• حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

    حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

    هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

  • جزییات مالیات بر سرمایه خودرو

    جزییات مالیات بر سرمایه خودرو

  • «اصناف غنی» سرسفره «کارگران و کارمندان فقیر!»

    «اصناف غنی» سرسفره «کارگران و کارمندان فقیر!»

    یک کارمند و کارگر حداقل‌بگیر با درآمد سالانه حداکثر ۲۵۰ میلیون تومان در طول سال، ۳۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند اما صنوفی که متوسط درآمد سالانه آنها ۳ میلیارد و ۶ میلیارد تومان است، سالیانه صرفاً ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون تومان مالیات می‌دهند!

  • کشف بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس  

    کشف بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس  

    رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته خبر داد.

  • پایه مالیاتی مسکن افزایش می‌یابد

    پایه مالیاتی مسکن افزایش می‌یابد

    سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور از افزایش پایه مالیاتی مسکن خبر داد و گفت: حدود ۵۰ درصد املاک مسکونی کشور، سند رسمی ندارند.

  • طلافروشان یک‌سوم ‌کارمندان و کارگران‌ مالیات می‌دهند‌

    طلافروشان یک‌سوم ‌کارمندان و کارگران‌ مالیات می‌دهند‌

    طبق اسناد مالیاتی، کارمندان حدود ۳ برابر میانگین صنف طلافروشان و بیشتر از نمایشگاه‌داران اتومبیل و املاکی‌ها مالیات می‌دهند.

  • معامله بیش از ۸۴۶ هزار سکه طلا در سامانه جامع تجارت/ مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است

    معامله بیش از ۸۴۶ هزار سکه طلا در سامانه جامع تجارت/ مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است

    معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه بر اساس قانون، مالیات فقط به اجرت تعلق می‌گیرد و مصرف کننده نباید هیچ مالیاتی برای خود طلا پرداخت کند، از معامله بیش از ۸۴۶ هزار سکه طلا در سامانه جامع تجارت خبر داد.

  • مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    گروه اقتصادی الف،

    تجربه‌ای که در مناقشه اخیر میان طلافروشان و دولت حاصل شد، نشان داد که با وجود تسهیلات مختلف و همکاری‌های لازمی که صورت می‌گیرد، الزام به شفافیت با مقاومت‌های بسیاری روبرو خواهد شد. اگر دولت بنا دارد منافذ فرار مالیاتی، معاملات غیرشفاف و قاچاق را ببندد و قدمی برای قرارگرفتن اقتصاد در مسیر صحیح بردارد، نباید از تصمیمی که گرفته منصرف شود و قطعاً در نیل به این اهداف، مردم هم همراهی لازم را خواهند داشت.

  • فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش

    فرار مالیاتی ۵۰ میلیاردی ۴ طلافروش

    رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۵۱۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی از چهار طلافروشی در اردبیل خبر داد.

  • خون طلافروشان رنگین‌تر از سایر اصناف است؟

    خون طلافروشان رنگین‌تر از سایر اصناف است؟

    پژوهشگر حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: شفافیت حداکثری حاصل از ثبت اطلاعات در سامانه‌های معرفی شده، موجب شده تا برخی طلافروشان با بهانه‌های مضحک به دنبال فشار بر دولت و عدم اجرای قانون باشند.

  • فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

    فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

    طبق آخرین داده‌های منتشر شده از سوی سازمان امور مالیاتی، پزشکان، نمایشگاه‌داران خودرو، صاحبان بنگاه‌های معاملات املاک، رستوران‌داران، طلافروشان، وکلا، فروشندگان لوازم خانگی و صاحبان آرایشگاه‌های زنانه در زمره بزرگترین فراریان مالیاتی قرار دارند. سرانه پرداخت مالیاتی فعالان برخی از اصناف در طول یک سال کمتر از یک کارمند معمولی و یا کارگر است./مهر

  • پردرآمدها باید مالیات بیشتری بدهند/ شناسایی فراریان مالیاتی

    پردرآمدها باید مالیات بیشتری بدهند/ شناسایی فراریان مالیاتی

    یک نماینده مجلس گفت: مالیات کارمندان و کارگران به صورت ماهانه و پیش از واریز حقوق از حسابشان کسر می‌شود، برای سایر مشاغل نیز باید یک برآورد درآمدی وجود باشد تا بر اساس آن مالیات اخذ شود.

  • جریمه ۲۵۰ همتی مالیاتی بانک‌هایی که وام مسکن ندادند

    جریمه ۲۵۰ همتی مالیاتی بانک‌هایی که وام مسکن ندادند

    مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اعلام این‌که جریمه مالیاتی بانک‌هایی که تسهیلات مسکن ندادند، طی سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: بانک‌ها با روش‌های حقوقی به‌دنبال لغو بخشی از قانون جهش تولید مسکن هستند.

  • طلا بخریم مشمول مالیات می‌شویم؟/ همه چیز درباره مالیات طلا

    طلا بخریم مشمول مالیات می‌شویم؟/ همه چیز درباره مالیات طلا

    هر‌فرد تا ۱۵۰ گرم استفاده از زیور‌آلات مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود و اگر بیشتر از این میزان نیز داشته باشد فقط در هنگام فروش باید مالیات آن را پرداخت کند.

  • چالش طلافروشان با شفافیت/ به مردم دروغ نگویید!

    چالش طلافروشان با شفافیت/ به مردم دروغ نگویید!

    درحالی طبق قانون اعلام سرمایه در سامانه جامع تجارت تنها مختص به فعالان صنف طلاست که عده‌ای از فعالان این بخش سعی در ایجاد ترس و نگرانی بین مردم دارند؛ در برخی اطلاعیه های منتشره به نقل از این افراد به دروغ آمده که ثبت سرمایه شامل مردم هم می شود!

  • بخشنامه جدید وزارت صمت برای طلافروشان

    بخشنامه جدید وزارت صمت برای طلافروشان

    مالیات بر عایدی سرمایه مشمول واحدهای صنف طلا نمی‌شود، همچنین ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع تجارت مربوط به دارایی‌های شخصی یا سرمایه‌ای که در جریان تولید و فروش قرار نگرفته، نخواهد شد.

  • حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

    سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،
  • تشریح نحوه اختصاص سهم پارک‌ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده

    تشریح نحوه اختصاص سهم پارک‌ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده

      رئیس پارک فناوری پردیس اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به پارک‌های علم و فناوری را جزء تجربه‌های این پارک دانست و گفت: با مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ مبلغ بودجه کل پارک‌ها ۱ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود و سهم مالیات بر ارزش افزوده پارک‌ها به ۴۴۰ میلیارد تومان رسید.

  • سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه

    سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه

    سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اگر کسی ۱۰۰ دستگاه خودرو هم بخرد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود، گفت: سه سال فرصت تنفس در طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده که بعد از تصویب قانون شروع می‌شود.

  • اتاق اصناف ایران به دنبال تعدیل ضرایب مالیاتی است

    اتاق اصناف ایران به دنبال تعدیل ضرایب مالیاتی است

    عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه امسال نیز همچون سنوات گذشته، امکان استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ برای اصناف وجود دارد، گفت: سال گذشته وعده‌ داده شد که تعدیل جدی در نسبت‌های سود فعالیت (اینتاکد) در نظر گرفته شود که این اتفاق رخ نداد، اما امسال تلاش بر این است حداقل در اینتاکدهایی که به طرز غیرقابل قبولی، بالا به نظر می‌رسند، با رایزنی اتاق و همکاری سازمان، تعدیلات مناسب صورت گیرد.

  • مشاغل با فروش کمتر از ۳۰ میلیارد تومان ملزم به ارائه دفاتر و ترازنامه نیستند

    مشاغل با فروش کمتر از ۳۰ میلیارد تومان ملزم به ارائه دفاتر و ترازنامه نیستند

    رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مشاغلی که فروش کالای آنها کمتر از ۳۰ میلیارد تومان است، ملزم به ارائه دفاتر و ترازنامه نیستند.

  • چرا برخی تصویری وارونه از «مالیات بر سوداگری» ارائه می‎دهند؟

    چرا برخی تصویری وارونه از «مالیات بر سوداگری» ارائه می‎دهند؟

    برخی افراد و جریان‎ها در ماه‎های اخیر علیه طرح مالیات بر عایدی سرمایه موضع گرفته و به عبارتی در حال تصویرسازی نادرست نسبت به تصویب و اجرای یک طرح اصلاحی در اقتصاد ایران هستند. متأسفانه برخی فعالان سیاسی نیز به دلایل نامشخص، تصویری از اقدامات اصلاحی دولت و مجلس ارائه می‌دهند که فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد.

  • طلافروشان دیگر بهانه ای ندارند

    طلافروشان دیگر بهانه ای ندارند

    در روز‌های اخیر برخی طلافروشان نسبت به ثبت معاملات در سامانه ‎های متعدد اعتراض کردند؛ این در حالی است که طبق اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی نیازی به ثبت اطلاعات مودیان طلا و جواهر در سامانه مودیان نبوده و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کافی است.

  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است

    افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی به دلیل دریافت مالیات بر ارزش افزوده را خلاف قوانین مصوب مجلس دانست و گفت: این کار باعث کاهش سهم اقتصاد دیجیتال در کشور می‌شود.

  • رییس کمیسیون اصل نود: ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است

    رییس کمیسیون اصل نود: ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است

    رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: تاکنون ۵۷۰ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟

    چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند؟

    فروش تنها خودرو سواری با مالکیت بیشتر از یک سال، یک خودروی مازاد برای سرپرست خانوار، تعویض تنها خودروی فرد در کمتر از ۶ ماه و خودروی ارثی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است.

  • منظور: امسال بار مالیاتی سبک‌تر است/حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده است

    منظور: امسال بار مالیاتی سبک‌تر است/حاجی‌بابایی: مجلس مالیات را افزایش نداده است

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بار و فشار مالیاتی امسال نسبت به ۳ سال گذشته سبک‌تر است چون برخی اتفاقات مهم و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی باعث افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

  • معافیت کسب و کارهای اینترنتی از مالیات ادامه دارد؟

    معافیت کسب و کارهای اینترنتی از مالیات ادامه دارد؟

    طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات یکی از بندهایی که ۲ سال است در قانون آمده، معافیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی است؛ به گونه‌ای که کسب و کارهایی که از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل شدند، ۲ سال از پرداخت مالیات معاف شده‌اند؛ این قانون سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال جاری هم در نظر گرفته شده است

  • کسبه تا سقف ۱۸ میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

    کسبه تا سقف ۱۸ میلیارد تومان فروش، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف شدند

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آن‏ها در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۸ میلیارد تومان بوده، می توانند از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‏های مستقیم استفاده کنند.

  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط شامل یک درصد از افراد جامعه است

    مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط شامل یک درصد از افراد جامعه است

    رییس مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مالیات بر سوداگری، معاملات طبیعی و روزمره مردم را شامل نمی‌شود و فقط شامل یک درصد از افراد جامعه است.

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟

    حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری گفت: بر اساس طرح مذکور، تنها حساب غیرتجاری ۵دهم‌درصد از کل جمعیت کشور که بالاترین تراکنش‌ها را داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

    چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟

    افزایش تقاضاهای سرمایه‌ای در یک اقتصاد منجر به تشدید شکاف بین عرضه و تقاضا می‌شود به شکلی که اگر شما هر چه قدر هم عرضه یک کالا را زیاد کنید اما به واسطه حضور تقاضاهای سرمایه باز هم شاهد گران‌تر شدن آن کالا خواهیم بود.

  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

    معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

    محلس شورای اسلامی در اصلاح مالیات بر عایدی سرمایه که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته بود، بورس را از مالیات بر عایدی سرمایه معاف کرد.

  • طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت

    طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت

    گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

  • دریافت نیمی از مالیات‌ها از یک درصد افراد پردرآمد

    دریافت نیمی از مالیات‌ها از یک درصد افراد پردرآمد

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: به دنبال اصلاح نظام مالیاتی طی سال‌های اخیر در حال حاضر حدود ۵۰ درصد مالیات‌ها توسط یک درصد افراد پردرآمد پرداخت می‌شود.

  • مالیات بر عایدی سرمایه همچنان منتظر طرح‌ در صحن علنی مجلس

    مالیات بر عایدی سرمایه همچنان منتظر طرح‌ در صحن علنی مجلس

    یک کارشناس مسکن گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به صحن علنی ارجاع شده و منتظر قرارگرفتن در دستور کار مجلس توسط هیئت رئیسه است.