توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 103739
بهمنی، دستور احمدی نژاد را معکوس برداشت کرد؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۱۳
 6 ماه پس از دستور رییس جمهوری برای کاهش قیمت دلار، بازار ارز در التهاب رشد قیمت هاست.

به گزارش خبر آنلاین یکصد و 93 روز از دستور محمود احمدی نژاد به محمود بهمنی گذشت. دستوری که رییس جمهوری در گفتگوی ویژه شب هشتم آبان ماه گذشته خود با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران در  پیش چشم و گوش میلیونها ایرانی صادر کرد.

در آن شب، رئیس جمهوری از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرد که نرخ ارز را واقعی کند؛ واقعی نه از آن جهت که نرخ دلار به بیش از 1600 تومان افزایش یابد بلکه کاهش قیمت آن "حالا حالا"ها تداوم یابد. رییس جمهوری گفت:" از دکتر بهمنی (رئیس کل بانک مرکزی) خواسته ایم که قیمت ارز (دلار) را واقعی کند، زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی در اختیارداریم باید پول ملی را تقویت کنیم؛ لذا روند کاهشی نرخ ارز باید ادامه یابد. زمانی موفق خواهیم بود که پول ملی‌مان، پول قدرتمندی باشد."

این دستور پس از آن صادر شد که نرخ دلار از ابتدای مهرماه سال گذشته با یک جهش قیمتی تا 1250 تومان صعود کرد. اما با مداخله بانک مرکزی قیمت آن در آستانه گفت و گوی تلویزیونی رییس جمهوری به حدود 1080 تومان در بازار آزاد ارز کاهش یافت.

تا پایان آبان ماه گذشته این سیر نزولی تا قیمت یکهزار و 50 تومان برای دلار ادامه یافت اما از اوایل آذرماه روند نرخ دلار در برابر ریال بار دیگر آرام آرام صعودی شد تا این که این روزها از یکهزار و 168 تومان هم عبور کرده است و برخی صرافی ها مدعی هستند که روز سه شنبه هردلار را تا یکهزار و 185 نیز فروخته اند.

البته بانک مرکزی همچنان با افتخار در سایت خود نرخ دلار را یکهزار و 48 تومان اعلام می کند. بدین ترتیب فاصله نرخ دلار در دو بازار بانکی و آزاد به بیش از 120 تومان رسیده است. در واقع در این مدتی که از دستور رییس جمهوری می گذرد، محمود بهمنی تنها توانسته به قیمت دو نرخی کردن دلار، بهای رسمی آن را پایین نگه دارد. در بازار آزاد هم قیمت دلار نسبت به روز صدور دستور رییس جمهوری نزدیک به یکصد تومان افزایش یافته است. آیا این بدان معناست که محمود بهمنی از دستور رییس جمهوری این گونه برداشت کرده که تنها باید قیمت دلار را پایین تر از یکهزار و 600 تومان نگاه دارد؟

اما بد نیست رییس کل بانک مرکزی، این تحلیل رییس جمهوری از نوسان نرخ ارز را هم بار دیگر بخواند که در تاریخ هجدهم فروردین ماه گذشته در جمع مردم کرمانشاه گفت:" یکروز قیمت دلار و یک روز قیمت یورو بالا می رود، بعضی ها فکر می کنند اینها اتفاقات معمولی اقتصادی است اما کسانی که آگاه و مسلط به تحولات اقتصادی هستند دست جنایتکاران، چپاولگران و سرمایه داران جهانی را پشت این می بینند. یک روز قیمت دلار پایین می آید تمام مردم و دولت هایی که در دنیا ذخایر ارزی آنها به صورت دلار است یکباره ضرر می کنند و از جیب آنها برداشته و به جیب سرمایه داران جهانی اضافه می شود. یک برگ کاغذ چاپ می کنند که 50 تومان هزینه آن است یعنی 5 سنت اما روی آن می نویسند 100 دلار و این را در دنیا پخش می کنند یعنی 50 تومان می دهند 100 هزار تومان از جیب ملتها برمی دارند."
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.