نظر منتشر شده
۶۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 94361
تعبیر انقلاب اسلامی برای اعتراضات عرب نادرست است
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۴
دکتر محمدصادق کوشکی

 

بعد از تحولاتی که در تونس بر ضد دیکتاتوری این کشور رخ داد، موجی از اعتراضات مردمی در برخی از کشورهای آفریقایی و عربی هم به راه افتاد که این اعتراض ها در مصر بر علیه دیکتاتور این کشور یعنی حسنی مبارک شدیدتر از دیگر کشورها شد. اما در این اعتراضات  بلوک غرب و آمریکا و اسرائیل تلاش ماکسیمم دارند که این حرکت ها را  در حد تغییر حکومت متوقف کنند و حتی به نفع خودشان مصادره کنند.تلاش زیادی می شود که حکومت جدید تونس یک حکومت غرب گرا در حالت دموکراسی باشد . برای مثال در میان این تلاش ها در مصر، آقای البرادعی از طرف حکومت مبارک بازداشت می شود و کم کم از طرف غربی ها به یک قهرمان تبدیل می شود، کسی که با مبارک مخالف بوده است.



عبدالله دوم،پادشاه اردن،خودش دست به کار شد و تلاش کرده که اصلاحاتی را ایجاد کند قبل از اینکه حرکات اعتراض آمیز مردم اردن ادامه پیدا کند. حتی پادشاه یمن اجازه راهپیمایی به مردم می دهد و جلوی خشونت ها بر علیه راهپیمایی ها را می گیرد به این امید که این راهپیمایی ها ادامه پیدا نکند و تمام شود.



اینکه ما در کوتاه مدت منتظر به ثمر رسیدن این خیزش ها باشیم مقداری واقع بینانه نیست اما می توانیم این حرکتها را اینگونه ارزیابی کنیم که در یک آینده و افق میان مدت، مردم خاورمیانه دیگر مردم خاورمیانه گذشته نیستند و از انفعال و از نشستن و از اینکه چشم به دهان قدرت های بزرگ داشته باشند و یا منتظر تصمیم سازی از سوی سازمان های بین الملی باشند درآمده و به دنبال این هستند که سرنوشت خودشان را خودشان رقم بزنند و این می تواند گام نخستی باشد در مسیر اینکه این کشور ها به سمت استقلال حرکت کنند؛ به سمت بازگشت به ارزشهای دینی و معنوی خودشان حرکت کنند و حتی در افق میان مدت، ما شاهد تشکیل حکومتهای منسجم دین مدار در این کشور ها باشیم.



قطعا مبارک می رود چون سنش بالای 82 سال است و از لحاظ جسمی هم کشش ندارد و خودش تصمیم داشت که حکومت را به نفع پسرش ترک کند یعنی اینکه مبارک رفتنی بود و این حرکت اعتراض آمیز رفتن، مبارک را قطعی خواهد کرد ولی اینکه ما در مصر شاهد روی کار آمدن حکومت ملی باشیم  بعید است.



آنچه در مصر،تونس،اردن و یمن صورت می گیرد نمی توان به اسم انقلاب اسلامی شناخت و این تعبیر واقع بینانه نیست. انقلاب اسلامی نیستند چون ماهیت انقلابی ندارند ،این حرکت های اعتراض آمیز بر علیه وضع موجود است و اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم می بینیم که هیچیک شعار انقلاب اسلامی سر ندادند،ما آرزو داریم که اینگونه بشود ولی آرزوی ما دلیل نمی شود که در آنجا واقعیت این باشد.البته می توانیم بگوییم که در پرتو شعار انقلاب اسلامی مردم بدون اتکا به نیروی پشتیبانی فقط با اتکا به توانایی و ایمان خودشان با حکومتهای مستبد مقابله کنند و این الگو از انقلاب اسلامی گرفته شده است.اما در مصر و تونس نباید منتظر انقلاب اسلامی باشیم، چون بستر های لازم فراهم نیست.البته دیکتاتوری در این کشورها مانند مصر 30 سال استبداد پیوسته،تونس 54 سال استبداد پیوسته،اردن بیش از 60 سال استبداد پیوسته،در یمن بیش از 40 سال استبداد پیوسته،اجازه شکل گیری تشکل ها و سازمانها و جریان های سیاسی که بخواهد نگاه به تشکیل حکومت اسلامی داشته باشد را نداده و سرکوب کرده است و این نشان می دهد که تشکیل حکومت زمینه ها و بلوغی را در مردم می خواهد که در حال حاضر در مصر و تونس و اردن و یمن محقق نیست و برای این تشکیل حکومت اسلامی در این کشورها راه طولانی وجود دارد.



آنچه در مصر و تونس و... می‌گذرد نشانه خستگی مردم این کشورها از استبداد و دیکتاتوری و فساد و فقر است! مردم این کشورها می‌دانند چه نمی‌خواهند اما نمی‌دانند چه می‌خواهند و این مهمترین مانع در مسیر تبدیل این حرکت‌ها به انقلاب و نظام اسلامی در این کشورهاست!



همین که حکومتی تشکیل شود با این نگرش که اسلام راهنمای عمل باشد و این حکومت قصد داشته باشد که تعالیم دینی را محقق کند،به عنوان یک پارامتر کلی برای کشورهای شمال آفریقا و یا کشورهای عربی کفایت می کند اما همین معیار کلی چون در مردم زمینه سازی نشده به فرض هم که تشکیل بشود احتمال سرنگونی آن با دخالت غربی ها زیاد است.ما در شمال آفریقا در کشور الجزایر شاهد بودیم که به صورت کاملا دموکراتیک اسلامگرایان به قدرت رسیدند اما با دخالت غربی ها مواجه می شوند و بر علیه آنها کودتا می شود و از صحنه سیاست به کلی حتی به  از نظر فیزیکی هم حذف می شوند.رهبر مسلمانان تونس که عملکردش کاملا فرهنگی بود و عملکرد تندی هم نداشت نزدیک به 2 دهه به لندن تبعید می شود و هرگونه حرکت اسلامگرایان در تونس به شدت سرکوب می شود. وقتی به این مسائل می نگریم متوجه می شویم که بسترهای لازم در این کشورها برای تشکیل حکومت اسلامی آماده نیست.



درنهایت اینکه ما در این کشورها و کشورهایی مشابه (مراکش و...) چه کاشته‌ایم و چه کرده‌ایم که حال منتظر محصولیم؟ آیا دستگاه سیاست خارجی ما در این کشورها بذر تفکر انقلاب اسلامی را پراکنده ساخته و یا رایزنی‌های فرهنگی ما در این کشورها به تربیت نیروهای انقلابی مشغول بوده‌اند؟ اصلاً چرا راه دور برویم؟ در حوادث سال گذشته بی‌بی‌سی فارسی چه کرد؟ آیا رسانه‌های ما (مثلاً العالم یا الکوثر) توانسته‌اند یک دهم آنچه بی‌بی‌سی فارسی در تشویق و تشجیع حوادث خیابانی سال گذشته ایفای نقش کرد، در تقویت اعتراضات تونس، مصر، اردن و یا یمن مؤثر باشند؟



یک ضرب‌المثل خراسانی می‌گوید نه بیل زدیم نه پایه، انگور خوردیم در سایه! اما با کمال تأسف این اتفاق در عالم واقع رخ نمی‌دهد! اگر انقلاب اسلامی در لبنان و فلسطین پا گرفته محصول تلاش‌های گمنامانه هزاران سرباز بی‌ادعای انقلاب اسلامی است! مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد!

و البته تنها سؤال بی‌پاسخ آن است که نمایندگان ویژه رئیس جمهور در یکی دو ماه گذشته چه پیام‌هایی را برای شاه اردن و رؤسای جمهور فاسد مصر و یمن داشته‌اند؟ سفر بقایی به یمن و مصر و سفر مشایی به اردن نشان از چه دارد؟ آیا دولت ما در جریان رویدادهای این کشورها هست؟

 
 
رضا
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۰۸:۴۶:۴۰
انصاف قديما چيز خوبي بود

حوادث مصر و كشورهاي عربي رو به اندازه اي غير منتظره و سريع است كه همه دنيا غافلگير شده اند پس نبايد به دولت ايرادي گرفت

نكته دوم اينكه در مصر و ديگر كشورهاي عربي نه عاشورايي هست و نه رهبري مانند امام

پس كشور آنها ظرفيت انقلاب اسلامي ما را ندارد
اما با اين حال آنها اگر به دمكراسي برسند در سياستهايشان به ما خيلي نزديك خواهند شد و ما از نظر نرم افزاري مي توانيم در اين كشورها اثر گذار باشيم مانند تركيه و عراق و لبنان

ما هنوز در اول راهيم و براي صدور انديشه انقلاب اسلامي به زمينه نياز است و اين زمينه در حال شكل گيري است

ضمن آنكه نبايد افق ديد انقلاب و تمدن اسلامي را به كشورهاي عربي محدود كنيم و بايد به امريكاي لاتين و حتي به نفوذ اسلام در اروپا فكر كنيم
نزاع اصلي هسته اي ايران و اروپا در همين افق نهفته است نه در نطنز و اصفهان (398367)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۲:۵۸:۰۹
عجب اینکه صدا وسیما می گوید سالی چند نفر در اروپا مسلمان می شوند شما جند سال نوری باید صبر کنبد تا اسلام به اروپا برود.
مصر مهم ترین کشور عربی وموتور محرک جهان عرب است (398540)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۵:۳۷:۴۳
تازه از دست دادن سودان را هم حساب كنيم (398641)
 
بنده خدا
۱۳۸۹-۱۱-۱۳ ۲۳:۵۴:۱۴
سلام دوست عزیز محمد رضا باقری:
لطفا توجه فرمایید که \"سال نوری\" واحد طول است نه واحد زمان (399725)
 
علیرضا
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۳:۵۸:۱۹
من هم با رضا موافقم. حتی اگر انقلاب اسلامی به شکل و شمایل ایران هم اتفاق نیفتد برکناری رژیم طرفدار اسرائیل در هر صورت به نفع ماست.
ضمن اینکه تجربه شخصی من این است که مردم مصر مسلمانان غیرتمندی هستند و روی اسلام تعصب دارند. بنابراین همانطور که با اطمینان نمی توان از روی کار آمدن حکومت دینی حرف زد ، نمی توان با اطمینان دولت غرب گرا را برنده نهایی ماجرا دانست.
باید منتظر ماند... (398581)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۰:۰۵:۴۴
شما فکر می کنید البرادعی چه می خواهد.او یک سکولار است.شک نکنید این انقلاب ها تئوری خاورمیانه بزرگ را پیاده می کند.تمام کشورهای خاورمیانه باید دموکراسی شود.و از نظر انها با این کار اسلام گرایان در اقلیت می افتند. (398767)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۵:۳۹:۱۶
ضمنا يمن هم شاه ندارد برادر (398642)
 
حميد
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۹:۳۵:۵۴
دوست عزيز چرا اينگونه كم كاريها و موازي كاري هاي دولت در سياست خارجي را ميخواهيد توجيه كنيد؟
مگر حوادث غيرمنتظره پس از انتخابات 88 ايران را كسي در داخل پيش بيني كرده بود؟ ولي آقا بارها در سخنانشان فرموده بودند كه كشورهاي غربي ماهها براي اين حوادث برنامه ريزي كرده بودند.

آيا بنظر شما اين حوادث غيرمنتظره بوده؟ لطفا نگوييد خير . چون حداقل آقا از سال 71 اين اتفاقات را پيش بيني و بارها متذكر گرديده اند ولي وقتي افرادي را چون آقايان مشايي و بقايي را مشاور سياست خارجي خود قرار مي دهيم بايد هم اين اتفاقات را غيرمنتظره بناميم.

گزيده اي از سخنان رهبرمعظم انقلاب در مورد پيش بيني وقايع مصر:

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10911 (398759)
 
محمد ولائي
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۱:۳۵:۱۲
حالا كي گفته انقلاب اسلامي؟! حالا فرضا دولت بخواهد وجه اسلامي انقلاب رو پررنگ‌تر كنه ايرادي داره؟ مگه غربي‌ها وجوه ديگه رو پررنگ نمي‌كنن؟ مگر در ايران خودمان همه از اول با انقلاب اسلامي بودن؟ اين آقاي كوشكي هم منتظر فرصتي مي‌گرده كه يك گيري به اين دولت بده! لااقل درست گير بده! (398781)
 
محمد ولائي
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۲:۵۷:۴۴
قابل توجه برادر دانشمندمان(!) آقاي كوشكي:
بر اساس نظرسنجي يك موسسه آمريكايي؛
85 درصد مردم مصر خواهان حضور پررنگ اسلام در حكومت هستند
در كشورهاي مصر، پاكستان و اردن از ايفاي جدي‌تر اسلام در سياست داخلي كشورهاي خود استقبال مي‌كنند و از اين كه اين نقش فعلا ناچيز است، ناراضي هستند.
بنا بر اين گزارش، اين مسئله در كشور مصر بر اساس اين نظرسنجي بارزتر از ساير كشورها است. دراين كشور نزديك به 95 درصد مردم از تاثيرگذاري اسلام بر سياست داخلي كشور خود استقبال مي‌كنند و 80 درصد مردم از تاثيرگذاري ناچيز اسلام در ابعاد كنوني ناراضي هستند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8911090809 (398822)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۳ ۰۰:۵۵:۰۴
آقای محمد ولایی فعلا تحقیقات این موسسه آمریکایی داره اشتباه از آب در می یاد و لطفا اگر خواستید منبع دکر کنید سایت اصلی رو ذکر کنید.نه ترجمه شده فارسی منبع .باتشکر (399379)
 
آرش
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۰۲:۳۴:۳۷
انقلابهای جدید جهان دیگر بر اساس ایدئولوژیها نیستند. دوره انقلابهای ایدئولوژیک دهه هشتاد به پایان رسید. انقلابهای جدید جهان براساس اقتصاد و تکنولوژی هستند. یعنی اگر کشوری با حکومت توتالیتر وضعیت اقتصادیش نابسامان است باید شدیدا گوش به زنگ حرکتهای انقلابی از این دست باشد.
بهتر است کمی عمیقتر به قضایا نگاه کنید. چرا که حرکتهای انقلابی اینچنینی بر خلاف انقلابهای قرن گذشته، بسیار ناگهانی شکل میگیرند. بدین معنی که درست ار زمانی حادث میشوند که حکومتها به هیچ عنوان انتظارش را ندارند. و معمولا در مدت کمتر از یک هفته نتیجه مشخص میشود. (398862)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۰۹:۲۹:۴۸
بادر از توهم دست برداريد اولا همه انقلابات در كشورهاي مسلمان الزاما انقلاب اسلامي نيست ثانيا مهم ترين وظيفه دستگاه عريض وطويل ديپلوماسي رصد شرايط ساير كشورها وتنظيم روابط براساس انست تا ابروريزي همانند مسافرت چايوشسكو ديكتاتور روماني به ايران روي ندهد ثالثا اگر ما بتوانيم مايل ومشكلات متعدد خود را حل كنيم خود بخود به الگوي ساير كشورها تبديل خواهيم شد همانند كره جنوبي تركيه و.... (398894)
 
وحید
۱۳۸۹-۱۱-۱۳ ۱۷:۵۴:۲۷
بهتر است جمهوری اسلامی ایران بیشتر به فکر صدور اسلام در بین جوانان همین مرز و بوم باشند تا صدور اسلام و انقلاب به کشورهای دیگر .
در حالیکه وضع حجاب و سایر مشخصه های اسلامی در مملکت رو به نزول است صحبت از صدور اسلام و انقلاب خیلی منطقی به نظر نمی رسد (399595)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۰۸:۴۸:۳۴
یقین بدانید این پیامها که احتمالا در راستای تحکیم روابط صورت گرفته است نشان دهنده این است که ایران به هیچ عنوان اوضاع سیاسی و اجتماعی این کشورها را رصد نکرده است و به هیچ عنوان حتی احتمال این وقایع را هم نمی داده است. وقتی منافع ملی ایران فقط به لبنان و فلسطین و عراق و افغانستان خلاصه می شود معلوم است که اساسا سفارتخانه ها و سایر مراکز ایران در جهان عرب صرفا برای بودن است و هیچ نقش فعالی دیگری را ایفا نمی کنند وقتی(خبر فوری) شبکه خبر عمدتا منحصر به عراق و لبنان می شود و سایر حوزه ها را در بر نمی گیرد ببینید دامنه منافع ملی ما چقدر کوچک و برنامه ریزی مسئولین امر چقدر محدود می باشد. (398368)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۳:۰۳:۳۹
اینکه انقلاب مصر چرا انجام شد مهم است ولی مهم تر از آن این است که اعراب به دو گروه اعراب دمکراتیک واعراب سلطنتی تقسیم می شوند واینکه اعراب در مصر چه تصمیمی درباره اسراییل می گیرند واینکه ما در کجای پازل اعراب قرار داریم اینها مهم تر ین مسایل است ومسیولین ما باید با درایت درباره هر کدام تصمیم بگیرند . (398541)
 
سیدنوید
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۷:۱۶:۵۱
بسم الله الرحمن الرحیم
دوست عزیز مطمئن باشید دولت ما در مفهوم عام از 32سال پیش اوضاع را رصد میکرده
و اگر به دنبال منافع مادی می بود باید تا به حال با خیلی از کشورها رابطه دوستانه می داشت
اینکه شما می فرماییدمنافع ملی ایران فقط به لبنان و فلسطین و عراق و افغانستان خلاصه می شود به نظر من کاملا اشتباه می باشد منافع ملی ایران فراتر از آن چیزی است که شما فکرش را می کنید ولی در رابطه با کشورهای همسایه این نکته حائز اهمیت است که هر آنچه در آن کشورها رخ میدهد برای مسائل داخلی بسیار مهم است مثلا آمدن یک وزیر شیعه در کابینه دولت کویت می تواند بیانگر آن باشد که در بعضی از جاها می توان با این دولت تعامل بیشتری داشت


ضمنآ در جواب نویسنده محترم که به بعضی از سفر نمایندگان دولت به کشورهایی مثل مصر وتونس ایراد گرفته اند باید گفت که در زمینه سیاست خارجه باید با تمام کشورها به جز آن کشورهایی که مستقیما نسبت به ما اظهار دشمنی میکنند رابطه برقرار کرد مثلا پیامبراسلام نامه هایی برای پادشاه ایران که فردی کافر بود فرستادند
مگر پیامبر نمی دانستند که او نامه را پاره می کند؟ مسلما می دانستند ولی با این کار خود اتمام حجت کردند
وسلام و علیکم و رحمـــت الله و برکاته (398700)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۰۸:۴۹:۲۸
منصفانه نيست

آيا خود آقاي دكتر از اين تحولات خبر داشتند

اين تحولات همه را غافلگير كرده است

اين تحولات هر چند در آغاز اسلامي نيست اما قابليت زيادي براي اسلامي شدن دارند

و هر اتفاقي از اين پس رخ دهد ترديدي نيست كه نظام سلطه و اسرائيل متضرر شده و جمهوري اسلامي در منتطقه تقويت شده است (398369)
 
آرش
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۰۲:۳۸:۳۵
دانشجوی گرامی از انگلیس.
متاسفانه اشتباه میگویید. چرا که دیگر حرکتهای مردمی بر اساس ایدئولوژی ها، چه مذهبی و چه غیر مذهبی شکل نمیگیرد. حرکتهای انقلابی مردم عمدتا اقتصادی است. پس در تونس و مصر بدنبال ریشه های انقلاب از جنس اسلام نگردید که به هیچ عنوان یافت نمیشود. البته اگر بخواهید واقع بین باشید. (398863)
 
مصري
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۰۸:۵۰:۵۱
مصري ها مسلمانند و عاشق اهل بيت و در مصر و شاخ آفريقا زمينه نفوذ انقلاب اسلامي زياد است

اگر مسلمين مجال تنفس بيابند قطعا راي جمهوري اسلامي در بيشتر كشورهاي منطقه بسيار بالاست (398370)
 
سخن تازه
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۱:۰۶:۰۰
اول سلام

برادر مصری من برای من که ایرانی هستم لطفا درصد شیعیان مصر را بیان کنید تا متوجه منظورتان از عشاق اهل بیت بشوم.

با تشکر (398469)
 
حسین
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۶:۰۹:۵۰
لازمه عاشق اهل بیت بودن شیعه بودن نیست. بسیاری از اهل تسنن هستند که به اهل بیت ارادت دارند و به آنها عشق می ورزند. (398654)
 
. میزان
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۹:۴۲:۰۵
محبین اهل بیت تنها شامل شیعیان نمی شوند بلکه بسیاری از اهل سنت محب اهل بیتند (398762)
 
رضا
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۰:۲۲:۲۰
مگر عاشقان اهل بيت فقط شيعيان دوازده امامي هستند. سفري به مصر بكنيد تا ببينيد مردم سني مذهب مصر در عشق به اهل بيت اگر از ما عاشقتر نباشند قطعا كمتر نيستند (398772)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۲:۵۱:۳۱
علاقه به اهل بیت و ائمه مختص شیعیان نیست. اگر فیلم محاکمه صدام که سردسته تندروهای سنی عراق بود را ببینید خواهید دید که بعضی وقت ها به جای دفاع از اتهاماتش اینقدر حدیث از امام حسن و امام حسین می آورد که قاضی مجبور می شد به او تذکر دهد. (398819)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۱۳:۳۶:۳۴
اینکه برخی از اهل سنت اهل بیت را قبول داشته باشند بحث دیگری است اما صدام که دستش در خون اهل سنت وشیعه کرد وشیعیان جنوب ومردم کویت وایران آلوده است اصلا مسلمان بود کجای اسلام به کسی اجازه می دهد مسلمان بکشد تا چاههای نفتش را بگیرد هنوز کویت یاد کشتگانش را دارد در انتفاضعه عراق 500 هزار نفر ودر انفال 200 هزار نفر کشته شدن جرمشان چه بود ؟ (399060)
 
محمد ولائي
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۳:۰۰:۴۴
عاشق اهل بيت لازم نيست حتما شيعه باشد، در مصر براي ولادت امام حسين 10 روز جشن مفصل دارند و حرم باشكوهي براي جايي به عنوان رأس الحسين ايجاد كرده اند و تقريبا همه عقد ازدواج‌ها آنجا اتفاق مي‌افتد (398823)
 
آزاد
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۰۸:۵۴:۲۸
خدا پدرتون رو بیامرزه. بالاخره یه حرف حساب زدید. از همه جالب تر تحلیل های صدا وسیما از اوضاع این دو کشوره. مثلاً دیشب اخبار میگه رهبر مردم تونس به کشورش بازگشت. حالا ما گلو جر بدیم که این بابا رهبر یه حزب اسلامگراست و استقبال کنندگان هم طرفدار همون حزبند نه اکثریت مردم تونس اما کیه که حرف گوش بده.
توی مصر هم اخوان المسلمین یه گروه مخالف دولته و نه جریانی که داره خیزش مردم رو رهبری می کنه. شما رو به خدا به جای این همه توهم تفسیر های واقع بینانه ارائه بدید که پس فردا مثل موضوع رئیس جمهور رومانی از اینجا رونده و از اونجا مونده نشیم. (398371)
 
cia
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۱:۱۴:۵۰
یه ذره از bbc یاد بگیرید خبرنگار ویژه فرستاده و فیلمهای زنده از تظاهرات پخش میکنه و ... اونقدر خوب خبر پخش میکنند که آدم فکر میکنه تو قاهره و وسط مردمه
فرق رسانه حرفه ای با ناشی اینجور جاها معلوم میشه (398475)
 
فاطمه .
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۳:۳۲:۱۴
چقدرم گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی حرفه‌ای بود جون خودش
گفت فقط ۱۵ هزار نفر توی خیابونا هستند!
بعد ما نمی‌دونیم چی شد که مبارک همون شب اومد سخنرانی کرد و بخاطر ۱۵ هزار نفر (در برابر ۸۰ میلیون نفر جمعیت مصر) گفت من صدای انقلاب شما رو شنیدم و به وزرای خودم گفتم استعفا بدن تا دولت جدید تشکیل بدم. اونم کسی که ۳۰ سال دیکتاتوری کرده. همچین کسی حاضر نمی‌شه بخاطر ۱۵ هزار نفر از لغت «انقلاب» استفاده کنه
واقعا بی‌بی‌سی حرفه‌ای عمل می‌کنه!!!
اما خوشم اومد که فردای اون روز مجبور شد با واقعیت روبرو بشه
و حالا با کلینتون و اوباما همصدا شدند که هر جوری شده مبارک رو به بهانه‌ی ایجاد اصلاحات نگه دارن تا مهمترین مهره‌ی خودشون برای سازش با ابومازن و بدبخت کردن مردم فلسطین رو از دست ندن (398562)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۱۰:۴۶:۰۱
بالاخره حکومت فردی مادام العمر و غیر پاسخگو باشه بده یا خوبه؟ اگه خوبه نوع خوبش کدومه؟ (398948)
 
رستم شجاعی مقدم
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۰۹:۲۶:۰۶
بدون شک عامل اصلی و اولیه انگیزش این قیامها حاکمیت موروثی و مادام العمری دیکتاتورهاست و ملتی که میداند انرا نمی خواهد یقینا می داند که مخالف ان یعنی حاکمیت آزاد و منتخب خود را میخواهد.
گرچه به دلیل نبود رهبران شناخته شده و دمکرات ممکن است سر بعضی ملتها همانند ملت تونس کلاه برود اما این مقوله برای ملت مصر با بودن شخصیتی جهانی و شناخته شده مانند البرادعی و تشکیلات وی منتفی است.
این انقلابها کاملا بدور از دخالتهای خارجی شکل گرفته و مدیون هیچ مولفه ای از بیرون نیستند اما این به ان معنی نیست که دشمنان خارجی آزادی برای انحراف انقلابها و تبدیل آنها به هرج و مرج های بی هدف تلاش نکنند و البته نتیجه کلی بستگی به هوشیاری این ملتها و نقش رسانه های انقلابی دارد. (398396)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۰۹:۴۰:۰۴
اقایان از وضعیت کشور ایران وخواستهای مردمشان غافلان ودر خیالات سیاست گذاری می کنند چگونه می شود از اوضاع دیگر کشورها خبر داشته باشند (398406)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۰:۱۳:۰۰
با سلام
چه بی ربط سخن میگوئید
خب نیکولای چائوشسکو هم آمد ایران و وقتی برگشت خلع و اعدام شد پس به هاشمی باید میگفتیم چه پیامی به او دادی که رفت و به درک واصل شد؟ چرا با او ملاقات کردی؟ فکر نمیکنید در احوال داخلی کشورها دخالت میکنید چرا صدا و سیما با اب و تاب از اتفاقات داخل مصر خبر سازی میکند ؟ به ما چه مربوط که آنها در کشورشان چه غلطی میکنند؟ آنجا که فلسطین نیست به ما مربوط باشد اگر فردا گفتند که ایران پشت صحنه این تظاهرات ها بود چه میکنید؟ شاید این تظاهرات ها به نتیجه نرسید آن وقت چه میشود؟ (398431)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۴:۴۳:۰۷
در حالی که تمام کشور ها با مواضع اصولی و دیپلوماتیک مسائل مصر رو دنبال می کنند ایران با بیان نظرات اعجولانه و بیان بدون سیاست دارد کاری می کند که احتمالا مورد اتهام دولت مصر قرار خواهد گرفت (398611)
 
مسعود
۱۳۸۹-۱۱-۱۳ ۲۰:۰۶:۱۹
آیا فرستادن خبرنگار به مصر و قاهره و گزارشهای متعدد از اوضاع این کشور خبررسانی است یا دخالت در امور داخلی مصر؟ اگر خبررسانی است چرا سال گذشته به خبرنگاران خارجی اجازه تهیه گزارش داده نشد و حتی بعضی از دفاتر این خبرگزاریها بسته شد؟ تعدادی هم به جاسوسی متهم شدند! (399653)
 
تائبی
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۰:۱۵:۱۱
شاید چگونگی سلسله وار حرکت مردم مسلمان درکشورهایی که سالهاست که تحت سیطره غرب با خشم فرو خورده زندگی میکردند اکنون بسیاری ازجهانیان را متحیر کرده است وتحلیل های فراوانی درباره ریشه های این نهضت بیان میشود که همه آنها بخشی از حقایق را آشکار میسازد

ولی جالب ترین تحلیل این وقایع را اهالی فتنه 88کشورمان ارائه کرده اند که با ارسال پیاامکهایی برپایی این نهضت ها را برگرفته ازالگوی فتنه سبز سال گذشته کشورمان دانسته اند در ابتدا شاید خنده دار به نظر برسد ولی آگاهان عرصه سیاسی تحولات در آفریقا و آغاز این ماجرا را که در تونس شکل گرفت به بازی جدید غرب برای نوسازی عوامل خود دراین کشور با توجه به پایان یافتن تاریخ مصرف 21 ساله بن علی تعبیر میکنند ولی باوجود لحاظ شدن همه احتمالات دربرنامه گسترده غرب برای دستیابی به اهداف خود نکته مهمی که همواره مفسران سیاسی متمایل به اندیشه های غربی آن را در نظر نمی گیرند علت تامه همه عوامل معده درشکل گیری وکامل شدن یک حرکت است یعنی اراده وتقدیر ذات اقدس حضرت حق ، که ازآن غافلند . چرا که شاید غرب با تکیه بر امکانات وتدابیر علمی آغازکننده ماجرایی به ظاهر باشد ولی به یقیین همواره حکمیت خالق هستی ازآغاز تاپایان این جریانهای ساخته شده ، مشیت دارد به عبارتی عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

درمجموع میتوان به نتیجه رسیدن این حوادث را اینگونه تحلیل کرد که شاید غرب بابرنامه ریزی دقیق وپیچیده ای تلاش دارد که این صحنه هارا به مسیر دلخواه خود هدایت کنند ولی این تحولات فرصتی است که اگر مردم مسلمان این کشورها آمادگی پذیرش و دریافت کرامت الهی را برای جاری شدن رحمت اسلامی بر همه شئون زندگی خود خواستار باشند به یقین براساس سنت الهی نصرت و ظفر خدارا کسب خواهند کرد تابر همه عوامل مستکبران پیروزشوند وگرنه دراین کشورها به ظاهر حکومتی سرنگون وحکومت دست نشانده غربگرای دیگری برجای خواهد نشست پس بیاییم دست دعا برداریم که همچنانکه خدا نعمت مسلمانی را بر آنان ارزانی داشت بخواهیم که ظرفیت برخورداری ازانقلاب اسلامی را به آنها عطا فرماید انشاءالله (398433)
 
مهدی
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۲:۳۹:۰۶
در مصر حرکت اعتراضی مردم بسیار کم جون بود و تعداد افرادی که در اعتراضات کوچک شرکت می کردن بسیار کم بود و به حداکثر چند صد نفر می رسید که اغلب وکیل و ... بودند. ولی به ناگهان همون حرکات کوچک در فرصتی ناگهانی تبدیل به خیزش عظیم ملت مصر شد. اگر نگاهی به مصر و سپس به ایران بکنیم می بینیم اعتراضات در ایران بسیار گسترده تر و جو اعتراضی بسیار سنگین تر است. به راستی از خود نمی پرسید که ممکن است در آینده مانند مصر فرصتی پیش آید که توده مردم هم به اعتراضات بپیوندند و خواهان یسقط النظام شوند. مردم آگاه تر می شوند. تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان در حال زیادتر شدن هست. آگاهی ها در حال بالا رفتن است. درصد افراد با سواد و آگاه نسبت به روستاییان بی سواد و ناآگاه سابق در حال زیاد شدن هست. به راستی آیا زمانی حکومت در ایران صدای ملت خود را خواهد شنید که دیر شده است. تاریخ قضاوت خواهد کرد. (398807)
 
عبدالله
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۱:۳۱:۴۵
دلیلبی منطقی است که هر انقلابی در بلاد اسلامی رخ بدهد ((انقلاب اسلامی)) باشد...
ضمنا فراموش نکنیم که فلسفه وجودی شورای همکاری خلیج فارس برای جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران به دیگر کشور های منطقه بوده و آنها در صورت رخ دادن چنین اتفاقی بیکار نمی مانند! (398481)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۱:۴۹:۴۵
چرا در دنیای امروز همه چیز را از نگاههای سیاه وسفید وبا دوربین لنز بازوبسته ببینیم حالا که این اتفاقات میمون در جامعه جهانی خصوصا خاور میانه می افتد بهتر است ما هم استفاده خودمان را ببریم ودنبال چی شد وچی گفت وچی کرد نباشیم البته باید برای همه موضع مشخص باشد که ما با که هشتیم رفیق دزدیم یا شریک قافله یا هردو وآقای کوشکی عزیز شما با ما هستید یا با خرس؟ (398493)
 
hj
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۱:۵۵:۲۶
همه این تحلیلها بدلین دلیل است که ما در سیاست بین المللی تنها هستیم و در آرزوهایمان دونبال همفکر و هم رای می گردیم اما باید توجه کنیم در دکده جهانی هر قومی ایده آل خودش را دارد و نمی توان کشور ایران را که شرایط نامناسب اقتصادی دارد را الگو دیگران کنیم (398499)
 
یک دانشجو
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۲:۲۰:۲۸
از استاد عزیزم آقای کوشکی این مقاله بعید بود!
ما برای اینکه نام یک انقلاب را تعیین کنیم به چه چیز مینگریم؟
آیا غیر از ماهیت انقلاب؟!
وقتی میگوییم ماهیت یک انقلاب اسلام است منظور ما این نیست که انقلاب فقط جنبه معنوی اسلام را داشته باشد و اینکه مردم فقط به این دلیل انقلاب کرده اند که نماز جمعه برگزار کنند بلکه مقصود این است که تمام وجوه مورد نیاز برای اسلامی نامیدن آن مهیا است چه از بعد اقتصادی و چه سیاسی یا فرهنگی و مجموع این ابعاد با مبنای اسلام میشود انقلاب اسلامی
و نمود این اسلامی بودن هم کاملا در شعار ها و جهت گیری های آنان هویداست!
اگر ماهیت این انقلاب ها اسلامی نیست و نمیتوان نام انقلاب اسلامی بر آنها نهاد پس استقبال پرشور از شیخ راشد الغنوشی رهبر مسلمان همزمان با برکناری و سرنگونی حکومت و دولت دیکتاتور زین العبدین بن علی را چطور توجیه میکنید؟
اگر به قول شما ماهیت این انقلاب اسلامی نیست چرا مردم تونس بعد از برکناری بن علی دولت شامل وزرای قبلی و تغییر برخی مسایل سطحی که اتفاقا اقتصاد جزو اصلی ترین هایشان بود را قبول نکردند و به خانه هایشان باز نگشتند.
چرا تاکید دارند یک عالم مسلمان که در تبعید بوده رهبری شان را بر عهده بگیرد و خواستار نابودی و تغییر تمام زیرساخت های حکومت فاسد بن علی هستند؟ (398515)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۲:۳۹:۳۴
در تمامی این کشورها رهبری را شخصی سکولار بر عهده دارد.مثل البرادعی.در ضمن به علت تبلیغات شدید در ان کشورها مردم از اسلام گرایان هراس دارند. (398530)
 
x
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۲:۴۸:۲۶
مگر جز این است که تحرک ها در کشورهای عربی متاثر از اعمال ایران و حرکت های رییس جمهور است؟! (398535)
 
هیچکس
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۳:۳۴:۰۳
شما احمدی نژاد را با آمریکا اشتباه گرفته اید،فکر می کنید هر چیزی مربوط به دولت غلط است و تحلیل های شما درست است.آقای دکتر لطفا یک مقاله در مورد تورم انتظاری بنویسید.... (398565)
 
هموطن ـ دانمارک
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۴:۱۴:۴۱
دوستان توجه داشته باشید که خیزش مردمی با انقلاب مردمی تفاوتی بس عظیم دارد . انقلابات با پیش زمینه های مختلف و در دراز مدت به وقوع می پیوندد و مشخصا دارای رهبری مشخص با استراتژی مشخص می باشد . ولی خیزشها ( همانگونه که در تونس اتفاق افتاد و با خودسوزی یک جوان متخصص کامپیوتر که دستفروشی میکرد ) حرکتی آنی و خود جوش و بدون استراتژی مشخص و با حرکاتی نا منسجم شروع میشود . در این راستا هر کشوری یا هر گروهی مایل هست که این خیزشها و خواستهای مردم بپا خواسته آن کشور را بخود نسبت داده یا بنفع خود مصادره کند . اینکه در ایران بخواهند خیزش تونس یا مصر را به انقلاب ایران نسبت بدهند ، روشی کاملا غیر منطقی و بدور از واقعیت هست ؛ به جرات میتوان گفت که حتی بیش از نود در صد مردم تونس نمی دانند ایران در کجای نقشه جهان قرار دارد چه برسد از اتقلاب اسلامی تاسی بجویند . این یک خوش خیالی و بقولی عوام فریبانه هست که دولتمردان ایرانی بخواهند هر حرکت مردمی را به انقلاب ایران نسبت بدهند ولو اینکه کشورهای مذبور دارای اکثریت مسلمان باشند .بطور مثال در مصر روزهای اول عکسهائی از رجب طائب اردوغان در دست مردم بود ولی بعنوان یک کارشناس امور ترکیه هرگز از یک سیاستمدار ترک نشنیدم که بگویند مصری ها به تاسی از دموکراسی نیم بند ما خیزش کرده اند .بسا اینکه چرخش دو ساله حکومت ترکیه به رهبری اردوغان از جمله درگیری وی در داووس با رئیس جمهور اسرائیل و حرکت کشتی ( ماوی مارمارا ) به سمت غزه از او قهرمانی در بین اعراب ساخته است .بنابراین باید واقع بین بوده و اطلاعات درست داد گو اینکه امروزه مردم کشورها فقط به اخبار حکومتی اکتفاء نکرده و از کانالهای مختلف به کنکاش می پردازند تا اخبار واقعی را دنبال کنند . (398588)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۴:۵۱:۰۱
در صورتی که انقلاب مردم در مصر پیروز نشود آقایانی که عجولانه بر ضد دولت مبارک حرف زدن و سیاست نداشتن باید پاسخگویی سخنان خود و هزینه بی جا از امنیت ملی کشور را باشند ! (398615)
 
حسام
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۵:۰۷:۲۳
بهتره انقلاب به قول معروف مصر را به خودمان نچسبانیم که از انقلاب اسلامی ایران گرفته شده
همانطور که دراخبار آمده شیخ مصری بعد از بازگشت به مصر گفته (398625)
 
حمید
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۵:۰۹:۰۰
انقلاب مصر از وجود یک رهبری قوی رنج می برد. اگر بعد از پیروزی انقلاب در مصر حکومتی مشابه حکومت جمهوری اسلامی ایران در آنجا تشکیل شود و رهبری مشابه رهبری ایران در انجا شکل بگیرد مطمئنا مصر نیز همانند ایران در مدت کوتاهی به پیشرفت و استقلال خواهد رسید. انوقت می توان گفت در مصر انقلاب اسلامی واقعی رخ داده است . (398627)
 
مهدی
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۲:۴۲:۵۹
نه مردم مصر و نه جامعه جهانی بی کار نشستند که گروهی انقلاب رو مصادره کند. مسلما در مصر حکومت اسلامی از نوع ایران تشکیل نخواهد شد (398811)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۴ ۰۹:۰۲:۳۳
\"همانند ایران در مدت کوتاهی به پیشرفت و استقلال خواهد رسید. \"


برادر خوابی ؟ یا خودتو زدی به خواب ؟


(VPN دارم الکی نچسبونید ... ) (399786)
 
نادر
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۵:۴۴:۳۱
بسیار عجولانه و سطحی نگری است که بخواهیم تعبیر انقلاب اسلامی را به کار ببریم. در همین سایت الف آمده است:((راشد غنوشی، رهبر حزب اسلامگرای تونس، وجود هرگونه تشابه سیاسی میان خود و آیت‌الله خمینی را رد کرد.آقای غنوشی همچنین اضافه کرده است: «وقتی من شبیه به اِردوغان هستم، چرا مرا با بن‌لادن و خمینی مقایسه می‌کنند؟» (398644)
 
کیارش
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۵:۵۷:۳۳
سلام

1- ضدیت و لجاجت سران اردن ، مصر و یمن با انقلاب اسلامی و به ویژه شیعیان برای هر آدم عادی اظهر من الشمس است .

2- منفور بودن این سران در نزد ملت هایشان نیز برای همه معلوم و مشخص بوده است .

3- به نظر می رسد اعزام این نمایندگان ویژه ، ابتکار شخص رئیس جمهور و مشاوران ویژه ی وی باشد که متاسفانه هیچ کدام از تجربه و دانش لازم در زمینه ی دیپلماسی برخوردار نیستند .

آقایانی که به ملاقات خاتمی با رئیس جمهور سابق تونس ایراد می گیرند ، آیا می توانند توضیج دهند که نمایندگان ویژه ی رئیس جمهور در محضر دیکتاتورهای عرب ، آن هم با پیام های ویژه چه می کرده اند ؟
اصلا در بجبوحه ی قیام های مردمی دنیای عرب بر علیه این دیکتاتورها ، آقایان چه پیام ویژه ای برای این این پادشاهان داشته اند ؟

آیا مجلس نمی خواهد متن این پیام ها را از رئیس جمهور جویا شود ؟ (398649)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۶:۳۸:۰۱
من از اقای دکتر توکلی که یک استاد دانشگاه هست خیلی تعجب می کنم که این سایت نگرش و عملکرد خطی دارد و اجازه میدهد مقاله ها و اظهار نظر های بی اساس و سطحی درج شود.در این سایت و سایر سایت های دیگر که بعضا ملاحظه نموده ام می بینم موجی در جریان هست که بعضی ها را خیلی بزرگ و یعضی ها را خیلی کوچک در افکار مردم نشان دهند.خیلی سیاسی بازی هست. (398679)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۷:۴۵:۵۲
به نظر من بهترین تاثیری که در حال حاضر ایران می تونه روی جنبش ایجاد شده در مصر بگذاره اینه که در روز بیست ودوم بهمن که مردم ایران برای تظاهرات به خیابانها می آیند پرچم مصر و تونس را هم در اختیار مردم قرار بده و نشون بده که مردم ایران با حرکت ایجاد شده در مصر و تونس همراهی می کنند. به نظرم این از هر گونه دخالت یا پیام و بیانیه سیاسی اثر گذارتره. (398711)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۱۹:۴۶:۲۴
وقتي افرادي مثل مشايي و بقايي و ... مشاوران ارشد سياست خارجي رييس جمهور باشند ديگه چه توقعي بيشتر از اين ميتوان داشت. بنده خدا حواسش به هديه تهراني و محمدرضا گلزار و ... اينجور چيزها بشهع فكر كنم بهتر باشه تا استفاده ديپلماتيك از اين فرصت ها. (398764)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۱ ۲۲:۴۷:۴۸
این انقلابها تنها منافع کولارها را تامین می کند و دارد به همان سو هم می رود.پروژه اسلام هراسی غرب با سمبل قرار دادن ایران متاسفانه عوام را فریب داده و کار به جایی رسیده که رهبر مسلمانان تونس هم با افتخار خود را شبیه اردوغان می خواند.الان ترکیه به عنوان سمبل جهان اسلام الگو قرار گرفته است.
http://alef.ir/1388/content/view/94460/ (398814)
 
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۰۵:۳۲:۱۰
برخلاف تبلیغاتی که از سوی نهادهای حاکمیت درایران صورت می گیره وسعی دارند این تحولات را مثبت و خوشایند جلوه بدن جدای از بحث آزادیخواهانه قضیه در عمل ودر دراز مدت احتمال تشکیل حکومتهای ضد شیعی در این کشورهای بحران زده بسیار قویست. چرا که با ...فروپاشی سیستمهای حاکمیت سکولار که گرایشات مذهبی تند ندارندبه نظر میرسه که گروههای تند رو سلفی وهابی و ضد شیعی وحتی ضد ایرانی(ایران به عنوان تنها حاکمیت شیعه) قدرت خواهند گرفت. برای مثال الازهر در مصر.
به هر تقدیر دور نمای استراتژیک قضیه چندان هم به نفع ایران وایرانی نیست.تا نظر شما چه باشدادامه ... (398868)
 
خدا را شكر
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۰۹:۵۴:۵۵
خدا را شكر كه نمي گوييد همه انقلاب ها اسلامي است. (398904)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۱۰:۰۴:۰۴
مصریها اغلب سنی هستند و نمیدانم در مذهب سنت تقلید و اجتهاد و امام زمان ویا ولایت فقیه جائی دارد . بعبارت دیگر میخواهم بگویم آنجا ممکن است حکومت روحانیون اصلا معنی نداشته باشد. ومفهوم اسلامی شاید مثل پاکستان باشد ولی موقعیت شکننده ای دارند . شنیده ام بزرگترین وارد کننده غلات در دنیا هستند نفت هم که باندازه مصرف خودشان دارند و به 2مبلیارد دلار درامد گردشگری بند هستند. خلاصه اگر این جنبش زودتر سروسامان نگیرد قحطی و سختی برای مردم مصر به دنبال خواهد داشت حال چه مبارک برود چه اسلامی شود و چه لیبرال (398907)
 
مرد غارنشین
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۱۰:۴۱:۱۷
با سلام
طی روز ها و هفته های گذشته و ناآرامی های تونس ، مصر و برخی کشورهای دیگر تمامی مطالبی که در رسانه های ما و سایتها نوشته شده اند به گونه ای است که فقط این ناآرامی را فقط از یک سو نگاه کرده اند .
ولی یک واقعیت پنهان نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشت و آن اینکه آمریکا و کشور های غربی در سالیان گذشته بیشترین ضربه ها یی که خورده اند و مشکلاتی که برایشان پیش آمده از سوی کشورهایی دیکتاتور بوده است حتی دیکتاتورهایی که با آمریکا دوست و رفیق بوده اند .
توجه به این مسئله بسیار مهم هست که در کشورهایی دیکتاتور معمولا مردم و طبقات پائین مردم هیچ وقت جرات و مجال صحبت کردن و اعتراض ندارند و همین امر طی چند سال یا چند دهه باعث میشود در طبقات پائین جامعه افکار و افراد تندرویی به وجود آید که اول از همه دود این تندرویها به چشم آمریکا و کشورهای غربی رفته و باعث شده است ضربه های سختی در عملیات های مختلف تروریستی و یااعمال دیگر به آنها وارد شود .
آمریکا و دیگر کشورهای غربی به این نتیجه رسیده اند که اگر در خاورمیانه و دیگر کشورها حکومت های دیکتاتور را با حکومت های حتی اندک دموکرات عوض نمایند برای منافع آنها بسیار بهتر است ، زیرا در حکومت ها دموکرات مردم بیشتر مجال صحبت کردن و اعتراض دارند که همین امر از بوجود آمدن افکار تندرو جلوگیری می نماید .
دقت در افراط گرائی هایی که در این سالیان بوجود آمده نشان میدهد بیشتر افراط گرایان و تندرو ها از کشورهای دیکاتور بوجود آمده اند و بخاطر تبلیغات و افکار عمومی نسبت به آمریکا و غرب بیشترین حملات را به مناقع این کشور ها داشته اند .
مطمئن باشید دامنه این اعتراضات و نا آرامی ها به خیلی کشورها و حتی عربستان نیز کشیده خواهدشد زیرا سومین ولیعهد عربستان که نسبت به ولیعهد قبل از خودش هم جوانتر و هم سالم تر هست بار ها در صحبت و مواضعی که داشته است از آمریکا بد گفته و به گونه های مختلف از مواضع طالبان نیز پیشتیانی کرده است . (398944)
 
علی
۱۳۸۹-۱۱-۱۲ ۲۱:۲۰:۵۸
پروفسور کوشکی
سلام علیکم
شاید انقلابهای منطقه اسلامی نباشد ولی بر گرفته از انقلاب اسلامی ماست انقلاب ما منطقه را بیدار کرد و این یعنی صدور انقلاب.انقلاب که کالا نیست که به شکل مستقیم و یکباره ان را صادر کنیم بلکه به قول امام ما انقلابمان را در جنگ به دنیا صادر کردیم.صدور انقلاب به موضع گیریها و روند حرکتی نظام و اهداف و ارمانهای ان بستگی دارد که با این مولفه ها انقلاب خود صادر خواهد شد............
و یک سوال بی پاسخ:
چرا آقای کوشکی سعی دارند همه چیز را به احمدی نژاد بچسبانند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (399274)
 
علی
۱۳۸۹-۱۱-۱۳ ۱۰:۵۴:۰۹
انقلاب اسلامی در کشورهای سنی یعنی تکفیر انقلای اسلامی ایران. شما دعا کنید در این کشورها انقلاب اسلامی نشود والا از نظر مسلمانان سنی ما مشرک هستیم. (399469)
 
matin
۱۳۸۹-۱۱-۱۳ ۱۵:۴۳:۲۴
من این امکان رو میدم برای چرخش افکار عمومی دنیا از مصر و کلا قیام مردم مسلمان در جهان عرب بر ضد دیکتاتوری سران آمریکاییشان و برای خالی نبودن سوژه برای شبکه‌های مردم فریبی همچون bbc و voa یک شلوغ کاری دیگه توسط نوچه‌های آمریکا و اسرائیل در ایران به وجود بیاد البته خیلی جزئی ولی میدونید که همین جزئی هم برای این شبکه‌ها کافیست تا از که کوه بسازند هرچند مشخص است که این نوچه ها و تفاله‌ها توسط خود مردم محو و نابود خواهند شد.
تمام فتنه‌ها در این مملکت با تیزهوشی امام خامنه‌ای و مردم غیرتمند ایران خنثی شده و انشاالله باز هم اینچنین خواهد شد.
زنده باد بسیج و مرگ بر دیکتاتور مرگ بر فتنه گر (399571)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۱۱-۱۴ ۰۸:۵۹:۳۸
آقایان سادات و حسنی مبارک در زمره کسانی هستند که بطور جدی با اسرائیل جنگیده اند کشورشان تلفات زیادی در جنگ با اسرائیل داده از لحاظ اقتصادی توان مقابله با اسرائیل و حامیانش را ندارند . یادتان باشد که همین چندسال پیش اسرائیل سوریه را بمباران کرد و جیکش در نیامد. این کشورهائی که هم مرز اسرائیل هستند چنان تحت فشار هستند که جرات جیک زدن هم ندارند. چه رسد به مقابله با اسرائیل (399785)
 
ب
۱۳۸۹-۱۱-۲۵ ۱۷:۰۲:۰۳
هر نظری که مخالف متن الف باشه باهاش بیشتر مخالفت میشه یعنی هر کی الف میخونه با الف موافقه!!!!!!!!!!! (403654)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.