نظر منتشر شده
۷۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 110691
رمزگشایی از پروپاگاندای اخیر علیه سپاه
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۴۴
محمدجواد اخوان



نگاهی دوباره موج رسانه‌ای و سیاسی علیه مواضع فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و پس از آن که سردار جعفری از بایدها و نبایدهای حضور برخی اصحاب فتنه 88 در عرصه‌های چون انتخابات سخن گفت، خود گویای چرایی طراحی و اجرای این هجمه ی رسانه‌ای است، اما با کمی تأمل در جوانب این مسئله می‌توان به نکاتی چند دست یافت که اشاره به آن‌ها خالی از فایده نخواهد بود.



1-  روشن است که دغدغه حضور در انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری به مهم‌ترین موضوع مواضع آشکار و محافل پنهان بخشی از جریان فتنه 88 است که سودای بازگشت به قدرت در نظام را دارند. این طیف که روزگاری نه چندان از آتش بیاران معرکه فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بودند، پس از آن نشانه‌های شکست سناریوی «براندازی از رهیافت نافرمانی مدنی» را آشکار دیدند، تصمیم به فاصله گیری از سران اغتشاشات گرفته و ندای بازگشت به نظام را سر دادند. با این همه از آنجایی که خود، زمانی داعیه دار جریان فتنه بوده‌اند و بخش قابل توجهی از بدنه میانی جریان فتنه، از این طیف بوده و هستند، هیچ گاه حاضر به موضع گیری صریح و علنی علیه سران فعلی فتنه (که آیینه تمام نمای گذشته‌ی همین طیف نیز هستند) نشدند. با این اوصاف و توجه به این نکته که هنوز هم بخش‌هایی از طیف مشارکت-مجاهدین انقلاب به صراحت از جریان فتنه 88 و سران آن حمایت می‌کنند، به هیچ روی بازگشت این طیف به قدرت قابل توجیه نبوده و نیست.



2-  اما این که چرا سپاه و بالاترین مقام آن در کانون تهاجم رسانه‌ای جریان برانداز قرار می‌گیرد خود نکته قابل تأمل دیگری است. به نظر می‌رسد به طور کلی جریان فتنه و خصوصاً طیف «پشیمان نمایان قدرت طلب» مهم‌ترین مانع در بازگشت خود به ساختار قدرت در نظام را هوشیاری نیروهای اصیل و ارزشی نظام و در رأس آن سپاه به عنوان حافظ انقلاب و دستاوردهای آن در ابعاد گوناگون می‌دانند. خصوصاً در جریان رویدادهای دو ماه گذشته و چالش آفرینی‌هایی که در فضای سیاسی از سوی جریان انحرافی طراحی و اجرا شد بخش قابل توجهی از توان بالقوه و بالفعل جریانات اصیل انقلابی به این چالش‌ها معطوف شد و عملاً از اصحاب فتنه غفلت شد. این غفلت  و نیز برخی میانجی گری های برخی از حامیان سابق فتنه، می‌توانست فضا را برای بازگشت این جریان مهیا سازد که با هوشیاری فرمانده کل سپاه و مواضع صریح وی، عملاً این فرصت  تا حدودی از دست این طیف گرفته شد.



3-  نکته‌ی دیگر چرایی حضور شخصی همچون محمدرضا خاتمی در مقام چهره‌ی مقابل سیاسی است. به نظر می‌رسد در انتخاب همین فرد نیز برای کلید زدن این سناریو نکته‌ای نهفته است. چرا که اساساً از ابتدای حضور وی در سیاست (در 12سال پیش) تا کنون وی چهره‌ای راهبردی و تأثیرگذار در این جریان به حساب نمی‌آمده است. به طور کلی حضور وی در سیاست به واسطه برادر بودنش با رئیس جمهور وقت پررنگ شد و البته در همه‌ی این سال‌ها او همسرش، زهرا اشراقی (که وی نیز هر از چند گاهی با طرح مواضع جنجالی در مورد امام راحل (ره) خود را رسانه‌ای می‌کرد) هیچ گاه در مقام طراحی استراتژیک در این جبهه حضور نداشته و تنها مجری بخشی از طراحی‌های محافل چند لایه سیاست بازان طیف مدعی اصلاحات بوده‌اند. روشن است که مقابل قرار دادن رضا خاتمی در این سناریو با توجه به آمادگی وی در بازگویی مواضع از پیش طراحی شده و نیز آسودگی خیال وی به جهت برخی تبعات احتمالی آن است. در این جا برای توضیح این مطلب باید اشاره شود که از آن جایی که وی در جریان فتنه 88 جز بازیگردانان اصلی و اعضای اتاق فکر فتنه به حساب نمی‌آمد از پیگرد قضایی در امان ماند و اکنون نیز خود را چنین آسوده خیال می‌یابد.



4-  اما لازم می‌نماید به مغالطه‌ای که توسط اصحاب فتنه 88 در خصوص ورود سپاه به سیاست نموده‌اند اشاره‌ای نیز شود. اینان با اشاره به نظرات بنیانگذار انقلاب اسلامی مدعی‌اند که حضرت امام (ره) مخالف ورود سپاه به عرصه‌ی سیاست بوده‌اند، حال آن که اگر به زحمت بپذیریم امثال محمدرضا خاتمی به واقع دغدغه اندیشه‌های امام راحل (ره) را دارند، بازهم دچار مغالطه‌ای آشکار شده‌اند. اینان به آن بخش از وصیت نامه امام (ره) اشاره نموده‌اند که فرمودند: «وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروه‌ها و جبهه‌ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر این‌ها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند.» این بیانات به روشنی نشان دهنده آن است که مقصود امام از منع در ورود به عرصه سیاسی، عرصه‌هایی است که به تصریح از آن «بازی‌های سیاسی» است که با توجه به اشاره به «احزاب و گروه‌ها و جبهه‌ها» در بیان ایشان این گونه استفاده می‌شود که مقصود ایشان منع از ورود به رقابت‌های حزبی و گروهی تعریف شده در درون نظام است. به وضوح آشکار است که در این جا مغالطه‌ی «مصادره به مطلوب» «مصداق یابی غلط» رخ داده است. این در حالی است که اصلی در مسئله‌ی اخیر از فرمان امام که منع از ورود به سیاست به معنای بازی‌های سیاسی و رقابت‌های حزبی رخ نداده است. بلکه این جا به وظیفه حیاتی سپاه در حراست از انقلاب عمل شده و فرمانده کل سپاه در مقابل سران جریان برانداز موضع گیری نموده است. در این جا بد نیست به اساس‌نامه سپاه که مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید امام راحل (ره) اشاره شود که در آن «مبارزه قانونی با عوامل و جریان‌هایی که در صدد خرابکاری، براندازی جمهوری اسلامی و یا اقدام علیه انقلاب می‌باشند.» جزو مأموریت‌های سپاه شمرده شده است و روشن است که اقدام جریان فتنه از مصادیق بارز اقدام برای براندازی نظام بوده است.



5-  در پایان لازم است به یکی دیگر از اهداف جریان فتنه در هجمه اخیر رسانه‌ای علیه سپاه نیز اشاره‌ای شود و آن مقدمه سازی برای موج آفرینی‌ها پی در پی علیه سپاه و نیروهای اصیل انقلاب است. طبعاً با توجه به در پیش بوده انتخابات مجلس نهم، این جریان به دنبال آن است که با سوءاستفاده از فرصتی که در اختیار جریانات درون نظام برای طرح مواضع و افزایش نشاط سیاسی جامعه قرار داده می‌شود خود را جزو جریانات فعال سیاسی داخل و دارای تعامل انتقادی با نظام تعریف کند و از سویی ژست اپوزیسیونی را برای حفظ ارتباط با بازیگردانان خارجی و دیگر معاندین حفظ کند.

 

 
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۱۵:۳۰
اینها می گفتند افکار امام را باید به موزه ها سپرد.
حالا آمده اند با مغالطه و تحریف سخنان امام (ره) علیه سپاه حرف می زنند. بابا دوره شما دیگه تمام شد. ضد انقلاب جایی در رقابت های سیاسی نخواهد داشت. عملیات انتحاری اغتشاشات 88 پایانی بود بر جماعت ضد انقلاب و زین پس رقابت بین نیروهای معتقد به نظام خواهد بود. (480374)
 
کمال
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۴:۰۵:۳۵
جناب خط انقلاب .

آمار شرکت کنندگان در انتخابات فراموش نشه . با این اوصاف که گروه خاصی فقط کاندید بشوند مطمئن باش که فقط گروه خاصی میرند سر صندوق و پائین بودن تعداد شرکت کنندگان در انتخابات اصلا چیز خوبی نیست . البته همه این حرفها و نوشته های شما رو پای کم سن بودنتون و برداشتاتون از مسائل مینویسم . (480704)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۵ ۱۰:۱۰:۰۳
از همه گروه ها کاندیدا می شوند اما از گروه خاصی که خود را همه می دانستند کسی نمی تواند کاندیدا شود. آخه کسی که می گوید اگر من رای نیاورم تقلب شده است دلیلی ندارد کاندیداد شود. (481821)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۴۷:۵۴
به شدت موافق گزینه اول هستم.

اصلاحطلبان یک از روی نادانی یا از روی استراتزی، نمی خواهند بین خودشان و آشوبگران سال 88، فاصله ایجاد کنند (480387)
 
salek
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۴۹:۴۵
ارتش و سپاه دو بازوي تواناي اسلام و ايران هستند (480372)
 
ایران من
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۱:۲۱
سایت الف لطفا وارد بازی اصلاحطلبان نشود

آنها می خواهند با طرح موضوعات مختلف و درست کردن غائله های مختلف دوباره به اذهان عمومی و جامعه برگردند

درست مثل تاکتیکی که جریان انحرافی داشت؛ از من بد بگو ولی مرا تبلیغ کن (480366)
 
صادق
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۹:۱۱:۵۸
من از جانب سران فتنه ، جریان انحرافی و کلا کل دنیا غیر از جناح راست ، از صدا و سیما تشکر می کنم که این همه از وقت خود را به تبلیغ دیگران اختصاص می دهد. آقا ما را خجالت دادی. پس نیت شما خیر بود؟ کی بشود جبران کنیم؟ (480940)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۲:۳۴:۳۱
به نظر من حضور ارگان های نظامی در سیاست مضموم است. (481211)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۴:۰۷
باید مشخص شود که اصلاح طلبی در چه جارچوبی است

در هر جای دنیا به گروه های سیاسی در چارچوب قانون اجازه فعالیت می دهند. و به گروه هایی که بر علیه دولت مرکزی و بیرون از قانون کار می کنند این اجازه داده نمی شود.

آنچه ما در سال 88 دیدیدم ، این بود که بخشی از بدنه اجتماعی این گروه به دنبال براندازی نظام بودند و حرکات رادیکال می کردند

حالال عقلای اصلاح طلب باید مشخص کنند که می خواهند بمانند در عرصه سیاسی یا نه (480373)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۵:۴۴:۵۶
اظهار نظر سیاسی با وارد شدن در مسائل سیاسی تفاوت دارد

هر سپاهی که وارد سیاست می شود از کارش استعفا می دهد. نمونه اش هم آقای صفار است. او وقتی وزیر بود از سپاه استعفا داده بود و امروز که از سیاست یرون رفته به سپاه برگشته

لطفا چشم مان را باز کنیم و بفهمیم منظور امام این بود که سپاه ی نباید در امور سیاسی دخالت کند. وگرنه مطمئن باشید یک سپاهی هم حق اظهارنظر دارد، همچون هر شخص دیگری (480719)
 
موسوی
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۶:۳۲
مسئله مهمی که شما از آن غافل هستید دخالت سپاه در سیاست است. نظر سردار جعفری محترم است ولی وقتی ایشان به عنوان فرمانده سپاه صحبت می کنند، سخنان وی به منزله دخالت مجموعه‌ای نظامی در سیاست خواهد بود. اینکه آیا سید محمد خاتمی با سابقه 8 سال ریاست جمهوری و پشتوانه مردمی ( هرچند شما آن را انکار می کنید) بتواند در انتخابات شرکت کند یا نه، بحثی سیاسی است که طبق قانون شورای نگهبان باید در مورد آن اظهار نظر کند نه فرمانده سپاه که ارگانی نظامی است. آیا اگر شورای نگهبان صلاحیت خاتمی را تایید کرد، با این سخنان آیا سپاه با قدرت نظامی جلو حضور او را در انتخابات خواهد گرفت؟ و آیا با این سخنان شورای نگهبان برای تایید نکردن عده‌ای تحت فشار نخواهد بود؟ این همان مساله‌ای است که منجر به دیکتاتوری می‌شود و به همین دلیل قانون گذاران نیروهای نظامی را از حضور در سیاست منع کرده‌اند. اگر عضوی از شورای نگهبان این سخنان را می‌گفت هیچکس ایرادی نمی‌توانست به آن بگیرد ولی سخنان سردار جعفری بهانه‌ای خوب به دست مخالفان داد که کل مجموعه سپاه را زیر سوال برد. بهتر است به جای توجیه کارهای ناشایست، به سران نیروهای نظامی تذکر داده شود که از اظهار نظرهای سیاسی، هر چند نظر سران نظام باشد، خودداری کنند. (480413)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۳:۰۴:۰۵
پشتوانه ی مردمی؟ اگر پشتوانه داشت که فردی در نقطه ی مقابلش رئیس جمهور نمی شد که. پایگاه اجتماعی خاتمی در حد همان 10 میلیون هاشمی و 13 میلیون موسوی بود. که بعد از خشونت آفرینی و قانون شکنی آن پایگاه را هم از دست داده اند زیرا آنها که به نماینده خاتمی رای داده بودند به امید و راه سبز و دوستی و صلح و امنیت رای داده بودند نه آتش زدن بانک ها و خشونت آفرینی و اردوکشی های خیابانی و قانون شکنی. به چماق به دستی رای نداده بودند. به اغتشاش رای نداده بودند. به همین علت هم بود که پشت اینها را چنان خالی نمودند که یا حصر شدند یا جرات حضور در مراسمات را ندارند و مردم به سمت اینها کفش پرتاب می کنند. چند هزار نفر اغتشاش گر خشونت طلب و چماق به دست هم شد پایگاه اجتماعی؟ (480631)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۸:۰۱
هر وقت دیدید دشمن به نهادهایی در بدنه کشور حمله کرد مطمئن باشید آن نهاد در حفظ نظام جمهوری اسلامی موثر است

نمونه آن رهبری، شورای نگهبان و سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و بسیج است (480407)
 
پسرک
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۹:۱۸
همنوایی اصلاحطلبان با دشمنان انقلاب هر روز نمایان تر می شود

شما بروید ببینید ، چرا دشمنان ایران به دنبال تخریب سپاه هستند و چرا خاتمی هم صدای با آنها شده است (480403)
 
پاسدار
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۱:۰۲:۴۷
دوست عزيز، کساني که مخالفت ميکنند با دخالت آشکار سرداران سپاه در سياست وحتي متاسفانه تهديد سياسيون و تعيين تکليف براي طيفهاي مختلف سياسي، همه کساني هستند که ميدانند دشمنان واقعي سپاه در داخل کشور چه کساني هستند .اين دشمنان،همانهايي هستند که قدرت بالايي دارند وبراي به چنگ آوردن همه قدرت وثروت ومنشائ تصميمات کشوري، سپاه که نيرويي مردمي و محبوب ميباشد را درمقابل خود ميبينند و ميخواهند انرا اولا\" تضعيف وسپس غير مردمي و نهايتا\" يک حزب ضعيف سياسي وبدون طرفدار! نمايند. بله گوشزد ميکنند که حضرت امام ميدانستند که نيروي عظيم سپاه و محبوبيت آن و همينطور ضد ديکتاتوري اين نهاد بزرگ همواره که در بازيهاي خطرناک سياسي نباشد، سالم خواهد ماندولي اگر سياسي شد و طرفداري کرد، فقط يک طيف خاص پشت آن مي ايستند وآرام آرام پشتوانه مردمي خود را از دست ميدهد. حال بايد پرسيد آيا درک اين نظر امام عزيز، خيلي براي اقتدارگرايان سخت است؟ چرا تفسير به راي ميکنند؟ منتقدين دخالت سپاه در سياست دلسوختگان سپاهند ودلسوز کشوري که براستي تامين امنيت ميخواهدو يک نيروي سياسي کار هرگز دفاع کنند خوبي در مقابل تهديدات خارجي نيست! (481050)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۹:۵۶
آقای خاتمی!
اگر سپاه نبود الان صدام توی تابستون ها میومد شمال خوشگذرونی (480404)
 
مردغارنشین
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۲۱:۵۶
ما آخر نفهمیدی که بسیج در جنگ ساله باعث پیروزی ما شده یا سپاه!!!
هر چند که هیج جا اسمی از ارتش برده نمیشود .
( یکی از اعضا خانواده شهید ) (480484)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۷:۰۸:۲۵
( یکی از اعضا خانواده شهید )!؟
چطور آخر نفهمیدی که بسیج یکی از زیرمجموعه های سپاهه؟ (480833)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۵۶:۳۶
صدام کویت را تصرف کرد. اما الان مرده است. (480544)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۲:۵۸:۵۹
اکر سپاه نبود آقا خاتمی که بود. یکی گفت و گوی تمدن ها می کرد صدام خودش می رفت بیرون. (480627)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۳۵:۱۴
غیرت و جانبازی ما ایرانیان را به پای گروههای خاص نریزید ما ایرانیان از 9000 سال پیش به هیچ دشمن خارجی اجازه نداده ایم نگاه چپ به کشور مقدس ما به اندازند. یادت باشه تاریخ ایران مربوط به 30 سال اخیر نیست (480807)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۲:۰۰:۰۷
به خاطر همینه که فقط توی جنگی که در همین سی سال داشتیم، هیچ مقداری از خاک را ندادیم.

دوران پهلوی و قاجار و شاه سلطان حسین ها موفق بود؟!!! (481188)
 
هومن
۱۳۹۰-۰۴-۲۴ ۱۳:۲۲:۰۹
خیلی از کشورها ارتش جنگنده ندارند .ولی اشغال نشدند .شما پاسخی دارید ؟ (481552)
 
عرفان
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۵:۵۱:۳۹
به قول امام این وحدت کلمه بود که دشمن را عقب راند والا یک نیروی نظامی بدون پشتوانه مردمی قطعا\" کاری از پیش نمی برد . بسیج مردمی و ارتش یادتان نرود! (480771)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۰:۲۴:۱۷
حالا غیر از سیاسی کردن این موضوع به نظر شما درست که مقام نظامی درباره مسائل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی صحبت کنه ؟ (480439)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۹:۱۱:۴۲
فكر كنم خاتمي و امثال خاتمي در جنگ هشت‌ساله در مرزهاي جنوبي و جنوب غربي در حال دفاع ، عرق و خون مي‌ريختند كه حالا شدند كاسه داغ‌تر از آش !!!! (480938)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۲۰:۲۰
مي مردي بگي تبليغات؟؟؟؟ (480482)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۲۷:۳۹
دخالت نیروهای نظامی در سیاست در هیچ جای دنیا نتیجه مثبتی نداشته حالا اگر می فرمائید ایران فرق میکند میتوانیم امتحان کنیم مگر این چند ساله مرتبا ازمایش و خطا نکرده ایم این هم روی بقیه . (480497)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۳:۱۱:۰۹
امام خود بنی صدر را فرمانده کل قوا کرده بود آیا بنی صد رنباید در سیاست وارد می شد؟ مگر در نیروهای نظامی بالاتر از فرمانده کل قوا هم داریم؟ یعنی بنی صدر فرمانده فرمانده سپاه، فرمانده ارتش و فرماندهان بقیه ی نیروها بوده است.

بازی های سیاسی با سیاست متفاوت است. وطیفه ی سپاه پاسداری از انقلاب است و سپاه هم سیاست دارد، هم فرهنگ و هم نظامی. شما انتظار نداشته باشید که بیایند علیه سپاه حرف بزنند و اقدام کنند و البته علیه نظام که مهم تر است، و سپاه هم خود را به خواب بزند. اولا باید از خود و ثانیا بنا بر قانون باید از نظام دفاع کند. هم دفاع سیاسی هم دفاع نظامی.
اما حرف زدن در مورد مسائل سیاسی کشور مخصوصا زمانی که یک طرف کلیت نظام است برای هیچ کس جرم نیست. برای هیچ کس. بلکه وظیفه است و برای سپاه وظیفه ی مهم تریست. آیا سپاه نباید در مسائل صحبت کند؟ پس ازادی بیان چه می شود؟ (480638)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۴۳:۵۴
واقعا فرق بین فرمانده کل قوا بودن با یک نظامی بودن را نمی دانی؟
\" نه تنها وصیت اكید من به قوای مسلح آن است كه همان طور كه از مقررات نظام ،عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه ها ست به آن عمل نمایند؛ وقوای مسلح مطلقاً ، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند.
در این صورت می توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است كه افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است ،دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است كه اگر قوای مسلح ، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد،برخلاف مصالح اسلام و كشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب واردشوند كه - بی اشكال به تباهی كشیده می شوند - و یا در بازیهای سیاسی واردشوند، از قدم اول با آن مخالفت كنند. و بر رهبر و شورای رهبری است كه باقاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا كشور از آسیب در امان باشد.\"
حضرت امام خمینی(ره) به فارسی و شیوا منظور خود را فرموده اند (480812)
 
موسي
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۲:۰۰:۱۷
فرمانده كل قوا هيچگاه يك فرد نظامي نبوده و اين حرف شما يك مغلطه آشكار است.
بني صدر نه نظامي بود و نه مدارج نظامي را طي كرده بود
آيا فرمانده ارتش هم مي تواند اظهار نظر كند؟پس آزادي بيان چه مي شود؟ (481189)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۵ ۱۰:۱۱:۴۶
فرمانده کل قوا بالاتر از هر نظامی است. نظامی بودن به این نیست که یک کلاش دست بگیری یا لباس نظامی داشته باشی. (481822)
 
مانی
۱۳۹۰-۰۴-۲۴ ۱۴:۱۱:۱۲
بلخره نفهمیدم اگه شورای نگهبان تصمیم گیرنده است پس یک سردار چرا نظر میده؟ قصدش چیه؟ چرا وقتی دیگرانی هستند باید یک فرمانده سپاه اظهار نظر بکنه. ایشون حق اظهار نظر دارند ولی در مقامی نیستند که بتونند تشخیص بدند کی صلاحیت داره کی نداره. پاسداری از نظام هم در اختیار فرمانده کل قوا نه فقط یک سردار. بله سپاه وقتی وارد بخش خصوصی میشه دیگه سیاست اهمیت خاصی پیدا می کنه و باید سردار اظهار نظر بکنه. آقا آزادی بیان اگه اینجوری که ایشون اصلا برن مسایل امنیتی کشور رو هم به دلیل آزادی بیان اعلام کنند. (481558)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۳۲:۳۹
در فقدان امام خميني ره تفسيرهاي شخصي از كلام ايشان زياد شده.تفسير نويسنده مقاله فوق از آن جمله است.كساني كه در مباحث منطقي نيستند سعي مي كنند موضوع را به جنجال و دعوا كشانده تا شايد اينگونه نتيجه بگيرند.اصلاحات لازمه هر نظام و حكومتي مي باشد.اما فتنه داستان ديگري است يا كساني كه مي خواهند سوء استفاده كنند كه هميشه وجود دارند.آيا درست است كه به اين دليل اصلاحات واقعي در حركت به مقصد متوقف شود؟ (480504)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۳۶:۱۴
نظر فوق کاملا منطقی است. حرف حساب جواب ندارد. (480506)
 
بسيجي
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۱:۴۸:۱۳
- جلو گیری ازحضور و مداخلۀ نظامیان در سیاست همانطور که امام برزگوار فرموده اند وظیفه ای مبرم برای دولت، ملت، مجلس شورای اسلامی و بخصوص شخص رهبری است. اظهار نظر های اخیر فرمانده سپاه و تعیین شرط و خط و نشان کشیدن برای شرکت رئیس جمهور پیشین در انتخابات مصداق بارزی از مداخلۀ نیروهای مسلح در امر سیاست است . لازم است نظامیان رهنمودهای حضرت امام را، در زمینۀ نهی نظامیان از مداخله در امور سیاسی، بدقت مطالعه نموده و نصب العین خویش قرار دهند. توجیهاتی که این روزها عده ای در حمایت از فرمانده سپاه ارائه می کنند و مداخله سپاه در سیاست را معادل دفاع از انقلاب قرار می دهند عقلانی نبوده و با هیچ معیاری سازگار نیستند (480528)
 
ararat
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۸:۱۲:۰۱
دزود بر تو بسیجی آزاده و واقعی به وجود امثال شما کشور آسیبی نخواهد دید.کاش دیگران هم کمی بخود آیند (481106)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۲:۰۰:۴۲
خدا شما الفي ها را به راه راست هدايت كند (480551)
 
fsd[d
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۲:۰۷:۳۵
امام خمینی: « وصیت اکید من به قواى مسلح آنست که… چه نظامى و انتظامى و پاسدار و بسیج و غیر اینها… خود را از بازیهاى سیاسى دور نگه دارند… بر رهبر و شوراى رهبرى است که با قاطعیت از این امر جلوگیرى نماید تا کشور از آسیب در امان باشد.» (480564)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۳:۱۳:۱۹
بلی \"بازی های سیاسی\" نه سیاستی که عین دیانت است. دیانت، بازی نیست. (480641)
 
ararat
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۸:۱۴:۲۴
ای روتو برم که تو از رو نمیری با این همه سفسطه بازی و مغلطه کاریت جناب به اصطلاح خط انقلاب. (481107)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۴ ۲۱:۴۲:۴۹
معنی سفسطه را هم فهمیدیم. پس امام خودش در بازی های سیاسی وارد شده بود؟

کلا فرمانده کل قوا حق داره وارد سیاست بشه یا نه؟ (481752)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۹:۲۳:۲۸
مطمئن باش اگر حضرت امام منظورش این میبود که شما میگویید حتما خودش با اون بینشش این مطلب را عنوان میکرد. ضمنا تا جایی که حافظه تاریخی ما یاری میکند در زمتن حیات امام سپا و یا ارتش هیچ وقت جرات سیاسی بازی و یا دخالت در سیاست را نداشه اند. چند اطلاعیه از سپاه به یاد دارید که جرات بکند در خصوص بنی سطل صادر بکنند؟ محبوبیت سپاه در اطاعت از فرامین بوده و نه دستور دادن به جامعه (481401)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۲:۲۰:۲۸
روح حضرت امام شاد با آن بینش بسیار دقیق و اینده نگری عمیقشان. (480578)
 
سیدمحسن
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۲:۲۴:۱۲
طبق قانون اساسی کار سپاه مقابله با دشمن و حفظ تمامیت کشورمان است . طبق وصیت امام نیروهای مسلح(ارتشو سپاه (و بسیج که جزیی از سپاه شده) حق موضع گیری و دخالت سیسی ندارند و وصیت امام را دلبخواه تفسیرنکنید شورای نگهبان برای تفسیر کافیست. (480583)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۴ ۲۱:۴۵:۲۶
آفرین پس شما هم تفسیر نکن. در وصیت نامه امام چیزی در مورد موضع گیری نکردن نوشته نشده است. (481754)
 
حقانی مقدم بیزه ای
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۰۸:۵۴
در کشور نهادهای مختلفی هستند که کار رسیدگی به صلاحیت ها را بر عهده دارند وآنها باید با عدالت ومصلحت اعلام موضع نمایند آنهم در جای مناسب خودش. (480787)
 
سعيد پور مراد
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۱۷:۰۸
با سلام
هنوز نامه 7 تن اصلاح طلب به رئيس قوه قضائيه درخصوص اظهارات يكي از فرماندهان سپاه از ياد نرفته است . هنوز موج نفرت عظيمي كه سپاه با دخالت در انتخابات 88 درست كرد از ياد نرفته است . اصلاح طلبان تا تحقق شروط چندگانه شان در انتخابات همانهايي كه آقاي هاشمي رفسنجاني در آخرين خطبه تاريخي خود گفت به هيچ عنوان در هيچ انتخاباتي شركت نخواهند كرد و ما نيز راي نخواهيم داد اگر قرار باشد نهادهاي قانوني مانند كميسيون احزاب و وزارت كشور و شوراي نگهبان و سازمان بازرسي كشور ناديده گرفته شده و فرماندهاي سپاه خط مشي تعيين كنند براي انقلاب خون بايد گريست .آقاي توكلي قباي رياست براي شما ، قباي آزادگي براي ما ،لباس قدرت و ولايت بر تن شما و برهنگي انديشه و آزادي از آن ما . صندلي هاي مرصع از آن شما و ميله هاي زندان از آن ما . آقاي توكلي اصلاح طلبان امروز با افتخارترين قشر جامعه هستند كه حكومت براي اعتبارش نيازمندآنان است. . امروز كه به گذشته نگاه مي كنيم حتي يك لحظه از حضور در خيابانها و گفتن مرگ بر ديكتاتور پشيمان نيستيم و واقعا تهرانيان اسطوره شدند هرچه گفتند اصولگرايان بعدها در سخن و عمل اظهار كردند از بي بصيرتي تا غارت بيت المال براي هزينه هاي انتخاباتي . آسياب به نوبت آقاي رئيس امروز نوبت دولت است كه تشت رسوايي اش از بام بيفتد و فردا نوبت سپاه ، بيت رهبري ، اصولگرايان قدرت طلب و رسانه هاي آْنان . آقاي رئيس آسياب به نوبت ؟؟
مرسي (480794)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۲۹:۳۴
سلام بر برداران سايت الف- نكته ايي كه شما عمدا يا اشتباها به ان نمي پردازيد كه ايا مي شود با استناد به اينكه وظيفه سپاه حفاظت از انقلاب در برابر خطرات است، فرمانده سپاه و ساير فرماندهان اين نيرو در همه امور ريز و درشت كشور اظهار نظر كنند و حتي براي رييس جمهور سابق مملكت كه هيچ محكوميت قضايي هم ندارد، اين چنين بگويد كه اجازه حضور در انتخبات دارد يا خير؟
ايا اسم اين دفاع از انقلاب است يا دخالت اشكار در امرو انتخاباتي و از جمله وظايف شوراي نگهبان؟
به نظر مي رسد اظهار نظر فرماندهان سپاه درباره مسائل سياسي به قدري عادي شده است كه هر گاه شخصيتي سياسي به چنين موضعگيريهايي اعتراض كند ، امري غيرمنتظره است و هجوم تبليغاتي عليه او اغاز مي شود!!
مسئله بعد اينكه دنياي سياست دنياي اظهار نظر و انتقاد سياستمداران و فعالان سياسي از يكديگر است. يعني هر كس در هر لباسي كه وارد عرصه سياست مي شود ، يك چيز مسلم است وقتي عليه رقبا موضعگيري مي كند و بالاتر از ان خط و نشان مي كشد كه به فلان شرط اجازه حضور در انتخابات داريد، طبيعي است كه چنين سخنان سياسي بي پاسخ نمي ماند و واكنش رقبا را به دنبال دارد. در اين مورد خاص هم فرمانده سپاه يك موضعگيري سياسي- انتخاباتي كرده است كه رقيب انتخاباتي به ان پاسخ داده است. به نظر مي رسد به جاي اينكه ناقد موضعگيريهاي سياسي فرمانده سپاه را به انواع اتهامات نوازش كنيد، بنويسيد چرا سخنان چنين معترضي نادرست است. بعد هم خوانندگان و جامعه به قضاوت خواهند نشست كه كدام يك از اين دو رقيب سياسي درست مي گويند.
اميدورام اين نظر را اگر قائل به بحث ازاد هستيد روي خروجي سايت قرار دهيد (480803)
 
دوست
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۶:۳۰:۳۰
با سلام

بنظر می آید شما واقعا خودتان را به خواب زده باشید. خیلی جالب است بجای آنکه پاسخی به موارد مطرح شده در نامه آقای خاتمی بدهید فقط متهم می کنید و تهمت می زنید. دست گلتون درد نکند. شما با شعور مردم را چه می کنید؟!!. (480804)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۱۹:۱۸:۳۵
فكر كنم خاتمي و امثال خاتمي در جنگ تحميلي در مرزهاي غربي و جنوب غربي خون و عرق مي‌ريختند كه حالا شدند كاسه داغ‌تر از آش !!! (480942)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۲۰:۱۹:۵۳
ورود سپاه به موضع گیریهای سیاسی تحت هر عنوانی به ضرر سپاه و اقتدار کشور است (480957)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۲۰:۲۴:۱۲
چرا از مردم نمی پرسید که آیا خاتمی حق شرکت در انتخابات را دارد یا نه؟کار سختی نیست و این همه بحث و مقاله نوشتن لازم نیست. (480961)
 
سالار
۱۳۹۰-۰۴-۲۲ ۲۱:۵۹:۳۲
بیاییم اگر حرفی منطقی است و یا واقعیت دارد بدون در نظر گرفتن تمایلات شخصی و سیاسی، واقعیتها را بیان کنیم،حتی اگر به ضررمان باشد و حداقل با خودمان صادق باشیم. ورود سپاه ونظامی ها به عرصۀ سیاست اشتباه است و به ضرر کشور است .این که یک مسئول نظامی برای کاندیداها و انتخابات تأئین تکلیف میکند خارج از حوزۀ مسئولیت ایشان و خلاف قانون است. ما از مسئولین تراز اول کشور بیشتراز همه انتظار داریم که به قانون احترام بگذارند و به آن عمل کنند. این حرف های اینچنینی باعث تفکر نبودن محوریت قانون در جامعه می شودوعدم سرمایه گذاری را در کشور تقویت میکند و فرار سرمایه ای را که میتوانست به ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی مردم وکشور کمک کند را باعث میشود. با تشکر از شما (480984)
 
عمران
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۰:۰۳:۲۶
من از آقای نویسنده محترم یک سوالی دارم، اگر یک نفر اسلحه به دست، بدون هیچ حکمی از مقامات قضایی‌، وارد محل کار شما شود و بگوید شما حق ندارید کار کنید چون تخلف کرده اید، آیا شما حرفش را می‌پذیرید؟ صحبت‌های فرمانده سپاه فقط و فقط در صورتی‌ که مستند به احکام مشخص قضایی‌ باشد مورد پذیرش است در غیر این صورت اظهار نظر سیاسی و شخصی‌ است و بنابرین مجاز نیست. ایشان نه تنها راجع به اصلاح‌طلبان تعیین تکلیف کرده اند بلکه برای نزدیکان آقای احمدی نژاد هم تعیین تکلیف کرده اند. در مورد مسائل اقتصادی و فرهنگی‌ هم برای جامعه تعیین تکلیف کرده اند. هیچ کدام از اینها برای نظام به صلاح نیست و قانونی‌ هم نیست. امروز راحت از این رفتار حمایت می‌کنید، فردا روز اگر گریبان خودتان را گرفت چه خواهید کرد؟ (481025)
 
سعید محمدی
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۰:۳۳:۳۰
این انقلاب و این آرمان با فداکاری های سپاه و همه دوستداران به دست آمده.
درست است که امروزه واژه های هرزه ای مثل آزادی و دموکراسی پیش قراول استعمار نوین شده اند اما سربازهایا این میدان بدانند که هرگز به آنها اجازه برای انحراف مجدد انقلاب نخواهیم داد.
ای مگس عرصه کرکس نه جولانگه توست (481034)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۰:۴۱:۲۶
دیدگاه 1- بازی بین چپ و راست یا اصولگرا و اصلاح طلب است - چند سال یک طرف جلو بود چند سال طرف دیگر مثل همه دنیا - حالا هرکس بر له یا علیه یکی از این دو تیم موضع گیری کند بدون شک وارد بازی سیاسی شده

دیدگاه 2- یکی از تیم های مذکور اصل انقلاب است و تیم دیگر جریان برانداز - بنابراین موضع گیری بر علیه ی تیم دوم دفاع از اصل انقلاب است و بازی سیاسی نیست

سوال: چه کسی تعیین می کند که چه تیمی اصل انقلاب است چه تیمی برانداز است؟ (481037)
 
علی
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۸:۰۱:۵۷
سپاه و قاطبه نیروهای مسلح همه عزیز و حافظ امنیت کشورند اما مسائل سیاسی در یک کشور باید در احزاب چکش کاری و اجرا یی شود.تا خدایی ناکرده شائبه جانبداری سیاسی و... شکل نگیرد. (481103)
 
هادی
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۰۹:۳۱:۰۴
البته اگر اقایان منصف باشند وبه امارهای رسمی بنیاد شهید مراجعه نمایند خواهند دید که بیشترین شهدامربوط به بسیجیان عزیز و پس از ان ارتشیان سلحشور ودر نهایت سپاهیان و در اخر روحانیون می باشد لذا اتیجه نطقی ان است که بیشترین نقش را بسیجیان(مردم)ایفا کرده اند و درجه بعد ارتش سلحشور و این ها جایگاه ویژه ای بین مردم دارند و خواهند داشت.البته مردم قدردان جان بر کفان واقعی سپاه امثال شهید باکری-شهید همت -شهید بروجردی ش کاوه-ش کاظمی خواهند بود. (481121)
 
ابوذر غفاری
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۲:۱۸:۴۷
با سلام فرموده اید ما آخر نفهمیدیم بسیج در جنگ 8 ساله باعث پیروزی ما شده یا سپاه !!! هرچند که هیچ جا اسمی از آرتش برده نمی شود ؟ ( یکی از اعضای خانواده شهید ) ضمن احترام به دیدگاه شما و همه ی خانواده های شهدا . چطور شما بعنوان یک عضو خانواده شهید تا بحال نفهمیده اید این جنگ خانمان سوز و تحمیلی چگونه به پیروزی رسیده است . حال با این سئوالتان دارید بین قوای سه گانه ی آرتش جمهوری اسلامی و برادران بسیجی و سپاه و آرتش نفاق بوجود می اورید که کدامش این پیروزی را نصیب شما کرده است . هیچکدام به تنهائی عامل پیروزی نبودند بلکه همه قوای مسلح و ملت نقش مستقیم در پیروزی دفاع مقدس داشتند . خیالت تخت !!! (481203)
 
ابوذر غفاری
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۲:۲۷:۳۵
سپاه خار چشم دشمنان نظام است اگر سپاه نبود مملکت هم نبود فقط این وکم داشتیم ورشستگان سیاسی و مطرودین توسط مردم بجان سپاه این یادگار ارزشمند امام بیفتند و بی ارزش کنند . (481206)
 
ابوذر غفاری
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۲:۳۶:۱۰
بستگی به زمان دارد اگر منافع نظام توسط برخی فریب خوردگان داخلی بخطر بیفتد سپاه باید دخالت نماید .و مردم هم با پشتیبانی از سپاه عوامل زیاده خواه را در سر جای خود بنشانند . (481212)
 
عباس
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۲:۴۱:۰۹
باید این حقیقت که اصلاحطلبان فتنه گر بودهاند یا نه\" اصصلاحطلبان ثابت کنند که فتنه گر نبودهاند.مسئله حل خواهد شد. (481216)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۴:۳۹:۰۲
این مطلب به نقل از آقای افروغ آورده می شود:

من هم در زمان آقای هاشمی رفسنجانی پیرامون ورود سپاه به عرصه اقتصادی منتقد این حرکت بودم و هم در سال های اخیر ورود سپاه به عرصه های سیاسی را نقد کردم.زمانی که دولت جدید شکل گرفت و در آن از نیروهای سپاهی استفاده شد و این نیروها در پست های مختلف عهده دار مسئولیت شدند، این روند را نگران کننده دانستم و در مجلس نسبت به افزایش این روند هشدار دادم. در همان زمان یکی از آقایان دعوت شده به مسئولیت که در وزارت کشور مسئولیت گرفته بود در نامه ای به اینجانب اظهار کرد که از شما انتظار چنین رویکردی را نداشتیم.اما درست زمانی که ایشان را با وضعیت نامطلوبی از مسئولیت کنار زدند، بنده به ایشان گفتم \"سلام علیکم\"! . وی افزود:اکنون هم اصرار دارم که ورود سپاه به معادلات سیاسی خطاست. ورود به حوزه های اقتصادی و سیاسی، سپاه را از مسئولیت اصلی خود دور می کند. سپاه باید همچنان در چشم مردم عزیز باقی بماند. کارکرد اصلی سپاه \"وحدت بخشی\" است و سپاهیان نباید این کارکرد را فراموش کنند. (481294)
 
صالح
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۷:۰۰:۲۰
دوستان سپاه نباید با این مصاحبه ها بهانه به دست مخالفین بدهند باید تلاش شود اعتبار و قداست سپاه محفوظ بماند . آن مصاحبه غلط و اشتباه بود حرکات بعدی مخالفین و دشمنان هم اشتباه بزرگتر . (481365)
 
احمد نارسینه
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۱۹:۳۳:۴۳
سلام در پاسخ شماره 480404 میخوام بگم تا جایی که مادر رادیو وتلویزیون خودمون شنیدیم و دیدیم صدام را امریکایی ها از مخفیگاه خودش درون چاه کشیدن بیرون نه ارتش بود نه سپاه و اگر سپاه وارتش نگذاشتن به خاک ما تجاوز کنه خوب وظیفه اونها بوده اگه قرار بود خاک ما را صدام تسخیرکنه کی می بایست جلو اونا را بگیره (481406)
 
خ - ابوذر
۱۳۹۰-۰۴-۲۳ ۲۱:۱۷:۵۱
نام سپاه در تاریخ تا ابد ماندگار و جاودان است . باید به سپاه پاسداران این فرزندان بحق انقلاب افتخار کرد . (481432)
 
۱۳۹۰-۰۴-۲۴ ۰۴:۲۴:۵۶
اینکه سپاه و بسیج و ارتش نباید در مسایل سیاسی و افتصادی وارد شوند در قانون اساسی آمده و ربطی به چپ و راست و این بازی های سیاسی ندارد!!!!!!!!! (481492)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۴-۲۴ ۲۱:۵۷:۲۰
کدام اصل قانون اساسی؟

برعکس.
طبق قانون اساسی وظیفه سپاه پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن است. حالا اگر گروهی پیدا شوند و بخواهند دست آوردهایی مانند انتخابات و ولایت فقیه را را از بین ببرند سپاه وظیفه دارد جلوی آنها را بگیرد. (481756)
 
محسن
۱۳۹۰-۰۴-۲۵ ۱۶:۰۰:۳۲
قابل توجه دوستان اصحاب فتنه:اگر زمان جنگ همین سپاه نبود دوستان باید الان عربی صحبت میکردند و به صدام میگفتن اقا دایی.اگر دیروز سپاه وظیفه داشت رودرو؛ جلوی دشمن خارجی بااستد امروز هم وظیفه دارد جلوی دشمن داخلی بااستد حال هر که میخواهد باشد.این است وظیفه سپاه پاسداران که حافظ دستاورد های انقلاب است والسلام. (482027)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.