نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 111721
دلايل هشتگانه براي انتخاب "تومان" به عنوان واحد پول ملي
تاریخ انتشار : شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۰۵
با گذشت 82 سال از رسميت "ريال" به عنوان واحد پول ملي، هنوز عموم مردم و حتي مسئولين از بكارگيري واژه نامأنوس و اروپائي "رئال" يا "ريال" امتناع كرده و در مراودات مالي خود از واحد غيررسمي ولي متداول "تومان" استفاده مي كنند كه همين دوگانگي موجبات اشتباه، سوءتفاهم و سردرگمي مردم مي شود. آنها هر گاه قیمتی را به ریال می‌شنوند بايد تبديل به تومان بکنند، وقتي مي شنود فلان طرح با اعتبار چند ميلياردي اجرا شده نمي دانند منظور گوينده ريال است يا تومان؟

 

وقتي قیمت كالايي روي آن درج شود، حتماً بايد واحد آن نوشته شود وگرنه سردرگم مي شويم. گردشگران خارجی از دوگانگي واحد پولي گيج مي شوند. اين دوگانگي، یک تلاش ذهنی بی‌فایده را بر ایرانیان تحمیل می‌کند که گاهی با خطا همراه است. قرن حاضر نشان داد، واحد پولي 80 ساله "ريال" هيچگاه نمي تواند جايگزين واحد پولي 800 ساله "تومان" شود و نبايد مجدداً اشتباه ديگري در اين موضوع بكنيم."تومان" یک واژه ایرانی ـ ترکی به معنای عدد "10.000" است كه علاوه بر واحد پولي ايران در 800 سال گذشته، در فرهنگ و ادب و تاريخ ما نيز همواره به جاي عدد ده هزار استفاده شده است. در واحد پولی نیز بخاطر برابری آن با 10.000 دینار چنین نامی را نهاده اند. واحد پولي تومان پس از 7 قرن در سال 1308 توسط رضاشاه منسوخ شده واحد نامأنوس پرتغالي ـ اسپانیائی "رئال" يا "ريال" به عنوان واحد پول ملي تعريف شد اما در اين 82 سال همچنان "تومان" در افواه و اقوال عامه مردم به عنوان واحد اصلی پول كاربرد داشته است. حتی مسئولین حکومتی نیز كه اجباراً و اكراهاً بايد از واژه فرنگي "ريال" استفاده كنند، كراراً فراموش کرده و از واحد مردمی تومان استفاده كرده اند. در مورد تاريخچه ضرب سكه و واحد پول در ايران، اولین واحد پول ایرانی "سکه صد دینار" یا همان "صنار" بود که سلطان محمود غزنوی آنرا ضرب کرد و بعدها به "محمودی" معروف شد. دينار واحد پول روم و برگرفته از نام امپراتور روم ديناريوس بود. همزمان شاهان سامانی ماوراءالنهر سکه های نقره ای معروف به "شاهی" را ضرب کردند که ارزش آن نصف محمودی بود. بعداً 1000 دینار را "قران" و 10.000 دینار را "تومان" گفتند. شاه عباس سکه 200 دیناری را به نام "عباسی" ضرب کرد اما همان زمان سکه های پرتغالی ـ اسپانیائی در ایران به نام "رئال" یا "ریال" متداول شدند که برابر 1175 دینار بود. "رئال" در اسپانيا و پرتغال همان "رويال" در انگليس است كه به معناي سلطنتي و شاهي است. نادرشاه نیز سکه "نادری" به ارزش 500 دینار ضرب کرد. در اواخر دوره قاجار سکه های 1000 و 2000 دیناری ضرب شد که به یک "قران" و "دو قران" یا دوهزار (اصطلاحاً دوزار و دوقرون) معروف شدند. رضا شاه ارزش 1175 دیناری را به 1000 کاهش داده و نام واحد پول ملی را "ریال" گذاشت. حال با افزايش تورم و افزايش تعداد صفرها در معاملات روزمره، جا دارد پس از 82 سال مجدداً چهار صفر ديگر از واحد پول ملي ريال برداشته و به دلايل هشتگانه ذيل الذكر، عنوان "تومان" را روي واحد پول ملي برگزينيم:

 

1 ـ از نظر بين المللي : برخلاف "ريال" كه واژه اروپايي بوده و غير از ايران در چندين كشور مانند عربستان، عمان، قطر، يمن، برزيل به عنوان واحد ملي پول استفاده مي شود، هيچ كشوري داراي واحد پولي "تومان" نيست.

 

2 ـ از نظر عددي: تومان به معنای 10.000 است. براي همين 10.000 دينار را تومان مي گفتند. اكنون نيز با حذف چهار صفر از پول ملي ريال، مي توان 10.000 ريال را "تومان" ناميد. اگر قرار بود 3 صفر حذف شود، اطلاق تومان به واحد پول اينچنين زيبا نبود.

 

3 ـ از نظر عرفي و عامي : قرن حاضر نشان داد ايرانيان واحد پول 800 ساله ي "تومان" را فداي واحد پول فرنگي "ريال" نمي كنند. حتي كشورهاي همسايه نيز واحد پول ما را تومان مي دانند. بايد به باورها و عادتهاي مردم احترام گذاشت. هرگز مردم ايران مانند فرنگي ها ساعت يك نصف شب را يك بامداد نمي گويند. در يك بعد از ظهر ساعت را از هزاران شهروند سئوال كنيم. چند نفر مي گويند: ساعت 16 است! مردم ايران 800 سال است با واحد پولي "تومان" يا "تومن" عجين شده است و آنرا فداي واحد 80 ساله نكرده و نمي كنند.

 

4 ـ از نظر تاريخي: واحد پولي تومان يا عدد تومان در تاريخ ما سابقه 8 قرنی دارد. ما بايد تاريخ و فرهنگ خود را حفظ كنيم. براي نمونه 730 سال پيش رشيدالدين فضل الله در جامع التواریخ در قسمت داستان غازان خان آورده است: "خواجه شمس‌الدین صاحب دیوان...گفت...از هر ده تومان که پادشاه اطلاق فرمود هشت تومان توفیر می‌کنم و به دو تومان بر ولایت برات می‌کنم". و يا در عالم آرای صفوي (تصحيح يدالله شكري، بنياد فرهنگ ايران، صفحه 201) آمده است: "... و در کمر هر کدام بیست تومان زر نقد بود به دست سپاه قزلباش افتاد".

 

5 ـ از نظر ادبي: "تومان" غير از واحد پولي در معناي 10.000 جزئی از شعر و ادبیات ما نيز بوده است. براي نمونه اميرخسرو دهلوي كه در آستانه 800 مين سال تولدش قرار داريم، در مصرعي مي گويد: "به فوجي ده «تومن» زير و زبر کرد" كه منظور از 10 تومن، ده تا 10.000 نفر است كه همان لشكر 100 هزار نفري است نه واحد پولي.

 

6 ـ از نظر سياسي ـ نظامي: اصطلاح "تومان" در مسائل نظامي ايران به يك قشون 10 هزار نفري اطلاق مي شد. لذا فرمانده قشون 10 هزار نفري را هم "اميرتومان" يا "تومان باشي"مي گفتند كه رجال نظامي و سياسي زيادي در سده هاي گذشته داراي رتبه نظامي "امير تومان" يا "تومان باشي" بوده اند مانند مظفرالسلطنه اميرتومان.

 

7 ـ از نظر رواني: طبيعي است كه با تغيير واحد پولي و رايج شدن اصطلاحي جديد، مردم دچار شوك روحي مي شوند. اين شوك ممكن است بخاطر نگراني از وضعيت مالي و ارزش پول جديد باشد، ممكن است بخاطر خلط با اعداد و ارقام يا اصطلاح هاي سابق (ريال و تومان) باشد يا به هر دليل ديگر. انتخاب پول رايج "تومان" مانند 800 سال گذشته مي تواند آرامش خوبي به جامعه و مردم بدهد همانگونه كه در تركيه بعد از حذف 6 صفر، واحد پول ملي را "لير" يا "لير جديد" ناميدند و مردم تركيه نيز اكنون "لير" مي گويند و مانند گذشته مبادلات و معاملات خود را انجام مي دهند.

 

8 ـ از نظر تجربه : اشتباه رضاشاه در كنار گذاشتن عرف و عادت مردم نبايد تكرار شود. هنوز بعد از هشتاد و اندي سال روزنامه هاي كشور، اقوال وزيران و مديران را اصلاح مي كنند كه منظور مسئول تومان بوده است نه ريال! درحاليكه اين خطاي 10 برابري يعني 1000 % خطا! بهتر است به همين عادت 800 ساله مردم تمكين كنيم و تجربه و بن بستي ديگر را نيآزماييم.

 

msnaebi@gmail.com

 
 
سیدرحیم صفرزاده
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۶:۱۶
باسلام. مقاله زیبا و کاملی بود. تومان بهترین واحد پول ملی هست (484797)
 
محمدخانی
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۷:۴۳:۱۱
تومان با گوشت و پوست و خون ما عجین شده. امیدواریم همین تصویب بشه (484866)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۳:۲۰:۲۶
مرحبا - کاش گوش شنوایی باشد (485017)
 
خئهی
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۸:۱۵:۱۴
چطور حساب کردی 1 بعد از ظهر ساعت 16 میشه؟! (485043)
 
رامین
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۸:۴۶:۵۷
یک دلیل مهمتر هم این است که همین الان هم مثلا وقتی کسی میگوید 30 تومن یا 230 تومن معمولا منظورش از تومن همان 10000 ریال یا هزار تومن است (485049)
 
كا
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۹:۳۵:۱۰
كامل وعالي نوشته اند. واحد پولي جديد دربدترين شرايط بهتر است ريال وتومان جديد باشد. (485083)
 
پروین از اصفهان
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۰:۴۲:۲۲
پیشنهاد می کنم تومان برای واحد اصلی و پارسی به عنوان واحد فرعی (100/1 تومان)
انتخاب شود (485184)
 
حميدرضا
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۰:۴۵:۲۷
اولا كه تومان نامي مغولي است نه فارسي-تركي و پيدا كردن يك نام ايراني براي واحد پول ايران نبايد اينقدر سخت باشد. ثانيا اگر واحد پول تومان نام بگيرد تورم رواني علاوه بر تورم اقتصادي معمول را چه خواهيد كرد؟ تومان الآن در جامعه بسيار ضعيف تلقي مي شود و اين ضعف را با انتقال اين نام به پول جديد به آن منتقل خواهيم كرد. (485187)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۱:۰۶:۲۷
این که نویسنده محترم اعتقاد دارد ایران تمدن نداشت وبا ورود مغولها صاحب پول شد از عجایب روزگار است که مطمینا استادی هم ندارد اینکه تومان را ترکی نه مغولی بدانیم چرا ترکیه که خود ادعای رهبریت ترکهای جهان را دارد اگر چه نژاد خودشان هم عموما غیر ترک است واحد مغولی ندارد اولین پول ایران تالانت بود که بعدها با ورود تفکر قرا دادن بر اساس نام شاهان واحدهای دریک ویا عباسی دیده شداینکه ایران در زمان اشغال توسط اعراب وترکها چه واحدی داشت ملاک نیست ما امروزه باید ریشه های غیر ایرانی را بخشکانیم وبرای جوان ایران غرور ملی نه مغولی ایجاد کنیم اینکه کسانی می خواهند ایران جزی مغولستان ویا بخشی از دولت ترک از اسلامبول تا سین کیانگ باشد را نمی خواهیم ما ایرانی هستیم وقانون اساسی ما میراث خون شهدای ما زبان فارسی را زبان رسمی قرار داده است ضمن اینکه به برادران آذری عرض کنم که آذری ترک زرد شبیه قزاق ومغول نیست ایرانی است که زبانش ترکی شده همانند مردم میان رودان که حجاح ابن یوسف ثقفی عربشان کرد (485204)
 
fereydoon
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۱:۵۹:۴۰
در درجه اول بهتر است تورم را مهار کنند چون با این نرخ تورم واحد جدید هم چندسال دیگر بی لرزش میشود و بهتر است تومان پول خرد جدید باشد و اصل ان هزار برابر مثلآ کورشی(معادل 1000تومان)یا کرور(معادل 500تومان)باشد (485262)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۳:۳۶:۲۲
تا بیان طرح را تصویب کنن بازم 1000 تومان یا پارسی میشه یه دلار!!!!!
فکر کردن مردم هویجن و فکر میکنن با حذف صفر کارها درست میشه.
البته اگه از حقوقها صفری حذف نشه شاید بشه! (485363)
 
- ابوذر
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۸:۲۴:۰۲
تغییر و تحول و دگر گونی خوبست اما اسم پول ملی مان بهتره تومان باشد .چون ریال ارزشش را کلا از دست داده است . (485565)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۰۸:۲۲:۴۱
عزیز برادر تومان یک کلمه مغزلی و حاصل سالها جنایت این قوم وحشی میباشد که به هیچکس رحم نکرد و باعث تغییر نژاد یک سوم ایرانیان شد حالا چه شده که با افتخار از این قوم نام میبری. ما باید یک نام کاملا ایرانی انتخاب کنیم و من فکر میکنم از همه بهتر داریک باشد. (اولین پول رسمی هخامنشی) و از دوستان دیگر هم خواهش می کنم بی مطالعه به نوشته های این دوستمون به به و چه چه نگن . (485757)
 
رضا جم
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۰۹:۲۳:۴۲
سالهاست که مردم ۱۰۰۰۰ریالی یا همان هزار تومانی را یک تومن می گویند.بنابراین تبدیل آن به یک تومانی برای عوام خیلی قابل پذیرش خواهد بود .چرا لقمه را دور سر خودشان می چرخانند (485787)
 
رضا معین
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۰:۱۹:۰۱
تومان و ریال مگر چه ایرادی دارد؟ واحد پول جدید تومان و اجزای دهگانه آن ریال جدید می تواند باشد.در اینصورت ریال جدید برابر هزارتومان فعلی (حدود 1 دلار) و تومان جدید تقریبا برابر 10 دلار خواهد بود.باتشکر (485841)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۰:۴۱:۱۹
با سلام
واژه تومان كاملاً غير ايراني است و بيشتر در زمان قاجار به دليل بيسوادي اين سلسه از شاهان ايران، آنان به اشتباه آن را تركي فرض كرده و بر آن اصرار كردند.
اعتقاد جدي وجود دارد كه در تاريخ چند هزار ساله قوم ايراني (شامل فارس و ترك و بلوچ و كرد و لر و عرب و ....) مصاديق بسيار موجهي در نامگذاري واحد پول وجود دارد كه نيازمند اين واژه زشت بيگانه نباشيم. (485861)
 
- ابوذر
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۱:۴۹:۴۵
من فکر می کنم پول دوره هخامنشی دریک ( زیر حرف د کسره دارد ) بود .نه داریک . چون داریوش در وصیت نامه اش به فرزندش می نویسد اکنون که من از این جهان میروم تو 12 کرور دریک زر در خزانه سلطنتی داری و این زر یکی از ارکان قدرت تو است .زیرا قدرت پادشاه فقط به شمشیر نیست بلکه به ثروت نیز هست . (485946)
 
حسینی
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۲:۱۴:۱۶
پارسی بهترین انتخاب (485975)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۳:۲۶:۲۲
هویت ملی در همه کشورهایی که تازه استقلال یافته اند نیز مورد توجه است افغانی در افغانستان سامانی در تاجیکستان اما در ایران شاه اسماعیل صفوی در 600 سال پیش ایران را مستقل نمود تا آن روز سندی ندایم که نام ممالک محروزه ایران باشد یعنی از قادسیه تا زمان شاه اسماعیل ما دولت ایران نداریم از آن روز تلاش برای ایرانی ماندن چون برگزاری نوروز - جشن سده و....انجام شد امروزه ما وطیفه داریم از فرهنگ ایرانی مان دفاع کنند در عصر مشروطه به مخالفان مدهب می گفتند عاشقان پاریس بر گردید پاریس حالا عاشقان مغولستان برگردند مغولستان ایران پول ایرانی می خواهد (486082)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۵:۲۰:۵۸
با احترام
برادر عزيز
هموطن گرامي
شما كه محبت ميكنيد و متني را تهيه مي‌كنيد چرا لطف نمي‌كنيد قبلش يك مطالعه دقيق و جستجوي درست انجام دهيد؟
چرا ميخواهيد از احساسات هموطنان عزيز ترك زبان ما استفاده كنيد؟
\"تومان\" تركي نيست. هر تركي اين را مي‌داند. مغولي است. ميراث چنگيز جنايتكار است. (486190)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۵:۵۷:۰۶
واژه درهم ودینار واژه ای اصلا ایرانی است در حالیکه تومان واژه مغولی است وپس از حمله مغول وارد واژگان ایرانی شده است. (486226)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۹:۵۱:۵۴
کسی از تومان استفاده نمی کند همه میگن تومن! یا تمن! toman ! اگر تومان ترکی بود مشکلی نداشت- من ترک نیستم- ولی تومان مغولی است و درست نیست آن را واحدپول ایران کنیم. فرقی نمی کنه از کدام قوم ایرانی کلمه بیاورید فقط ایرانی باشد میخواهد فارسی یا ترکی آدری یا کردی یا عربی یا ترکمنی و .... ! فقط ایرانی باشد! تاریخ ما هم که طولانی است ، بررسی کنند سلسله های قابل قبول مثل ایلامی ،ماد ، هخامنشی ، اشکانی ، ساسانی ، سامانی ، صفوی و ... چه واحد پول هایی داشته اند یکی را انتخاب کنند. اگر هم کار را به صورت مشترک به فرهنگستان و بانک مرکزی بسپارند بهتر است. (486405)
 
- ابوذر
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۲۰:۲۹:۲۱
برای اینکه دعوای نژاد پرستی و قومیت گرائی شعله ور نشود . دینار واحد خوبی است . (486435)
 
فريد
۱۳۹۰-۰۵-۰۵ ۲۱:۱۳:۴۳
حالا ريشه اش هرچي هست. ما سالهاست كه از تومان استفاده ميكنيم يك جايي ريال را بايد حذف كنيم چون گيج كننده بود. با گوشت و خون ما عجين شده. همانطور كه هزار كلمه بيگانه ديگر را استفاده ميكنيم (486988)
 
سحر
۱۳۹۰-۰۵-۰۶ ۰۰:۰۳:۳۷
تومان با همین دلایل بهترین انتخاب است. (487026)
 
ali-ali-ali
۱۳۹۰-۰۵-۰۶ ۰۰:۳۲:۳۹
به نظرم با انتخاب بهمن به این غائله ها پایان بدید و ضمنا یک نواوری که یاد انقلاب را هم گرامی خواهیم داشت به میان میاد پس..... بهمن و خورده ان هم نور (487034)
 
گیل
۱۳۹۰-۰۵-۰۸ ۰۸:۴۹:۴۲
نویسنده عزیز واژه تومان واژه ای ترکی-مغولی بوده و در شان مردمان این سرزمین با تمدن امپراطوری پارس نمی باشد چرا که کشور ایران بزرگترین خسارتهای تاریخی را از اقوام مغول و ترک خورده است، بهتر است این کلمه به طور کامل از این سرزمین خارج شود. این واژه ارزانی کشورهایی همچون ترکیه باد. (487687)
 
آراز
۱۳۹۰-۰۵-۱۱ ۰۲:۳۵:۱۵
پیشنهاد میکنم برین به تومان رای بدین در ضمن تومان تورکی مغولی نیست بلکه تورکی آزری است این رو من نمیدونم کی جا انداخته که تومان مغولی است تومان کاملا ایرانی هست برین به تومان رای بدین (489687)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.