نظر منتشر شده
۷۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 113960
تحلیل شورشهای اعتراضی از زیرپوست جامعه انگلیس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۹
سعید معصومی، لندن
 
حوادث خونین هفته گذشته انگلیس برای ما که ساکن انگلیس هستیم هیچ تعجبی نداشت. این حوادث در اندازه های مختلف دائما در حال وقوع هستند. شاید باور نکنید که سالهاست که شهر بیرمنگام در حال حکومت نظامی اعلام نشده است. این شهر و بسیاری از شهرهای انگلیس و اسکاتلند مانند منچستر، بریستول، گلاسگو، لیدز، نیوکاسل و ناتینگهام پس از بسته شدن فروشگاهها در ساعت 6 بعداز ظهر بصورت شهر ارواح در می آید. شهر در کنترل گروههای گنگستری و پلیس است. در این شرایط، شهر برای خانواده ها بسیار ناامن می شود.
 
در سفری که به شهر لیدز داشتیم، یکی از دوستان دانشجو می گفت بطور متوسط در سه سال دوره دانشگاهی، هشت بار ماشینمان توسط گروههای جوان دزدیده می شود. او می گفت ما حتی دزیده شدن ماشین خود را از پنجره مشاهده می کنیم. ولی نه جرات زنگ زدن به پلیس داریم و نه می توانیم شخصا مانع آنها شویم. زیرا ممکن این کار به قیمت آتش زدن منزل و یا چاقو خوردن ما بشود.
 
ما همه ساله چندبار به ایران می آییم. در ایران، شبها در پارکها و مراکز گردشگری مردم با خیال راحت در حال تفریح و خوردن غذا هستند. این مناظر در انگلیس نایاب است. در شهرهای انگلیس، فقط بخشهایی که شدیدا تحت کنترل پلیس است، امکان حضور وجود دارد. امنیت ایران با امنیت در انگلیس قابل مقایسه نیست.
 
لازم به یادآوری است که برهم زنندگان امنیت در قشر و گروه خاصی منحصر نیست. اگرچه بعضی از گروههای اجتماعی بیشتر آماده پیوستن به گروههای گانگستری هستند.  معضل حمل سلاح سرد توسط نوجوانان و جوانان بصورت مسئله ای در سطح ملی در آمده است. در آمارها آمده است که از هر شش نوجوان یک نفر با خود سلاح سرد حمل می کند.
 
آنچه اتفاق افتاده این است که در سالهای اخیر بر اثر بحران اقتصادی بین المللی، سرویسهای رفاهی دولت انگلیس به اقشار فقیر کم شده و در مقابل تلاش شده است کسری بودجه دولت از مردم عادی تامین شود. به عنوان مثال، مالیات بر ارزش افزوده (Value Added Tax) از 5/17 درصد به 20 درصد افزایش یافته است.  مالیات بر ارزش افزوده مستقیما از مصرف کننده (و نه تولید کننده) دریافت می شود. سال گذشته هزینه تحصیل در دانشگاه 3 برابر شد که تمام آن باید توسط دانشجو پرداخت شود و از طرف دیگر کمک هزینه تحصیلی نیز تقریبا قطع شده است. هزینه حمل و نقل فقط در سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است. مردم محروم از هر طرف فقر فزاینده را مشاهده می کنند. در مقابل طبقات ثروتمند، همچنان به زندگی اشرافی و پر زرق و برق خود ادامه می دهد. نتیجه این وضع را در خیابانها بصورت شورش اجتماعی طبقات محروم که صدایشان به جایی نمی رسد، شاهد هستیم.
 
سیطره رسانه ای غرب همواره تلاش می کند چهره ای زیبا از خود برای جهانیان ترسیم کند. در پشت صحنه برنامه های دلفریب، حوادثی رخ می دهد که هیچگاه امکان رسانه ای شدن ندارند. ولی هنگامی که حوادث بصورت شورش اجتماعی خود را می نمایاند، دیگر چاره ای بجز انعکاس بخشی از ان را ندارند. این رسانه ها بجای پرداختن به زمینه های بوجود آمدن این حوادث، با نشان دادن غارت فروشگاهها توسط عناصر فرصت طلب و با زدن برچسب شورشی و غارتگر تلاش می کنند دست پلیس را برای اعمال خشونت بیشتر باز کرده و با قوه قهریه موج اعتراضات به نابرابریهای اجتماعی، فقر، بیکاری و تورم لجام گسیخته و فشار دولت به اقشار ضعیف را خفه کنند.
 
کشورهای غربی همواره بواسطه داشتن نظم اجتماعی بر خود می بالند. در این کشورها سعی می شود برای هر چیزی برنامه ریزی مناسب صورت گیرد. به عنوان مثال، قوانین بی شمار راهنمایی و رانندگی و سختگیری در گرفتن گواهینامه و جریمه های سنگین و پشتیبانی سیستم قضایی از برهم زنندگان نظم ترافیکی، مردم را ملزم به رعایت قوانین کرده است. باید گفت این دیسپلین اجتماعی خوب است و در عمل جواب داده است. همین نظم اجتماعی در محل کار، خریدها، عقد قراردادها نیز وجود دارد.
 
حال سوال اینجاست که از بطن این نظم اجتماعی، وقوع شورشها و ناآرامیهای دائمی شهری در انگلیس چگونه توجیه می شود. مگر نه این است که قوانین و نظم اجتماعی می بایستی حقوق افراد را با دقت در نظر گرفته و آنها را بدون توسل به زور، ملزم به رعایت آنها بکند.
در جواب باید گفت در کشورهای غربی نابرابری اجتماعی عمیقی وجود دارد. بانکها، مراکز خرید بزرگ و فروشگاههای زنجیره ای، شرکتهای بیمه، شرکتهای هوایی و رسانه ها اعم از نوشتاری و شنیداری و تصویری در مالکیت چند خانواده است. فقط رابرت مرداک بشخصه مالک 44 درصد رسانه های جهان است. در این شرایط قوانین و مقررات تحت تاثیر لابی این گروه متنفذ طراحی و به تصویب مجالس قانونگذاری می رسد.
 
قوانین ابتدا منافع این گروههای متنفذ و ثروتمند را در نظر می گیرد. سپس برای آنکه جامع آرام بماند قوانینی را برای نظم اجتماعی تدارک می بیند. قانون آنچنان تبلیغ می شود که رعایت آنرا بصورت وحی منزل تلقی می کنند. در رسانه ها به پشت پرده تصویب قوانین پرداخته نمی شود. ولی بشدت روی رعایت هر آنچه بنام قانون اعلام می شود؛ تاکید می کنند.
 
مادامی که جامعه ثروتمند است و امکانات مالی موجود همه را اعم از طبقه ثروتمند و مردم عادی را تاحدی راضی می کند، مشکلی پیش نمی آید. مردم با دریافت حقوق نسبتا مکفی سرگرم می شوند و کاری به سیاست و از این قبیل ندارند. ولی هنگامی که کشور در بحران اقتصادی فرو می رود، وضعیت فرق می کند. همانگونه که پیشتر گفتیم، در هر شرایط، قوانین، ابتدا منافع گروههای ثروتمند را تامین می کند و کمبودها را با فشار به مردم جبران می کند.
 
با وقوع بحران اقتصادی، سیکلی از فقر فزاینده در جامعه بوجود می آید که فشار آن مستقیما بر طبقات محروم (Underclass)  وارد می شود. مردم برای صرفه جویی کمتر خرید می کنند. در نتیجه تولیدات روی دست تولید کننده باقی می ماند و آنها را مجبور به تعطیلی کارخانه و بیکار کردن کارگران می کند. بیکارشدگان برای تامین مخارج خود به دولت مراجعه میکنند. هزینه دولت بالا می رود. دولت برای تامین هزینه خود مجبور به صرفه جویی می شود و از هرطریق کمکهای اجتماعی خود را کاهش می دهد. صاحبان کالا برای جبران کاهش درامد خود، مجبور به گرانفروشی می شوند و ایجاد تورم می کنند. که این خود تشدید کنند فقر است. این سیکل بسرعت خود را تکرار می کند. بدین صورت سونامی بحران اقتصادی ظرف چند ماه کشوری را فرا می گیرد که تاچندی پیش از باثبات ترین کشورهای اروپایی بود.
 
در نظام عرضه و تقاضای غربی چیزی بنام گرانفروشی وجود ندارد. اگر دو فروشگاه مجاور یک جنس را با قیمت کاملا متفاوت بفروشند، گفته نمی شود یکی از آنها گرانفروش است. در عوض می گویند مال خودش است و به هر قیمتی که بخواهد می فروشد. اگر کسی با بازی با قوانین سر مردم کلاه بگذارد، قانون او را تعقیب نمی کند. گفته می شود هرکسی باید کلاه خود را محکم نگاه دارد. کلاهبرداریهای شبه قانونی بطور وسیع در کشورهای غربی در حال انجام است. افراد مالباخته نیز از ترس هزینه بالای سیستم قضایی از شکایت صرف نظر می کنند.
 
قوانین اجتماعی و اقتصادی در کشورهای غربی، با عقل بشری و تحت نفوذ لابی های متنفذ صاحبان قدرت و ثروت تصویب می شود. این قوانین با قوانین مشابه الهی بصورت ذاتی متفاوت هستند. قوانین الهی انسان را مسئولانه برای تمکین متقاعد می کند. فرد مومن می داند که با رعایت قوانین الهی در زندگی شخصی و اجتماعی، آخرت خود را تامین می کند. و لذا تحت هر شرایط خود را مسئولانه ملزم به رعایت قوانین می کند. فرد متقی حتی در زمانی که شرایط برای گناه آماده است، با نیروی بازدارنده درونی از ارتکاب آن خودداری می کند.
 
ولی قوانین در کشورهای غربی، انسانها را قانع نمی کند. فقط آنها را ساکت می کند. گفته می شود چون قانون است باید رعایت کنی و دم بر نیاوری. شهروند متوسط غربی با چشم خود ظالمانه بودن قوانین را مشاهده می کند ولی نمی تواند بر علیه آن اقدام کند. آنها از اینکه بتوانند تاثیری در تغییر قوانین داشته باشند مایوس هستند.
 
با پشتوانه این قوانین، دولت براحتی بهره بانکی را بالا و پایین می کند. منازل مردم توسط بانکها مصادره می شود، کمکهای رفاهی دولت کاهش می یابد. فقر گسترش پیدا می کند. و مردم بناچار با تحمل این وضعیت، در سکوت خشم خود را فرو می خورند.
 
مردم انگلیس بطور تاریخی ملتی صبور هستند. برخلاف آمریکاییها، عجولانه و چکشی عمل نمی کنند. رمز ماندگاری استعمار انگلیس در تاریخ همین صبر و حوصله زیاد آنها برای رسیدن به مقصود است. آنها در ناملایمات و بی عدالتی ها، صبر خود را با کینه درونی همراه می کنند. کینه و توطئه در تمامی رمانها و فیلمهای تاریخی یکی از مشخصه های جامعه انگلیس است. با آنکه آنها در هنگام بحران اقتصادی، بسرعت خود را با صرفه جویی کنترل می کنند ولی کینه کسانی را که مسئول بوجود آوردن اوضاع هستند را در درازمدت در خود نگاه می دارند. یکی از دلایل ناامنی اجتماعی دائمی در شهرهای مختلف انگلیس همین روحیه کینه و انتقام است.
 
ملت انگلیس نابرابری اجتماعی کنونی را با کینه و صبر تحمل می کند. در درون و بدون آنکه فریاد بزند بغض خود را فرو می نشاند. افراد خود را یک شهروند مسئول برای رعایت قوانین نمی دانند. قوانین دیگر تقدسی برای آنها ندارد. آنها فقط مجبورند یک شهروند ساکت باشند تازمانی که شرایط برای یک فریاد عمومی آماده شود. آنگاه حوادثی پیش می آید که هفته گذشته دیدیم. طبیعی است ملتی که عصبانی باشد دست به اعمالی غیرعاقلانه و مخرب میزند.
 
نظام سیاسی انگلستان طوری طراحی شده که هیچ تغییر اساسی در آن رخ نخواهد داد. با آنکه مارکس بهترین کشور برای وقوع انقلاب کارگری را کشور انگلیس می دانست، اما چرچیل، نخست وزیر وقت انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم، معتقد بود اگر در هر نقطه جهان انقلاب رخ دهد، در انگلیس اتفاق نخواهد افتاد.  اصولا انقلاب سیاسی و یا ایدئولوژیک در انگلیس امکان ندارد.  فقط گاهی قدرت سیاسی میان دو گروه با اصول یکسان دست به دست می شود. مردم در این میان جایی ندارند و فقط رای دهنده اجباری به دو الی سه حزب حاکم هستند.
 
آنچه این روزها از جامعه انگلیس در اخبار می بینیم انفجارهای اجتماعی از سر استیصال است. البته هیچ تاثیری هم در سیاست ندارد. همه مردم می دانند که صدای معترضان برای تغییر اساسی در حاکمیت انگلیس به جایی نخواهد رسید. به همین دلیل هم مردم خشمگینی که صدایشان به جایی نمی رسد، عاصی شده اند. احزاب، پلیس، دولت، نظام سلطنتی و رسانه ها و بانکها و میلیاردرها در یک طرف و مردم طرف دیگر هستند. خانواده هایی که عضو این گروه ها نباشند به هیچ صورتی نمی توانند نظر و خواسته خود را به گوش حاکمیت برسانند.
 
معمولا دولت انگلیس در حوادث مشابه نخست با قوه قهریه و سپس با اعطای بعضی تسهیلات به مردم اوضاع را کنترل می کند. موفقیت این روش در شرایطی که دولت امکانات امنیتی و پول کافی داشته باشد ممکن است. در شرایط بحران اقتصادی کنونی دولت فاقد این امکانات است. فعلا فقط نیروی پلیس را بکار گرفته است. ولی کنترل باثبات اوضاع پس از آرام شدن ظاهری جامعه، که نیازمند پول فراوان است، در ابهام قرار دارد. لذا انتظار داریم در آینده نزدیک باید دوباره شاهد شعله ور شدن آشوبها در این کشور باشیم. پیش بینی می شود برای جلوگیری از حوادث مشابه، بودجه هنگفتی برای افزایش قدرت امنیتی کشور اختصاص داده شود که خود تشدید کننده کسری بودجه است.
 
در صورتی که نظام حاکم بر انگلیس نتواند اعتراضات را کنترل کند، با تغییر دولت، امید کاذبی را برای بهبود اوضاع در مردم ایجاد می کند. متاسفانه این برگ هم اخیرا بازی شده است. شکست دولت تونی بلر در جنگ عراق و افغانستان باعث کنار رفتن او شد و بجای او دولتی وصله پینه ای و با ائتلاف با یک حزب سابقا اپوزیسیون سرکار آمد. ضعف و ناکارآمدی این دولت از ابتدا مشخص بود. این دولت ابدا مرد میدان این حوادث سهمگین نیست. با این وضعیت دیگر تغییر دولت نیز چاره کار نخواهد بود.

 
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۰۹:۳۲:۵۱
چند سال پيش از آقاي دکتر لگن هاوزن استاد فلسفه آمريکا پرسيديم در ورود به ايران کدام بخش از زندگي ايرانيان برايت جالب بود

گفت اينکه خانواده ها تا سحر در پارکها دور هم جمع اند

او مي گفت در آمريکا شب که مي شود پارکها ميداني است براي گروههاي تبهکار

و کمتر پيش مي آيد که خانواده ها جرئت کنن شب به پارک برون (496858)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۱:۰۵:۴۹
من به این حرفها کاری ندارم، فقط می خواهم بدانم از نظر شما دولت با کسانی که ساختمانها و اتومبیل ها را آتش می زنند چطور باید برخورد کند؟ (496901)
 
عليرضا
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۱:۴۷:۴۷
در همه جاي دنيا اصل اين است كه بايد طبق قانون با اين افراد برخورد شود.اما سوال اين است كه چرا زماني كه معترضان در تهران چندين ميليارد خسارت به شهر زدند هيچ كدام از همين كشورها نگفتند كه اين معترصان بايد به اكثريت احترام بگذارند و اقدام پليس را ضد حقوق بشر و آزادي عنوان مي كردند؟ (496924)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۲:۲۱:۵۶
حق با شماست
لازمه تفاوت اغتشاش و اعتراض روشن بشه.
ممکنه معترضین ایران محق باشند اما افتخار کردن برخی از معترضین به اغتشاشات باعث میشه اون خرابکاری به نام کل اون گروه معترض تموم بشه .
و مطمئنا در انگلیس هم همه خرابکار و دزد نبودند و بسیاری فقط معترض بودند (496954)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۳:۰۷:۲۵
یک سوال از شما دارم اگر ظالمی در حال خفه کردن مظلوم و کشتن مظلوم باشد وظیفه او چیست شما طوری حرف می زنی که انگار دولت انگلیس هیچ گناهی ندارد آخه حیوونکی دولت انگلیس چکار کنه بیچاره خوب! در ضمن شما انتظار نداشته باش تو انگلیس مردم با شعار الله اکبر و توجه به فضائل اخلاقی قیام کنند غرض دفاع از اعمال آنها نیست بلکه محکومیت ظلم ظالم است (496986)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۳:۱۳:۰۸
شما چرا آنطرف قضیه و ظلم ظالمان را کلا حذف می کنی بله این طرف هم اشتباهاتی دارند ولی این اعتراضها نشاندهنده این است که مردم از ظلم به سطوح آمده اند شاید نحوه اعتراضشان درست نباشد ولی شما چرا ظلم دولت انگلیس را نمی بینی چرا بعضیها از آمریکا و انگلیس اینقدر دفاع می کنند ؟ فریب خورده یا خقوق بگیر آنها که نیستند ؟ آهان فهمیدم اونا فهمیده اند ما هم مشتی... (496991)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۴:۵۵:۲۰
به نام حق

اي جانم ، دوست عزيز ، من نظراتت رو در مورد فتنه 88 خوب يادمه ...

مگه تو نبودي كه شاكي بودي از اينكه پليس با آشوب گر سبز پوش برخورد مي كرد ؟

مگه تو نبودي كه . . .

رو كه نيست ، سنگ پاي قزوينه

زنده باد مردان حق (497080)
 
سعید معصومی (نویسنده مقاله)
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۴:۵۵:۲۴
با سلام

بی نظمی و اغتشاشی که به هر دلیل زندگی سایر مردم بیگناه را مختل کند، مورد تایید نیست و باید جلوی آن با قوه قهریه گرفته شود. شکی در این مطلب نیست.

مقصود اصلی ما از نوشتن مقاله آن است که زمینه های بوجود آمدن اینگونه شورشهای اجتماعی را پیدا کنیم. متاسفانه مشکل اصلی آن است که اراده ای برای حل بنیادی این مسائل دیده نمی شود.

خاموش کردن ظاهری تلاطمات اجتماعی با نیروی پلیس، اگرچه لازم است، ولی بدون پرداختن به ریشه های آن، فقط آتش را زیر خاکستر می برد. (497081)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۸:۳۲:۳۵
من متوجه منظور شما هستم،

اگر \"خاموش کردن ظاهری تلاطمات اجتماعی با نیروی پلیس\" کافی نیست، فقط در انگلسان باید مسائل ریشه ای بررسی بشه یا این یک موضوع کلی است؟ (497231)
 
سعید خلیلی
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۲:۰۶:۲۲
پاسخ سوال شما بستگی به جغرافیا دارد .
در کشورهایی مثل ایران دولت نباید کوچکترین مقابله ای با کسانی که ساختمان ها را آتش میزنند بکند . البته به این سطح کفایت نمی شود و فردایش در خبرها جار میزنند که پلیس ایران با هلی کوپتر روی آشوبگران اسید پاشید .

اما در منطقه جغرافیایی ای که غرب نامیده می شود ، پلیس مجاز به هرگونه برخوردی با معترضان هست .
از جمله حمله به خانه ، پخش تصاویر معترضان در نمایشگرهای خیابانی ، کشتن 6 معترض ، بازداشت چند صد نفر و ... (497295)
 
سارا
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۳:۲۵:۵۷
متاسفانه حرفهای شما صحیح نیست. چرا که هم خودم و هم اطرافیانم در کشورهای غربی و امریکایی جهت ادامه تحصیل چند سالی رو ساکن بودیم. و باید بگم ظاهرا حرفهاتون فقط از روی تعصب هست. من امنیت امریکا و اروپا رو از ایران بیشتر دیدم مخصوصا برای یک زن که متاسفانه در ایران بعد از ساعت ۹ شب برای یک زن هیچ امنیتی نیست ولی در غرب و امریکا مشکلی نیست. (497012)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۰۲:۲۷
به نام حق

خودشون دارن مي گن امنيت نيست نيمه شبا ، اونوقت تو اينجا چي مي گي ؟

فكر كردي فقط خودت رفتي اروپا و آمريكا ؟

پسر خوب ، گذشت اون دوراني كه وقتي يكي پاشو از شهرش مي زاشت بيرون و مثلا مي رفت مشهد ، مي شد مشدي !!!

الان خيلي از مردم خيلي جاهارو ديدن ...

پس الكي دروغ بزرگ نگو كه مردم باورشون نميشه

توي تهران​، ساعت 11 -12 شب امنيت نيست ؟ اونوقت توي خيابوناي لس آنجلس هست ؟

زنده باد مردان حق (497090)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۳:۰۸:۵۹
نمونش تجاوز معلم مدرسه به 180 دختر دانش آموز در آمریکا
نمونش از هر 3 زن آمریکایی یکی مورد رفتارهای خشن جنسی قرار گرفته
نمونش استفاده ابزاری از زنان و برده داری جنسی که کاملا در کشورهای دوستت آزاده
نمونش آمار بالای فرزندان نامشروع و حاملگی پیش از ازدواج در آمریکا و اروپاست
بازم می خواهی بگم
داداش اصلا یه دلیل عقلیه جایی که اعتقادی وجود نداره رفتارهای غیر دینی و لائیک موج میزنه عقل کل (497314)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۳:۴۷:۵۰
خودتون هم میگین چند سال قبل!!! الان خیلی خوش خیالی است که فکر کنیم می تونیم با خانواده تا صبح در پارک بمانیم . امنیت اصلا نیست و دست کمی از آمریکا ندارد. (497021)
 
Mohammad Rezaee
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۳:۵۱:۳۰
حضرت عباسیش ۱۲ ساله تو اینجا هستم مدرک لیسانس و فوق لیسانس رو همینجا گرفتم و در حال سپری کردن دوره دکترا هستم و بغیر از اون جند روز آشوب این چیزها رو که جناب نویسنده فرمودند ندیدیم٬ بله در اینجا محله هائی هست که با تاریک شدن هوا درصد نا امنی بالا میره اما خدائیش این موضوع در همه جای دنیا وجود نداره؟ آمریکا٬ مکزیک٫ ژاپن وایران٬ محله به کنار در پعضی شهرهای مرزی خودمون درگیری کم داریم؟ خبر شهادت افراد ارتش و سپاه و پلیس و مردم بیگناه نداریم که دزدی را مطرح میکنید؟ این یک مسئله جهانی هست که ربطی به کشور خاصی نداره٬ اگر میخواهید درصد ناامنی را در جائی بسنجید باید به آمارهای جهانی که با دیگر جاها مقایسه شده رجوع کنید نه حرف دوست وهمسایه٬ با تشکر برای انتشار (497028)
 
س. م
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۳۲:۵۰
دوست عزیز

طبیعی است که هر کسی محل امنی را برای زندگی خود انتخاب می کند.
ما در اینجا در مقیاس کشوری صحبت می کنیم.
اگر شما در خوابگاه دانشجویی زندگی می کنید و یا با اتومبیل شخصی رفت و آمد می کنید و یا محل زندگی شما به محل تحصیل نزدیک است و یا در مناطقی با امنیت بالا زندگی می کنید، مسئله فرق می کند.

از شما که در انگلیس هستید، چند سوال دارم.

1- آیا می توانید شبها به پارک بروید؟
2- آیا می توانید شبها به تنهایی (و یا با خانواده) در خیابان قدم بزنید. (بجز خیابانهای مراکز توریستی و خوشگذرانی شبانه)
3- آیا در برجهای بلند ساکن هستید؟
4- حتما در باره شیوع Knife crimes و Stop and search توسط پلیس شنیده اید. می دانید یک اقلیت (بخصوص سیاهپوست) در طول سال چندین بار توسط پلیس تفتیش می شوند؟
5- آیا تاکنون در شهری که مردم آن کاملا یک دست هستند برای مدت طولانی ساکن شده اید تا فشار اجتماعی را بشخصه احساس کنید؟ (497112)
 
Mohammad Rezaee
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۶:۳۸:۱۱
جوابها:
۱ بله که میتوانم٬ ۱۰۰ بار برای ورزش رقته و میروم

۲ تنها و با خانواده شب و نیمه شب٬ پیاده و سواره الان هم سر و مر گنده در خدمتم

۳ نه والا تو یک Small flat

۴ عزیزم Stop & Search واسه کسائی بده که ریگی به کفش دارند و الا آن را که حساب پاک است .... در ضمن ما هم مثل شما فقط شنیده ائیم ولی در طول ۱۲ سال ندیده ایم

۵ بله در Polperro, Cornwall که ۹۹.۹٪ انگلیسی سفید پوست هستند و از ایران و Persia و تاریخمان به نیکی و ادب یاد میکنند

راستی میشه بنده از شما فقط بپرسم در خیلی از شهرهای مرزی ایران شما شبها تو پارک تشریف میبرید Picnic با خانواده؟٬ البته اگر به نظر شما همه ایران زعفرانیه و تجریش و جردن نیست (497157)
 
سعید معصومی (نویسنده مقاله)
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۸:۰۴:۲۰
جناب رضایی

از جوابهایی که داده اید، بر می آید که خیلی آشنا با اوضاع نیستید. آیا واقعا \"شبها\" می توانید به پارک بروید؟ آیا می توانید نام پارک مورد نظر را اعلام کنید.

بنظر می آید شما مفهوم Stop and search را متوجه نشده اید. توجه شما به ویدئوی جنجالی مصاحبه BBC با یک شهروند سیاهپوست انگلیسی در رابطه با حوادث اخیر جلب می کنم.
www.tabnak.ir/files/fa/news/1390/5/22/105794_797.fl

اینکه می گویید در یک Small flat زندگی می کنید انگار زندگی در برجهای مرتفع (مانند ایران) نوعی اشرافیت است. برعکس در انگلیس زندگی در برجهای بلند نوعی کسر شان است. در این برجها گروههای خرابکار بوجود می آیند.

آیا خود به مدت طولانی در شهرهای Polperro, Cornwal زندگی کرده اید و یا آنکه فقط مسافرت چند روزه به آنجا داشته اید.

شما به تمام ایران سفر کنید. شبها پارکها مملو از جمعیت است. فرقی هم بین تهران و مشهد و بقیه شهرها نیست. (497217)
 
Mohammad Rezaee
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۲:۰۲:۰۶
آقای معصومی

نوشتن به فارسی برایم سخت است چون Keyboard من کاملأ انگلیسی ولی برای پاسخ به شما وتنویر افکار خوانندگان و دست اندرکاران محترم سایت الف به عرض میرسونم که بنده به پارکهای مختلفی در غرب لندن برای ورزش رفته ام که بعضی آنها عبارتند از: Gunnersbury Park (W5), Richmond Park (TW10), Wormwood Scrubs Park (W3)

دوست گرامی در مورد Stop & Search که همراه با یک لینک تصویری برایم نوشتید٫ به عرض برسانم که هیچکس ۱۰۰٪ محق نیست٫ همانطور که ممکن است پلیس انگلیس در بعضی جاها تبعیض قائل شود و یامرتکب ظلم شود ولی آیا این انصاف است به خاطر چند اشتباه کل طرح Stop & Search را که در اصل به معنای بازرسی بدنی هر شخصی که مظنون به حمل سلاح سرد است را زیر سوال برد؟

مگر در همین ایران خودمان ایست و بازرسی نداریم؟ مگر پلیس ایران اشتباه ندارد؟ پس ۱۲۰۰ نیروی اخراجی و خطاکار از پلیس ایران به فرموده فرمانده محترم نیروی انتظامی از برای چیست؟ ولی آیا این جمع کوچک مرا محق میکند که تمام تشکیلات پلیس ایران را زیر سوال ببرم؟ مسلمأ جواب هر دو سوال منفی است٫ درست که آشوبهای لندن حاصل بعضی کمبودها اجتماعی٫ مالی و احساسی قشر نوجوان و جوان جامعه است ولی هرگز رنگ و لعاب سیاسی و ضد دولتی را که شما سعی کردید در مقاله اتان به آن نسبت دهید ندارد٫ چاره کارما سیاه نمایی دیگران نیست برادر

دوست عزیز در ماکو که در ذیل نظرتان آمده بنده هرگز قصد جسارتی به شما و بسیار دیگر از هموطنان غیور مرزنشین نداشتم٫ فقط اشاره ای کردم که در همه جا سرزمین گل و بلبل نیست و در همین ایران هم این مسائل به درجات مختلف وجود دارد چه خوشمان آید چه نیاید

پاینده باشید (497368)
 
بیژن حیدری
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۱:۰۹:۳۱
جناب آقای رضائی عزیز ،
یکبار 3 شب و به دلیل عدم همکاری گمرک عراق و به همراه خانواده در مرز خسروی ماندم. یکبار هم به همین دلیل یک شب در مهران. آن مدت نه از نیروی انتظامی خبری بود و نه ارتش و نه سپاه. در امنیت کامل هر چهار شب را پشت سر گذاشتیم و هیچ اتفاقی هم نیافتاد.
به دلیل شغل ام نوار مرزی زیاد می روم. پیرانشهر و سردشت زیاد رفته ام . بانه که اکثر ایرانی ها میروند. مریوان و باشماق که بماند. مرز پرویز خان و خسروی هم جای خود دارد. هیچ وقت نه برای خودم و نه برای همراهانم اتفاقی به خاطر عدم امنیت نیافتاده است و همیشه هم با خیالی آسوده کارهایمان را انجام داده ایم و برگشته ایم. لازم به یاد آوری است که شغل ام نظامی نیست. بلکه کارمند بخش خصوصی و شاغل وزارت نیرو هستم.
خواهش من از شما این است که در خانه خود ننشینید و از آن سوی دنیا و با تخیلات سخن نگوئید. آیا واقعا مرزهای ایران نا امن هستند؟ شما نا امنی را در چه می دانید؟ آیا میدانید جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر در مرزهای جنوب غربی تا شمال غربی زندگی می کنند؟ آیا اگر این جمعیت عظیم فاقد امنیت بودند همینطور دست روی دست می گذاشتند و تحمل می کردند؟ حال به جمعیت سایر مرزها اشاره ای نمی کنم. اما واقعا اگر اینگونه است که شما می گوئید چرا هیچ وقت ما آنرا لمس نکرده ایم؟
دوست عزیز در ایران مشکلات زیاد است ولی نعمت بزرگ امنیت چیزی است که به لطف تمامی نیروهای امنیتی عزیز و از جان گذشته همه ما ایرانیان از آن برخورداریم و قدر آنرا نیز می دانیم. (497348)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۱۵:۰۹:۰۴
من د رمرکز شهر زنگی می کنم. گاهی مجبور می شوم ساعت 12 شب 100 متری را در خیابان فرعی پیاده برم. و همیشه نگران حمله دزدان هستم.

میگویید من آدم ترسویی هستم؟

ولی قویترین مرد جهان که ترسو نبود!

شاید امنیت نسبی حاکم باشد ولی

احساس امنیت وجود ندارد. (497703)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۳:۰۶:۰۸
دوست عزیز من در شهرمرزی ماکو هستم احساس امنیت ما در اینجا از دورانی که دانشجوی دانشگاه تهران بودم بیشتر است جلوی کوی دانشگاه ساعت 10 شب بابارو زورگیری کردن چرا میگی امنیت شهر مزری مردم اینجا مومنتر و با مرام تر هستن (497312)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۲:۴۶:۲۶
من خیلی کنجکاو شدم بدانم که چرا نویسنده محترم با وجود این چنین شرایط خطرناکی حاضر شده است که در انگلیس زندگی کند؟
در نابرابری و بی عدالتی در همه جای دنیا شکی نیست. برخی از شهرهای آمریکا مانند نیواورلئان با مردمی فقیر از ناامن ترین شهرهای دنیا هم ناامن تر هستند. جالب این است که این شهر در منطقه ای نفت خیز هم واقع شده است. در نزدیکی کاخ سفید محله فقیر وجود دارد که آدم را به یاد حلبی آبادهای جهان سوم می اندازد و ...
اما آیا وجود بی عدالتی در جایی دیگر توجیهی برای بی عدالتی در جای دیگر است؟ (497380)
 
ارسطو ادریس
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۹:۵۰:۲۱
به نظر من هم پليس ايران مي بايد با شورشيان برخورد مي كرد هم دولت انگليس

فكر مي كنم تنها تنفاوت در اينه وقتي ايران شلوغ شد غربيها مي گفتند سركوب نكنيد ، شوروشي نگيد اما خودشون هم سركوب مي كنند هم شوروشي مي گويند

حالا فرض كنيد اين شورشي هاي انگليسي به دنبال تغيير نوع حكومت انگليسهم بودند

مي ديديد كه با چه حساسيتي با اونها برخورد مي شد (497445)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۰۹:۳۴:۲۳
قابل توجه مسئوليني که بودجه براي سينما تصويب مي کنن تا مردم را از پارکها به سينما بکشن

تاريکخانه سينما براي فرهنگي ديگه است و بايد مردم رو در همين پارکها نگه داشت

بودجه سينما رو اختصاص بدين به توسعه بلوارهاي سبز براي شب نشيني هاي امن ايراني (496859)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۳:۱۶:۵۸
\"تاريکخانه سينما براي فرهنگي ديگه است\"
واقعا منحرفید! (497383)
 
علي
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۰۹:۳۶:۰۷
در غرب مردم مرفه نيز اميد و معنا رو از دست دادن

نوبت معنويت و دين است که اين خلا را پر کنه

جوانان با غيرت ايراني بايد توحيد محمدي و عرفان علوي رو به جهان عرضه کنن

ترديد نکنين که خريدار داره (496861)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۲:۲۳:۳۶
این مطلب کجاش منفی داره ؟ (496957)
 
یرانی
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۶:۴۳:۵۹
اون جایی که گفته جوان با غیرت (497174)
 
هومن
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۷:۲۵:۳۳
می تونید برای امید و معنا ...از الگوی ایران در 30 سال گذشته برای انان استفاده کنید ؟ ایا ما مردم ایران امروز امید و معنا داریم ؟ اگر نداریم ماهم باید نوبت را به دین بدهیم ؟چرا همه موارد را سیاسی می کنید و انهم برداشتهایی که درست در نمی اید . (497411)
 
محمدحسين
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۰۹:۴۲:۰۵
انگليس(روباه پير) ببيند با مردم خود چه كرده است كه اينچنين در آشوب غوطه ور شده است كاش ما هم رسانه اي قوي وپربيننده همچون بي بي سي داشتيم كه همه ي دنيا از خشونت پليس انگليس بر عليه مردم آزرده خاطر آگاه مي شدندومي فهميدند كه دولت انگليس،دروغگو ترين دولت (البته بعد از آمريكا)مي باشد. پس ننگت باد انگليس خائن به بشريت (496863)
 
ساكن ايران عزيز
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۰:۵۳:۵۳
آقاي معصومي عزيز، از خواندن گزارش شما خيلي اندوهناك شدم و وقتي تصور كردم ساعت 7 شب چه بلاهايي ممكنه سرتون بياد بر خودم لرزيدم، صبر پيشه كنيد، خوب مومن چه اصراريه تو بلاد كفر بموني و غر بزني و مقاله بنويسي، برگرد پيش خودمون، ما كه شبهاي تابستون ميريم پارك كيف مي كنيم

اون دوستاي دانشجو هم اگه ميتونستند
دانشگاه تهران و اميركبير قبول بشوند كه اينقدر زجر و ترس تجربه نمي كردند، قصد ورود به زندگي خصوصي شما رو نداشتم اما وقتي مي بينم چه راحت از قول ميليونها نفر صحبت مي كني چاره اي نديدم.

برگرد، زود دير ميشه ها (496888)
 
ساكن ايران عزيز
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۸:۳۲:۵۶
سلام

دوستاني كه منفي زدند، اگه حوصله دارند بگن كه با چي مخالفند:
با معصومي عزيز، با اندوهناك، با 7 شب ، با لرزيدن، با پارك، با دانشجوها، با نظر، كلا با همه خلق الله (به قول استوارت ميل با استبداد اكثريت ! )
شاد باشيد، سخته ولي ممكنه (497421)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۰:۵۴:۰۵
فكر نكنيد مملكت خودمان وضع خوبي از اين نظر دارد. شما دريافتي حاصل از صادرات نفت را كه ساليانه به حدود 90 ميليارد دلار بالغ مي شود را از اقتصاد ايران منها كنيد. بعد خواهيد ديد كه اگر اين درآمد هنگفت نفتي نبود دولت حتي قادر به پرداخت حقوق ماهيانه كارمندان خودش هم نبود چه رسد كه بتواند سرمايه گذاري عمراني هم انجام بدهد. دولتها در ايران قادر نيستند يك روز فقط يك روز بدون دلارهاي نفتي اوضاع اقتصادي و اجتماعي كشور را مديريت كنند. به عنوان مثال ما در كشور خود ساليانه حدود 70 ميليارد دلار واردات و فقط 20 ميليارد دلار صادرات داريم. كسري مزبور فقط با درآمد نفت جبران مي شود.
در صورتيكه اقتصادهايي مثل انگليس همانگونه كه در اين نوشته آمده است تنها با پول ماليات تامين مالي مي شوند و نه ثروت باد آورده اي مثل نفت. (496889)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۴:۰۵:۰۲
همین دولت انگلیس هم اقتصادش بسیار ما فوق تصور شما وابسته به نفت است؛ هم تولید و استخراج و هم مصرف.

1- بورس نفت و مالیاتی که دولت از تبادلهای نفتی در این بورس به دست می آورد.
2-مالیات سنگین بر فرآورده های نفتی؛ حدود 70% قیمت فروش بنزین در جایگاهها مالیاتی است که به جیب دولت می رود.
3-حتی محصولات مصرفی رایج مانند خوراک و پوشاک، در هم تولیدش و هم در توزیعش و هم در مرحله خرید توسط مصرف کننده ی نهایی، ثروت ناشی از جریان نفت در اقتصاد نقض تعیین کننده ای را دارد.

کل اقتصاد جهانی به تولید نفت و دست به دست شدن فرآورده های آن وابسته است.

قیمت پایین نفت درآمدهای مستقیم را از مصرف آن کاهش می دهد و قیمت بالای آن هم ممکن است ورای قدرت هضم بازار مصرف باشد اما حالت مطلوب برای اقتصاد کشورهای \"توسعه یافته\" بالاتر بودن قیمت آن، تا حد قدرت هضم بازار مصرف است. اما این مهم است که فهم شود به ازای هر دلار افزایش قیمت نفت، چندین دلار عاید هم صاحبان سرمایه و هم دولتها در کشورهای \"توسعه یافته\" می شود.

بنابراین درست است که مثلا دولت انگلیس بیشتر از مالیات اداره میشود ولی همین مالیات بسیار به جریان نفت در اقتصادشان وابسته است و در صورت کاهش تولید نفت به هر دلیلی، نه درصدی از درآمد دولت، بلکه بخش اصلی درآمد دولتشان آسیب می بیند و بسیاری از خدمات اجتماعی و بخش های دولتی بی بودجه می مانند.

و البته خود درآمد نفت کشورهای تولید کننده هم به پویایی اقتصاد جهانی وابسته است.

غرض این که این اشتباه محض است که تصور شود فقط کشورهای تولید کننده نفت به صورت حیاتی به آن وابسته اند و کشورهای \"توسعه یافته\" تنها به صورت جزئی به تولید نفت وابسته اند. (497037)
 
هومن
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۷:۲۸:۳۱
دوستانی که با کشورهای غربی مشکل دارند از هر مطلبی استفاده می کنند برای اثبات نظرشان .ایا در امد نفت برای ماست یا انان که نفت ندارند ؟ (497412)
 
ارسطو ادریس
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۹:۵۴:۰۳
قابل توجه شما اينكه درآمد نفتي انها از كشور ما ببيشتره

اگر ما 3 ميليون صادرات نفت داشته باشيم ضرب در قيمت نفت كنيد مي شه درآمد روزانه

آنها 100 در 100 ماليات رو نفت مي بندند و واردات نفتشون هم از صادرات ما بيشتر پس تو همين يك قلم بيشتر از ما درآمد نفتي دارند

تازه نفت كه گرون بشه اونها هم جنساشون رو گرون مي كنند و دوباره به ما مي فروشند و واردات ما بالا مي ره

پس نفت گرون اونقدر هم در ايران تحول ايجاد نمي كنه (497447)
 
سعید معصومی (نویسنده مقاله)
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۴:۴۳:۱۷
با تشکر از دوست عزیز

پول نفت ایران باعث بدنامی شده است. شاید باور نکنید، سود شرکت بیمه لویدز انگلیس از درآمد نفت ایران بیشتر است. فقط صنعت الکترونیک کره جنوبی چندین برابر درآمد نفت ایران دارد.

درآمد اصلی کشور انگلیس از خارج از مرزهاست. مثلا یکی از مستعمرات جدید کشور انگلیس، امارات است. انگلیس با اعزام 100 هزار نفر از اتباع خود، امارات را از کشوری کویری تبدیل به قطب اقتصادی خاورمیانه کرد. مسلما درامد خوبی هم از این راه نصیبش شد.

این یک اصل پذیرفته اقتصادی است. تا تولید داخلی نباشد، دریافت مالیات معنی ندارد. صنعت داخلی انگلیس سالهاست مرده است. تقریبا تمامی شرکتهای بزرگ انگلیس یه خارجیها فروخته شده اند. از آن جمله می توان به رولزرویس، کادبوری و روور اشاره کرد. (497070)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۲:۰۱:۱۲
نمي دانم چرا بعضي ها قبول ندارندايران کشور امنی است .دزديها ويا بعضي ازجنايت هايي هم كه دركشوررخ مي دهد طبيعي است جاني وخائن ودزد درهمه جاي دنيا وجوددارد.مسئله اصلي اينجاست كه تفاوت بين ايران وديگركشورهاي زمين تا آسمان است آنجا واقعا وحشتناك است مخصوصا براي آسيايي ها ورنگين پوستان .شيفتگان متوهم فرهنگ غرب و منفي دهندگان بايدخودشان بروندوبا چشم خودشان ببينندتا باورشان شود،گرچه به خاطر لجاجت باز هم حرف خودشان را مي زنند. (496907)
 
cia 30
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۲:۰۷:۳۳
بله دزدی و قتل و تجاوز و ... همه جای دنیا طبیعیه ولی دستگیر نکردن و محاکمه نکردن و بعد از چند سال آزاد شدن و از پلیس و قانون نترسیدن و ... غیر طبیعیه
اونجا وضعیت برای آسیاییها و آفریقاییها مشکله اینجا برای افغانیها شما اگه به یه کشور دیگه برید و کار مفیدی بلد نباشید و فقط سربار اون جامعه باشید معلومه که مردم با شما برخورد خوبی نخواهند داشت (496944)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۱۸:۰۲
اول اینکه شما از کجا فهمیدی مردمیکه تو انگلیس اعتراض کردند بی خاصیتند دوم اینکه مردم برخورد خوبی نداشتند یا افسران پلیس با سگ هایشان (497106)
 
cia 30
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۹:۱۰:۴۴
چون کسی که کاری بلده سر کاره کسی که سر کاره درآمد داره کسی که درآمد داره احتیاجی به غارت فروشگاهها نداره (497241)
 
محمدرضا م
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۱:۴۸:۲۵
با توضیحات شما پس مقصر اصلی معلوم شد: فقیران و بینوایان جامعه (497361)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۴:۰۲:۲۰
آقای فدایی ولایت! به عنوان کسی که مدت ها در غرب بودم باید بگویم که اگر مقوله امنیت را درست تعریف و طبقه بندی کنیم به نسبت بعضی از کشور ها ایران کشوری امن است. اما تو یا دوست نادانی و یا دشمنی پنهان که بی دلیل از مقام ولایت مایه می گذاری. بحث مربوط به امنیت در ایران یا خارج از ایران چه ربطی به ولایت دارد؟ یعنی هر کس به اشتباه یا به درستی بحث کمبود امنیت در ایران را عنوان کند ضد ولایت است؟ کسی که از عقلانیت بی بهره باشد به ولایت نیز ضربه می زند. (497036)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۴:۱۶:۱۵
کلا با حرف ناشناس موافقم ولی خوبه بگم که این موضوع هم که هر کی از راه می رسه می گه من قبلا فلان جا بودم و بیثار جا بودم هم دیگه خیلی کلیشه ای شده (497046)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۴۷:۳۲
الان اومدی ایران ؟؟!! (497117)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۵۱:۰۴
من نمی دونم که به افراد چه ارتباطی داره که من ایران هستم یا آمریکا؟
نظرو ببین اگر نظر داری نظر بده اگر نه که خیلی ببخشید به شما چه ارتباطی داره که من ایران هستم یا امریکا! (497119)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۶:۰۹:۱۴
خواهش می کنم عزیز. خواستیم ببینیم تو سرزمین جنایت و فساد هستی یا نه. همین.

کلاً من عاشق این moderator 19 هم.خسته نباشی.فکر نمی کردن منتشر کنی. (497137)
 
محمدرضا م
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۱:۵۰:۱۱
پاچه خواری ممنوع! (497362)
 
هومن
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۷:۳۳:۳۵
مقالات کسانی که می گویند امنیت کشورهای پیشرفته از ایران کمتر است چی ؟کلیشه ای نشده ؟ (497414)
 
هومن
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۷:۳۰:۳۸
حتما منظورتان شیفتگان غرب است که در ایران زندگی می کنند !!و دوستانی که در کشورهای غربی درس می خوانند عجیب است که چرا رفته اند انجا ؟مگر بلاد کفر هم چیزی مثبت دارد ؟ (497413)
 
fereydoon
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۲:۰۲:۴۷
البته هر سیستمی مشکلات خود را دارد واگر توجه کنیم که جنگ بین الملل دوم چه بلائی سیر اروپا اورد و انها با همین سیستم توانستند به رشد 400برابری برسند و روسیه با انهمه امکانات (نفت معادن و سرزمین پهناور) بعلت بوروکراسی واماند.. انوقت باید سرمایه داری غربی را تحسین کرد یا روبرت مرداخ مگر از این ثروت چی گیرش میاید که دولتمردان ما گیرشان نمیاید ماشین اخرین مدل و چلوکباب و ...درثانی این شورشیان به مغازههای غذا فروشی که حمله نکرده اند به لوازم صوتی حمله کرده اند .انشاالله که سیستم بی نقصی پیدا خواهد شد تا حالا که به سیستم بی نقص میگفتند ناکجا اباد. (496921)
 
reg889164
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۲:۰۶:۱۳
سلام آقای معصومی
حرفهایی که نوشته اید با آنچه از جامعه انگلیس در تلویزیون همین ایران دیده ایم چندان مطابقت ندارد.
بالاخره اگر آنجا اینقدر بی عدالتی و ناامنی است، چرا یکی از مهمترین مقاصد چهانگردی است و چرا این همه سرمایه جذب می کند؟
ان اچ اس که قویترین سیستم درمانی دنیاست مال آنهاست...
خلاصه اینکه حرفهایتان شواهدی که از دور می بینیم جور در نمی آید اگر ممکن است به عنوان مهمان ویژه الف بیاییدو به سوالات و ابهامات بینندگان اینترنت پاسخ دهید (496942)
 
سعید معصومی (نویسنده مقاله)
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۴:۲۹:۵۴
با تشکر از شما دوست عزیز

کشور بریتانیا هنوز هم مستعمرات زیادی در دنیا دارد. تقریبا تمام آفریقا هنوز هم در تحت سیطره مدیریت کشور انگلیس است. هنوز هم فرماندار کشورهای کانادا و استرالیا توسط ملکه انگلیس تعیین می شود. یکی از مستعمرات جدید انگلیس همین کشور امارات است.

صنعت داخلی انگلیس تقریبا مرده است. ولی در عوض ثروت زیادی از کشورهای دنیا به این کشور می رسد. نتیجتا می بایستی بتواند قابلیت جذب اتباع کشورهای تحت قیمومیت خود را داشته باشد.

وجود نظام چند ملیتی در انگلیس فقط بخاطر حفظ مستعمرات خارجی این کشور است. نوع ترکیب جمعیتی کشور هم طوری است که اجازه نفوذ خارجیان به همه نقاط کشور را نمی دهد.

فقط چند شهر انگلیس از جمله لندن، منچستر و بیرمنگام امکان جذب خارجیان را دارند. وگرنه اکثر شهرهای انگلیس یکدست انگلیسی هستند.

در ضمن شما فریب جزایر ایزوله شده برای تفریح توریستی در لندن و یا برایتون را نخورید. عربهای پولدار شبها را در کازینوهای نایت بریج و اجور سر می کنند. مناطق توریستی با هزاران دوربین امنیتی و پلیس حفاظت می شوند. شما می توانید در هر موقع از روز و شب در این مناطق رفت و آمد کنید.

ولی وقتی در این کشور زندگی می کنید، آنگاه چهره متفاوتی از امنیت را خواهید دید. ما در اینجا با پای لنگ امنیت ساخته ایم.

در مورد سیستم درمانی هم باید گفت این سیستم هم تحت تاثیر بحران اقتصادی کارآیی خود را از دست داده است. اگر مایل باشد در این زمینه هم می توانیم بحث کنیم. (497057)
 
هومن
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۷:۴۰:۰۵
اقای معصومی این ادعاها به نظر من درست نیست .شما می گویید اینها ثروت مستعمرات خودشان را به داخل کشور می اورند !!ایا منابع ازاد هم این را تایید می کنند ؟شما می گویید صنعت انها مرده !و این در حالی است که کشور ما الان فقط در امد نفتی دارد !!!و مشکلات ما را هم می بینید . شما برای تحصیل انجا رفته اید !!و لی چرا در ایران نمانده اید ؟در این صورت باید ما بسیار بهتر باشیم . (497416)
 
شاپور
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۳:۲۱:۱۹
حاکمان انگلیس چاهی را که برای کشورهای جهان سومی کنده بودند خودشان افتادند همین ارزال و اوباش که در ایران اموال مردم را به اتش میکشیدند دولتمداران انگلیس از اینها حمایت میکردند ولی ما ایرانیان حاضریم به فقرای انگلیس مثل سومالی کمک کنیم تا اغتشاتات و اعتراضات تمام شود (497007)
 
سید ابراهیم علوی
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۰۸:۳۱
آنچه که فروپاشی پیش بینی شده ی نظام طبقاتی و سود محور سرمایه داری را به تعویق انداخت ، مکانیزم استعماربود . تاریخ غرب و شکل گیری مکتب مادی لیبرال سرمایه داری نشان میدهد پیدایش سرمایه داری با شروع استعمارگری تقریباً همزمان بوده است ، گویا لیبرال سرمایه داری بدون استعمار قادر به ادامه ی حیات نیست . به هرحال سقوط حکّام مستبد و
کـــمپرادورعرب را باید پایان دوران استعمـــار نو و شکست طرح خاورمیانه ی بزرگ آمریکا را ، سقط جنین استمعار فرانو و آغاز فروپاشی نظام سلطه ارزیابی کرد . اگر چه موج بیداری اسلامی تازه در
مراحل اولیه خود بوده و فراز و نشیبها و کش وقوسهای زیادی پیش روی خواهد داشت ، اما اگر هم اثرات آن در کوتاه مدت ، فقط محدود به بیداری و همگرایی ملتها مسلمان منطقه در صیانت از سرمایه های ملی خود باشد ، تبعات آن برای غربی که هنوز نتوانسته خود را از زیر آوارمخرب بحران اقتصادی سال 2008 رها سازد ، بسیار شکننده خواهد بود و می تواند سبب تشدید بحران اقتصادی اخیر و به تبع آن
شدت گرفتن اعتراضات مردمی و بروز بحرانهای وسیع اجتماعی و سیاسی شود. (497100)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۲۴:۰۷
در متن گفته شده
یکی از دوستان دانشجو می گفت بطور متوسط در سه سال دوره دانشگاهی، هشت بار ماشینمان توسط گروههای جوان دزدیده می شود

پيش خودم فكر كردم اين دانشجو چه درآمدخوبي داره كه با درامد دانشجويي هر سال ميتونه سه تا ماشين بخره! (497110)
 
سعید معصومی (نویسنده مقاله)
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۵:۵۳:۰۷
با تشکر از نکته ای که به آن اشاره کردید.

بیمه اتومبیل در انگلیس اجباری است. در صورت سرقت ماشین، بیمه بخشی از هزینه را پرداخت میکند.

ضمنا جالب است بدانید، در شهرهای با امنیت کم، داشتن اتومبیل از واجبات است. زیر بصورت یک وسیله حفاظتی خوب می تواند افراد را در شهرهای نامن جابجا کند. در غیر اینصورت باید به تنهایی و در تاریکی شب در ایستگاه اتوبوس معطل بمانند.

نکته دیگر فرق اساسی داشتن اتومبیل در ایران و اینجاست. در ایران خرید اتومبیل گران ولی مصرف آن ارزان است. ولی در اینجا خرید اتومبیل ارزان ولی مصرف آن گران است. داشجویان در اینجا گاهی از اتومبیلهای 200 پوندی (380 هزارتومان!) استفاده می کنند.

نکته آخر آنکه هزینه حمل و نقل عمومی در انگلیس بسیار بالاست. مثلا قیمت بلیط یک مسیر اتوبوس در لندن به پول ایران حدودا پنج هزار تومان است. در بسیاری از مواقع داشتن اتومبیل مقرون به صرفه تر است. (497123)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۶:۵۹:۰۶
به نام حق

دقيقا كي و كجا همچين مطلبي نوشته شد ؟ كه 3 تا ماشين توي هر سال ؟

نخون عزيزم ، مي خوني نظر نده ، نظر مي ده درست بده

زنده باد مردان حق (497189)
 
فرزاد
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۳:۳۰:۲۴
بابا این عکسی که گذاشتی از مردان راه حق نبوده . اون بابا هم مثل منو یک کلی از آدم های این مملکت چپ میزده . بابا این چه خدا رو قبول نداشته . بچه هاش توی تهران هم گفتن که پدرشون به خدا ایمان نداشته . برادر ارزشی به جون فیدل کاسترو و هوگو چاوز توی امریکای جنوبی هیچ کس زیاد به خدا کاری نداره....... اون عکس رو بردار تا باعث انبصاط خاطر دوستان نباشی....حالا ببینا (497322)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۰:۴۱:۴۳
به نام حق

فرزاد راست میگه!

زنده باد مردمان حق (497337)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۱۸:۰۲:۱۷
در مشهد زندگی میکنم از خانه تا محل کارم پیاده ده دقیقه راه است اما ماشین می برم وپانزده دقیقه توی ترافیک می مانم چون در مسیر خانه ام تا الان چندین بار زور گیری شده سه بار هم در منزلم ماشینم را خالی کرده اند یک بار هم ماشین بچه ام را جارو کرده اند همان انگلیس باشیم که بهتر است هر بیست سال یک بار آشوب میشود! (497215)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۰:۴۵:۴۲
تحلیلی که شواهدش تقی و نقی و پسر خاله و ... باشه که دیگه بهتر از این درنمیاد که بگه \"فقط رابرت مرداک بشخصه مالک 44 درصد رسانه های جهان است\" واقعا یا معنی درصد رو نمیدونی چیه یا اینکه ... (497266)
 
سعید معصومی (نویسنده مقاله)
۱۳۹۰-۰۵-۲۳ ۰۰:۰۸:۰۳
دوست عزیز

میزان 44 درصدی مالکیت رابرت مرداک بر رسانه های جهان در تمام دنیا مشهور است. از او به عنوان امپراطور رسانه ای جهان یاد می کنند.

این مطلب را بنده در یک سمینار تحقیقاتی در مورد رسانه های جهان از یکی از اساتید رسانه در انگلیس بشخصه شنیدم.

به شما حق می دهم که باور نکنید. زیرا واقعیتی باور نکردنی است. خود من هم اول که شنیدم باورم نشد. (497329)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۲:۰۵:۳۹
دوست عزیز این مطلب رو درباره امن ترین شهر دنیا بخون. می دونم که منتشر نمی کنی اما حداقل یکبار خوندنش می ارزه:


مسافر کناری مدام خودش را رویم می اندازد، دستش را در جیبش می کند و در می آورد، من به شیشه چسبیده ام اما هر قدر جمع تر می شوم او گشادتر می شود. موقع پیاده شدن تمام عضلات بدنم از بس منقبض مانده اند درد می کنند... (تقصیر خودم بود باید جلو می نشستم.)
مسافر صندلی پشت زانوهایش را در ستون فقراتم فرو می کند، یادم هست موقع سوار شدن قد چندانی هم نداشت، باید با یک چیزی محکم بکوبم توی سرش، چیزی دم دستم نیست احتمالاً فکر کرده خوشم آمده که حالا دستش را از کنار صندلی به سمت من می آورد... (تقصیر خودم بود باید با اتوبوس می آمدم.)
اتوبوس پر است ایستاده ام و دستم روی میله هاست، اتوبوس زیاد هم شلوغ نیست و چشمان او هم نابینا به نظر نمی رسد ولی دستش را درست در 10 سانت از 100 سانت میله ای که من دستم را گذاشته ام می گذارد. با خودم می گویم ”چه تصادفی” و دستم را جابه جا می کنم اما تصادف مدام در طول میله اتفاق می افتد... (تقصیر خودم است باید این دو قدم راه را پیاده می آمدم.)
پیاده رو آنقدر ها هم باریک نیست اما دوست دارد از منتها علیه سمت من عبور کند، به اندازه 8 نفر کنارش جا هست ولی با هم برخورد خواهیم کرد. کسی که باید جایش عوض کند، بایستد، جا خالی بدهد، راه بدهد و من هستم...(تقصیر خودم است باید با آژانس می آمدم.)
راننده آژانس مدام از آینه نگام می کند و لبخند می زند. سرم را باید تا انتهای مسیر به زاویه 180 درجه به سمت شیشه بگیرم. مدام حرف میزند و از توی آینه منتظر جواب است. خودم را به نشنیدن می زنم. موقع پیاده شدن بس که گردنم را چرخانده ام دیگر صاف نمی شود. چشمانش به نظر سالم می آید اما بقیه پول را که می خواهد بدهد به جای اینکه در دستم بگذارد از آرنجم شروع می کند، البته من باید حواسم می بود و دستم را با دستش تنظیم می کردم. (تقصیر خودم است باید با ماشین شخصی می آمدم.)
راننده پشتی تا می بیند خانم هستم دستش را روی بوق می گذارد، راه می دهم. نزدیک شیشه ماشین می ایستد نیشش باز است و دندانهای زردش از لبان سیاهش بیرون زده است. “خانم ماشین لباسشوئی نیست ها”. مسافرهای توی ماشین همه نیششان باز می شود. تا برسم هزار بار هزار تا حرف جدید می شنوم و مدام باید مواظب ماشینهایی که فرمانهایشان را به سمت من می چرخانند باشم. موقع رسیدن خسته هستم، اعصابم به کلی به هم ریخته است.

(تقصیر خودم است زن جماعت را چه به بیرون رفتن!!!) (497294)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۲:۱۳:۲۱
این یک واقعیت مسلم است که فقر زمینه استفاده گروه های تبهکار را در هر محلی از دنیا را مهیا میکند لطفا بجای تحلیلهای آبکی و نقل خاطره دزدی تخریب و ناآمنی را توجیه ننمایید در ضمن همه چیز را با عینک سیاست آنهم از نوع عوامفریبانه اش نگاه نکنیم مردم سوریه هم بنا به تحلیل شما آشوبگرند که متاسفانه خط فکری سایت وزین و بینظیر الف این دو کلمه تعریف جهت رفع سانسور است همین تفکر ضد مردمی را دنبال میکند (497297)
 
فرزاد
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۳:۲۴:۳۱
باز هم مرا سانسور میکنید نگوید نه که کلی مطلب داشتم که شما مرا سانسور کردید . البته گمان کنم باز هم مرا سانسور کنید . مهم نیست من باز هم حرفم را میزنم .
یک نکته که در این تحلیل نیامده و مهم هم است تفاوت ماهوی این اغتشاشات با اعتراضات مردم کل خاور میانه و شمال افریقا است .
جوان لندنی به گفته این گزارش علیه چیزی اشوب کرده که قدرت بدست اوردن ان را ندارد . یک تکنولوژی گران . ولی جوان تونسی و مصری و سوریه و .... برای حق حیات خود اعتراض میکنند . ان جوان لندنی که دست به غارت مغازه ها و بانک ها زده می داند که اگر هم بازداشت شود اولین اقدام پلیس تعین وکیل است برای او . ولی جوان خاور میانه ارزو میکند زیر ماشین و زرهی پلیس له شود ولی بازداشت نشود . جوان لندنی چیزی بیش از حق واقعی خود میخواهد . ولی جوان خاور میانه کمی از حق خود را میخواهد . نشانه هم میدهم در صحنه های مصر و تونس و بحرین و سوریه مردم ،صدمه دیده ها از پلیس را فراری و امان میدهند و تا حد ممکن به تیمار مجروهین میپردازند و لی در لندن خود اشوب گر ها جیب هم را میزنند و برایشان هم مهم نیست که دوربین های خیابانی در حال تصویر برداری هستند . در همین کشورهای اروپای در چند ماه قبل که شورشی رخ داده بود ( همین انگلیس برای شهریه دانشگا ها ) دو جوان لندنی ما بین پلیس و اغشاش گران به عشق بازی پرداختند . و جوان خاور میانه برای عشقش ( وطنش ) باید جان بی مقدارش را بدهد . ولی یک نگاه سر سری هم نشان میدهد که تفاوت است از زمین تا اسمان ما بین ان اغتششاشات و این اعتراضات . تعداد کشته شدگان.........
البته میدانم که حتمن من سانسور میشوم مثل خلیی دفعات گذشته . و همین هم فرق میان جوان خاور میانه و جوانی که در لندن مصاحبه میکند (497316)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۲ ۲۳:۴۶:۱۹
تعداد زیاد مخالفان مقاله جالب آقای معصومی به دلیل اینکه بیننده اینترنت خیلی دلش از این دولت و پلشتی هایش پره... دیگر حوصله شنیدن حرف منطقی را هم نداره.
همینکه نظزر کسی شبیه نظر این دولت باشه باهاش مخالفت می کنه . حالا حرف حساب زده باشه یا چرت و پرت گفته باشه فرقی نمی کنه (497207)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.