نظر منتشر شده
۵۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 109852
وظیفه قانونی رئیس‌جمهور در برابر متهم شدن همکارانش چیست؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۵
احمد توكلي

 

 چهارشنبه گذشته 1390.4.8 ،آقای دکتر احمدی‌نژاد در مصاحبه با رسانه‌ها درباره بازداشت برخی از مدیران و کارمندان دولتی به اتهامات مالی و غیرمالی مواضع تعجب‌ بر‌انگیزی ابراز داشت. محورهای گفته شده از این قرار است:

 

    1. موضع خویش را ادامه سکوت اعلام کرده مگر آنکه دامنه بازداشت‌ها به کابینه برسد.

    2. کابینه را خط قرمزی خوانده است که «اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند» دیگر سکوت نخواهد کرد.

    3. اقدامی را که در قبال بازداشت احتمالي برخي از اعضاي کابینه صورت خواهد داد" انجام وظیفه اخلاقی، قانونی و ملی" خویش نامیده است.

    4. مجموعه حرکات در زمینه رسیدگی به اتهامات مدیران عالی‌رتبه را «یک کار سیاسی» نامیده و قوه قضائیه را به پیگیری «مطامع سیاسی» متهم ساخت.

    5. رئیس‌جمهور تهديد کرد که در صورت اقدام قوه قضائیه برای رسیدگی به اتهامات اعضای کابینه، مجبور خواهد بود «کارها و مسائل را با مردم در میان بگذارد».

6. البته ایشان سه بار از انجام وظیفه قانونی خود در اين باره  یاد کرد و در عین حال تهدید کرد که مقابله او که از طریق گفتگو با مردم و شکستن سکوت خواهد بود «حتماً به کشور آسیب می‌زند».

7. آقای احمدی‌نژاد در همین زمینه گفت که «برخی اشکالات در این دستگیری‌ها وجود داشت که من به رئیس قوه قضائیه اعلام کردم».

 

    درباره مواضع مذکور، پرسش‌های مختلفی وجود دارد که به بررسی آنها می‌پردازم تا روشن شود که پاسخ پرسش اصلی چیست. پرسش اصلي اين است: « وظیفه قانونی رئیس‌جمهور در برابر متهم شدن همکارانش چیست؟»

 

        پرسش اول: رئیس‌جمهور چه نقشی در حکومت دارد؟

    اصل یکصدوسیزدهم قانون اساسی «رئیس‌جمهور را دومین مقام رسمی کشور که مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر‌عهده دارد». در همان حال اصل پنجاه‌وهفتم قانون اساسی از قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضائیه یاد می‌کند که «مستقل از یکدیگرند». اعمال قوه مجریه نیز، نه در اختیار رئیس‌جمهور، بلکه طبق اصل شصتم قانون اساسی «از طریق رئیس‌جمهور وزراست». پس چرا وی در اصل یکصدوسیزدهم قانون اساسی «مسئول اجرای قانون اساسی» شمرده شده است؟ اكثريت قاطع حقوقدانان حقوق اساسي از جمله شوراي نگهبان، اين را تنها در قوه مجريه مي‌دانند.نه در ساير قوا.

 

پرسش دوم: آیا رئیس‌جمهور در رسیدگی به تظلمات و اتهامات اشخاص، نقش قانونی دارد؟



    در فصل سوم قانون اساسی که به «حقوق ملت» اختصاص دارد، رسیدگی به بازداشت‌ها را حق مراجع صالحه قضایی می‌داند (اصل سی‌ودوم)، دادخواهی را حق همه مي‌داند و دادگاه‌های صالح قوه قضائیه را مرجع آن می‌شمارد (اصل سی‌وچهارم)،  تشخيص مجرم بودن یا نبودن متهمان را نیز کار دادگاه می‌شمارد (اصل سی‌وپنجم). اصل شصت‌ویکم نیز تصریح می‌کند که «اعمال قوه قضائیه به‌وسیله دادگاه‌های دادگستری است». پس رئیس‌جمهور با توجه به استقلال قوا (اصل پنجاه‌وهفتم)، نه‌تنها نقشی در رسیدگی به تظلمات و رسيدگي به اتهامات و بازداشت‌ها ندارد، بلكه اگر دخالت كند، نقض صريح قانون اساسي كرده است، چه رسد به آنكه در اين عرصه وظيفه‌اي قانوني داشته باشد.

 

پرسش سوم: آيا رسيدگي قوه قضائيه به اتهامات افراد، تابع قدرت مالي، سياسي يا اداري آنهاست؟

اصل نوزدهم قانون اساسي در همان فصل «حقوق ملت» مي‌فرمايد «مردم ايران، از هر قوم و قبيله‌اي كه باشند، از حقوق مساوي برخوردارند». حتي «رهبر در برابر قوانين با ساير افراد كشور مساوي است» (اصل يكصد‌و‌هفتم قانون اساسي). بنابراين دادگاه‌ها برای رسیدگی قانوني به اتهامات هيچ مقامي خط قرمز ندارند. يعني رئيس‌جمهور نمي‌تواند خط قرمز دور افرادی بکشد و اگر براي جلوگيري از كار قوه قضائيه در رسيدگي به اتهامات اعضاي كابينه اقدامي بكند، آشكارا قانون اساسي را نقض كرده است.

 

به همين دليل اصل يكصدوچهلم قانون اساسي مقرر كرده «رسيدگي به اتهام رئيس جمهور و معاونان او و وزيران در مورد جرائم عادي، با اطلاع مجلس شوراي اسلامي در دادگاه‌هاي عمومي دادگستري انجام مي‌شود».  قانون اساسي رسيدگي به تخلف رئيس جمهور از وظايف قانوني‌اش را به ديوان عالي كشور سپرده است.(اصل يكصد‌و‌دهم بند 10)

 

در واقع نه تنها خط قرمزي براي رسيدگي به اتهام رئيس جمهور، و وزرا و اعضاي ديگر كابينه مانند معاون اول، معاون اجرايي و رئيس دفتر رئيس جمهور وجود ندارد، بلكه قانون اساسي قوه قضائيه، يعني قاضي را بالاتر از اين مقامات نشانده است. قاضي در اين اقدام حتي از فشار رئيس قوه قضائيه هم مصون است (اصل يكصدشصت‌وچهارم). همه اين مختصات به شكل چكيده در اصل يكصدوپنجاه‌وششم قانون اساسي آمده است كه به استقلال قوه قضائيه مجدداً تأكيد دارد و نيز به اينكه اين قوه مسئول تحقق بخشيدن به عدالت و عهده‌دار رسيدگي و صدور حكم و حل و فصل دعاوي است. پس اولاً خط قرمزي براي قوه قضائيه كشيده نشده و ثانياً رئيس جمهور در اين باره هيچ وظيفه قانوني ، اخلاقي و ملي ندارد.

 

پرسش چهارم: اگر  رئيس جمهور روند كار قضا را در پرونده‌هايي مخل كار قوه مجريه يا ، كاري با مطامع سياسي ديد، چه بايد بكند؟

 

اگر رئيس جمهور كار قاضي پرونده اتهامي همكاران خويش را غير حقوقي تلقي كرد و آن را اقدامي نافي انجام وظائف دولت احساس كرد ، طبق قانون دو كارمي‌تواند بكند، اول: هدايت همكاران خويش به دادگاه انتظامي قضات و شكايت از قاضي پرونده كه مثلاً  قاضي با سند سازي به قصد تخريب دولت همكاران صديق رئيس جمهور را بي‌جهت متهم كرده ويا بازداشت آنها با فلان ماده آئين دادرسي نمي خواند. نه هيچ حق ديگري دارد و نه هيچ وظيفه‌ ديگري.

 

دوم: اگر به نظرش رسيد '' مجموعه اين حركت‌ها، يك كار سياسي است'' كه در تعقيب  برخي'' مطامع سياسي'' صورت مي‌گيرد (‌چنانكه رئيس جمهور ادعا كرده است)، بايد طبق اصل پنجاه و هفتم كه قواي سه گانه را "زير نظر ولايت مطلقه امر و امامت امت" مي‌شمارد،  به رهبري مراجعه كند و طبق بند 7 اصل يكصد و دهم از ايشان بخواهد كه به حل اختلاف قوه مجريه و قوه قضائيه بپردازد. آن هم در امري به اين مهمي كه قوه قضائيه ( به زعم رئيس جمهور) در حال توطئه عليه اعضاي كابينه است براي قدرت طلبي و اغراض سياسي . نه آنكه تهديد كند به مردم روي خواهد آورد و « كارها و مسائل را با مردم» در ميان خواهد گذارد.در حاليكه تصريح مي‌كند كه اين كار " حتماً به كشور آسيب خواهد مي‌زند".

 

پرسش پنجم: آيا اگر رئيس جمهور به جاي انجام وظائف آشكارش كه در بالا شمرده شده ، كه همه آن ها طبق قانون اساسي است، دعواي فرضي را كه مدعي آن است، به ميان مردم بكشاند، وظيفه قانوني‌اش را انجام داده يا خلاف وظيفه عمل كرده است؟

 

اصول سابق الذكر همگي نشان مي‌دهد كه درست بر عكس آنچه وي اظهار كرده، نه تنها وظيفه قانوني و اخلاقي و ملي در اين باره ندارد، بلكه صراحتاً وظيفه‌اش تمكين و تسليم در برابر قاضي است.  به دو دليل تهديد كردن قوه قضائيه و متهم كردنش به چيزي شبيه توطئه عليه دولت، غير اخلاقي، ناقض وظائف قانوني وي و حركتي غير ملي است: اول: سوگندي كه طبق اصل يكصدو بيست و يكم خورده است. وي بر اساس اصل مزبور " در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال" سوگند خورده است كه" پاسدار .. قانون اساسي  باشد" و " همه استعداد وصلاحيت خويش را در راه .. خدمت به مردم و اعتلاي كشور" بكار گيرد و "از خودكامگي بپرهيزد"و از «حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت»كند. آيا نقض صريح قانون اساسي و تحميل سلايق شخصي بر قواي ديگر چيزي غير از خودكامگي است؟ آيا انجام كاري غير قانوني  خود اذعان دارد كه " حتماً به كشور آسيب مي‌زند" خدمت به مردم و موجب اعتلاي كشور است؟و آيا مانع تراشي در راه رسيدگي به پرونده متهمان به فساد مالي و امتياز ويژه براي افراد خاص قائل شدن، حمايت از حقوق ملت است؟

 

دليل دوم آن است كه چنانكه خود ايشان در مصاحبه مورد بحث گفته است « كشور نياز به وحدت و همدلي دارد تا كارهاي كشور به جلو برود. شرايط منطقه و جهان حساس است و مقام معظم رهبري نيز دائم بر همكاري و همدلي تاكيد مي‌كنند». آيا  در اين وضعيت، اين تبعيت از ولي فقيه است كه به جاي اقدام قانوني در قبال توطئه مورد ادعا ( كه در بند پيشين شرح داده شده) تنش را به ميان مردم بكشاند؟ نه آن ادعاي سكوت وحدت آفرين و نه اين تهديد و تهمت به قوه قضائيه و ادعاهايي كه بعضي از آنها خود جرم است. رئيس جمهور افراد منحرف و فاسد را بايد از خود براند، و گرنه در همه جرائم احتمالي و انحرافات آنها شريك است. ما در عقايد صحيح ديني خود داريم كه" من رضي بفعل قوم فهو منهم : هر كس راضي به كاردسته‌اي باشد، از آنان به حساب مي‌آيد"، چه رسد به آنكه از آنها دفاع هم بشود و به خاطر مصون ماندن آنان از تعقيب قانوني ، قانون شكني و تهمت و تنش هم واقع شود. از تاريخ انقلاب اسلامي درس بگيريم.

 

 
 
آراز
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۶:۱۱:۱۲
ممنون از مو شکافی دقیق و بی نقصتان آقای توکلی . امید وارم آقای احمدی نژاد هر چه زودتر متوجه اشتباهاتش بشه ، هر چند که خیلی دیر شده . (475447)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۹:۱۶:۴۹
احتمالا تا متوجه بشن دوره ریاست جمهوری ایشون هم به پایان رسیده البته امیدوارم که این موضوع ختم به خیر بشه (475533)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۴۰:۳۳
آقاي مجد منظورتان نامفهوم بود

الان تكليف تخلفات اطرفيان رييس جمهور چيه؟ ميدوني مشـــايي تاكدوم دستگاه ها نفوذ كرده ونيرو منصوب كرده؟ از سايپا خبرداري؟

ميدوني رحيمي تا كجاها ريشه دوانده و هنوز كسي نتونسته بخاطر دكتراي جعلي و رياستش بردانشكده حقوق به دادگاه احضارش كنه؟

-- (476153)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۳۷:۴۸
آقا مجید
در مملکت ما هر کسی خلاف کند به پای رئیس جمهور نوشته میشود.
رئیس جمهور هم که عملاً هیچ اختیاری ندارد (476331)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۷:۲۵
اینطوریا هم نیست
اگر رئیس جمهور از اون اشتباه و خطا حمایت نکنه،مطمئنا کسی نمی نویسه (478064)
 
مهران رشیدی
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۷:۰۴:۰۱
بااحترام، به آقای رئیس جمهور پیشنهاد می کنم، بجای ایجاد حریم امن، ازریاست محترم قوه قضائیه بخواهند هرچه سریعتر دادگاه افرادی که متهم هستند را تشکیل، وبا رسیدگی سریع وانقلابی، موجب روشن شدن حقیقت واذهان عمومی شوند. این درگیریها زیبنده نام واعتبارکشور ما دردنیا نیست. آقای رئیس جمهورشما با شعار مبارزه با فساد بااین مردم پیمان بستید. امروز، روز وفای به عهد است. (475477)
 
احساني
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۹:۳۳:۴۴
جنـــــاب مهران رشيدي

بنظرم رييس جمهور خيلي شفاف بايد در خصوص افرادي چون «رحيـمي - مشايي-بقايي» اظهار نظر كنند.

آخــــــه چــــــرا ؟!؟
چراهنوزكسي نتونسته «رحيمي» را به دادگاه احضاركنه؟ مگه دكتراي جعلي و فساداقتصادي بيمه ايران و ... كم چيزيه؟! (475804)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۲:۵۰:۲۶
بحث ما هم همینه دیگه،ما می گیم اگر این افراد مشکلی ندارن چرا تو دادگاه حاضر نمی شن تا اثبات کنن؟ (478044)
 
mahdian
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۷:۲۶:۳۱
جناب توکلی لطف کنید رئیس جمهور محترم را به مجلس دعوت کنید و همین سوالات و سوالات مشابه را از ایشان بپرسید. تا کی حقیقت با ید قربان مصلحت اندیشی های نابجا شود؟ (475489)
 
ديروز امروز فردا
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۹:۴۶:۱۷
مگه دكتر نادران تونست جلوي تخلفات رحيمي و فساد بيمه ايران و باندبازيهاي ايشان را بگيره؟!؟

جلوي بقايي را كي تونسته بگيره با اون اوضاع مناطق آزاد؟ (475815)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۰۱:۲۶
آقاياخانم ديروز امروز فردا

مگه يه دكتراي جعلي اينقدر سنگينه كه شماها با اين بچه بازيهاي زننده اينقدر تو بوقش كرديد؟ به كجاميخواهيد برسيد؟ (476157)
 
Moh...
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۳:۰۹:۲۶
ايشون اختيار ندارد فقط ادعا ميكند ايشون خود ميداند كه رييس جمهور به وظيفه اش عمل كرده اخه يادش رفته كه دفتر رييس جمهور از اقاي نوروزي بخاطر متهم كردن دولت به فساد شكايت كردن من نميدونم تا كي ميخواهند بر طبل اختلاف بكوبند. (476976)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۸:۰۲:۲۹
آقای توکلی یادتان باشد که در دولت دکتر احمدی نژاد قرار نیست کسی متهم شود. بلکه این دیگران هستند که همیشه متهم بوده، هستند و خواهند بود. (475503)
 
مینا
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۸:۲۲:۲۸
اگه خاطرتون باشه چناب احمدی نژاد در طی یکی از مناظره های خود گفتند که هر کس از نزدیکانم را قوه قضاییه متهم کند ، من حتی یک تلفن هم برای پیگیری کارش به قوه ی قضاییه نمی زنم . حالا چی شده ؟ قبلا صحبت از خط قرمز نبود ، این جمله همیشه آویزه ی گوش منه که یک جای خالی برای بازگشت بگذاریم و یک تنه نباید جلو برویم، چون گهی زین به پشت و پهی پشت به زین. (475508)
 
محمود آ ل احمد
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۸:۴۵:۴۶
آقای توکلی فکر نکنم دیواری کوتاهتر از دیوار دولت نهم و دهم در دنیا یافت شود .چون در دولتهای گذشته احدی جرات نداشت در برابر روسای جمهوری بایستد و حتی آبدارچی شان را مورد اتهام قرار دهند .خدا را شکر در دولت دکتر احمدی نژاد علاوه بر مسئولان رده بالا متهم می شوند آن بجای خود محفوظ و اما دارند اتهام بر خود رئیس جمهور وارد می سازند . این تظلم آشکار بر این دولت است . از قدیم گفته اند قدر عافیت را کسی داند که بر مصیبتی گرفتار آید . (475516)
 
غریبه
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۰۹:۵۹:۳۵
دوست موحد،درتمام دنیارسم براین است هرکس ادعای پرچمداری موضوعی رامیکندمیبایست واجدشرایط نسبت به تمام آن موضوع باشد،اگرکمی دقت کنیددردولتهای گذشته هیچگاه به این شدت کسی داعیه دارعدالت،ظلم ستیزی،مهرورزی و.....نبوده است،حتماازذهن مبارکتان برخوردهای شدیدباجرایداصلاح طلب ویاموج انتقاد نسبت به اصلاح طلبان راپاک نکرده اید،برادرموحدبه جای آنکه متعصبانه برای منع کننده رطب سینه چاک کنید کمی واقع گراباشیدوبه فکرعافیت اسلام باشیدنه عافیت افکارمخالف اسلام؟؟؟؟ (476706)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۸:۵۵:۱۶
این حرکت در مملکت ما دارای موج سینوسی است در هر هفت یا هشت سال یکبار اتفاق می افتد کارگزاران ... مشارکت ... و حالا هم که مانده اند چه نامی بگویند منحرفین . سوال : آیا مدیران ارشد در هر سه دوره دارای مشکلات و بی انظباطی های مالی بودند ؟ اگر جواب بله است اشکال به قوه مقننه بر می گردد با اثبات این مشکل در مملکت تا کنون برای رفع آن چاره اندیشی نکرده است . و اگر جواب خیر است باز هم قوه مقننه باید پاسخگو باشد چرا که ساختار تقسیم قدرت در مملکت ایراداتی دارد باید این دوره آسیب جدی بر تمام استخوان بندی کشورمان وارد نماید دوره تغییر قدرت در مملکت همواره چالش آفرین بوده و برای اجرای آن قوه قضائیه دست به کار شده است . (475521)
 
امین
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۸:۵۶:۳۵
ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تقدیر از دقت نظر آقای دکتر توکلی امیدوارم لجبازیها ، تهدیدها و تخریبها تبدیل به رفاقت ، وحدت، یکپارچگی و یکدلی باشد و از خرکات دشمن شاد کن ،آزاردهنده روخ امام و شهدا بپرهیزید و پیرو واقعی ولایت باشید. (475522)
 
سعید
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۸:۳۵
قدیم و ندیم گفتن که با حلوا حلوا گفتن هیچ دهنی شیرین نمیشه
به عمل کار برآید (478066)
 
محسن مینایی راد
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۹:۰۵:۱۷
باسلام و عرض ارادت
خدمت دکتر احمد توکلی عزیز.

امیدوارم آقای احمدی نژاد این مطالب کاملا\" منطقی جناب دکتر رو بخونند و کمی بیشتر روی انها تأمل کنند وبدونند که اشخاصی همانند دکتر توکلی واقعا\" دلسوز نظام هستند واگر هم بعضی موقع ها کمی با لحن تند نقد می کنند
فقط وفقط از روی دلسوزی هست وبس.


وما هنوز منتظر هستیم که آقای احمدی نژاد موضع خود را نسبت به این جریان انحرافی روشن نمایند واجازه دهند قوه قضائیه کارخود راانجام دهد وهمه چیز روشن شود تا ایشان هم بتوانند با خیال راحتتر به امور اجرایی کشور رسیدگی نمایند وخدمات بی شائبه خودرا ارائه دهند

ومن به شخصه ایشان را فردی ولایتی میدانم ، ولی باید قبول کنند یه قدری هم ، اهل مشورت نیستند .

وما انشا,ا...ازاین دستنداز هم به راحتی عبور خواهیم به همراهی ایشان (475530)
 
حميد
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۱:۵۶:۵۳
تابحال موردي پيش آمده كه رييس جمهور به اشتباهش اعتراف كند؟ محال است.در عوض همه ي اينها را توطئه ي دشمن و بدخواهان دولت مي داند (475716)
 
نصرالله
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۹:۱۹:۵۹
با سلام
امیدوارم که مشاورین رئیس جمهور مطالب عنوان شده را متوجه شده و یا بخواند متوجه شوند. (475537)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۹:۲۵:۵۵
کسی که واقعا خواب است را می توان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده است،خیر. (475545)
 
سعید
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۹:۵۴
خود رئیس جمهور که اعلام کردند نه سایت می خوانند و روزنامه
رئیس که نمی خونه،مشاوراش می خوان بخونن؟ (478067)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۱۹:۲۴:۳۹
پاسخ هاي حقوقي و موشكافانه از اين دست رسوا كننده ادعاهاي غير حقوقي است.
تأملات و شجاعتي اينچنين انشاءالله مجلس را به جايگاه حقيقي خود يعني رأس امور بازمي گرداند. (475544)
 
الیار محمدی
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۲۰:۱۲:۳۳
جناب آقای دکتر توکلی
سلام
به نظر میرسد منظور جناب احمدی نژاد عمل به وظایف قانونی نیست بلکه عمل به وظایف فراقانونی و قوانینی است که شاید فقط خود به این قوانین پایبند است.
با حرف هایی که ایشان زده اند و رفتار هایی که قبلا انجام داده اند . به نظر بنده ایشان تا حد توان و تا سر حد برکناری و قربانی کردن خود ، پای آرمانها و اهداف خود و همراهانی نظیر مشایی و بقایی و رحیمی و جن و فالگیر و رمال و ... خواهد ایستاد و به وظیفه خویش در قبال این ارمانها استوار خواهد بود و سر سوزنی عقب نخواهد نشست. زیرا که این را وظیفه خود میداند . همچنان که در مثال های متعدی از رفتار ایشان این پایبندی قابل رویت و لمس است. چنانچه در گذشته هم شاهد بودیم که ایشان حتی حاضر است نظر رهبری را نیز فدای این آرمانها کند چه رسد به نظر قوه مقننه و قوه قضاییه و مصلحت کشور و مردم و علما و روشنفکران و ایجاد وحدت و آرامش و ... (475579)
 
علی نستوه
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۲۰:۳۸:۵۳
مجید جان من با نظر شمت مخالفم اگر کسی خودش را بخواب زده بیدار نمی شود برای امتحان هم شده بهتره یک سطل آب سرد پر کنید و به بر سر و صورت ایشان بپاشید ببینید بیدار می شود یا نه ؟؟اگر شد معما قابل حل است و گر نه طرف جان بجان آفرین تسلیم کرده . خبر کنید اورژانس را !!!. (475592)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۲:۲۱:۵۱
با تشکر از نظرات ارزشمند آقای نستوه
ظاهرا هیئت دولت به دلیل سخنگوهای مختلف در جای جای کشور اقدام به معرفی سخنگو تا چند وقت اخیر نکرده بودند. (476026)
 
علی
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۲۰:۴۰:۱۲
دفاع از جریان انحرافی که به گفته رییس قوه قضائیه غرق در مفاسد اخلاقی و اقتصادی هستند توسط آقای احمدی نژاد قطعا باعث زیر سوال رفتن خود ایشان هم می شود کسی که خربزه می خورد پای لرزش هم باید بایستد (475594)
 
محمدحامد اقبال
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۲۱:۰۸:۵۹
شخصا معتقدبودموهستم مثلا در قضیه آقای رحیمی و آقای زاکانی قوه قضاییه باید سریع وارد عمل شود و اذهان را روشن کند
اما سوال من اینجاست که اول باید آقای رحیمی دستگیر شود بعد محاکمه شود؟
مثلا در مورد آقای ملک زاده چرا یکدفعه او را بازداشت کردند؟در حالی که می شد بدون توهین به دولت اورامحاکمه کرده و حکم صادر کنند
البته شاید من از قوانین اطلاع کافی ندارم
ولی رفتار قوه قضاییه تشنج زا بود
یعنی در دولت های دیگرهم همینطور رفتار می شد؟
آقای مهدی هاشمی را هم یکهو بازداشت کردند؟
شاید ناراحتی آقای احمدی از این باشد
شاید (475604)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۲۱:۱۱:۱۰
اصلا این دولت نون اتهام به دیگران را میخورد وبا رسیدگی به اتهامات خودشان معلومه که عصبانی میشن (475605)
 
اندیشه
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۲۲:۳۳:۲۶
مقام معظم رهبری که جانمان به فدایش در سخنرانی اخیرشان فرمودند برای حفظ وحدت و مصلحت جامعه اگر مسئولی یا مسیئولانی خطا یا اشتباهی کردند خیلی رسانه ای نشود مثلا\"صدها بار نگویند.
همین جمله مقام معظم رهبری نشان از
عمق بصیرت ایشان و تفاوت نوع بصیرت ایشان از سایر خواص جامعه است. (475632)
 
قربان
۱۳۹۰-۰۴-۱۴ ۲۳:۴۸:۴۷
با سلام فروش خودرو به مبلغ 2.5 ميليارد توان وخريد يك ساعت مچي براي فرزند در سران امور واقعا\" چه معنائبي دارد در صورتيكه برخي مردم براي خريد نام مشكل دارد آيا اين است حكومت عدل علي جناب ريس جمهور (475667)
 
پورحسن
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۰:۵۴:۱۷
البته ازمردانی که به بازی باسیاست می پردازند نمیتوان انتظار انصاف داشت من ازمخالفان احمدی نژادهستم امابرخوردهائی ازین دست دوراز انصاف است زیرا احتمالانظررئیس جمهوردرمعرض اتهام قراردادن افراداست واز آسیب رسیدن به کشور هم منظور درمعرض تهدید قراردادن کیان کشور است که با این اتهام زنی هاایجادمیشود بگونه ای که هرروز جامعه انتظار دستگیری یکی از دولتمردان راداردواداره جامعه دچار مشکل میشود وفراموش نکنیم که ازوظائف رئیس جمهور دفاع از حقوق آحادجامعه است گرچه به انجام آن نمی پردازدامااگربه دفاع از حقوق قانونی یاران خود نیز به پردازدغنیمت است وطلیعه دفاع از حقوق دیگران خواهد بود . (475695)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۰:۵۴:۳۸
آقای توکلی گفته اند :
\"پس چرا وی در اصل یکصدوسیزدهم قانون اساسی «مسئول اجرای قانون اساسی» شمرده شده است؟ اكثريت قاطع حقوقدانان حقوق اساسي از جمله شوراي نگهبان، اين را تنها در قوه مجريه مي‌دانند.نه در ساير قوا. \"

من از ایشان خواهش می‌کنم یک مقدار بیشتر توضیح بدهند. این \"چرا\"‌ای که پرسیدند واقعاً برای من پیش نمی‌‌آید. قوا میتوانند از یکدیگر مستقل باشند، اما مسئول اجرای قانون اساسی‌ همچنان رئیس جمهور باشد. در ضمن اینکه گفتید \"اکثریت قاطع حقوقدانان و شورای نگهبان نظر دیگری دارند\" لطفا مرجع خودتان را هم بین کنید چون من شک دارم. (475696)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۱:۱۰:۴۱
سلام
آقای دکتر تولی ممنون از لطف شما
آیا قوه محترم قضائیه که در حال پیگیری کارهای این دولت است، کارهای بجا مانده از چند سال قبل هم را با این دقت، سرعت و ... انجام می دهد.
آقای دکتر توکلی، قبول کنید که بعضی از کلماتی که برای این دولت بکار بردید بسیار بد بوده، توصیه می کنم که یکبار بخوانید، فرمایشات رهبر عزیز را آیا گوش می دهید، این که همیشه مخالفت کنید و راه حل ندهید ، آیا درست است، بنده چندین سال حرف های شما را در روزنامه ها خواندم ازجمله مبارزه با مفاسد اقتصادی از دوره ریاست قوه قضائیه آقای آیت الله یزدی، همیشه بعد از نقد راه حل می دادید، حال چه شده است، فکر نمی کنید که خیلی تند می روید، همه ما ایراد داریم، همه ما کوتاهی داریم، آیا قبول نمی کنید که رهبر انقلاب فرموده اند که بایستی مدارا کنیم و بررسی کنیم و مطالب را به جامعه درز ندیهم، خودتان اگر جای این دولت بودید، آیا واقعا تحمل این همه فشار را داشتید،
ما همه شما را دوست داریم، اما با ادبیات خوب، با مطالب متقن، احساس می کنم که این چندسالی شما توکلی دیگر شده اید، آیا این دوران را مفت بدست آورده ایم که مفت ا دست بدهیم، یادتان رفته که بر ما چه رفته است؟ تمام اعمال نیک شما نزد خدا محفوظ ولی ترا خدا لطف بفرمائید همان تصویر دکتر احمد توکلی خودمان را حفظ کنیم،
از اینکه اینگونه نوشتم معذرت می خواهم ولی خدا میداند که خودم جانباز جنگ تحمیلی هستم و چند بار از نزدیک شما را دیدم، شما را به خدا به هر طریقی می دانید آبروداری کنید، آبرو ریزی نکنیم، خدا همه مردم ایران را به راه راست و درست هدایت کند، خدا یا به همه ما فهم دقیق بده.
حق نگهدار شما (475702)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۷:۰۴:۱۶
اگرحضور مولای متقیان علی (ع)در دادگاه منصوب به حکومت خودشان وپاسخ در برابر قاضی محکمه برای شکایت یک شهروند یهودی صحت دارد پس تعریف خط قرمزبرای اشخاص چه معنایی دارد (475729)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۴:۱۵:۳۴
احسنت
مادر كل مشكلات مملكت همين است.
اگر خود به آنچه ميگوئيم اعتقاد داشته باشيم وآنچه براي خود مي پسنديم يا نمي پسنديم براي ديگران هم همينطور باشد،مملكت گلستان مي شود. (476199)
 
آرامش
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۷:۵۷:۰۸
جناب اقاي توكلي ! چرا در خصوص روساي جمهور سابق كشور اينقدر حساسيت بخرج نمي داديد؟ چرا فقط سكوت شما را مي ديديم؟ چرا در خصوص كارهاي غيرقانوني نمايندگان مجلس سكوت اختيار كرده ايد؟ آيا مجلس عاري ا ز خطا و گناه است؟ براي سالم كردن فضا اول از خودتان شروع كنيد. (475739)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۰۸:۱۷:۵۰
من نميدانم كه آقاي رييس جمهور چه چيزي را مي خواهد افشا كند؟
مثلا رانت خواري و دزدي بعضي از افراد كه مد نظر ايشان هستند كه خود مردم هم مي دانند. (475751)
 
علی م. گرمساری
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۱۲:۵۷
با احترام وسلام ؛ چه خوب است اگر با دعوت از رییس جمهور محترم به مجلس (سوال)این مسائل با ایشان و با مردم طرح شود تا موضوع به نتیجه برسد؛ چون موضوع شخصی نیست و به مردم و نظام مربوط است و باید اگر این حرف ها درست است (که هست)- البته با تایید مرجع ذیصلاح که مجلس است - ایشان ملزم به تمکین شوند یا ... و اگر به نظر مرجع مربوط درست نبود از این برخوردها جلوگیری شود.ان شاءالله مجلس مسئولیت خود را به عنوان وکیل المله و نه ... بداند و همینطور قدر خود را که اصلی ترین رکن نظام باید باشد. (475856)
 
صبر
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۴۱:۵۳
این جنگ زر گری را تمام کنید و به مشکلات واقعی مردم برسید ملت از مسولین خدمت صادقانه وصرف منابع مالی در جهت پیشرفت این کشور ورفاه مردم را می خواهند واقعیت این است که هرکس در هر لباسی که مسولیت دارد خادم این ملت است واگر به وظیفه اش عمل نکند شاید تا مدتی ملت چشم پوشی کند اما در نهایت تو گوشی محکمی به او می زند که دیگر از جایش بلند نشود پس صبر ملت را به سر نبرید وتاریخ را سرلوحه قرار دهید!! (475903)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۳:۳۷:۳۱
سلام.
با تشکر از مطالب گرانبهایتان
یک سوال داشتم و آن اینکه چرا اگر هر یک از مردم هنگام رانندگی مثلا موقع توقف پشت چراغ راهنما 20 سانت روی خط عابر پیاده توقف کنند (و فقط یک نفر مامور راهنمایی ببیند) باید چند هزار تومان جریمه بدهند ولی اگر کسی خلاف قانون اساسی حرف زد و عمل کرد و تخلفات متعدد از قوانین مجلس و ... بیت المال و ... داشت (طبق نظر علمای فن و نمایندگان هفتاد میلیون نفر) باز اتفاقی نمی افتد؟ آثار اجتماعی کدامیک بیشتر است، اولی یا دومی؟! (476132)
 
علی چگینی
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۰۷:۲۷
ممنون از اینکه خبر هارو خوب موشکافی می کنید

چطور آقای احمدی نژاد در خرداد ماه میگه که اگه اشتباهی از من خانواده و نزدیکانم سر زده طبق قانون رسیدگی بشه ولی در تیر ماه میگه کابینه خط قرمزه

اصلا مگه ریاست جمهوری می تونه تو کار قوه ی قضاییه دخالت کنه؟

قوه ی قضاییه هم طبق قانون جلو میره.پس درست نیست اقای احمدی نژاد دخالتی در کارش داشته باشه. (476303)
 
نمي جون
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۱۳:۲۴
احمدي نزاد ديگه از چشم ما افتاد و به هيچ طريقي هم ديگه تو دل ما جا نمي گيره .مگه تقوي پيشه كنه و راسته حسيني اطاعت از ولايت كنه تا شايد شايستگي راه يابي مجدد به قلب حزب الله و قشر زحمت كش رو پيدا كنه .
هر چند خيلي بعيده . چون جريان انحرافي بدجوري دورش رو گرفتند و رهاش نمي كنند . خودش هم گويا قصد رها كردن اونها رو نداره . (476307)
 
مجتبی
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۶:۱۳:۵۹
جناب اقای توکلی رهبری در بالای مملکت نسشته است و مراقب احوالات است ایراد در کار رئیس جمهور است اما شما نمیخاد دم از ولایت فقیه و تخلفات رئدس جمهور بزنید بنام اسلام و رهبری و خون شهدا شما و اقای مطهری دم ار قانون مداری و تبعیت از ولایت میزنید لطفا به تزکیه نفس و تقوی بپردازید و این قدر به اختلافات دامن نزنید (476308)
 
علی نستوه
۱۳۹۰-۰۴-۱۵ ۱۹:۳۰:۵۱
مجید عزیزم با سلام چرا ناراحت شدی مومن- خدا شاهده قصد رنجیده شدنت را نداشتم اگر بدل گرفتی پوزش می طلبم . (476456)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۰۴:۵۷:۵۷
هدف وسيله را توجيح مي كند

هدف مهمه با هر قيمتي (476625)
 
بنده خطا کار خدا
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۰:۲۸:۳۴
اینقدر طرف رو بردن بالا ، حالا که حقشه که پرت بشه پایین میترسن خودشون هم باهاش پرت بشن. آقای توکلی از رئیس جمهور بپرسید خط قرمز کابینه یعنی چی؟ یعنی خوردن و بالا کشیدن مخصوص کابینه است. بی قانونی و خود مختار بودن و تکروی کردن مخصوص کابینه است ؟ نخیر آقا جون ما کشته و شهید و جانباز و مفقود الاثر ندادیم که هر هشت سال یه سری بیان مملکت رو به انحطاط بکشونن و برن. ما به شهداء مون قول دادیم که از آرمانهاشون دفاع کنیم. ولی فقط داریم دکوری و طوطی وار هر سال دفاع مقدس رو جشن میگیریم. افسوس (476748)
 
بالاخره
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۴:۰۶:۳۶
بالاخره قبول می کنید که خط قرمز ایشان قانون نیست؟مجلس کجاست؟ (477051)
 
علی نستوه
۱۳۹۰-۰۴-۱۶ ۱۹:۴۴:۳۹
مجید جان خیلی دلشوره دارید که عمر دولت احمدی نژاد رو به اتمام اما مطمئن باش نیروئی در انتخابات دهم پیروز میدان خواهد شد که مورد حمایت ایشون است . و اکثر نمایندگان هم از جبهه نیرو های انقلابی خواهد بود . (477296)
 
غریبه
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۶:۱۸
مثل اینکه غیب گوئی وپیش گوئی ازاهم کارهای دولتیان(مستندظهور)وحامیان ایشان میباشد،برادرنستوه اینکه شما ازقبل نتیجه انتخابات راپیش بینی میکنید!شایدازعلوم غریبه ای است که امروزدرمیان جریان شماتداول داردامالازم به ذکراست که این سخن شمامقداری بارحقوقی دارد،بدان جهت که درصورتی که این سخن شماصحیح باشد یعنی شورای نگهبان،وزارت کشورودیگرارکان برگزاری واعلام نتایج انتخابات درحکم.....هستندورئیس جمهور واطرافیانشان طبق تفسیرهای خودشان وبه نمایندگی ازآن 20میلیون !!رای مرمی چینش مجلس راترسیم میکنند،جناب ابوذرمیشه بگی رئیس مجلس آینده کیه!!؟؟ (478063)
 
مهم ترین
۱۳۹۰-۰۴-۱۷ ۰۹:۳۶:۱۲
مهم ترین وظیفه رییس دفاع از دوستانش می باشد-حتی لگر به کشور آسیب -برسد.رییس مورد حمایت شما قانون را خط قرمز نمی داند . (477502)
 
کویر
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۰۰:۰۱:۰۶
سلام.
شاید در این دولت کارهای خوب و زیادی انجام شده اما اینها دلیلی برای قانون گریزی نمی شود.
اگر واقعاً مطالبی هست که مردم باید بدانند. پس چرا به عنوان گرو دست آقای رئیس جمهور مانده و ایشان نگه داشته اند تا اگر برخلاف میل ایشان عمل شد به مردم بگویند. و اگر مسائلی حکومتی است و دانستن مردم کمکی به امور نمی کند ایشان چرا به افکار و احساسات مردم بازی می کنند. و ....... (477778)
 
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۱:۴۹:۳۸
به امید سربلندی کشورم امیدواریم که تمام مقصرین به سزای اعمال خویش که خیانت به هرنحوی که به این کشور کردند برسند هفته پیش برای تحقیق به ساختمان قبلی میراث رفتم همهچیز را خراب دیدم (477996)
 
اگر بتواند
۱۳۹۰-۰۴-۱۸ ۱۵:۳۶:۰۵
اگر رییس بتواند جلوی قدرتمندان رانتخوار را بگیرد به معجزه تاریخ تبدیل می شود.آیا می شودکه بشود؟ (478165)
 
يك ايراني
۱۳۹۰-۰۴-۱۹ ۰۸:۳۵:۱۶
بارها ريئس جمهور تهديد كرده كه اگر چنين شود يا چنان شود با ملت حرف ميزنم و اين حرفها باعث ميشود احساس كنيم چيزهايي هست كه ما از ان بي خبريم واگر خبر دار شوييم اتفاقاتي ميافتد . چرا با ملت رو راست نيستيد چرا شفاف نميگوييد چه خبر است ؟ ديگر ملاحظه كاري و زيرآبي رفتن كافيست آقاي توكلي ريئس جمهور را به مجلس بخواهيد خواهش ميكنيم اين خوست همه ملت است اگر اين كار را نكنيد فرداي قيامت مسوليد و من از شما نمايندگان ملت نميگذرم (478401)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.