نظر منتشر شده
۴۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 24253
مسئولیت ظلم تورم با قدرت‏طلبان است
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۲۰
اینكه گفته می‌شود مملكت با كفر باقی می‌ماند، اما با ظلم بقایی ندارد، حقیقتاً جمله حكیمانه‌ای است و بنظر ما تورم از مصادیق ظلم است كه تاكنون آثار تخریبی بسیاری را بر ذهن و عین زندگی مردم باقی گذاشته، فقرا را زمین‌گیر، طبقه متوسط را متحیر و اغنیاء را از ثرورت تورم‌آورده برخوردار ساخته است. به واسطه خلق تورم مزمن همواره سرمایه‌گذاری و اشتغال ناشی از آن راكد یا در شرف ركود بوده و دهها میلیون انسان شریف گرفتار در گرداب ركود تورمی به انواع آسیبهای فكری و یا اجتماعی مبتلا گردیده، سیاست و اقتصاد كشور به صفت بداخلاقی و احتمالاً غیر اخلاقی استحاله گردیده است.

بایسته است پرسیده شود كه عاملین غیر اقتصادی این ظلم عظیم در حق مردم چه كسانی هستند. ظلمی كه در بلندمدت با دوام و بقای جامعه انقلابی پیوندهای ناگسستنی و اجتناب‌ناپذیر دارد. ما فكر می‌كنیم كه مسؤولیت اصلی تورم موجود بر عهده جهل و توهم و فزون‌خواهی و مصلحت‌طلبی ناروا و تمایل به رسیدن به قدرت و یا در قدرت ماندن مجموعه‌ای است كه در اقتصاد و سیاست كشور مؤثر بوده و در عین‌حال هیچگاه پاسخگو نبوده‌اند و نیستند و حداكثر آن است كه در مناصب قدرت جابجا می‌شوند. در این خصوص تأمل در موارد ذیل تعیین‌كننده است:

1 ـ آنانكه در رده مسؤولین ارشد اقتصادی در دولت و مجلس قرار داشتند و با عدم اطلاع از نوع كاركرد قواعد اقتصادی و جهل نسبت به شرایط تولید تئوری اقتصادی در دنیای متحول امروز اقتصاد كشور و در واقع زندگی توده‌های مردم را اسیر آزمون و خطای روشهای سرمایه‌داری كرده‌اند و پس از گذشت چندین دهه از مشاهده نتایج شیوه‌های اتخاذی و نهادی كردن تورم مزمن، هنوز هم بر تصمیم‌گیریهای اقتصادی توسط تابعین سیاسی و نه رهبران اقتصادی اصرار می‌كنند، آیا از مصادیق جهل حاكم معطوف به تولید تورم محسوب نمی‌شوند؟

2 ـ آنانكه بدون عنایت به شرایط سیاسی و منطق اقتصادی و واقعیات فرهنگی جاری در درون و بیرون جامعه به انعطاف تكاملی در تصمیم‌گیریها برای كاهش فشار بر زندگی مردم نیاندیشیده‌اند و با فرض اثبات نشدن صحت پافشاری در همه سیاستگذاریها اقتصاد زمان و تبعات ناشی از آن را مورد تدبیر قرار نداده‌‌اند آیا از مصایق عاملین مبتلا به توهم مؤثر بر تولید تورم محسوب نمی‌شوند؟

3 ـ كسانیكه برای آباد كردن احتمالی جزیره‌های انتخاباتی خویش مصلحت اقتصاد مملكت را به هنگام پیشنهاد بودجه و یا بررسی و تصویب آن در مجلس و یا حتی به هنگام قانون بودجه نادیده گرفته، پول بدون پشتوانه معطوف به دلارهای ذخیره‌شده نفتی را به درون جامعه تزریق كرده‌اند و به تبع آن امتی را در امواج تهاجمی و مخرب ناشی از تورمهای حقیقتاً آگاهانه خلق شده رها كردند و گذشتند، آیا از مصادیق فزون‌خواهان تلقی نمی‌شوند؟

4 ـ كسانیكه برای دستیابی به مقاصد سیاسی، مصلحت‌طلبیهای موردی كرده‌اند و علی‌رغم اشراف به ضعف در راهكارها و نوع سیاستها برای حفظ منافع سیاسی خویش، هرچند آنرا درقالب مصلحت عام پیچیده باشد، با این استدلال كه عدم سكوت ما در انحراف ناشی از عدم رعایت قواعد اقتصادی به تقویت رقیب سیاسی و یا تضعیف دوستان در قدرت می‌انجامد، آیا از مصادیق مصلحت‌طلبان كج‌اندیش نبوده‌اند؟

5 ـ و بالاخره كسانیكه در مدیریتهای ارشد دولت و مجلس صرفاً بخاطر متابعتهای سیاسی و محفلی امكان آنرا یافته‌اند كه جا را بر شایستگان برای تصمیم‌گیری در اقتصاد تنگ و آنگاه از طریق قدرت مدیریت، تلاش نخبگان رسمی و غیر رسمی كشور را با مهر پلاستیكی مخالفت وتو نمایند، آیا از مصادیق مولدین تورم از ناحیه تمایل به نیل و یا حفظ و یا بقای در قدرت نیستند؟

من به همه این عوامل غیر اقتصادی تورم توصیه می‌كنم كه حتی اگر می‌خواهید بدنام نمانید به نفع شماست كه به حاكمیت رفتار علمی و شایسته‌سالاری و پرهیز از خود محوری و خودخواهی تمكین كنید و در ادامه راه با كاهش سهم خود در تولید مستمر ظلمی كه می‌تواند به نابودی ملك هم منجر شود، سرمایه اجتماعی كشور را از خطر نابودی كامل نجات دهید.  
 
عوض دولتخواه
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۷:۴۵:۴۰
اقای دکتر شما حقیقت را قبلا هم بیان فرمودید وبارها نیز بیان خوهید کرد ولی مال دنیا وپست مقام واز هیچ به همه چیز رسیدن گوش وچشم اینان را بسته است و تا زمانی که وجدان فراموش شده و پست و مقام ومال منال جای همه چیز را گرفته است وضع مردم عادی از این هم که هست بدتر خواهد شد . وقتی نمایندگان مجلس کار اصلی خود را فراموش میکنند وبرای حفظ پست نمایندگی از سال اول نمایندگی به فکر اینکه چه کسی را در کدام پست اداری بدون در نظر گرفتن شایستگی بمگارد تا فردا رای بیشتری کسب کند می باشد چه انتظاری از دیگران می توان داشت . اینها فرد ناکارا و کم کار از پست قبلی عزل می کنند ویک پست بالاتری به اوواگذار میکنند و ضمنا شما حقیقت را بیان نمودید که فرد دیگری زا به جای شما به نمایندگی انتخاب کردند. حالا این به جای خود آیا از تجربیات شما در جای دیگری استفاده خواهد شد که من بعید میدانم (56742)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۷:۴۶:۳۳
مشکل این است اکثریت سیاست مداران چه اصولگرا چه اصلاح طلب اول قدرت برایشان مهم است بعد خدمت حال دیگر برایشان مهم نیست که آیا صلاحیت حضور در آن سمت را دارند یا نه؟ از پس آن بر می آیند ؟ (56745)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۷:۵۳:۵۳
متاسفانه ناکارامدی اقتصادی و خودسریهای فردی به حدی رسیده است که کوچکترین شکی بر عدم توانایی در اداره اقتصادی مملکت باقی نگذاشته است. من به عنوان یک فعال اقتصادی که در دو سال اخیر بدترین وضع مالی خود را به دلیل سیاستهای ناگهانی و چرخشی سپری می کنم فقط امیدم به خداوند و سپس به رهبر انقلاب برای عزل و استیضاح افراد نالایق تملق گرا و چاپلوس است که امیدوارم رهبری مانند همیشه این شجاعت را داشته باشند. (56749)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۰۴:۱۶
به نام خدا
حق با شماست آقای دکتر .این را کسانی که الفبای اقتصاد را هم به قول آقای قربانی می دانند درک می کنند که این تصمیم های اساساً احساسی و خلق الساعه نتیجه اش همین خواهد شد.دیگر نمی خواهد که کینز بود تا عواقب آن را درک کرد تنها ذره ای آزادگی می خواهد و به قول سهراب سر سوزن شرافتی تا آفتاب منطق را زیر ابر خود خواهی نپوشاند و زندگی مردم را بر باد نداده و تمام هنرشان را این نکنند که استرس و اضطراب تا با تمام قدرت به خانه های مردم فقیر و آسیب پذیر پمپاز نکنند.اما شما یقین بدانید که برنده حقیقی هستید این را برای دیگران در طول تاریخ هم دیده اند و دیده ایم.اما استاد گرامی مسئولیت شما به اینجا ختم نمی شود و تولدی دوباره باید بکنید تا به سهم خود از این بلای ویرانگر کشور را نجات داده یا حداقل آثار آن را کاهش دهید.به عنوان کسی که به لحاظ سیاسی اکر نگویم مخالف شما بلکه می گویم انتخابم با شما فرق می کند برای تان آرزوی موفقیت دارم.
با خدا باش پادشاهی کن
بی خدا باش هرچه خواهی کن (56754)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۰۵:۴۲
. کمر فقرا را شکسته است. یکی هم نیست به این آقای رئیس جمهور بپرسد جنابعالی که برنامه درست اقتصادی نداشتی . فرق جنابعالی با کارگزاران سازندگی چیست؟ جز اینکه آنها با تئوری غلط اقتصاد ایران را در سال 1368 تا 1374 ویران کردند و این دولت با ندانم کاری. پس از دو سال و نیم تازه یاد طرح های تحول زل افتاده اند.. با تورم آفرینی ، فقرا را فقیرتر و پولدارهارا پولدار تر کرد. خراب شود این مجلسی که عرضه ندارد جلوی کارهای تورم زای دولت را بگیرد. الحق که آبروی اصولگرایی و ارزشها را بردید. به قول شریعتمدار در کنترل تورم بی عرضه هستید. بخدا این تورم نفس فقرا را بریده است باید مردم بریزند . تا این رئیسجمهور با آن سخنگو . و ان نمایندگان . بفهمند که کارد به استخوان مردم رسیده است؟ (56756)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۳۰:۳۱
نظر این بیچاره ناشناس رو چرا اینقدر سانسور کردی؟
صداو سیما که درباره تورم وحشتناک موجود خفه خوان گرفته ، روزنامه ها هم که حرف مردم را چاپ نمی کنن، پس در این سایت در پیت شما علیه گرانی فریا نزنیم ، کجا بزنیم؟ صدای آمریکا؟!
حضرت علی (ع) . آیا کسانی . مشمول این روایت مولی نیستند؟ (56762)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۰۹:۴۵
البته کسانی مانند جنابعالی هم که پا بر روی تجارب موفق بشری گذاشتید و بدون هیچ مدرک و دلیلی و فقط بر مبنای پیش فرضهای باطل شده سوسیالیستی، نظام موفق سرمایه داری را کنار گذاشتید و با تصویب طرحهای ضد اقتصادی قیمتها و کاهش نرخ تورم، قاعده بازار آزاد را زیر پا گذاشتید، در این ماجرا بیش از بقیه مقصرید.
آنانکه مانند شما با صداقت این بازار آشفته را پدید آوردند، لااقل یک طلب حلالیت به مردم بدهکارند. آنانکه (مانند آقای. ) برای غارت سپرده های پیرمردان و پیرزنان و استفاده از آن در خرید و فروش مسکن این غایله را پدید آوردند البته کمتر از محارب نیستند اگر چه در نزد دولتمردان، عزیز باشند. (56751)
 
جواد
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۴:۲۵
جناب ناشناس!
ضمن عرض خسته نباشي ، خواهش مي‌كنم يكبار ديگر اين بخش از فرمايش آقاي دكتر رابخوانيد كه \" آنانكه در رده مسؤولین ارشد اقتصادی در دولت و مجلس قرار داشتند و با عدم اطلاع از نوع كاركرد قواعد اقتصادی و جهل نسبت به شرایط تولید تئوری اقتصادی در دنیای متحول امروز اقتصاد كشور و در واقع زندگی توده‌های مردم را اسیر آزمون و خطای روشهای سرمایه‌داری كرده‌اند و پس از گذشت چندین دهه از مشاهده نتایج شیوه‌های اتخاذی و نهادی كردن تورم مزمن، هنوز هم بر تصمیم‌گیریهای اقتصادی توسط تابعین سیاسی و نه رهبران اقتصادی اصرار می‌كنند، آیا از مصادیق جهل حاكم معطوف به تولید تورم محسوب نمی‌شوند؟\"
كسانيكه با مدارك مهندسي ساختمان ، و فهم مكانيكي از اقتصاد ؛ مسئوليت تدوين برنامه‌هاي توسعه را بدون توجه به زمينه فرهنگي اجتماعي كشورشان برعهده گرفتند و با كپي برداري از برنامه‌هاي اقتصادي موسوم به نسخه بانك جهاني كه در اين كشور ملبس به توسعه نيافتگي نامناسب بوده است، به اين ظلم مداوم دامن زدند.
و امروز هر كه را كه با آن برنامه‌ها و نتايج آن مخالفت مي‌كند به چوب بيسوادي و بي‌اعتنايي به تجربه جهاني مي‌رانند.
در خاطرات كارشناسان اقتصادي امريكايي كه پيش از انقلاب براي كمك به تدوين برنامه‌هاي توسعه به عنوان مشاور در ايران فعاليت مي‌كردند نكته مهمي وجود دارد:
\"ايراد كار ايرانيها در اين است كه از ما ايراني‌تر فكر نمي‌كنند.\"
آيا اين خود جهل در ملزومات برنامه‌ريزي نيست. براستي آقايان درك نمي‌كنند كه هر كشور برنامه‌اي متناسب با خود را مي‌طلبد و اين يكسويه انگاري در اجتماع و اقتصاد وسياست و از اين دست، چه عوارضي دارد؟
هرچند براي كم خرداني كه با ديدن شقايق مفتون آن شده‌اند و به خشخاش بي‌اعتنا، اين انتظار زيادي است. (56902)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۲۱:۴۶
امیدوارم کسانی که بدون برنامه اقتصادی روشن ، آمدند و قدرت را بدست گرفتند و اکنون که افتضاح ندانم کاریهایشان بالا آمده دایم فرافکنی می کنند ، هرچه زود تر رسوا شوند. ملت . (56760)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۳۴:۰۵
جناب سبحانی شما هم یکی از مدافعین همین ظالمین واقعی هستی فراموش کردی در صدا وسیما و در زمان خاتمی حاضر شدی وادعا کردی قیمت بنزین 30 تومان است چرا دولت قیمت بنزین را 50 یا 30 تومان نرخگذاری کرده و علیه خاتمی مردم عوام را بر انگیختی جناب سبحانی شما هم شریکی ولی سهمت از این ظلم به مردم در محضر خدا معلوم میشود فرار ممنوع (56765)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۹:۲۱:۴۹
بايد اين را هم اضافه كرد كه مانند پيره زنان نفرين كردن و نصيحت كردن هيچوقت اثر نداشته و ندارد.
جناب سبحاني حالا كه از قدرت كنار هستي اقلا كلي گوئي نكن و مصاديق را بگو (56780)
 
جواد
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۱۲:۱۷:۴۸
ايشان در آن مصاحبه به قيمت تمام شده حسابداري بنزين اشاره كردند. بد نيست با دقت بيشتري مباحث را مطالعه كنيد .
قيمت حسابداري بدون درنظر گرفتن هزينه فرصت است. (56903)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۳۷:۰۹
نقش مشاوراني كه خود از شركت در بازار مسكن ثروتهاي چند ده ميلياردي را به چند صد ميليارد تبديل كردند نبايد ناديده گرفت: نظير . (56767)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۸:۴۳:۱۹
آنچه نویسنده متن آورده است نه تنها در اقتصاد که در موارد دیگری همچون سیاست ، جامعه و فرهنگ هم مصداق دارد و با این دیدگاه باید دید چه ظلم عظیمی بر ملت ایران رفته است
العاقل یکفی به الاشاره (56769)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۹:۰۰:۵۳
به نام خدا
این سوال من همیشه بی پاسخ مانده که ما چرا وقتی در دنیای امروزی به پیشرفته ترین امکانات دسترسی داریم و براحتی می توانیم از تجربیات سایر اقوام و ملل استفاده کنیم و بهترین آنها را بکار ببندیم باز هم همیشه در مدیریتهایمان خیره سری کرده و خودمان صاحب فتوی می شویم و مبنای کار را فقط ذهنیات خودمان قرار می دهیم
الان اگر هم مقصر را پیدا کنیم و به اشد مجازاتش برسانیم آیا درد میلیونها نفر افراد فقیر که در اثر تورم فقیر تر شده اند را دوا کرده ایم و به فرض محال که اینطور شود ایمانهای برباد رفته جوانانمان که در این شرایط عملا به آنها درس پول پرستی داده ایم چه می شود و چند سال وقت لازم است که اصلاح گردد
نهایتا به نظر من چون همه ما به درایت رهبرمان اذعان داریم فکر می کنم بهتر است مشابه وقایع گذشته در این امر دخالت کنند و و ضعیت اقتصادی را به شورایی متخصص بدور از جناح بندیها واگذار کنند
در شرایط فعلی ما هیچ استدلالی برای منع جوانان نداریم که \"بدنبال پول به هر قیمتی نباشند\" (56775)
 
غلامرضا
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۹:۰۱:۳۰
از مقاله خوب جناب دکتر سبحانی متشکریم. مثل درد دلی بود از روی عدالت خواهی و صداقت و پاکی که با جرئت و جسارت انقلابی هم همراه شده بود. خداوند به ایشان خیر و توفیق بدهد.
ولی یک سئوال یا بیشتر شبیه درد دل با ایشان:
آقای دکتر عزیز در مقاله خود در بسیاری از جاها (اگر نگویم در سرتاسر مقاله) علت اصلی را \"جهل و توهم و فزون‌خواهی و مصلحت‌طلبی ناروا و تمایل به رسیدن به قدرت و یا در قدرت ماندن\" اعلام کرده اید. این خود بصورت تلویحی یعنی خود شما (منظورم نه شمای شخصی است بلکه در جایگاه حقوقی خود که سالیان سال داشته اید و البته دوستان و همفکران و هم گروهی های خود را هم حتما داشته اید) از این \"جهل\" و ... و \"مصلحت طلبی ناروا\" و... مصون و مبرا هستید. فقط میخواستم بدانم واقعا خود (خود گروهی و \"مجلس شورائی\") را مبرا میدانید. آیا مجلس شورا هم نقش لازم خود را انجام داده است. (راستی بنظر می رسد شما حتی از مجلس هم انتقاد کرده اید. مجلسی که خود سالها در آن خدمت نموده اید. از این بگذریم.) آیا صرفا طرف مقابل (قوه مجریه) را محکوم کردن و باصطلاح توپ را در زمین حریف انداختن مسئله را حل می کند.
پیشنهاد می کنم جنابعالی با اشرافی که بر مصوبات مجلس های گذشته دارید و تخصصی و مسئولیتی که داشته اید ابتدا از اقدامات خوب خود در مجلس (در زمینه کنترل بودجه، تورم و امثال ظلمهائی که از آن بشدت ناراحتید) سخن بگوئید. چه اقدامات مثبتی انجام داده اید (همانطور که گفتم منظورم شخصی نیست بلکه گروهی و از جایگاه حقوقی) . آیا مجلس بنظر شما به وظیفه خود عمل کرده است؟ آیا میتوانست بیشتر انجام دهد و این تورم را پیش بینی کند و یا جلو آنرا بگیرد؟ آلترناتیو دیگری برای بهتر خرج کردن درآمدهای سرشار نفتی چه بود؟ شما در این راستا چه کردید؟ پیشنهاد دادید؟ در راستای عملی شدن پیشنهاداتتان اقدام موثری کردید؟

خلاصه بنظر من بهتر بود بحث شما به هزاران سئوال دیگر که از مسئولیت عملی جنابعالی در سالیان سال و با دید مثبت مطرح است هم بپردازد. قدری محققانه و با اسم و رسم و تصمیم گیریهای مشخص و مثلا تاثیر این اشخاص و قانونها بر آن معلولها و اثبات آن و تاثیر دیگران (قوه های قضائیه، مقننه و غولهای بازار و مشخص نبودن قوانین زیر بنائی مملکت و.... ) بر اینگونه مسائل پیچیده اقتصادی بپردازد. نه ا اینکه صرفا اعلام خطر کند که جامعه با ظلم دوام ندارد و مسئولیت ظلم هم متوجه دیگران است و امثال شماها کاملا مبرا و پاک و بی تقصیر هستید.

بالاخره انتقاد از خود ، بر صداقت و جسارت انقلابی شما می افزاید. ضمنا شما هم سالیان سال در مجلس بودید، انتظار بود تخصصی تر در رابطه با آن مجلسها و نقاط ضعف و قوتشان، نقششان در تورم و صرف بودجه و تفریغ آن و مشکلات پیش روی مجلس و راهکارها ئی برای مجلس آینده صحبت می کردید.

همیشه در پناه حق باشید. (56776)
 
ابوالفضل
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۱۹:۱۱:۱۴
بسیار متاسفم
مجلس یکدست شده است .
چند صباحی دیگرنه سخنان جگر سوز شما در مورد اقتصاد به گوش می رسد و نه صدای دکتر افروغ برای دغدغه های فرهنگی .و نه صدای ....
آقای دکتر !
شما اشتباه می کنید ،شما راه را اشتباه رفته اید، به ترکیب مجلس نگاه کنید ، نگاهی به دغدغه نمایندگان بنگرید ، تلاش دولت برای انکار هر گونه ناکارآمدی را ملاحظه کنید.
کدامیک شبیه خدمتگزاری است ؟ کدامیک از سر دلسوزی است ؟
همان بهتر که شما و افراد شایسته مثل شما نباشند تا فضاحت و لجن تکمیل گردد ، تا نمایندگان شهرستانی ، دغدغه حوزه انتخابیه را داشته باشند و مسئولان دولت به فکر یکسال دیگر که انتخابات در پیش دارند . آن ها را از چه بر حذر می دانید از ظلم ؟ از بی عدالتی ؟ (56778)
 
حسيني
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۲۰:۰۴:۵۲
آنچه كه به قلم شيواي آقاي دكتر مرقوم شده است در حقيقت تقويم و فهرست بندي بخشي از ناكامي هايي است كه عاملين آن اگر خوش بينانه بنگريم ، جاهلان به منزلت و مسئوليت خويش بوده اند كه حل مشكلات فراگير اداره كردن كشور را سهل ، آسان و ساده انگاشته و فكر كرده اند كه هر فردي مي تواند با تكيه بر اندوخته هاي اندك خويش چاره ساز باشد.اينجانب با داشتن درآمدي محدود و مجري به پرداخت حقوق شرعي و قانوني ، بخشي از درآمد خود را (كه بعضا خودم مستحق تر به صرف آن بوده ام) به دستگيري امثال خود يا پائينتر تخصيص داده ام .شايد اين وظيفه اولي و اوجب فردي من يا هر مسلمان ديگري باشد ولي چرا بايستي تاثير اين گونه امداد در هياهوي بي تدبيري مسئوليني كه داعيه خيرخواهي آنان در پس رفتاري مغاير با ادعاي خود در تقابل و تضاد است ،گم و ناپديد شود.من به نوبه خودم و بر اساس برداشت خودم در محضر عدل الهي شاكي تمام مسببين اين اوضاع اقتصادي نافرجام خواهم بود . (56786)
 
آرمان ابادان
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۲۰:۲۳:۱۴
قدرت طلبان یعنی
1-بی دینانه ظاهرا دیندار
2-جانیان
3-فرصت طلبان
4- زالو صفتان
5-وطن فروشان ووووووو
پس هرجه دلشان می خواهد وبدون ترس انجام دادن وانجام میدهند.ودر یک کلام ....قدرت طلب=بی خدا (56789)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۲۰:۳۳:۲۷
آقای سبحانی ! طوری حرف می زنید انگار کسانی غیر از شما این وضع را ایجاد کرده اند ؟ مگرنه این است که شرایط فعلی مردم ، دستپخت جنابعالی وهمفکرانتان در دولت ومجلس بوده است ؟ به راستی چه سرنوشتی در انتظار ما است ؟ من 5 سال قبل وام مناسبی از بانک گرفتم ولی بجای اینکه آن را در زمین و ملک سرمایه گذاری کنم به خیال ایجاد اشتغال تجهیزات خریدم و چندین نفر را نیز استخدام کردم . نتیجه کار من ورشکستگی و وامی است که نمیتوانم پرداخت کنم اما در مقابل زالو صفتانی را می شناسم که با همین وام ها ده ها قطعه زمین خریدند و حالا به ریش من می خندند و سیستم بانکی هم آنها را روی سرش حلوا حلوا می کند . این همه آن چیزی است که شما ایجاد کرده اید \" گسترش فقر ، نزول خواری ، انگل پروری و رانت خواری \" دیگر چه کاری مانده که انجام نداده اید ؟ (56792)
 
قنبرزاده
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۲۰:۵۴:۰۰
برای اینکه یک مجموعه یا یک سیتم بدرستی کار کند لازم است تمامی اجزای آن از کوچک و بزرگ کارشان را درست انجام دهند. مثلا برای اینکه بدن انسان درست کار کند مثل تک تک سلولها و اعضای بدن مانند رگها، سیستم عصبی، کلیه، و... تا برسیم به قلب و مغز که تقریبا میشه گفت اصلی ترین اعضای بدنند. یک خانواده، مدرسه، یک سازمان، یک وزارتخانه و ... ویک کشور تقریبا مثل همین بدن است. به هر میزان که سلولها و اعضای بشتری وظیفه خود را بدرستی انجام ندهند به همان نسبت اختلال در کارکرد بوجود خواهدآمد. بنابراین برای اینکه یک جامعه بطور سیستماتیک کار کند از معمولی ترین مشاغل گرفته تا عالی ترین باید وظیفه خود را صحیح انجام دهد. در جامعه ما مشکل تقریبا به همه اجزا و اعضا بر می گردد. و به نظر من این مشکل در بدنه به مراتب بیشتر از راس است.

با احترام فراوانی که به آقای دکتر سبحانی قائلم میدانم از سر درد به ارائه چنین مطلبی پرداخته، من با خواندن این مقاله تصور کردم هیچ کدام از اعضای دولت و یا نماینگان مجلس و یا مدیران ارشد لیاقت پست خود راندارند و هه دنبال پست و مقام و مال و ثروتند. چیزی که در عمل واقع اینچنین نیست هر چند کاستی هایی آن هم اساسی وجود دارد ولی محکوم کردن یک عده ای با عناوینشان که ذهن خواننده را متوجه همه آنها می سازد بنظر خیلی صحیح نمی آید. در واقع انسان تصور بدنی را می کند که همه اعضای آن از کا افتاده است. ما علیرغم وجود مشکلات فراوان و نیز وجود افرادی نا کارآمد و احیانا مغرض در همه بخشها، از وجود افراد کارا و دلسوز و متخصص بی بهره نیستیم. مشکل اصلی به نظر من این است که ما نمی توانیم به یک جمع بندی نهایی برسیم که اکثریت با آن موافق باشند و بقول معروف هرکس ساز خود را می زند. انشاء الله با صبر و حوصله و کار شبنه روزی مخلصین واقعی مشکلات تا حدود زیادی از جامع رخت برخواهد بست و ما آینده ای سرشار از امید یش رو داریم.

برای دکتر سبحانی آرزوی موفقیت می کنم (56797)
 
یک دامغانی ناراضی از شما نه بخاطر اینکه شهر را آباد نکردید.
۱۳۸۷-۰۱-۲۱ ۲۳:۵۸:۲۵
آقای دکتر سبحانی
در طول این 12 سالی که در تریبونها به حرفهای شما گوش کردم متوجه شدم که معنای عدالت را خوب نفهمیده وآن را با ترحم اشتباه گرفته اید. شما معتقد به یک ترحم ورزی کور نسبت به کسانی هستد که گمان می برید ضعیف هستند و محتاج کمک. یادتان می آید به بهانه شغل یابی بی واسطه برای جوانان و یا تشویق کارآفرینان که یک شغل ایجاد کنند ، نفری 3ملیون تومان در نظر گرفتید و چه پول کلان و بی حسابی که سر به صدها میلیلرد تومان زد به جامعه تزریق کردید و جوانان بیکار با آن پول یک موتور خریدند ویک موبایل و شدند بلای جان پدر ومادرشان و خودشان. اصلا به جای این حرفهای مغلق و کلی گویی، حال که فرصت تان بیشتر شده به ارزیابی طرح تثبیت قیمتها و هر طرح دیگری که بانی ویا حامی اش بودید و تصویب شده ، بپردازید تا ببینیم توی این مدت شما که بقول دوستانتان یک وزنه تاثیرگذارمجلس در اقتصاد کشور بودید ، چه گلی به جمال اقتصاد کشور زدید. (56812)
 
محمد م
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۰۸:۰۴:۴۴
جناب سبحانی شما درست می فرمائید اما حقیر احساس می کنم از ماست که برماست چون عزیزمن اگر مردم ما در موقع انتخاب با چشمان باز در انتخابات حضور یابند شاهد این بدبختیها نبودیم مگر نه این است که تهران گل سرسبد کشور در اکثر برنامه هاست !
نگاهی به منتخبین این شهر در چند انتخابات اخیر از شورای شهر گرفته تا....... موید موضوع است انتخاب از روی احساسات ودوری از منطق وعقل وعدم حضور جمع کثیری از انتخاب کنندگان به خاطر تنگ نظری در تایید صلاحیتها ی منتخبین نتیجه ای بهتر از این نخواهد داشت
حقیر خدای ناکرده قصد اهانت به هیچ کسی را ندارم ولی آیا انتخابات اخیر مجلس در تهران وانتخابهای انجام شده در شان این شهر می باشد ؟
با این انتخاب چند درصد از مشکلات موجود بر طرف خواهد شد؟
چرا ما باید همیشه به این فکر باشیم که هر که با ما نیست پس علیه ماست ؟
آیا ایران مطعلق به تمام ایرانیان نیست آیا کسانی که مسلمانند ودر دینداری آنها کسی شک ندارد ولی چون همفکر مانیستند حق داشتن رای در این کشور ندارند ؟
مگر اقلیتهای مذهبی در این کشور با تعداد خیلی کم صاحب رای ونماینده نیستند پس چرا ما در بین خودیها آنقدر تنگ نظریم وبا دید بسته مسائل را می بینیم؟ (56843)
 
علي صرفي
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۰۸:۱۲:۲۰
جناب دكتر سبحاني عزيز وقتي جاي شما و آقاي خوش چهره و طلائي نيك در مجلس خالي باشد جاي تاسف است من براي شما متاسف نيستم كه راي نياورديد براي مردمي كه شما نماينده ملي را از دست دادند انشاءا... موفق باشيد.
صرفي از دامغان (56845)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۰۸:۱۹:۲۲
همه شما در اشتباهيد و همين جور لاينقطع داريد به اشتباه مي رويد .

بياييد اينگونه فرض كنيم :
سناريويي در دست است كه پس از يكدوره 8 ساله پر تنش در دوران خاتمي كه جان مردم از دعواي سياسي به لب آمد ، چهره ايي مردم گرايانه با شعارهاي پوپوليستي به سر كار آيد و اينبار جان مردم را از شدت فشار اقتصادي به لب آورد . در چنين حالتي طبيعي است كه در دوره هاي بعدي ، اقبال شديد مردم به تيپهاي تكنو كرات يا به ظاهر اصلاح طلبانه كه بهبود وضع معيشتي و پرهيز از دعواي سياسي را را متعهد شود ؛ باشد .
در چنين حالتي توده مردم به تنگ آمده از 16 سال دعواي سياسي و فشار اقتصادي ، خود به حساب كفن پوشان كذايي و ... خواهد رسيد .

گرفتيد چي مي گم ؟ خيلي دور از ذهن است اين سناريو ؟ (56847)
 
مجید علایی
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۰۹:۲۵:۴۴
اگر کسی سخنان دکتر سبحانی را از تریبون مجلس و... دنبال کند و یا یکبار به سایت اینترنتی وی www.damghan.net مراجعه نموده باشد متوجه می شود ، آنچه امروز دکتر سبحانی می گوید دغدغه سالیان اوست ولیکن در این کشور کمتر کسی به نظرات کارشناسی توجه می کندو مشکل هم همین است. در اینجا نیز ایشان با شجاعت تمام به بیان واقعیت ها پرداخته اند. خداوند وجود ایشان را برای کشور حفظ نماید. (56872)
 
روح الله
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۱۵:۳۵:۵۱
در اين شرايط فقط بايد عالمانه و مخلصانه و اميدوارانه فرياد زد فرياد - بسيجي ها كجايند كه فرياد زنند؟ عدالت طلبان كجايند؟ فريادي پر از شور و سوز و شعور. فرياد ! (56928)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۲ ۲۰:۲۱:۵۰
باسلام مقا م معظم رهبري در شروع سال نو امسال را سال نوآوري و شكوفايي ناميدند يكي از اين نوآوريها ميتواند اين نو آوري باشد كه شخص رييس جمهور بصورت ويژه و كليه دولتمردان و ..مجلسيان به صورت اعم تصميم بگيرند به عنوان يك نوآوري مهم و رفتار كاملا جديد بمردم يا دروغ نگويند ! يا كمتر دروغ بگويند؟! چون آقاي احمدي نژاد آنقدر دروغ گفته اند كه در كنار جهالت و ... كشور در شرايط موجود قرارگرفته است آنوقت با اين نوآوري شاهد شكوفايي و تحول در ايعاد مختلف خواهيم بود . براي تحقق اين موضوع تيمي از طرف رهبرمعظم انقلاب تعيين و بكمك صاحبنظر ان بر حسن اجراي نهضت ضد دروغ مسئولين بويژه آقاي رييس جمهور كه به نظر ميرسد اينقدر ايشان مردم را جاهل ميپندارد كه دروغ براي ايشان فرهنگ ثانوي شده است نظارت و با آن واقعا برخورد شود .انشائالله (56967)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۱-۲۶ ۱۶:۰۲:۳۴
کسی که دیگران را بدون دلیل به دروغگوئی متهم میکند ،خودش بزرگترین دروغگو ست. (57640)
 
ف لنگرودی
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۰۴:۳۶:۱۲
نا شناس محترم
مقام معظم رهبری که ایشان را تا یید میکنند!؟ فکر نمی کنید که این تایید از روی تعارف نباشد و بلکه از روی شناخت و درایت کامل باشد؟ جناب عالی که قلب رهبر معظم را با این تو هین ها
آزرده اید! درست است به شما به عباراتی چون دروغگوو جاهل نسبت داده شود؟ حتما\" نه! موفق باشید (57000)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۱:۵۸:۴۸
[/sizeآقای دکتر سبحانی
شمادر نظریه پردازی استاد هستید ولی متاسفانه در مقام عمل و اجرا حرفی برای گفتن ندارید . چهار سال قبل شما رییس کمیسیون برنامه و بودجه بودید در این مدت یک سال کدام مشکل اقتصادی کشور را حل کردید ؟ الا اینکه وام سه میلیون تومانی بعنوان سرمایه و برای ایجاد کار به جوانان دادید اما نمی دانستید با سه میلیون تومان هیچ کاری راه نمی افتد بلکه این پول موتور و موبایل ...می شود وجوان همچنان بیکار می ماند بلکه جوان بیکار مقروض
مردم دامغان خیلی خوب شما را شناختندو فهمیدند که شما مشکل گشا نیستید . شما در کارنامه 12 سال نمایندگی مردم شریف دامغان،تبدیل این شهر برخوردار ونرمال را به شهر کمتر توسعه یافته و محروم را دارید .آیا نمره این کارنامه جز مردودی است ؟ (57101)
 
صادق
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۷:۵۱:۰۳
دوستان باحال!
اين حرفهاي شما چه ربطي به مطالب دكتر دارد؟
خواهش مي‌كنم رعايت بكنيد.
فكر نمي‌كنيد بسياري از نشانه‌هاي جهل و توهمي كه دكتر در بيانات خود به آن اشاره كرده است، در همين نوع كامنت گذاري دوستان وجود دارد.
بهتر نيست به جاي پرداختن به حاشيه به متن بپردازيد؟ (57110)
 
بجن
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۰۰:۲۱:۱۳
آقای دکتر سبحانی
لطفا به این سئوال من پا سخ دهید:
چگونه شما هم استاد تمام وقت دانشگاه هستید وهم نماینده مردم دامغان ؟ادر این صورت کی فرصت می کنید به مشکلات حوزه انتخابیه خودبرسید آیا برخی از مشکلات ریشه در این چند شغله بودن ها ندارد؟ (57292)
 
بهار
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۸:۵۵:۰۶
چه خوب بلديم كاري را خراب كنيم و چه خوبتر بلديم وقتي گندش درآمد تبري بجوييم و بر سر ديگران بكوبيم (57123)
 
عباس دلیخون
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۰:۴۳:۱۳
با سلام خدمت استاد عزیز جتاب دکتر سبحانی
همیشه از بیانات دردمندانه و ارزشمند حضرتعالی بهره مند شدیم. اکنون نیز تاکیدات به جای شما که خود از دلسوزان و علاقمندان به راه امام و حامی ولایت فقیه هستید مایه امیدواری است تا دولتمردان و مجلسیان به این مطالب بیش از پیش توجه نمایند. از سایت محترم الف نیز بدلیل انعکاس مطالب این استاد فرزانه سپاسگزاریم. (57148)
 
امین ---حسابرس
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۰:۴۶:۲۷
بابا شمارو بخدا اینارو ول کنید وضعیت سرویس ایاب و ذهاب و ناهار ماکارکنان را روشن کنید بلا خره دفتر رییس جمهور میتونه برنامه چهارم وقانون مدیریت خدمات کشوری وضوابط اجرایی بودجه را نقض بکنه ویا خیر!؟ چکار به تورم و مقصرین دارید؟ (57149)
 
mahdi
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۲۲:۳۷:۰۴
و بالاخره كسانیكه در مدیریتهای ارشد دولت و مجلس صرفاً بخاطر متابعتهای سیاسی و محفلی امكان آنرا یافته‌اند كه جا را بر شایستگان برای تصمیم‌گیری در اقتصاد تنگ و آنگاه از طریق قدرت مدیریت، تلاش نخبگان رسمی و غیر رسمی كشور را با مهر پلاستیكی مخالفت وتو نمایند، آیا از مصادیق مولدین تورم از ناحیه تمایل به نیل و یا حفظ و یا بقای در قدرت نیستند؟ (57280)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۲۳:۰۱:۳۶
آقای سبحانی مرد شریفی است ! اما ایشان نمیداند در چهار سال گذشته کجابوده است و چه وظیفه ای داشته است؟ ایشان به یک سوال جواب دهد که اگر اقای احمدی نژاد تورم 70 درصدی را کنترل کرده توسط تیم اقتصادیش به مدیریت اقای دانش جعفری بوده یا یک نفر از عالم غیب؟! پس چرا آقای دانش جعفری را تعویض میکند؟! ایشان بگویند شما که دقیقا میدانستید اقای رئیس جمهور هیچ برنامه ای ندارد و کیلویی حرف می زند چرا به او رای دادید و در مجلس چه میکردید؟ و چرا در دقیقه نود به صدا در آمدید؟
میدانم شما ها آنقدر در حمایت از احمدی نژاد به افراط رفته و میروید که این مطلب را درج نمیکنید. (57282)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۰:۳۵:۴۷
جناب سبحانی گرچه تا حدی علت را گفتید ولی علت واقعی کور بودن جناح به اصطلاح اصولگرا ست که غیر منصفانه هر کاری که دولت قبلی انجام داد را رد کرذ و تصمیم گیریهایش بر اساس ضرب یک - در عملیات دولت قبل استوار شد. هر کاری دولت قبلی میکرد غلط است! این تز یک کور سیاسی است و از جناح راست بهتر از این توقع بود.
جناح راست که هر سه قوه را در اختیار گرفت هول کرد و باور نداشت زیرا خود نیکو میدانست که مستحق آن نیست از اینرو دست به اقدامات سریع عجولانه بدون کارشناسی زد تا به مردم اثبات کند اگر تا حالا مشکلات مملکت حل نشده از امروز یک شبه همه آنها حل خواهد شد. و علت مشکلات هم از خدا بی خبران مشارکتی بوده است. (57366)
 
علیرضا علوی _ دامغان
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۷:۲۰
بنده در هیچ کدام از دوره های انتخاباتی نمایندگی مجلس که جناب دکتر سبحانی در آن کاندیدا بوده اند به ایشان رای نداده ام و نه در صف طرفداران ایشان قرار دارم و نه در صف مخالفان ایشان، با این حال ایشان را در جایگاه یک نماینده مجلس فردی لایق، شجاع، مدیر و مدبر و آشنا به قوانین حاکم بر جامعه می دانم که در اوج نیاز مجلس ( به عنوان یکی از ارکان اساسی و تاثیر گذار نظام ) به قانون گذارانی مسلط، موجه و مطلع بر اوضاع و احوال کشور چون دکتر سبحانی، متاسفانه ایشان علیرغم داشتن شایستگی، کفایت و درایت لازم به مجلس نهم راه نیافتند و در واقع از طرف مردم انتخاب نشدند، البته این رویداد ناشی از طرز تفکر و نوع نگرش و توقع ایجاد شده برای مردم ( به علت شرایط استان ) از یک نماینده مجلس بود، درست بودن یا درست نبودن این مبنای فکری مردم هر کدام در جای خود قابل بحث و گفتگو می باشد.
در اصل مطلب، مجلس جای قانون گذاری است و این قابل کتمان نیست، اما در حاشیه این موضوع باید دانست و پذیرفت که یک نماینده مجلس محصول اندیشه و خواسته های مردم می باشد و اگر فردی در موقعیت وکالت مردم نتواند و یا نخواهد این موضوع را درک کند قطعا فراموش خواهد شد.
عدم تمرکز و توجه لازم به نیازها ،کمبودها و خواسته های به حق مردم مومن، انقلابی، دوست دار ولایت و درد کشیده دامغان، و این واقعیتی بود که دکتر سبحانی به خاطر آن انتخاب نشد و افسوسش را کسانی خواهند خورد که می دانند و می دانند که می دانند.
نکته آخر از قول پرفسور حسابی:
آخر ساعت درس يك دانشجوي دوره دكتراي نروژي ، سوالي مطرح كرد:
استاد، شما كه از جهان سوم مي آييد، جهان سوم كجاست ؟ فقط چند دقيقه به آخر كلاس مانده بود. من در جواب مطلبي را في البداهه گفتم كه روز به روزبيشتر به آن اعتقاد پيدا مي كنم. به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كند، خانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد خانه اش آباد باشد بايد در تخريب مملكتش بكوشد. (57385)
 
جوان دامغانی
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۹:۳۵:۲۰
آقای دکتر.اگه من جای شما بودم واسه این مردم قدر نشناس نیمچه قدمی ورنمیداشتم.اینا پاش بیفته به امام و رهبرم پشت میکنن.بخدا حیف شدی دکتر.حیف!؟ (57502)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۲۰:۰۲:۵۹
از دوستان عزیز خواهش می کنم تا کارنامه مجلسی دکتر سبحانی و مخصوصا نطق های قبل از دستور ایشان را بخوبی مطالعه کنند و بعد درباره این شخصیت کم نظیر و به شدت اخلاقی اظهار نظر نمایند. بنده بواسطه مسئولیتی که دارم ایشان را می شناسم بواقع در فضای سیاسی کشور ما به جرات می توانم بگویم که یکی از اخلاقی ترین و در عین حال کارشناس ترین نمایندگان مجلس بودند. امیدوارم روزی فرا یرسد تا مردم ما بتوانند دلسوزان واقعی خود را بشناسند. دکتر سبحانی حقیقتا الگویی برای نمایندگان مجلس است و تاریخ این موضوع را گواه خواهد شد. (57507)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۶ ۲۱:۱۹:۴۶
باسلام و عرض تشكر از محمد دروق وف لنگرودي پيشنهاد ميكنم ضمن مرور مجدد مطالب بسيار تكان دهنده جناب آقاي دكتر سبحاني و مواردي كه اينجانب عرض نمودم و مطالب شما بزرگواران آنوقت به اين موارد بذل توجه فرمايد .
آياتورم به نحو فاحش در كشور بالاتر از اعدادي كه جناب آقاي رييس جمهور و به كرات ادعانموده اند نيست موضوعي كه جناب دكتر آنرا بيان نموده و به قدرت طلبي و خارج كردن رقيب و .. نسبت داده اند. آيا اين از مصاديق عيني دروغ نيست ...آيا كمر مردم زير بار اين تورم خورد كننده نشكسته است و ...

آيا ظلم تعريف شده توسط آقاي سبحاني و ... عوارض ناشي از آن بر نظام و انقلاب وا قعيت ملموس وعيني ندارد و آقاي رييس جمهور برعكس اين موارد بكرات ادعا نفرمودند!؟

والله العظيم بدليل مسوليتي كه دارم و اطلاع از بعضي آمار و ارقام ها عليرغم اطلاع دقيق آقاي رييس جمهور از واقعيات رسما و عمدا مطالبي را كاملا مغاير به مردم بيان فرمودند كه واقعا براي تعدادي از مطلعين بسيار عجيب تاسف آور و نگران كننده بوده است نگران براي انقلاب و نظام نه نگران خودشان كه چه شما باور كنيد و يا نكنيد همه زندگيشان را براي انقلاي و دفاع مقدس گذاشته و اگر لازم باشد باز هم دريغ نخواهند كرد .
حتما باهمه شما بزرگواران در اين موضوع هم عقيده هستيم كه دروغ مفتاح كل شر است و دروغگو دشمن خدا است و دروغگو طرف مقابل را جاهل و احمق تلقي ميكند كه دروغ ميگويد . موضوعي كه قرآن كريم ميگويد دروغگو خودش جاهل است و ...
باين توضيحات اگر براي شما و يا هركس ثابت شود كه ايشان از دروغ گفتن ابايي ندارند قطعا براي فرد خودش حجت است و بايد امر بمعروف كند . .اميدوارم هيچوقت براي شما عزيزان ثابت نشده و نشود اما خواهش ميكنم در اين مورد بررسي بيشتري بفرماييد اميدوارم آنچه حق است براي شما هم ثابت شود
رهبر معظم انقلاب از نظر اين حقير فصل الخطاب همه ماست اما ايشان بارها فرمودند كه من از همه دولتها حمايت ميكنم و اگر اشكالي هم ببينم ميگويم كه در همه موارد بار ها در خفا و علن بسته به مورد فرموده اند ..بنايراين كسه كه از اين همه اعتماد حسن استفاده را نميكند دل ايشان را بدرد ميآورد كه اميدواريم خداوند به ايشان صبر و حوصله مضاعف عنايت فرمايد .والسلام (57663)
 
علیرضا علوی _ دامغان
۱۳۸۷-۰۱-۲۷ ۱۲:۵۱:۱۴
با عرض پوزش و عذرخواهی فراوان از حضور گرانقدر مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان محترم و فرهیخته این صفحه، به عرض می رساند که در مطلب ارسالی این حقیر تحت عنوان _ نکته آخر _ مجلس هشتم صحیح می باشد نه مجلس نهم. (57726)
 
جعفر
۱۳۸۷-۰۱-۲۷ ۱۷:۴۷:۳۷
ضمن موافقت بااین نظر که واقعا تورم دارای عواملی است که اکثر انها رانمیتوان دیدومردم عادی نیز ازآن بی خبر هستند باید اضافه کنم که راه مبارزه با این عوامل مفسدکه به هیچ روی چهره نمی گشاینداین است که این نقابی را که برای خود درست کرده اندونمیگذاردشناخته شوند توسط عواملی که آنها را خوب میشناسند (مثل مقام معظم رهبری که بارها در سخنان خود به این امر اقرار وتاکید کرده اند)برداشته شود واین کار هرچند در ابتدا ثبات ظاهری کشور را دچار تزلزل وآشوب می کند اما به نظر میرسد که دیگر راهی جز این \"مبارزه صریح\"نباشدواگر ثبات واقعی را بخواهیم باید از این مرحله ی سخت وبحرانی عبور کنیم واین کار قدری \"جرات\" و \"صبر\" رامی طلبد (57768)
 
اماچو
۱۳۸۷-۰۲-۰۴ ۰۱:۱۵:۱۷
آقای دکتر سبحانی
این طرز سخن گفتن عالمان وعاقلانه نیست که فقط خود را محور حق بدانند ومخالقین خودرا جاهل سازشکار ظالم وبی مسئولیت خطاب کنند (59005)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.