توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 114643
تخریب سنگ قبرهای ابن بابویه
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۳
خارج شدن سه بنای تاریخی از فهرست آثار ملی، تخریب سنگ قبرهای قدیمی ابن بابویه، ایجاد فضای سبز در عرصه تاریخی قلعه شوش و پاسخ رئیس دیوان عدالت اداری به معاون میراث فرهنگی مهمترین خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دراین هفته بود.

به گزارش مهر، این هفته سه اثر دیگر از فهرست آثار ملی خارج شد. خانه دائی جان ناپلئون، سرای میخچی و خانه پروین اعتصامی توسط دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شدند و در معرض تخریب قرار گرفتند.

در همین رابطه  یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: زمانی می شنویم آثار از فهرست خارج شده اند که دیگر کار از کار گذشته است.

سید جلال آقایی، کارشناس میراث فرهنگی گفت: سازمان میراث فرهنگی بناهای تاریخی که قرار است به حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شوند را می شناسد و فهرست تمامی آنها را دارد اما متاسفانه در این باره اطلاع رسانی نمی کند تا پیش از هراقدامی، ‌جلوی تخریب این آثار گرفته شود.

تمام خانه‌های تاریخی در معرض خروج از فهرست آثار ملی

یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: تا سال 88، دو هزار و 615 خانه تاریخی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است اما با روندی که در صدور حکم خروج ابنیه تاریخی از فهرست میراث ملی آغاز شده باید نگران حیات تمام خانه‌های تاریخی ثبت شده بود.

محمد بقایی ماکان گفت: برخی از وراث مالکان خانه های قدیمی افراد دلسوزی بوده اند که می خواستند آثار به جا مانده از گذشتگان خود را حفظ کنند بنابراین خانه های تاریخی شان را نگه داشته و به مرمت آن پرداخته اند مانند منزل دکتر معین که اکنون به موزه تبدیل شده است این موضوع نشان می دهد که اگر این وراث به فکر احیای خانه های قدیمی نباشند دستگاههای مسئول توجهی به آن ندارند.

مسجد جامعی نسبت به تخریب میراث تاریخی تهران هشدار داد

احمد مسجدجامعی در نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران نسبت به تخریب گسترده‌ میراث تاریخی شهر هشدار داد و خواستار ارائه‌ گزارشی از سوی شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی با قید فوریت شد.

این عضو شورای شهر تهران در نامه خود آورده است: طبق آخرین اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محدوده‌ تاریخی شهر تهران در حدود 2250 هکتار است که در قلمرو حصار ناصری دیده شده است هرچند بافت تاریخی محدود به دارالخلافه نیست، بلکه به‌طور مشخص مناطق 12،11،10،7و20 را می‌توان به‌عنوان مناطق تاریخی در نظر گرفت. در طرح جامع شهر تهران نیز گستره‌ وسیع‌تری به‌عنوان پهنه تاریخی شهر مشخص شده است.

افزایش ساخت و ساز روی تپه‌های‌ باستانی رامهرمز

تپه‌های باستانی سرتلی و تل برمی در شهرستان رامهرمز به عنوان مهمترین محوطه‌های به جای مانده از دوران عیلام نو مورد تعرض و ساخت و سازهای متعدد توسط ساکنان روی این محوطه ها قرار دارد.

مشکلات دو تپه تاریخی سرتلی و تل برمی به این دلیل که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند؛ بسیار شبیه به هم است. بنابراین مشکلات ساخت و ساز در سرتلی نیز مانند تل برمی بعد از جنگ تحمیلی شدت یافته است به نحوی که می توان گفت اگر درد تل برمی کهنه شده است اما زخم سرتلی تازه درحال باز شدن است.

حفاران غیر مجاز و ساکنان این تپه ها مدعی هستند که برای ساخت و ساز روی تپه های تاریخی از سازمان میراث فرهنگی مجوز دارند با این حال این اقدام چندان هم دور از تصور نیست چون اگر کسی بتواند سازمان میراث فرهنگی استان را توجیه کند؛ این سازمان نیز مجوز می دهد!

ایجاد فضای سبز در عرصه تاریخی قلعه شوش

اتفاق دیگری که در خوزستان افتاد این بود که شهرداری شوش در عرصه قلعه تاریخی آکروپل (شوش) اقدام به ایجاد فضای سبز کرده است این در حالی است که پیش از این نیز در عرصه این اثر تاریخی 12 تیرک زمین فوتبال تعبیه شده بود.

محدوده فضای سبزی که شهرداری اکنون مصالح خود را در آن ریخته است زمین خالی میان قلعه و خانه هایی است که از سالها قبل در عرصه این اثر ساخته شده بودند درحالی که این محدوده جزو املاک و حریم محوطه و قلعه تاریخی شوش است.


پاسخ منتظری به معاون میراث‌/ عرضه دارید آثار رو به‌ نابودی را حفظ کنید

رئیس دیوان عدالت اداری در واکنش به اظهارات معاون سازمان میراث فرهنگی مبنی بر اینکه احکامی که دیوان درباره‌ی خروج آثار از فهرست آثار ملی صادر می‌کند، مستند قانونی ندارند گفت: مسئولان این سازمان به جای فرافکنی اگر عرضه دارند آثاری را که جنبه مالکیت عمومی دارد حفظ کنند.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برخی دیوان عدالت را در تخریب آثار ملی مقصر اصلی دانسته‌اند گفت: افراد به دیوان عدالت مراجعه کرده و در مورد صحت ثبت املاک خود در آثار ملی توسط سازمان میراث پرسش می کنند ولی آنچه مسلم است آن است که ثبت آثار ملی در فهرست، معنایش این است که مالکیت افراد را محدود می‌کند یعنی طرف حق ندارد برای فروش، اصلاح، تعمیر یا تخریب ملکش اقدام کند.

سنگ قبرهای قدیمی ابن بابویه تخریب شد

در حالی که مسئولان آستان شیخ صدوق گفته بودند سنگهای قدیمی قبور ابن بابویه در طرح توسعه شبستان تخریب نمی شود اما شواهد حاکی از آن است که این سنگ قبرها در اثر برخورد با لودر شکسته و در محوطه رها شده اند.

طرح توسعه شبستان بقعه شیخ صدوق در دستور کار مسئولان تولیت آرامگاه این دانشمند بزرگ شیعه در قبرستان ابن بابویه قرار گرفته است. در این طرح قرار است شبستان این مجموعه از هر طرف به اندازه 20 متر توسعه یابد به همین منظور تعدادی از قبور واقع در این محدوده تخریب شده است.

خدشه به حریم بصری کعبه توسط بلندترین برج دنیا

حریم بصری خانه کعبه به عنوان یکی از مهمترین میراث تاریخی جهان بوسیله دو برج 40 طبقه و برج ساعت 80 طبقه مورد تعرض واقع شده است.

اگر تا 10 سال پیش حجاج هنگام حضور در مسجد الحرام فقط کعبه و آسمان آن را می دیدند اکنون اگر رو به روی در کعبه بایستند خواه ناخواه برج ها و هتلهای ساخته شده در اطراف کعبه را نیز می بینند.

این ساختمانهای بلند مرتبه تنها در عرض کمتر از ده سال ساخته شده اند چون کارگرهای ساختمانی در عربستان شبانه روز کار می کنند. اکنون نیز ساخت و سازها در فاصله کمی از کعبه برای ایجاد هتل تا درب اصلی ورود به مسجد الحرام ادامه دارد.

مهتاب سیستان؛ مشهورترین سوزن دوز ایران/ 62سال کار؛ سه سال بیمه

هنر سوزن دوزی با مهتاب شناخته شده و مهتاب با سیستان و بلوچستان. مهتاب نوروزی قدیمی ترین سوزن دوز کشور از 15سالگی سوزن به دست گرفته اما اکنون با 77 سال سن و 62 سال سابقه کار تنها سه سال است که سازمان میراث فرهنگی او را بیمه کرده و ده سال هم سابقه کار برایش در نظر گرفته است.

او به واسطه هنری که در نوجوانی داشت برای سوزن‌دوزی لباس‌های اشراف انتخاب شد حتی نمونه ای از کارهایش اکنون در موزه سعدآباد موجود است.

خانه مارتا پیترز؛ نخستین خانه ثبت شده در فهرست میراث ملی

خانه قدیمی مارتا پیترز مشهور به "خانه جائی" بنایی به جامانده از دوره صفوی، اولین خانه‌ای است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این خانه قدیمی که به نام "خانه جائی" نیز مشهور است، یکی از بناهای تاریخی و با ارزش دوره شاه عباس صفوی است که در آن دوران محل زندگی "جائی خانی" کشیش، یکی از روحانیون کلیسای اصفهان و پدر مارتا پیترز بوده است و نام این خانه از آخرین مالک آن یعنی مارتا پیترز گرفته شده است.

این خانه در سال 53 توسط سازمان حفاظت آثار باستانی به شماره 990 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.