نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 107879
نبرد آینده جهان: جنگ‌های سایبری
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۷
بخش خبری الف

 

وزارت دفاع آمریکا در حالی تدابير جدید را برای مقابله با حملات سایبری اتخاذ کرده است که برخی کارشناسان معتقدند جنگ‌های سایبری ممکن است در آینده نزدیک به جنگی تمام عیار میان کشورها تبدیل شود.

 

به گزارش الف به نقل از گلوبال ریسرچ، اخیرا رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که واشنگتن از حملات سایبری به عنوان تهدید جدی یاد می کند و ممکن است با حملات جنگی واقعی به این حملات سایبری پاسخ دهد که این موضوع چشم انداز خوبی را برای جهان به ارمغان نمی آورد.

 

روزنامه واشنگتن پست اخیرا در گزارشی در مورد تمهیدات آمریکا برای مقابله با حملات سایبری نوشت: جنگجویان سایه در آمریکا( اشاره به عوامل امنیتی که در امور سایبری فعال هستند) لیستی از ابزارها و تسلیحات شامل ویروس‌های خطرنک را برای انتقال به سیستم‌های مهم کشورها در اختیار گرفته اند. در این راستا سازمان سیا نیز همکاری‌های گسترده را با وزارت دفاع آمریکا داشته است. گفته می شود که انگلیس نیز قصد دارد برنامه‌های گسترده‌ای را برای مقابله با حملات سایبری اجرا کند.



به نظر می رسد که قوای غرب جنگ سایبری را جدی گرفته و در حال تجهیز خود است. با این حال مطرح شدن موضوع حملات سایبری ممکن است سناریوی جدیدی از سوی غرب برای ایجاد تنش در جهان باشد. غرب در حال هزینه کردن میلیاردی در جنگ سایبری است.



شبکه بلومبرگ گزارش داد که شرکتهای لاکهید مارتین و بوئینگ از سال 2008 در حال توسعه ابزار و منابع لازم برای جنگ جدید: "جنگ سایبری" بوده‌اند. "لیندا گودن" یک مقام ارشد شرکت لاکهید مارتین گفت: آمریکا مدتهاست بودجه زیادی را امور مقابله با حملات سایبری هزینه کرده است. به نطر می رسد آمریکا خود را برای یک نبرد جدید جهانی آماده می کند. در این راستا اکثر اقدامات آمریکا برای نبرد سایبری به صورت مخفیانه انجام می شود.



اخیرا در یک جلسه تیم امنیت ملی دولت اوباما، "لئون پانه تا" مدیر سازمان سیا گفته است که پرل هاربر بعدی برای آمریکا در نبردهای سایبری رخ خواهد داد و اگر آمریکا اقدامات جدی برای مقابله با حملات سایبری انجام ندهد، اکثر سیستم‌های امنیتی و مالی‌اش با حملات سایبری گسترده مواجه خواهد شد که این اختلال جدی در آمریکا ایجاد می کند. آمریکا آنقدر جنگ سایبری را جدی گرفته که اعلام کرده ممکن است با اقدام نظامی واقعی به این حملات سایبری پاسخ دهد. در این میان آمریکا بیشتر نگران حملات سایبری از سوی چین و  روسیه است. چین و روسیه سرمایه گذاری فراوانی برای نفود در سیستم های مهم و حیاتی آمریکا کرده‌اند.



به گفته کارشناسان نبرد آینده کشورها در فضای سایبری بسیار پیچیده و سخت خواهد بود و تجهیزات نظامی و پول بیشتر ملاک پیروزی در این جنگ‌های آینده نیست. نبرد آینده سایبری می تواند تعادل قدرت را در جهان دستخوش تغییرات گسترده کند.



در این راستا آمریکا نبردهای سایبری را آغاز کرده است. چند شرکت خصوصی در آمریکا که به استخدام سازمان سیا در ٱمده اند، طرح استراتژیکی را برای حمله به سایت‌هایی همچون ویکی لیکس توسعه داده است.



در حالی که چین، روسیه و چند کشور دیگر در امور جاسوسی سایبری سرمایه گذاری کرده‌اند، آمریکا حتی ممکن از سلاحهای کشتار جمعی در نبردهای سایبری استفاده کند. برخی از مقامات آمریکایی بر این موضوع تاکید دارند که باید حملات سایبری را با اقدام نظامی پاسخ داد که با این نگرش آغاز جنگ جهانی سوم دور از انتظار نیست.



آیا بحران‌های آینده در جهان از حملات سایبری آغاز خواهد شد؟ واشنگتن پست اخیرا در گزارشی افشا کرد که کاخ سفید به طور فعالانه در حال توسعه و استقرار ابزار سایبری در راستای آمادگی برای حضور در یک نبرد سایبری جهانی است. کاخ سفید برای مقابله با حملات سایبری علیه تاسیسات زیربنایی خود هزینه های سنگینی را متحمل شده است. آیا جنگ‌های سایبری غیرقابل پیش‌بینی خواهند بود؟

 

 
 
سید حمید
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۱:۳۷:۱۰
لطفا در مورد تکنولوژی های cloud و خطراتی که در صورت دیر رسیدن به این تکنولوژی تهدیدمون میکنن هم مطلب بگذارید . دنیا داره به سمت این تکنولوژی پیش میره , و اگر مردم ما بجای استفاده از تکنولوژی بومی به خارج روی بیارن فاجعه خواهد بود , بنوعی تمام اطلاعات کاربران ایرانی در اختیار کشورهای غربی قرار می گیرن. (464555)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۲:۳۸:۱۳
تروخدا این مقاله را برای آنهایی بفرستید که هنوز دنبال سلاح اتمی هستند. (464646)
 
بیخودی الملک
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۳:۲۳:۳۲
نمیشه انقدر راحت و محکم قضاوت کرد کشورهخای قدرتمند جهان میخوان تا در همه نبردها پیروز باشن از این رو تمام تلاششون رو میکنن تا در جنگهای سایبری هم همینطور باشه ولی این به این معنی نیستش که دیگه جنگ فیزیکی نخواهد بود ممنونم (464701)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۵:۲۸
اين نبرد جهاني كل دنيا را بر هم خواهد زد (464824)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۵:۵۱
از جمله دلايل پيشرفت تكنولوژي هيمن است ديگر (464825)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۶:۱۶
ايران در نبردهاي سايبري چه كرده است؟ (464827)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۶:۳۹
خوب شد نگفتيد ايران تو اين نبرد سايبري پيروز جهان خواهد شد (464829)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۷:۳۰
آمريكا بدجور در جنگ هاي سايبري سرمايه گذاري كرده است بايد هشيار بود (464831)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۲۷:۳۷
چرا ايران جنگهاي سايبري را جدي نمي گيرد (464846)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۲۸:۱۵
ما بايد تا مي توانيم افارد كارشناس و توانمند در امور سايبري آموزش دهيم چون به واقع جنگهخاي اينده سايبري هستند (464848)
 
محمدعلي
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۳۳:۰۰
جنگ سایبری از زیر مجموعه های جنگ نرم است. امروزه با کوچک‌تر و پیچیده‌تر شدن جهان به واسطه رشد روزافزون وسایل ارتباط جمعی از قبیل اینترنت و ماهواره معادلات گذشته در تنظیم روابط بین کشورها تا حدود زیادی به هم خورده و جای خود را به معادلات جدیدی داده است؛ به گونه‌ای که به جای به کارگیری مستقیم زور، توجه قدرت‌ها به استفاده از قدرت نرم و ایجاد تغییرات از طریق مسالمت‌آمیز با به کارگیری شیوه‌های نوین مداخله در امور داخلی کشورها جلب شده است.

جنگ نرم در برابر جنگ سخت در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای که جامعه هدف یا گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش رقیب را به انفعال یا شکست وامی‌دارد. ?جنگ روانی، جنگ رایانه‌ای، اینترنتی، براندازی نرم، راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و شبکه‌سازی از اشکال جنگ نرم هستند. جنگ نرم در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه‌های فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی – اجتماعی حاکم تزلزل و بی‌ثباتی ایجاد کند. (464855)
 
محسن رحيمي
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۳۳:۳۳
عصر امروز جنگها از جنگ های سخت و نظامی به جنگ نرم و غیر نظامی تغییر ماهیت پیدا کرده اند.دلیل اصلی این امر تغییر ماهیت قدرت از سخت به نرم است.یکی از ابزارهای مورد استفاده در جنگ نرم رسانه های اینترتی و شبکه های اجتماعی و وبلاگی است.توتیتر یکی از این شبکه های اجتماعی است که در حوادث پس از انتخابات با حمایت عینی دولت آمریکا محملی برای رواج شایعه و جنگ نرم علیه نظام شد.اگرچه هک نمادین این سایت توسط هر گروهی به شکل نمادین می تواند یک پاتک خوب برای شروع علیه این جریان باشد اما نمی توان صرفا با هک یا فیلترینگ آثار این گونه جنگهای نرم را کاهش داد.بلکه ورود سازمان یافته به این شبکه های اجتماعی توسط افسران جوان عرصه مبارزه با جنگ نرم و تولید وانتشار اطلاعات مبتنی بر حقایق وبصیرت سیاسی از راهکارهای مبارزه موثر در این عرصه است. (464857)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۳۶:۴۱
ارتش آمریکا برای نخستین بار یک ژنرال را مسئول جنگ‌های سایبری کرده است؛ اقدامی که به عقیده بسیاری نگرانی‌ها درباره تسلیحاتی شدن فضای مجازی و اینترنت را شدت می‌بخشد

کیث الکساندر، ژنرال 4 ستاره ارتش آمریکا اکنون مسئول پست جنجالی فرماندهی سایبر در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است که برای هدایت جنگ‌های مجازی در شبکه‌های رایانه‌ای جهان درنظر گرفته شده است. مسئولان وزارت دفاع آمریکا انتصاب الکساندر را هفته گذشته در یک مراسم بسیار کوچک و بی‌سر و صدا در مریلند اعلام کردند اما این انتصاب نشان می‌دهد که پنتاگون حساب جدیدی روی جنگ‌های سایبری باز کرده است.

فرمانده جدید بخش سایبری پنتاگون تنها چند روز پس از آن معرفی شد که نیروی هوایی آمریکا از ماموریت جدید هزاران نفر از نیروهای خود خبر داد. نیروی هوایی آمریکا به تازگی اعلام کرده است که 30 هزار نفر از نظامیان خود را از بخش پشتیبانی فنی به خط مقدم جنگ سایبری منتقل کرده است. (464861)
 
كارشناس
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۳۷:۲۷
جهان در آستانه جنگ‌هاي سايبري

آمريکا و اروپا نگران ورود جهان به دوران جنگ‌هاي سايبري هستند. شناسائي کرم کامپيوتري «استاکس‌نت»، به اين بحث دامن زده است. خطر چنان جدي است که روسيه پيشنهاد عقد «پيمان چند جانبه منع جنگ‌هاي سايبري» را مطرح کرده است.
دو دهه پيش، کارشناسان کامپيوتر نسبت به احتمال آغاز حمله‌هاي غافلگيرکننده به شبکه‌هاي کامپيوتري هشدار دادند. در سال 2007 ميلادي، اين هشدار جنبه عملي به خود گرفت. سرويس‌هاي اطلاعاتي روسيه، شبکه‌هاي اينترنتي استوني و گرجستان را مورد حمله قرار دادند و فلج کردند.

کرمي براي خرابکاري‌هاي بزرگ

حمله روس‌ها به شبکه‌هاي اينترنتي استوني و گرجستان به عنوان \"جنگ رواني اينترنتي\" طبقه بندي شد. اما با کرم کامپيوتري استاکس‌نت، ثابت شده است که جنگ سايبري، ديگر يک روياي علمي نيست. براي نخستين بار، چيزي کشف شده که کارش خرابکاري در تاسيسات بزرگ فني است.

پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در نسخه استراتژيک تازه خود در برابر تبديل فضاي مجازي به ميدان جنگ واکنش نشان داده است. حمله‌هاي سايبري احتمالا مي‌توانند در آينده سبب ايجاد شکاف در ميان اعضاي ناتو شوند. ايالات متحده آمريکا، يک فرماندهي سايبري تاسيس کرده و ارتش آلمان، گرداني از رزمندگان کامپيوتري را به خدمت گرفته است. دست کم ارتش‌ها، خطر را جدي گرفته‌اند.

ويرانگر، مثل حمله نظامي

به نوشته زوددويچه سايتونگ، جنگ سايبري مي‌تواند همان ويرانگري را داشته باشد که جنگ‌نظامي دارد. ويروسي مثل استاکس‌نت توان خرابکاري در کارخانجات شيميائي و خطوط لوله نفت و گاز را هم دارد. از طريق اين حمله‌ها، انسان‌ها نيز ممکن است کشته شوند. دست‌کم سناريوهاي هولناکي که يک کشور را کاملا فلج کنند و به بهاي جان صدها نفر تمام شوند، قابل تصور است.

اما برخلاف پرتاب موشک‌ها، تشخيص اين که حملات سايبري از کجا هدايت‌مي‌شوند و چه کساني مسئول آن هستند، سخت دشوار است. هکرهايي که در خدمت سرويس‌هاي دولتي هستند مي‌توانند هويت خود را به خوبي پنهان سازند يا آگاهانه گمراهي ايجاد کنند. حتي اگر امکان دنبال کردن سرنخ حمله در يک کشور باشد، نمي‌توان به صورت خودکار اين حمله را به حساب دولت گذاشت. حمله به استوني و گرجستان را کرملين با رضايت ناديده گرفت ، اما خود عامل آن نبود.

نقش (464862)
 
كارشناس
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۳۹:۰۲
برخی از اندیشمندان مهم‌ترین وظیفه علم «روابط بین‌الملل» را مطالعه «جنگ‌ها» می‌دانند؛ جنگ‌هایی که روزگاری با ابزار و ادواتی نظیر چوب و سنگ به‌عنوان سلاح درمی‌گرفت و در عصری دیگر به سلاح‌های ویرانگر هسته‌ای ختم شد.

اما این پایان ماجرا نیست. ظاهرا پس از آنکه نگرانی‌های متعددی در میان مردم جهان درباره انواع سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک با قابلیت کشتار جمعی بروز کرد، اینک نوع جدیدی از جنگ‌ها تحت عنوان «جنگ‌ سایبری» به‌وجود آمده و جهان را در آستانه تهدید و نگرانی قرار داده است؛ چنان‌که در روزهای اخیر، از یک سو آمریکا و اروپا نگرانی خود را از ورود جهان به دوران جنگ‌های سایبری ابراز کرده‌اند و از سوی دیگر روسیه پیشنهاد عقد «پیمان چندجانبه منع جنگ‌های سایبری» را مطرح کرده است. اگر چه از 2 دهه پیش، کارشناسان امور رایانه نسبت به احتمال آغاز حمله‌های غافلگیرکننده به شبکه‌های کامپیوتری هشدار داده بودند اما آنچه باعث شده طی روزها و هفته‌های اخیر به این بحث دامن زده شود، شناسایی کرم کامپیوتری «استاکس‌نت» (Stuxnet) است.

ویروس استاکس‌نت یک حمله تروریستی سایبری محسوب می‌شود که تاکنون در ایران، اندونزی و هند فعال بوده و چند کشور دیگر از جمله آمریکا، بریتانیا و آلمان نیز موارد معدودی از رخنه این کرم به رایانه‌ها را گزارش کرده‌اند. (464864)
 
شكست آمريكا نزديك است
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۴۱:۵۴
ریچارد کلارک مشاور ارشد سه دولت اخیر آمریکا به آسیب پذیری و شکننده بودن ارتش کشورش در فضای مجازی اذعان داشت.

\"ریچارد کلارک\"، مشاور ارشد دولت آمریکا تأکید کرد: «قطعاً این احتمال وجود دارد که ارتش برتر جهان به دلیل آسیب‌پذیری در فضای مجازی درهم شکسته شود.»

وی در مقاله‌ای با عنوان \"جنگ سایبری میدان نبرد جدید و خطرناکی است\" به توصیف جنگ سایبری در دنیای مجازی پرداخته و به دلیل وابستگی زیاد تجهیزات نظامی به ارتباطات شبکه‌ای و اینترنتی، آن را تهدیدی برای قدرت نظامی آمریکا می‌داند.

مشاور ارشد سه دولت اخیر آمریکا اذعان کرد: «در برخی اسناد، جنگاوران فضای مجازی اذعان دارند که بدون برتری در این حوزه احتمالاً قدرت نظامی در سایر میادین نبرد از دست می‌رود.»

در ادامه مقاله آمده است: «تاریخ سرشار از مواردی است که در آن نیروهای کوچکتر با استفاده به ‌موقع از تسلیحات و تاکتیک‌های جدید بر قدرت‌های سنتی غلبه یافتند. قطعاً (464869)
 
شكست آمريكا نزديك است
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۴۷:۴۰
یک کارشناس آلمانی با تاکید بر اینکه ایران در جنگهای سایبری آسیب پذیر نیست اذعان کرد که برخی سازمانهای امنیتی غربی درپی خرابکاری در این کشور هستند.
به گزارش خبرگزاری مهر،\"فولکر پرتز\" مشاور دولت آلمان در مسائل سیاست خارجی و رئیس موسسه علم و سیاست برلین در گفتگو با روزنامه سوئیسی \"نویه زوریخه سایتونگ\" با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی عرصه برای دیپلماسی با تهران هموار است درباره مذاکرات چند روز آینده ایران و غرب اظهار داشت: انعقاد قرارداد توافقی در این مذاکرات مطلوب می باشد.

وی افزود: حکومت ایران قدرتمند است، اما برخی از سازمانهای امنیتی جهانی علاقه دارند که سیستم داخلی ایران را مختل کنند.

وی درباره ویروس کامپیوتری \"استاکس نت\" که برای مختل کردن برنامه اتمی ایران به کار گرفته شده بود اظهار داشت: خطر این ویروس به شکل گسترده در ایران رفع شده است. این نشان می دهد که خطرات و ریسک های جنگ سایبری تهدیدی برای ایران نیست. (464875)
 
خبر خوب براي افزايش آگاهي
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۵۲:۴۸
جنگ‌هاي آينده، جنگ‌هاي سايبري در محيط مجازي خواهند بود

ابعاد مختلف جنگ عبارتند از جنگ زميني، جنگ دريايي، جنگ هوايي، جنگ فضايي و اينک جنگ در فضاي مجازي.

فرانسيس پيزاني، کارشناس ارتباطات و فن‌آوري‌هاي نو معتقد است كه جنگ‌هاي آينده عمدتا جنگ‌هاي سايبري در محيطي مجازي خواهد بود. جنگ‌هاي سايبري به معناي تخريب زيرساخت‌هاي رايانه‌يي و نيز جنگي در بعد پنجم است.

درصورت بروز جنگ رايانه‌يي، ممکن است تمام اي‌ميل‌ها بسته شود، همه پالايشگاه‌هاي نفت از کار بيفتند، فعاليت همه برج‌هاي مراقبت فرودگاه مختل شود، متروها و قطارها از کار بيفتد و ماهواره‌ها از مسيرشان خارج شوند و در يک کلام آخر زماني قبل از موعد پيش آيد.

در صورت حمله‌اي رايانه‌يي ممکن است چراغ‌هاي قرمز شهري بزرگ فلج شود، رفت و آمدهاي شهري کند شود و اختلالاتي در نيروگاه‌هاي برق به وجود آيد.

يکي از کارهايي که در جنگ سايبري ممکن است صورت بگيرد، اين است که کابل‌هاي ارتباط اينترنت قطع مي‌شود. امروزه نه دهم ارتباطات اينترنتي از طريق فيبرهاي نوري زير دريايي صورت مي‌گيرد. اين کابل‌ها عمدتا از سه نقطه يعني منطقه‌اي نزديک نيويورک، منطقه‌اي در درياي سرخ و نيز در تنگه پوسان در آسيا مي‌گذرند.

اگر يکي از اين سه بخش از کار بيفتد، بخش قابل توجهي از شبکه اينترنت در جهان از کار خواهد افتاد و در آن صورت خسارات جبران‌ناپذيري به بار خواهد آمد.

فرانسيس پيزاني در ادامه معتقد است: بسياري از هکر‌ها يا راهزنان رايانه‌يي از جانب برخي از کشورها پوشش داده مي‌شوند. امروزه کشورهاي امريکا و انگليس و روسيه و چين و کره شمالي و ايران مهم‌ترين قدرت‌هاي سايبري به شمار مي‌روند.

ايران مي‌گويد امروزه دومين ارتش سايبري جهان را دارد و چين مدعي است در اواسط قرن بيست و يکم مهمترين ابرقدرت سايبري جهان خواهد شد.

اين کارشناس مي‌گويد آمريکا که خود قدرتمندترين رايانه‌هاي جهان را دارد، آسيب‌پذيرترين کشور جهان نيز به شمار مي‌رود زيرا همه چيز در اين کشور به صورت شبکه‌يي کار مي‌کند.

وي در پايان اظهار مي‌كند که تا زماني که جنگي سايبري آغاز نشده نمي‌توان دقيقا پيامدهاي آن را برآورد و پيش‌بيني کرد. (464882)
 
خبر خوب براي افزايش آگاهي
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۵:۵۳:۱۲
منابع آمریکایی می‌گویند که افزایش بودجه جنگ سایبری آمریکا با قوانین مربوط به آن توازن ندارد. خلاء قوانین جنگ‌های سایبری آمریکا بعد از جنگ سایبری ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت علیه سامانه برنامه هسته‌ای ایران به شدت مشهود است. (464884)
 
نسترن
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۱۹:۴۵
درسته اين فضاي سايبري در آينده عامنل جنگ جهاني سوم خواهد شد (464920)
 
نسترن
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۲۰:۲۸
چند روز پيش در جايي خوندم كه امريكا مي خواد با اقدام نظامي به حملات سايبري جواب بده مگه مي تونه؟ اصلا مگه مي شه سريه فهميد كي حمله كرده؟ (464922)
 
نسترن
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۲۰:۵۹
حملات سايبري مي شه بهونه واسه آمريكا و دارودشته اش براي حمله و تجاوز به كشورهاي ديگه (464926)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۳۱:۰۷
لطفا در مورد تدابير ايران براي مقابله با حملات سايبري هم گزارش تهيه كنيد ممنون (464941)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۳۱:۵۷
دوستان عزيز راست مي گن ويروس استاكس نست عامل اختلال جدي در نيروگاه بوشهر شده؟ (464942)
 
يار ولايت
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۴۴:۰۱
آنچه مهم است لزوم آمادگي كامل بچه حزب اللهي ها براي مقابله با حملات سايبري است. بايد بچه حزب اللهي ها در امور كامپويتري خود را متخصص كنند (464954)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۵۳:۴۰
تو جنگهاي سايبري چين و روسيه حرف اول رو مي زنند و هكرهاي چيني تا حالا چند منرله توانسته اند سايتهاي امريكا رو هك كنند (464960)
 
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۵۴:۳۴
فكر مي كنم تاسيسات زيربنايي ما در ايران خيلي در برابر اين حملات سايبري آسيب پذير هستند بايد كوشيد در برابر اين حملات توان دفاعي قوي ايجاد كند (464961)
 
پدرام
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۶:۵۶:۲۶
ما كه بالاخره نفهميديم اين حملات سايبري رو چي جوري انجام مي شه هر كي مي دونه به ما هم بگه (464963)
 
يار ولايت
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۷:۰۰:۳۹
در آْينده اين جهان اتفاقات زيادي خواهد افتاد كه مي تواند دنيا را تكان دهد. يكي از اين نمونه هاسش همين حمله هاي سايبري است (464967)
 
رستم شجاعی مقدم
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۸:۳۵:۱۵
این یک حقیقت است که معارک آینده میدانهای دانائی و اطلاعاتی هستند به این گونه که تحریم اطلاعات حیاتی یک کشور میتواند آن کشور را فلج کند و حاکمان آنرا وادار به پذیرش شرایط طرف برتر نماید.
آگاهی اولیه از میدانهای آینده یکی از ملزومات پیروزی و ماندگاری است.
کار تهاج نظامی و تحریم های اقتصادی در عصر پایانی خویش است و نزدیک است روزهائی که حصر اطلاعاتی جایگزین هر دو حربه فوق{تحریم اقتصادی و جنگ}خواهد بود. (465025)
 
ایرانی
۱۳۹۰-۰۳-۲۹ ۱۹:۰۹:۵۲
با سلام
آنچه که از جنگ سایبری مهم تر است و با توجه به شرایط فعلی کسی به آن توجه نمیکند. جنگ تغییر اقلیم است . تصور کنید اگر ایران غیر قابل سکونت شود انوقت چه باید کرد...... (465047)
 
علی علیپور
۱۳۹۰-۰۳-۳۰ ۲۰:۱۶:۳۴
الان جنگ سایبری دشمن شروع شده ودارند رئیس جمهوری یک ملت را به انواع اتهامات متهم می کنند این جنگ سایبری دشمن است که ما را بجان هم انداخته است . (466027)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.