جهان در سالی که گذشت/۲ انفجارِ رسوایی های "دونالد ترامپ"

گروه جهان الف،   4030103046

در سال گذشته، دونالد ترامپ کلکسیونی از رسوایی ها را در چهارچوب معادلات سیاسی و اجتماعی آمریکا به بار آورد. رسوایی هایی که در نوع خود واقعیت های عینی و قابل توجهی از آمریکا را پیش چشم جهانیان قرار دادند.

انفجارِ رسوایی های "دونالد ترامپ"

به گزارش الف؛ بر کسی پوشیده نیست که حیات سیاسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق آمریکا و سیاستمدار برجسته حزب جمهوریخواه این کشور با حاشیه و جنجال عجین شده است. با این حال، در سال 1402، شاهد انفجار رسوایی ها علیه ترامپ در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی آمریکا بودیم. در این سال، شاهد باز شدن شمار قابل توجهی از پرونده های تازه قضایی علیه ترامپ بودیم. 

به طور خاص، پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم های مستهجن آمریکایی(از سوی ترامپ)، سروصدای زیادی را در آمریکا به پا کرد. پرونده ای که در نهایت با محکوم شدن ترامپ به پرداخت جریمه به کار خود خاتمه داد با این حال، فساد اخلاقیِ ترامپ را پیش چشم جهانیان قرار داد. 

در عین حال، ترامپ به نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا تبدیل شد که تحت تعقیب کیفری قرار گرفته است. موضوعی که سبب شد تا وی به مدت 20 دقیقه در ایالت جورجیای آمریکا بازداشت شود و از وی همچون دیگر مجرمان در آمریکا، اثرانگشت گرفته شد و عکسبرداری صورت گرفت. جالب اینکه عکسی که از ترامپ در بازداشتگاه گرفته شد(موسوم به ماگ شات)، به نحو گسترده ای پخش شد و جنجال های زیادی به همراه داشت. 

در عین حال، انبوهی از پرونده های قضاییِ مطرح علیه ترامپ، حرف و حدیث های زیادی را در مورد اینکه آیا وی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا شرکت کند نیز ایجاد کرد. حتی مقام های قضایی در برخی ایالات آمریکا نیز صلاحیت ترامپ برای حضور در انتخابات سال 2024 این کشور را رد کردند. با این حال، در نهایت، صلاحیت ترامپ با حکم دادستان های آمریکایی تایید شد. 

در کنار همه این ها، در سال گذشته، شاهد آغاز رقابت های انتخابات درون حزبی در آمریکا با هدف معرفی نامزدهای نهایی احزاب دموکرات و جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا بودیم. در حزب جمهوریخواه، نزدیکترین رقیب ترامپ، "ران دی سانتیس" فرماندار ایالت فلوریدا و پس از وی، "نیکی هیلی" نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد بود. علی رغم تمامی تحلیل هایی که در مورد ران دی سانتیس مطرح می شد و بسیاری معتقد بودند که او می تواند ترامپ را به چالش بکشد، با این حال، وی عملکرد ضعیفی را از خود نشان داد و عملا به ضربه گیرِ ترامپ در جریان مطرح شدن سیلی از اتهامات قضایی علیه او تبدیل شد. 

در نهایت نیز پس از پذیرش اولین شکست از ترامپ در جریان انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه، از گردونه رقابت های انتخاباتی کنار کشید. نیکی هیلی دیگر نامزد جمهوریخواهان برای رقابت با ترامپ نیز علی رغم اینکه توانست در چند ایالت ترامپ را شکست دهد، با این حال، در شمار قابل توجهی از دیگر ایالت ها از ترامپ شکست خورد و در نهایت از رقابت های انتخاباتی کنار کشید و ترامپ به نامزد اصلی جمهوریخواهان برای انتخابات سال 2024 آمریکا تبدیل شد. با این همه، ترامپ تنها اندکی پس از تبدیل شدن به نامزد اصلی جمهوریخواهان برای انتخابات سال 2024 آمریکا در موضع گیری عجیبی گفت که اگر وی پیروز انتخابات مذکور نشود، در این کشور حمام خون به راه خواهد افتاد. 

موضع گیری که بسیاری از آن به مثابه پیام روشن و صریح ترامپ به حامیان دو آتشه و افراطی اش مبنی بر این یاد کرده اند که اگر قرار باشد ترامپ پیروز انتخابات آتی این کشور نشود، هیچ تردیدی نیست که بار دیگر آمریکا بایستی دوره ای از تنش و آشوب را تجربه کند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین