نظر منتشر شده
۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 24319
چه کسی مسبب تورم است؟
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۱۱
پاسخ مصباحی‏مقدم به سرمقاله شریعتمداری؛
چه کسی مسبب تورم است؟
 دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، اقتصاددان و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ارسال یادداشتی برای حسین شریعتمداری، ضمن یاداوری ریشه اصلی تورم موجود، به سرمقاله روز دوشنبه وی درباره تورم پاسخ داد.  شریعتمداری در سرمقاله خود، ضمن یادآوری فشارهای شدید تورمی بر طبقات محروم و کم درآمد، همه مسئولان موجود از جمله دولت و نمایندگان مجلس را در مورد مساله تورم به بی‏توجهی متهم کرده و  درمهار تورم بی عرضه دانسته بود. متن پاسخ مصباحی مقدم و سرمقاله حسین شریعتمداری به این شرح است:

برادر گرامي، جناب آقاي شريعتمداري مدير مسئول محترم روزنامه وزين كيهان

يادداشت روز شما را در روزنامه مورخ 87.1.19 به دقت خواندم، از مشي خوب شما در اظهار نظرها پيروي مي كنم، كه با حفظ احترام، حتي به نزديك ترين دوستان با صراحت تذكر مي دهيد.
 با اعتراف به دردمند بودن شما از پديده تورم در شرايط حاضر، تحليل شما را در مورد عوامل آن قبول ندارم و راه حل شما را براي مبارزه با آن درست نمي دانم.

در آغاز كار مجلس هفتم، نمايندگان اقتصاددان و عده اي ديگر براي چند مسأله مهم اقتصادي از جمله مهار تورم دست به كار شدند و با تهيه طرحهائي كه در مجلس مصوب شد و اكنون ضرورتي براي توضيح آن نمي بينم، موجب شد نرخ تورم از 16.1% در پايان سال 82 به 12.1% در پايان سال 84 كاهش يابد و اگر آن روند ادامه مي يافت امروز علي القاعده با تورم 8-7 درصدي روبه رو بوديم. با اينكه دولت آقاي خاتمي با مجلس هفتم همسو نبود و مردان اقتصادي دولت مزبور با تمهيدات و مصوبات مجلس مخالف بودند و به صراحت مخالفت خود را ابراز مي كردند و مطبوعات طرفدار دولت آقاي خاتمي هم در نقد مصوبات مجلس غوغائي به راه انداخته بودند، اما مجلس با اقتدار تمام ديدگاههاي خود را در مهار تورم پي گرفت و آثار مطلوب آن نيز آشكار شد.

اما با روي كار آمدن دولت نهم و حرص و ولع دولت براي خدمت بي منت و تعجيل و شتاب براي ايجاد اشتغال، بودجه پيشنهادي سال 85 به مجلس ارائه شد. علي رغم آنكه در چند جلسه در حضور رئيس جمهور بر روي تورم زا بودن بودجه پيشنهادي كه اتكاء به درآمد ناشي از صادرات نفت خام اتكاء بيشتري شده بود تأكيد و قرار شده بود كه اتكاء به نفت كاهش يابد و به مجلس ارائه شود، اما متاسفانه چنين نشد.

اقتصاددانان مجلس بالاتفاق با اين مقدار اتكاء به درآمد نفت، در نطقهاي خود مخالفت ورزيدند و نسبت به بروز بيماري هلندي و افزايش نرخ تورم هم به صورت خصوصي و هم به صورت عمومي هشدار دادند. ولي دولت از بودجه پيشنهادي به شدت حمايت و بر تورم زا نبودن آن در مجلس اصرار كرد و آقاي رئيس جمهور گفت: مي خواهيم به ملت خدمت كنيم و ما مي توانيم اين منابع را به سرمايه گذاري در طرحهاي عمراني و ايجاد اشتغال بيشتر تخصيص دهيم و بدين گونه نمايندگان را قانع كردند و رأي مثبت گرفتند.

البته به اين مبلغ بسنده نكردند و طي سال 85 با ارائه چهار لايحه متمم و برداشت 8 ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي با وجود مخالفت مجدد اقتصاددانان مجلس حدود 40% رشد نقدينگي به وجود آوردند.

جناب آقاي شريعتمداري

اينجانب به همين مناسبت در مجلس نطق كردم و دو نامه نوشتم و روي ميز نمايندگان توزيع كردم و نسبت به بروز گرانيها در نيمه دوم سال 85 هشدار دادم و گفتم: پيرمردي نيمه شب از كوچه اي مي گذشت، چشم او به كسي افتاد كه بالاي بام خانه اي در تاريكي كاري مي كند. صدا زد چه مي كني؟ او پاسخ داد: نقاره مي زنم، پرسيد: چرا صداي آن به گوش نمي رسد؟ پاسخ داد: صبح صداي آن در مي آيد. به نمايندگان عرض كردم اثر تورمي تصويب امروز بودجه، در نيمه دوم سال 85 بروز مي كند و صداي نمايندگان محترم از گرانيها در همين تريبون شنيده خواهد شد. متأسفانه فريادهاي ما شنيده نشد و بودجه تورمي مصوب شد، چرا كه نمايندگان به ديدگاه كارشناسي دولت مبني بر اينكه تورم ندارد، اعتماد كردند!

آقاي شريعتمداری

مگر مي شود رشد نقدينگي در سال 85، 40% و در سال 86، 36% باشد و تورم وحشتناك بدنبال نداشته باشد؟ اين تزريق شديد نقدينگي با نبود ظرفيت متناسب براي جذب آن با تمثيل برادر عزيزم آقاي دكتر توكلي به مثابه آن است كه به يك گلدان كوچك به جاي يك ليوان، سه ليوان آب داده شود كه موجب پوسيده شدن ريشه گل و هدر دادن آب مي شود.

چرا بايد به عامل اصلي تورم مانند تزريق نقدينگي اهميت كمتر داده شود و به عواملي همچون تورم وارداتي ناشي از افزايش قيمت برخي از كالاها در خارج كشور و افزايش هزينه حمل و نقل و بيمه حمل و نقل بين المللي، يا نقش عوامل دست دوم، همچون عملكرد بانكهاي خصوصي و تروريست هاي اقتصادي بهاي بيش از حد داده شود؟

اصولا دولت با تزريق شديد نقدينگي زمينه را براي سوءاستفاده سودجوديان فراهم ساخته است، كار آنان معلول شرايط تورمي است، البته تاثير تورمي هم دارد، در شرايط تورمي فساد اقتصادي به طور سيستماتيك گسترش پيدا مي كند، دولتي كه شعار مبارزه با مفاسد اقتصادي مي دهد - گرچه جرات مفسدان اقتصادي را كاهش داده است- اما با افزايش تورم ، بستر مساعد رشد فساد را ناخواسته گسترده تر كرده است.

اكنون در آغاز سال 1387 دولت و مجلس در ضرورت مهار تورم متفق القولند؛ بايد با تدبير از رشد بيشتر نقدينگي جلوگيري كنند. بنابر اين دولت نبايد تا پايان سال 87 لايحه متمم يا اصلاحيه جابه جائي از بودجه عمراني به بودجه جاري بياورد. نيز بايد نقدينگي مخرب موجود را مهار كرد.

اقدام دولت در ابلاغ دستور به بانك مركزي مبني بر دريافت پول معادل چك پول هاي واگذار شده به بانكها قدم مثبتي در اين راستا است.

اگر مطابق قانون بودجه 87 منابع طرحهاي عمراني با اولويت طرحهائي كه تا پايان سال قابل اتمام است، تخصيص داده شود و اگر دولت در واگذاري شركتهاي دولتي با فروش سهام آنها و دريافت قيمت، تسريع كند و اگر در تخصيص بودجه ها به منظور صرفه جوئي كمتر از سقف مصوب تخصيص داده شود، مي توان شاهد كاهش نرخ تورم در سال جاري نيز بود.
نماينده  مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي

یادداشت 86.1.19 کیهان؛
غول گراني وحاكميت دوگانه

درباره «گراني» و راه هاي مقابله با آن، اگرچه نظر كارشناسان اقتصادي متفاوت و گاه متضاد است ولي صورت مسئله كاملاً شفاف است و آن، اين كه «گراني» در مقياس گسترده اي وجود دارد و بار سنگين آن را مردم عادي و مخصوصاً توده هاي محروم و مستضعف به دوش مي كشند، يعني همان ها كه به قول حضرت امام (ره) «ولي نعمت» مسئولان هستند و بار دفاع از اسلام، انقلاب، استقلال و عزت نظام را نيز همواره بر دوش داشته و دارند و در يك كلام «صاحبان اصلي» كشورند. اگر اين غول لجام گسيخته با همين سرعت به حركت خود ادامه دهد و هيچ دستي از آستين همت مسئولان براي مهار كردن آن بيرون نيايد، بيم آن مي رود كه در آينده اي نه چندان دور، جمع محرومان و تهيدستان كه قرار بود از تعداد آنان كاسته شود با افزايش جمعيت قابل توجهي روبرو گردد! اين رخداد احتمالي اگرچه تلخ و ناگوار است ولي با تداوم رو به رشد گراني، دور از انتظار نيست و در اين باره اشاره به چند نكته ضروري به نظر مي رسد.

1- با يك نگاه به عرصه كنوني كشور 5 طيف جداگانه را مي توان ديد كه همه آنها بدون استثناء مرثيه «گراني» بر لب دارند، دولت، مجلس، مسئولان قضائي، جريانات سياسي و توده هاي مردم. تمامي آنها از گراني كالاي مورد نياز مردم، خدمات عمومي و مخصوصاً مسكن- چه استيجاري و چه خريداري- ابراز نگراني مي كنند و بر ضرورت مقابله جدي با آن تاكيد مي ورزند. با مشاهده اين صحنه، اولين پرسشي كه به ذهن خطور مي كند و پاسخ قانع كننده مي طلبد، آن است كه چرا براي مهار گراني دستي از آستين بيرون نمي آيد؟ و اگر دست هايي براي مبارزه با اين غول لجام گسيخته بيرون آمده است، اولاً؛ چرا اين دست هاي همت چندان به چشم نمي خورند و ثانياً؛ چرا به نتيجه نمي رسند؟ آيا گراني، ريشه و خاستگاهي بيرون از اختيار مسئولان داشته و طبيعت دنياي مرتبط و اقتصاد پيوسته جهاني است؟ و چنانچه پاسخ اين سؤال مثبت باشد، چه ميزان از گراني سرسام آور كنوني ريشه بيروني دارد و چه ميزان از آن سهم كم توجهي و يا خداي نخواسته، بي خيالي و غفلت مسئولان است؟
2- بديهي است كه نمي توان نقش شماري از عوامل بيروني، نظير افزايش نزديك به جهش قيمت برخي از كالاهاي مورد نياز وارداتي، بيماري هلندي- تزريق نقدينگي در حالي كه اقتصاد كشور ظرفيت لازم براي تبديل آن به كالا و خدمات را ندارد- و... را در گراني كالا و خدمات داخلي ناديده گرفت ولي بسياري از شواهد و قرائن موجود، از نقش عوامل ديگري نيز حكايت مي كنند كه بيرون از حوزه اقتدار و اختيار مسئولان نيست.

در همين نقطه و قبل از هر سخن ديگري بايد به اين نكته اشاره كرد كه دولت و مجلس اصولگرا، اگرچه براي مقابله با گراني مورد بازخواست بيشتري قرار دارند- و اين نگاه چندان بي مورد نيست- ولي دلايل فراواني در دست است كه نشان مي دهد، اين دو طيف از 5 طيف ياد شده، درباره معضل گراني و تورم با توده هاي مردم دغدغه مشتركي دارند چرا كه دولت بارها اثبات كرده است در توزيع عادلانه ثروت، فقرزدايي، حمايت از محرومان، مبارزه با مفسدان و زراندوزان، مردم دوستي، ساده زيستي، پرهيز از اسراف و تجمل گرايي، جديت و اراده اي مثال زدني دارد و اين نكات از نگاه مردم نيز پوشيده نيست و گوياترين شاهد براي اثبات اين ادعا، انتخابات اخير مجلس شوراي اسلامي است كه علي رغم وجود گراني سرسام آور و تبليغات گسترده داخلي و خارجي براي نسبت دادن گراني به دولت و بازداشتن مردم از رأي دادن به اصولگرايان، نتيجه انتخابات كاملاً با آنچه سازمان دهندگان اين تبليغات درپي آن بودند تفاوت داشت و مردم اگرچه از گراني به شدت نگران بودند ولي سهم دولت و مجلس اصولگرا در پيدايش و تداوم گراني را چيزي بيشتر از برخي كم توجهي ها و نارسايي هاي غيرعمدي نمي دانستند و چنين بود كه بار ديگر مجلس شوراي اسلامي را به اصولگرايان سپردند. هرچند شماري از نقش آفرينان در دولت و مجلس قبلي در جريان انتخابات اخير بيشترين تبليغات منفي خود عليه اصولگرايان را روي مسئله گراني متمركز كرده بودند ولي مردم مواضع و عملكرد آنان را از ياد نبرده و نمي برند كه به هنگام تكيه بر كرسي قدرت، نه فقط دغدغه چنداني براي معيشت محرومان و مستضعفان نداشتند، بلكه از تريبون هاي در اختيار خويش، تهي دستان جامعه را با تعابيري نظير «لشكر قابلمه بدست ها»!، «اگر مرگ موش هم توزيع كنند، مردم براي گرفتن آن صف مي كشند»! و.... به تمسخر نيز مي گرفتند.

3- آنچه در بند پيشين آمد، اگرچه از اعتماد مردم به اصولگرايان و دولت و مجلس اصولگرا حكايت دارد ولي نمي تواند و نبايد باعث آن شود كه دولت و مجلس- و مخصوصاً دولت- مسئوليت خطير خود براي مقابله با گراني سرسام آور كنوني و سامان بخشيدن به اين عرصه اقتصادي را فراموش كند، زيرا مبارزه با گراني و تورم قبل از همه از كساني انتظار مي رود كه بر كرسي قدرت و مسئوليت نشسته اند.

و اما در اين باره، نكته درخور توجهي هست و آن اين كه، وقتي مردم با گراني سرسام آور و فلج كننده روبرو مي شوند و علي رغم تحمل فشار سنگين گراني بر شانه هاي خود، برخوردي جدي و محسوس با اين پديده نمي بينند، دو تصور نسبت به مسئولان در سه بخش عمده نظام يعني دولت، مجلس و دستگاه قضايي در ذهن آنان شكل مي گيرد. اول؛ آن كه مسئولان نمي خواهند و اراده مقابله با گراني ندارند و دوم؛ آن كه مي خواهند ولي نمي توانند و- با عرض پوزش- عرضه ندارند! اين دو برداشت اگرچه ماهيت جداگانه اي دارند ولي هر دو، آسيب رسان و خطرآفرين هستند.
حالت اول- مسئولين نمي خواهند- رويگرداني مردم از مسئولان را درپي خواهد داشت كه با توجه به آنچه در بند 2 يادداشت پيش روي آمده است، اين حالت احتمال بسيار كمتري براي پيدايش دارد و مردم به دلسوزي و تعهد اصولگرايان اعتقاد و اطمينان دارند- هرچند كه اين اعتماد مي تواند آسيب پذير هم باشد- و اما پيدايش حالت دوم- مسئولان مي خواهند ولي نمي توانند- احتمال وقوع بيشتري دارد و در هر دو حالت، نتيجه يكسان است و آن، دلسردي مردم از مسئولان و خم شدن پشت محرومان زير بار سنگين گراني است كه پذيرفتن آن براي هيچ مؤمن مردم دوست و خداجويي قابل قبول نيست چه رسد به مسئولان اصولگراي نظام اسلامي.

4- گفتني است كه علاوه بر دو حالت فوق، حالت سومي نيز قابل پيش بيني است و آن دست به كار شدن خود مردم است. به يقين در اين حالت احتمالي، مراكزي كه نشانه انباشت ثروت بر پيشاني خود دارند، نظير كاخ هاي افسانه اي ثروتمندان بي درد و... اولين هدف خواهند بود. راستي! مگر نه اين كه امير مؤمنان (ع) مي فرمود هر جا ثروت انباشته اي وجود دارد در كنار آن حق ضايع شده اي هست؟ بنابراين چرا اصولگرايان به عنوان پيروان راستين امير مؤمنان (ع) نبايد از حضور خود در كانون هاي قدرت نظام براي بازپس گيري اين حق پايمال شده از مرفهين بي درد و ثروت اندوزان مفت خور استفاده كنند و چرا نبايد با تكيه بر قانون- اگر وجود دارد- و يا تصويب قوانين مربوطه- كه براساس آموزه هاي اسلام، به آساني ممكن است- اين حق به ناحق ربوده شده ملت را بازپس بگيرند؟ امام راحل ما (ره) درباره اين قشر از مرفهان بي درد و قانون شكن مي فرمود اگر حقوق مردم از آنها پس گرفته شود، هرچه دارند بايد بدهند... و شرح اين مقوله به نوشته جداگانه اي نياز دارد.

5- شواهد و قرائن و اسناد غيرقابل انكار موجود به وضوح حكايت از آن دارند كه در عرصه اقتصاد كشور با يك «حاكميت دوگانه» روبرو هستيم. تعجب نكنيد! ظاهراً، حاكميت در عرصه اقتصاد كشور- به هر علت- ميان مسئولان نظام از يكسو و مفسدان اقتصادي از سوي ديگر تقسيم شده است، اولي اين عرصه را به سوي مردم شيب مي دهد و دومي به سوي خود. وجود گراني افسارگسيخته و تداوم و رشد آن نشانه آن است كه شاهين اين ترازو به سمت مفسدان اقتصادي ميل كرده و از سنگين تر بودن كفه حاكميت آنان نسبت به كفه حاكميت مسئولان نظام در اين عرصه حكايت مي كند! شاخك هاي تيز و حساس مفسدان اقتصادي مي تواند به كانون هاي رسمي نظام، دولت، مجلس و دستگاه قضايي هم سرك بكشد و در اين مراكز حساس جا خوش كرده و ماندگار شود... و متاسفانه ديده مي شود كه در برخي از موارد، شده است.

6-احساس عمومي كه با مشاهدات روزمره تائيد مي شود حكايت از آن دارد كه «گراني» از يكسو افسارگسيخته است و از سوي ديگر، مسئولان محترم نيز افسار آن را رها كرده و اين اسب چموش و سركش را به حال خود گذاشته اند. اين جملات نه فقط براي مردم آشناست بلكه تقريباً همه روزه با آن سروكار دارند...-چرا گران؟...-همين است كه هست...-شكايت مي كنم...-برو به هر جا و هر كس كه دلت مي خواهد شكايت كن!... و متاسفانه راست مي گويد، چون جايي براي شكايت نيست و اگر هست، گوشي براي شنيدن و اراده اي براي برخورد وجود ندارد!

7-چه بايد كرد؟! پاسخ هاي رايج بسياري از مسئولان در مقابل اين پرسش مردم، يك پاسخ كليشه اي، تكراري و با عرض پوزش بي خاصيت است...« بايد با گراني برخورد ريشه اي كرد»!... خب! كدام برخورد ريشه اي صورت گرفته؟ و يا قرار بوده صورت بگيرد و ناكام مانده؟... تقريباً- تاكيد مي شود كه تقريباً-هيچ!

اگر حاكميت دوگانه در عرصه اقتصادي كشور را قبول داريد- كه با توجه به اينهمه شواهد و اسناد غيرقابل انكار- نمي توانيد قبول نداشته باشيد، چرا با تروريست هاي اقتصادي و سرمايه داران حاكم در عرصه اقتصاد و حاكميت سرمايه برخورد جدي نمي كنيد؟ و دريغ از يك بازرسي خشك و خالي!... قديمي ترهاي تهران ضرب المثلي دارند كه وصف الحال است؛ يك گره شاخ، از صدگز دم بهتر است. دم مگس مي پراند و شاخ، سينه متجاوز را مي دراند.

حسين شريعتمداري

 
مستضعف
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۲:۰۰:۰۳
احسنت به آقای شریعتمداری و وای بر مسولین بی عرضه (57019)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۵:۲۲:۱۳
هر دو آدرس اشتباه به مردم می دهند سیاست های غلط دولت در عرصه اقتصاد و عدم نظارت مجلس هفتم و تماشای کورکورانه اقدامات نمایشی و شعاری دولت کمر ملت را شکسته است و حال روزنامه کیهان که مدیحه سرای دولت است و آقای مصباحی مقدم در مجلس اشتباهات را به گردن دولت می اندازند کاش کمی درایت و شجاعت داشتید و به موقع جلوی این ویرانی گرانی را می گرفتید (57034)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۲:۰۹:۵۴
ما كارگر جماعت كه كمرمان زير فشار گراني شكست.
تو مشهد مرغ كيلويي 2700 تومان گوشت: ده هزار تومان گوجه فرنگي 1500 ... پودر رخت شويي ناياب ... حالا چه دولت مقصر باشد و چه مفسدان اقتصادي كه باز هم از عدم نظارت كافي دولت و قوه قضائيه مي توانند چنين با زندگي مردم بازي كنند ... احمدي نژاد از كارهاي خوبت مثل سفرهاي استاني قدر داني ميكنيم اما دست مريزاد با اين كارهاي بدون كارشناسي و آوردن پول نفت سر سفره مردم ...
اين مطلب يكي از خبرنگاران در همين زمينه جالب و خواندني است:
http://www.vahidedalati.blogfa.com/post-223.aspx (57021)
 
محمد صبا
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۲:۱۴:۴۳
اگر همه ما میدونستیم که باید در زمینه ای که تخصص داریم صحبت کنیم و به نظرات متخصصان هر زمینه عمل کنیم خیلی از مشکلات امروز رو نداشتیم. (57022)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۲:۳۴:۵۷
فرار یه جلو ممنوع هردو شخصیت یاد شده ممسئول هستند (57024)
 
هادي
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۶:۱۲
گراني بيداد مي كند و بيماري هلندي نيز كامل مشهود مساله اي كه قبلا اقتصاد دانان انتظارش را داشتند تنها يك راه باقي مانده و آن هم فرصت دوباره به دكتر احمدي ن‍ژاد تا به قول خودش جراحي بزرگ را انجام دهد. (57026)
 
هومن
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۶:۴۹:۱۶
ایشون اگه جراح بودند تو همین مدت یک کاری کرده بودند. سنگ بزرگ نشونه نزدنه. (57106)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۲:۵۷:۲۷
میتوان گفت عوامل اصلی تورم مجموعه ای اقای صحبتهای اقای شریعتمداری و مصباحی مقدم است . بطورخلاصه عوامل تورم عبارتند از :
1- ندانم کاریهاو سو مدیریت های عدیده دولت در افزایش نقدینگی و تاثیر دادن نقش منفی بعضی از اقلام وارداتی علیرغم اینکه مواردی از ان بصورت موضعی باعث عدم افزایش قیمتها هم شد
2- عدم برخورد مورد انتظار با مفسدان اقتصادی که عامل ان ضعف قوه قضاییه و مجریه با هم است .
3- نقش منفی مجلس هفتم در تصویب بودجه های تورم زا و عدم رسیدگی در تصویب قوانینی که به رفع موانع در کسب و کار منجر میشوند .
4- تورم جهانی بواسطه کاهش قیمت دلار و سائر بحران های بین المللی مرتبط

لازم به ذکر است علیرغم احترامی که برای اقای شریعتمداری قائل هستم به ایشان عرض میکنم که سیاست بگیر و ببند به تنهایی کارساز نیست و هیجگاه نبوده است . ما اگر در موارد مطرح شده در بند1و 2 و 3 از این کامنت شاهد گشایش بودیم هنوز هم تورم داشتیم ولی ایا بدین حد ؟
مثال ساده ای را براسی شما بزنم . تورم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی تاحدودی افزایش یافته است
در بسیاری از کشورها نیز مانند قبرس ، المان و... زیر سه درصد باقی مانده است . اگر عامل اصلی قضیه تورم جهانی باشد که بایستی شاهد ان بصورت افسارگسیخته در تمامی جهان باشیم . در صورتیکه بدینگونه نیست . من بنا به ضرورتی نرخ تورم در بعضی کشورها در سال گذشته را دنبال کرده ام
در بسیاری از نقاط جهان وضع مانند شرایط ما اسف بار نیست . متخصصین اقتصاد بیایند و اطلس تورم طی سال گذشته( با نمودارهای ماهیانه ) را برای کشورهای مختلف رسم کنند
انگاه به این صحبت بنده بصورت تحلیلی تری خواهند رسید .
راجع به قوه قضاییه در برخورد با مفاسد هم زبان از ذکر پاره ای از موارد قاصر است و بهتر است همینگونه در لفافه بماند که اگر همکاری قوه مجریه و مقننه بصورتی بایسته انجام گیرد مشگل ما کمتر خواهد بود ولی رفع نخواهد شد .
ضمنا تورم ما اسما 20% است و از مقایسه قیمت کالاها طی
سال گذشته و امسال به اعداد وحشتناکی میرسیم . (57027)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۳:۰۳:۰۰
به عنوان یک برادرکوچکتر به عزیزان توصیه میکنم به جای فرافکنی و متهم کردن یکدیگر فکری به حال مسائل اقتصادی بکنند. بی تدبیری و سپردن کار به دست افراد غیر متخصص و ارائه تحلیل های کارشناسی آبکی از عوامل این بحران است . (57030)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۳:۳۴:۵۲
هر دوي آين آقايان اصولگرا و طرفدار دولتند.ولي آقاي مصباحي پاسخ دهند مجلس به چه دردي ميخورد كه به حرفهاي اقتصاد دانان توجه نميكند و دنباله رو چشم بسته دولت ميشود؟در ضمن چرا ايشان به نقش حداد و باهنر در سوق دادن مجلس به تبعيت بي چون و چرا از احمدي نژاد اشاره اي نكردند؟ (57031)
 
بابک
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۳:۱۱
هر دو این بزرگوارن مقصرند یکی در لباس نماینده مردم که اساسا طرحی برای جلو گیری از تورم باتفاق همکارانشان نداشتند و حتی نمیتوانند اعلام کنند به کدام طرح تورم زا رای مخالف دادند و دیگری در لباس زبان مردم که روزی تورم را توهم مردم قلمداد مینمود وانرا اثار روانی جامعه قلمداد میکرد. امورز هم این دو بزرگوار هر دو به اندازه دولت و دیگر دست اندر کاران مقصرند. (57032)
 
محمدحسين رنجبرپور
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۱۷:۱۴:۲۶
شما را به خدا اين مصوبات استاني هيئت دولت را - كه آخرين آنها همين استان خراسان است- يك نگاهي بكنيد ببنيد هيئت دولت آقاي احمدي نژاد وقت خود را صرف چه اموري مي كند؟ كارهاي استانداران و فرمانداران و بخشداران را به داخل هيئت دولت مي آورد و درباره آنها تصميم مي گيرد! پس نمايندگان دولت در اين استانها چكاره اند؟
با اين دولت، پيش بيني من اين است كه وضع اقتصادي به شدت بدتر خواهد شد و مقصر اصلي آن هم همين دولت است. با ادامه تحريمهاي جهاني- كه آنرا كاغذ پاره مي دانند- تورم شديدتر خواهد شد. اما مسئولين هم اين اختيار را دارند كه شعار بدهند و به امثال من برچسب جاسوسي، ترسويي، خودباختگي و مزدوري بزنند! حرفي نداريم اما مادر زاد داراي اين القاب بوده ايم! ولي بدانند كه جهان اكنون جهان آزمون و خطا نيست، چرخ را دوباره اختراع نمي كنند. راه رشد ما و دستيابي به اقتصاد داراي تورم قابل تحمل، راهي نيست كه اين دولت مي رود. بي تجربه هايي آمده اند كه به همه گذشتگان انگ خيانت و فاسد بودن مي زنند اما خودشان تورم بالاي بيست درصد و فساد اقتصادي گسترده تري را(البته در لايه هاي پايين تر) در كشور پديد آورده اند.
در منطق اين دولت مرغ فقط يك پا دارد! تجارب دوسال و اندي اينان، و جابجايي گسترده مديرانشان، بي ثمر و مضر بودن روش آنها را نشان مي دهد. شاخصهاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي هم علائم نگران كننده اي را نشان مي دهند. (57044)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۲۰:۳۵:۱۳
اقای رنجبر پور شما مهندس مکانیک در حرارت سیالات نیستید ؟ اگر هستید که یکی از دوستان قدیمی من میباشید . ادرس شما را مدتهاست گم کرده ام . از سایت الف هم عذر خواهی میکنم که مثل خروس بی محل پریدم وسط معرکه ! البته برای تنوع هم که شده بد نیست زیرا خوانندگان همواره فقط گله ها و ناراحتی ها را سایت ها میخوانند که البته انتقادی هم نیست . شاید ضرورت ها چنین ایجاب مینماید . (57247)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۲۰:۰۷:۴۵
عشق می کنید از گفته های آقایان.خوب دل بدهید بی دردی را همانطور که آن شاعر برزگ گفت
طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق
لیک چو درد در تو نبیند که را دوا بکند.
اول جناب آقای مصباحی.شما که با افتخار می گویید بر خلاف رویه دولت آقای خاتمی و تیم اقتصادی ایشان و شانتاژهای خبری روزنامه های اصلاح طلب (هرچند قابل قیاس با تعداد روزنامه های شما نیست) تفکرات به ادعای خودتان خیرخواهانه اقتصادی را در جهت مهار تورم به دولت وی تحمیل کردید و آمار هم می دهید که از فلان نرخ به نرخی دیگر کاهش دادید پس شما چرا در مجلس هفتم نتوانستید به دولت نهم چنین افکار خیرخواهانه ای را تحمیل کنید.اگر این مجلس بود که دلش به حال ملت می سوخت مگر ملت زمان احمدی نژاد با زمان آقای خاتمی فرق می کرد.زمان خاتمی همه ابوذر بودند و در دولت احمدی نژاد به ابولهب تبدیل شده بودند یا نه تعهد شما در کمتر از یک سال تغییر جدی کرد.ما از معصوم یاد گرفته ایم که نگاه کنید که چه می گوید نه اینکه که می گوید.چرا افزایش نرخ بنزین در بودجه پیش نهادی دولت خاتمی و برنامه چهارم لطمه به فقرا و ایجاد تورم بود اما بودجه نویسی دولت احمدی نژاد اینگونه نبود؟می دانم که گفته اید با نوع بودجه نویسی و بودجه عمرانی دولت نهم مخالف بوده اید اما سوال این است که وقتی مجلسی می تواند خواسته های به اعدای شما منطقی اقتصادی بر دولتی تحمیل کند و نمایندگان آن با احساسی شدن تمام بعد از رای آوردن تثبیت نرخها (و به قول آقای توکلی اصلاح برنامه چهارم ) تکبیر بگویند در مقابل دولت نهم چنین بخاری را نداشتند.آیا این را از خودتان پرسیده اید.با مخالف کردن کاری که هنر ندارد با خویش عادل بودن هنر است و البته شرافت پیش نیاز حتمی آن.اما در بند دوم آقای مصباحی گفته اند خدمت بی منت دولت به مردم چرا بودجه نویسی احمدی نژاد خدمت بی منت و ایجاد اشتغال برای مردم است اما اصلاح قیمت بنزین و حامل های انژی هیچ نشانی از صرفه جویی ،استفاده صحیح از منابع و کاهش آسیب پذیری در مقابل دشمنان تعبیر نمی شود.حقیقتاً فکر می کنید مردم نمی دانند.آیا برای مردم شعوری هم ولو اندکی فرض کرده اید که این گفته هایتان را بخوانند.معلوم است آقای روحانی اقتصاددان آن جا رقیب بود و می بایست با آن مقابله کرد چه بهانه ای بهتراز خدمت به مردم و مهار تورم.اما اینجا خودی است و نباید چیزی گفت.مردم اینها را می دانند اما چه بکنند؟
اما در مورد یادداشت آقای شریعتمداری ایشان دیگر کار را از اینها گذرانده اند فقط یک چیز می گویم که دیگر نه مردم بگویند اشهد ان علی ولی الله و یا دعای عهد نخوانند و زیارت عاشورا را ول کنند چون فقط مخصوص اصولگرایان است و کسانی که خط فکریشان با وی و امثال وی متفاوت است دیگر در زمره شیعیان حقیقی آبرودار انسانیت علی (ع) نباشند و زحمت انتظار را نکشند چون آقای شریعتمداری تمام دین و تشیع را برای خودشان مصادره کردند.
وای بر ما وای برما
(57064)
 
حميد رضا
۱۳۸۷-۰۱-۲۳ ۲۳:۴۹:۴۱
حقيقتا صحبت علمي و كار شناسي اقاي مصباحي و جناب

اقاي توكلي در ايجاد افزايش نقدينگي و نبود زمينه هاي جذب ان بخصوص در زمينه ها غير تورمي و ارتباط مستقيم ان با تورم

قابل تحصين ميباشد. ولي حرف كجا و عمل عالمانه كجا

مقوله اقتصاد يك علم است و بايد با لوازم مربوط به خودش

محاسبه و بعد كاربردي شود نه با نگاه مهندسي گه متاسفانه نگاه غالب دولت كنوني ميباشد.

و نكته ديگر كه در صحبتهاي هيچ يك ازعزيزان ديده نميشود

كه البته قطعا به ان اگاه و اشراف دارند مسيله امنيت و ارامش

بخصوص از نوع سياسي ان ميباشد.

تا زماني كه ما ارامش و امنيت سياسي نداشته باشيم پول

و سرمايه در زمينه هاي توليدي و غير تورم زا مثل بازار سرمايه

جذب نميشود وزمينه براي هجوم سيل اساي پول به سمت

بازارهاي غير مولد همواره وجود دارد و متاسفانه افراد سودجو

و دلال پيشه نيز در ايران كم نيستند و روز به روز بر تعداد انها

افزاده ميشود.


پس به نظر من ساست گذاريهاي درست بخصوص در زمينه پولي و مالي و البته اجراي ان توسط دولت

ودر كنار ان ارامش و امنيت سياسي دو ركن اساسي هستند

كه نبود يكي باعث نرسيدن درست بار به منزل ميشود.

باتشكر (57082)
 
مسعود
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۰:۲۴:۲۱
هم دولت متخصص است و هم مجلس ناظر. هم دولت شجاع است هم مجلس دقیق. هم دولت کاردان و با تجربه است و هم مجلس مدیر و دلسوز.
همه مشکلات از ناحیه دشمن است. دشمن تورم ایجاد میکند دشمن تقاضا را افزایش میدهد دشمن عرضه را کم میکنددشمن نیروی تولید را ناکارآمد میکند.
وگرنه نه دولت مقصر است و نه مجلس (57089)
 
امير110
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۸:۱۲:۴۴
1-آقاي نويسنده توجه فرماييد كه شخصي كه شما فرموده ايد اقتصاددان است.اينطور نيست.خواهشمند است اين افراد را كه دو تا واحد اقتصادي هم نگذرانده اند و فقط ديمي حرف مي زنند و با رانت در دانشگاهها اقتصاد تدريس مي كنند را اقتصاددان نخوانيد.اين توهيني است به تمامي اقتصاددانان ايران و جهان. (57111)
 
محدنیا
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۸:۱۴:۰۴
آقای مصباحی مقدم کوچکترین اطلاعی از مقوله اقتصاد ندارد و فقط چیزهایی شنیده است. همانطور که دانش جعفری ادباتی سطحی در زمینه اقتصاد داشت. تورم در یک کشور نفتی هرگز به 7-8 درصد نمی رسد اگر می رسد بفرمایید برسانید؟ هم دولت و هم مجلس اعتقادی به کار ریشه ای ندارند. (57112)
 
امين
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۰۸:۰۴:۳۳
مگر نروژ و انگليس و آمريكا نفت ندارند و دو تاي اول صادر كننده نيستند؟ چگونه حكم كلي مي دهيد كه تورم در كشورهاي نفتي هرگز به 8-7 درصد هم نمي رسد؟ (57330)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۸:۳۰:۵۲
تا زمانیکه مطبوعات و احزاب و اتحادیه های آزاد و مجلس بدور از بازیهای سیاسی در این کشور نباشد .
این کار سامان ندارد.
این آقایان دغلکار که دایگان از مادر مهربانترند همیشه همین را میگویند
من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود (57114)
 
امين
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۸:۳۹:۵۵
خوب شد نمرديم و آقاي احمدي نژاد گفتند و فهميديم كه قرار بوده تورم 70 درصد بشود و با كار شبانه روزي همكاران دولت مقدار آن مهار شده! يعني منتظر جايزه هم هستند يكي نيست بپرسد پس چرا وزير اقتصاد از كار بركنار مي شود؟ وزيري كه اين موفقيت عظيم يعني مهار تورم 70 درصدي در حد 20 درصد در حوزه وي بوده!. (57118)
 
نيما
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۸:۵۰:۳۰
توي مملكتي كه با كلي ادعا غني سازي اورانيوم و نانو تكنولوژي و پيشرفتهاي فوق العاده پزشكي مثل نقل و نبات ريخته , عدم توانايي مسئولين كه بالانس كردن درامد و خرج يك كارگر بدبخت فقط و فقط نشون دهنده اينه كه آقايان بايد كوتاه بيان و كار رو به كاردان بسپارن. بين همين جوونهاي دانشمند كم نيستن اقتصاددانها و سياستمدارني كه ميتونن بهتر و اصولي تر از شماها مملكت رو اداره كنن (57121)
 
پاپتی
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۸:۵۲:۰۲
به به .به به .خیلی هم ممنون ازآقایان مصباحی مقدم وشریعتمداری که درنهایت مشکل تورم راحل نمودند وقیمتها بلافاصله تا30%کاهش یافت (57122)
 
حمید
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۰۹:۴۱:۰۲
بنظر من احمدی نژاد قدرت مدیریت یک بنگاه اقتصادی کوچک را هم ندارد چه برسد به یک کشور . جراحی بزرگ اقتصادی هم یک شعاری بیش نیست و نتیجه اش از هم اکنون مشخص است . ایشان از ابتدای ریاست جمهوری وعده های فراوان اقتصادهای و مبارزه با فساد داده ولی تمام آن وعده ها نتیجه عکس داشته زیرا این دولت با اصول علم مدیریت و اقتصاد ناآشناست و هر چه به ذهنشان میرسد را میخواهند اجرا کنند . (57134)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۲:۲۳:۳۴
تا کی . تاکی از سیاست های غلط اقای رئیس جمهور و مسئولین انتصابی ایشان دفاع کنیم . تا کی از کارهای غیر کارشناسی دولت حمایت کنیم .
رییس بانک مرکزی براحتی می گوید انتشار چک پول موجب تورم شده است مگر خودش مسول نظارت بر بانکها نبوده است؟ تا کی مدیران ارشد نظام مسئو لیت خرابکاریهایشان را بگردن زیر مجموعه میاندازند؟
اقای احمدی نزاد که در راس همه این مسئولین هستند باید پاسخگو باشد (57160)
 
سهراب
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۲:۳۳:۴۲
و ناگهان پيرمردي فرتوت از گوشه جمعيت بلند شد و در ميان نگاه بهت زده مردم با صداي نزاري گفت:
\" ما هيچ اعتراضي نداريم ، فقط خواهش ميكنيم كه تعدادشان را زياد كنيد كه ما خيلي معطل نشويم.\" (57163)
 
خرمگس
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۲:۳۸:۲۴
به نظر مي رسد مردم عزيز ايران بايستي ياد بگيرند كه صرفاً داشتن نيت خوب ( آقاي احمدي نژاد ) به نتيجه خوب نخواهد رسيد بلكه مديريت در سطح كلان با استدلال هاي ساده نتيجه بخش نخواهد بود دنياي امروز يك دنياي بسيار پيچيده مي باشد و متغيرهاي بسياري بر روي هم اثر مي گذارند و نمي توان با در نظر گرفتن فقط يك يا دو عامل مسائل را تحليل نمود. به همين دليل است كه امروزه رشته هايي مانند سيستم هاي ديناميكي اعتبار بسيار بالايي يافته اند. (57165)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۴:۴۵:۱۰
نه دولت مقصر است نه مجلس

مقصر اصلی مردمند چشمشان کور می خواستند

افراد لایق انتخاب کنند (57200)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۴:۵۸:۰۴
اين اقاي مصباحي مفرمايند كه در تمام موارد دلايل كارشناسي دولت را مبني بر تورم زا نبودن بودجه پذيرفتاند وبه ان راي داده اند پس شما اقايان براي چه در مجلس نشسته ايد .اگر قرار است كه دولت براي اقدامات خود دليل بياورد وشما فقط ان را مهر بزنيد به نظر شما مقصر چه كسي ميباشد دولت يا مجلس؟ جناب اقاي مصباحي ايا دولت بدون اجازه مجلس ميتواند 8 ميليارد دلار از ذخائر ارزي برداشت كندوشما به اثار تورمي ان اعتراض فرمائيد .اگر اين پرتغال فروش پيدا شود تمام مشكلات اين مملكت حل خواهد شد. (57207)
 
hamid
۱۳۸۷-۰۱-۲۴ ۱۹:۲۸:۴۸
من از افرادی هستم که پیگیر مسائل کشور از طریق رسانه های هر دو جناح می باشم و سعی می کنم بدون تعصب خبر ها را در یافت کنم.
ازهنگام ارئه بودجه 85 همواره کارشناسان و نمایندگان نسبت به بروز چنین تورمی هشدار می دادند.ولی کو گوش شنوا
دقیقا وضعیت فعلی تورم و مسکن را همان وقت پیش بینی می کردند. (57241)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۰:۲۲:۳۹
تقصیر اصلاح طلبان است که در ایران زندگی میکنند. (57363)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۱:۲۰:۱۶
اقاي احمدي نژاد با روحيه شهرداري مي خواهد كشورداري كند
نمي شود اقا هر چند ايشان شهرداري را هم با روحيه يك بنگاه خيريه اداره مي كرد هر چند بنگاه خيريه هم اندك تدبير اقتصادي مي خواهد كه در ايشان سراغ نداريم
شرقي هستيم و احساساتمان بر تدبيرمان غلبه دارد ... (57380)
 
بهزاد
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۴:۵۵:۳۴
در كشور امريكا از يكسال پيش كانديداهاي رياست جمهوري براي انتخابات سال آينده با هم رقابت مي كنند و برنامه هاي خود و انتقادات خود از رقيب را اعلام و كليه رسانه ها نيز اين موضوع را پوشش مي دهند . ولي در ايران چگونه است؟ 90 درصد كساني كه به احمدي نژاد راي دادند او را نمي شناختند و جهت مخالفت با آقاي رفسنجاني به او راي دادند. بعد كه ديدند اشتباه كردند در انتخابات مجلس خبرگان جهت مخالفت با احمدي نژاد به رفسنجاني راي دادند. انتخابات مجلس شوراي اسلامي نيز كه نياز به توضيح ندارد!
كليه پستهاي كشوري از اول انقلاي تا كنون بين عده اي دست به دست مي شود. گويا در اين 70 ميليون ايراني فقط همين افراد قادر به اداره كشورند در صورتي كه همه آنها قبلا امتحان خود را با نتيجه غير قابل قبول پس داده اند. تا زماني كه اين كانديداها زنده اند رقابت بين همين افراد خواهد بود . چهره هاي جديد با ديدگاههاي جديد هم كه رد صلاحيت مي شوند.
آيا مشكل كشور فقط تورم بالاي 20 درصد است؟ آيا آموزش و پرورش ، سياست خارجي كشور ، وضعيت كشاورزي ، صنايع ، دانشگاهها ، بهداشت و درمان ، راهها و ، مخابرات ، اعتياد و مفاسد اجتماعي و..... وضعيتي مشابه تورم بالاي 20 درصد ندارند؟
از ماست كه بر ماست ! (57447)
 
ali
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۵:۱۸:۵۰
جالبه! جناب مصباحی می فرمایند دلیل مهار تورم در دوره خاتمی ، فشار مجلس بوده !

پس الان که مجلس و دولت همسو هستن باید اصلا تورم نداشته باشیم ! (57450)
 
علوی
۱۳۸۷-۰۱-۲۵ ۱۸:۴۴:۵۳
در رابطه با اینکه نظر کدام یک از این عزیزان صحیح است می بایست گفت هر دو .
وضعیت اقتصاد کشوری که در بسیاری از زمینه ها فاقد آمار های صحیح باشد بهتر از این نمی شود.
به عبارت بهتر شما دقیقا نمیدانید درآمد افراد جامعه چقدر است . چه کسی چه امکاناتی دارد در صورتی که وقتی می توان برای چیزی برنامه ریزی کرد که اطلاعات مربوط به آن را داشت.
وضعیت کشور همچون مریضی است که دارای درد شکم است و پزشک معالج آن راهی جز شکافتن و یافتن علت درد ندارد.
مثال این وضع را در زمینه کارت سوخت داشتیم و سختی و فشار اولیه وارد شده به مردم و صرفه جویی و آرامش کنونی.
یقینا دولت و مجلس هردو به فکر ملت و از میان ملت هستند و امید است که به سرعت و دست در دست هم این مشکل و سایر مشکلات را حل نمایند. انشاءالله (57495)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۱-۲۶ ۲۳:۰۷:۳۹
اصلا مشکل نه از دولت است و نه از مجلس مشکل از مستضعفین است که اگر از بین بروند مشکلات نیز حل می شود و در حال حاضر اگر کمی صبر کنید مجلس و دولت دارند مشکل را ریشه ای حل می کنند (57677)
 
ازیتا
۱۳۸۷-۰۱-۲۷ ۱۱:۴۱:۵۲
جالب است این اصولگرایان در نبود و حذف رقیب خودشان به جان خودشان افتاده اند.اقا یا خانم ناشناس با نظراتت موافقم.این اقای مصباحی مقدم ای کاش اثرات مطلوب اقتصادی که ایشان در زمان خاتمی انجام دادند چی بود؟امروزه این همه بدبخبختی به خاطرقانون مزخرف تثبیت قیمتها است که امثال شماها به خاطر لجبازی با خاتمی و به خاطر پیروزی در انتخابات تصو یب کردید .حداد عادل که گفت عیدی مجلس به ملت است پس چی شد این عیدی ؟فقط زمان خاتمی عیدی دادید؟ان زمان چقدر اصلاح طلبان و کارشناسان فریاد زدند ولی امثال شما و تمدن نماینده مجلس دفاع کردند. حالا امثال اقای توکلی و تمدن و حداد عادل توی دهنشون ماست بسته اند.اگر این بدبختیها زمان اصلاح طلبان و خاتمی افتاده بوی اگر این خرابکاریهای که توی صنعت نفت ان زمان افتاده بود تا حالا همه اصلاح طلبان و خاتمی را اعدام می کردید.همین شریعتمداری های و هوی راه می انداخت که بیا و ببین ولی چون اکنون برادر احمدی نژاد است اشکالی ندارد مردم هم چشمشان کور به این عوام فریبان رای نمی دادند. (57712)
 
علی
۱۳۸۷-۰۱-۲۷ ۱۳:۵۰:۵۳
اینکه می گیم تورم در یک کشور نفتی کمتر از حدود 8% نمی شود کاملا منطقی است و علمی دوست عزیزی که می گن انگلستان یک کشور صادر کننده نفت است درست ولی کشور نفتی نیست. کشوری نفتی است که عمده درآمدش از نفت باشه و ضمنا تک محصولی هم باشه کجای انگلستان تک محصولی است؟ چقدر از اقتصاد می دونیم که زود نتیجه می گیریم؟ (57736)
 
nobody
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۰:۰۲:۴۱
Hello All, I apologize because I don’t have Farsi fonts!
I think, in this case there is a big mistake for both government and parliament. They have a very good chance to solve the national economic problems because of high rate of oil prices and unfortunately, they fail. I am very surprised because we have a lot of money and don’t now how to spend it to have a better life for each Iranian. (57841)
 
امین
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۳:۵۱:۵۸
به امید روزی که نفت ما تموم بشود!
اون وقت تکلیف همه مشخص میشه..اخه باید از کشوری که تمام توجهش به نفت و درامد اونه...انتظار شکوفایی اقتصادش رو داشت!

ذات ایرانی همیشه آسونترین راه رو پیدا میکنه! (57899)
 
ماني
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۴:۰۵:۲۰
اي كاش حداقل دو تا مسئول هم اين صفحه رو ميخوند. اي كاش حداقل مسئولين اين سايت نظرات را به 4 تا مسئول منتقل مي كردن تا شايد آنها بفهمند كه بجز توهم، دشمن و اصلاح طلبان ممكن است دلايل علمي هم وجود داشته باشد ولي كو گوش شنوا؟
مادامي كه دولتمردانميخواهند مديريت جهاني را متحول كنند و فكر همه دنيا هستند جز مردم ايران و مثل آب خوردن سرمايه مملكت را ميبخشند وضع همين است. (57904)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.