نظر منتشر شده
۳۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 113452
ماجرای پینوکیو و و بی خبری این روزهای ما
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۴
محسن مهدیان



داستان پینوکیو هنوز در خاطره ها مانده است. مخصوصا که این روزها به شکل فیلم سینمائی و یا همان کارتون قدیمی و خاطره انگیز مجددا پخش می شود. در آن داستان به یاد ماندنی و کم نظیر مرد درشکه سوار و ظاهرا مهربان، جوانان را برای سرگرم سازی به یک شهربازی کذائی می برد. آنجا بود که بچه ها کم کم هویت خود را با سرگرم سازی از دست دادند و تبدیل به الاغ  شدند. نویسنده از هویت الاغ استفاده کرده بود تا اوج بلاهت و خرفتی انسان مدرن که صرفا مشغول سرگرمی است را نشان دهد.



اتفاقی که در آن شهربازی افتاد تصویری از دنیای جدید خبر در جامعه مدرن و امروزی ما است. روز خبرنگار فرصت خوبی است که یک بار دیگر دنیای خبر و رسانه های خبری را با توجه به رسالت اطلاع رسانی آن مورد توجه  قرار دهیم.

 

دگردیسی رسانه های جمعی طی چند دهه اخیر و بالاخص چند سال گذشته، بیش از آنکه بر مدار خبر رسانی چرخیده باشد، منشا سرگرم سازی بوده و جامعه را بر خلاف تصور رایج هر روز در بی خبری بیشتری فرو برده است.



ماجرا چیست ؟چرا پس از رویش هزارن رسانه مکتوب و تصویری ، سایبری و تلویزیونی و روزنامه ای، جامعه بی خبرتر از گذشته می شود و بیش از گذشته غافل است.در این رابطه حرف بسیار است اما بطور گزیده و خلاصه به 4 علت در این رابطه اشاره می شود.

 

 

کاتبان پادشاه

 

1-علت اول نقش قدرت به معنای اعم آن یعنی  سیاسی و اقتصادی است. قدرت در پیوند بارسانه های مدرن توانسته است جریان اطلاع رسانی را در اختیار بگیرد. این اتفاق نیازی نیست در قالب یک توطئه از پیش برنامه ریزی شده اجرا شود بلکه خاصیت رسانه های جمعی دوران ما این است که می تواند ابزار قدرت سیاست مداران و سرمایه داران و کاتبان پادشاهان جدید باشد.



نمونه آشکار این رسانه ها که در خدمت امپراطوری قدرت وثروت قرار گرفته است وضعیت خبر در غرب است.امروزه غرب با در اختیار داشتن بزرگترین کارتل های رسانه ای بیشترین سهم را در بی خبر گذاشتن مردم دنیا دارد. فقط کافی است که سی ان ان تصمیم بگیرد که خبری را منتشر سازد یا از کنار آن عبور کند.



این روزها به اسم خبر رسانی آزاد و بی طرف، اطلاعات دستچین شده و جهت داری در اختیار مخاطب قرار می گیرد تا در اوج بی خبری  و غفلت سرخوش باشد. نکته جالب در این بی خبری اعتماد به نفس بالائی است که مخاطب دارد و می پندارد که از همه چیز و از همه جا با خبر است.امروزه انتشار اطلاعات دست چین شده که با سیطره جریان قدرت و سرمایه بر رسانه ها توزیع می شود، خطرناک ترین وپیچیده ترین و پنهان ترین روش برای نفوذ حماقت در جامعه است.

 

 

رسانه و همبرگر

 

نیم نگاهی به اخبار تحولات منطقه و نحوه انعکاس آن به اندازه کافی گویای این موضوع است. این وضعیت صرفا به غرب و سی ان ان و بی بی سی نیز بر محدود نمی شود. گویا خاصیت رسانه های امروز این است که مانند اسب چموش در اختیار قدرت و ثروت قرار گیرند. آیا رسانه ملی ما و اخبار 20 و 30 و خبر 21 و غیره واقعیت های جامعه ما را منعکس می کنند؟



روش های جدید بخش های خبری سیما و راه یابی بیشتر اخبار حاشیه ای به این بخش های خبری، بستر مناسب تری برای بی خبر گذاشتن مردم فراهم کرده است. چرا که باعث می شود مردم احساس کنند که در جریان همه خبرها قرار گرفته اند حتی حاشیه های خبر.



مردم بارها و بارها از همایش های خالی و خوابیدن در این همایش ها و زمین افتادن خودکار یک مسئول و غیره می شنوند اما به سادگی هر چه تمامتر خبر دستگیری جادوگر مستقر در قدرت و فرماسون خواندن یک جریان سیاسی از سوی آیت الله مصباح و یا ماجرای طلبه های مضروب و یا نطق پیش از دستور و مهم برخی از نمایندگان مجلس سانسور می شود و اتفاقی هم نمی افتد. در واقع می توان گفت کسانی که در جامعه امروز ما تنها از رسانه ملی خبر کسب می کنند، جز بی اطلاع ترین قشر جامعه هستند.



رسانه های امروز کاملا در خدمت قدرت قرار دارند و جامعه را همچون برده هایی به این سو  وآن سو می کشند.در همین رابطه هاکسلی در رمان معروف دنیای قشنگ نو تعبیر جالبی دارد.وی تصریح می کند که رسانه های جدید تحت تدبیر قدرت، افراد را بی هویت و غافل نگه می دارد. وی می گوید در چنین جامعه ای افراد حتی تحت تاثیر رسانه، شعار آزادی هم سر می دهند اما مطالبه آنها بیش از این فریاد نخواهد بود که "رسانه و همبرگرم را به من بدهید اما از مسئولیت های ناشی از آزادی با من سخن مگوئید."



این جامعه با شعار های هزار رنگ و مدعی آزادی  با جادوی رسانه های خبری، غافل و سرگرم مبارزه برای شهوت می شود.

 

 

حاشیه های داغ  و سرگرم کننده

 

2-دومین دلیل در بی خبر گذاشتن جامعه امروز خبررسانی حاشیه ای است.خبر با شکل گیری رسانه مدرن و بیشتر در رسانه  های مجازی و سایبری تبدیل به سرگرمی شده و جدیت خود را از دست داده است. افراد به شکل سرگرمی به اخبار نگاه می کنند.طبیعی است که در چنین شرایطی اخبار مهم و البته غیر جذاب به حاشیه روند.مهمتر از متن، حاشیه ها می شود.خبر آمدن یک سوسک در جلسه سخنرانی دکتر ولایتی در شبکه چهار، بازدید رویایی پیدا می کند و همه از ازدواج چندم فلان بازیگر مطلع می شوند و کشف حجاب خانم گلشیفته همه را درگیر خود می کند، اما بسیاری هنوز نمی دانند که سومالی چه خبر است و فرق سوریه با مصر چیست و چرا رئیس جمهور به فلان سفر رفت و دستاورد سفر لاریجانی به بهمان کشور چه بوده است.



این روزها برخلاف تصور رایج، رسانه منشا دانائی نیست بلکه بر عکس مهمترین ابزار برای بی اطلاع نگه داشتن و بی خبر گذاشتن مردم شده است.



این ماجرا نه در ایران بلک همه جائی است.مدتها پیش گفته شد که آمریکا به عنوان مهد رسانه های آزاد، در ردیف بی اطلاع ترین مردم جهان قرار دارد.



خبر های دست چندم و گزینشی همراه با  اخبار سرگرم کننده و در کنار بمباران خبری باعث می شود که افراد، کمتر احساس نادانی و بی اطلاعی کنند و با اعتماد به نفس کاذب خود را مطلع بدانند.



در همین رابطه نیل پستمن در کتاب زندگی در عیش و مردن در خوشی گزارش جالبی دارد.وی می نویسد که آمریکائی ها کم اطلاع ترین و بی خبر ترین مردمی هستند که از حداقل اطلاعات عمومی برخوردارند.وی در ادامه به نتایج یک نظرسنجی در این کشور اشاره می کند و می گوید در یک مقطع مشخص 70 درصد مردم نمی دانستند که نام وزیر امور خارجه شان چیست و رئیس دیوان عدالت اداری کشور کیست؟ وی به موضوع گروگان گیری آمریکائی ها در ایران اشاره می کند و می گوید این حادثه بیشترین سهم را در رسانه ها آن دوره داشته است اما در همان زمان از هر 100 نفر یکی نمی دانست اصلا ایران کجاست و مردم آن چه مذهبی دارند و چطور صحبت می کند.

 

به تعبیر پستمن این روزها ضداطلاعات جای اطلاعات و اخبار واقعی را گرفته است و افراد در بی خبری محض خود را مطلع می پندارند و همچون قدیس به رسانه ها ایمان دارند.

 

 

عکس +خبر و احساس خواب آلودگی



خبر رسانی سرگرم کننده با سرعت هرچه تمامتر جای خبر رسانی جدی و سرنوشت ساز را گرفته و کوچک و بزرگ و سیاستمدار و مردم عادی را الوده خود کرده است. نمونه این سرگرم سازی، اخبار به علاوه عکس و تصاویر است.



خبر-عکس و خبر- تصویر که این روزها به شدت به رسانه های مجازی راه یافته است نمونه ای از این سرگرم سازی رسانه ای است.



افراد علاقه دارند کمترین زمان را برای خواندن اخبار صرف کنند.عکس- خبر بهترین  و جذاب ترین نوع ارضای خبری مخاطب امروز است.



عکس و تصویر جای خبر رسانی مکتوب را گرفته است و هر روز عرصه را برای این دست خبر ها تنگ تر می کند.جمله تحقیر آمیز "برخی عقلشان به چشم شان است" با رونق عکس -خبر ها بیشتر جلوه می کند.چشم  و بصر مربوط به وادی کمیات است و افراد را از کیفیات دورتر می سازد. قدرت فکر و تخیل و اندیشه را از مخاطب می گیرد حال انکه به همان اندازه و بلکه بیشتر ذهن افراد را خسته می کند.



گویا افراد بعد از خواندن این دست خبر ها احساس خستگی زیادی می کنند و نیاز به خوابیدن دارند. یک نظر سنجی از مخاطبین سایت جهان نشان می داد که افراد روزانه کمتر از 5 دقیقه کتاب می خوانند و ببش از 2 ساعت صرف سایت های خبری می کنند. اگر از تک تک این افراد بپرسید، می گویند به اندازه خواندن یک کتاب و فکر کردن طولانی خسته شده اند حال انکه خستگی ذهن انها ناشی از تحمیل اخبار است نه تعقل و تفکر ذهن آزاد.



جری ماندر در کتاب کندکاوی در ماهیت و کارکرد تلویزیون به خوبی توضیح می دهد که چطور تصاویر تحمیلی جای خود را به تصاویری که در درون شخص تولید می شود می دهد و افراد را مسخ می سازد.در این رابطه نیز حرف و سخن بسیار است که بماند برای بعد.

 

 

بس است؛ و حالا به این خبر توجه کنید

 

3-نکته سوم در غافل نگه داشتن جامعه ، تولید و توزیع و انتشار انبوه اخبار و اطلاعات است.

 

جامعه امروز در برابر پمپاز سرسام آور خبر و شبه خبر قرار دارد.بمباران خبری باعث می شود حساسیت جامعه نسبت به خبرهای اصلی کم شود .

 

انتشار پیاپی خبرها بدون ارتباط با یکدیگر باعث می شود فرد نسبت به اخبار خوشحال کننده و ناراحت کننده به یک میزان حساسیت نشان دهد.فرض کنید پای خبر 20 و 30 نشسته اید.مجری و اخبار گو ابتدا از سیل همراه بازلزله در یکی از شهرهای ایران خبر می دهد.واقعه ای که در ان دهها خانه از بین رفته  و صدها خانواده نیز آواره شدند.این خبر تمام نشده بالافاصه خبر دیگری منتشر می شود و مجری از برکناری ناگهانی 3 وزیر در هیات دولت می گوید و پس از ان "صرفا جهت اطلاع "، افتتاح نمایشی یک پروژه را سوژه می کند و نهایتا اینکه گزارش خبری از اوقات فراغت جوانان در فصل تابستان پخش می شود. چه اتفاق می افتد؟ چه میزان خبر سیل و زلزله توانسته است مردم را تحت تاثیر قرار دهد؟ فراموشی و بی تفاوتی نسبت به اخبار مهم ناشی از همین بماران خبری در جامعه است. گم شدن اخبار مهم در میان خبرهای ریز و درشتی که در  70 درصد موارد، انتشار یا عدم انتشار آن فرقی نمی کند.

 

به همین دلیل است که پستمن می گوید جامعه خبری امروز،  از هرگونه نظم و معنی تهی است و دلیلی برای جدی گرفتن اخبار وجود ندارد .هیچ قتل و جنایتی وحشتناک نیست.هیچ زلزله و زمین لرزه ای فاجعه آفرین نیست و هیچ خطای سیاسی خسارت بار و پرهزینه نیست.گوینده خبر با بیان سلسه وار اخبار می خواهد به شما بگوید که شما به اندازه کافی درباره موضوع قبلی فکر کردید و لزومی ندارد که خود را ناراحت کنید.حالا به خبر جدید گوش کنید ... وخبر بعد خوانده می شود!

 

 

خبر رسانی به سبک ابوموسی اشعری

 

یکی از منافقانه ترین شیوه های رسوخ و نفوذ اخبار در جامعه، ادعای بی طرفی رسانه ها است. رسانه هایی که به سبک ابوموسی اشعری مدعی می شوند بین حق و باطل هیچ یک را انتخاب نمی کنند و اساسا اخبارشان فارغ از هر گونه ارزش ایدئولوژیکی است. بی طرفند و تنها به انتقال اطلاعات و خبر می پردازند.عده ای هم این دروغ بزرگ را باور می کنند و ذهن و دل خود را به این رسانه های بی طرف می سپارند.

 

حال آنکه خبر رسانی بی طرف اساسا محال ممکن است. ادعای خبر رسانی بی طرف نفاقی برای گمراه کردن جامعه است.امروزه خبرهائی که گفته می شود و انچه گفته نمی شود و چینش اخبار و انتخاب عکس ها و لید ها و تیتر ها و وزنی که به اخبار داده می شود و همه و همه روش های ارزش گذاری بر اخبار محسوب می شود که مخاطب از آن غافل است.امروز کمتر خبر- تحلیل منتشر می شود و این خبر است که توضیح دهنده خبر دیگری است.گزارش خبری ها جای خبر- تحلیل ها و مقالات را گرفته اند. خاصیت گزارش خبری این است که خبر را با خبر توضیح می دهد و مخاطب احساس می کند، رسانه مجموعه ای از اخبار را صادقانه و بی غرض در اختیار او قرار داده تا خودش انتخاب کند. حال آنکه گوشه رینگ قرار گرفته و ناگزیر است تحلیل های پشت سر خبرها را بپذیرد.

 

دهها دلیل دیگر هم وجود دارد که نشان می دهد که رسانه امروز با همه ادعائی آزادی و اطلاع رسانی که دارد نقش همان شهربازی داستان پینو کیو را بازی می کند و به شکل ناجوانمردانه ای جامعه را در اوج غفلت نگه می دارد.

 

جوانی را فرض کنید که این روزها با گودر و فیس بوک و جیمیل پلاس و غیره احساس مطلع بودن می کند و سرخوش از این همه خبر رنگارنگ است اما دریغ از آن که کمترین حساسیتی نسبت به مسائل اصلی جامعه داشته باشد. و البته در چنین جامعه زنگ زده ای است که گوش شنوائی برای مسائل اصلی نیست.

 
 
عبدالله رضوانی
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۰:۰۵:۴۹
تحلیل دقیقی است .من فکر می کنم فلسفه وجود رسانه کاملا تغییر کرده است.رسانه به سمت ابزاری برای ماندن در قدرت شده است.سرگرمی و ابزار قدرت شدن دو روی یک سکه هستند.
شهر بازی پینی کیو هم غافل کردن مردم از این خیانت تاریخی است. (494133)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۱:۳۴:۵۸
انسان هرچه بیشتر کار کند، بیشتر به اخبار بی توجه می شود.

از آن جا که جوامع جهانی رو به کار بیشتر حرکت می کنند .

از اخبار تحلیلی سیاسی فاصله گرفته و به جدول و سرگرمی علاقه مند می شوند. (494220)
 
آئینی
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۲:۵۷:۵۴
این چه استدلالی است . چه کسی اینو گفته کی تائید کرده. کی می گه هر کی بیشتر کار کنه کمتر سراغ خبر می ره.مگه پیشینیان ما کار نمی کردن؟ مگه کسانی که به خبر علاقه دارن بی کارند؟ از اون حرفها بود!!!! (494298)
 
علیرضا پژوه
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۶:۵۷:۳۴
صحبت ایشان ،بی ربط هم نیست . هرگاه که کارهایم زیاد می شود فرصت غذا خوردن هم ندارم چه رسد به اینترنت و اخبار ! (494522)
 
علی رضا نوین
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۰:۱۰:۴۴
رسانه ملی از همه این زوایا قابل تحلیل و بررسی است. من هم معتقدم کسانی که فقط از رسانه ملی خبر می گیرند از همه جا بی اطلاع سهتند.
... (494134)
 
http:/
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۵:۳۰:۰۳
من از رسانه ملی خبر می گیرم بیا بحث کنیم ببینیم من با اطلاع ترم یا شما که از بی بی سی و وی او ای و... خبر میگیری؟
... (494448)
 
صادق
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۶:۰۴:۴۰
همه کسانی که اطلاعات غلط و ناقص دارند فکر می کنند خدای اطلاعات هستند دوست عزیز. (494485)
 
سمانه روحی
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۰:۳۶:۱۳
به این عوامل باید فشار و محدودیت های دولتها روی رسانه ها را هم اضافه کرد.اینطور نیست که رسانه آزادانه عمل کنند.بسیاری از رسانه ها برای انتشار اخبار اصلی با تنگناهای جدی مواجهه اند.نباید از این دست محدودیت ها غفلت کرد.به نظر من هنوز آزادی بیان و انتشار آزادنه مطالب وجود ندارد (494152)
 
دانشجو
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۰:۴۵:۲۲
هر چی که هست از صدا و سیما بهتره! حداقل رسانه های آزادتری هم اونجا هست، اما در ایران چی؟ (494165)
 
جمال ناصری
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۲:۵۹:۱۱
آزادی اونجا را هم دیدیم.تو هم مثل اینکه به مرض همسایه پرستی دچار شدی.یک خبر از اعتراضات اسرائیل تو این رسانه ها می بینی؟من را هم خبر کن ببینم. (494301)
 
هادی ایرانی
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۳:۲۷:۴۵
جناب ناصری جالبه که بدونی الان دو سه روزه که کانال های خبری ماهواره ای ( از جمله بی بی سی فارسی) دارن تظاهرات های چند صد هزار نفری توی اسرائیل رو نشون می دن. بی بی سی فارسی هم از درگیری های شهر لندن بطور کامل گزارش پخش کرد خیلی بیشتر از اخبار کانال یک دیشب
حالا معنی آزادی رو ببین و مقایسه کن با صدا و سیمای ما (494338)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۵:۰۸:۴۰
مگر ایران در اسرائیل خبرنگار داره اقای جمال ناصری هر خبر از اسرائیل رسید توسط رسانه هایی ازاد غربی و اسرائیلی بسمع شما رسید (494428)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۸ ۰۵:۲۷:۵۸
کافی بود در این چند روز بی بی سی فارسی را حداقل می دیدیدی (494811)
 
فرید
۱۳۹۰-۰۵-۱۸ ۱۵:۱۱:۵۴
قصد حمایت از بی بی سی رو ندارم ولی حداقل تو اونجا چند تا مخالف هم می تونن صحبت کنن، توی رسانه ملی می تونن؟ (495183)
 
نسیم
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۰:۵۰:۰۶
متاسفانه فضای رسانه ای کشور اسلامی نیست و دروغ و سناریو و هیاهو و سیاسی کاری حرف اول را در اطلاع رسانی می زند و از طرفی برنامه های آموزشی و تفریحی نیز با روح عرف و اعتقادات جامعه همخوانی ندارد و آن را منحرف می کند
رسانه در حال ترسیم جامعه ای بی اخلاق و بی هدف و هیجانی در آینده است
هیجان و حوادث تلخ و جنایت بحث روز رسانه است و آرامش به خطر افتاده است و التهاب در حال رشد است
متاسفانه میزان اطلاعات و اخبار و دقدقه های به درد نخور و زائد زیاد شده و اصل موضوعات پنهان میشود
بطور مثال در صدا و سیما :
- بطور متوسط چند فیلم خارجی در هفته پخش میشود که درباره تاریخ پر افتخار دیگر کشورها و قهرمانان آنهاست ؟
جومونگ و ایلجیما و رابین هود از فضیل عیاض و ... شناخته شده تر هستند
- بطور متوسط چند فیلم و سریال خشن و پلیسی و کاراگاهی و بدتر از آن سرقت و آدم کشی در تلویزیون در طول هفته پخش میشود ؟
شاید مردم باید آموزش خشونت ببینند یا پلیس شوند
- بطور متوسط چند سریال و برنامه به اسم تفریح در هفته پخش میشود که هنجارشکنی میکند و با تکه کلام سازی و بی حیایی و بی احترامی و دعواهای مصنوعی باعث خنده مخاطب میشود ؟
نمایش لمپنی و بی اخلاقی برای جامعه آموزش ندیده به چه قیمتی
- بطور متوسط در هفته چند برنامه خسته کننده و مجری محور و میز گرد پخش میشود ؟
- متاسفانه برنامه های اخلاقی و مذهبی یا خسته کننده هستند و یا با یک سریال دیگر تلاقی دارند و یا ساعات پخش آنها مناسب نیست یا در کل جذاب نیستند
------------------
با این رسانه و این تلویزیون این ره که میرویم به ترکستان یا لائیکستان است
اگر عمد است جواب داده و میدهد و در جامعه نمود داشته و اگر سهو است واقعا باید تاسف خورد بعد از 32 سال اینقدر ... نگم بهتره
اگر بخاطر رقابت است که باید گفت رقیبان معلمان ما نیستند و رسانه با جذب مخاطبان رقبا میخواهد با آنها چه کند و با تخریب وجه خود با مخاطبان سابق خود چه میکند (494171)
 
حسن بيگي
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۱:۰۰:۲۰
مهم ترین عامل دفع مخاطب از یک رسانه توهین به شعور مخاطب است.و بر عکس ! (494185)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۱:۱۱:۰۹
به راستی چرا مردم ما به اخبار بی بی سی بیشتر تمایل دارند علیرغم اینکه می دانند که این بنگاه خبر پراکنی در وهله اول اهداف امپریالیسمی را ترویج می کنند.
امروزه در برنامه های خبری رسانه های داخلی جر بزرگ نمایی مشکلات کشورهای غربی بویژه آمریکا جز سیاستهای اولیه تنظیم خبری است و سپس بزرگ نمایی موفقیتهای داخلی. در این مسیر کسی توجهی به حق شنونده و مخاطب خبر ندارد و نگاه اصحاب رسانه به مخاطبان خود شبیه نگاه چوپان به بز است که هر چه دم دستش می اید به خورد او می دهد از کاغذ و زباله گرفته تا ... و البته هر چه بی ارزش تر بهتر. و همین نکته باعث می شود که شنونده هوشیار بدنبال منابع خبری دیگری بگردد.
برای مثال همین دو روز گذشته سر و صدای رسانه ملی در بی ثباتی اقتصاد امریکا و سقوط شاخصهای بورس در امریکا گوش همه ما را کر کرد ولی ایا شما شنیدید که شاخص بورس در تهران در همین روز بیش از 300 واحد سقوط کرد.
بنابراین بهتر است که مسئولان بجای امار سازی و خبر سازی به مخاطبان خود ارزش والاتری داده و همان راهی را که رسانه های غربی با دیگران در پیش گرفته اند پیش روی خود قرار ندهند. که اعتماد سازی مهمترین وظیفه یک رسانه است. (494195)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۱:۲۸:۳۵
\" کسانی که در جامعه امروز ما تنها از رسانه ملی خبر کسب می کنند، جز بی اطلاع ترین قشر جامعه هستند.\"
عجب! تا دیروز برادران ارزشی که ماهواره و فیلتر شکن و غیره نداشتن و فقط تلویزیون نگاه می کردن مردم با بصیرت بودن حالا بی اطلاع ترین قشر جامعه شدن؟! (494215)
 
محمود رضا
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۲:۵۶:۰۷
گفت رسانه ملی نگفت که برن سراغ بی بی سی . سایت های فیلتر شده. همین رسانه های داخلی و سایت ها به نظ من خوب خبرها را منتشر می کنند و مثل صدا و سیما مجبور به سانسور نمی شوند (494296)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۲:۰۰:۰۳
چرا میفرمایید خبر رسانی بی طرف ممکنه همه رسانه ها بنا به مقتضیاتی پا به عرضه خبر رسانی و گاه خبر سازی میگذارند مسئله مهم اینجاست کسی که گیرنده این اخبار است باید قدرت تحلیل خود را بالا ببرد و صد البته که تفکر بدون تعصب کلیدی است که ما را به تحلیل درست راهنمایی میکند (494243)
 
مرتضی صارمی
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۲:۲۷:۰۶
بی احترامی به شعور مردم، اجرای دستورات دیکته شده! پخش اخبار بی ارزش و هدف گذاری شده به نیت اغناء عوام ، پخش سریال های بی کیفیت ، میزگردهای بی ثمر و تبلیغات بی ارزش و مشکل آفرین صرفا به نیت کسب سود و ..... عواملی هستند که مردم به سمت ماهواره سوق داده می شوند. به جای جمع آوری ماهواره ها از منازل مردم و بی احترامی به حرمت خانواده هاو پاک کردن صورت مساله ، مشکل اصلی را حل کنید. گرایش مردم به سمت ماهواره ها آیینه است از صدا وسیما؟!

اینه چون عیب تو بنمود راست----خود بشکن، اینه شکستن خطاست (494267)
 
شاهین اران
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۲:۵۴:۱۹
تحلیل رسانه های جدید نیازمند توجه به تقتضای رسانه ای نیز هست.باید دید چه تغییراتی در میان متقاضی رسانه ها هم ایجاد شده است. من فکر نمی کنم داستان یه طرفه باشه.
مخاطب به این سمت رفته است که بیشتر حاضر است به هر دلیل روی سرگرمی ها وقت بگذارد رسانه هم طبعتا مجبور است برای از دست ندادن مخاطب حرف گوش دهد و تغییر فاز دهد.
من البته با اصل مقال موافقم اما نباید تییر ذائقه مخاطب را در نظر نگرفت (494293)
 
وحید
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۲:۵۹:۴۶
هیچ دقت کردید که چند تا از اون سایتهایی که لوگوی اونا رو تو عکس این خبر نشون دادید فیلتر شده؟؟ (494302)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۳:۱۷:۴۸
امروزه بصیرت از نظر رسانه ملی یعنی تکرار همان اخبار خاشیه ای که در 20:30 شاهدش هستیم
همان اخبار زردی که بجای بررسی زیربنای مسائل کشور صرفا دنبال حاشیه سازی است تا از این طریق هم سر مردم خسته از کسب و کار کم درامد روزمره را به چیزی گرم کند و هم ایشان را در فکر خوش اینکه دیگران هم به فکر مشکلات روبنایی ایشان هست دل گرم کند. (494321)
 
سعيد پورمراد
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۳:۲۵:۰۴
با سلام ،
1- اين دستچين كردن اخبار و اصلي فرعي كردن مسائل به شذت در صدا و سيما و سايت هاي داخلي مشاهده مي شود .
2- بهترين كانال براي انتقال نيازهاي اصلي مردم مطبوعات محلي و ملي هستند كه در فضاي آزاد مطبوعات دوران اصلاحات در پاره اي از اوقات واقعا درخشان بودند كه متاسفانه توقيف شدند. (494337)
 
احمد
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۴:۰۲:۳۲
فهمیدن موضوع به تنهایی مشکلی روحل نمیکنه،بایددرنظرداشت که درحال حاضراراده ای برای حل این مشکل درکشورماوجودنداره،تاوقتی ماهمه رابه چشم دشمن نگاه کنیم وازسایه خودمون هم بترسیم بایدخودراپشت لایه های امنیتی پنهان کنیم وانتقال اخبارواقعی به مردم رامخل این امنیت خیالی فرض کنیم. (494377)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۴:۳۴:۳۵
فرق بی بی سی با بعضی رسانه ها! این است:
بی بی سی بعضی از خبر ها را نمیگوید(چون با سیاست است)
بعضی رسانه ها خبر ها دروغ میگویند(چون بی سیاستند)
هر دو منفعت طلبند اما شما به راحتی فریب اولی را میخورید اما دست دومی برای شما رو است (494403)
 
سعید محمدی
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۵:۱۷:۰۴
نساء : يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا ﴿ 120 ﴾
شیطان به آنان وعده مى دهد، و ایشان را در آرزوها مى افکند، و جز فریب به آنان وعده نمى دهد. (494434)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۵:۱۸:۳۸
\"در واقع می توان گفت کسانی که در جامعه امروز ما تنها از رسانه ملی خبر کسب می کنند، جز بی اطلاع ترین قشر جامعه هستند.\" (494437)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۲۰:۲۴:۲۰
این بیشتر به واقعیت نزدیک است:
\"در واقع می توان گفت کسانی که در جامعه امروز ما تنها از سایت‌های خبری فارسی اطلاع کسب می کنند، جز بی اطلاع ترین قشر جامعه هستند.\" (494688)
 
۱۳۹۰-۰۵-۱۷ ۱۵:۲۸:۳۷
نظر شما در مورد سانسور اخبار سوریه چیه ؟ (494447)
 
توهم !
۱۳۹۰-۰۵-۱۸ ۰۲:۲۹:۵۷
سوريه هيچ خبري نيست ! اون فيلم هايي هم كه BBC و CNN به خورد شما داده اند مال شلوغي هاي لندن است كه زبان عربي روي آن گزاشته اند ! جريان ندا يادتان رفته كه bbc با همكاري آرش حجازي بيسواد (خود اش را دكتر جازده بود ) با دوربين هاي فوق پيشرفته فيلم گرفتند به وسيله دستگاههاي جاسوسي انگليس به كمك ماهواره فرستادند يوتيوب كه مقر اصلي آن در آمريكا است و زير نظر CIA اداره ميشود تا نظام را مقصر نشان بدهند ؟ ندا الان داره تو اسرائيل با نامزد اش ميگرده ! (494796)
 
محمد حسین
۱۳۹۰-۰۵-۲۱ ۱۸:۵۶:۴۶
عزیز دلم
مگه آقا همین چند روز پیش نگفت واقع بین باش
باور کن من هم تو خط آقا هستم اما این رو بدون
همیشه بدترین ضربه به یه تفکر
بد دفاع کردن از اونه
مراقب گفته هات تو این همه مخالف باش
صد در صدی حرف نزن
موفق باشی (496764)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۰ ۰۵:۴۸:۲۱
موافق ها و مخالفای عزیز!
یه مقدار واقع نگری بدک نیست.خومونیم یه مقدار قرآن و تاریخ رو مطالعه کردید؟ بله حتما.پس خوب میدونید که اگر حکومت بالای سر مردم اسلامی باشه خیلی بهتر از غیر اسلامیشه...
درسته شاید الان یه عده دارن میگن کجاش اسلامیه و...
اسلامی بودن در درجه اول همومن نام خدا و رسول و کتابیه که در بالای همه اومده و بعدش هم گفته شده (اطیعوالله و اطیعوا الرسول و \"اولی الامر منکم\") پس خود خدا هم فرموده که ولی فقیه شما حکم پیامبرتون رو داره.
اما کم و کاستی و مسائل غیر اسلامی هم کم دیده نمی شه که باید درست بشه و از این نظر فکر یه عده از شما کاملا درسته.
نتیجه: ما باید در همین جامعه اسلامی که داریم زندگی مسالمت آمیزی رو با هم داشته باشیم و البته برای آرمانی و اسلام حقیقی شدنش هم تلاش کنیم.
اما یک مورد رو فراموش نکنیم که اصول همیشه باید بدون تحریف و تغییر در بالاترین قسمت امور قرار داشته باشه. (496278)
 
دانشجو
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۰:۰۰:۲۱
به نام خدا

خبرنگار واقعی می بایستی واقعیات را آنطور که هست منعکس کند.

با همه سانسورها بالاخره چهارتا خبرنگار راستگو پیدا می شوند تا حقایق را باز گو کنند.

مثلا در مورد جنایات اسراییل در غزه

با تمامی سانسورهای خبری بالاخره اخبار غزه و فلسطین به تمام دنیا مخابره شد.

یا همان اتفاقی که برای کشتی آزادی اتفاق افتاد.

یا اتفاقاتی که هم اکنون در لندن و اسراییل رخ می دهد.

بنابراین حق هیچوقت در پشت پرده نمی ماند و همیشه دست جنایت کاران رو خواهد شد.

رسانه ملی ما علی رغم کاستی ها بهتر از بی بی سی که یک رسانه صد در صد آمریکایی - انگلیسی است حقایق را فاش می کند.

بی بی سی در راستای سیاست های دیکته شده استعمار انگلیس حرکت می کند و در سالهای اخیر با دخالت و رخنه و دامن زدن به اختلافات در شعله ور کردن اختلافات سیاسی در کشورهای انقلابی مانند سوریه لبنان ایران نقش بسزایی داشته است . (496866)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.