نظر منتشر شده
۳۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 114432
اختلاف درآمدها رو به کاهش است + نمودار
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۳
بخش خبري الف

 
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در جلسه هفته گذشته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ضریب جینی در سالهای اخیر رو به کاهش است. ضریب جینی معیاری است بین صفر و یک که هر چه به صفر نزدیکتر باشد، توزیع درآمد ملی بین دهک های جامعه نابرابری کمتری دارد. در نتیجه کم شدن این ضریب طی زمان، نشان از کاهش نابرابری توزیع درآمد است. البته تفسیر این ضریب با احتیاط انجام می شود و برای آنکه به واقعیت جامعه نزدیک شویم محتاج ارزیابی های دیگری نیز هستیم. ضریب جینی طبق گزارش مذکور طی سالهای 84 تا 90 (دوره دولت نهم و دهم) به شکلی که در نمودار زیر نشان داده شده تغییر کرده است. رقم مربوط به سال 1390 پیش بینی مرکز آمار ایران است: 
 

 
علت کاهش نابرابری در توزیع درآمد می تواند سهام عدالت و مهمتر از آن بیارانه نقدی باشد. (درستی اعمال این روش ها و پایداری آثار جنبی آنها باید جداگانه بررسی شود.)
 
شاخص دیگری که اعتماد به شاخص ضریب جینی را بیشتر می کند، دسترسی خانوارها به وسایل رفاهی زندگی است. هر چه سهم خانوارهایی که از وسایل بادوام زندگی مانند خودرو شخصی یا یخچال بیشتر شود، نشان بالا آمدن سطح متوسط رفاه جامعه است. این، ضرورتا به معنای کاهش نابرابری طبقات اجتماعی نیست ولی علامت مثبتی برای سطح رفاه عمومی تلقی می گردد.
 
 در نمودارهای زیر، درصد خانوارهای روستایی و شهری برخوردار از کالاهای بادوام، رایانه و اینترنت را ملاحظه می کنید:
 

 
 
 

دسترسی خانواده ها در تمامی موارد افزایش یافته است جز در یخچال و فریزر. کاهش دسترسی به یخچال و فریزر با افزایش دسترسی به یخچال فریزر، قابل درک است. البته نرخ رشد دسترسی موضوعی مکمل است که آن هم باید جداگانه بررسی شود.

 




 
میرحاجی
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۴:۲۲:۵۴
بهبود ضريب جيني درسته دلایلی هم که ذکر کردید مسلما تاثیر گذار بوده است اما از ذکر مهم ترین دلیل کاهش فاصله طبقاتي در کشور خودداری کرده اید که این است:
\"فقیر شدن طبقه متوسط جامعه\"
کافی است در مقاله ای دیگر بدون حب و بغض و راستاحسینی بررسی کنید در سال 84 چند درصد مردم در زیر خط فقر بوده اند و حالا چند درصد؟ (498555)
 
احمد داس زرین
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۶:۲۷:۵۰
اولا شما از کجا می‌دونی که طبقه متوسط جامعه فقیر شدن ؟! اون هم نه \"فقیرتر\" بلکه \"فقیر\" به طور مطلق!
دوما شما از کجا می‌دونی که این فرآیند بر فرض رخ دادن موجب پایین اومدن ضریب جینی و کاهش اختلاف طبقاتی میشه؟!!!!!
لطفا اظهار فضل نکنید (498615)
 
سخن تازه
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۱۷:۳۶:۱۲
شاید اشتباه لپی بوده!

طبقه متوسط ثروتمندتر نشدند، طبقه مرفه کمی فقیرتر شده اند! (499129)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۹:۰۸:۴۰
اتفاقا فقیر شدن طبقه متوسط ضریب جینی رو افزایش میده. نمودارشو این جا ببینین .
http://en.wikipedia.org/wiki/Gini_coefficient
تصور کنین اگه یه عده از متوسطها فقیرتر بشن چی میشه؟
بهبود ضریب جینی به خاطر تغییر وضعیت فقیرترین بخش ها است. هر چند به نظر بنده افت طبقه متوسط هم وجود داشته. اما به طور خاص افت متوسطها اگه به سمت فقر رفته باشند ضریب جینی رو خراب میکنه (498742)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۴:۲۹:۳۹
فعلا که ريش و قيچي دست شماست . هرچي شما بفرمايييي..
ما که وضع زندگيمون بهتر نشده اينو ننجونمونم ميفهمه (498560)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۴:۵۶:۲۹
سلام

ضریب جینی بیشتر بودنش مطلوبه یا کمتر بودنش؟ (498570)
 
moderator 7
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۵:۵۶:۳۸
سلام متن تكميل شد. كمتر بودن اين شاخص مطلوب تر است (498602)
 
کریم
۱۳۹۰-۰۵-۲۷ ۱۹:۰۸:۱۰
ضریب جینی نشانگر وضع توزیع درآمد می باشد.
دقیقاً هم نمیشه گفت که کمتر بودنش بهتره.
ضریب جینی 1 خیلی بده. ضریب جینی صفر هم خیلی بده. یه چیزی این وسطا خوبه.
به نظر من ضریب 0.3 خوبه. (499683)
 
پا پتی
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۱۰:۰۰:۴۴
عزیزم ضریب جینی هرچه کمتر باشه و به طرف صفر بره بهتره. ولی هیچ کشوری نیست که بتونه صفرش کنه. ضریب جینی بدین صورته که مردم به ده قسمت مساوی تقسیم میشن و در بهترین حالت (ضریب جینی صفر)هر دهک بایست ده درصد درامدکل را کسب کند. بدینصورت که دهک اول بایست ده درصد درامد، دو دهک دوم بیست درصد، سه دهک سوم سی درصد...تا 100 درصد.که وقتی برروی نمودار میاید در این حالت منحنی (خط راست)ایجاد میشود که بهترین حالت است .حال اگر توزیع درآمد نابرابر باشد همان میشود که فرضا 20 درصد جامعه 75 درصد درامد کل را دارند و 80 درصد جامعه 20 درصد . که نابرابری در توزیع درامد است (498882)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۵:۵۶:۱۴
سلام
اگر فقیر شدن طبقه متوسط مردم جامعه علت اصلی است لطفا توضیح دهید چه جوری تولید ناخالی ملی بیشتر شده است؟؟؟ چون حرف شما به معنای کاهش رشد GDP است.
یا حق (498601)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۴:۴۳
واقعا ميشه به اين آمار اعتماد كرد؟ شما جاي مردم بوديد اعتماد مي كرديد؟ (498603)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۶:۰۹:۳۴
از نظر ما كه ساكن شمال تهران هستيم اين آمارها منطقي نيست چون عده قليلي اينجا دارن پول پارو مي كنن. فقط اميدوارم وضع اون خانواده هايي كه در جاهاي دور دست زندگي مي كنند و ما نمي بينيمشون واقعا بهتر شده باشه ما كه بخيل نيستيم. ايشا االه همه وضعشون خوب بشه (498565)
 
فريبا م
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۶:۲۵:۳۶
كاهش نابرابري درآمدها باعث خوشحاليه.دست دولت هم درد نكنه. نبايد بي انصافي كرد و كار خوب را نديد
ولي در كشوري كه رئيس جمهورش يهو ميگه رشد اقتصادي ما بالاي 10درصده خوب ديگه بايد گفت ... تو هرچي آماره!!!
ببخشبيدا خداييش تفسير ديگري بر اون حرف احمدي نپژاد نمي شه كرد. (498574)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۶:۵۰:۱۵
آنچه که بهبود ضریب جینی در گزارش آمده است تنها اشاره به کاهش 0.044 در این ضریب است که برابر 4.4% تغییر نسبت به سال 1384 است که به لطف هنر پردازنده تصویر و قرار دادن نقطه شروع محاسبه ارتفاع ستونهای ضریب جینی در گراف بر روی عدد 0.31 گزارش گر توانسته فاصله زیادی را بین سال 1384 تا 1390 برای خواننده ترسیم کنند. فاصله ای که به ظاهر کاهش بیش از 50% در ضریب جینی را نمایش میدهد.
چه می شد که اگر ما واقعیات را همانطور لخت و عریان و بدون دستکاری به خورد مردم بدهیم. تا پیام 498560 ننویسد که \"فعلا که ريش و قيچي دست شماست . هرچي شما بفرمايييي..
ما که وضع زندگيمون بهتر نشده اينو ننجونمونم ميفهمه\"
ایا تصور این است که خواننده بلا نسبت نویسنده بز تشریف دارد و حالیش نیست که چی به خوردش می دهند.
یا ما با این نمایشها دل خودمون رو خوش کردیم و به خیال خودمون وضع خوبی را برای خودمون تصور می کنیم.
ایا کسی هست که شاخص فلاکت در کشور را که حاصل تورم و بیکاری هست به نمایش دراورد
و آیا با این صحنه سازی ها واقعا می توانیم پول نفت را سر سفره مردم بیاوریم
و آیا با این اعداد و ارقام از تعداد کسانی که سر سطلهای زباله دنباله خرده غذایی می گردند کم می شود. بیاد دارم که در سالهای گذشته این افراد جویندگان پسمانده در ظرق های زباله را فقط شبها می دیدیم
اما اخیرا دیگر صبح و بعد از ظهر و شب ندارد و در هر ساعت شبانه روز شاهد حضور ایشان هستیم کسانی که رشدشان بیانگر وضعیت اقتصاد فلک زده کشور است و کسانی که بالاخره به گفته رییس محترم جمهور شبها سر گرسنه بر زمین نمی گذارند. بله شاید درست باشد ولی چگونه و با چه کیفیتی؟ (498625)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۱۱:۲۱:۱۴
... نمودار بهره‌مندی از امکانات که نقطه شروع اونها ۱۰۰ هست برای همه قابل فهم‌تر از نمودار ضریب جینی است. در مورد این نمودارها چرا چیزی نگفتی؟ (498847)
 
کریم
۱۳۹۰-۰۵-۲۷ ۱۹:۱۷:۰۶
ضریب جینی توی بدترین کشورها حدود 50% و استثنائاً تا 60% است.

توی آمریکا هم به طور تاریخی مثل ایران حدود 40% بوده.

توی کشورهای سوسیالیستی اسکاندیناوی و کلاً جاهایی که ضریب جینی خیلی کمه حدود 25% می باشد.

و به نظر من بهترین ضریب برای ایران 30% است(هرچند دلیل قاطعی برای این حرف ندارم).

پس رسیدن از ضریب جینی 40% به 35% یعنی طی شدن 50 درصد از مسیر رسیدن از 40% به 30%.

در کل آمار خوبیست و با هدفمندی یارانه ها قابل قبوله. (499687)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۷:۴۰:۱۲
با سلام

دقیقا کاهش فاصله طبقاتی در کشور با ورود ماشینهایی مانند پورشه و لامبورگینی قابل درک هست.
فکر نمیکنم نیازی به آمار باشه چرا که تمام مردم این کاهش رو با پوست و استخونشون حس میکنند.

با تشکر (498660)
 
.ناشناس
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۷:۴۵:۰۳
مردم چطوری باید متوجه بشن که از اینکه ضریب جینی بهتر شده وضعشان نیز بهتر شده. چرا تابه امروزمردم نتوانسته اند این بهتر شدن رابفهمند.یا اشگال دراماروارقام هاست یا درفهم وشعور مردم. (498672)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۱۷:۴۶:۳۳
الف گرامي
نميدونم نحوه محاسبه اينطور آمار چگونه است . اما مردم هم بايستي اين آمار رو احساس كنند . من شخصا و دقيقا وضعيت اقتصاديم بشدت افت كرده چون كارمندم و درآمد ثابت دارم ، پس اگر اين امار درست باشه به اين معنيه كه درآمد ثروتمندها نيز بشدت كاهش يافته است اما ابدا اينطور نشده واونها ثروتمند تر هم شده اند ، بنابر اين نتيجه مي گيريم كه اين آمار نميتواند درست باشد (حداقل براي وضعيت بنده ) .ان آمار حتي مسكني براي زخمهاي ما هم نيست (498675)
 
نجاتي
۱۳۹۰-۰۵-۲۵ ۲۳:۲۰:۲۲
آنچه در جامعه مي گذرد خلاف آمار فوق است . دو حالت متصور است : يا مردم خود را به فقيري زدند و پولهايشان را داخل متكا ريختندو رويش خوابيدند ويا آمار فوق دروغ مي گويد (دقت بفرماييد دروغ گويي را به آمار نسبت دادم نه فردي كه آمار مي دهد پس ناراحتي ندارد ). (498776)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۰:۳۰:۴۹
عموما کارآفرینان و کارشناسان شدیدا زمین خورده اند که در طبقه متوسط بودند و الآن عمدتا زیر خط فقر بسر میبرند پس باید صادق بود و همه چیز را بگوییم (498789)
 
یه بنده خدا
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۱:۲۶:۰۳
اگر طبقه متوسط فقیرتر شده بود که نشده بالاخره باز یه عده ای از پولدار ها هستن که تو این چندساله خیلی خیلی خیلی پولدارتر شدن پس اگه بخوایم خلاف واقع بگیم که طبقه متوسط فقیرتر شده که تازه اون موقع قاعدتا باید بگیم که طبقه فقیر هم باید خیلی بیشتر از طبقه متوسط فقیر تر و فقیرتر شده باشه فاصله طبقاطی باید خیلی بیشتر می شد و ضریب جینی هم خیلی بیشتر که اساسا غلته و با واقعت جور در نمی یاد پس ضریب جینی واقعا کمتر شده (498798)
 
مهدی م شفیعی
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۱:۳۶:۲۳
دوستان گرامی خواهشمندم بدون غرض نتیجه گیری کنید به فرض درست بودن آمارهای بالا افزایش خرید این لوازم با فقیر شدن قشر متوسط از نظر عقلی جور در نمیاد و در ضمن من کاری به سیاست های درست واشتباه این دولت اون دولت ندارم ولی انصافا وضعیت مردم شهر نسبت به سال 84 بهتر شده شما کافیه یه نگاهی به ماشین هایی که تو شهر میرن بنداری و با سال 84 مقایسه کنی یا تعداد خانواده هایی که از رایانه یا ماشین ظرف شویی که کالای نسبتا جدیدیه برخوردارند و 10ها دلیل دیگه ضمنا من موبایلو نادیده گرفتم که اون هم سال 84 با گوشی تقریبا یک میلون تومنی آب می خورد البته می تونست بهتر از این باشه (498799)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۴:۵۷:۴۲
نمی دونم چیو لمس نمی کنید شما !!!!

همه چی که طبقه متوسط و مرفه نیست که .

اون پایین پایین ها هم آدمن. قطعاً اگه می دونستن چیزی به اسم اینترنت و الفی وجود داره که درباره ضریب جینی (اگه بدونن یعنی چی) صحبت می کنه نظراتشون اینجا بود.

چیزی که مشخصه کاهش فاصله ها و بالا رفتن سطح رفاهه. نمودار ها در حالت فریاد زدنه. برچسپی هم روش نیست. (498825)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۹:۵۵:۵۸
چشم دولت روشن که اکثر کشو نمیدونن اینترنت چیه؟
طبق استانداردهای روز دنیا کسی که اینترنت کار نکنه بیسواده! (498880)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۱۵:۲۵:۵۲
چشم دولت ها !!! روشن که اکثریت مردم نمی دونن اینترنت چیه !!!

اینو باید از اون دولتی پرسید که جلوی عرضه اپراتور ها رو گرفته بودن !!! (499068)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۱۵:۳۵:۵۵
یادم میاد یه زمانی در زمان دولت اصلاحات داشتن تلفن همراه برای تقریبا 80 درصد مردم ایران آرزوی دست نیافتنی بود،یعنی همان زمانی که اقایون با هواپیمای اختصاصی اینور اونور می رفتن و احتمالا تو یکی از همون اینور اونرو رفتنا با سوروس صهیونیست دیدار کردن،ولی بعدها طولی نکشید که از سر بقالی هم میشد و میشه خط و گوشی خرید.
راستی ببخشید،دیدار سوروس توسط متهم تکذیب شد و ما هم باور کردیم! (499078)
 
کیوان
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۶:۰۵:۲۷
کاهش سطح اختلاف طبقاتی به علت میل کردن اکثریت جامعه به سمت فقره نه به علت کاهش اختلاف طبقاتی. فقیرترها همچنان فقیر موندن و قشر متوسط هم سطح درامدشون کم شده و الان زیر خط فقرن لطفا انصاف رو در نوشتن مطالبتون رعایت کنید. (498726)
 
کارمند
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۸:۱۷:۵۶
ببینم. یعنی حقوق 750 هزار تومنی من داره به حقوق 29میلیون و 700 هزار تومنی آقای مدیر عامل جدید(وزیر قدیم) نزدیک میشه.... واقعا..... (498841)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۰۹:۵۵:۵۹
اگه قرار باشه با تقسیم فقر ضریب جینی کاهش پیدا کنه همون بهتر که نابرابری باشه!
با این حساب کمونیست ها که همه مردم رو یکدست کردن پایین ترین ضریب جینی و بهترین عملکرد رو در حوزه اقتصاد داشتن (498881)
 
عابد
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۱۲:۰۵:۲۳
کلا مطلب خوبی بود .بهتر است سایت الف در انتشار امار اینچنینی فعالتر باشد. (498950)
 
امیرسام
۱۳۹۰-۰۵-۲۶ ۱۲:۳۸:۳۰
درصحت این آمارها تردید جدی وجود دارد (498968)
 
خربزه
۱۳۹۰-۰۵-۲۷ ۰۸:۴۱:۴۳
فکر نان کن که خربزه آب است.نظر شما در مورد گرانی و بیکاری و اعتیاد چیست؟ (499301)
 
رستم شجاعی مقدم
۱۳۹۰-۰۵-۲۷ ۱۰:۰۳:۳۴
وقتی یک ملت به طور فراگیر به فقر نزدیک شده و یک دست فقیر میشوند این نوع کاهش فاصله جنبه منفی دارد.
هنر آن است که فقرا را تقویت نمود تا به ثروتمند تبدیل شوند و از این طریق فاصله ها کم شود. (499334)
 
علي
۱۳۹۰-۰۵-۲۷ ۱۷:۵۱:۲۶
اگر امار و تحليل فوق را به عنوان تابلويي براي به تصوير كشيدن منظره اي تخيلي و تحليل زيباشناسي بر ان اثر فرض كنيم از نظر يك متخصص هنري احتمالا مانند نقاشي كودكي 12 ساله و ارزوهاي او ميباشد .اما اگر بحث بررسي اقتصاد كلان و تحليل وضعيت واقعي سطح رفاه و عدالت اقتصادي و اجتماعي ميباشد كافي است نگاهي درست واز سر دلسوزي و تعهد به زندگي مردم و ضعيت توليد واردات و صادرات
تعطيلي بخش عظيمي از بنگاه هاي اقتصادي و توليدي بيكاري روز افزون كارگران به علت عدم پرداخت يارانه سهم صنعت و كشاورزي و عدم ثبات در سياستهاي اقتصادي و تصميمات غير كارشناسي در بخشهاي مختلف دولتي و موثر بر توزيع امكانات و تسهيلات متناسب با وضعيت موجود و حاكم بر بخش توليد و صنعت و مقايسه غير واقعي امار وشاخصهاي اقتصاد كلان با وضغيت اقتصادخرد و اب رفتن و كوچك شدن طبقه متوسط جامعه عدم پرداخت حقوق معوقه كارگران بده كار شدن روز افزون بده كاران و فربه شدن لحظه به لحظه سرمايه داران و دلالان غير مولد و بالا رفتن قيمت اجاره بهاي مسكن و....
اينها كافي است تا از زياد تر شدن موبايل و اوجاق گاز و تلوزيون رنگي ذوق مرگ نشويم
خوبتر و عادلانه تر و واقعي تر اين بود كه در كنار اين امار نگاهي صادقانه و تحليلي جسورانه از نحوه گذران امور روز مره مردم هم ميشد و اماري از فلاكت و گرفتاري غير مرفهين و مردم درد مند و پر غصه و قصه ارايه ميشد
به جاي كشيدن نقاشي تخيلي عكسي از جامعه بگيريم گوياتر و صادقانه تر نخواهد بود؟000 (499641)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۸ ۱۷:۴۹:۴۳
فکر کردید مرکز آمار راست می گوید؟
آمارسازی که کاری ندارد این نمودارها هم که درست کردنش سخت نیست.
بهتر است یک سری به مردم عادی بزنید بعد ببنید که آنهایی که درآمدشان کمتر از 500 و 300 هزار تومان است چه فقر و زجری را متحمل می شوند (499972)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۰:۲۷:۱۰
جناب Tohid Prince حتماً مستاجر نیستید تا ببینی مردم به چه مصیبتی گرفتارند حداقل از چند نفر که خانه ندارند وضعیتشان را بپرسید (500048)
 
احمد
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۰۰:۱۸:۰۸
بر اساس کدوم آمار این حرف رو میزنید؟ کسی که کمترین آشنایی با اقتصاد داشته باشه می دونه که ضریب جینی به هیچ عنوان و به این راحتی کاهش پیدا نمی کنه. این آمار نمی تونه درست باشه! (501168)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.