نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 104036
موضع مجلس، دیگر مانند گذشته نیست
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۳۹
بخش خبری الف

 

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه عزل همزمان سه وزیر مهم اقتصادی و اجتماعی به جامعه داخل و جامعه جهانی پیام بی‌ثباتی می‌دهد گفت: اگر مجلس تعطیل نبود فکر می کنم با دولت برخورد می کرد.

 

احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی که از اولین نمایندگان تذکر دهنده در صحن علنی مجلس درباره نحوه ادغام وزارتخانه ها از سوی دولت بود ، پس از برکناری وزرای نفت و رفاه و صنایع و معادن از سوی رئیس جمهور و اعلام "پایان ماموریت آنان در اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه" در گفتگو با مهر توضیحاتی ارائه کرد.

 

دکتر توکلی آیا برای اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم اتمام ماموریت وزرای نفت و رفاه و صنایع و معادن لازم بود؟

 

اول باید روشن کنم که ما چیزی به نام "پایان ماموریت" برای وزیران نداریم. اصل 135 قانون اساسی می‌گوید: "وزیران تا زمانی که عزل نشده‌اند و یا بر اثر استیضاح یا درخواست رای اعتماد، مجلس به آنها رای عدم اعتماد نداده است در سمت خود باقی می‌مانند. استعفای هیئت وزیران یا هر یک از آنان به رئیس جمهور تسلیم می‌ شود و هیئت وزیران تا تعیین دولت جدید به وظایف خود ادامه خواهند داد. رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌ هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید".

 

یعنی یک وزیر وقتی از مسئولیتش کنار می‌رود که یا مجلس به او رای عدم اعتماد بدهد؛ یا استعفا بدهد و استعفایش را رئیس جمهور بپذیرد؛ یا به دست رئیس جمهور عزل شود. بنابراین باید با صراحت بگویید که رئیس جمهور در یک تصمیم به طور همزمان سه وزیر مهم اقتصادی- اجتماعی را عزل کرد.

 

اما ماده 53 قانون برنامه چنین می‌گوید: " دولت مکلف است یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر ادغام نماید که تا پایان سال دوم تعداد وزارتخانه‌ها از بیست و یک وزارتخانه به هفده کاهش یابد. وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های جدید با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد".

 

چنانچه می‌ بینید هیچ احتیاجی به عزل وزیران نبود. آنچه عقلانی بود و خواسته مجلس بود این است که همه وزیران به کار خویش ادامه دهند، دولت به مجلس لایحه تقدیم کند که کدام وزارتخانه‌ ها را می ‌خواهد درهم ادغام کند و شرح وظایف و اختیارات را نیز تقدیم نماید، بعد که وزارتخانه‌ های جدید معلوم شد، وزیر به مجلس جدید معرفی شود و پس از اخذ رای اعتماد، ادغام آغاز شود. این مسیری است که از نامه شورای محترم نگهبان که طبق قانون اساسی مفسر قانون اساسی است نیز برمی‌آید.

 

در جلسه‌ ای که عصر پنجشنبه تشکیل شد و دو رئیس قوه نیز در آن حضور داشتند ادغام وزارتخانه‌ ها به بحث گذاشته شد، جمع بندی نهایی که برای رئیس جمهور الزام آور بود، همان مسیری بود که عرض کردم. طبق قانون اساسی رئیس جمهور مکلف به پذیرش  آن جمع بندی است. اساساً بعد از اعلام نظر شورای نگهبان که معلوم کرد که کار رئیس جمهور قانونی نبود، نیازی هم به زحمت بزرگان نبود.

 

پیش بینی شما از اقدام بعدی رئیس جمهور درباره ادغام وزارتخانه ها چیست؟

 

البته به نظر می‌رسد که رئیس جمهور از طریق دیگری می‌خواهند هدف خود را تعقیب کنند. بدین ترتیب که عزل وزیران اختیار قانونی ایشان است (اصل 135) که با این سه حکم انجام شد، بعد سه وزیر فعلی یعنی نامجو، شیخ الاسلامی و عضنفری را با حفظ سمت سرپرست آن وزارتخانه‌های بی وزیر یعنی نفت و رفاه و صنایع  می‌کند (اصل 135)، بعد به آنها حکم می‌دهد که شرح وظایف وزارتخانه‌های جدید را تهیه کنند. تا اینجا سه قسمت از کار قبلی‌اش را تامین کرده است. البته این راه ضررش کمتر است. زیرا اولاً قانون شکسته نمی‌شود. ثانیاً ترکیب وزارتخانه های نفت و رفاه و صنایع و معادن در هم نمی‌ ریزد.

 

پس اولاً برای اجرای ماده 53 قانون برنامه سوم محتاج اینکار نبود. می ‌توانست وزیران را نگهدارد. ثانیاً  عیب این کار این است که ممکن است مجلس بعداً ادغام مثلاً نفت و نیرو را نپذیرد. چرا در این مدت وزارت نفت بی وزیر باشد؟

 

آیا عزل سه وزیر به مصلحت بود؟

 

قطعاً جواب منفی است. زیرا به جامعه داخل و جامعه جهانی پیام بی ثباتی می‌دهد به ویژه، آنکه بعد از 38 سال برای اولین بار ایران رئیس اوپک شده است. چه کسی نمی‌فهمد که در این شرایط این کار به مصلحت نیست؟

 

یا وقتی وزیر صنایع و معادن در آستانه سفر چین بود آن عزل صورت گرفت. این کارها با اقتصاد کشور چه می کند؟ آقای رئیس جمهور در احکام خود از وزرای معزول تجلیل کرده و آرزوی کرده در دولت مسئولیت داشته باشند. اینها از دوستان قدیمی و نزدیک خود احمدی نژاد بودند. چه ضرورتی برای عزل آنها عقلاً وجود داشت؟ چه لزومی داشت هزینه بر اقتصاد ملی و سیاست داخلی بار شود؟

 

ارزیابی شما از  انگیزه و اهداف این اقدام دولت چیست؟

 

ظاهراً وجه مشترک این سه وزیر، مسئله داشتن با آن چهره  مشهور، منحرف و مسئله دار  و حامی رانت خواری است. این‌ها در وقتی رخ می‌دهد که مجلس تعطیل است.

 

پیش بینی شما از واکنش مجلس به این تصمیم چیست؟

 

قطعا مجلس برخورد می کرد، زیرا موضع مجلس مثل گذشته نیست. آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.

 

 
 
ملک
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۷:۲۳:۴۶
آقای توکلی شما کی موضع موافق نسبت به آقای احمدی نژاد داشته اید که حالا مواضع شما تغییر است.
بالاتر از سیاهی رنگی نیست. آن سبو سالهاست که شکسته.
... (444593)
 
amin bavali
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۸:۱۳:۰۳
اقای توکلی فکر می کنن ..ببخشید اصلاً به من چه ایشون چی فکر میکنن. (444638)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۲-۲۵ ۰۸:۲۰:۲۲
اقاي توكلي هميشه جانب دار حق بوده است (444886)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۸:۲۱:۵۴
ولی این بار من با اقای توکلی موافقم
انصاف رو نباید زیر پا گذاشت... (444646)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۲۳:۲۰:۰۴
وزارت نیرو که سالهاذبا لقایات منفی حقوق مزایای زیادی برای پرسنل خود گرفت حالا می خواهد وزارت نقت را ببلعد زیرا می داند باید نیر وگاهها را به بخش خصوصی بده مجلیس نباید نفت ایران را قربانی زیاده خواهی وزارت نیرو کند (444785)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۷:۲۵:۳۵
انصافا از این دولت این طور رفتار در برابر مجلس و شورای نگهبان انتظار نمی رفت اما ظاهرا با توجه به این شرایط این برخورد ها و خبرها عادی است و خیلی هم دور از انتظار نیست (444596)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۷:۲۶:۲۲
اینگونه شفاف ساری ها می تواند مثمر ثمر باشد ولی به شرطی که ادامه دار باشد و مقطعی نباشد (444597)
 
علی تبریزی
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۷:۵۲:۰۳
تا کی این وضعیت ادامه باید یابد تا بزرکان یک تصمیم جدی بگیرند؟
مملکت شده بازیچه! (444613)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۸:۲۳:۱۵
واقعا جای تاسف داره
خیلی خوبه ای قضایا که می تونه به ضرر حتی کشور در نهاد های بین المللی بشه،سریعتر حل بشه
هرچه زودتر (444647)
 
سید جمال طلوع
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۸:۱۸:۳۹
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

به نظر من همونطوری که دولت از اهرمهای قانونی خودش استفاده می کنه مجلس هم باید از اهرمهای خودش استفاده کنه . هر چند که این رفتارها به ضرر کشور تموم میشه ولی به نظرم باید جلوی این لجبازیهای دولت گرفته بشه. با اینکه خودم موافق دولت بودم ولی احساس می کنم احمدی نژاد بعد اون قضیه وزارت اطلاعات بدجوری داره لجبازی می کنه (444642)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۸:۱۸:۵۱
\"موضع مجلس مثل گذشته نیست. آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.\"

دیر نیست؟ آخه نزدیکه انتخاباته
البته منظورم فرد نیست، مجلسه. (444643)
 
آرمان
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۸:۳۰:۵۴
آقاي دكتر توكلي خيلي معذرت مي خواهم، اگر مجلس تعطيل نبود چه كاري مي خواست انجام دهد؟ شما كه فرموديد عزل وزرا طبق اصل 135 قانون اساسي صورت گرفته و رئيس جمهور چنين اختياري را داشته. (444656)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۱۸:۵۸:۱۹
مجلس برخورد خواهد کرد؟!

بشنو و باور نکن!

البته اگر برخورد مورد نظر مثل صحبتهایی که تا حالا شده و شان مجلس بیشتر تضعیف شده باشه حرف آقای توکلی درست است، ولی طرح سوال یا استیضاح از نمایندگان حاضر بعید است! (444677)
 
علی
۱۳۹۰-۰۲-۲۴ ۲۳:۲۲:۲۵
آقای توکلی صادقانه بگویم علیرغم برخی تفاوتهای فکری ومشی های اجرایی که ممکن است با شما داشته باشم که این خود از خصوصیات یک جامعه پویا است شما را بعنوان یک نماینده قانونمدار در این جریان محق می دانم و از شما میخواهم که با تمام قوا از مواضع خود که مورد تایید بسیار میباشد قاطعانه از منافع ملی دفاع کنید قبل از اینکه دیر بشود. (444788)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۵ ۰۳:۲۱:۱۹
نظر اقای توکلی و بقیه اصلا مهم نیست ! من نمیدانم اینها اصلا برای چه نظر میدهند . باید خیلی پوست کلفت باشی که باز هم نظر بدی به کسی که اصلا به نظرات دیگران اهمیتی نمیده / و قانونی هم نیست که از اقای توکلی حمایت کنه . با اینکه خودش قانونگذار هم هست.. حالا ما مردم باید خیلی دلمون خوش باشه که تو این سیستم منتظر باشیم کسی حرفمون را گوش بده./ شما حقا بگو اقای توکلی ما چطور میتونیم حرفمون به گوش حکام برسونیم ؟ در صورتیکه حرف خود شما که گاهی حرف حق هم هست رو کسی وقعی نمیزاره؟ (444848)
 
دل سوخته
۱۳۹۰-۰۲-۲۵ ۰۸:۱۸:۵۳
مجلس(راس همه امور) هر چه دلتان میخواهد بگویید ... بگویید
آقای ...... کار خودش را میکند
قوه مقننه و قوه قضایی را هم به ایشان واگذار کنید
خیال خودتان و ملت را از این همه دغدغه و کشمکش راحت کنید (444884)
 
شاهد
۱۳۹۰-۰۲-۲۵ ۰۸:۳۰:۴۱
سلام
وقت آن است محمود احمدي نژاد به دليل انواع قانون شكني ها و تقابل صريح با مقام معظم رهبري استيضاح شود و در صورت صلاحديد راي به عدم كفايت او داده شود.
اين انتظار يك شهروند ايراني از مجلس است. شايد اشتباه كنم ولي به هر حال يك نظر است و شايد كسان ديگري هم با اين نظر موافق باشند. (444889)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۵ ۰۸:۵۰:۱۱
مجلس قافیه راخیلی وقته که باخته این مسا ئلی هم که آقای توکلی فرمودند بیشتر
ا رزوهای ایشان است (444895)
 
۱۳۹۰-۰۲-۲۵ ۰۹:۰۵:۴۱
جناب آقاي توكلي . اگر مجلس فرمايشي نبود و از همان ابتدا مجلسيون وظايف قانوني خود را انجام ميدادند اين اتفاقات نمي افتاد.
هيچ كس برتر از قانون نيست. (444907)
 
مهدي
۱۳۹۰-۰۲-۲۵ ۰۹:۱۷:۴۴
دكتر احمدي نژاد هيچ كار غيرقانوني اي انجام نداده است . گفتيد براي ادغام وزارتخانه ها بايد لايحه به مجلس بياورند ، خب مياورند ، گفتيد رييس جمهور اگر بخواهد مي تواند وزيري را عزل كند و خودش سرپرست وزارتخانه باشد ، خب حالا هم همين كار را كرده است ، گفتيد بايد براي وزراي وزارتخانه هاي جديد رأي اعتماد بگيرد خب پس تعيين ايشان و پس از تصويب تشكيلات وزارتخانه هاي جديد ، همين كار را خواهد كرد .
البته مجلس مي تواند براي نشان دادن قدرت خود ، هم لايحه دولت را زيرورو كند ، هم به وزراي پيشنهادي تا چندين بار رأي اعتماد ندهد .
مي فرماييد منظور ما از ماده 53 قانون برنامه پنجم اين نبود و آن بود ، خب قانون را بايد واضح نوشت نه معماوار و دوپهلو . (444913)
 
سالار ابادانی
۱۳۹۰-۰۲-۲۶ ۰۷:۳۹:۱۶
نمایندگان باید از فرصت استفاده کنند حداقل برای نزدیک بودن انتخابات از امثال توکلی حمایت کنند و دست از مداحی و مجیز گوئی دولت بردارند . (445512)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.