اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

گروه اجتماعی الف،   4030230067 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که کارگران تشکل‌های قوی و مستحکمی برای استیفای حقوق خود ندارند، جهت‌گیری وزارت کار موجبات تضعیف بیشتر میلیون‌ها مزدبگیری را فراهم می‌کند که تلاطم‌های اقتصادی و طوفان‌های تورمی، بخش اعظم آن‌ها را به زیر خط فقر کشانده و مضاف بر این مشکلات، حالا با خطرات احتمالی بیشتری مواجه شده‌اند که برگرفته از رویکردهای تخریبی وزارت کار است.

اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

به گزارش الف، رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک‌سال و نیم اخیر و پس از جابجایی در راس آن، به‌گونه‌ای بوده که نارضایتی جامعه کارگری سیر تصاعدی داشته و خروجی عملکرد این وزارت‌خانه نه‌تنها موجب بهبود سطح معیشت کارگران نشده بلکه در لوای آنچه که اصلاحات نامیده می‌شود، حقوق قانونی نیروی کار در حال تضعیف‌شدن است.

*از تغییر فرمول تعیین دستمزد تا دست‌بردن در قانون بیمه بیکاری

از مهرماه ۱۴۰۱ و حضور صولت مرتضوی به جای حجت عبدالملکی در راس وزارت کار، قابل حدس بود که رویکرد وزیر جدید با وزیر پیشین تفاوت‌های بارزی دارد. چند ماه بعد از سکانداری مرتضوی و در جلسات شورای‌عالی کار، کاملاً عیان شد که این وزارت‌خانه بر خلاف دوران حضور عبدالملکی، تمایلی برای عمل به نص صریح قانون و پایبندی به ماده ۴۱ قانون کار ندارد؛ ماده‌ای که در آن بر تناسب دستمزد کارگران و تورم تاکید شده است. اسفندماه ۱۴۰۱ و با توجه به تورم سرسام‌آور آن سال که ناشی از حذف ارز ترجیحی و همچنین سقف‌شکنی نرخ دلار بود، دستمزد کارگران تنها با ۲۷ درصد افزایش مواجه شد و همین مسئله نشان داد که جامعه کارگری چالش‌های فراوانی را با وزارت کار خواهد داشت.

اما اسفندماه ۱۴۰۲، عیان‌شدن وجه جدیدی از رویکرد وزارت‌کار در جهت تضعیف حقوق قانونی و صنفی کارگران بود. پس از نشست‌های متعدد شورای‌عالی کار و نارضایتی نمایندگان کارگران از افزایش ۳۵ درصدی دستمزدها که منجر به خروج از جلسه و امضا‌نکردن مصوبه مزدی ۱۴۰۳ شد، وزیر کار از تصمیم جدید این وزارت‌خانه برای تغییرات در نحوه تعیین دستمزدها سخن گفت. مرتضوی در ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ اظهار داشت:‌ «به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران را به مجلس واگذار کنیم که بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در این موضوع است.» حتی وی در فروردین‌ماه امسال هم دوباره بر این مسأله تأکید و خاطرنشان کرد: «لایحه واگذاری تعیین دستمزد در حوزه کارشناسی وزارت‌خانه در حال بررسی است. پس از کارشناسی باید به دولت ارسال شود و در صورت تصویب در هیئت‌دولت به مجلس ارسال خواهد شد.»

در نهایت، اعتراضات و موضع منفی نسبت به این تصمیم وزارت‌خانه،‌ موجب شد که رئیس‌جمهور به ماجرا ورود کرده و از فرمول فعلی تعیین دستمزد در شورای‌عالی کار دفاع کند و همین موضع سید ابراهیم رئیسی برنامه وزارت‌کار را وتو کرد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشده و اخیراً وزارت کار در قالب لایحه‌ای سعی دارد تا قانون «بیمه بیکاری» را دچار تغییراتی کند؛ تغییراتی که البته از منظر این وزارت‌خانه،‌ اصلاحات نامیده می‌شود! اخیراً احمد غریوی، مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار درباره پیشنهاد کاهش مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری و امکان سهیم شدن کارگران در پرداخت حق بیمه بیکاری این‌گونه صحبت کرده است: «درباره پیشنهادات مطرح  در ماده ۵ قانون بیمه بیکاری، حق بیمه بیکاری به میزان ۳ درصد مزد بیمه شده است که توسط کارفرما پرداخت می‌شود ولی خود کارگران مبلغی را پرداخت نمی‌کنند که در این اصلاحیه پیشنهاد شده که کارگران هم به نوعی سهم داشته باشند. البته لایحه تکمیلی در مراحل پایانی است و هنوز به تایید هیات وزیران نرسیده که در صورت تایید به مجلس ارائه می‌شود.»

وی درباره جزئیات تفاهم‌نامه سه جانبه میان معاونت روابط کار وزارت کار، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان تامین اجتماعی در خصوص مقرری بیمه بیکاری توضیح داد: «طبق این تفاهم‌نامه سه‌جانبه بنا داریم کارگرانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، توانمند و از آموزش‌های مهارتی به‌روز بهره‌مند شوند تا به چرخه بازار کار برگردند. همچنین امکان استفاده طیف دیگری از کارگران از این امتیاز وجود داشته باشد و شاهد ارتقای مهارت کارگران برای ورود به بازار کار باشیم.»

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار درباره تغییرات ایجاد شده در جدول پرداخت مقرری بیمه بیکاری گفته است: «در اصلاحیه قانون بیمه بیکاری تغییراتی در جدول پرداخت مقرری و مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری ایجاد شده است که هنوز نهایی نشده و باید به تصویب هیات وزیران برسد تا ببینیم لایحه چه سرنوشتی پیدا می‌کند.»

به گفته غریوی در لایحه پیشنهاد شده مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری در خصوص متاهلین به ۳۰ ماه و مجردین به ۲۴ ماه تقلیل یابد ولی تصویب این موضوع به تایید هیات وزیران بستگی دارد.

*اسب زین‌شده وزارت کار

جای تعجب است وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی که باید ملجا کارگران باشد، این‌گونه اسب خود را برای تضعیف پناهگاه‌های قانونی نیروی‌ کار زین کرده است. چه در مسئله تغییر قانون کار و چه تغییرات در قانون بیمه بیکاری، رویکرد این وزارت‌خانه نشان از حرکت در مسیر ارزان‌سازی نیروی‌کار و مقررات زدایی دارد. در شرایطی که کارگران تشکل‌های قوی و مستحکمی برای استیفای حقوق خود ندارند، جهت‌گیری وزارت کار موجبات تضعیف بیشتر میلیون‌ها مزدبگیری را فراهم می‌کند که تلاطم‌های اقتصادی و طوفان‌های تورمی، بخش اعظم آن‌ها را به زیر خط فقر کشانده و مضاف بر این مشکلات، حالا با خطرات احتمالی بیشتری مواجه شده‌آند که برگرفته از رویکردهای تخریبی وزارت کار است.

 

دیدگاه کاربران

سعید۳۴۹۴۱۳۷۱۳:۴۲:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۳۰
کارگر زبان گویا نداره و 95 درصدش، جسم پویاست. دیر زبانش به کار میفته تا از حقش دفاع کنه.
ناشناس۳۴۹۴۲۰۲۱۴:۰۵:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۳۰
وزیر کار وزیر کارفرما ها است وزیر سرمایه داران است وزیر سرمایه گذاری است واقعا باید تاسف خورد
ناشناس۳۴۹۴۴۹۸۱۷:۲۹:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۳۰
گاهی اوقات بصورت کاملاً اتفاقی در سریالی ، در محاکمه ای ، در افشاگری سیاسی ، و ....... ملت تازه می فهمند کسانی که صاحب قدرت و ثروت هستند برای پیشبرد اهدافشان حتی وزیر هم تعیین می کنند
ناشناس۳۴۹۴۲۰۸۱۴:۰۹:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۳۰
درست است که اکثریت اعضاء تعیین حقوق کارگران را کارفرما ها و دولتی ها تشکیل می دهند و نماینده کارگران در اقلیت هستند و می توانند کارگر را له کنند ولی در دولت و مجلس ظلم به کارگر به حد اعلا رسیده است
ناشناس۳۴۹۴۲۳۲۱۴:۱۸:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۳۰
وزیر کار وزیر کارفرماهاست و باید برکنار شود از مجلس محترم تقاضای استیضاح داریم
ناشناس۳۴۹۴۳۶۸۱۵:۴۶:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۳۰
این وزیر حتی جرئت حمایت از بازنشستگان دولتی را هم ندارد! تا چه رسد به حمایت از کارگران.
ناشناس۳۴۹۴۵۱۶۱۷:۴۰:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۳۰
بیچاره کارگر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. همه چیز برای فروش !

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  7. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  8. احساس تکلیف کافی نیست

  9. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  10. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  11. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. مشاهده اوضاع اقتصادی تاب تحمل را از هر انسان مسوول سلب کرده است

  15. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  16. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  17. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  18. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  19. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  20. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  21. تهران ۲۰۰۰ مسجد کم دارد

  22. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  23. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  24. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  25. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

آخرین عناوین