نظر منتشر شده
۴۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 109429
تاسفاتي بر اقدامات مجلسيان
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۷
دکتر ياسر سبحاني فرد

 

مجلس شوراي اسلامي در روزهاي اخير يکي از کانونهاي خبرساز در ايران بوده است . کنش ها و واکنشهاي اين  نهاد به گونه اي پيش مي رود که احساس مي شود جايگاه رفيع مجلس به عنوان  قوه مهم قانون گذاري در خطر همراه شدن با ذهنيات منفي قرار گرفته است. نوشتار پيش رو در پي نشان دادن مشکلات  رفتاري برخي از نمايندگان در برخي از موضوعات مهم کشوري است ولي اذعان دارد که چنين  رفتارهاي ناصحيح موجب آن نمي شود که انگشت اتهام به سوي تمامي نمايندگان زحمت کش  مجلس و همچنين کليت جايگاه مجلس نشانه  رود.



رفتار هاي  تخريب کننده جايگاه مجلس  برخي مربوط به دوره اخير مجلس بوده ولي برخي ديگر نيز هيچگاه مختص مجلس فعلي نبوده و بسياري از آنها مربوط به تمامي دوره هاي مجلس مي شود . اين رفتارها را مي توان در بخشهاي زير نشان داد:



الف ) ورود مشکوک به مجلس



اولين نقطه تاريکي که در اذهان ايرانيان از مجلسيان نقش مي بندد نحوه ورود آنها به مجلس است. همواره اين سوال در ذهن ايرانيان نقش بسته است که  در مجلس شوراي اسلامي غير از خدمت چه چيزي وجود دارد که افرادي چنان از جان و مال براي آن مايه مي گذارند؟ خرج هاي چند ده ميليوني و به آب و آتش زدن و به هر کاري متوسل شدن براي ورود به مجلس گاهي گوياي اين واقعيت است که شايد اين تلاشها در واقع سرمايه گذاري باشد که قرار است در چهار سال بازگشت سرمايه خرج شده را در پي داشته باشد.

 

ب ) استفاده از رانت قانونگذاري براي ادامه بقاء



مجلس شوراي اسلامي همواره در معرض اتهام استفاده از رانت قانونگذاري قرار داشته است  که  متاسفانه  برخي از واقعيتها  موجب شده تا شايعاتي بيش از حد متعارف نيز بر اقدامات  رانت گرايانه مجلسيان شکل بگيرد. ادغام مجلسهاي گذشته در لزوم استعفاي افراد شاغل در دولت به بهانه عدم استفاده آنها از پست و مقامشان اين سوال را  در ذهن ايجاد مي کند که آيا هيچ انسان عاقلي براي يک احتمال نماينده مجلس شدن به خود اجازه مي دهد تا 6 ماه قبل از پستي که با زحمت و سابقه بدست آورده است استعفا دهد؟ آيا اگر با اين قانون جلوي کانديدا شدن مديران کل ، روساي اداره و معاونتهاي وزيران گرفته شود چه رقبايي براي مجلسيان در انتخابات باقي مي ماند؟ آيا اين به معناي محدود شدن کانديداها در جهت منافع مجلسيان نيست؟ آيا اين به اين معنا نيست که مجلسيان درصدد هستند تا رقباي ضعيف در شهرها ظاهر شده تا آنها راحت تر بتوانند دوباره بر کرسي سبز تکيه زنند؟آيا راه بهتري براي جلوگيري از سوء استفاده روسا و دولتيان وجود نداشت است؟ و در آخر اينکه سوء استفاده مجلسيان از جايگاه خود در انتخابات بعد چگونه کنترل شده است؟



گل سر سبد جديدي که به قانون انتخابات جديد وارد شده است بحث مدارک تحصيلي است. در کمال ناباوري و حيرت مردم نمايندگان در مرحله اول حق کانديدا شدن مردم و حق انتخاب شدن مردم را با عنوان مدرک تحصيلي محدود کرده ولي در گام بعد هر دوره نمايندگي را به عنوان يک مدرک قرار مي دهند. چنين رويکردي به گونه اي در اذهان ايرانيان وارد مي شود که  به وضح چنين قانونگذاري در جهت سوء استفاده از قانون به عنوان عامل تمسخر و مضحکه در مردم جاي باز مي کند. انفجار شگفتي آنجاست که نمايندگان در تفسير چنين قانوني پا را فراتر گذاشته و حتي دوره تمام نشده فعلي را نيز به عنوان يک دوره تحصيلي قرار داده اند .



از اين دست رفتارهاي قانون گذاري زياد مي توان در اين مجلس و مجلسهاي گذشته به ياد آورد. جايي که به خاطر منافع فردي يک يا چند نماينده قانون حق چاپ آثار براي وارثان نويسنده مي خواهد تغيير کند، جايي که براي کانديدا شدن سقف تعيين مي شود ولي رئيس يک نهاد مملکتي از اين قاعده به صراحت  مستثني مي شود.



ج ) تناقضات قانونگذاري : احساس نخبگي در عين رفتار عوامانه



گاهي اوقات رفتارهاي قانونگذاري مجلسيان به گونه اي نمود مي يابد که احساس مي شود نمايندگان داراي ديدهاي کوتاه مدتي هستند که بر چشم اندازه هاي کوتاه مدت تکيه دارد. رفتارهاي قانونگذاري گاهي به گونه ايست که احساس مي شود حافظه کوتاه مدت مجلس نيز دچار ضعف مي باشد. به عنوان مثال مجلس از يک بر دستوري عمل کردن در اقتصاد انتقاد وارد کرده ولي خود به طور دستوري مي خواهد تعداد وزارت خانه ها به 17 مورد کاهش پيدا کند. از سوي چنين قانوني تصويب مي شود ولي از آن طرف  دستور بر ايجاد وزارت ورزش داده و بر تعداد وزارت خانه ها مي افزايد . گاهي مجلس براي تحت فشار قرار دادن حقوق قانوني دولت اقدام به تغيير ساختار در دولت مي گيرد. گاهي چنان در امور سازماني يک وزارت خانه دخالت مي شود که وزير براي تغيير يک فرد تحت فشار قرار داده مي شود به گونه اي که در برابر گزينه استيضاح يا تعويض فرد قرار مي گيرد . مجلسيان در حالي دولت را به رفتارهاي عوامانه متهم مي کنند که بسياري از قوانين و رفتارها و سخنان آنها در جهت رفتار پاپيوليسيتي قرار مي گيرد.



د ) رفتارهاي غير اخلاقي  و فرار از نظارت



علاوه بر موارد گفته شده رفتارهايي که بعضا خلاف اخلاق اسلامي و دون شان نمايندگي است موجب تخريب چهره مجلس مي شود. هاي و هوي افراد در هنگام سخنراني رئيس جمهور و جناب دکتر توکلي از پديده هاي جديدي است که اخيرا در مجلس باب شده است. توهين هايي که گاه از تريبون مجلس نيز پخش شده به همراه سخنراني هاي  حزب گرايانه و تخريب کننده افراد بر اين موارد افزوده مي شود . در زمينه  نظارت مجلسيان هر گاه که احساس کنند از جايي بايد سر درآورند با صداي بلند حق نظارت نمايندگي را پيش مي کشند و اينکه نظارت در هرجا  و از هرکس به نفع کشور است اما سوال پر رنگي که باقي مي ماند اين است که چرا اين استدلال براي نمايندگان مجلس ساري و جاري نيست؟ چه منفعتي به خطر مي افتد اگر نماينده مجلس نيز بر اساس اصل شفافيت به کار خود مشغول باشد؟



جمع بندي و نتيجه گيري



همانگونه که مجلسيان در پشت تريبون از هر جاي کشور صحبت کرده و انتقاد و حتي گاهي تخريب وارد مي کنند ، مي بايست  گوش شنوايي هم براي انتقادات وارده بر خود را داشته باشند. نقاط ضعفي همچون  نحوه ورد به مجلس ، رانت قانون گذاري ، تناقضات قانون گذاري ، رفتار عوامانه ، رفتارهاي غير اخلاقي و فرار از نظارت هرچند مخصوص اکثريت نمايندگان و نيز مجلس هشتم نيست اما با کمال تاسف موجب تخريب وجهه نمايندگي و مجلس خواهد بود. اميد است با بهبود چنين رفتارهايي در ايجاد و تقويت تصوير مثبت  مجلس اقدام شود .

 



 
 
ایرانی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۰۹:۵۰:۰۳
آیا عملکرد مجلس در چند سال گذشته جز تماشای خطاهای دولت چیز دیگری بوده است؟آیا برکناری چند وزیر آنهم برای ترساندن رئیس دولت کافی است؟

خطای ناظرین از مجریان کمتر نیست که بیشتر است.پس بهتر است بجای بیانیه و حرف جلوی عملکرد غلط را بگیرید آنهم ریشه ای نه کلیشه ای. (473517)
 
ارسطو ادریس
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۰:۳۸:۱۶
اضافه کنيد بر موارد فوق قانوني که

نمايندگان مجلس بعد از راي آوردن هزينه هاي تبليغات خود را پس مي گيرند و يک عدد ماشين ساخت داخل که هر کدام را بخواهند تحويل مي گيرند

اين مخصوص اين دوره نيست. از دوره چهارم تصويب شده و تا الان هم هر دوره اي دست هر حزبي هم که مجلس افتاده نمايندگان به طور فراجناحي آن را حتي تقويت هم کرده اند

همچنين فشار بر دولت براي سر کار گذاشتن دوستان و آشنايان در پستهاي دولتي در شهرستانهايي که نمايندگان آنجا هستند (473546)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۱۹:۳۵
آنچنان برای خدمت سر دست می شکنند که انسان فکر می کند نکند(خدایی نکرده) به فکر منافعی هستند!

خدا عوضشان بدهد. (473582)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۰۷:۴۳:۵۴
همچنین اضافه کنید انتظارات و فشار به مدیران دستگاه ها برای عمل بر خلاف قوانین و مقرراتی که خود در مجلس تصویب کرده اند! (474399)
 
ارسطو ادریس
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۴۰:۴۷
يک سوال از نماينده ها دارم

کجاي دنيا عيب است که دولت فعاليت انتخاباتي بکند؟مگر در همين ايران ما براي اولين بار است که دولت مي خواهد مجلسي هماهنگ با خود داشته باشد؟

آيا دولت نمي تواند خود را در برابر راي مردم در مجلس بگذارد؟آيا مردم حق ندارند در دعواي مجلس و دولت در انتخابات دو گزينه داشته باشند براي انتخاب؟

تمام دعواي مشايي و گروه انحرافي گفتن ترس از راي نياوردن در انتخابات مجلس است.اگر نيست ثابت کنيد.

نمونه سخنان آقاي ناطق نوري است . راست سنتي از اينکه احمدي ن‍ژاد به آنها بله قربان نمي گويد ناراحت است. براي همين بين احمدي نژاد و اصلاح طلبان تفاوتي نمي بيند.
ديگي که براي آنها نجوشد توش کله ..... بجوشد. (473606)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۷:۱۵:۳۶
فکر نمی کنم در جایی از جهان! دولتی حق داشته باشد از بودجه ملی صرف تبلیغات حزبی کند.

اگر در تمام دنیا هم اشکال نداشته باشد چون در ایران قانون این اجازه را نمی دهد، پس غیر قانونی است.

والسلام (473814)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۰۰:۱۱:۵۳
چرا تا الان این اصولی که می فرمایید را یادتان نبود حالا دچار بغض از رییس جمهوری هستید که باج نمی دهد همه اصول یادتان آمد؟ (474356)
 
ارسطو ادریس
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۲:۳۳:۱۳
مگر دولت از بودجه براي تبليغات استفاده کرد؟
مگر هنوز انتخابات شروع شده؟

اگر استفاده کرده و قوه قضائيه کاري نمي کند واي بر قوه قضائيه

اگر استفاده نکرده ( اصلا هنوز انتخابات شروع نشده ) واي بر شما و تمام مدعيان اصولگرايي مخصوصا سايتها

هر چند مشايي را تاييد نمي کنم اما اينها اکثر سياسي است . (474608)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۰۹:۵۳:۳۴
کاش راجع به قوانینی که در مورد حداقل پستهای نمایندگان بعد از پایان دوره نمایندگی وجود داره هم اشاره میکردید (473519)
 
ارسطو ادریس
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۰:۳۵:۱۷
آقاي مهدي درست مي فرمايند

نمايندگان در مجلس ششم قانوني تصويب کرده بودند که دولت بايد بعد از اينکه نماينده اي در دور بعد راي نياورد برايش يک پست خالي نگه دارد که مبادا کشور از اين نخبه عزيز !! بي بهره بماند!!!! (473544)
 
جواد
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۰:۲۲:۳۷
نمایندگان مجلس بجای این کارهای تاسف برانگیز بهتر به فکر قانون مند کردن سازمان بورس باشند. ما سهامداران له شدیم (473540)
 
حميد
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۰:۴۵:۲۶
حالا چون مجلس كمترين انتقادي توانسته به احمدي نژاد بكند(گفتن دو دو) كاري مي كنند كه ريشه ي اين مجلس بخشكد مگر اينكه دوباره اعلام التزام و وفاداري به رييس جمهور بودن خويش را نشان دهد.از اين به بعد مجلس را بي خاصيت تر از اينكه هست مي توان تصور كرد. (473553)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۳۹:۱۳
از کی تاحالا پریدن وسط صحبت دیگرون و دو دو (هو) کردن شده انتقاد.
یادتونه سه سال پیش یه کی رو به خاطر این پردین وسط حرف یکی دیگه \"بی ادب\" برند کردید.
مجلس کی التزام و وفا داری به رئیس جمهور نشون داده که قراره دوین بار هم نشون بده؟؟
نیست طرح هدفمندی بسیار بسیار راحت تصویب شد! نیست رای اعتماد گرفتن مثل آب خوردنه! نیست وزیری استیضاح نمی شه! .....
بعد کی می خواد ریشه مجلس رو بخشکونه. سایت الف؟؟ توکلی ؟؟ با یه مقاله انتقادی ؟؟؟
بعضی وقتا جلوی خنده رو نگه داشتن سخته باور کن. (473605)
 
محمدي
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۰:۴۵:۳۰
باسمه تعالي
روزگاري آن مرد بزرگ فرياد برآورد كه مجلس در راس امور است مجلسيان فكر كردند كه اين شاني است براي آنهاو ديگران بايد اين شان را رعايت كنند اما غافل بودند از اينكه حرمت امامزاده با متولي است در طول ساليان گذشته قوانين متعددي به تصويب مجلس محترم رسيد كه نشانه هايي از نفع شخصي در آن متصور بود يا حداقل در بين مردم اين شايعه وجود داشت وديري نگذشت كه اين جمله حضرت امام طور ديگري تعبير شد و گفتند كه مجلس در آن زمان درراس امور بود و ديگر نيست بله اين ناشي از عملكرد خود مجلس است و تازه اين از نتايج سحر است بباش تا صبح دولتت بدمد در يك جمله ميتوان گفت آن پرده بكناري رفته و هركس ميبيند كه چگونه رفتار كند تا منافع آينده خود را تامين كند (473554)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۶:۵۷:۰۶
موافقم
امیدوارم هرچه زودتر این دوره تمام شود و گرنه اینطور که می رود آقایان دارند به جایگاه مجلس صدمه می زند و از آن به عنوان ابزاری برای ارضای عقده های شخصی و نفسانی خوشان
استفاده می کنند (474220)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۰:۴۸:۴۶
ضمن تشکر از جناب دکتر

منظور از تحت فشار قرار دادن براي تعويض يک نفر در يک وزارت خانه موضوع وزارت خارجه بود
به نظر من هم اين دخالت قوا در کار يکديگر هست . قوه قضائيه مسئول اتهام به افراد هست نه مجلس . دولت اختيار دارد افراد را سر کار بگذارد نه مجلس (473557)
 
معلم بازنشسته قلعه حسن خانی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۰:۵۱:۱۱
مقصر خود مجلسیان هستند خواهرخانم یکی ازنمایندگان مجلس درتعاونی مسکن فرهنگیان که هیئت مدیره بوده کلی سرمایه 200نفررابه تاراج برده اند و حیف ومیل کرده اند به هرجاشکایت می کنند بااقدامات این نماینده محترم بابن بست روبرومی شوند اگرکسی باورنمیکند یک سری به تعاونی مسکن فرهنگیان شهرقدس بزند . (473561)
 
mohammad
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۰۴:۳۸
اقا دمتون گرم که از دل ما گفتی..خدایی دیگه شبیه بازی شده این مجلس ما (473570)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۲۰:۴۲
آدم چه چیزایی که نمی بینه.
اعتراض توکلی به \"دو دو\" کردن. اعتراف توکلی به اشتباه مصوبه مجلس. حالا هم انتقاد از مجلس.
......
چهار تا نقص بزرگ برا مجلس نام بردید که فقط و فقط دارا بودن یه دونه ش برای یه مجموعه کافیه تا اون مجموعه رو از هدفش منحرف کنه.
به نظرتون باید چیکار کرد؟ به نظرتون کاری هم میشه کرد؟
حالا نکته جالبترش اینه که این مجلس برای خودش نوشابه هم باز می کنه.... (473583)
 
حسين
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۳۶:۱۰
مجلس و مشايي

قصدم دفاع از مشايي نيست اما مي دانم دعوا فقط سياسي است

تمام صر و صداي مجلسي ها در مورد مشايي تبليغات سياسي و ترس از راي نياوردن در دور بعد است


لطفا پاسخ دهند نمايندگان:

1- مشايي چرا منحرف است؟مگر صرف گفتن چند حرف نامربوط موجب انحراف مي شود. مگر آقاي جواد لاريجاني کم از اين جور حرف ها زده است؟

2- اگر مشايي اين همه انحراف دارد و براي مملکت خطر است چرا نهادهاي امنيتي دستگيرش نمي کنند؟چرا در دادگاهي علني او را رسوا نمي کنند؟

3- نمايندگان چطور ثابت مي کنند که انحرافشان از مشايي کمتر است. مگر نمايندگان قاضي هستند که خود اتهام زده و خود حکم مي دهند و براين مبنا در کار دولت دخالت مي کنند که فلاني را بردار و فلاني را بگذار وگر نه استيضاحت مي کنيم؟ (473600)
 
مصطفی سیاوشی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۲:۲۹:۲۶
حسین آقا
قصدم دفاع از مجلس نیس اما...
شما کجایی که وقتی معاون وزیری به فشار مشایی نصب می شود و بعد چند روز به فشار مجلس عزل... آنگاه چندساعت بعد برکناری اش دستگیر می شود؟؟
وقتی رییس دولت و وزرایش در انتخابشان اختیار ندارند چه کسی باید صیانت کند از این نظام که دزدان پست های کلیدی اش را نگیرند؟؟ (473641)
 
علیرضا
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۵۶:۳۷
این هم داستان جالبی است.
عده ای نشسته اند و قانونی مصوب کرده اند و پس از تصویب دیده اند که وای این قانون که قرار بود رقبا را به در کند خود ما لیسانسه های مجلس فعلی را نیز به دار کرده!!!!
چه کنیم استفساریه می دهیم و ...
حالا می توان این موضوع را تعمیم داد به بقیه قوانین، با این تفاوت که چون اینجا به ضرر خودشان بود متوجه شدند و انجا که به ضرر من و توی کارمند و کارگر و شهروند است، کسی متوجه نمی شود که بخواهد اصلاح کند و ما می مانیم و درد بی درمان خودمان
جای سپاس دارد این همه تلاش شبانه روزی نمایندگان خود ( نه نمایندگان ملت)
اما واقعا تبحر می خواد چنین کارهایی که فقط در ایران می توان دید (473618)
 
علی بشارتی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۲:۱۹:۰۲
مشائی نه منحرف است و نه جادوگر و ساحر . بلکه خدمتگزاریست که اثبات نموده که : ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت ./ اما برخی از ما ها تاب و تحمل دیدن خادمانی را که با اندوخته ای از تجارت توانائی و دانائی را در جامعه نداریم .مگر مشائی صاحب چه اقتداریست که حضورش در کنار رئیس جمهوری محترم باعث افزایش دغدغه ی مجلسیان و برخی آقایان را فراهم ساخته .اگر بخواهیم فردی را از صحنه خدمتگذاری برکنار نمائیم حد اقل جوانمردی کنیم با تهمت و افترا آبرویش را در جامعه نبریم ./. (473628)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۲:۵۰:۳۱
آقا این چه حرفیه؟!
مشائی منحرفه. ولی انحرافش از یه نوع خاصه که همه نمی بینن. جالب تر اینه که این انحرافات چهار سال یکبار از کنار زمین رد میشه. (473661)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۳:۰۶:۴۰
بد نیست استثنا کردن مجلس را تنها به این مورد ختم نکنید مثلا قانون خدمات کشوری چه می شود که تمام مجلسیان اعم از نماینده و کارمند از آن مستثنی هستند (473679)
 
ali
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۴:۱۴:۵۴
چرا این همه دعوا می کنید؟چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
یک کمی هم به فکر ما سهامداران بورس باشید
نون ما آجر شده (473712)
 
انديمشكي
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۷:۴۶:۳۰
سلام عليكم

متاسفانه با توجه به سوه استفاده بيش از حد بعضي از نمايندگان از قدرت كه مقداري از آن را ما در مصوبات آين چناني مي بيننيم ودر شهرهاي كوچك اگر بازرسي واقعي وجود داشت متوجه و مشاهده مي كردند كه چه خبر است ما كه اميدمان را از مجلس و اصولگراي وبازرسي بي معاملات قطع كرده خود دانيد فرداي قيامت (473827)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۱۸:۰۵:۱۳
جدا همه چی ما به هم نمیاد! اینم از مجلس ما عصاره ملت ، غیر از این بود تعجب میکردم کافیه خوب و با دقت به اطرافمون نگاه کنیم همه متوجه میشیم به کدوم سمت داریم میریم (473834)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۴-۱۱ ۲۰:۱۹:۱۴
به نظر بنده، تکرار انتقادات به مجلس ، و اصلاح نشدن آن که هیچ، بدتر شدن وضعیت مجلس، نشان از آن دارد که اکثریت این مجلس، بویژه خوبان آن، نتوانسته اند تقوای جمعی را ایجاد کنند. پس در انتقاد از مجلس، روی سخن با همه نمایندگان است.
البته تعداد معدودی از نمایندگان که به این فضا ها، انتقاد می کنند حساب جداگانه ای دارند. (473858)
 
سید مهدی
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۰۰:۵۰:۴۸
هر کس میخواهد ببیند مجلس تا چه حد از شان خود دور شده یک مقایسه ساده بین نحوه برگزاری جلسات اولین مجالس با مجالس اخیر انجام بدهد. با عرض معذرت از بعضی از نمایندگان محترم که واقعا خدمتگزار مردم هستند اما باید بگویم جلسات مجلس ما کم کم شبیه به یک کلاس از دانش آموزان شیطون پسر قبل از ورود معلم به کلاس درس دارد میشود. آیا شأن نمایندگی مردم این است؟
مجلس اسلامی جای نمایندگان مؤمن،مؤدب و متقی است که افتخار کشور و مردم باشند. پیشنهاد میکنم فیلم جلسات اولین مجالس را برای نمایندگانی که در حین تصویب قوانین در حال مباحثه،مجادله،برگزاری کمیسیونهای حزبی در گوشه های مجلس،چرت زدن،پرت کردن اشیاء بسوی همدیگر،فحش دادن همراه با پخش زنده از رادیو و ... هستند پخش کنید تا شاید به خود آیند و اگر هم فکر میکنید که دیگر این مورد در خصوص این مجلس فایده ای ندارد برای مجلس آینده انجام دهید تا رهبر فرزانه مان و ما مردم کمتر رنج ببریم.
یک نکته دیگر: تعداد نمایندگان مجلس بیش از 290 نفر است اما اغلب قوانین مصوب با حضور حداکثر 200 نفر در مجلس بررسی میشوند یعنی چیزی حدود یک سوم نمایندگان کشور در هنگام بررسی بعضاً بزرگترین و جدیترین مسائل کشور حضور ندارند!
امیدوارم این نظر را نمایش دهید (473901)
 
دوستدار ايران
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۰۸:۴۲:۰۹
سلام حالا اين نمايندگان فعلي چه گلي بر سر اين مملكت زدهاند كه دوباره مي خوان كانديد بشن بابا بريد شايد يه فكر جديد بياد شما ديگه هرچي داشتيد روكرديد مگه اين مملكت قحط رجال شده كه اين همه نماينده ادواري مي خواد (473941)
 
سید
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۰۹:۴۹:۱۳
عزیزان
ازتهدید ریس جمهور به افشا گری وپس گیری امضا های طرح سوال از وی در مجلس خود بخوانید شرح مفصل از این مجمل (473964)
 
Hosein afshar
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۱:۵۰:۲۴
سلام درود به شرفتان که این مطلب را نوشتید من خودم کسی را میشناسم که برای انتخابات دوره شورای اسلامی چندین میلیون هزینه کرد و بعد هر طور حساب که کردیم معادل چهار سال حقوق شورای اسلامی را هم جمع زدیم نصف هزینه هایش هم نمیشد . سوال اینجاست منبع درآمد آقایان از کجاست؟ (474045)
 
mohsen
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۳:۳۶:۰۲
هیچ کس نمی داند که در مجلس چه میگذرد نتها ما بلکه خود نمایندگان هم نمیدانند.اول قانون میگذارند که برای نماینده شدن فوق لیسانس داشته باشی!الان دیدن که خودشون نمی توانند در انتخابات شرکت کنندتصمیم گرفتند زمین وزمان را بهم بدوزند تا شاید بتوانند دوباره نماینده بشوند به هر حال صندلی سبز! مجلس برای برخی انقدر مهم است که دست به هر کاری بزنند.
ایا این حرکات ورفتار برای رضای خداست؟
ایا برای خدمت به خلق الله است؟
ایا کسی نیست بر عملکرد نمایندگان نظارت کند؟ (474109)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۳:۴۱:۴۱
1 روز نمایندگی مجلس معادل یک فوق لیسانس است. مگر شما نمی دانید؟! این بالاتر از چهار سال وزارت است. کارشناس ارشد نمایندگی! یکی رشته
جدید میان رشته ای که گرایشی از علوم سیاسی است. (474112)
 
saba
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۱۷:۲۰:۵۹
در نظر گرفتن مدرک تحصیلی برای ورود به مجلس یعنی بی ارزش دانستن تجربه کاری افراد است یعنی کسی که بیست سال در یک کار تجربه دارد از کسی که دوسال برای کارشناسی ارشد به دانشگاه رفته است پائین تر است و حق کاندیدا شدن ندارد همه ما خوب میدانیم که دانشگاه کارخانه مدرک سازیست و در جایی که واقعا کار میکنند مانند بخش خصوصی اگر کسی مدرک داشته باشد ولی تجربه نداشته باشد به کار گرفته نمیشود و افراد با تجربه در اولویت هستند
با این عمل میل به مدرک گرایی را در جامعه مدرک زده خود زیاد کرده و بخش وسیعی از جامعه را از مشارکت محروم می نمائیم (474227)
 
مهدی بشارتی
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۲۱:۰۳:۳۷
تو حید جون ببخشید من اطلاعاتی در مورد 4 سال یکبار انحراف از کنار زمین رد میشه را نداشته ام عذر خواهی می نمایم . (474315)
 
ب
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۲۱:۱۵:۰۲
دست از این بازیهای سیاسی و مردم گول زن بردارید ؛ تموم سرمایه زندگیمون داره تو بورس از بین میره فقط بخاطر دعواهای الکی و ....! (474318)
 
علی اکبر کرمی
۱۳۹۰-۰۴-۱۲ ۲۲:۲۰:۱۴
اقایان کسانی بودند روش نشان دادن خدمات خودرا بمقامات بهتر میدانستندوصلاحیت دریافت کنند وبا هزینه های میلیاردی خودرا بمجلس برسانند بعضی ها باوام وقرض.....حال سوال اینست که با چه در امدی در مدت چهار سال باید هزینه را جبران کنند اغلب انها نیز موفق میشوند حال رییس کمیسیو ن اقتصادباید این روند در کتاب بیابد (474334)
 
رحماني
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۰۶:۰۲:۰۲
آقاي توكلي منو خيلي ها ديگر بر اين باوريم كه اكثر كساني كه وارد مجلس شده اند حقوق بگير هستند و كار بخصوصي انجام نميدهند . صرفاً براي منافع يك عده خاص اين افراد را وارد مجلس كرده اند كه زياد هم سررشته اي از امور ندارند كه بعد از دوره نمايندگاگي از طريق روابطي كه ايجاد كرده اند در مناصب بالايي دولتي براي خودشان جايگاهي درست مي كنند
نماينده يعني اين (474383)
 
مهدی بشارتی
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۳:۳۱:۱۷
آقای رحمانی انشاء الله منظور شما را بهتر فهمیده باشم . شما عزیز اعتقاد دارید کسانیکه وارد مجلس شده اند حقوق بگیرند و کار بخصوصی انجام نمی دهند . خیلی خوب انشاء الله همینطور است و اما برخی این حضرات مبالغ هنگفتی را در ایام تبلیغات هزینه می کنند منابع مالی شان از کجا تامین می نمایند حتی مشاهده شده برخی نامزد ها بیش از میلیارد تومان در این راه از کیسه خرج کرده اند وجوهی که در این کیسه است میراث ماندگاری از گذشتگانشان است و یا خیر از یک جائی تامین مالی میگردند .بفرض که یک نماینده ماهیانه 3 میلیون در آمد داشته و در سال 36 میلیون و در 4 سال نزدیک به 150 میلیون در آمد با احتساب هزینه های جاری روز مره مابقی هزینه های تبلیغاتی را از کجا تهیه می کنند خود جای سئوال است ؟؟؟ !!! (474667)
 
مهدی بشارتی
۱۳۹۰-۰۴-۱۳ ۱۸:۴۳:۳۱
چرا برخی نامزد های انتخاباتی بجای پر داختن به داشته ها و برنامه هایش هنوز تا بسم الله را تمام نکرده دارد رقیب اش را تخریب می کند بار ها در طول 3 دهه عمر نظام شاهد این بر خورد ها هستیم و مصمم هستیم اگر نامزدی بر علیه رقیب اش سخن پراکنی کند کتبا تخلفش را از هر جناحی باشد به هیات نظارت و اجرائی گزارش خواهیم کرد و یا جلسه سخنرانی اش را ترک خواهیم کرد .نا سلامتی شما ها دارید بار سنگین امانتهای مردم را بر دوش میگیرد و هنوز نه به بار ه و نه به دار ماهیتش را نشون می دهد .انتظار میرود شورای محترم نگهبان با یک قانون سفت و سخت جلو اینگونه مرثیه خوانی های برخی نامزد هارا بگیرد . خدای ناکرد کار بجائی نکشد که یکی جهت جمع آوری آرای مردم از عبا و قبا روحانی را در مساجد بگیرد و با عربده کشی بگوید تا بحال ملت ما از این ها چه سودی و عوایدی برده اند این نوع رفتار های زیرکانه را باید گفت رفتار های ذلیلانه تمام نامزد ها به هوش باشند مبادا در سخنرانی ها چپ و راست کنند و به روحانیت معزز خدای ناکرده بی حرمتی کرده باشند .بضرر شان تمام خواهد شد .عزیزم یک نا مزد باید با برنامه به صحنه بیاید نه با فحاشی ؟؟؟ خدا را خوش نمی آید یک روحانی چه تقصیری دارد شما میخواهید نماینده شوید وی را نردبان ترقی خود می کنید . (474900)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۲:۰۷:۰۹
از شما بعیده از مجلس نقد کنید اقای . . . !
واقعا تعجب اوره! (475252)
 
امير جمال
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۳:۰۵:۴۴
با سلام
هر كدام از دوستان به بخشي از مسئله اشاره كرده اند
خدا وكيلي وقتي مجلس قبلي هم مدرك ليسانس را شرط ورود به مجلس را تصويب كرد.من اشك در چشمانم جمع شد چون عده بسيار زيادي از هموطنانم تحصيلات ليسانس ندارند بعدش هم كه فوق ليسانس كردند شرط ورود را.
من توصيه ميكنم هيچ شرطي ديگه نزارند همين نماينده ها كه هستند برا هميشه دورهها بسه چون ارام تر و ساكت تر و سازگار تر از اينها ديگه پيدا نميشه (475296)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.