توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 109099
بهمنی: سكه و ارز فروختیم، براي جذب نقدينگي مسكن مهر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۰۶
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس درباره جلسه كميسيون جهاد اقتصادي مجلس با بهمني گفت: سياست فروش سكه و ارز بانك مركزي براي جمع‌‌آوري نقدينگي ناشي از تزريق 14 هزار ميليارد توماني مسكن مهر بوده است.

جعفر قادري در گفت‌وگو با فارس، در مورد نشست روز قبل كميسيون جهاد اقتصادي افزود: سؤال نمايندگان در كميسيون جهاد اقتصادي از آقاي بهمني رئيس كل بانك مركزي اين بود كه چرا نرخ ارز يك‎باره افزايش و بعد يك‎باره كاهش پيدا كرد و اين نوسان به خاطر چه بوده است.
وي افزود: اين نوسان و عدم اطمينان بازار باعث سفته‌بازي و سوء استفاده عده‌اي مي‌شود و مسئولان بانك مركزي پاسخ دادند، سياست جذب نقدينگي سرگردان بازار باعث فروش سكه و ارز در بازار شد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه تأكيد كرد: براساس گزارش بانك مركزي نرخ رشد نقدينگي در سال جاري 29.5 درصد، در سال 89 حدود 25.5 درصد و در سال 88 حدود 24.5 درصد بوده است و رشد نقدينگي بالا در سال گذشته به خاطر اين بود كه 14 هزار ميليارد تومان تسهيلات براي مسكن مهر پرداخت شد.
قادري افزود: براساس گزارش بانك مركزي 7 هزار ميليارد تومان از اين رقم به وسيله انتشار اوراق مشاركت و بقيه خطوط اعتباري بانك مركزي براي بانك‌هاي عامل بود كه اين امر به منزله رشد پايه پولي تلقي مي‌شود و با ضريب تكاثر افزايش 4.5 برابري نقدينگي خواهد داشت، بنابراين براثر تزريق اين 7 هزار ميليارد تومان حدود 28 هزار ميليارد تومان نقدينگي در سال گذشته افزايش يافت.
قادري افزود: سياست بانك مركزي براي جمع‌آوري نقدينگي سرگردان از بازار و جلوگيري از بروز تورم بالا بوده‌ است.
قادري در پاسخ به اين پرسش كه بانك مركزي چه برنامه‌اي براي پول‌هاي سرگردان جمع‌آوري شده از دست مردم دارد، گفت: قرار بود اين نقدينگي در توليد به كار گرفته شود، اما متاسفانه چنين اقدامي نشده و از طرفي بانك مركزي اعلام كرد، اختيار افزايش سود سپرده‌هاي مردمي را ندارد و شوراي پول و اعتبار در اين زمينه تصميم‌‌گيري مي‌كند.
نماينده مردم شيراز در مجلس با اشاره به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: قرار بود سود سپرده‌هاي مردمي در بانك ها اضافه شده و به ميانگين نرخ تورم سال گذشته و سال جاري برسد، اما شوراي پول و اعتبار اجازه افزايش نرخ سود سپرده را نداده است و بانك مركزي قدرت مانور ندارد.
وي در عين حال تأكيد كرد: بانك مركزي از ابزارهاي در دست خود مانند تعيين نرخ ارز سياست مناسبي اتخاذ نكرده و مي‌توانست با تحليل و دقت بيشتري اين سياست‌ را اجرا كند، اما كم‎دقتي باعث نوسان شديد و التهاب بازار ارز در كشور شد.
قادري افزود: در جلسه كميسيون جهاد اقتصادي مجلس آقاي بهمني حضور پيدا كرد و مهمترين محورها در باره مبادلات ارزي، واردات كالا و تكنولوژي و مسائل ارز خارجي بود.
وي گفت: نمايندگان مجلس تأكيد داشتند مسائل ارزي كه به صورت تهديد جلوه مي‌كند بايد تبديل به فرصت شود و درجهت تقويت توليد داخل استفاده شود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.