نظر منتشر شده
۲۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 111740
به بهانه مقابله با تحریم زمینه های فساد ایجاد می کنند
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۷
بخش خبری الف



به بهانه تحریم دخالت هایی شده که برخی از آنان را گزارش کرده ایم و این دخالت ها اقتصاد را از کارایی دور میکند و زمینه فساد را درست میکند که خدا کند این پرونده هایی که دارند  رسیدگی میکنند به نتیجه برسد تا معلوم شود به چه بهنه هایی چه ثروت هایی جا به جا میشود.



به گزارش الف رادیو اقتصاد چندی پیش درباره اجرای سیاست های کلی اصل 44 گفت وگوئی با احمد توکلی نماینده مردم تهران داشت که متن کامل این پرسش و پاسخ درادامه آمده است.



پنج سال از اجرای سیاست های  اصل 44 و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری میگذرد ، البته آقای ثروتی فرمودند که سه سال است که اجرائیات آغاز شده و به صورت قانون و مصوبه در آمده است، میخواهیم از جنابعالی بپرسیم اجرای این سیاست ها تا کنون در کشور چگونه بوده و ارزیابی شما چیست؟



باید بگوییم که سه سال از ابلاغ قانونش میگذرد همانطور که آقای ثروتی فرمود و خوشحال نیستم از که بگویم متاسفانه آن سیاستهای ابلاغ شده درست اجرا نشده است



و اینکه هدف از آن سیاستها که دولت هم آنرا یک انقلاب تعبیر کرده بود، این بود که دخالت دولت در اقتصاد تعدیل شود از طریق کاهش مالکیت و کاهش مدیریت.



این هدف تاکنون تا اندازه بسیار زیادی محقق نشده است. بلکه باید گفت در جهاتی که اشاره میکنم دخالت دولت در اقتصاد بیشتر هم شده.



هدف این بود که با کاهش مالکیت دولت و مدیریت دولت، دخالت دولت در اقتصاد کم بشود . دولت در کاهش مالکیت خوب اقدام کرد و از این بابت باید از دولت تشکر کرد.



یعنی اینکه شرکت های زیادی را واگذار کرد اما نحوه واگذاری به شکلی است که به دلیل عدم اجرای صحیح آن بخشی از قانون که در مورد سهام عدالت است  مدیریت دولتی در این واحدها حفظ شده و نتیجه اینکه هدف از واگذاری که افزایش کارایی بود به خوبی تامین نمیشود.



این جهتی است که مدیریت را بیشتر حفظ کرده چون سهام عدالت را خودش مدیریت می کند نه آن شرکت هایی که برای توزیع سهام تاسیس شده اند و این خلاف قانون است و نتیجه اینکه افزایش کارایی به خوبی تامین نمی شود.

 

در بخش مصارف هم سیاست های کلی رهبری که بعد به قانون تبدیل شد به شکلی بود که نوع مصرف دو هدف را پیش رو داشت : یک کاهش اختلاف بهره وری استان ها و مناطق و دیگری افزایش بهره وری.



اینجا نیز دولت در پوشش ظاهری قانون، منابع مالی حاصل از خصوصی سازی را برای جبران کسری بودجه اش استفاده کرد.و آن چیز را که هدف اصلی سیاست کلی بود و قانون به آن الزام میکرد به کار نبرد.



چند سال بعد که دست دولت از داشتن این شرکت ها خالی بشود این مصارف باقی می ماند بدون اینکه منابعی که از فروش شرکت به دست می آمد وجود داشته باشد.



مطلب دیگر اینکه در واگذاری شرکتها  قرار بود که رقابت بیشتر شود.و انحصار دولتی شکسته شود و انحصار  خصوصی پیش نیاید. یک مورد خیلی بارز که تخلف شده و ما در مجلس اعتراض کردیم و هنوز نتیجه نهایی نگرفته ایم این است که  شرکت مخابرات را کاملا انحصاری واگذار کرده اند و این انحصار بر خلاف سیاست ها کلی و قانون اصل 44 است.



مطلب دیگر بحث بانک هاست که ماده پنج قانون نحوه تسهیل وام را به یکسری قیدهایی محدود می کند اما متاسفانه بانک هایی خصوصی مثل قارچ سر از زمین در می آورند. به برخی از آنها هم که نگاه میکنیم به جاهایی متصل هستند که پیوند ثروت و قدرت را نشان میدهد.



 و این خطر ی برای آتیه کشور است در حالی که بنگاه های اقتصادی در رکود هستند و خیلی از آنها تعطیل می شوند می بینید که در هر گوشه ای یک بانک، مثل قارچ سر از زمین در می آورد. بنده سوال کردم و وزیر اقتصاد و دارایی باید به مجلس بیاید و جواب بدهد.



سوال: اجازه دهید من بحث را به دو مطلب عمده ای که اشاره فرمودید تقسیم کنم. یک انتقاد شما این است که در بحث خصوصی سازی و اجرای اصل 44 که هدفش این است که دولت فقط سیاست گذار باشد و مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کند؛ این گونه نشده است و دولت پایش را از سیاست گذاری فراتر گذاشته و مستقیما مدیریت میکند و نکته دیگر اینکه یک جاهایی مثل مخابرات که حالت شبه دولتی دارند به نوعی به دولت وصلند.



در مورد مخابرات بیان شبه دولتی بیان رسایی نیست چراکه آنان که خریده اند طبق قانون خصوصی به حساب می آیند



اما نکته این است که در نحوه  واگذاری رقابتی وجود نداشته است و قیدی که ما برای حضور بخش خصوصی در بازارهای خاصی تعریف میکنیم رعایت نشده و انحصار دولتی تبدیل به انحصار خصوصی شده است.که اتفاقا انحصار خصوصی  به نهادها و واحد هایی مثل سپاه بستگی دارد که آثار سیاسی منفی هم در آینده خواهد داشت.



سوال: مقام معظم رهبری خیلی تاکید دارند که و چند سال پیش هم گله مند بودند و به مسئولان تذکر دادند که اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در مسیر و جهت درستش قرار بگیرد تا بتوانیم به آن هدف برسیم فکر می کنید تا چه اندازه آن اهدااف تحقق پیدا کرده است؟ و چه باید کرد ؟



جواب: عرض کردم. تحقق پیدا نکرده است



سوال: آیا میتوتنید درصدی ارائه دهید؟



جواب: بنده نمیتوانم درصدی به شما بگویم زیرا بعضی چیزها کیفی است و درصد پذیر نیست و اتفاقا اهمیت آنها بیشتر است و اینکه ما بگوییم با انحصار برخورد نشده است و یا دخالت دولت زیاد شده گاهی اوقات عدد و رقم آن کوچک است اما میزان تاثیر آن زیاد است.



مثلا اینکه بانک های خصوصی پشت سر هم تاسیس شوند ممکن است بگویید که یازده عدد بیشتر نبوده است و این یازده تا ممکن است در کل سیستم بانکی سهم زیادی نداشته باشند اما تاثیرش در شرایط فعلی از نظر اقتصادی - اجتماعی مهم است.



به خاطر تحریم دولت مجبور شده تدابیری اتخاذ کند که برخی از آنها قابل دفاع است که اثر تحریم را در اقتصاد کم کند ولی به بهانه تحریم دخالت هایی شده که برخی از آنان را گزارش کرده ایم و این دخالت ها اقتصاد را از کارایی دور میکند و زمینه فساد را درست میکند که خدا کند این پرونده هایی که دارند  رسیدگی میکنند به نتیجه برسد تا معلوم شود به چه بهنه هایی چه ثروت هایی جا به جا میشود.

 

 
 
ايراني
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۰:۱۶:۳۹
هر كاري كه دولت انجام بده موقعي خوبه كه مردم احساس رضايت كنند . اگر مردم راضي نباشند هرچقدر بگويند كارهاي بزرگ انجام داديم باز هم فايده نداره . مهم رضايت مردمه و بس. (484591)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۱:۵۲
اقای توکلی مسئولین نفتی سرگرم حراج منایع کشورند چرا نمایندگان بجای دفاع از حقوق ملت در فکر انتخابات هستند بعنوان نمونه رئیس شرکت ملی گاز از احداث خطوط لوله پر هزینه برای انتقال گاز به اروپا دم میزند ایا خودمان تحریم میشویم اما انرژی ارزانمان نه؟ چه فرقی با قاجار است؟ اینکه بدتره (484665)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۰:۲۰:۲۸
آقای توکلی
شما به عنوان نماینده مردم در مجلس!!! چه اختیارات یا وظایف دیگری به غیر از مصاحبه،نوشتن مقاله یا اعتراض های بی نتیجه دارید؟
در ضمن این تخلف ها که مال امروز و دیروز نیست،چرا شما تازه دارید عکس العمل نشون می دید؟ (484592)
 
سلیمی
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۰:۱۰:۱۵
باهاتون کاملا موافقم،چرا الان دارین گلهمیکنین یا تا الان داشتین تحقیق وتفحص میکردین.من که بیسوادم از راه دور از این مفاسد خبر داشتم شما نه؟ (484987)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۱:۰۶:۰۵
به نظر من بهترین راه مقابله با تحریم خروج از آن است.

در شرایط کنونی، هر مشکلی را به تحریم متصل می کنند. (484616)
 
الیار محمدی
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۱:۲۸:۳۱
در مجموع به نفع هر دولتی ( چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و چه دولت احمدی نژاد) است که در زمان خویش پاسخگوی ایرادات و شاید اتهامات باشد.
اگر متهم شد ، که رویه اش را تغییر میدهد و اصلاحات را مد نظر قرار میدهد . راه رشد و ترقی را ادامه میدهد و این دغدغه را از دامان خویش و کشور به طور کل پاک مینماید.
و اگر تبرئه شد ، که چه بهتر ، دیگر کسی ایراد و اشکال نمی گیرد و دولت سربلند تر به کار خود ادامه میدهد.
که در هر دو حال سود ناشی از این کار ، به نفع دولت و ملت و در مجموع کشور خواهد بود.
ولی متاسفانه دولت های ما ( چه قبلی ها و چه فعلی ها ) عادت به این کار ، یعنی رسیدگی به تخلفات را ندارند و به سرعت موضوع را سیاسی میکنند و خطوط قرمز تعیین میکنند و لج بازی میکنند و قهر و دعوا و ... (484638)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۱:۵۳:۰۷
همومن موقع تحریم ها که افرادی به جای ناراحتی خوشحال هم می شدند می شد فهمید (484662)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۲۳:۴۸:۳۷
مسوولان و دولتمردان و خانواده هايشان از فشار تحريمها مصون هستند و فرزندانشان به بهترين دانشگاهها مي روند و بهترين زندگيها را دارند اما فشار اين تحريم بر گرده طبقه ضعيف و مستضعف است. همانهايي كه اوايل انقلاب بسيار عزيز بودند و به قول امام راحل ره . ولي نعمت مسوولان بودند! (484980)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۲:۰۶:۳۵
\"خدا کند این پرونده هایی که دارند رسیدگی میکنند به نتیجه برسد تا معلوم شود به چه بهانه هایی چه ثروت هایی جا به جا میشود.\"
چه تعداد پرونده؟
مرجع رسیدگی کننده ؟
نوع پرونده ها؟
اشخاص متهم ؟
جرمهای ثابت شده ؟
مبالغ جابه جا شده ؟
و... ؟
آرشیو الف :
بنگلادش فرزندان فاسد مقامات را محكوم مي كند کد مطلب: 108559
۰۳ تير ۱۳۹۰
افزايش چند برابري مجازات مقامات فاسد در كره‌جنوبي کد مطلب: 108465
۰۲ تير ۱۳۹۰
دستگيري ریيس‌مجمع نمايندگان نيجريه به اتهام فساد کد مطلب: 106734
۱۹ خرداد ۱۳۹۰

آقای دکتر عزیز چرا نتیجه نهایی حاصل نمی شود ؟ (484668)
 
نصرت بهبهانی
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۲:۱۰:۳۱
میشه لطفاً سردبیر سایت وزین الف به آقای توکلی اطلاع دهند که خوانندگان سایت از این حرف ها و گلایه هایی که پشت آن عمل دیده نمی شود خسته شده اند؟ حالا که زود مجلس به دولت نمی رسد چرا اینقدر با اعصاب و روان مردم بازی می کنید؟ افکار عمومی به اندازه کافی توجیه هستند این شما هستید که باید هر چه زودتر جلوی خسارات بیشتر را بگیرید. شما که حتی جرأت سوال از رئیس جمهور را ندارید کنار بنشینید لطفاً. (484672)
 
hesam
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۳:۵۸:۱۴
ناشناس عزيز يعني تو اين 6 سال اعتراضات دكتر توكلي رو تديدي؟كه حالا ميگي... در ضمن تا اين وكيل الدوله ها در مجلس هستند اعتراضات امثال دكتر كمتر كارايي لازم را ندارند و لي به هر حال جناب توكلي وظفه ديني و ملي خودشونو انجام ميدن و خواهند داد در ضمن اگه دكتر توكلي نبود الان ملك زاده معاون اداري مالي! امور خارجه بود و .... ثروت ايران..... يه كم بصيرت داشته باش برادر (484735)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۶:۰۵:۴۶
خدایا پناه می بریم به تو از این همه هیاهوی سیاست (484801)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۵-۰۴ ۱۵:۱۵:۰۰
برادر ارجمند از فحوای اظهار نظرهای جنابعالی در این سایت چنین به نظر میاید که شما چشم و گوش را به روی دیدگاههای مردم بسته ای و اخرت را به دنیا باخته (486184)
 
جناب آقاي توكلي
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۶:۴۸:۰۲
آيا به اين نتيجه رسيد ه ايد كه مجلس به طور كامل به وظايفش عمل نمي كند ؟ (484826)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۷:۱۱:۳۵
ما که نفهمیدیم غنی سازی و انرژی اتمی که باعث خطرات وحشتناک مانند
فو کو شیما در کشور دارد چه چیز مناسبی دارد که اینقدر اصرار به ادامه آن از سوی مسئولین با این همه هزینه سنگین از یک سو و فشار تحریم ها از سوی دیگر است!
انرژی پاک خورشیدی را ول کرده ایم جسبیدیم به رادیو اکتیو خطرناک ! (484851)
 
محمد حسن
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۸:۵۶:۴۶
دوست عزیر، استفاده از انرژی خورشیدی در حال حاضر بسیار گران است و انرژی تولید شده از این روش هم به قدری کم است که صرف هزینه های سنگین در آن قابل توجیه نیست.
کشورهای پیشرفته جهان مثل فرانسه، آمریکا و دیگر کشورها هم اکثر انرژی خود را از انرژی هسته ای تولید می کنند که بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.( قیمت آن به ازای هر کیلووات یک سوم تا یک دوم گاز است). لذا در شرایط فعلی هیچ راهی غیر از بکارگیری انرژی هسته ای وجود ندارد.
درضمن کاربردهای فن آوری هسته ای بسیار وسیع بوده و به هیچ وجه محدود به تولید انرژی نیست. (485053)
 
کاکتوس
۱۳۹۰-۰۵-۰۵ ۱۵:۲۶:۰۱
ناشناس عزیز با این تحلیلی که شما در خصوص انرژی هسته ای فرمودید از این پس بدلیل اینکه سالانه هزاران نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست میدهند از الاغ جهت مسافرت های خود استفاده میکنیم. (486877)
 
محسن
۱۳۹۰-۰۵-۰۲ ۱۷:۴۹:۴۹
...
ببينيد طي شش سال گذشته برسر قوانين چه آمده همه ي آمارها اعم از ركود اقتصاد - بيكاري - تورم - رشد نا امني و و انواع بزه - رشد طلاق - از بين رفتن ارزشهاي اجتماعي - از بين رفتن اخلاق در جامعه - بي توجهي به اركان نظام و كم ارزش كردن آن و... چه تفاوتهايي با قبل از آن را دارد ؟ مجلس چه كرده ؟ چند بار مجلس برخورد جدي با اعمال غير قانوني دولتيان داشته ؟ جز چند سخنراني بي خاصيت ؟ وكيل مردم بودن يعني اينگونه بي تفاوت بودن و دنبال منافع سياسي رفتن تك تك نمايندگان در محضر ملت و خدا پاسخگو هستند (484867)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۱:۵۴:۳۰
من فقط می خوام حرف این دوست ناشناس رو تکرار کنم که به درستی پرسیده:
\"آقای توکلی
شما به عنوان نماینده مردم در مجلس!!! چه اختیارات یا وظایف دیگری به غیر از مصاحبه،نوشتن مقاله یا اعتراض های بی نتیجه دارید؟
در ضمن این تخلف ها که مال امروز و دیروز نیست،چرا شما تازه دارید عکس العمل نشون می دید؟\" (485007)
 
همين مي شود
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۰۸:۵۶:۵۸
وقتي نمايندگان واقعي در جاي ديگر هستند و نمايندگان فعلي د ر انديشه انتخابات بعد مي باشند و طرفداري كردن از رييس نيز به هر قيمتي ادامه دارد,بايد هم وضع چنين باشد . (485054)
 
فریاد خاموش
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۱:۱۷:۵۰
سلام. در مطلع تحریم شخص جناب رئیس جمهور گفتند تحریم ها برای ما ایجاد فرصت کرده است و ایشان صادقانه موضوع را با ملت در میان گذاشتند و الان اعتراض برای چیست؟ بالاخره تحریم اگر نعمت بود همه دول پیشرفته دست به تحریم یکدیگر می زدند پس منظور رئیس جمهور واضح بود که فرصت از نظر ایشان یعنی چه؟ ببینید با ملت صادقانه و شجاعانه صحبت کنید. شما طوماری از تخلفات دولت را رونمایی می کنید ولی با حرف سنگریزه ای هم به حرکت در نمی آید. ریشه کن کردن فساد پی گیری وکلای مردم در مجلس و قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با متخلف و مجرم امکان پذیر است. (485220)
 
ايا؟
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۴:۴۸:۴۰
ايا انتظار داريد كه بدون بهانه زمينه فساد را فراهم كنند .آن جوري ديگر خيلي خيط است.مدرك قلابي و اختلاس ها و ليست مفسد ين و اتهامات زمان انتخابات چه شد ؟ (485433)
 
رضایی
۱۳۹۰-۰۵-۰۳ ۱۹:۵۹:۱۸
خوب چرا جلو یش را نمی گیرید؟ (485590)
 
۱۳۹۰-۰۵-۰۵ ۰۸:۴۶:۰۶
به لطف خبر رسانی شما پاداشهای چند صد ملیونی مدیران سایپا را مشاهده کردیم. ظاهرا این پاداشها به پاس عرضه ی محصولات بنجل سایپا بوده است تا کی مردم باید شاهد ... خوریهای از ما بهتران باشند.چه کسی باید این کشور را از دست این افراد نجات دهد. (486449)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.