توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 114189
توضیحات کلهر درباره ویژه نامه جنجالی "خاتون"
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۰
مشاور سابق رييس‌جمهور با اشاره به مقاله‌اش در مورد درآمدي زيباشناسانه بر لباس ايرانيان در ادوار مختلف تاريخ و ماهيت فرهنگي، پوشش در مجله خاتون؛ضميمه روز شنبه روزنامه ايران، گفت:در آن مقاله من بحث فقهي در مورد حجاب مطرح نكرده‌ام.

مهدي كلهر در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه«من خود به حجاب چادر اعتقاد دارم»،اظهار كرد:بحثي كه من در آن مقاله مطرح كردم، يك بحث تاريخي و زيباشناسانه در مورد لباس و رنگ‌ها بود.

وي با بيان اين‌كه«حجاب زنان ما در دوران قاجار مانند اكنون افغانستان بود و رنگ‌هاي مختلف و حتي روشن در آن به كار برده مي‌شد»ادامه داد:در زمان قاجار بيش از 90 درصد جمعيت كشورمان روستاييان و عشاير بودند كه حجاب آن‌ها نيز مانند حجاب عشايري است كه در موزه‌هاي مردم‌شناسي اكنون به نمايش گذاشته مي‌شود و چادر زنان شهري نيز مانند چادرهاي نماز بود و من در آن مقاله تاكيد كردم كه رنگ مشكي بر اثر دو سفر ناصرالدين شاه به اروپا وارد پوشش زنان ما و در رنگ چادرها منعكس شد.

وي با بيان اين‌كه حجاب از ضروريات اسلام است، گفت: چادري كه مادر من در آن زمان سرش مي‌كرد ،چادر كمري بود شبيه همان چادر ملي كه الان طراحي كردند و من تاكيد مي‌كنم كه بحث من درآن مقاله درباره زيباشناسي لباس و رنگ‌ها بود.

وي با تاكيد دوباره بر اين‌كه«من در آن مقاله بحث فقهي در مورد حجاب نداشتم»خاطرنشان كرد:اين مصاحبه مربوط به دو سال پيش،زمان آقاي اشتهاردي است و قرار بود اين مجله در آن زمان منتشر شود كه به دلايلي انتشار آن به تعويق افتاد و مباحثي كه در آن مقاله مطرح كردم حرف‌هايي بود كه در ديگر جاها گفته بودم و حرف جديدي نبود.

مشاور سابق رييس‌جمهور با بيان اين‌كه« من هنوز مجله خاتون را پس از انتشار آن پيدا نكرده‌ام»گفت:شنيده‌ام كه يكسري مباحث و انتقادهايي در مورد آن مقاله منتشر شده است.به دوستان گفتم كه اين مباحث را جمع‌آوري كنند و بعدا به صورت مشروح به اين مباحث پاسخ خواهم داد.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.