Javascript must be enabled in your browser to use this page.
Please enable Javascript under your Tools menu in your browser.
Once javascript is enabled Click here to go back to الف
 

 

صفحه اصلی     معرفی     WAP      پیوندهای الف    آرشیو     ارسال مطلب

تبلیغات

 کد مطلب: 24954, P.View: 5403
آمریکا دروغ می‏گوید و ایران هم چاپ ارسال به رفقا


(52 توصیه)

            محمدرضا زائری   
۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۷
همه دروغ می گویند، هم آمریکا و هم جمهوری اسلامی. اما این کجا و آن کجا؟

آمریکا به اقتضای تجربه و تخصص رسانه ای و البته سر سوزنی عقل و شعور انسانی با سرعت و دقت و صداقت در خبرهای بی اهمیت و پیش پا افتاده مشروعیت برای منابع خبری خود ایجاد می کند و جمهوری اسلامی به خاطر حماقت و نادانی یک مسئول دست هفتم مدیریت فلان سازمان بهمان گاهی در کوچکترین مسائل هم با مردم روراست نیست و لذا مردم معمولا به رادیوی خارجی بقال محل  و حرف های خاله زنکی خانم همسایه بیشتر اعتماد می کنند تا به خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی و خطبه نماز جمعه و ... چرا که  در همه اش ملاحظاتی بی دلیل و بی اساس به خیال  حفظ نظام می بینند، گویی نظام با خبر دستگیری یک فرمانده نیروی انتظامی از هم می پاشد!

هم آمریکا دروغ می گوید، هم جمهوری اسلامی با یک تفاوت: آمریکا کوپن دروغگویی خود را برای  چیزهای بزرگ هزینه می کند و جمهوری اسلامی اعتبارخبری خود را برای چیزهای کوچک ضایع می سازد .

آمریکا می گوید می خواهم دموکراسی منتشر کنم ودروغ می گوید اما چون در چیزهای کوچک همیشه راست گفته مردمش دروغ بزرگ را باور می کنند و او به ادعای سلاح کشتار جمعی جنگ ویرانگر عراق را آغاز می کند. آمریکا می گوید القاعده تهدیدی برای امنیت بین المللی است در حالی که اصل القاعده را خودش درست کرده اما چون در چیزهای کوچک راست گفته مردمش دروغ بزرگ را باور می کنند و او به افغانستان حمله می کند و...

جمهوری اسلامی می گوید برای ایران عزت و استقلال حاصل کرده ام و از یوغ بردگی بیگانه نجاتتان داده ام و راست می گوید اما چون در چیز های کوچک و بی ارزش با مردم صادق نبوده برای قانع کردن مردم باید زور بزند .

جمهوری اسلامی می گوید انرژی هسته ای نیاز مسلم و حق طبیعی و سبب عزت ماست و راست می گوید اما چون در چیزهای کوچک دروغ گفته بعضی از مردم به سختی درستی این ادعا را می پذیرند

همه دروغ می گویند اما با این تفاوت:

در آمریکا اگر یک سناتور دزدی کند اگر یک کشیش به کودکان تجاوز نماید اگر حتی رئیس جمهور با کارمندش بخوابد و... اعتبار و مشروعیت کل نظام شان را برای نجات یک سناتور هزینه نمی کنند واز جیب آبروو حیثیت کیان آمریکا به ماله کشی و رفع و رجوع خطای او نمی پردازند.

اما در ایران اگر یک عضو شورای نگهبان یا یک نماینده مجلس خبرگان یا حتی یک فرمانده جزء نیروی انتظامی خطایی کند همه حیثیت کشور و اعتبار نظام و آبروی رهبر وبدتر و بالاتر از همه اعتقادات دینی مردم برای نجات احتمالی سردار فلان و حجت الاسلام بهمان هزینه می شود!

همه مردم در کوچه و بازار و اس ام اس موبایل و توی مترو و تاکسی از افتضاح فلان  فرمانده نیروی انتظامی حرف می زنند و ... و آن وقت منابع رسمی  نظام جمهوری اسلامی یک روز تکذیب می کنند و یک روز می گویند در دست بررسی است و گاهی هم اصلا به روی خودشان نمی آورند و ... انگار نه انگار که مردم همه کاره اند و به اعتبار اجازه آنان شما چند روزی مسئولیت دارید و بدتر اینکه گاهی این برخوردهای خبری چنان توهین آمیز می شود که انگار مردم ایران مشتی حیوانند و هیچ نمی فهمند و...

حالا ای کاش قضیه فقط نادانی صدا و سیما و نهادهای رسمی خبری در حوزه سیاست بود ... بدبختی این است که از روضه امام حسین تا عید غدیر و آیات قرآن همه را با هم می آمیزند وبا باور رنگ باخته بخشی از نسل جوان بازی می کنند و حتی در عرصه سیاست تنها برگ هنوز اندکی  باقیمانده یعنی ولایت فقیه و رهبری فهیم و تنها را برای پوشاندن بی عرضگی و ناتوانی خود هزینه می کنند و ...

در ماجرایی مانند انفجار شیراز این موضوع دوباره به چشم آمد: مردم بعد از ساعت ها سکوت از حادثه تصادفی بودن انفجار یک کپسول گاز تا توطئه بیگانگان و از آسیب های جزئی تا کشته و زخمی شدن صدها نفر را شنیدند! چه چیز را باور کنند؟ یکی نیست بگوید برادران بزرگوار وقتی تمام اهتمام نیروهای انتظامی و امنیتی شد دستگیری چند جوان در یک زیرزمین و بعد اعلام افتخار آمیز خبر ضبط آلات موسیقی آنها و  ... وقتی تمام مشکل آقایان شد اندازه روسری خانم ها معلوم است نخ از دست در می رود و ...
 
 
اظهار نظر
مشارکت در بحث
58385 | مسعود  - ديپلمات   |2008-04-21 10:19:57|IRAN
درود بر تو اي مرد فهيم . جانا سخن از دل ما مي گوئي
ايدك الله تعالي به نصره.
58510 | عليرضا   |2008-04-21 15:13:24|IRAN
ببنيد جامعه ما چقدر به فلاكت افتاده و بين مردم و مديران فاصله ايجاد شده كه بيان يك واقعيت محض، اينگونه واكنش و استقبال عمومي را بر مي انگيزد!
اين نكته را در نظر داشته باشيد كه آمريكاييها مدعي اخلاق و كرامت و تعالي خداگونه شدن انسان نيستند. آنها مدعي نيستند كه مي خواهند مردم را به بهشت ببرند! اما...اين سوي خط، اين مديران جامعه ما هستند كه مدعي اخلاق و فضيلت انساني، تقوا و زهد و صداقت هستند و اينگونه سخن مي گويند و رفتار مي كنند.
واي بر ما اگر ديگران در عمل به موازين اخلاقي از ما جلو بيافتند(كه بدبختانه اينگونه هم هست!)
فاصله بين ما و آنها بسيار بيش از آن است كه تصوير شده است. با اين نگاه، مديران جامعه ما بايد به جاي ارائه برنامه براي مديريت جهان بايد صادقانه! به فكر جلب اعتماد از دست رفته مردم باشند.
58386 | حميدي   |2008-04-21 10:20:14|IRAN
با سلام
چه عجب! بالاخره يك نفر هم پيدا شد و "دو كلمه حرف حساب" را بيان كرد.البته نه در قالب طنز بلكه در قالب انتقاد واضح.
58392 | احمد   |2008-04-21 10:30:49|JAPAN
فقط اینو میشه گفت که عالی نوشتی . دستت درد نکنه
58400 | ناشناس   |2008-04-21 10:42:26|IRAN
مرحبا درد جانبازان ودوست داران نظام واسلام را گفتی
58401 | دوست   |2008-04-21 10:45:02|IRAN
موفق باشي اقاي زائري
راه درستي را انتخاب كرده اي و ميداني كه اين راه سخت و پر از بلا و فتنه است. به ويژه حسادت رفقاي سابق و خشم متحجرين دامنگيرت خواهد شد اما با صبر و توكل به خدا كلام حقيقت بر دلها خواهد نشست و العاقبة للمتقين
58403 | محمد   |2008-04-21 10:52:45|IRAN
حرف حساب که جواب نداره! ای کاش برخی از مسئولین سر سوزنی،فقط سرسوزنی تدبیر و دور اندیشی داشتند و به آگاهی و شعور مردم احترام می گذاشتند و البته کمی هم از خدا می ترسیدند!
58404 | اشكان   |2008-04-21 10:53:21|IRAN
درست متوجه نشدم اگر جمهمري اسلامي دروغ كوچك نزند انوقت ميتواند دروغ بزرگ به خورد مردم بدهد؟ اقاي عزيز دروغ بد و مذموم است چه كو چك و چه بزرگ. راستي شما ميدانيد كه جمهوري اسلامي را به دروغگويي متهم ميكنيد ؟ ايا مسولين جمهوري اسلامي نظر شما را قبول دارند؟
58409 | نادر  - دستت درد نکنه   |2008-04-21 11:11:06|IRAN
بابا بعدازکلی وقت دلم خنک شد دمت گرم آقا مردونه حرف زدی!
58412 | علی  - احسنت   |2008-04-21 11:16:29|IRAN
خدا رحمت کنه پدر و مادر شما را! ای کاش گوش شنوایی هم بود و ای کاش بعضی از مسئولین قدری به اندازه ی یک طنز نویس فکر می کردن!
58413 | خدائی  - خطر!   |2008-04-21 11:16:40|IRAN
فوق العاده بود، اما امیدوارم این مقاله نیز به خیل ابهامات و تکذیبیه ها نپیوندد و مجال برای واقع نگری ،روز به روز در بین جامعه مدیریتی کشور بیشتر ایجادگردد.چرا که در غیر اینصورت باید منتظر روزی بود که نسلهای بعد به میدان بیایند و یک طوفان شدید در برابر این نوع ساده انگاریها به جریان بیفتد و همه چیز را در هم نوردد.طوفانی که می تواند یک نسیم آرام و دلپذیر باشد!
58415 | با خبر  - دروغ-دوغ=کشک   |2008-04-21 11:19:37|IRAN
به نظر شما چه کسی دروغ می گوید .
آیا اگر کسی به شما دروغ بگوید شما متوجه نمی شوید ؟!
که اگر نشوید نشان از ضعف فهم و درک شما دارد .
در سایر کشورها نیز همین است . اگر کسی از خارج دروغی بگوید و شما که در داخل به آن خبر دست چندمی دروغ توجه بیشتری بکنید نشان از بد فهمی و مرغ همسایه غازه است !
به نظر بنده ، شنونده باید عاقل باشد ، نه بد بین و نه خوشبین .
ضمن اینکه بیگانگان علی الخصوص آمریکاییها (سیاستمداران) در دروغگویی خبره هستند و کار از کوچک و بزرگ گذشته است .
شدت نفوذ رسانه ها در آمریکا به حدی است که اگر بگویند بوش برادر بن لادن است همه باور می کنند و البته رسانه های صهیونیست در این امر تاثیر بسزایی دارند .

همه این حرفها که بگوییم ما بلد نیستیم و فلانی بلد است دروغ بگوید فقط کشک است و بهتر است ما ابتدا فهم دروغ شنوی خود را بالا ببریم و بعد نظر در مورد مردم و مسئولین بدهیم .
58417 | سهراب   |2008-04-21 11:23:19|
من اين اقاي زائري را نمي شناسم ولي خوب حتما پشتش به جايي گرمه كه ايجوري حرف مي زنه.

مي بينيد چقدر بدبخت شديم كه كسي مياد و همون حرفهايي كه ما همه مي دونيم و تو كوچه و بازار به هم ميگيم رو ميزنه ، فكر مي كنيم كه يه قهرمانه.

مي دونين چقدر بدبختيم كه كسي كه حرفهاي عادي ما رو ميزنه برامون جالبه ، در حاليكه بايد كسي چيزي بهتر از ما بگه كه برامون جالب باشه.
58439 | روانشناس كوچك   |2008-04-21 12:09:08|IRAN
آقا سهراب عزيز پيشنهاد ميكنم چند تا كتاب روانشناسي مثبت انديشي بخوان. تو با اين روحيه خرابت كه دائم احساس بدبختي مي كني خداي نكرده در زندگي واقعي از خوشبختي دور مي ماني ...

حرص و جوش و فعاليت سياسي جاي خود ولي در زندگي شخصي ات سرزنده و خوشبخت باش.
58468 | سهراب   |2008-04-21 13:04:26|
از حسن توجه شما ممنونم.
شما هم موفق و خوشبخت باشيد.
58491 | مقداد   |2008-04-21 13:49:45|IRAN
سهراب جان ما دوباره شما رو زیارت کردیم.خوش اومدی!
یک نکته! حرفی که می زنی درسته اما توجه کن که بعضی چیزا باید اینقدر گفته بشه تا حالت رسمی بگیره و هنجار اجتماعی بشود.اینط.ری حالت حقوقی میگیره و قابل پیگیری میشه .روند سخت و طاقت فرسایی است اما چاره یی نیست .تقریبا کشور های اروپایی همه این روند را طی کرده اند. مطمین باش اگر 5سال دیگه این مقاله رو بخونی اصلا انتقادی نخواهد بود(با فرض پیشرفت ازادی و...) .
در ضمن مقاله قلم خوبی داشت اما عادی بود و نکته ی واقعا خاصی نداشت.
58420 | حقگو   |2008-04-21 11:27:24|IRAN
کو گوش شنوا ،اکثرمردم درکوی برزن این مطالب را بین هم رد وبدل می کنند . این موضوع برمیگرده به عدم پاسخگو بودن کلیه افراد مسئول به مردم وازطرفی چون هم فکران هم میباشند سعی برپوشاندن حقایق دارندتامبادا آبرویشان بریزد.
58429 | ح-خانجانی   |2008-04-21 11:41:28|ITALY
جناب آقای زائری
اگر خود شما این انصاف و صداقتت را به چیز دیگری نفروخته ای، و صادقی چون خدا ترسی، نه اینکه در اینجا صادقی تا در جای بزرگتری خیانت کنی ، دستت درد نکند و خدا همیشه به همراهت باشد.
58430 | فرشيد  - farshid28@yahoo.com   |2008-04-21 11:43:19|IRAN
به نام خدا
انتقاد منشا تحول و پيشرفت است حتي اگر بي رحمانه و غير منصفانه باشد . من ايرانيم و كشورم و فرهنگ غني آن را دوست دارم همه آن را هم قبول دارم منابع و مشكلاتش را هم ميخواهم . به هيچ بيگانه اي هم اجازه دخالت نمي دهم حتي اگر بخواهد براي من رفاه بياورد . من خودم كشورم را ميسازم و مشكلاتش را هم تحمل ميكنم . اما از همه حقوقم هم ميخواهم استفاده كنم از جمله حق انتقاد و اعتراض در هر زماني و به هر كسي . چه تمام مسوولين بايد پاسخگوي من باشند . هيچ مسوولي نبايد حق داشته باشد منتقد خود را تخطيه يا تهديد يا خداي نكرده تحقير كند . آقاي زايري خوب شروع كرده ايد باشد كه مسوولين به خود بيايند و قدر و قيمت اين مردم عزيز و فداكار و زحمتكش را بدانند. انشاالله
58433 | ناشناس   |2008-04-21 12:14:04|IRAN
واقعا صحبت های درست و به جایی کردند.
اما جناب اقای زایری یک نکته را در نظر نگرفته اند و ان اینکه در ایران برخی خود را عین اسلام و دین قرار داده اند و گمان می کنند اگر به این افراد انگی بخورد حکومت و اسلام زیر سئوال میرود و این اشتباهی نابخشودنی است که ما سمبل ها و مثال هایی را برای اسلام معرفی کنیم که هر آن امکان اشتباه و خطا را دارند کما اینکه نمونه های بسیاری نیز رخ داده است. مثلا در شورای نگهبان یک نفر خود را ترازوی سنجش التزام به اسلام دیگران قرار میدهند حال اگر خطایی از اینان سر بزند آنگاه همگان آن را به پای دین ومذهب میگذارند. خطا از افرادی که در کارهای اجرایی و حکومتی نیز اصلا چیز غیر قابل هضمی نیست اما اینکه این خطا را بقول شما با آیات و روایات و اعتقادات مردم سعی در لاپوشانی داشته باشیم بد است. چرا که اسلام دشمن سر سخت تظاهر و ریا است .
در صورتی که در آمریکا چنین نیست و سناتورها را نماد حکومت و کشیشان را نماد مذهبشان قرار نمیدهند و این افراد تنها در راستای نیل به اهداف حکومت( درست یا نادرست ) و مذهب تلاش می کنند حال اگر اشتباهی از آنان سر بزند همه براحتی قبول می کنند که این اشتباه از جانب شخص آنها بوده و نه حکومت.
58435 | آرش   |2008-04-21 11:56:07|IRAN
همه اين حرفها حرفهاي كوچه بازاري و عاميانه مردمه ولي چه فايده داره چه مشكلي رو حل ميكنه و اصلا چيكار ميشه كرد شايد وقتي مسئولين خبر شن كه ديگه دير شده باشه فعلا كه همه سر خودشونو كردن زير برف و چيزي كه به جائي نرسد فرياد است .
58438 | فانی   |2008-04-21 12:07:14|IRAN
خوبي مشاركت در بحث سايت الف اين كه مي‌فهميم خوانندگان اون رو يا ضد انقلاب تشكيل مي‌دهند يا ضد دولت مكتبي. با آرزوي موفقيت روزافزون براي همه خونخواران نظام جمهوري اسلامي
58484 | مهدی  - کلمه ای بنام «ضد»   |2008-04-21 13:37:23|IRAN
عجبه کلمه ایست این «ضد» و این فرهنگ «ضدیت» و این مردمان «ضد» شناس.
58505 | ناشناس   |2008-04-21 14:29:07|IRAN
اقای فانی
نمی دانم چند سالتان است ولی این را میدانم که هنوز مفهوم ضد انقلاب و دولت مکتبی را درک نکرده ای . ضمنا هنوز نفهمیده ای که توهین به عموم شایسته یک انسان متدین و با اخلاق نیست . نمی دانم درد شمااز کجاست .ایا فقط خواستید حرفی بزنید و فحشی نثار خوانندگان کنید و یا هدف دیگری داشتید ولی با این جملات قطعا من یکی که به اندازه یک ذره به دیدگاه شما بها نخواهم داد . برادر ضد انقلاب کسی است که تا نتقاد شنید فوری شروع به متهم کردن این و ان کنید . اگر شما مرد میدان و ادم فکوری هستی از فحش و ناسزا بپرهیز . چهارکلمه حرف حساب بزن و این نااگاهان دنیا گرا را از نا اگاهی
در بیاور. اگر سن و سال و سطح تحصیلاتتان را میدانستم شاید میتوانستم بهتر قضاوت کنم .
58547 | ناشناس   |2008-04-21 17:18:03|IRAN
اقای فانی عجب حرفی زدی :

"با آرزوي موفقيت روزافزون براي همه خونخواران نظام جمهوري اسلامي"!؟
58568 | عليرضا   |2008-04-21 19:00:00|UNITED STATES
من به اين كامنت را مشكوك مي دانم. چون صدر و ذيل آن متضاد است.اين نظر راه انتقاد را مي بندد.
در اين كامنت ( با نام فاني) به همه كاربران توهين شده است. البته راي منفي كاربران ضد انقلاب! هم برايشان بايد كوبنده باشد تا بدانند نبايد به شعور جمعي توهين كرد.
البته شيوه بيان ايشان هم معرف گونه اي از افراد است كه همه ما در اين مملكت و در ينگه دنيا هم مي شناسيم كه منطق آنها اين است «يا با ما باش يا عليه م هستي»!
مخصوصا جمله گستاخانه آخرشان نشان از دانش و فهم! بالاي نويسنده دارد (به همين دليل معتقدم نظر صادقانه اي نيست با هدف ايجاد واكنش در كاربران بيان شده است).
58441 | حميد  - دمت گرم خيلي مردي   |2008-04-21 12:14:18|IRAN
سلام خدمت آقاي زائري عزيز
خوشحالم كه بالاخره يك مرد پيدا شد و دو كلمه حرف حساب زد...
دمت گرم حاجي....خيلي مردي....ايوالله
58442 | ناشناس   |2008-04-21 12:16:38|IRAN
انا لالله و انا عليه راجعون
بدينوسيله فوت آقاي زائري مردي راستگو و دير انديش را به عموم مردم تسليت عرض مي نمايم.

ايشان دُر گفت ، ولي دير گفت.
58444 | ناشناس   |2008-04-21 12:18:21|IRAN
اقای زائری شما میخواهید بگویید این جماعت هم ادم درست وحسابی دارند بابا ما شماها روشناخته ایم وگول این حرفها رو نمی خوریم بی خود خودتو جزئ مردم جا نزن ما همه شما رو دروغگو میدانیم والسلام
58445 | ابراهيم قنبري   |2008-04-21 12:18:50|IRAN
به نام خدا
الحمدالله با شروع سال جديد شاهد اهتمام ورزي جريان اصولگرا به سروسامان بخشي به وضعيت اسفناك فرهنگ عمومي هستيم ، در مذمت دروغ ( بزرگ و كوچكش تفاوتي ندارد ) بزرگان دينمان بسيار كوشيده اند ، اميدوارم همزمان با شكوفايي فرهنگي شاهد اضمحلال اين ام الآفات و بدتر از آن دروغ باوري و دروغ پذيري نزد جامعه باشيم .
58446 | سرکانی   |2008-04-21 12:20:21|IRAN
امید وارم مسئولین محترم نظام به گفته های زائری عزیز به دید مثبت ودلسوز نگاه کنند وکمی بخود بیانن نه اینکه مگث سفتانه به دنبال نقطه ضعف آن باشند .وکاهی را کوه کنند که حرف دل ایشان حرف دل غالب مردم است.به امید سرافرازی حکومت اسلامی در کل جهان.
58447 | مهدی  - هر چه بگندد نمکش می زنند   |2008-04-21 12:23:00|IRAN
احسنت،
اونوقت معلوم نیست به پشتوانه کدام عقل و حدیث و سنت، آقایان می خواهند امنیت اخلاقی جامعه را با ریختن مامور در شرکتهای خصوصی تامین کنند.
واقعا اگر این کارها خوبست، چرا از طالبان ایراد می گیریم؟
58451 | سلام   |2008-04-21 12:45:41|IRAN
این یکی از بهترین مقالاتی بود که خوانده ام. شما را به خدا این مقاله را در روزنامه ها سایت ریاست جمهوری نمی دانم هر جا که بشود همه آن را ببینند بگذارید . اصلا به در خانه همه مسولان بفرستید . ببرید و بگویید چند بار از رویش بخوانند و حتی چند بار بنویسنددددد. شما را به خدا حرف راست بزنید. آقای رییس جمهور شما که می گفتید می خواهم معرفی کنم افرادی که به کشور خیانت کرده اند. پس چرا نمی کنید چرا اینقدر محافظه کارید نکند خود شما هم وابسطه ای دارید و یا.... تمام حرف مردم این است که حرف راست بزنید. آنقدر گفتید و از کیسه قرآن و پیامبر و اسلام و امام و رهبری مایع گذاشتید که ما هم همه را دروغ می پنداریم نکنید این کار را با مردم. شما را به خدا اگر کسی خطایی کرد به مردم اعتماد کنید و راستش را بگویید. همین
58452 | مهدي  - گامي مثبت   |2008-04-21 12:32:06|IRAN
اظهارات نويسنده محترم را يك گام مهم به جلو مي دانم. سوء استفاده از دين و ارزشها براي سرپوش نهادن بر برخي بي لياقتيها در جمهوري اسلامي به يك سنت تبديل شده است. اين قضيه متاسفانه برخي از جوانان را به سمت گرايش به سكولاريسم سوق داده است. درباره ريشه هاي اين قضيه به نظر من بايد در محافل علمي و تخصصي بحث كرد.
58453 | شکیب   |2008-04-21 12:37:38|IRAN
ايكاش خطوط قرمز خودساخته اي كه در كشور بوجود آمده روزي برداشته شود تا مشخص شود چقدر حرف حساب وجود دارد كه از ترس و وحشت گفته نمي شود. بسياري از دروغهاي بزرگ در سايه سانسور رسانه ها ي داخلي و يكه تازي صدا و سيما بخورد مردم مي رود .
58454 | کارمند   |2008-04-21 12:49:22|IRAN
سلام
خوشم اومد حرفه خیلی ها همین بوده و هست چرا نباید حقایق را به مردم بگیم چرا اخبار ها باید از 100 کانال فیلتر بشند با مردم رو راست باشید چی میشه مگه اینم به سیاست ربطی داره ؟
ولی نویسنده چه جرئتی داشته اینو نوشته و الف چه شهامتی داشته که اینو پخش کرده مرهبا به به
58455 | محمدجواد  - تشکر   |2008-04-21 12:42:49|IRAN
خدا خیرت بده مسلمون. ای کاش این مشکل بزرگ در نظام جمهوری اسلامی حل میشد تا مسئولین اینطوری خون شهدا را پایمال نکنند.
58456 | حسن  - شیراز   |2008-04-21 12:45:40|IRAN
هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک



باید بگم طرف زور داره میتونه تو هم اگه زور داری انجام بده بخند
58457 | ناشناس   |2008-04-21 12:50:56|IRAN
سلام
خدا خیرت بدهد که نیکو گفتی و درد مردم را بازگو کردی.
58461 | ناشناس   |2008-04-21 12:56:16|IRAN
بابا چیه شلوغش کردین .. هنر کرد .. خوب اینو که همه مون میدونیم و همه مسئولین هم می دونن ولی کو گوش شنوا .. اینقدر شلوغبازی نداره که مگه ایشون چیز جدیدی کشف کرده یا نظریه جدیدی از خودش صادر کرده ؟
58463 | نا شناس  - تو کجا بودی تا حالا .......   |2008-04-21 12:58:27|IRAN
فقط میخوام بهت بگم خیلی مردی........................... کارت درسته تا کی ما باید همه چیز رو بدونیمو کتمان کنیم که......... خلاصه خیلی حرفت حرف بود .
58470 | دارا   |2008-04-21 13:07:06|IRAN
دو حدیث از معصومین:
1- وای بر کسی که دروغ را ترک نکند چه شوخی و چه جدی
2- حق و باطل به افراد شناخته نمی شودبلکه حق را و باطل را بشناس تا اهلش را بشناسی
58477 | محمد   |2008-04-21 13:54:22|IRAN
1- جناب عالی چند سال آمریکا بودی؟
2- طبق قانون کسی که متهم است باید در دادگاه به جرمش رسیدگی شود نه در محافل خصوصی و تو موبایل مردم و این جور جاها؟ اگه ذره ای سواد و قانون بلد باشی.
3- اگه میخوای انتقاد کنی باادب انتقاد کن.
4- چطو اون موقعها که ما میگفتیم رفسنجانی بالا چشمش ابروئه شما و امثال شما یاد مقایسه ایران و آمریکا نبودین؟ حالا شدین دایه ی نظام؟
5- با نظرت نسبت به زرغامی موافقم.
6- اون موقع که دغدغه اصلی دولت تعداد موی عریان دخترا بود گذشته. آقا پاشو صب شده بیدار شو بابا. بلند شو!
7- ا
58523 | ناشناس   |2008-04-21 15:57:57|IRAN
محمد آقاي عزيز!
1. لازم نيست حتما آدم جايي باشد كه بتواند درباره آنجا سخن بگويد. ما در عصر رسانه ها، اينترنت، و ماهواره ها هستيم. مگر شما وقتي در باره حوادث تاريخي سخن مي گويي معني اش اين است كه آنجا بوده اي يا فيلم آنجا را ديده اي؟!
2. ايشان متهم نكرده اند؛ بيان واقعيت است. شما چرا اينقدر ترسيده اي؟! جامعه و مديران دچار بيماري دروغگويي را به دادگاه نمي برند!
3. بر عكس شما، نويسند را بسيار متين و مودب مي دانم كه زخم چندش آوري را، اين چنين منطقي روايت كرده اند.
در برابر بيان دردهاي جامعه صبورتر باشيد.
4. سخن شما در باره دوره آن آقا و اين آقا! قياس مع الفارق است. آن موقع بود حالا هم هست. آن موقع اينترنت نبود مطبوعات هم چنين چيزهايي را نمي نوشتند، بله قربانگو بودند. امروز - نه اينكه آزادي بيشتر است- به مرحمت ينگه دنيايي ها، اينترنت داريم و خوشبختانه اينها هم نمي توانند اينترنت را مهار كنند! امكان بيان دردها و نارساييها بيشتر شده است. و الا اين درد كهنه است ولي مصاديقش فراوانتر شده. به خودتان نگيريد!
5. اين ديگه نشد! اول كلي بنده خدا را كوبيدي ولي حالا با اين بخش موافقت مي كني؟! من هم با حرف شما مخالفم چون من« زرغامي»! نمي شناسم اما «ضرغامي» را چرا !
6. عقلم به جايي قد نداد! ساعت چنده كه داري منو بيدار مي كني؟! مگه صب! شده؟!
58479 | احمديان   |2008-04-21 13:32:20|IRAN
آقاي زائري يه جوري حرف بزن كه اگر گرفتنت ما بدونيم كجا مي برنت چونكه به قول شما اطلاع رساني درست كه انجام نمي شه اونوقت ما نمي دونيم از چه كسي بايد واقعيت را بپرسيم
58482 | محسن   |2008-04-21 13:35:48|IRAN

بنام خدا

آقاي زائري عزيز براي معروف شدن راه هاي ديگري هم وجود دارد
58500 | مهدی  - مثل کبک، مثل سر زیر برف...   |2008-04-21 13:58:12|IRAN
مثل خود شیرینی، مثل ریا، مثل خودبزرگ بینی، مثل انحصارطلبی
58486 | مسعود  - معلم   |2008-04-21 13:40:50|IRAN
سلام

در جامعه ا ي كه امر به معروف و نهي از منكر نباشد و مردم به خاطر

ترس يا براي خود شيريني به اغنيا و صاحبان قدرت احترام گذارند

وضع بهتر از اينها نميشود. وقتي توصيه هاي مقام معطم رهبري

ناديده انگاشته مي شود ديگر فرمايشات ديگران چه سود .
58494 | يلدا  - كاش گوشي بود   |2008-04-21 13:51:32|IRAN
نمي دونم آقاي زائري چه كاره‌اند؟ در چه سمتي‌اند ؟
كي بودن و چكاره بودن مهم نيست، مسئله بيان واقعيت‌ها و درمانش اصلاح واقعيت‌هااست. البته اصلاح واقعيت‌هاي نادرست!
58495 | شجاعي   |2008-04-21 13:51:47|IRAN
بايد متخصصين روانشناسي و جامعه شناسي برسي كنند كه چرا جامعه ايران دچار دروغ شده است .
چرا بسياري از مديران كشور براي توجيه كارهاي خود براحتي دروغ مي گويند . چرا رسانه ها بدون كوچكترين سوالي دروغ هاي مسئولان را منتشر ميكنند ؟
آيا هيچ روزنامه اي تلاش كرده دروغ مسئولي را افشا كند ؟ آيا ان روزنامه بسته نشده و هنوز باز است؟
آيا قوه قضائيه مسئوليتي در مقابل دروغ مسئولان ندارد. آيا دادستان كل كشور تا كنون به خود زحمت داده به عنوان مدعي العموم از دروغ مسئولان سوال كند؟
ايا رسانه ملي حاضر به افشاي دروغ مسولان است؟
آيا هيچ امام جمعه اي با دروغ گوي مديران ومسئولان برخورد كرده و انرا افشا نموده است ؟ ........
با چنين شرايطي انتظار داريم دروغ نگويند؟
اناني كه براي حفظ اسلام و دين و جمهوري اسلامي (قدرت) دروغ مي گويند بدانند كه دروغ گويي دشمني با خداست و بادشمني خدا نمي شود دين را حفظ كرد.
58497 | ahmad  - عواقب این رفتارها دین گریزی   |2008-04-21 13:53:58|IRAN
یکی از جامعه شناسان که استاد دانشگاه نیز میباشد و من اونو خیلی قبول دارم به من گفت اگه به همین منوال پیش برود روزی خواهد رسید که از مسلمان ماندن خود شرمنده خواهیم شد با اینکه میدانم این نظر را درج نمی کنید ولی مینویسم البته الان هم خیلی ها به درجه ای از شرمندگی رسیده اند و در ادارات و دانشگاه ها به دلیل اینکه انگ نماز خواندن به آنها نزنند مخفیانه در اطاق خود در را قفل میکنند و نماز فردی میخوانند و هرگز به نماز جماعت نمیروند شما ببینید در اداره جات حتی یک درصد کارمندان هم به نماز جماعت نمیروند به خدا ما به بیراهه میرویم و جوانان از دین کم کم دارند متنفر میشوند خدا آخرو عاقبت ما را بخیر کند
58504 | ناشناس   |2008-04-21 14:25:41|IRAN
چه ربطی داشت احمد جان
58507 | بی خیال   |2008-04-21 14:49:27|IRAN
بابا چه خبره حالا اومدیم راستشو گفتن چی توی جیب ما و شما می رود و کدام مشکل و درد این جامعه حل می شود آقایان تو را بخدا اینقدر خودتان را با این مسائل کوچک ( به زعم خود بزرگ ) درگیر نکنید حالا هم که مطلب را به شما نگفتن که باز هم شما فهمیدید . گرچه من هم قبول دارم دروغ و کتمان چیزی بد و نکوهیده است این یکی را فهمیدید آیا دروغ های بزرگتر را نیز فهمیدید
58517 | بهرام   |2008-04-21 15:45:45|IRAN
واقعا که مقاله خوبی بود . هرچند که همه این حرف ها را در کوچه بازار می شنود ولی بهر حال انعکاس آن در یک رسانه بسیار خوب است.
راستی اگر واقعا همه روحیه نویسنده این مقاله را داشتند و در مقابل دوغگویان می ایستادند اینان باز هم این چنین جرات می کردند که در قبال هر اشتباهشان دروغ تحویل جامعه دهند؟
58518 | مهدی  - علت اصلی   |2008-04-21 15:49:53|IRAN
به نظر من مشکل اینه که هم حکومت و هم دولت خود را عین دین و دین مداری به جامعه معرفی می کنند تا مردم متدین از آنها پشتیبانی کنند در صورتی که حکومت و دولت و مقامات حکومتی ما در ایران یک شکل حکومت و مسئولانی هستند مثل بقیه جاهای دنیا!
تا زمانی که حکومت خود نخواهد که اصلاح گردد و راه و انتقاد را باز و هزینه انتقاد را از بین نبرد این داستان ادامه خواهد داشت و تملق و چاپلوسی و لاپوشانی افزایش خواهد یافت.
58519 | زمان   |2008-04-21 15:51:02|IRAN
برادر من جناب آقاي محمد رضا زائري

سلام عليكم

در مورد دروغ ها كاملا" با شما موافقم .
اما نگفتيد كه دروغ آمريكاييها به حساب كه تمام ميشود؟ و دروغ ايرانيها به حساب كي ؟
58526 | ناشناس  - re: عواقب این رفتارها دین گری   |2008-04-21 15:59:48|FRANCE
یکی از جامعه شناسان که استاد دانشگاه نیز میباشد و من اونو خیلی قبول دارم به من گفت اگه به همین منوال پیش برود روزی خواهد رسید که از مسلمان ماندن خود شرمنده خواهیم شد
لطفا جامعه شناسانی را که بیش از حد جذب تئوری های جامعه شناسانه غرب شده اند جدی نگیرید. جامعه شناسی که از رفتارهای بد چهار تا مسلمان نتیجه میگیرد از مسلمان بودن شرمنده است بیشتر از جامعه شناسی به خود شناسی نیازمند است. ضمنن کاش اینجور جامعه شناس ها یک مقدار روی افراد دور و برشان تجدید نظر کنند تا ده نفر را تمام مسلمانان نپندارند و جو زده نشوند.
58527 | arshia  - arshia_mm2000@yahoo.com   |2008-04-21 16:03:44|IRAN
با سلام
متن بالا را خواندم من نيز خود موارد بسياري را در مورد پيوند زدن افراد با آبروي نظام ديده ام
ولي دوست عزيز اگه خودت از ماجراي آن فرمانده اطلاع موثق بطوريكه خودت بتواني در دادگاه شهادت دهي نداري در مطرح كردن آن در اين متن بطور ضمني آن اعمال شايعه شده را چه درست وچه نادرست به او نسبت داده اي كه اين خود نيز دروغي بزرگ است .
برگتر از هر دروغ ديگر كه آمريكا بگويد. اگر به روز قيامت اعتقادي هست كه هست! باور كنيد اين تهمت ها از هر دروغ ديگر بزرگتر است
خواهشمندم در ارائه مطالب دقت نمائيد تا حين انتقاد از يك عمل بد خودمان مروج عمل بدتر نباشيم
با آرزوي عاقبت خير براي همه دلسوزان كشور عزيزمان ايران
58528 | رضا   |2008-04-21 16:05:49|CANADA
در هر مرام و مسلکی دروغگویی مذموم است. متاسفانه در کشور ایران بدلیل وجود نظریه تقیه در فقه شیعی و مصلحت اندیشی این موضوع جنبه خاصی بخود گرفته و بدون اینکه فرد گوینده متوجه عواقب شوم آن باشد با این توجیه دروغ میگوید. در کشورهاییکه دموکراسی و حقوق انسانها بیشتر مورد توجه است مسیولان کمتر دروغ میگویند، دلیل این امر وجود جریان آزاد اطلاعات است و اینکه دروغگو زود رسوا میشود. نویسنده محترم برای گفتن سخن خود بدلیل عدم آزادی بیان مجبور شده تا دیگران را هم دروغگو جلوه داده و بدین ترتیب خرف خود را بزند. این هم روشی است که مختص ایرانیان است.
58535 | ناشناس   |2008-04-21 16:47:56|IRAN
در تاييد اظهارات نويسنده مقاله حضرت امير (ع) يكي از دلايل سقوط حكومتها را رها كردن اصول و چنگ زدن به فروع ميدانند.
58552 | محسن   |2008-04-21 17:29:31|SAUDI ARABIA
سلام
يك تفاوت ديگر هم وجود دارد. آمريكا اگر دروغ مي گويد، تميز دروغ مي گويد. آنجنان بسته بنديش مي كند و غير مستقيم مي گويد و آنچنان فضا سازي مي كند كه كمتر كسي شك مي كند.
اما ايران آنقدر آشكار و خشن دروغ مي گويد كه واقعا گاهي ادم خنده اش مي گيرد. آقاي پورزند يكدفعه توي تلويزيون ظاهر مي شود و يكدفعه 180 درجه بر خلاف نظريات قبليش نظر مي دهد!‌بعد روي اين تبليغ رسانه اي مي شود كه خودش اعتراف كرد و ...
آقاي افشاري مي‌ايد توي تلويزيون و مي گويد قصدم براندازي نظام بود! دوباره همه به به چه چه مي كنند كه ببين خودش گفت! چند وقت بعد آقاي افشاري در وي او اي پيدايش مي شود و همه را پس مي گيرد و نظام را ضايع مي كند.
در مورد مرگ زهرا كاظمي به جاي اينكه مسبب آن را معرفي و محاكمه كنند، مي گويند علت مرگ برخورد سر به يك چيز سخت و يا برخورد يك چيز سخت به سر او بوده!
براي حرام كردن چند آدم دست چندم از نظر سياسي، يكدفعه موضوع كنفرانس برلين را علم مي كنند و حتي وقايع آن را در تلويزيون نشان مي دهند و وا اسلاما راه مي اندازند، اما وقتي روزنامه جناح خودشان خرابكاري مي كند همه ساكت مي شوند. نمونه اش ويژه نامه كژراهه جام جم كه در آن با آب و تاب نام چند تئوريسين ضد نظام جمهوري اسلامي را تبليغ مي كنند و از آثارش استفاده مي كنند و وقتي با سند و مدرك به اينطرف و آنطرف گزارش رد مي كني، همه از كنارش مي گذرند.
فكر مي كنند اينطوري نظام حفظ مي شود. در صورتي كه اينطوري نظام را از بنياد مي پوسانند.
58605 | ناشناس   |2008-04-21 23:36:25|CANADA
منظورتان از دروغهاي زيبا,در بسته بنديهاي قشنگ, كه كسي شك نميكند اين است كه آمريكا ميگويد:

-شكنجه نميكنيم و بعد ابوغريب به بازار مي آيد؟
-شكنجه نميكنيم و بعد مشخص ميشود كه اعضاي كاخ سفيد دستور شكنجه را شخصا صادر كرده اند؟
-به حريم خصوصي مردم احترام ميگذاريم و بعد گندش در مياد؟
-و...

واقعا باورم نميشود كه وقتي تمام دنيا به دروغهاي آمريكا ميخندند, براي امثال شما هنوز مرغ آمريكا غاز است! جاي تاسف دارد.
58606 | ناشناس   |2008-04-22 00:10:30|SAUDI ARABIA
آقا يا خانم ناشناس
شما از خارج از دريچه هاي سياسي هم مي توانيد به موضوع نگاه كنيد. اگر مثالهاي من آقاي پورزند و آقاي افشاري و كنفرانس برلين بود نه به خاطر دلبستگي سياسي كه به خاطر اين بود كه خود صدا و سيما بر خودش چوب حراج به نفع يك جريان سياسي زده است.
شما موضوع ابوغريب را مثال مي زنيد اما جوانبش را نكاه نمي كنيد. ابوغريب هم دقيقا يكي از همان مثالهاي دروغ قشنگ و تميز گفتن آمريكايي هاست. موضوع ابوغريب پوششي براي انحراف افكار عمومي از چيز ديگري بود و برخي چه ساده تحليل مي كنند كه موضوع ابو غريب لو رفت. آخر عزيز من در جايي كه تحت كنترل كامل پنتاگون است، چطور امكان دارد چيزي به بيرون درز كند كه دقيقا در جهت متضاد منافع پنتاگون باشد؟ شما با مفهوم افشاي برنامه ريزي شده اطلاعات آشنايي داريد؟ فكر مي كنيد مكانيزم حفظ اطلاعات آنها مثل ما متكي بر حافظه افراد و جون من نگو تو بميري نميشه و امثال اينهاست؟ نه برادر يا خواهر من به هيچ وجه نمي شود باور كرد كه موضوع ابوغريب لو رفت. همان موقع كه من و شما خوشحال بوديم كه آمريكا در مورد ابوغريب ضايع شد، داشت اتفاق ديگري مي افتاد ...
وانگهي من و شما دايره كسب اطلاعاتمان محدود به همين ايران است. چيزي كه از پنتاكون و سيا بيرون مي ايد راهبرد جهاني افكار عمومي را در نظر مي گيرد. بازتاب ابوغريب آنقدر انبوه و كلان كه ما فكر مي كنيم نبوده است. دست اخر هم موضوع ابوغريب تبديل شد به ژست دموكراسي و اينكه ببينيد ما در امريكا چقدر آزادي داريم و ...
و در نهايت فرض را بر اين بگيريم كه ابوغريب لو رفت. شما درباره مافياي صهيونيستي حاكم بر جريان رسانه اي چه مي گوييد؟ آيا غير از اين است كه با دروغ سلطه خود را بر افكار عمومي حفظ كرده اند؟ آيا با دروغ گويي هايي از جنس صدا و سيما كه تقش چند روز يا چند ماه بعد در مي آيد مي توان چنين كاري كرد؟
واقعيت را بايد پذيرفت. آنها قشنگ دروغ مي گويند و دليل نمي شود تا كسي اين را گفت حتما دو خردادي است يا برايش مرغ آمريكا غاز است و ...
58556 | الهام   |2008-04-21 17:49:54|IRAN
اگر آمريكاييها دروغ بگويند كسي از آنها انتظار ندارد.اينهاييكه ادعاي دين آنهم از نوع نابش را ميكنند وقتي دروغ مي گويند فاجعه است و كوچك و بزرگ ندارد و به نام دين تمام مي شود.
58559 | جعفر دولتیاری  - همه چی فدای مصلحت اندیشی   |2008-04-21 18:13:08|IRAN
شما بیاید در شهر کرج ببینید چه جوی علیه ناجا بوجود آمده است .آنوقت فرمانده ناجا می آید و با تمام قوا از فرد خاطی دفاع می کند .یا در شهر مشهد وقتی فرزند یکی از روحانیون با نفوذ این شهر بدلیل فساد مالی گرفتند قوه قضائیه ایشان را بخاطر نفوذ پدرشان تبرئه کرد و حالا نزد مردم مشهد بروید و ببینید این مصلحت اندیشی ها چه بر سر اعتماد مردم با قوه قضائیه آورده است .
58562 | مهدی   |2008-04-21 18:21:47|UNITED STATES
مشکل از اینجا شروع میشود که آقایان در رسانه ملی و سایر خبرگزاری های دولتی کشور یاد گرفته اند که "برای حفظ اسلام و نظام دروغ مجاز است". متاسفانه دایره موضوع "حفظ نظام" را بقدری گسترش داده اند که برای هر خبری که منافع جناحی و سیاسی خودشان را تامین کند با توجیه "حفظ اسلام و نظام" براحتی دروغ میگویند. فراموش نکنیم صداقت در گفتار شاخص جداکننده مومن از منافق است. جالب است که به بهانه حفظ اسلام آقایان به سمت نفاق پیش میروند.
58579 | somebody  - واقعیت   |2008-04-21 19:41:41|UNITED ARAB EMIRATES
اصولا سیاست یعنی دروغ اگه نگی سیاستمدار نیستی فرقی هم نمیکنه کجای دنیا باشی، اما اینم در نظر بگیر هر سیاستمداری با توجه به فرهنگ و اعتقادات مردمش دروغ میگه، ناراحت نشید اما این حد ما هستش که اینجوری بهمون مگن.با خومون رو راست باشیم. 70 میلیون باید سطح خودشون رو بالا ببرن اونوقت دروغ ها هم عوض میشه.
58592 | ه  - م   |2008-04-21 21:01:36|IRAN
آقای زائری خدا وکیلی پشتت به کجا گرم است حرف دل آحاد مردم را گفتی و دست سایت الف درد نکند یا شما را دوست دارد یا سرت را به باد میدهد.((مواظب خودت باش))
58594 | اسماعيل  - كار بد...   |2008-04-21 21:03:33|IRAN
دروغ كار خيلي بديه!
بچه ها دروغ گو دشمن خداست!
بياد دروغ نگويم
دروغگو بد بد بد.......!
58595 | غلام پور   |2008-04-21 21:12:29|IRAN
جانا سخن از زبان ما می گویی . ولی واقعا چه فایده
58603 | بینام   |2008-04-21 22:36:17|FRANCE
حضرت زائری
می گویند نوش داروئی و بعداز مرگ صحراب آمدی. این حرفها را خیلی دیر زدید، اما از کسانی هم که سالهااست این سخنان را می گفتند حرف شنوی نکردند. این که این حرفها را مدتهااست که در کوچه و بازار می شنویم درست است. اما ازاین به بعد باید ببینی چه هشدارهائی را به مسئولین بدهی که نتیجه طبیعی وضع موجود خواهد بود. اگر بیشتر بنویسم نوشته ام را منتشر نخواهند کرد. درست به همین دلیل خودسانسوری است که کار به اینجا کشانده شده است. رسانه های ما از مردم عقب ترند به جای اینکه پیشرو باشند. درد اصلی اینجاست.
58604 | محمد مهدی   |2008-04-21 23:22:41|IRAN
زایری عزیز در همین رابطه لطف کنید به ارشیوتان مراجعه کنید و لیستی از اعمال مشابه که توسط دیگر مقامات ومسئولین صورت گرفته و بخاطر حفظ نظام ومقام ومصلحت خودشان نه مردم با وقاحت تمام به مردم دروغ گفتند وحقایق را تحریف کردند ارایه دهید.
58607 | شیده   |2008-04-22 00:18:40|IRAN
واقعا شرم اوره دیگه لازمنیست از امریکا دفاع کنید که دست همه دروغگوهای عالم را از پشت بسته کی به امریکا اعتماد داره مردمش پس خیلی از دنیا بی خبرید مستندهای مایکل مور راندیدی همان موقع توفیلمش پیامش این بود که بن لادن وبوش باهم همکاسه اند مورد دوم اینکهگفتی وقتی به روسری دخترا گیر میدن همین میشه اولا چه ربطی داره ثانیامحض اطلاع شماتو امریکا پوشیدن شلوارهای گبی وگشاد 4ماه زندان داره بعدشم جمهوری اسلامی نمیشه که زناش مثل فلان کاره ها !بگردن هر چیزی بجای خودس مملکتو فساد برداره که شما خوشت نمیاد لطفا مسائلو باهم قاطی نکنید.
58608 | رحیم   |2008-04-22 00:21:55|IRAN
مشکل انا ربکم اعلا اقایون میباشد . ندیدن منافع ملی وهویت ملی ایران. عوام پنداشتن مردم . و....
58946 | پویا ۱۳۱۳۱  - دانشجوی باستان‌شناسی   |2008-04-22 19:35:01|FRANCE
به شخصه فکر نکنم دلیل این که مردم آمریکا از جنگ پشتیبانی می‌کنند (اگر بکنند) توانایی حکومت در استفاده از دروغ و حقیقت در اخبار باشه، بلکه تا حدی به شستشوی مغزی مربوط می‌شه.


خب حالا چی؟ آمریکا خوبه؟

اگر فلسفه سیاست و جامعه آمریکایی را آرمان ایران درنظر گرفته‌اید می‌ترسم نرسید به کعبه که این ره...
مشارکت در بحث
نام:
ایمیل:
 
عنوان:

نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.
- از برجسته و رنگی کردن بدون دلیل کلمات و کاربرد بیش از یک علامت تعجب یا سوال بپرهیزید.

کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."