واکنش متکی به احتمال نامزدی ریاست مجلس/ آمارهای خاندوزی از بهبود وضعیت اقتصادی

  4021228059 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش متکی به احتمال نامزدی ریاست مجلس/ آمارهای خاندوزی از بهبود وضعیت اقتصادی

واکنش متکی به احتمال نامزدی ریاست مجلس

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت و نماینده منتخب مردم تهران گفتگویی با آخرین خبر داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید: 

«*مشارکت بالای 40 درصدی مردم در یک انتخابات، نرم قابل قبول در عرف بین المللی است 

*آن‌چه باعث می‌شود که ما نسبت به مشارکت مردم حساس باشیم ، ساختار نظام ماست که بر دو مولفه مبانی اعتقادی و پایگاه مردمی بنیان نهاده شده و از این منظر  مشارکت زیر 50 درصدی در سه انتخابات گذشته مورد توجه است. 

*البته در تهران معمولا نصف میانگین مشارکت کل کشور شرکت می‌کنند که به نظر من باید مورد کنکاش قرار بگیرد. 

*در سه سال گذشته ساختار شورای وحدت را در استان‌ها شکل دادیم و ما الان در 29 استان کشور تشکیلات  شورای وحدت را داریم. 

*ماموریت اصلی شورای وحدت انتخابات نیست بلکه کمک به کشور داری و حکمرانی براساس نظامِ مسائل کشوراست و این ماموریت اصلی شورای وحدت است.

*  در برخی استان ها تمام منتخبینی که به مجلس راه پیدا کرده و پیروز انتخابات شدند نامزدهای شورای وحدت بوده ومیثاق نامه این شورا را امضا کردند .

*۹۰ نفر از نامزد‌هایی که مورد حمایت شورای وحدت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بودند با آرای مردم عزیزمان توانستند به مجلس راه پیدا کنند و ۶۰ نفر از آنان  نامزد‌های اختصاصی شورای وحدت بودند. در دور دوم نیز احتمال می‌دهیم که به این تعداد افزوده شود .

*هدایت استان ها را هیئت عالی شورای وحدت به‌خوبی انجام داد ، اما در شهر تهران مجال لازم برای سامان‌دهی تشکیلاتی در مناطق سی گانه فراهم نشد.   شورای وحدت این مهم را بعد از انتخابات در دستور کار خود دارد.ان‌شاءا... نامزد دیگر شورای وحدت از حوزه انتخابیه تهران که یک خانم است به مجلس راه پیدامی‌کند.

*انتخاب رئیس مجلس به یک ساعت زمان نیاز داردو این مدت زمانی است که صرف شمارش آرای نمایندگان می شود. یک هفته هم برای تبلیغات نامزدها کافی است.بر این اساس در ارتباط با سوال شما در خصوص نامزدی اینجانب برای ریاست مجلس  ان‌شاءا... پس از افتتاح مجلس جدید رسما پاسخ خواهم داد.»

***

پیام سخنان ظریف در فایل صوتی

مشرق نوشت: «ظریف در این فایل صوتی لو رفته و جدید به طور مشخص‌تری به سیاست داخلی ایران پرداخته است. از محتوای این فایل صوتی که توسط وب‌سایت ایران‌وایر (رسانه نزدیک به فرقه بهائیت)، چنین برمی‌آید که آقای ظریف در حال «گعده» با چند نفر است و درباره وضعیت سیاسی بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان صحبت می‌کند، در این گفتگوها چند نکته قابل توجه وجود دارد:

۱- با توجه به مطلب اخیر تاج‌زاده و اصلاح‌طلبان رادیکال مبنی بر تحریم انتخابات و تلاش برای به زیر کشیدن طیف اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو، حالا ظریف به میدان آمده تا لیدری طیف میانه‌رو، نهادی و روزنه‌گشا را بر عهده گرفته و با داشتن یک تمایز در سیاست خارجی و داخلی آماده حضور در انتخابات آتی شود.

۲- جنس مطالب مطرح شده از سوی ظریف نشانگر اشغال جناح چپ از سوی رادیکال‌های جریان اصلاحات می‌باشد که به‌وضوح در بردارنده این نکته است که آنان به‌جای رقابت در چارچوب نظام به دنبال مبارزه با نظام می‌باشند، ظریف در برابر این طیف پنجره جدید گشوده است.

۳- ظریف در برابر جناح اصول‌گرا نیز مرزبندی کرده و آماده ائتلاف با طیفی و تقابل با طیف دیگری در این جناح است.

۴- اصلاح‌طلبان نهادی تأکید و تصریح بر حضور در انتخابات داشته و اصرار دارند در صورت عدم مشارکت در انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان حاکمیت را به نزاع با خود فراخوانده و به طور قطع از گردونه سیاست و انتخابات به ویژه در سال ۱۴۰۴ محروم خواهند شد، فایل صوتی جدید از سوی ظریف اولین سیگنال از معرفی یک نامزد انتخاباتی است.

درز یافتن فایل صوتی گفتگوی ظریف در بهار ۱۴۰۰ او را به اغمایی دو ساله برد، حالا باید دید این فایل با سرنوشت او چه می‌کند و آیا می‌تواند بدلی در برابر فایل‌های پیشین باشد. به نظر می‌رسد وزیر سابق خارجه که روزگاری خودش را چشم اسفندیار دولت می‌دانست با واکاوی پشت پرده یکی از آشوب‌ها از حالا برای آینده سیاسی خود اعلام آمادگی کرده است؛ ظریف در اولین گام تاج‌زاده را زیر پای کمپین خود قربانی کرده است!»

***

توضیح جبلی درباره تغییرات در صداوسیما

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در گفت‌وگو با برنا، در خصوص برنامه‌های این سازمان برای انعکاس بهتر اقدمات دولت، گفت: ما و دولت کارگروه‌های مشترکی را برای استفاده از ظرفیتهای قانونی که دولت برای بیان و تبیین دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف دارد، تشکیل دادیم و قالب‌های مختلف برنامه سازی اعم از نمایشی، مستندات و برنامه‌های کوتاه را به ویژه با دبیر شورای اطلاع رسانی بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این ظرفیتها وجود دارد و همه دستگاه‌‎‌ها باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند، عنوان کرد:  امیدواریم همه دستگاه‌ها به نقش و اهمیت تبیین وظایف خود بیشتر توجه داشته باشند و به فرهنگ‌سازی و پیوست رسانه‌ای اقدامات خود توجه ویژه ای کنند، ما هم می‌توانیم منعکس کننده این دستاوردها باشیم.

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر با توجه به اینکه به تازگی معاون سیاسی صدا و سیما جا به جا شده است، آیا امکان دارد جا به جایی‌های دیگر هم صورت گیرد؟، پاسخ داد: در هر دستگاهی تغییر و تحولات متناسب با اقتضاها اتفاق می‌افتد؛ یعنی جا به جا شدن یک فرد با فرد دیگر روند غیر طبیعی نیست و برای ادامه مسیر طبیعتا اگر نیاز به تغییر و تحول است، این امر باید انجام شود.

جبلی در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص صدا و سیما به چه دلیلی رئیس صدا و سیما عوض شد و دیگری آمد؟ به دلیل اینکه در مسیر حرکت رسانه ملی تغییر و جا به جایی نیاز بود؛ در همه دستگاه‌ها اگر نیاز به ادامه پر قدرت‌تر مسیر وجود داشته باشد، تغییر و تحول رخ می‌دهد. 

***

پاسخ واعظی به طحان نظیف درباره ردصلاحیت روحانی

محمود واعظی در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: نامه شورای نگهبان به دکتر روحانی پس از ۴ نامه ایشان و ۴۰ روز تأخیر ارائه شده و چنانکه گفته شد فاقد مستندات و ادله قانونی مشخص برای عدم احراز صلاحیت دکتر روحانی بوده و ایشان در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار دریافت مستندات مکتوب طبق قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده است.

واعظی تأکید کرد: برخلاف نظر سخنگوی محترم شورای نگهبان، آقای دکتر روحانی نه تنها نماینده‌ای در جلسه شورای نگهبان نداشته بلکه تماس تلفنی یک عضو حقوقدان شورای نگهبان (آقای صادقی‌مقدم) صرفاً برای انتقال خبر ردصلاحیت ایشان بوده است. اینکه شورای نگهبان این اقدامات را فراتر از آنچه در قانون پیش‌بینی شده می‌داند، مورد سؤال است.

وی با بیان اینکه کماکان منتظر پاسخ شورای نگهبان و ارائه مستندات هستیم، افزود: آقای روحانی انتظاری فراتر از نص صریح قانون در قبال نامزدهای ردصلاحیت‌شده ندارد. دلایل ارائه شده باید دقیق و حقوقی و با پرهیز از کلی‌گویی باشد تا امکان پاسخ وجود داشته باشد. طبیعی است که این دلایل باید به صورت مکتوب به ایشان ارائه شود و نه شفاهی با حضور نماینده‌ای از ایشان. از سخنگوی محترم شورای نگهبان هم توقع می‌رود که در بیانات خود موارد را مستند بیان کنند تا به طرح ابهامات بیشتر دامن نزند.

***

کنایه رسانه نزدیک به قالیباف به تندرو‌های مجلس دوازدهم

صبح‌نو درباره فراکسیون‌های احتمالی مجلس دوازدهم نوشت: «شاخص‌ترین چهره‌های راه‌یافته به مجلس دوازدهم محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، مسعود پزشکیان، منوچهر متکی و حمید رسایی هستند که احتمالا فراکسیون‌های عمده مجلس آینده با محوریت این افراد تشکیل خواهد شد.

نخست فراکسیون افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس فعلی است که با عنوان گزینه‌های اختصاصی شانا به مجلس راه‌ یافته‌اند. این فراکسیون به احتمال زیاد رویکردی مشابه «فراکسیون انقلاب اسلامی» در مجلس فعلی در پیش خواهد گرفت.

جریان دیگری که احتمالا فراکسیون اختصاصی خود را خواهد داشت، افرادی هستند که ذیل فهرست شریان و اُمنا به مجلس رفتند، حمید رسایی در صورت تشکیل این فراکسیون، صحنه‌گردان آن خواهند بود که در صورت بروز این سناریو می‌توان پیش‌بینی تکرار برخی از خصوصیت‌های مجلس هشتم را داشت.

در میان منتخبان مجلس دوازدهم هم‌چنین افرادی حضور دارند که نام آن‌ها در هیچ‌یک از فهرست‌های مطرح انتخاباتی قید نشده بود و به عبارتی با تابلوی «مستقل» به مجلس آمده‌اند. حالا باید دید کنشگری خود را در مجلس آینده چگونه طرح‌ریزی خواهند کرد؛ آیا در نهایت به یکی از فراکسیون‌های مذکور می‌پیوندند، یا مجموعه‌ای تحت عنوان فراکسیون مستقلین شکل خواهند داد؟

در مجلس یازدهم فراکسیون مستقلین با حضور غلامرضا نوری قزلجه تشکیل شده بود؛ اما وی در این دوره به‌عنوان گزینه حزب اعتدال و توسعه راهی بهارستان شده است، از‌این‌رو چند و چون تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس دوازدهم به اما و اگرها بستگی دارد.

 گرچه محوریت مسعود پزشکیان و حضور افرادی چون سید فرید موسوی در این فراکسیون مسلّم است. البته برخی از چهره‌های راه‌یافته به بهارستان بعضی از رقابت‌های انتخاباتی خود را به‌عنوان سوغاتی به درون مجلس کشانده‌اند و تخریبگری چهره‌ها و اظهارات تند این افراد نیز سبب بروز حاشیه‌ها و جنجال‌هایی حول محور پارلمان دوازدهم شده است.

جنجال‌هایی که منجر به تذکر رهبر معظم انقلاب هم شد و از این جنجال‌ها به‌عنوان تلخ‌کننده کام مردم نام برده شد. بااین‌حال باز هم باید منتظر اردیبهشت 1403 و تغییر و تحولات در دور دوم انتخابات مجلس ماند تا بتوان آرایش دقیق‌تری از نیروهای سیاسی در مجلس دوازدهم را مترصد شد.»

***

آمارهای خاندوزی از بهبود وضعیت اقتصادی

به گزارش مهر، سید احسان خاندوزی در مصاحبه با صدا و سیما با اشاره به وضعیت متغیرهای کلان اقتصاد کشور در آغاز سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: در ابتدای فروردین سال ۱۴۰۲ شاهد تورم نقطه به نقطه بیش از ۵۰ درصد بودیم و به دنبال نرخ رشد ۴ درصدی سال ۱۴۰۱ هدف گذاری دولت این بود که هم نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کند و هم تولیدات صنعتی، انرژی، معدنی، کشاورزی و بخش خدمات کشور رشد داشته باشد و البته همزمان نرخ تورم نقطه به نقطه نیز روند کاهشی داشته باشد.

وی افزود: امروز تورم نقطه به نقطه در اقتصاد کشور به حدود ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده که هرچند همچنان نرخ تورم بالایی است و دولت برنامه جدی خواهد داشت که این رقم را برای سال ۱۴۰۳ کاهش دهد.

وزیر اقتصاد با تصریح اینکه نرخ تورم در پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به نرخ تورم در آغاز سال و فروردین ۱۴۰۲ کاهش بیش از ۲۰ درصدی را ثبت کرده است افزود: این اتفاق در کنار ثباتی که در بسیاری از بازارهای اقتصادی از جمله در قیمت مسکن وجود داشت، موجب شد که به جهت شاخص اقتصادی سال ۱۴۰۲ سالی همراه با ثبات در اقتصاد کلان کشور باشد.

خاندوزی در ادامه گفت: در کنار این شاخص با توجه به نرخ رشد بیش از ۶ درصدی که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ اعلام شد و برآوردها هم حاکی از این است که در زمستان نیز نرخ رشد اقتصادی مثبت و قابل توجهی داشته باشیم و پیش بینی می‌شود، امسال بر اساس آمار مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی کشور بالاتر از ۵ درصد محقق شود که نسبت به نرخ رشد اقتصادی ۴ درصدی سال گذشته شاهد بهبود در این شاخص هستیم.

وزیر اقتصاد کاهش نرخ بیکاری را یکی دیگر از دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ برشمرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ در هر سه فصل نرخ بیکاری کاهنده تری نسبت به فصل قبل از آن را شاهد بودیم نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ حوالی عدد ۷ تا ۸ درصد بوده است که یکی از رکوردهای قابل قبول در کاهش بیکاری در تمام سال‌های گذشته کشور محسوب می‌شود.

***

روایت معاون وزیر کشور از تلاش داعش برای ناامن کردن کشور در روز انتخابات

سید مجید میراحمدی رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات در گفت‌وگو با ایرنا گفت: داعش دستورالعمل‌هایی را صادر کرده بود؛ ما پیش از انتخابات این را اعلام نکردیم تا برای مردم دلهره و نگرانی ایجاد نشود. داعش انتخابات ایران را به عنوان هدف خودش اعلام کرد و گفت به رأی‌دهنده‌ها و صندوق‌های رأی حمله خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اینجا بود که دستگاه‌های امنیتی ما و سربازان گمنام امام زمان(عج) به طور شبانه‌روزی و با یک اقدام جهادی، تمام کلونی‌ها و افرادی که می‌توانستند ظرفیت این موضوع را در داخل ایران داشته باشند، از قبل از مرزها تا عمق کشور را زیر پوشش اطلاعاتی خود بردند. چندین تیم دستگیر شد و چندین نفر هم در درگیری‌ها معدوم و کشته شدند. بحمدلله این تهدید جریان‌های تروریستی برای حمله به رأی‌دهندگان و صندوق‌های رأی، خنثی شد.

معاون امنیتی و انتطامی وزیر کشور تصریح کرد: مراقبت‌ها از مرز تا عمق کشور به شدت افزایش پیدا کرد و با اشراف اطلاعاتی، دستگیری عوامل مظنون و یا بعضی تیم‌های نظامی، این توطئه جریان‌های تروریستی هم خنثی شد و هیچ اتفاقی هم در هیچ نقطه‌ای نیفتاد.

میراحمدی تاکید کرد: مهم این بود اگر این گروه‌ها قادر بودند در یک شعبه انتخابیه یک اقدام تروریستی انجام دهند، این اقدام تروریستی را به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌کردند و رای‌دهندگان را نگران از داشتن امنیت می‌کردند؛ اما به فضل الهی این هم خنثی شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۸۳۵۳۲۳:۱۰:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
آقای خاندوزی! کی نوبت به بهبود معیشتی خواهد رسید؟
ناشناس۳۴۲۸۶۵۵۰۹:۱۹:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
آقای خاندوزی به کنار طریف حرفهای دیگه هم زده چرا اونارو نمیگید؟
ناشناس۳۴۲۹۵۰۳۱۹:۵۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
نظرات یک طرفه منتشر کردن هنر نیست
ناشناس۳۴۲۸۴۲۵۰۰:۱۸:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها هرچه سریعتر باید اجرایی شود
ناشناس۳۴۲۸۴۳۶۰۰:۴۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
دولت به چه دلیل مردم را در ماه رمضان تشویق به سفر میکند و تسهیلات برای روزه خوران که سفر غیر ضرور دارند میکند
ناشناس۳۴۲۸۴۳۸۰۰:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مراجع محترم تقلید نظر و فتوایی برای مسافرت های غیر ضرور در ماه رمضان ندارند ؟
ناشناس۳۴۲۸۴۴۱۰۰:۵۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
تنها راه نجات اقتصاد کشور ملی کردن تمامی اقتصاد و به یکباره می باشد
ناشناس۳۴۲۸۶۶۷۰۹:۲۶:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
حساب خاندوزی از قبل معلومه
علی۳۴۲۹۷۱۶۰۰:۳۹:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۱
زنده باشی دکتر خاندوزی مرد مومن و انقلابی
ناشناس۳۴۲۹۷۱۸۰۰:۴۱:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۱
اقای خاندوزی تورم سالانه رو نگفتی؟ چرا نمیگی تورم ۱۴۰۲ بیش از ۴۲ درصد شده؟
بنده خدا۳۴۲۹۹۹۶۱۰:۳۴:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۱
اقای خاندوزی همیشه میگه تورم مهارشده .................. کلی اجناس هم گران شده حال چطوری مهار شده خدا داند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین