آیا غرب در آستانه مداخله مستقیم نظامی در جنگ اوکراین است؟

گروه جهان الف،   4030103048 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقام های غربی در مدت اخیر بر شدت موضع گیریهای خود مبنی بر مداخله مستقیم نظامی در میدان های جنگ اوکراین در آینده نزدیک افزوده اند. با این حال، واقعیت های میدانی حاکی از این هستند که این قبیل موضع گیریهای آن ها، بیش از آنکه واقعی باشند، تبلیغانی بوده و اهداف خاصی را در قالب جنگ روانی علیه روس ها دنبال می کنند.

آیا غرب در آستانه مداخله مستقیم نظامی در جنگ اوکراین است؟

به گزارش الف؛ "ویکتور اوربان" نخست وزیر مجارستان به تازگی در موضع گیری گفته است که کاملا محتمل است که در 2 یا 3 ماه آینده، نیروهای غربی به صورت مستقیم در میدان های جنگ اوکراین مداخله کرده و حضور پیدا کنند. پیش از وی، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در موضع گیری از احتمال اعزام نیروهای فرانسوی به میدان های جنگ اوکراین و درگیری مستقمی با روسیه خبر داده بود. 

مواضعی که در مدت اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده اند و البته که بازتاب های گسترده ای نیز پیدا کرده اند. در این راستا، برخی ناظران و تحلیلگران عرصه روابط بین الملل به طور خاص سعی داشته اند به این سوال پاسخ دهند که آیا غرب در آستانه مداخله مستقیم نظامی در جنگ اوکراین است؟ به بیان ساده تر، آیا اساسا غرب آمادگیِ کافی جهت محقق کردن این سناریو را دارد؟ 

به نظر می رسد به 3 دلیل عمده و محوری، چندان نباید این گزاره را امری محتمل دانست. 

اولا، جهان غرب در سال های اخیر با چالش ها و مشکلات عدیده اقتصادی رو به رو بوده است. چالش هایی که تا حد زیادی ناشی از پاندمی کرونا، آغاز جنگ های اوکراین و غزه، و تبعات منفی آن ها برای اقتصاد جهانی، و البته برخی دیگر از مشکلات داخلی در اقتصادهای غربی هستند. حال در این فضا، اینکه قدرت های غربی بخواهند به نحوی مستقیم وارد یک جنگ با روسیه شوند، به هیچ عنوان گزینه منطقی نیست و می تواند سطح و گسترده چالش های اقتصادی جهان غرب را عمیق تر و گسترده‌تر کند. 

دوم اینکه روسیه تاکنون بارها هشدار داده که مداخله نظامی مستقیم کشورهای غربی در معادله جنگ اوکراین، عملا این دسته از بازیگران را به اهدافی مشروع برای ارتش روسیه تبدیل خواهد کرد. در این چهارچوب، با توجه به اینکه روسیه یک قدرت اتمی است و دارنده بیشترین تسلیحات اتمی در جهان است، از حیث منطقی و راهبردی به هیچ عنوان به نفع قدرت های غربی نیست که وارد یک جنگ ویرانگر با روسیه شوند و بنیان های امنیت ملی خود را تضعیف کنند. 

 هرگونه درگیری مستقیم قدرت های غربی با روسیه، می تواند ضربات بسیار سنگینی را در ابعاد اقتصادی و اجتماعی به جهان غرب وارد کند که غربی ها در شرایط کنونی توان تحمل تبعات آنها را ندارند. 

و در نهایت سوم اینکه مداخله نظامی غرب در معادله جنگ اوکراین، با واکنش صریح طیف متحدان روسیه نیز همراه خواهد شد. کما اینکه اخیرا شاهد بودیم برخی منابع در دولت چین نیز اعلام کردند که در صورت وقوع سناریوی مذکور، چین بدون توجه به هرگونه خط قرمزی در حمایت از روسیه وارد میدان خواهد شد. در این رابطه، دیگر متحدان بین المللی روسیه نیز به نحوی فعال در حمایت از آن وارد میدان خواهند شد که این مساله نیز می تواند تبعات جدی و منفی را برای جهان غرب تداعی کند. 

از این منظر، اینطور به نظر می رسد که موضع گیری‌های مقام های غربی مبنی بر مداخله نظامی در جنگ اوکراین، بیش از آنکه واقعی باشد، جلوه ای عینی از نوعی بازی تبلیغاتی را به ذهن متبادر می کند که صرفا سعی دارد وضعیت ضعیف اوکراین در میدان های جنگ با روسیه را ترمیم کند و تا جای ممکن از وارد آمدن شکستهای بیشتر به اوکراین و مجموعه جهان غرب جلوگیری کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۲۲۸۹۰۳:۰۹:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۴
روسیه عملیات ویژه را همچنان داره ادامه میده و این باعث میشه که سایر کشورها برای پایان دادن به تجاوز روسها به اوکراین کمک کنند
ناشناس۳۴۳۲۴۷۹۱۲:۴۵:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۴
اولویت غرب ، اسراییله ؛ نه اوکراین
ناشناس۳۴۳۲۳۰۰۰۴:۳۲:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۴
غرب تا آخرین سرباز اوکراینی جلوی روسیه مقاومت خواهد کرد
ناشناس۳۴۳۲۴۸۹۱۳:۰۰:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۴
غربیها هرگز جرات درگیری نظامی مستقیم با روسیه رو پیدا نمیکنن . روسها هم هیچوقت مستقیما با اینا درگیر نمیشن .
ناشناس۳۴۳۲۳۲۲۰۶:۱۳:۵۱ ۱۴۰۳/۱/۴
فعلا که دیشب زدن ۶۲ تا را کشتند....
ناشناس۳۴۳۲۴۸۱۱۲:۵۱:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۴
غربیها هروقت در میدون مستقیم شکست بخورن ، به ترور دست میزنن
ناشناس۳۴۳۲۳۵۸۰۸:۴۴:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۴
آمریکا نمی گذارد روسیه برنده این جنگ باشد
ناشناس۳۴۳۲۴۸۸۱۲:۵۸:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۴
امریکا موذی تر از این حرفاست که جرات کنه مستقیم درگیر بشه
ناشناس۳۴۳۲۳۹۰۰۹:۵۶:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۴
پوتین خیلی خوب در دام آمریکا و غرب افتاده . پس از شکست سنگین و عقب نشینی که هنگام حمله جهت اشغال کیف متحمل شد، معلوم شد طبل تو خالی بوده. و حالا هم داره ذره ذره توانش رو از دست میده. پوتین فکرش رو نمیکرد روسیه ای که خودش رو قدرت برتر نظامی جهان میدونست دو سال در باتلاق اوکراین گرفتار بشه بیش از ده هزار کشته بده. روسیه دیگر روسیه سابق نخواهد شد. عجیبه که برخی فکر میکنن چین در حمایت از هر کشوری وارد حمله بشه!!
علی۳۴۳۲۴۰۱۱۰:۱۹:۱۸ ۱۴۰۳/۱/۴
بین امریکا و اروپا تقسیم کار شده برخی دولتها نقش پلیس خوب و برخی هم نقش پلیس بد را در ارتباط با جنگ اوکراین و روسیه بازی میکنند موضع گیری فرانسه در خصوص درخواست ورود نیروهای نظامی اروپا برای حمایت از اوکراین نیز از همین منظر قابل تحلیل میباشد تا روسیه را بترسانند وگرنه خودشان بهتر میدانند درصورت اعزام نیروهای ناتو و یا هر کشور دیگر اروپائی به اوکراین یقینا هدف مشروعی برای روسیه قرار خواهند گرفت ضمن اینکه میدانند پوتین هرگز مانند گورباچف عمل نمی کند و انتقام سختی از دشمنان خود خواهد گرفت حتی اگر شده با بمب اتم
ناشناس۳۴۳۲۵۶۷۱۵:۳۶:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۴
روسیه اگر ابر قدرت بود دو سال در باتلاق اکراین به دام نمیافتاد. اگر غرب وارد جنگ شود روسیه رو میبلعه و چین هم جرئت هیچ عکس العملی نخواهد داشت.
ناشناس۳۴۳۲۵۷۰۱۵:۳۷:۲۲ ۱۴۰۳/۱/۴
بیشترین تعاملات اقتصادی چین با آمریکا هست، اون وقت انتظار دارید چین به نفع روسیه وارد شود؟؟ دنیا، دنیای اقتصاد هست،
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین