توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 112748
جنبش غیرت زدایی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۲۰:۰۸
در طی یک دهه اخیر حرکتی کاملا حساب شده آغاز شده که همواره آنرا به جنبش غیرت زدایی تعبیر کرده ام . این غیرت زدایی از دو منظر عمده قابل بررسی است ، نخست غیرت دینی و دیگری غیرت ناموس .
شاید عده ای غیرت روی میهن را نیز مطرح کنند که در ادامه خواهم گفت چرا و چقدر این تفکر در مسیر همین جنبش غیرت زدایی دینی می تواند عمل کند .
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفته است: «غیرت عبارت است از دگرگونی انسان از حالت عادی و اعتدال؛ به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس و یا جاه و امثال آن تجاوز کرده، از جای خود می کند.غیرت یکی از فطریات آدمی است و اسلام هم دینی است که براساس فطرت تشریع شده و آن امور فطری را تعدیل می کند. آن تعدادش را که در حیات بشر لازم و ضروری است، معتبر و واجب می سازد و آنچه غیر ضروری است، حذف نموده، از اعتبار می اندازد».(ترجمه تفسیر المیزان، ج ۴، ص ۰۸۲.)
غیرت زدایی دینی در ایران که با گسترش اینترنت وبرخی سایتهای اسلامستیز آغاز گردید ، براحتی قابل اجرا نبود ، از این رو برای آن آلترناتیو (جایگزین) تراشیدن شده و آن ایران باستان پیش از اسلام بود که سکولار ترسیم کرده بودند ( در حالی که چنین نبود) و چنین جا انداختند که ایرانیان در جهان با این دوران شناخته می شوند و اعراب و اسلام موجب عقب ماندگی ایران شده اند و...
در نتیجه غیرت دینی ملت ایران را بتدریج به سمت ایران باستان سوق دادند و آنهایی که تعصب دینی و مذهبی داشتند، در مواجهه با این هجوم رسانه ای و در غیاب اندیشمندان و عالمان ایران در سطح رسانه هایی همچون اینترنت و ماهواره و ... غیرت دینی شان به غیرت باستانگرایانه منتقل شد و چنین شد که گور کوروش که بازدید کننده ای نداشت ، در تصاویر متعددی که در اینترنت می بینیم ، سجده گاه عده ای باستان گرا گردید .
امیرمؤمنان(ع) فرمود: «آن گاه که حادثه ای پیش آمد، اموالتان را سپر جانتان قرار دهید و در حفظ آن بکوشید؛ اما اگر حادثه ای پیش آمد که دینتان درمعرض خطر قرارگرفت، جانتان را فدای دینتان سازید؛ زیرا کسی که دینش از بین برود، نابود است و غارت زده کسی است که دینش به غارت برود. اصول کافی، ج ۲، ص ۶۱۲.
و چنین است که می بینیم زمانی که در یک فضا "کوروش " و " پیامبر" همزمان مورد نقد واقع می شوند،جوانان مسلمان اینترنتی که دانش خود را نه از راه تحقیق بلکه از اینترنت سازماندهی شده آموخته اند ، نقد کوروش را تحمل نمی کند ولی از توهین به پیامبر اسلام براحتی می گذرد . و این الزاما بدلیل بی اهمیت بودن پیامبر برای او نیست ، از این جهت است در فضای اینترنت نقدهای بی حدی نسبت به اسلام و شیعه و پیامبر نوشته اند تا جایی که این موضوع برای این جوانان " عادی" شده و جوان چون سواد دفاع ندارد و مسئولیتی هم در قبال دفاع حس نمی کند ، رفته رفته غیرت دینی اش از بین می رود و خود را پس از مدتی "تسلیم شده" می یابد .
غیرت روی ناموس :
این نوع غیرت برای عموم ملموس تر و قابل درک تر است ، زمانی بود که هر فردی علیه کسی که تصویر ناموسش را روی اینترنت قرار میداد شکایت می کرد یا ... ولی اکنون در فضای اینترنت رسما تصویر خودشان و همسرشان و ناموسشان را گاها نیمه برهنه بر صفحه فیسبوک و ... می چسبانند تا دیگران از دیدن تصویر برهنه همسر یا ناموسشان لذت ببرند !

توضیح تصویر:بالا (سایت تعطیل شده آویزون توسط گروه گرداب و سایت اخیرا بشدت فعال شده لوتی) وسط (شبکه من وتو و فارسی وان با فیلمهایی که بنیان خانواده ها راهدف گرفته و روابط نامشروع و غیر متعارف را تبلیغ می کند) پایین ( سایت فیسبوک و برخی از کاربران که تصویر خودشان + همسرشان را در سایت برای عموم قرار داده اند.لازم به ذکر است دیدن این تصاویر نیاز به کسب اجازه و دعوتنامه و ... از صاحب تصویر را ندارد و دیدن آن برای عموم آزاد است )
در این راستا یک سیستم کاملا هماهنگ عمل کرد ، در ابتدای دهه ۸۰ و با اوج گیری اینترنت و در حالی که بسیاری از آی اس پی ها چیزی به نام فیلترینگ وجود نداشت ، سایت ها وفاروم های ضد اسلام فعالیت سنگینی را آغاز کردند و این در غیاب اهل علم و اهل دین بود که سالها با این تهاجم فاصله داشتند . هدف نیز دین و مذهب مردم بود چون می دانستند تا دین باشد و غیرت دینی باشد هیچ راهی به داخل کشور نخواهند داشت . حال که پایه های دینی عده بسیاری را سست کردند ، نوبت به ترویج پورنوگرافی رسید ، آنهم از نوع بومی سازی شده ، به نحوی که با بکار گرفتن عده ای حرفه ای ، داستان های سکسی تولید کردند که همچنان این روند ادامه دارد و با تولید فیلم های غیراخلاقی داخلی و انتشار آن در سایتهایی با بازدید کننده میلیونی هدف نهایی خود را پیاده کردند . به نحوی که فقط یکی از این سایتها در طی سه سال فعالیتش هفتادمیلیون بازدید کننده فارسی زبان داشت .
پیامبر اسلام : «همانا بوی خوش بهشت، از فاصله پانصد سال به مشام می رسد ولی به مشام عاق والدین و بی غیرت نمی رسد.»من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۴۴.
 
http://shahaab.blogfa.com
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.