نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 106162
تکریم منطق سرمایه‌داری در سالروز ولادت امام عدالت
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۳۲
کیوان فادرانی

 

تقدیم به پیرترین رفتگر شهر تهران و محمود آرامش

 

دوازده خرداد مطلبی از محمود آرامش با عنوان "مسابقه بزرگ همبرگرخوری!" در سایت خبری تحلیلی "الف" منتشر شد که درونمایه اصلی مطلب اعتراضی بود به برگزاری مسابقه همبرگرخوری در کلانشهر تهران.

 

مسابقه پوششی تبلیغاتی بود برای دو فعال صنعت فست فود در این شهر. کلیت مطلب را می‌توانستم از روی سوتیتر و به ویژه تصویری که در لابه‌لای مطلب به کار رفته بود، حدس بزنم. مصداق دیگری بود از گسترش فرهنگ آمریکایی در ایران و مقاومت معترضان به اقتصاد سرمایه‌سالارانه.

 

مقوله‌ای بود تکراری که البته در قیاس با معضلات کلانی مانند کیفیت اجرای اصل 44 (خصوصی‌سازی اقتصاد) و وضعیت بانکداری در شرایط امروز کشور موضوعیتی نداشته و قابل اعتنا نبود. اما وقتی به اظهار نظراتی که در توجیه و تنزیه برگزاری این مسابقه و در اعتراض به انتقاد منصفانه و منطقی محمود آرامش نوشته بودند توجه کردم انگیزه بیشتری گرفتم تا پیگیر قضیه شوم....

 

با جست و جویی مختصر به متصدی اصلی برگزاری مسابقه رسیدم که در بخش معرفی گروه نوشته بود:

 

" گروه ... (به منظور پرهیز از تبلیغ از ذکر نام مجموعه معذورم) با گرد هم آمدن جمعی از متخصصین مدیریت، IT و تبلیغات با رویکردی کاملاً حرفه‌ای و تخصصی به منظور خلق ارزش‌ها (!) و خدمات نوین در حوزه رستوران و صرف غذا در محیط‌های خارج از خانه شکل گرفته است..." میزبان مسابقه در معرفی و آشنایی با مسابقه نیز گفته بودند:

 

"گروه ... با همکاری فست فود ... برنامه‌ای جذاب را تدارک دیده‌اند تا برای اولین بار در مسابقه‌ای رسمی(!) افراد خوش اشتهاء (!) برای خوردن بیشترین تعداد همبرگر با هم رقابت نمایند. این مسابقه هم زمان با شب ولادت حضرت علی (!) در فست فود بزرگ ... واقع در ... برگزار خواهد شد.

 

فردی که در این مسابقه در خوردن همبرگر از دیگران پیشی بگیرد برنده جایزه 1 میلیون تومانی مسابقه خواهد بود." جالب اینجاست که متولیان مسابقه، شعار مسابقه را گذاشته‌اند: "غذای سالم ؛ برای جامعه سالم" چالش ما نیز دقیقا همین تعبیر "غذای سالم" است. چالش در تعریف غذای سالم. براستی غذای سالم چیست؟ آقایان در تایید سلامت غذای پیشنهادی‌شان نوشته‌اند: " همبرگرهای محصول شرکت ... دارای مهر استاندارد بوده و تاییدیه بهداشت با بالاترین کیفیت را دارا هستند."

 

دقیقا تفاوت نگاه ما با این نگرش در همین است که این‌ها سلامت غذا را صرفا به استاندارد بودن می‌بینند و ما علاوه بر استاندارد بهداشتی، غذایی را سالم می‌بینیم که زهر نگاه فقرا چاشنی‌اش نباشد و مصداق رزق حلال باشد. غذایی سالم است که انسان را برای فقرزدایی و سیر کردن شکم گرسنگان عالم، کسل و خرفت نکند. البته بگذریم از این که اصولا بهداشتی بودن "فست فود" در جامعه پزشکان نیز مورد تردیدها و پرهیزهاست و مضرات جسمی و روحی پرخوری نیز اظهر من الشمس است.

 

اول تردید داشتم که نسبت به این بزم تهوع‌آور واکنشی نشان دهم یا خیر، اما وقتی دیدم آقایان بنا دارند با وقاحت تمام مسابقه را در شب ولادت امام الفقرا علی (ع) برگزار کنند، احساس کردم سکوت یا حماقت است یا خیانت. سکوت در این قضیه معنایی نمی‌دهد جز این که رضایت دهیم به تمسخر مرام و منطق علوی. همان مرامی که ما را به صیانت حق فقرا قسم داده‌است.

 

همیشه معتقد بوده‌ام کفر ناب به مراتب خطرش کمتر است از نفاق و التقاط. به قدری که ما از زاویه التقاط ضربه خورده‌ایم از کفار ضربه نخورده‌ایم. نمی‌دانم این چه راز و رمزی است که گمان می‌کنیم اگر مدرن‌ترین (بخوانید غیردینی‌ترین) رفتارها و کنش‌های اجتماعی را تنها با ذکر و یادی از ائمه انجام دهیم، قلب ماهیت پیدا می‌کند و دینی می‌شود. این چه قشری‌مآبی مزورانه‌ای است!

 

مولفه‌های سبک زندگی آمریکایی به عنوان مقبول‌تـرین سبک زندگی که انسان‌ها در دنیای مدرن به آن فراخوانده می‌شوند، چیست؟ سبک زندگی آمریکایی بر اساس چه جهان‌بینی و بنیادهای فلسفی انسان‎شناسانه‌ای بنا نهاده شده‌است؟ نسبت تفکر و فرهنگ انقلاب اسلامی که در پی تعریف دیگری از انسان بود با این سبک زندگی چیست؟ این نمونه سوا‌لات، جنبه‌هایی است که در تبیین و تفسیر ماهیت این پدیده شرم‌آور اذهان را به چالش فرا می‌خواند. اما اگر بخواهیم به پاسخ این پرسش‌ها مرور گذرایی داشته باشیم، نباید تردید داشت که در جامعه‌شناسی "شهرنشینی مدرن" سبک زندگی بر اساس مولفه‌هایی چون "الگوی مصرف" و "گذران اوقات فراغت" تعریف می‌شود.

 

الگوی مصرف یکی از اصلی ترین مولفه‌های تعریف سبک زندگی است و مصرف غذا از پرنمودترین و پربسامدترین معیارهای الگوی مصرف. ما با چه کمیت و کیفیتی غذا می‌خوریم و مهم‌تر این که چرا غذا می‌خوریم؟ بدیهی است که پاسخ به این سئوال چیزی فراتر از نیازهای زیستی انسان است و در سبک زندگی امریکایی و سبک زندگی اسلامی دو تعریف متفاوت پیدا می‌کند. اگر بخواهیم با تعبیری فلسفی پرسش را مطرح کنیم باید بپرسیم "علت غایی" مصرف غذا چیست؟ دنیای اومانیسم بیش از هر چیز دیگری بر "اصالت لذت" و "تمتع مسئولیت‌گریزانه و بی‌حصر بشر" شکل گرفته و مصرف غذا نیز در این فرهنگ، دلیلی نخواهد داشت جز این که انسان نیرویی بگیرد برای مصرف بیشتر! در این مسابقه نیز منطقی به غیر از منطق مذکور بر ذهن متولیانش غالب نخواهد بود و بعید نیست که مجری در انتهای مسابقه با شور و شعف خطاب به فرد برنده بگوید: با این جایزه نقدی چه می‌کنی؟ و برنده با لبخندی بر لب‌های پر از سسش بگوید: همبرگر می‌خرم!

 

آری مشکل اصلی برگزاری این نوع مسابقات این است که فرهنگ منحط "فردگرایی" و "لذت‌جویی" را در ذهن و روان مردمان کلانشهر تهران فزونی می‌بخشد و مدیریت فرهنگی کشور نیز به فراخور گرامیداشت فرهنگ کهن ایرانی و کورش‌ستایی فرصتی نمی‌یابد تا برای مدرنیزاسیون جامعه ایرانی از طریق مهندسی سبک زندگی ایرانیان فکری بکند.

 

مسئله امروز کشور در سال جهاد اقتصادی این است که رهبری انتظار واضح و معین خود را در عرصه اقتصاد تعیین کرده و گفته‌اند: " اگر کشور عزیز ما بتواند در زمینه‌ی مسائل اقتصادی، یک حرکت جهادگونه‌ای انجام بدهد، این گام بلندی را که برداشته‌است، با گام‌های بلند بعدی همراه کند، بلاشک برای کشور و پیشرفت کشور و عزت ملت ایران تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت. ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامی را در زمینه‌ی حل مشکلات اقتصادی به همه‌ی دنیا نشان دهیم؛ الگو را بر سر دست بگیریم تا ملت‌ها بتوانند ببینند که یک ملت در سایه‌ی اسلام و با تعالیم اسلام چگونه می‌تواند پیشرفت کند."

 

بر این اساس امروز کشور باید با پرهیز از فرهنگ مصرف‌زده از طرفی بر تولید مشروع متمرکز شود و از طرف دیگر نظامی عادلانه در توزیع را اجرا کند و این مهم منوط است به اصلاح نظام اقتصادی، اصلاحاتی که اتفاق نخواهد افتاد مگر با تغییر و بهبود فرهنگ اقتصادی مردم. فرهنگی که مصرف را متعادل کرده، تعاون را گسترش می‌دهد، عقل معاش و اراده‌ی به خیر را فزونی می‌بخشد.

 

باید باور داشت که ماهیت نهضت بیداری کشورهای عربی امروز چیزی نیست به غیر از موج گسترده‌ی توبه مسلمین از اسلام آمریکایی. موجی که بی‌شک پس از سلب قرائت‌های التقاطی و انحرافی از اسلام به دنبال نگاهی ایجابی و قرائتی ناب از اسلام می‌گردد تا در زیر سایه‌اش زیستی سعادتمندانه و متعبدانه را تجربه کند. قرائتی که چیزی بیشتر از تقلیدهای ابلهانه سبک زندگی آمریکایی داشته باشد، چیزی بیشتر از مسابقه همبرگر خوری و آروغ‌های تعفن‌آور... .

 

 
 
ایمان
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۱۴:۵۶:۴۱
چرا در شرایطی که همگان میدانند در دولتهای دو دهه گذشته کشورمان مسابقه و رقابت در اجرای الگوهای سرمایه داری افسار گسیخته ان هم بر اساس پیاده کردن محفوظات ازبر شده از جزوات و نسخه هائی که در مهد سرمایه داری نوشته شده؛ برقرار بوده و جالبترین نمونه ان در دولت فعلی پیاده کردن نظریات تقلیدی لیبرالیسم اقتصادی همزمان با فریاد شکست جهانی تفکرات لیبرالیستی است؛ چنین ادعاهائی مطرح میکنید در کشورمان هر کس به مقابله مستدل با نظریاتی که هرچند علم اقتصاد خوانده میشود اما اجرای عملی ان به سواری دادن به غارتگران بین المللی انجامیده (که نمونه ان به یغما رفتن صدها میلیارد دلار حاصل ز فروش نفت است) برخاسته یا متهم به طرفداری از کمونیسم و مارکسیسم میشود یا انگ بیسوادی بر پیشانیش چسبانیده میشود ایا این چنین نمایشاتی نوغ دیگری از تقلید البته در مقیاس کوچکتر نیست؟ چرا همه علل اصلی را رها کرده و بی وقفه بر مغلول می تازند؟! (456164)
 
در اشتباه هستید
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۱۴:۵۹:۴۹
کاملا در اشتباه هستید که اولا, همه چیز را به آمریکا مرتبط می کنید ,و ثانیا ,گمان دارید که با بحث های انحرافی, ذهن مردم را از وقایع دردناک جامعه دور می کنید. (456167)
 
سینا
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۱۶:۲۳:۰۳
هیچ کس آمریکا را مسول همه کاستی های جهان سوم نمیداند اما اگر زالو دیده باش میدانی که زالو وقتی چاق میشود که خون کس دیگری را بمکد.
نه میتوان همه کاستی ها را هب گردن امریکا انداخت و نه امریکا در این وضع جهان سوم بی تقصیر است.بلکه بخشی از کمبودهای ما به دلیل تنبلی خودمان بخش دیگر به خاطر استعمارو....است
http://nasimesharq.blogfa.com/ (456231)
 
یاسریاسر
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۲۳:۳۳:۰۳
بسمه تعالی
سلام
اتفاقا شما، کاملا در اشتباه هستید. انصاف داشته باشید که این مقاله ذهن ها را متوجه وقایع دردناک جامعه کرده. قطعا چند صد گرسنة با ابرو در خوردن همبرگرها پیروز تر خواهند بود تا چند شکمباره بی ابرو که در جمع کثیری از مردم به شکمبارگی خود اعتراف می کنند. واقعیت دردناک جامعه ما چیست؟ که از آن حرف می زنید. واقعیت درناک جامعه ما هرباشد بدون شک و شبهه ناشی از فرهنگ منحط غرب و فرهنگ اومانیستی آن است. و اگر به آمریکا ربط پیدا می کند دلیلش اینست که آمریکا مظهر غرب و گسترش دهنده فرهنگ غربی هست. (456376)
 
cia 30
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۱۵:۲۷:۵۳
صحبتم زیاد به این موضوع ربطی نداره ولی به نظر من اگر قیمت دلار شناور و واقعی بشه مردم هم بیشتر به جای واردات(چون الان دلار ارزونه) به سمت واردات میرن اگه الف یا یکی از دوستان مقاله ای بنویسه خیلی خوب میشه (456194)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۱۶:۱۶:۳۲
دوست گرامی اگر ارزها شناور وافعی بشوند قیمت ارزها بشدت پایین می آید
لان ارزها نه تنها پایین نیست بلکه دولت و بانک مرکزی آنرا بشدت بالا نگه داشته اند (456222)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۲۲:۴۲:۱۸
من موافق این هستم که قیمت واقعی دولار بشدت پایین تر از این هست. قیمتها بر اساس عرضه و تفاضا میباشد و بدلیل 70و 80 میلیارد دولار در سال در آمد نفتی دولار زیادی نسیب ما میشود مشکل بیماری اقتصاد ایران هست که نه توان جذب این پول را دارد و نه به این اندازه ارزش واقعی دارد.
اقتصاد دولتی یعنی اقتصاد بیمار یعنی اقتصاد رانتی و در نهایت همانگونه که شاهدیم اقتصاد شبهه دولتی و نابودی بازار آزاد (456356)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۱۷:۴۵:۰۰
عزیزم نمیدونی بدون که حالا دلار در ایران بسیار هم گرونه . اگر دلار شناور سد ارزشش بیشتر از 300 تومن نیست. اونوقته که سیل کالاهای خارجی کشور را ورشکست خواهد کرد. (456264)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۴ ۱۸:۰۹:۱۰
من همونم که توی اون مقاله زندگی سرمایه داری را به زندگی گاوی تشبیه کرده بودم هنوزم روی حرفم هستم. چو یک زندگی برپایه مصرف گراییست و ثانیا هیچ هدف کلی برای این زندگی تعریف نشده که من را به عنوان یک انسان و نه یک حیوان ارضا کند.
رندگی سرمایه داری و مصرفی برای یک انسان کور هیچ ارزشی نداره. چرا؟ چون همش مشتی رنگ و لعاب سطحی و احمقانه ست که هیچ علتی پشتش نداره. پوچی محض! پس همون بهتر که کور باشیم تا فریب این رنگ و لعاب را نخوریم.
اما نویسنده محترم بنظرم شما بحث را بسیار پیچیده کردید. مطمئن باشید پشت این حرکت این همه فلسفه نخوابیده است. اما دفاع مضحک عده ای به بهانه مشکلات مملکت و نبود شادی و ... عجیب بود.
سعی نکنید با قیاس مع الفارق و ربط دادن به مسائل تقریبا بی ربط ساز مخالف بزنید. آنچه مسلم است این حرکت به خودی خود حرکت سخیفیست.
گویا عده ای اینقدر به ساز مخالف زدن عادت کرده اند که از خود فرنگی ها هم جلو زده اند. عزیزم این نوع زندگی سرمایه داری در همه جای دنیا و در این چند قرن منتقدان بسیاری داشته. حتی این مسابقات هم دیدم که اونور آب مخالفان زیادی دارد.
این که شما با دیدن برنامه ماهواره ای و کلیپ ها و فیلمهای هالیوودی رنگارنگ نسبت به این موضوع چه دیدی پیدا کردی مبنای خوبی برای بررسی این موضوع نیست. (456276)
 
محمود
۱۳۹۰-۰۳-۱۵ ۰۲:۱۵:۳۴
ای بابا/خب حالا پس از چند روز بحث و بررسی لطفا یکی به من بگه که آخرش ما طبق سنت دیرینه همبرگر را نوش جان کنیم یا صبر کنیم تا دولت با چندین طرح و لایه و قانون وارد شده و مثل تمامی امور دیگر این مشکل لاینحل و بغرنج توسط تیم کارشناسان دولت حل شود. (456435)
 
هاشمی
۱۳۹۰-۰۳-۱۵ ۱۰:۵۰:۳۴
فرهنگ اسراف وتبذیر ربطی به آمریکا (شیطان بزرگ ) ندارد ، همیشه بوده است . اما از مدیران وبرنامه ریزان کشور توقع داریم که براساس فرهنگ اسلام اموررا ساماندهی کنند . کشور امروز مبتلا به تشکیلات اداری و قوانینی است که بسیاری از آنها مخالف فرهنگ واحکام اسلام است واین برنامه ها مربوط به دوران طاغوت و نتیجه این نگرش است . حضرت علی (ع) در نامه 25 دستور می دهند که مامور اخذ مالیات حق ندارد از مؤدی تجسس کند وعلی الراس مالیات تعیین کند ، بلکه مردم هرچه گفتند باید قبول کنند ، اما قانون مالیات ما می گوید مؤدی حق ندارد تشخیص دهد که چه مقدار مالیات بدهد ،بلکه این وظیفه ممیز است . در اسلام بیمه اجباری نداریم ، تعیین دستمزد اجباری نداریم ، عشار نداریم ، بدهکاررا به زندان انداختن نداریم ، قانون کار خلاف شرع که براساس مصلحت بیست سال پیش تصویب شده نداریم مالیات برارث نداریم واگذاری حق قضا به افراد غیر قاضی همانند کمیسیون های مالیاتی وبیمه وقانون کار نداریم و.... در سال جهاد اقتصادی توقع هست حد اقل اینگونه قوانین بر اساس احکام اولیه اسلام بازنگری شود . (456493)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۳-۱۵ ۱۱:۴۲:۵۹
چرا از الگوي مالزي و اخيرا تركيه استفاده نمي كنيم.. كشورهايي كه هم با آمريكا و كشورهاي غربي پيوند و تعامل سازنده اي دارند و از پتانسيل قوي صنعتي و تكنولوژيكي اين كشورها به سود اقتصاد خود بهره ها مي برند و در عين حال استقلال كامل سياسي و فرهنگي دارند و هويت ديني و ملي خود را كاملا حفظ كرده اند..
مالزي 30 سال پيش از ايران خيلي عقب تر بود تركيه هم همينطور الان ببينيد چقدر از ما جلو افتاده اند دانشجوهاي ما مي روند مالزي.. خيلي از ايرانيان هر ساله مي روند تركيه به هر عنواني ... سال 89 نزديك 2 ميليون ايراني فقط به تركيه رفته اند و از آن طرف فقط 200 هزار ترك به ايران آمده اند و اين يعني تراز به شدت منفي در گردشگري و خروج ارز از كشور ... آن هم فقط تركيه.. مالزي و تايلند و دبي و بقيه كشورها بماند....
من امام ره را كاملا قبول دارم و از نظام اسلامي كاملا حمايت مي كنم اما اين را مي گويم كه همه اشتباهات و قصورها و سوء مديريت ها و عقب افتادگيها را نبايد به گردن بيگانگان بيندازيم.. نبايد با همه دنيا بجنگيم... ما كشوري هستيم كه اكنون نياز شديد به رشد اقتصادي داريم و رشد اقتصادي كه از راه سرمايه گذاري خارجي محقق مي شود و از راه رشد بهره وري با ماشين آلات پيشرفته و با مصرف سوخت پايين و ضايعات كمتر.. فقط و فقط از راه تعامل مثبت اقتصادي با كشورهاي توسعه يافته حاصل مي شود وگرنه اگر به اميد رشد بهره وري در صنايع خودمان باشيم با اين اقتصاد به شدت تنبل دولتي و با اين بودجه ناچيز تحقيق و پژوهش تا دهها سال ديگر خيلي جلو نخواهيم رفت.... (456504)
 
حمید
۱۳۹۰-۰۳-۱۵ ۱۴:۵۸:۱۵
خوب بسلامتی مسابقه همبرگر خوری هم راه افتاد و از این لحاظ نیز کمبود کشور جبران شد .راستی عزیزان سرمایه گذار اگر دوست دارید در مسابقه ((توتی فروتی )) هم سرمایه گذاری کنید که هم بدن سالم را ترویج میکنید و هم درآمد بالایی دارد .خرج آن هم کمی بی غیرتی است که بحمدالله در حال فزونی است . (456573)
 
عبدا لرحمن
۱۳۹۰-۰۳-۱۵ ۱۵:۱۶:۲۳
مسئولین محترم سایت الف،

با سلام

من از شما یک انتقاد شدید دارم.

شما در مورد یک مسابقۀ \"همبرگر خوری\" دو بار متنی رو در صدر اخبار گذاشتید تا قابلیت درج اظهار نظر برای کاربران سایت. اما از موضوع مهم و ارزشی ای مانند جلوگیری از مسابقات فوتبال خواهرانمون چشم پوشی کردید.

کاش می شد این امکان رو فراهم می کردید تا به خواهرامون دلگرمی بدیم و یه چند تا جمله به فدراسیون فوتبال بگیم دلمون خنک شه. (456577)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۵ ۲۳:۴۲:۲۶
نسرین تهرانی، رئیس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ایران می گوید که برخی از زوج‌های جوان این کشور، ترجیح می دهند به جای طلاق گرفتن، از هم جدا زندگی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، خانم تهرانی روز یکشنبه ۱۵ خرداد (دوم زوئن) گفته است که \"در حال حاضر، در میان افراد تحصیل کرده جدایی بیشتر از طلاق دیده می شود و این افراد زندگی خود را به این گونه اداره می کنند که فقط ظاهر را حفظ می کنند ولی هر کس برای خود زندگی می کند.\"

به گفته این مقام وزارت بهداشت ایران، هزینه های جدایی و آسیب هایی که از این طریق به خانواده و کودکان وارد می شود، در مواردی حتی بدتر از جاری شدن طلاق میان زوجین است.

خانم تهرانی، نگاه اخلاقی و سنتی نسبت به مساله طلاق و نبود حمایت های اجتماعی و اقتصادی از زنان و مردان طلاق گرفته را، علت روی آوردن زوج های جوان به جدا زندگی کردن ارزیابی کرده و گفته است که این پدیده بیشتر در میان زوج های تحصیلکرده ایرانی رواج یافته است. (456690)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۶ ۱۳:۱۴:۴۹
این مسابقه جنبه سرگرمی و خوش گذرونی داره.
چیزی که فعلا توی مملکت ما وجود نداره و همه چیز فقط از دید منافع و سیاست دیده میشه...
خوردن 1000 میلیارد و دروغ گفتن و تهمت زدن در بالاترین رده ها را ول کردین چسبیدین به مسابقه همبرگر خوری؟
حالا ابگوشت بود حلال میشد؟
نظر کارشناسیتون را در مورد تخم مرغ شانسی و شهربازی هم میخواستم بدونم! (457009)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۶ ۱۶:۲۱:۰۲
آفرین بر اقتدار شکم ایرانی (457186)
 
عباس
۱۳۹۰-۰۳-۱۶ ۱۷:۴۷:۳۱
در مورد دموكراسي آمريكايي همين بس كه شخصي به رياست جمهوري اين كشور پهناور و ابرقدرت جهاني برگزيده مي شود كه اگر و تنها اگر 150 سال پيش به دنيا آمده بود احتمال فراوان برده اي بيش نبود.. ولي ببينيد در طول اين 150 سال چه تغييرات شگرف و مثبتي از نظر سياسي و فرهنگي و اجتماعي در ايالات متحده پديد امده .. نابرابريهاي نژادي به شدت كنار گذاشته شده است و عدالت سياسي برقرار شده است.... اين هم كه گفته مي شود تنها دو نفر نامزد رياست جمهوري مي شوند اصلا درست نيست چون دو نامزد از دو جناح مطرح هستند ولي نامزدهاي مستقل هم وجود دارند...
مطلب ديگر در مورد دموكراسي در آمريكا آزادي بيان مخالفان در بيان مواضع است كه نمونه هاي فراواني وجود دارد مانند نوام چامسكي .. مايكل مور و... (457349)
 
رها
۱۳۹۰-۰۳-۱۷ ۰۲:۲۲:۴۷
در امریکا اگر مسابقه همبرگرخوری برپا می شود در کنار آن صدها مسابقه علمی و هنری دیگر هم برگزار می شود. ولی ما متاسفانه همیشه چیزهای بد را از غربی ها فرا می گیریم و به کارهای مثبت آنها نگاه نمی کنیم. (457664)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۷ ۲۱:۴۷:۲۸
این موضوع همبرگر خوری واقعا توی این مملکت با این همه مشکلاتش خیلی موضوع مهمی است .10 -15 تا دیگه مقاله در موردش بنویسیدو این حرفهای تکراری را بنویسید,شاید مشکلات مردم از این راه حل شد.خسته شدیم از اینهمه شعار. (458431)
 
۱۳۹۰-۰۳-۱۷ ۲۳:۵۴:۳۱
اقلا به جای مسابقه همبرگر یا هات داگ خوری مسابقه دیزی خوری یا کله پاچه خوری با نان سنگک و بربری برگزار کنید. این که بهتر است. چرا اینقدر از خود و فرهنگ خود بیگانه ایم؟ (458488)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.