نظر منتشر شده
۵۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 109035
توکلی: الزام به تحصیلات بالا برای نمایندگی، مشارکت را کم می‌کند
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد مسکوت ماندن طرح استفساریه مربوط به اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مدت 6 ماه مخالفت کردند.



به گزارش الف به نقل از مهر، احمد توکلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس پیش از بررسی طرح دو فوریتی استفساریه درباره قانون اصلاح انتخابات مجلس پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح را به مدت 6 ماه ارایه کرد.



تعدادی از نمایندگان مجلس نیز همراه با توکلی این پیشنهاد را امضا کردند.



روز یکشنبه دو فرویت طرح استفساریه ‌ای در مجلس به تصویب رسید که در صورت تصویب نهایی آن مشخص می کرد منظور از "یک دوره نمایندگی" در بخشی از قانون انتخابات که یک دوره نمایندگی را برای احتساب ارتقای مدرک تحصیلی از لیسانس به فوق لیسانس برای شرکت در انتخابات کافی می داند، چیست .



با توجه به اینکه دوره نمایندگی نمایندگانی که صرفا در دوره هشتم مجلس حضور داشته اند، در مهلت ثبت نام برای انتخابات دوره بعد هنوز کامل نشده است ، براساس این استفساریه شرایط حضور نمایندگان مجلس هشتم در انتخابات دور نهم مشخص می‌شد و دوره ناتمام و حضور میاندوره ای نیز مصداق یک دوره نمایندگی محسوب می شود.



توکلی در ارایه پیشنهاد مسکوت ماندن خود نسبت به این طرح دو فوریتی گفت:‌ این استفساریه تغییر قانون است و شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند و شما به مقصود نمی رسید.



وی گفت: این ضرر دو جانبه می‌شود، تصمیم مجلس در فروردین ماه اشتباه بود و باید شجاعانه قبول می‌کردیم که اشتباه ‌کردیم نباید سطح تحصیلات را بالا برده و عامل تجربه را حذف می‌کردیم.



رئیس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: ما می خواهیم با این استفساریه کاری کنیم که وزیر یا معاون وزیر که لیسانس دارد نتواند در انتخابات شرکت کند اما نماینده‌ای که مدرک لیسانس دارد و شش ماه نماینده بوده می‌تواند وارد انتخابات شود و این ظلم است، جلوی مشارکت مردم را هم می گیرد.



وی ادامه داد: در عوض یک طرح دو فوریتی داریم که براساس آن می توانیم به قانون قبلی برگردیم و هر کس با لیسانس و تجربه اجرایی بتواند در انتخابات شرکت کند.



نماینده تهران با تاکید بر اینکه این استفساریه مضر به حال مجلس است گفت:‌ اگر به مسکوت ماندن این طرح رای داده و به دو فوریتی که تهیه شده است نیز رای دهید نتیجه این می‌شود که نمایندگان و عده کثیری از جوانان و مردان با تجربه می‌توانند در انتخابت شرکت کنند.



توکلی از نمایندگان خواست با رای دادن به هر دو موضوع به قانون انتخابات سال 86 برگردیم.



وی گفت: در این صورت کسانی که لیسانس و سابقه اجرایی دارند می‌توانند خود را در معرض رای مردم قرار دهند.



یوسف نژاد نماینده ساری با این پیشنهاد مخالفت کرد و توجیه توکلی در مسکوت ماندن این استفساریه را رد کرد و گفت اگر شورای نگهبان از آن ایراد بگیرد مجدداً مورد بررسی قرار می‌دهیم.



مجددا نمایندگان پس از استماع سخنان توکلی و یوسف نژاد با 49 رای موافق  135 رای مخالف و 15 رای ممتنع از 205 نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند و مجلس وارد جزئیات بررسی طرح دو فوریتی استفساریه مربوط به قانون انتخابات شد.



  

امضای  24 نماینده متقاضی اجرای این طرح به شرح زیر می باشد:

1.    توکلی

2.    دهقان

3.    کائیدی

4.    عابدی

5.    کوچک زاده

6.    رسایی

7.    امیدوار رضایی

8.    حسین هاشمی

9.    فولادگر

10.    حاج اصغری

11.    کریمی ـ کرمان

12.    مرندی

13.    کاظم جلالی

14.    ملک محمدی

15.    کعبی

16.    آقازاده

17.    نادران

18.    آقایی

19.    حسینی ـ فریان

20.    یحیی زاده

21.    اکبری ـ قائم‌شهر

22.    پزشکیان

23.    قربانی

24.    حسینیان

 

 
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۰۰:۱۱
با عرض معذرت چون جایی برای نوشتن نبود اینجا موضوع را نوشتم افزایش نا بسامان ارزها دوباره شروع شد !

1- دلار در یک روز 250 ریال دوباره بالا رفت قیمت ارزها همچنان رو به افزایش هستند!
2- سود بانکها افزایش نیافت .

3- مردم پولهای خود را همچنان از سپرده ها خارج می کنند و به خرید ارزها و طلا و دلال بازی روی آوردند و دولت هم دارد خود بر دلال بازی دامن می زند با افزایش کاذب قیمتهای ارزها و طلا و برنج

4-مردم به بورس اعتمادی ندارند و می گویند دئلت شاخص های آنرا دستکاری می کند بورس (472016)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۴:۵۳:۲۶
جالب اینجا هست که آقایی بهمنی یکبار گفتند می خواستیم بازار را تست کنیم برای همین قیمت ارز را یک شبه 12 درصد گران کردیم ! و دوباره گفتند چون وام مسکن مهر داده شده بود می خواستیم نقدینگی را جمع کنیم!پس بعد از هر وامی ما یک همچنین مسئله ای در کشور داریم! عذر بدتر از گناه!
در کشور بحران ایجاد کرده اند که هنوز مردم بخاطر افزایش آن دست بگریبان هستند آیااین بود طرح یارانه ها و جراحی اقتصادی که با چاقو به قلب بیمار چندین ضربه بزنند بعد بگویند می خواستیم بیمار را تست کنیم!
چرا مجلس برای مستقل شدن کامل بانک مرکزی از دولت کاری انجام نمی دهد!
این افزایش درآمد غیر قانونی دولت از این افزایش کجا رفته است؟ (472547)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۱۱:۵۴
آقای توکلی من متوجه منظور شما از مشارکت نشدم؟

یعنی اگر افراد با تحصیلات بالاتر کاندید شودند مردم رای نمی دهند!

من موافقم که الان نمایندگان به نفع خود رای دادند. یعنی یک سری رقیب هم از میدان خارج شدند.

اگر مدرک کارشناسی ارشد بدون هیچ تبصره ای بود، به نظر من خیلیم خوب بود.

کجای نمایندگی مجلس معادل مدرک تحصیلیه؟ امتحانش کجاست؟ کی ازشون نمره کم می کنه؟ کجاست داور پایاننامه تا عیار مدرک را روشن کند؟

والسلام (472029)
 
میراث
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۷:۵۴:۴۲
اونهاییکه اهلش هستند مدرک جور کردن براشون مثل آب خوردنه . این وسط اونهایی قربانی میشن که با وجود نداشتن مدرک فوق لیسانس، تخصص، علم و تجربه کافی برا نمایندگی رو دارن اما اهل مدرکِ .... جور کردن نیستند.
درکل مدرک گرایی بجای تخصص گرایی آسیبهای جدی به مملکت رسونده و همین قضیه زمینه ساز ایجاد فساد برای خیلی از افراد شده و خیلی از دانشگاهها رو مامن باندهای قدرت و ثروت کرده. (472146)
 
ایرانی
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۲۳:۱۷
آقای توکلی سلام:
همانطو.ر که اطلاع دارید برای اداره یک کلاس 30 نفره ابتدایی باید فرد حد اقل لیسانس داشته باشد. شما چطور صلاح می دانید که برای برنامه ریزی و قانونگذاری برای یک کشور 70 میلیونی،حد اقل فوق لیسانس هم لازم نیست؟
به نظر شما آیا مشارکت بیشتر مهم است یا انتخاب نیرو های کیفی و عالم برای مجلس؟
آیا این سخن با تکریم اسلام نسبت به علم و عالم چه نسبتی دارد؟
لطفا اجازه بدهید افراد عالم وارد مجلس بشود تا بسیاری از نواقص قانونی ما در حد امکان حل و یا کم شود. (472038)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۵:۰۷:۲۰
یادش بخیر ما کلاس پتجم ابتدایی یه معلمی داشتیم لیسانس!!!. جاتون خالی اینقدر به ما خالی می بست . ما هم که بچه و زود باور. می شنیدیم و باور می کردیم.
بعد دوران دبیرستان این شنیده ها رو برای معلم فیزیک و شیمی تعریف می کردیم و بازم جاتون خالی یه دل سیر می خندیدیم.
می خوام اینو بگم که هیچ وقت مدرک ملاک باسوادی نیست. اونم تو ایران اونم تو این دوره که انواع و اقسام دانشگاه ها و سهمیه ها و ... وجود داره.
عالم کسی هست که علم بدونه نه اینکه مدرک داشته باشه.
ای کاش کار بلد بودن رو می شد سنجید. (472062)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۶:۲۰:۲۳
\"ای کاش کار بلد بودن رو می شد سنجید.\"
با این حرف شما موافقم ولی معیار این سنجش چیست ؟ (472101)
 
الفی
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۶:۱۶:۲۳
با این حساب.افرادی که هم رای میدهن باید مدرک دانشگاهی داشته باشن یا نه؟؟!! ایا اون کسی که رای میدهد شخصی دیگر را انتخاب مکینند مهم تر است یا شخص رای گیرنده!! اگر بخواهیم انتخابات درستو افراد متخصص و با علم دانش ورادمجلس شوند باید افراد رای دهنده توجه بیشتر کنیم چرا که خود به خود افراد ی انتخاب میشوند که حقشان باشد.خارج ار اینکه مدرکشان چی باشد..

در ضمن دوستی گفته ارزش نمایندگی بیشتر از مدرک است ..پس با این وجود فی نفسه مدرک مهم نیست که ملاک انتخاب فردی برای نمایندگی بشود.....!! (472097)
 
ali timas
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۰۹:۴۶:۳۴
متاسفانه امروزه مدرک داشتن نشانه عالم بودن نیست و راه های زیادی برای مدرک گرفتن وجود دارد و حتی دانشگاه های پولی هم وجود دارد که در ازای پول مدرک می دهند نه در ازای علم .
برای خود من که مدرک لیسانس را با خون جگر از دانشگاه تهران گرفتم سخت است که می بینم امروز فوق لیسانسهائی در آمده اند که از حل یک معادله دومجهولی عاجزند . اما آنها اجازه حضور در مجلس را دارند ولی بنده خیر . (473963)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۳۷:۳۴
خب اینکه تجربه و سوابق اجرایی در امور مجلس و نمایندگی بعضی وقتها بیشتر از مدرک ارزشمند است،طبیعی است
(472035)
 
سینا
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۵:۱۰:۰۴
پس با این حساب مرکوم کردان ابر دکترایی داشته و الکی بهش گیر داداند!؟چون کلی سوابق کار قضایی -اداری- مالی و ....داشته
و قصاب محل ما هم که بساز بفروش خوبی هستش(آقا تقی)یک مهندس با تجربه هستش!!!!!! (472563)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۳۹:۴۴
جالب بود.
مجلس مثل همیشه بدون نقص یه لقمه رو 20 بار دو سرش می چرخونه . این عمل البته جزء شیرینی کار مجلسه.
سال جهاد اقتصادی. سالی که باید همه جا صحبت از حل مشکلاتی مثل بیکاری و گرونی بشه صرف استیضاح و جریان انحرافی و قانون انتخاباته!!! (472045)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۷:۰۹:۵۵
البته بايد در تاييد Tohid Prince جان بگويم سال جهاد اقتصادی. سالی که باید همه جا صحبت از حل مشکلاتی مثل بیکاری و گرونی بشه صرف پول شويي ، انحراف ، تخلفات مال ، انحرافات عقيدتي ، جن گيري ، بركناري بي دليل مزرا ، از كار انداختن وزارت خانه هاي اقتصادي ، سر كار نرفتن ! و ... مي شود .
(باز هم خدا پدر مجلسي ها را بياورزد كه حالا به هر دليل خوب يا بدي هم كه شده تصميم گرفته اند محكم جلوي اين كج روي ها بايستند تا شايد بتوان اين جوي را گرفت به بيل به جاي پيل !) (472121)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۳:۵۷:۰۱
تخلفات مالی و پول شویی مرجع رسیدگیش قوه قضاییه است فکر کنم!!! نه مجلس.
انحرافات عقیدتی هم که خدارو شکر توی دوره تفتیش عقاید بررسی می شده!! نه الان.
خدا پدر مجلسی رو بیامرزه که جوی درست می کنه و بیل و پیل رو هم آماده می کنه تا یه بارم که شده شعر گفتن بعضی ها به حقیقت بپیونده! (472511)
 
منصور
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۴۰:۲۷
سلام علیکم.

اول اینکه به نظرم اینکه بخواهیم نمایندگان مجلس مدرک فوق لیسانس داشته باشند مفید نیست. چون خود مدرک فوق لیسانس هم الزاما مفید نیست. هیچ تضمینی نیست که داشتن مدرک فوق لیسانس به نماینده مجلس در قانونگذاری برای کشور یا تحقیقان و تفحصات کمکی کند.

از طرف دیگر نظری هم نسبت به اظهارنظر آقای توکلی دارم. به نظرم صرف تکیه بر تجربه، در قیاس با مدرک دانشگاهی فوق لیسانس، کفایت نمی کند. نمی بایست همه آنچه را که از یک نماینده مجلس توقع می رود به تجربه محول کرد. حتما دانش هم لازم است، دانشی که ممکن است شخص در تجارب خود آن را کسب نکرده باشد.

من معتقدم که در مقابل این پیشنهاد مدرک فوق لیسانس، و مکملش (یعنی احتساب یک دوره نمایندگی به عنوان ارتقاء از لیسانس به فوق لیسانس) حتما نمایندگان قبل از آغاز دوره تصدیگریشان در مجلس در یک دوره آموزشی یکی دو ماهه شرکت کنند. حداقل چیزی که در این دوره کوتاه می توان به نمایندگان مجلس منتقل کرد اشنایی با اقتصاد و سیستم اقتصادی کشور و برنامه هایی است که \"برنامه توسعه چهارم\" یا \"پنجم\" و از این قبیل نام گرفته اند.

شاید به نظر برخس بدیهی باشد که هر نماینده مجلس قاعدتا با اینها آشناست اما نظر من غیر از این است. هیچکس هیچکجا نگفته است که لازم است کاندیدای نمایندگی مجلس از این قبیل چیزها باخبر باشد. پس لابد هستند کسانی در میان نماینده ها که سواد کافی در این قبیل مسائل ندارند. (472046)
 
آبدارچي تنها
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۴:۵۴:۲۹
سلام
اين طرح ، طرحي ناجوانمردانه و دور از انصاف بود .
متأسفانه و يا خوشبختانه طراحان در دام خود ساخته افتادند.
حلقه قدرت را تنگ كردن دير يا زود به ضرر صاحبان قدرت تمام خواهد شد. (472051)
 
علي
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۵:۲۶:۳۵
دكتر توكلي سخن بسيار بجايي گفتند. مشكل نمايندگان مدرك آنها نيست.
مشگل آنها آن است كه تعهد به ملت ندارند.
اين مشگل با مدرك تحصيلي حل نمي شود. اين مشگل با رسانه هاي آزاد كاهش مي يابد. (472069)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۶:۰۰:۰۶
اگر تمامی این نمایندگان خودشان باسواد بوده وداری مدرک بودند استدلال ها عکس بود همه حرف ها برای رفع مشکل تعدادی از نمایندگان است والا تحصیلات ونخبه گرایی درمجلس امری پسندیده است (472090)
 
arash
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۶:۱۴:۲۹
وقتي بيان ميشه مدرك نماينده معرف دانش و بينش او هست جطور اعلام ميشه كه راي يك فرد بيسواد با يك دكتر يا استاد برابراست مكر نه اينكه مدرك نشاندهنده دانش و بينش است (472095)
 
علی
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۶:۳۴:۰۰
آقای توکلی سلام:
با عرض معذرت چون جایی برای نوشتن نبود موضوع را اینجا نوشتم !
لطفا خبری راجع به طرح خدمات رسانی به ایثارگران بنویسید و پیگیری کنید (472106)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۶:۵۷:۲۰
عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل!

بعضی افراد ميخواهند دانش را فدای تجربه کنند . ولی عالم بودن پيش نياز است و به تجربه \"عالم\" کار بر آيد.

سالها تجربه در آهنگری و مس گری شما را از علوم متالوژی بي نياز نميکند. هرچند تکنولوژي استفاده از علم خود را نداشته باشيد.

تجربه تازه واردانی که ميخواهند وارد گود قانون گذاری شوند چگونه اندازه گيری ميشود?

کسی که ازفيزيک هيچ سر رشته ايی ندارد ، بدنبال شکستن هسته اتم در آشپزخانه است.

در بسياری موارد تصميم گيريها بر اساس اطلاعاتی است که به نماينده مجلس ميرسد. اگر مجلسيان از علوم مختلف سر رشته نداشته باشند ، بر اساس خبر فوق سياستهای بلند مدت هسته ايی کشور را تنظيم خواند کرد! (472117)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۶:۵۹:۵۶
من ليسانسه هستم .. هيچ وقت و هيچ وقت در هيچ انتخاباتی شرکت نخواهم کرد.. توهين به ملت هم حدی داره. (472119)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۱۷:۵۶:۰۵
ببخشید یک سوال داشتم ، یعنی کسی که درمجلس هی دو دو میکنه و تو رای دادن شرکت نمیکنه و وقتی پشت تریبون کسی داره حرف میزنه اصلا گوش نمیده ،با کسی که ۲ سال جون میکنه که فوقه لیسانس بگیره بااین رقابتی چند میلیونی برابره؟ (472147)
 
ع - انصاری
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۲۱:۳۴:۳۰
بلی این مشکل با مدرک حل نشدنی است باید بدون مدرک و فقط سواد خواندن نوشتن داشته باشند .برای مجلس سواد لازم نیست . هرکس دنبال منافع خود است تکثر مشارکت بستگی به مدرک بالای نمایندگان دارد یک نماینده بیسواد از کجا درد کشاورز و درد دانشگاهی و درد کارگر و درد یک دکتر و کارشناس بیکار را حس خواهد .جامعه رابا این پیشنهادات تان به عصر قجری سوق ندهید . هر نطر تان را قبول کرده ایم ولی این را اصلا قبول نداریم . (472210)
 
منصور
۱۳۹۰-۰۴-۰۷ ۲۲:۳۹:۲۴
سلام علیکم.

کسانی از خوانندگان که بر این معیار داشتن مدرک کارشناسی ارشد مصر هستند باید دلایلشان را ارائه کنند. به نظرشان داشتن مدرک فوق لیسانس چطور و تحت چه شرایطی می تواند کیفیت کار نمایندگان را بالا ببرد؟

من فرض را بر این گذاشته ام که ما متغیرهای کلانتر را کنار گذاشته باشیم (منجمله خود تاثیرگذاری مجلس در ساختار سیاسی کشور) و فقط در مورد کیفیت کار نماینده ها بحث می کنیم. خب دلیل بیاورید. به نظرتان یک نماینده مجلس چه دانش و چه خصوصیاتی باید داشته باشد که به مدرک فوق لیسانس ربط پیدا می کند.

خودم یک دلیل میاورم: اینکه این نماینده صاحب مدرک فوق لیسانس به احتمال آنقدر هوش داشته است که بتواند از تستهای کنکور ارشد نمره بالایی بیاورد. آیا این سوادی است که برای حضور در مجلس به آن نیاز هست؟ (472219)
 
مجید.ب
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۰۱:۵۹:۱۱
ایکاش نمایندگان محترمی که به این قانون رای دادند می فهمیدند که این حق را نداشتند که قشر عظیمی از استعدادها و نیروهای خلاقی که فقط جرمشان این است که مدرک فوق لیسلنس را ندارند از خدمت در لباس نمایندگی مردم محروم کنند و اگر می فهمیدند با این کار چه خیانتی به رشد و ترقی کشور نمودند یک لحظه در این لباس نمایندگی نمی ماندن (472236)
 
مسعود عيسوي
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۰۸:۴۷:۲۰
يك نفر به من بگويد كدامش مناسب تر است؟
1) يك جوان رعنا با مدرك فوق ليسانس كه تازه مدركش را گرفته، سابقه كار و پرداخت حق بيمه و... هم ندارد از فلان شهرستان كه تو نقشه به زور بايد پيدايش كرد با چاشني قوميت وارد مجلس شده است.

2) يك نفر خوش نام با مدرك ليسانس، با 20 سال سابقه اجرايي در سطوح مختلف (از كارمند تا ...) در يك كلان شهر مثل اهواز با جميعت 1.2 ميليون نفر و 72 فرقه و قوميت، كه هميشه قوميت ارجح بر همه چيز است، اصلاً نتواند نامزد انتخابات شود! (472274)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۸:۱۵:۳۱
اون اولی نمیتونه بره مجلس چون رد صلاحیت میشه! (472683)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۰۸:۵۵:۴۹
مشکل اساسی خود مدرکهاست وقتی میتوان در مورد اینکه نمایندگان مدرک داشته باشند یا خیر صحبت کرد که مدارک تحصیلی در یک فرصت برابر در جامعه بدست آمده باشد بسیاری از صاحب منصبان به زور دگنک مدرک خود را اخذ کرده اند نه در کنکور و رقابت با دیگران پس اصل مدرکها زیر سوال است (472277)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۰۹:۰۵:۳۷
تجربه نشون داده اين فيلترها فقط براي حذف بعضي هاست نه صلاح مملكت (472279)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۰۹:۰۶:۳۶
جناب آقای دکتر توکلی:
با سلام، همانطور که جنابعالی بهتر می دانيد، نحوه برگزاری انتخابات می تواند توسط مجلس بررسی و تغيير نمايد، اما برای کانديدا هيچ نهادی نمی تواند تصميم گيری نمايد. البته مجلس می تواند پيشنهاد نمايد و تصميم با رفراندم توسط مردم صورت بگيرد. لذا منظور نمودن شزط مدرک اساسا مخالف روح قانون اساسی است و تمام افراد جامعه می توانند کانديدا شوند و هيچ شخص، نهاد و يا سازمانی نمی تواند کسی را از کانديدا شدن محروم نمايد. معنی جمهوريت اين است که مردم عاقل هستند و بهترين تصميم را می گيرند. (472280)
 
علي
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۳:۴۴:۳۰
راست ميگن آقاي توكلي اگر كار مجلسي ها فقط دو دو كردن اون اصلا سواد نمي خواهد ! (472496)
 
دوست
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۴:۰۰:۲۷
ديروز وجدانم جريحه دار شد.اين مردم به نمايندگاني تكيه كرده اند كه به چيزي جز منافع شخصي خودفكر نميكنند.نمايندگاني به درد اين مردم ميخورند كه عزت نفسشان بر وساوسشان غلبه نمايد. (472515)
 
m
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۶:۴۰:۳۲
الان تو صفحات نیازمندی ها برای شغل حتما باید مدرک فوق لیسانس داشته باشی چطور میشه نماینده مجلس با لیسانس بره مجلس. خنده دار نیست. اونم این نماینده ها.
البته اگر مدارکشون داخلی سازمان ها نباشه.
داخلی که میدوند چیه ؟ (: (472612)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۸:۰۲:۱۷
جناب آقای توکلی در حال حاضر هر کسی هر طور که مایل باشد دیگران را می پیچاند مگر سال گذشته که حقوقمان شش درصد افزایش پیدا کرد از نمایندگان محترم کس دفاع کرد اما امسال که بحث انتخابات است آقایان بفکر افتاده اند که تورم چقدر است نمایندگان محترم هم دیروز طرحی را مصوب کردند که امروز متوجه شدند اشتباه بوده ومنافع در خطر است خوب حالا مدرک را بالاتر بردید بی سوادی{...} را چه می کنید (472676)
 
غلام
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۱۸:۳۴:۲۸
در امریکا تنها میزان برای کاندیداهای مجلس اعتماد محلی است که بصورت رای شمرده میشود. درجات تحصیلی از ملزومات کاندیداتوری نیست (472696)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۲۰:۰۲:۵۶
سلام. مصوبه ديروز مجلس كه مخالفان جدي از جمله دكتر توكلي را داشت، مشابه اينست كه مجوز بدهند دانشجويان در حال تحصيل و سال آخر يا ترم آخر هم مانند نمايندگان مجلس كه دوره تحصيلي شان را تمام نكرده اند (مانند نمايندگان كه دوره نمايندگي شان كامل نشده)، مشمول شوند و فوق ليسانس محسوب شده و كانديد شوند. آيا بر اساس قانون جديد اگر فردي كه تنها 3 واحد درسي از دوره فوق ليسانس مانده كه مدركش تاييد شود را تاييد مي كنند. آيا يك ترم دانشگاه يا سال تحصيلي دانشگاه كمتر از يكسال باقيمانده مجلس است؟ مصوبه ديروز مجلس اعتبار خودشان را زير سوال برد و صرفا\" براي حب مقام و حفظ پست مهم نمايندگي مجلس بود وگرنه اگر قصد خدمت دارند، فرصت براي خدمت زياد است و راي دهندگان نمره خيلي يدي گرفتند.
با نظر اقاي دكتر توكلي موافقم كه عدالت رعايت شود يا به قانون قبل برگرديم يا نمايندگان خودشان را استثنا نكنند. بخدا برخي نمايندگان فقط اسم نمايندگي را يك مي كشند و چگونه ارزش يك دوره نمايندگي شان را معادل يك مدرك تحصيلي قلمداد ميكنند. اين ظلم است و خودخواهي برخي نمايندگان محترم و محترمه. (472758)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۰۸ ۲۲:۰۰:۴۰
این مصوبه ناعادلانه و مدرک گرا دامان خود نمایندگان را می گیرد. (472796)
 
۱۳۹۰-۰۴-۰۹ ۰۱:۴۳:۳۸
مدرک را میتوان از دانشگاههای داخل یا خارج خریدولی انچه یک نماینده لازم دارد شجاعت واستقلال رای است که باید از درون بجوشد آنجه آقای دوست به نام عزت نفس از آن یاد کرده است مربوط به منافع فردی است که یک نفر میتواند با چشم پوشی از آن عزت نفس خود را نشان دهد ولی وقتی پای منافع ملی در میان باشد شجاعت است که باید به کار آید.شجاعت عبور از منافع فردی یا گروهی .شجاعت نه گفتن به دیگران برای حفظ منافع مردم شجاعت دفاع از حق فرو افتادگان شجاعت مبارزه با افزون خواهی زیاده خواهان .موضوع دیگر اینکه نمایندگان وقتی بارای مردم به مجلس راه پیدا میکنند باید حافظ منافع ملت و گوش به فرمان موکلین خود باشندو نه هیچ کس دیگر.که این فلسفه مراجعه به آراء مردم است و اگر غیر ازین بود بسیار کم هزینه تر میبود که مانند مجالس رضاخانی مجلسی ترتیب دادبدون جنجال. (472873)
 
رضایی کیا
۱۳۹۰-۰۴-۰۹ ۱۲:۰۳:۱۵
آقای توکلی
1-اون موقع که کردان رو استیضاح میکردید باید به اینجاها هم فکر می کردید!!!!
2- باید سطح تحصیلات خیلی بالاتر از این هم برود تا یه سری از نماینده ها شعور پیدا کنند تا موقع سخنرانی دیگران دو-دو نکنند.
3- آقایان نماینده مجلس شما زحمتی نکشیدید که یه یک دوره رفتید تو مجلس، تجربه ای هم به اون صورت با یک دوره ایجاد نمیشه فقط لابی ایجاد می کنید برای دوره های بعدی!!!!!!!!! (472964)
 
ss
۱۳۹۰-۰۴-۰۹ ۱۳:۲۴:۴۳
\'گذاشتن شرط مدارک بالاحتمامشارکت ومخصوصادرطبقات متوسط وپایین جامعه کم میکندشک نکنیدچه بساافرادزیادی وجوددارندکه هوش زیادی داشتندولی بخاطرمسایل مالی وطبعات اون قادربه گرفتن مدارک بلاترنبوده اند. (473015)
 
معلم
۱۳۹۰-۰۴-۰۹ ۱۵:۵۴:۰۵
با سلام جناب توكلي با اين بيست وچند كلمه چند مورد ثابت گرديد.

1-نمايندگان اگه جدال هاي سياسي اجازه داد تمرين خوشنويسي هم انجام دهند.

2- درمتن اشتباه نداشته باشند هرچند شايد مصوب كرده باشيد كه از اين به بعد كلمه «‌قانونه» را وارد زبان فارسي كنيد كلمات « داخلي- استفساريه» هم به علت بد خطي غلط املايي محسوب مي شوند.

3- مدرك اصل نيست مهم سواد است (درتاييد سخنان شما) (473082)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۰ ۱۶:۰۲:۱۵
شما درست مي فرماييد، مدرك اصل نيست مهم سواد است. اما مدرک معياری است برای سنجش سواد.
بهمين دليل است که بايد با معضل مدارک تقلبی برخورد قاطع صورت بگيرد و يا مدارک بعضی از دانشگاهها ارزيابی شود.

در ضمن کيفت اکتساب تجربه يک با سواد و يک بيسواد با سوابق کاری مشابه بسيار فرق می کند.

البته هميشه استثنا هايی وجود دارد، ولی قوانين نبايد طوری باشد که شرايط را برای ورود افراد نا لايق به مجلس فرا هم کند. مدرک بايد شرط لازم باشد ولی کافی نيست. (473348)
 
سید عطار تاج محلی
۱۳۹۰-۰۴-۱۰ ۲۳:۱۹:۵۹
این دایره مینا خونین جگرم ای دل اگر واقعا مدرک اینقدر برای نمایندگان مهم است خودشان هم ارائه دهند اما اینها قصدشان تنگ کردن دایره رقابت است و جالب اینجاست که باسوادها خواستار این مدرک گرائی است !! (473440)
 
یک دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۰۱:۰۷:۴۵
بالا بردن سطح قانونی تحصیلات علاوه بر اینکه به نظر من به خودی خود و بدن تجربه و ثابت کردن توانایی ها مفید نیست باعث گرایش سیاسیون به دریافت مدارکی که همه می دانیم بعضاً چگونه به دست می آید خواهد شد. ایا کسی که مسوولیت و کار سنگین دارد می تواند و وقت می کند پایان نامه فوق لیسانس و دکتری بنویسد و غیره....

ضمن اینکه با این گسترش بی رویه انواع و اقسام دانشگاه ها واقعاً به نظر من کیفیت در آموزش عالی در حال افول است. (473458)
 
رامین
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۲:۲۷:۴۷
محدود کردن کاندیداها در هر انتخاباتی و برای هر مقامی، به هر بهانه و به هر شکلی خیانت به مردم سالاری و جمهوریت و اخته کردن آن است...مردم سالاری یعنی مردم خودشان شعور دارند و با در نظرداشت همه پارامترها از جمله تحصیلات و تجربه و خوشنامی و درستکاری و ...رای میدهند. آقایان نمایندگان از اول هم حق نداشتند شرط بگذارند. (473638)
 
علی بشارتی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۳:۳۸:۳۲
دلیل قانع کننده ای نیست . اگر مدرک فوق لیسانس باعث استقبال مردمی در انتخابات را کاهش می دهد !!!؟؟ این یک توهم خیالی است .اتفا قا مردم هم بسیارخرسند بودند با سوادترین اش را راهی خانه ی ملت نمایند. ایکاش که قبلا چنین پیشنهادی مطرح نمی شد .حال شده و بتصویب رسیده چه لزومی داشت که طرح ابطال گردد .آیا منظور تان با مدرک لیسانس کردن نامزد ها ی خانه ملت منجر به افزایش مشارکت مردمی خواهد شد .مطمئن باشید . آدرس را اشتباهی داده اند .بلکه هرچه مدرک بالاتر باشد مشارکت حداکثر می شو د .و بلی قر بان گو ها کمتر .هرگز عملکرد یک کار شناس ارشد با یک کارشناس قابل قیاس نیست .!! آنها ئی که ملاک راکارشناسی تلقی میدارند و دنبالش داشتن تجارب را به این گروه الحاق می نمایند .مگر کسانیکه کارشناس ارشدند تجاربشان از تجربه کارشناس کمتره چرا تظلم بر یک قوه قانونگذاری قوی را با این بهانه ها کمرنگ می نمائید بیائید قانون مصوبه ی قبلی تان را اجرائی کنید و به مملکت یک اثر ماندگار از خود به یاذگار گذارید .و السلام . (473693)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۷:۰۱:۰۴
بنام خدا

یاد انشای مشهوری افتادم که علم بهتر است یا ثروت؟؟؟؟
در کشور ما انتخاب بر اساس شناخت شناسی انجام نمی گیرد بلکه در خیلی از جاها ثروت بهتر از علم عمل می کند و یقینا این فیلترها کار سازنخواهد بود. (473809)
 
علی اکبر کرمی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۲۳:۳۶:۴۹
نماینگان محترمی که وزارت برنامه وبودجه را منحل ودولت از بودجه نویسی معاف میلنندواجازه مددهند که درامد کشور بطور فله ای خرج شود فرق ندارد که از کجا مدرک جعلی یا پولی را 18 گرفته باشند (473894)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۲:۵۶:۲۰
نماینده بیسواد و غیر متخصص به درد نمیخوره (474093)
 
سيد سعيد عزيزنژاد
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۰۹:۵۷:۱۶
يكي از ويژگيهاي بارز و ممتاز انقلاب ، قرار نگرفتن در محدوده هاي غير حقيقي بود.
چرا روز به روز به جاي پافشاري بر اصول انقلاب از آنها فاصله مي گيريم .؟
يكي از ارزشها دور شدن از مدرك گرايي بود.
مگر دانشگاه آزاد با همين هدف تاسس نشد ؟.
مگر قرار نبود بجاي بها دادن به مدركها به افكار و مغزها بها بدهيم .؟
مگر يادمان رفته كه دكتر بني صدر ، شهيد رجايي ليسانسه را به بي سوادي متهم مي كرد؟
دكتراي بني صدر باارزش تر بود يا ليسانس شهيد رجايي؟
اي كاش بتوانيم بر شكستن كليشه هاي پوشالي ثابت قدم بمانيم. (474446)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.