توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 107240
موافقت اردوغان با دخالت آمريكا در مرز سوريه
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۳
 شبكه خبري المنار در پايگاه خبري خود در گزارشي اعلام كرد كه نخست وزير تركيه با طرح آمريكا براي دخالت نظامي در مرز سوريه موافقت كرده است.

به گزارش فارس، پايگاه خبري المنار لبنان اعلام كرد كه منابع آگاه در دمشق پايتخت سوريه اعلام كردند كه آمريكا طرحي براي دخالت محدود ارتش تركيه در مرز اين كشور با سوريه آماده كرده است و تركيه نيز با آن موافقت كرده است.

المنار افزود: منابعي كه اين خبر را به طرف سوري اعلام كرده‌اند، منابعي در روسيه بودند و اعلام كردند كه موافقت اوليه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با اين طرح آمريكا حاصل شده است.

به نوشته المنار، قرار است اين طرح در استان ادلب و مناطق مرزي آن عملي شود. نقشه كلي اين طرح بر اساس تحركات مردمي و ناامني در برخي مناطق استان ادلب در مرز تركيه و مناطق نزديك به آن است كه نيروهاي پليس و امنيت سوريه مجبور به دخالت در اين منطقه شوند و سپس ارتش تركيه در دخالتي محدود وارد خاك سوريه شود و منطقه‌اي حائل در مرز دو كشور ايجاد كند تا مركزي شود براي تحرك نظامي عليه نظام سوريه . . . همانند آنچه در بن‎غازي در ليبي روي داد.

به گفته منابع آگاه در دمشق، قرار است اين طرح به هنگام اجرا، با پشتيباني كامل رسانه‌اي اعراب و غربي‌ها همراه شود و برتري تركيه و پيشروي سريع ارتش تركيه وانمود شود و در نتيجه ناآرامي‌ها در نقاط مختلف سوريه تحريك شود كه نتيجه آن سقوط نظام سوريه خواهد بود.

اين منابع افزودند: رجب طيب اردوغان با اين طرح موافقت اوليه كرده است و در انتظار فرصتي است كه مناسب اين طرح باشد اما به نظر مي‌رسد با هشدارهايي كه ايران داده است، اين فرصت از دست رفته باشد.

* هشدار جدي ايران به تركيه درباره دخالت در سوريه

المنار در ادامه اين گزارش تصريح كرد كه ايران در خصوص سوريه به دو جبهه هشدار داده و اعلام كرده است كه سوريه خط قرمز است.

اين پايگاه خبري به نقل از اين منابع افزود كه مضمون پيام‌هاي هشدارآميز ايران كه به كشورهاي خليج فارس و همچنين تركيه ارسال شده است، يكي بوده و تهران در آن اعلام كرده است كه سوريه خط قرمز است.

المنار نوشت كه تهران مستقيما به كشورهاي خليج [فارس] از جمله امارات عربي متحده اعلام كرده است كه سوريه خط قرمز است و هرگونه خطري در اين خصوص ممكن است به مشتعل شدن منطقه خليج ‍[فارس] منجر شود.

اين پايگاه خبري نوشت: اين كشورها نخستين طرف‌هايي بودند كه شروط كشورهاي غربي را به بشار اسد منتقل كردند تا در ازاي تن دادن به شروط، فشارها و ناآرامي‌ها در سوريه پايان يابد؛ اين كشورها از جمله امارات تهديد ايران را نيز از طرق مختلفي به آمريكا اعلام كردند.

المنار با اشاره به تركيه نوشت، در خطي موازي، ديپلماسي ايران با ادبياتي ديپلماتيك به سوي تركيه ادامه يافت ولي در درون خود همان هشداري را دارد كه براي امارات و آمريكا ارسال كرد.

اين پايگاه خبري با بيان اينكه ايران به تركيه هشدار داد، نوشت كه فرستاده ويژه رئيس جمهوري ايران براي رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، به او اعلام كرده است كه اردوغان در تركيه وجهه خوبي دارد... ايران معتقد است كه هر گونه همكاري تركيه با ايران جهان اسلام را به پيشرفت و ساحل امنيت مي‌رساند ولي مقامات تركيه بايد توجه كنند كه تن دادن به فشارهاي آمريكا براي استفاده از پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در تركيه براي حمله به سوريه، به اين منجر مي‌شود كه پايگاه‌هايي [آمريكايي] موجود در خاك تركيه، هدف موشك‌هاي ايران قرار بگيرد.

اين پايگاه خبري نوشت كه پاسخ اردوغان نيز اين بوده است كه وي به هيج فشاري تن نداده است و در سياست تركيه چنين چيزهايي وجود ندارد.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.