نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 105255
بودجه 81.5 دلاری یا 105 دلاری
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۴
میثم پیله‌فروش

 

در ایام بررسی بودجه مطرح شد که بودجه سال 1390 بر اساس هر بشکه نفت 81.5 دلار تنظیم شده است اما محاسبه دقیق بودجه نشان می‌دهد برای عملیاتی شدن تمام ردیف‌ها و احکام بودجه سال 1390 هر بشکه نفت باید حداقل به 105 دلار برسد.



برای محاسبه این عدد ابتدا باید مجموع مصارف بودجه سال از محل درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی را محاسبه و سپس آن را بر مقدار صادرات سالانه نفت خام و میعانات گازی تقسیم کنیم. این مصارف بر شرح زیر است:



- در ردیف 210110 مبلغ 53 میلیارد دلار (برای مصارف عمومی بودجه)



- در ردیف 210110 مبلغ 1.75 میلیارد دلار (معادل دو درصد ارزش صادرات نفت خام برای مناطق محروم و نفت خیز)،



- در بند 2 ماده واحده 11.612 میلیارد دلار،



- برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مقام سازی مدارس معادل 0.95 میلیارد دلار (معادل 10.000 میلیارد ریال با نرخ ارز هر دلار 10500 ریال)،



- سهم صندوق توسعه ملی 19.33 میلیارد دلار (معادل 20 درصد صادرات نقدی نفت خام و میعانات گازی)،



- سهم ارزی شرکت ملی نفت ایران با احتساب بیع متقابل نفتي و گازي 14.69 میلیارد دلار (معادل 14.5 درصد ارزش کل صادرات نفت خام و میعانات گازی)



در مجموع برای 101.34 میلیارد دلار از محل درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی در بودجه سال 1390 هزینه در نظر گرفته شده است.



عملکرد واقعی صادرات نفت خام و میعانات گازی نشان می دهد در سال 1390 روزانه در حدود 2.28 میلیون بشکه نفت خام و 0.356 میلیون بشکه میعانات گازی  و در مجموع 2.636 میلیون بشکه صادرات نفتی خواهیم داشت. این مقدار در سال 962.14 میلیون بشکه خواهد بود. برای تحقق هزينه هاي 101 میلیارد دلاری مذکور در سال  1390، هر بشکه نفت صادراتی باید حداقل 105.3 دلار به فروش برسد. این مطلب با این فرض در نظر گرفته شده که تمام صادرات نفت یا بابت بیع متقابل (4.7 میلیارد دلار) منظور یا به صورت نقدی به حساب‌های بانک مرکزی واریز شود و چیزی بابت معاوضه غیر قانونی نفت و فرآورده‌های نفتی اختصاص داده نشود.



اگر بخواهیم همین محاسبات را برای سال‌های 88 و 89 نیز انجام دهیم می‌توانیم بگوییم حداقل قیمت هر بشکه نفت برای تحقق هزینه‌های در نظر گفته شده از محل درآمد‌های نفت در بودجه سال 88 حدود 75 دلار و در سال 89 حدود 83.5 دلار بود.



 
 
زین العابدین زینالپور
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۱۰:۲۵:۱۸
وقتی بودجه نویسی کشور با تعجیل و شتابزدگی نوشته بشه ، بدیهی است که چنین مسائلی هم پیش می اید . (450349)
 
۱۳۹۰-۰۳-۰۵ ۲۲:۰۷:۰۰
همه می دانند که مجلس به خاطر اذیت کردن دولت، مردم را تنبیه می کنند.
ان شاالله دوره این ها هم تمام می شود و به خاطر همین است که برای در قدرت ماندن دست و پا می زنند و جنجال سازی می کنند. (451678)
 
علی
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۱۰:۴۸:۵۷
خیلی مقاله های دقیقی می نویسید در این سایت الفتان بابا جان شما فقط درآمد کشور را صادرات نفت و گاز در نظر گرفته اید مگر کشور غیر از این درآمد دیگری ندارد
تازه با فرض درست بودن این ادعاتان بودجه را که خودتان تو مجلس تاییدش کردید البته با 180 درجه تغییر نسبت به چیزی که دولت به مجلس داد و باعث این مشکالات در بودجه شدید
در ضمن ما فراموش نکردیم بودجه 2 سال پیشی که مجلس با وجود مخالفتهای احمدی نژاد کلی تغییر در آن داد و بعد از تصویبش متوجه شدید که برای برخی پروژه ها ردیف بودجه ای در نظر نگرفتید و بعد مجبور شدید یک طرحی بدید و از اعتبارات پروژه های که در آن سال تمام نمی شد به طرحهای مذکور بدهید.
آقای توکلی شما تو مجلس چه کار میکنید؟ (450360)
 
ميثم
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۱۲:۵۱:۴۹
ما درآمد كشور را فقط نفت نگرفته ايم. اين 101 ميليارد دلار مذكور مجموع هزينه هايي است كه در قانون بودجه مشخصا از محل صادرت نفت خام و ميعانات گازي در نظر گرفته شده است.
مجلس بودجه را 180 درجه تغيير نداد و اصولا امكان چنين تغييري در لايحه بودجه وجود ندارد تنها تغييري كه در بحث ما در مجلس انجام شد اين بود كه رديف 210101 از 55 ميليارد دلار به 53 كاهش يافت كه اقدام بسيار مثبتي است همچنين سهم شركت نفت از 10 درصد به 14.54 درصد افزايش يافت كه اين نيز اقدام مناسبي بود علاوه بر اين در لايحه دولت بر خلاف حكم قانون برنامه پنجم توسعه سهم صندوق توسعه ملي از باقيمانده درآمد نفت (پس از كسر سهم شركت نفت از كل صادرات) محاسبه شده بود كه با دقت نمايندگان مجلس سهم صندوق توسعه ملي از كل صادرات نقدي (كل صادرات منهاي بيع متقابل نفتي و گازي) محاسبه شد.
البته در كنار اين نكات مثبت نكته بسيار منفي در كارنامه مجلس ثبت شد و آن هم اضافه كردن بند 2 ماده واحده بود. اين اقدام برخلاف تمام رويه هاي بودجه نويسي است و بيش از سقف ماده واحده هزينه هايي در نظر گرفته شده كه رديف مشخصي هم ندارد. البته معادل همين رقم در لايحه بودجه با عنوان برداشت از حساب ذخيره ارزي وجود داشت كه بر خلاف برنامه پنجم بود و در مجلس فقط عنوان آن عوض شد و به صورت بند 2 ماده واحده تدوين شد. (450467)
 
۱۳۹۰-۰۳-۰۵ ۲۲:۰۸:۲۰
آیا فله ای تر از اینکه مجلس با یک پیشنهاد ساده 11 میلیارد دلار بودجه را تغییر می داد و صدای همه اقتصاد دانان را درآورد؟
تمام نکات منفی بودجه مربوط به مجلس است که برخلاف دستور رهبری، طرح بودجه را به لایحه بودجه تبدیل کرده است. (451679)
 
علی علیپور
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۱۲:۴۷:۴۲
آشپز که دو تا شد آش شور می شود و یا بی نمک .بودجه نویسی با تعجیل صورت نگرفته بلکه با خیر تحویل مجلس گردید . (450460)
 
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۱۶:۰۴:۴۶
یک پیشنهاد :
از این به بعد به جای اعداد و ارقام در بودجه بنویسند خیلی ریال معادل هف عالمه تومن.

اصلا کسی هست بخواد متوجه بشه ! (450674)
 
رحیم
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۱۸:۵۷:۱۰
برای جبران این عدم تعادل احتمالا در دسترس ترین راه کاهش 30درصدی ارزش ریال در برابر دلار امریکا باشد که طی روز های گذشته این روند در بازار ارز اغاز شده است (450798)
 
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۲۰:۰۸:۴۳
اول باید مجلس خودش را اصلاح کند .
مجلسیان چرت می زنند.

ای مجلسیان راه عدالت کدام است ؟ (450850)
 
میثم علی پور
۱۳۹۰-۰۳-۰۴ ۲۰:۵۴:۵۶
بسم الله الرحمن الرحیم
عجله ایی در کارشان نیست و تماما حساب شده است دولتی که خود را فراتر از همه چیز میبیند اصلا احتیاجی به بودجه نویسی ندارد تا وقتی که افراده با ایمان و متقی همانند مشایی و بقایی و رحیمی و ... دور احمدی نژاد هستند سوال و جواب دیگر چرا مگر به امانت داریشان شک دارید بدونه بودجه نویسی تمامه بیت الماله مسلمین را به آقایان تحویل دهید (450931)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۳-۰۵ ۰۱:۴۵:۰۷
ای بابا/ماشالله به این رییس جمهور پرکار و خستگی ناپذیر البته یک خسته نباشید جانانه و محکم هم باید به این مجلس گفت!! راستی بحثی بود در چند روز گذشته که جریان انحرافی میخواهد با صرف هزینه های زیادی مجلس را در دست بگیره خب با توجه به همکاری همه جانبه مجلس و دادن تمامی اختیارات کامل به دولت و سکوت در مقابل هرگونه اشکال و عدم رعایت قانون توسط دولت بهتر نیست طرحی به تصویب برسد و همین مجلس برای ادامه همکاری بهتر با دولت به کار خود ادامه بدهد!!! (451083)
 
۱۳۹۰-۰۳-۰۵ ۰۳:۳۷:۴۵
شما اگر در کار دولت دخالت نکنید دولت خوش کار خودش را بهتر بلد است و اصلا خیلی بهتره .
کار یه ثانیه است .. اقای احمدی.ن یه دستور میده سریع نفت میشه 150 دلار و متخصص ها هم انجام میدن . خدا رو شکر همه تجهیزات داخلی رو هم داریم و تحریما اثری نداره. (451109)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.