۴۲۴۸۳۸۱۰:۲۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
راهکار ارائه شده این است که انگار به بیمار سختی که نیاز به جراحی دارد توصیه کنیم به جای خرید دارو از داروخانه از دواهای گیاهی عطاری استفاده کند در دوره خاتمی صنایع مختلف کشور در حال توسعه و پیشرفت بودند و فقر رو به کاهش بود،ولی با روی کار آمدن احمدی نژاد تمام زیرساخت های تولید را به توزیع رانت خرد و کلان تبدیل کرد. خلاصه آنکه بدون رفع تحریم به هیچ جایی نمیرسیم
ناشناس۳۴۲۴۸۴۷۱۰:۲۴:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
یک سوال دارم این نوع اقتصاد که میگید ایا الگویی هم در جهان بیرون بین دویست کشور داره که مثلا بگید میخوایم مثل فلان کشور بشیم یا اگر ما اولین بار هست میشه تیوری هاش رو بگید چون هر دفعه فقط دو سطر رویا مینویسید ما متوجه نمیشیم چرا هیچ کشوری دنبال این نواوری های شما در اقتصاد نمیره
جواد۳۴۲۴۸۵۴۱۰:۲۶:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
وقتی بدیهات اقتصاد را رعایت نمی کنید سخن از تولید و رشد اقتصادی شعاری بیش نیست یا شوخی تلخی با علم اقتصاد است
ناشناس۳۴۲۴۸۶۰۱۰:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
--تنها راه اقتصادي پيش روي ما چيست ؟ ... مقاله اين صفحه در اين مقوله چه مي گويد ؟ --- نميدانم اصغر آقا ! هنوز مقاله را نخوانده ام ! ما نظر من كه البته در علم اقتصاد ناخوانده درس هستم اين است كه با اين تعدادي از تيم اقتصادي كه داريم -- البته همه تيم اقتصادي را نمي گويم ، عرض كردم تعدادي -- بايد دست به دعا برداريم و همه اميد مان به خدا باشد و بگوييم : بارالها .. خداوندا ... معبودا ... پروردگارا ...« در اين راه دراز و پيچ در پيچ [ اقتصادي ] مارا لطف تو مي بايد دگر هيچ !!... بله دوست عزيز ! مگر خدا خودش تفضلي بكنه ... عنايتي بكنه ... لطف و كٓرَمي بكنه ! مثل اين كه كار از دست تيم اقتصادي هم در رفته ... برايشان شده كلاف سر در گم ... خدا كمك شون كنه !
ناشناس۳۴۲۴۸۷۴۱۰:۴۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
عزیزم هرچه قدر سهم نفت کاهش و سهم مالیات افزایش یابد در اداره یک اقتصادی که نفتی بوده تورم کاهش می یابد و اقتصاد با ثبات می شود و هر چه قدر پول های سرگردان کمتر که 40 درصد بوده و به 25 درصد رسیده یعنی تورم کمتر شدن و کار درست دولت را نشان می دهد ولی شما باید بگویی با پول نفت چند نرخی درست کردن ارز و سرکوب اقتصادی مانند این ارزها یا بنزین مشکل درست می کند
ناشناس۳۴۲۵۰۴۶۱۳:۴۲:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
من تمام درآمدمو به عنوان مالیات بدم به دولت، آیا تاثیری در اقتصاد داره؟
ناشناس۳۴۲۵۳۷۴۲۱:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
شما به اندازه کسب درآمدی که داری مالیات می‌دهی و نه بیشتر و افرادی که نمی‌دهند و فرار مالیاتی دارند اخذ شود بله
ناشناس۳۴۲۴۸۷۶۱۰:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
گزارش خوبي است اما توجهي به زير ساخت ها نداشت براي توليد نياز به لوازم آن كه زير ساختها است مثلا در توليد نفت از ميادين با هزينه كمتر و افزايش آن نياز به تكنولوژي نوين داريم اختلاف توليد ما با همسايگان در ميادين مشترك در تكنولوژي است آنها از شركت هاي صاحب تكنولوژي توانستن نفت و گاز بيشتري توليد كنند
ناشناس۳۴۲۵۰۲۳۱۳:۱۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
در همه میادین مشترک ایران سهم بالاتری نسبت به آن کشورها دارد در میزان برداشت به جز یکی دو مورد که آن هم در برنامه هست
ناشناس۳۴۲۵۷۴۲۱۰:۰۲:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
شیرمادرت حلالت عزیز کاش آقایان همین رو می‌فهمیدند که درسال فقط تفاوت برداشت قطر نسبت به ایران به قولی خودشون ۱۰ به ۴
ناشناس۳۴۲۴۸۷۸۱۰:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
مردم دیگه کم آوردن. اینو به جدیت دارم میگم و خودتون بهتر میدونید. وضعیت مردم واقعا اسفناک هست از لحاظ اقتصادی.
حسن۳۴۲۴۹۰۷۱۱:۲۱:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
در انزوا ممکن نیست. صرفا کالای چینی رو به جای پول نفت وارد و به اسم تولید داخل با قیمتی گزاف به ملت مظلوم و مستضعف قالب می فرمایند!
ناشناس۳۴۲۵۰۳۳۱۳:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
انزوا!! گمرک که چیز دیگری می گوید در ضمن چین نفت نفروشید به کشور دیگر می فروشید و از آن کالا وارد می کنید!!
ناشناس۳۴۲۴۹۲۶۱۱:۳۹:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
لطفا فقر مطلق را بگو ببینم یعنی چی!!!
ناشناس۳۴۲۴۹۴۴۱۱:۵۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
در سال گذشته دولت انقلابی زحمات زیادی کشید و تورم را مهار کرد و رشد تولید کرد. با رییسی تا ۱۴۰۸
ناشناس۳۴۲۵۱۰۹۱۴:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
وقتی تورم را مهار کرده چرا حقوقها را به اندازه تورم مهار شده افزایش نداد؟!
ناشناس۳۴۲۵۱۹۳۱۶:۰۲:۴۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
برای اینکه چاپ پول نکند
ناشناس۳۴۲۵۱۲۶۱۴:۴۸:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
سنجش و راستی آزمایی آمارهای اقتصادی دولت، سفره مردم است. که حکایت از کوچکتر شدن هر روزه میکنید! با زحمات ادعایی، هر سال حداقل ۲۰ درصد از قدرت خرید من بازنشسته کاسته شد.
ناشناس۳۴۲۵۱۹۶۱۶:۰۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
در حالت کلی قدرت خرید فرقی نکرده
ناشناس۳۴۲۴۹۸۹۱۲:۳۳:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
با سلام، تمامی نظرات بالا محترم و درست، اما به عنوان یک فرد فعال در زمینه اقتصاد، با این شرایط که هر روز یک نوع مالیات و عوارض و ... در کشور وضع می کنید، هیچ تولید و انباشت ثروتی که به نفع اقتصاد کشور و مردم باشد اتفاق نخواهد افتاد ( الان همه ما داریم شرایط را با پوست و استخوان احساس می کنیم )، مگر اینکه قصدی جدی وجود داشته باشد و سپس تمامی قوانین و لوایحی را که از زمان آقای احمدی‌نژاد بدون هیچ بررسی و کارشناسی درستی از واقعیت کشور تا به امروز وضع شده اند را یک بررسی درست انجام پذیرد و سپس آنها تعدیل نمایند و یا حتی برخی از آنها کلا حذف شوند. این یک واقعیت اقتصادی و اجتماعي است.
ناشناس۳۴۲۴۹۹۶۱۲:۴۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
بیشتر یک تحلیل اقتصادی بود تا راه حل. 1 بیشتر جمعیت کشور فقیر هستند 2 تحریمهای اقتصادی و مالی اقتصاد ایران را روز بروز بیشتر نابود می کند 3 دولت با اخذ مالیات از اقتصاد مفلوک و چاپ پول حیات خود را ادامه می دهد و هیچ برنامه عملی ندارد اما راه حل چیست که نویسنده چیزی نگفته 1 ادامه جنگ با قدرتهای بزرگ امریکا و اروپا باید متوقف شود . 2 با انتخابات آزاد و دموکراتیک که همه حضور داشته باشند تندروها را کنترل کرد . 3 تمرکز بر روی تولید کالاهای با کیفیت با تکنولوژی روز با استفاده از شرکت های جهانی صاحب تکنولوژی 4 صادرات کالای با کیفیت 5 اخذ دلارهای صادراتی 6 کوچک سازی دولت متصدیگر که بر همه چیز چمبره انداخته به دولت سیاست گذار و نظارت گر 7 خروج اقتصاد از دست صاحبان قدرت و خصوصی سازی واقعی
ناشناس۳۴۲۵۰۲۰۱۳:۱۴:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
یکسری حرف های درست و غلط قاطی هم کردی!!
ناشناس۳۴۲۵۴۲۰۲۲:۳۱:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
خوب جسور باش بگو حرف های درستش کدام هست و حرف های غلطش کدام والا نیازی به متر شما نیست
حسین زاده۳۴۲۵۰۱۹۱۳:۱۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
مشکلات اقتصادی ایران راه حل سیاسی دارد
اکبر اسدی۳۴۲۵۰۳۶۱۳:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تنها راه برون رفت از این شرایط رقت بار باز کردن حلقه بسته مدیریت کشور، و میدان دادن به افراد متخصص، متعهد،دلسوز با تحصیلات واقعی با مدارک معتبر از دانشگاههای معتبر است وگرنه جابجایی مسئولان فعلی و تعویض صندلی های آنان یعنی ادامه مسیر پراشتباه،پرهزینه و کاملا بی فایده فعلی و عقب ماندگی بیش از پیش کشور
ناشناس۳۴۲۵۰۴۸۱۳:۴۵:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
همه مدارک ها در جایگاه مدیریت‌ها هستند مشکل سیاسی کردن هست
ناشناس۳۴۲۵۱۱۰۱۴:۳۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
نمونه این مدارک در تورم انتظاری(آرمانی) توسط سکاندار برنامه و بودجه کشور قابل مشاهده است!
ناشناس۳۴۲۵۱۱۸۱۴:۴۱:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
نمونه این مدیران رئیس سازمان برنانه و بودجه است که برای شیره مالیدن برسر حقوق بگیران از بابت افزایش کمتر از نصف تورم حقوق از تورم من درآوردی انتظاری صحبت میکنه! قبلی هم با تفکر تورم زا بودن افزایش حقوق، انرا ۱۰ درصد کرد و وسط سال بدون اعتراف به اشتباهش ۷ - ۸ دزصد دیگه هم اضافه کرد!
مجید۳۴۲۵۰۹۱۱۴:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
یکی از مهمترین پارامترهای موثر در توجیه تولید، تیراژ بالای تولید هست و این مساله هم ارتباط مستقیم با صادرات داره. از طرفی صادرات هم رابطه مستقیم با ارتباط مالی و سیاسی با سایر کشورها داره. بحث توانمندی در تولید نیست، بحث موجه بودن تولید هست.
حاجی۳۴۲۵۱۶۳۱۵:۲۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
راه حلش اول قطع فساد بدون هیچ گونه ملاحظه و تعارف بعد وجدان کاری تک تک مردم مانند ژاپن بعد از بمب هسته ای در غیر اینصورت و مخصوصا با وجود فساد هیچ برنامه ای موفق نخواهد بود
ناشناس۳۴۲۵۱۶۶۱۵:۲۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تا زمانی که ایران با جهان خصوصا غرب به تعامل نرسد وتنش زدایی نکند وافراد متخصص را به کار نگیرد هیچگاه اقتصاد ایران‌درست نمی شود.
ناشناس۳۴۲۵۱۹۸۱۶:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
یک سال از دولت رئیسی باقیمانده دولت بیاد در مورد وضعیتی که درست کرده به مردم توضیح بده
ناشناس۳۴۲۵۴۰۲۲۱:۵۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
دولت روحانی چرا بعد از 8 سال فاجعه اقتصادی به کسی پاسخگو نبود؟!
ناشناس۳۴۲۵۲۷۳۱۷:۵۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
ما باید کشورمان را بدست افراد خردمند ، متخصص و وطن دوست بسپاریم .
علی۳۴۲۵۲۷۹۱۸:۰۵:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
با بازشدن پای ایران در میان کشورهای عضو شانگهای و بریکس شناسایی بازار این کشورها توسط معاونت اقتصادی سفارتخانه های جمهوری اسلامی یکی از راههای ایجاد و افزایش درآمد ارزی برای کشور تولید کالاهایی به مقصد این کشورها از طریق واردات مواد اولیه مورد نیاز بنگاههای بزرگ تولیدی و رفع موانع صادراتی و امضاء تفاهم نامه ها میباشد که بخش خصوصی میتواند میدان دار این حرکت بزرگ باشد
ناشناس۳۴۲۵۲۸۰۱۸:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اصلاح سیاست خارجی و اتصال به بازارهای جهانی
کاوه۳۴۲۵۲۸۵۱۸:۲۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
این موردی است که رهبر معظم انقلاب از ابتدای تشکیل جهاد خودکفایی به آن اعتقاد داشتند اما عده ای سود جو و رانت خوار با ذکر اینکه ایران بر روی اقیانوسی از نفت و گاز نشسته شروع به توسعه کارخانجات صنعتی با تکیه بر فن آوری غربی کردند و بدون توجه به اینکه شرکتهای بزرگ نفتی و صنعتی دنیا همگی بنوعی به شرکتهای آمریکایی وابسته اند و لذا حالا که تحریم شده ایم نه می توانیم قطعه وارد کنیم و نه می توانیم خودمان مثل جنس فابریکش را تولید کنیم زیرا جنسهای تولید داخل کیفیت ندارند و از طرفی برای صادرات محصولاتمان دچار مشکل شده ایم . از طرف دیگر با افزایش جمعیت و بخاطر عدم برنامه ریزی صحیح برای تولید محصولات کشاورزی مواجه با سیل مردمان فقیر ، گرسنه که قادر به پرداخت هزینه های زندگی روزمره خودشان هم نیستند شده ایم . رکود بزرگ هم در بخش های مختلف باعث افت ارزش پول ملی شده بطوریکه تولید داخل مقرون به صرفه نیست و بازار قاچاق رونق یافته است .
خواهان عدالت۳۴۲۵۳۰۵۱۹:۱۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
واقعا هدف دولت ازاین مخالفتها چیه ؟
ناشناس۳۴۲۵۳۱۲۱۹:۲۸:۵۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
رشد بخش خصوصی نیاز به ارتباطات گسترده با جهان دارد ، در صورت عدم بهبود روابط و امکان گردش مالی با جهان ، رها سازی و واگذاری اقتصادی بجز غارت منابع ملی و بین المال و شکل گیری مافیاهای عجیب و غریب حاصل دیگری نخواهد داشت. راه حل اساسی انجام هر دو پیشنهاد نویسنده یعنی بهبود روابط با جهان(به گونه ای که استقلال کشور خدشه دار نشده و همزمان امکان استفاده از مزایای بین آلمالی وجود داشته باشد) و از آن مهمتر حرکت به سمت تولید ملی و مردمی است.
ناشناس۳۴۲۵۳۱۶۱۹:۳۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
ساختار اقتصاد ما با سیاست خارجی ما سازگار نیست. اگر میخواهیم سیاست خارجی کنونی ادامه یابد می بایست کل اقتصاد توسط دولت اداره شود تا امکان کنترل کامل و قاطع فراهم باشد نه اینکه مثلاً قیمت گوشت سر به فلک بکشد و کاری از دست دولت بر نیاید. اگر می خواهیم اقتصاد مردمی و خصوصی داشته باشیم که سیاست خارجی همانند سایر کشورها را می طلبد چیزی همانند کره جنوبی و ترکیه و برزیل و ...
ناشناس۳۴۲۵۳۲۴۱۹:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تجربه دو دولت روحانی و رییسی به خوبی راه حل را نشان داد. نه چشم دوختن به خارج و نه فقط نگاه به داخل و انتظار رشد در انزوا کارساز نبوده و هزینه های سنگین بر پیکر اجتماع ما وارد کرده است. نگاهی به دست بقیه بیاندازید کسانی که موفق شده آمد قطعا از راه ارتباط با جهان و برنامه ریزی و مشارکت مردم در اقتصاد بوده است.
ناشناس۳۴۲۵۳۳۲۱۹:۵۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
هر دولتی راه خودش را می رود باید یک برنامه ۲۰۰ساله ترسیم کنند و تمام دولتها همان مسیر را ادامه دهند و مدیران دلسوز در غیر این صورت گروه بازی باشد هیچ وقت درست نمی شود
A۳۴۲۵۳۴۲۲۰:۲۵:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
از یک طرف خواسته ای دل کسانی که رابطه با امریکا را به هیچ وجه قابل قبول نمی دانند را بدست بیاوری و از طرف دیگر از اقتصادی باز که مردم همه کاره باشند و آزادانه تجارت کنند و تولید کالاهای که سودشان در آن باشد را داشته باشند را در دستور قرار داده ای که این دوتا با هم در تضاد هستند یعنی اگر قرار بر اقتصاد باز و آزاد و در دست مردم باشد دیگر نمی توان به مردم دیکته کرد که در کشور بسته ای با اقتصاد دستوری کار کرد
امین۳۴۲۵۴۵۲۲۳:۰۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
اگه فرض کنیم همه اینهایی که میگی درست باشه، نتیجه گیری قطعا اشتباهه. ارز رانتی چه 4200 و چه 28500 باعث از بین رفتن ذخایر ارزی مملکت میشه و بالا رفتن شدید قیمت دلار. لطفاً از رانت دفاع نفرمایید.
ناشناس۳۴۲۵۶۲۵۰۶:۴۳:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
سیاست انقباض مالی برای امروز ایران ضروری است و راه حل رشد تولید، افزایش تدریجی قیمتها به جای شوک قیمتها نیست راه حل تولید تثبیت قیمتهاست،رشد تدریجی قیمتی، هیچ تفاوتی با شوک قیمتی ندارد، هر دو یعنی گسترش فقر و یک نرخ تورم بالا و مشخص در بلند مدت،ترکیه تحریم نیست تورم دارد، اما افغانستان تحریم است و تورم منفی دارد ،مشکل تورمی ایران و ترکیه مربوط به ورودی بالای ارز در اقتصادی است که فاقد صندوق ذخیره ارزی ملی است ،چین روسیه کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج و همه کشورهایی که موفق به مهار تورم شده اند ،همه صندوق ذخیره ارزی دارند مثل آن حساب ذخیره ارزی که ایران در دهه هشتاد هجری شمسی داشت،وقتی صندوق ذخیره ارزی باشد این صندوق ارز را به قیمت ثابت میخرد و میفروشد و ثبات در نرخ ارز باعث مهار تورم و رشد تولید و مصرف و کاهش فقر خواهد شد،اما وقتی صندوق ذخیره ارزی که متولی مدریت ارز است وجود نداشته باشد نرخ ارز شناور و بی نظم میشود و مسئولیت مدیریت ارز به عهده بازار سیاه میفتد و بازار سیاه مسئول تعیین نرخ ارز میشود و این نرخ شناور بی نظم خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کلان وارد خواهد آورد چون بازار سیاه هیچ اهمیتی به اقتصاد کلان نمیدهد و فقط منافع کوتاه مدتی خودش را در نظر دارد و این باعث تلاطم سایر بازارها خواهد شد،بازارها اگر متلاطم باشند اقتصاد مملکت فروخواهد پاشیدو لزوم اقتصاد تعاونی و کمونیستی حس خواهد شد،بازار جای تلاطم نیست ،بازار نیاز به آرامش از هر نظر دارد،در بازاری که تلاطم عرضه و تقاضا که ناشی بی تدبیری کلان است، تعادل قیمت را برهم بزنند دیگر بازار نیست .
ناشناس۳۴۲۵۶۷۳۰۸:۳۰:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
معنای اقتصاد در کل تولید باکیفیت عالی و قدرت خرید بیشتر و دوری از هرگونه دلال بازی میباشد. یکی از مهمترین آیتم ها در اقتصاد سلامت است. سلامت یعنی اقتصاد سالم و دور از سیاست های غلط، سوددهی مازاد، دلال بازی و ورود افراد اختلاسگر به بازار اقتصاد. ولی متاسفانه در حال حاضر در اقتصاد ایران دولت به عنوان دلال بازی میکند که آن هم عاقبتش فرو پاشی اقتصاد مثل الآنی که به این روز درگیر شده ایم. اقتصاد با اقتصاد دان های آکادمی و باسواد و متعهد در قبال علمش میچرخد.
امیرکبیر۳۴۲۵۶۷۴۰۸:۳۱:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
جایگزینی تولید با دلالی_کوتاه کردن دست رانتداران از اقتصاد_ایجادامنیت فکری وروانی جهت سرمایه گذاری....مطمئنیم تا مادامیکه ما زنده ایم این در برهمین پاشنه میچرخد
ناشناس۳۴۲۵۷۵۷۱۰:۱۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بیشتر دستگاه های تولیدی خود ساخت چین هستند، تولید در ایران فقط مونتاژ است و بس، آن هم کالاهای بی کیفیت به دلیل عدم رقابت خارجی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین