نظر منتشر شده
۷۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 114789
آموزش سکولاریسم در برنامه کودک! + فیلم
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۲:۰۶
محمود آرامش



زمانی، با یک دانشجوی فرانسوی سکولار گفتگو می کردم که سعی می کرد مواضع کشورش را در باب سکولاریسم و دمکراسی برایم توضیح دهد. این دانشجوی دکتری، با دفاع از «حذف» نمادهای مذهبی از جامعه به خاطر «بی طرفی» حکومت در مقوله دین و سنت ها، معتقد بود: «ما در فرانسه از تنوع نژادی و حتی از مهاجرت خارجی ها به کشورمان استقبال می کنیم، مشروط بر اینکه اعتقادات و سنت هایشان را پشت مرزها رها کنند و با خودشان وارد جامعه فرانسه نکنند»!



فرض کنید کسی بخواهد این نحوه نگرش را به زبان ساده برای کودکان توضیح دهد. به نظر شما با چه بیانی باید این موضوع را منتقل کند؟



یکشنبه گذشته مورخ بیست و سوم مرداد 1390، شبکه تهران قسمتی از سری جدید انیمیشن «پلنگ صورتی» را پخش کرد که به عقیده نگارنده مصداق روشن آموزش سکولاریسم بود.



داستان این انیمیشن به طور خلاصه از این قرار است: دو همسایه پلنگ صورتی با یکدیگر درگیر شده اند. علت درگیری هم این است که یکی از همسایه ها (که سیبیل دارد ولی ریش ندارد) به ریش داشتن و سیبیل نداشتن همسایه دیگر معترض است؛ و بالعکس!

 






 
در پایان، راه حلی که «پلنگ صورتی» برای حل این معضل ارائه می دهد، «حذف» و تراشیدن همزمان «سیبیل» و «ریش» این دو همسایه است.

 

 



و بدین ترتیب، همسایه ها دلایل خود را برای دعوا از دست می دهند و همه چیز به خوبی و خوشی به پایان می رسد!

 


 
هر چند نمادهای موجود در این انیمیشن نیز قابل بررسی هستند، اما ارتباط داستان فوق الذکر با ایده سکولاریسم به قدری واضح است که نیازی به توضیح اضافه احساس نمی شود.



ناگفته پیداست که نگارنده این سطور، پخش یک قسمت از کارتون «پلنگ صورتی» را موضوع اصلی کشور نمی داند. با این حال، باید توجه داشت که آموزش صحیح فرهنگ ایرانی- اسلامی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا، متن بالا صرفاً تذکری است تا ان شاء الله در آینده نظارت بیشتری روی برنامه های ویژه کودکان صورت گیرد، تا در این برنامه ها شاهد ترویج فرهنگ غربی نباشیم (که البته در مواردی مانند برنامه پت و مت مسبوق به سابقه هم هست) .

 

 

 
 
فرهاد
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۳:۲۰:۰۰
دوست عزيز تو را به خدا اين قدر خيالبافي نكنيد !آنچه در اين كارتن مطرح شده يك مثال است كه براي آن مي توان ده ها نمونه واقعي ومصداق عيني يافت چرا شما به نمونه هاي مثبت نمي نگريد مثلا فرض كنيد كسي ميخواهد دو دوستش را كه طرفدار دو تيم متفاوتند به خانه خود دعوت كند سابقه آنها را هم مي داند كه در هر مهماني به جان هم مي افتند لذا از آنها مي خواهد در خانه او به جاي صحبت كردن در باره تيم هاي ورزشي در باره مثلا شعر كه در باره آن اتفاق نظر دارند صحبت كنند آيا اين ترويج سكولاريسم است؟اگر اين طور باشد توصيه دلسوزان دين در خصوص پرهيز از دامن زدن به اختلافات را هم بايد ترويج سكولاريسم ناميد؟ (500089)
 
حسین مهدیان
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۵:۱۹:۳۴
همین مونده که به کارتون ها هم گیر بدین...
منفی بافی و منفی نگری خودش باعث ایجاد سکولاریسم میشه آقای نویسنده!
همه چی وضعش درسته، فقط مونده کارتون ها که اونا رو هم شما به حمداله با انتقاد های سازندتون درست میکنید! (500106)
 
سهیل
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۶:۲۹:۴۶
اتفاقا این که دعوای دو نفر به خاطر یک موضوع احمقانه مثل تفاوت ظاهر با یک حرکت ساده حل می شود خودش یک نکته خیلی مهم است و نشان از امکان همزیستی انسان ها بدون توجه به ظواهر .
نمی دانم شاید نگارنده دوست دارد مردم به خاطر این تفاوتهای ظاهری همیشه با هم در جنگ و جدل باشند . ودر این جنگ و جدل بی معنی چه کسی سود می برد خودش داستان دیگری است . (500110)
 
هومن
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۸:۰۱:۴۱
اتفاقا مسایلی از این دست برای شما جز مسایل اصلی است .و به همین علت می توان بر علیه کارخانه تیغ سازی هم می توان مقاله نوشت که در جهت تبلیغ سکولار یسم هستند .و این سکولار می تواند دقیقا برخلاف شما عمل کند ..
و چه جالب که داشتن ریش از طرف شما علامت خوبی است و خیلی ها هم از این رو ریش گذاشته انذ . (500123)
 
جعفر
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۸:۳۲:۵۰
آقاي محمود آرامش مشكل شما اين است كه همه چيز را در دايره ايدئولوژي خود نگاه مي كني.
كارتون پلنگ صورتي فقط يك كارتن براي بچه هاست. ريش و سبيل زدن در اين فيلم هم ربطي به سكولاريسم ندارد.
منظور از اين كارتن اين بود كه ميشه مشكلات رو با يكم از خود گذشتيحل كرد.
سكولاريسم به صورت کلی به مفهوم ممانعت از دخالت دین در تمامی امور عمومی جامعه است. (500132)
 
ابوالفضل
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۹:۱۰:۱۸
عجب کشف بزرگی! بالاخره مکالمه شما با یک فرانسوی یک روز به کارتان آمد. اصلا برای همین است که ما اینقدر به گردش در زمین و دیدن احوال دیگر مردمان توصیه شده ایم. از هزار برداشت احتمالی که ممکن است از این انیمیشن شود هزارویکمین احتمال همان برداشت شما می شود - البته به این شرط که همه بینندگان این برنامه در جریان مکالمه شما با آن فرانسوی بوده باشند. چرا فکر نمی کنید که ممکن است پیام این برنامه، اگر این طور که شما داستان آن را تعریف کرده اید آموزش گفتگو و سازش به کودکان باشد. و این که به آنها آموزش بدهد که برای این که بتوانید با هم زندگی کنید حرف نباید فقط حرف شما باشد و باید همه برای تغییر از خود مایه بگذارند و کوتاه بیایند. من از شما خواهش می کنم یکبار دیگر این فیلم را با دیدی دیگر تماشا کنید. (500144)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۱۲:۱۲
به نام حق

كسي با تغيير مخالف نيست . با نوع تغيير مخالفيم .

اينكه در بازي ها و فيلم ها و سريال ها و ... اينطور مسائل رو با زبان بي زباني ياد مي دند فكر نكنم كسي شك داشته باشه (البته عاقلان)

نوع تغيير مهمه ، چرا هميشه تغيير بايد به سمت بي بند و باري باشه ؟ مثلا چرا يه نفر نبايد بتونه تو يه مدرسه فرانسوي موهاشو بپوشونه ؟

بايد حتما همه موهاشو بريزه بيرون ؟
بايد حتما به اون سمت تغيير كرد ؟

چرا بايد نماد هارو از بين برد ؟

مثلا وقتي حجاب ميشه نماد اسلام ، چرا اين نماد رو از بين مي برند ؟

دوست خوبم ، نماد گرايي در فرهنگ فراماسوني و كابالا حرف اول رو مي زنه . . .

نماد هاي صهيون تمام دنيا رو گرفته و از اين طرف دارند نماد هاي اسلامي رو مي زنند .

اين جمله جزء آيين كابالاست : \" ما بايد تمام اديان رو حذف كنيم و آنگها كابالا رو آيين همه مردم جهان قرار دهيم \"

يا علي
زنده باد مردان حق (500247)
 
۱۳۹۰-۱۱-۲۷ ۱۹:۰۹:۱۹
به متن تو منفی دادم تا فکر نکنی فقط خودتان هستید (661048) (alef-11)
 
Mohammad Rezaee
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۵۱:۳۶
در ادامه فرمایش شما اگر این دو شخصیت کارتونی از افراط و تفریط دوری میکردندو تلاش برای تحمیل نمودن عقیده شخصی خود به دیگری نمینمودند میتوانستند در اوج سرور به زندگی ادمه دهند و نه کسی ریشی میزد و نه کسی سبیلی میباخت

پاینده باشید (500378)
 
هادی
۱۳۹۰-۰۵-۳۰ ۰۱:۴۵:۳۲
با سلام وآرزوی قبولی عبادات همه عزیزان آیا طرح این موضوع در تولیدات غربی که خود را مظهر آزادی بیان میکنند عجیب نیست.بر اساس تعریف آزادی خود غربی ها داشتن هر سر و وضع و آرایشی کاملا شخصی است و کسی نباید از سر و وضع کسی ابراز ناراحتی بکند.در راستای این اندیشه پلنگ صورتی باید بدنبال تفهیم این مفهوم باشدنه یکسان سازی سیمای افراد.به نظر من در این داستان به دنبال معرفی چهره غربی به عنوان یک چهره مقبول و مورد پسند همه هستند و به تعبیر درست تری غربی سازی و آموزش سکولاریسم هستند. (500522)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۹:۱۳:۱۶
شکلک یک انسان متعجب خیره به دوربین!
(ببخشید الف جون بد نیست از این شکلکا برای نظرها بذارین چون بعضا کار 20 خط کامنت را میکنن!) (500145)
 
عباس
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۵۰:۰۷
خوبه صدا و سيما دست اصلاح طلبها نيست وگرنه تصورش را بكنيد تا حالا چندين بار اين كفن پوشان رييس اصلاح طلب صدا و سيما را عوض كرده بودند! (500376)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۹:۱۸:۴۳
توروخدا اينقدر مته به خشخاش نگذاريد. آخه من كه يك پزشك متخصص هستم،وقتي اين كارتون رو ديدم ، هيچ چيز خاصي توش نديدم . چه برسه به بچه هاي 8-9 ساله اي كه اين كارتون رو نگاه ميكنند. (500146)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۱۶:۵۱
به نام حق

واااااااااااااااااااي خدا ديوانه شدم از سادگي اين ملت !!!

دوست عزيز ، شما كجاي كاري ؟ خوبي ؟ هستي ؟

مهم اين نيست كه بچه كوچولوي شما دقيقا بفهمه منظور اين آدم چيه . . . مهم اينه كه توي ذهنش يه چيزي شكل بگيره . . . يه حرف ، يه شكل ، يه نماد و اين ها وقتي در طول چندين سال كودكي دلبند شما مدام بهش گفته شد . . . وقتي جوان شد خودش براي اين نماد ها مفهوم خواهد ساخت .

آهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي دنيامون پر شده از اين نماد ها ، چرا نمي بينيد .

بابا ، يه كم بيشتر دقت كنيد . يه كم بيشتر فكر كنيد .

اين همه كتاب هاي مختلف راز ، اشو ، كوئلو و ... اين هارو بريد مطالعه كنيد ، با ديد تحقيقي مطالعه كنيد و بعد بريم كابالا رو مطالعه كنيد .

دوست عزيز ، آقا يا خانومي كه سرتو كردي توي برف ، به خودت بيا . . . از همين الان دارند روي بچه تو كار مي كنند .

اي خدا ، يه سنگ بزن توي كله من راحت شم از دست اينا !!!


يا علي
زنده باد مردان حق (500248)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۰:۲۱:۴۳
عزیز دل
به نظرت اگر توی ذهن یک بچه کوچولو به جای فحاشی ، کتک کاری و عدم توانایی زندگی آرام و بدون درگیری با افرادی که با اون و عقایدش یا ظاهرش متفاوت هستند ، روش همزیستی مسالمت آمیز جای بگیره اتفاق خاصی می افته ؟
ضمنا توی این کارتون مهم این نیست که ریش و سبیل حذف شده بلکه مهم اینه که همیشه راه حل میانه ای هم وجود داره .
لابد اگر کارتون طوری تمام میشد که همه ریش دار بدون سبیل بودند میگفتید تبلیغ وهابی هاست ، یا اگر همه با سبیل می موندند می گفتید تبلیغ کومونیستهاست . (501649)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۸:۵۸:۵۸
دوست عزیز
فرض میکنم دیدگاه شماونویسنده محترم درست باشد.
چگونه بااین روشهامقابله میکنید.حتمامیدانیدکه دراین مواردهشداروافشاگری راه حل مناسبی نیست بایدحرفی جذاب تربرای گفتن داشته باشی درغیراینصورت اینگونه هشدارهانه تنهانتیجه ای نداردبلکه درصورت تکرارنتیجه عکس هم دارد.همچنانکه دیدگاههای خوانندگان این مقاله نیزمویداین نظرمیباشد. (501709)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۷:۵۵:۴۸
من به حرف بیان شده کار ندارم ولی حرف شما ربطی نداشت اصلا! چون چیزی که در ناخوآگاه فرد تاثیر میگذاره، اتفاقا روی بچه موثرتره (500441)
 
fereydoon
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۰۹:۴۸:۰۳
از هر گفتاری میتوان نتیجه دلخواه را گرفت نمونه ان سخنان رهبری در زمان دولت اقای خاتمی بود که هم مطبوعات اصولگرا و هم اصلاح طلبان از ان استقبال میکردند و تیترهای بزرگ میزدند . در مورد این ریش و سبیل هم میتوان تعبیر به این کرد که باید دنبال همسوئی ها رفت و اختلافها را برجسته نکرد نمونه ان در جهان رفتار افریقای جنوبی با سفید پوستان و رفتار زیمبابوه با سفید پوستان است که سبب شد اولی یکی از کشورهای پیشرفته افریقا بشود و زیمبابوه به خاک سیاه نشسته. (500155)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۱۹:۴۳
به نام حق

آفرين به صهيون ، آفرين به آمريكاي فراماسون . . .

چه خوب فكر و نظر خودش رو طوري جا انداخته كه شما با افتخار جمله اولت رو مي نويسي و فكر مي كني كه اين فكر فكر خودته !!!

چون يادت نمياد اين فكر و كي و چطوري ريختند توي سرت !!!

همون روزي كه كارتون هاي سند باد و مي ديدي . همون روزي كه فيلم حلقه رو مي ديدي . همون روزي كه سريال لاست و 24 و ... رو مي ديدي .
همون روزي كه اينسپشن رو مي ديدي . . .

و در طول ده ها سال بالاخره اين افكار جا خوش كرد توي ذهنت . . . و الان تو يه متفكر شدي ، اما از خودت فكر نداري بلكه داري حرف هايي كه در طي ده ها سال توي مغزت كردند پس مي دي !

پلوراليزم و چه قشنگ و خوشگل بهت ياد دادند !!!

خسته نباشي .

يا علي
زنده باد مردان حق (500255)
 
ali@ziba.net
۱۳۹۰-۰۵-۳۱ ۲۲:۳۶:۰۵
آفریقای جنوبی از کشورهای پیشرفته افریقا شد؟ از کی تا حالا؟ پس این همه فحش و لعنت سیاه پوستان این کشور به دولت آفریقا که متهم به سازشکاری و ادامه فقر سیاهان گشته چیه؟ بعلاوه اگر فرانسوی ها دست از زیمبابوه بردارند زیمبابوه از آفریقای جنوبی هم جلو می افته. (501149)
 
نسیم
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۰۵:۳۵
لطفا در مورد آموزش خشونت و کارگاهی و پلیس بازی هم انتقاد کنید مردم قرار است از این دانشگاه چی یاد بگیرند
لطفا در مورد طنز های سکولار هم بنویسید
شاد کردن دل مومن بسیار ثواب دارد ولی با چه قیمتی
در آیه اول سوره همزه خداوند تکلیف خود را با مسخره کنندگان مشخص کرده است

متاسفانه در کشور اسلامی ایران صدا و سیما توانست دین را از هنر جدا کند و برنامه های غیر دینی را با کیفیت و جذاب تولید کند و برعکس برنامه های دینی و مذهبی را خسته کننده بسازد

در ایام اعیاد و مراسمات مذهبی کمدی کلاسیک پخش کند و با چند فیلم هالیوودی گاه خشن مراسمات مذهبی ما را برای مردم به تصویر کشیده و با چند مجری آرایش کرده که به حرفهای خود ایمان ندارند و بطور مصنوعی بازی میکنند اسلام را به تصویر بکشد

خداییش وقتی همزمان یک شبکه در حال پخش سریال طنز است و دیگری در حال پخش فیلم هالیوودی و دیگری در حال پخش کمدی کلاسیک است خانواده اجازه میدهد صحبتهای (به قول بچه خانواده تکراری و کسل کننده ) یک برنامه مجری محور مذهبی را ببینیم

سئوال اساسی
کمی فکر کنیم بعد از 32 سال، عمد است یا غفلت ؟؟؟؟ بی تدبیری و بی مایه گی است یا برنامه ریزی شده و طراحی دقیق ؟!!! (500163)
 
حسن بيگي
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۰۸:۵۰
میدانید این جور دیدگاه ها نشانه چیست؟شما ها همه مشکلات مردم را رها کرده بعد از آدمها به کارتون ها بند شده اید؟ شما فکر میکنید زمین و زمان خلق شده اند تا در خدمت شما و امیال باشند ببینید چه بر سر مردم و مملکت آورده اید ! (500167)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۲۰:۵۳
به نام حق

جواب همه نظر هارو دادم ، در جواب شما فقط مي تونم يه كلمه بنويسم

سلام


يا علي
زنده باد مردان حق (500256)
 
مشکات
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۱۱:۳۶
جناب محمود آرامش
شاید یکی از راه حلهای ایجاد دوستی میان اقوام مختلف مثل شیعه و سنی کنار گذاشتن اختلافات است
گذاشتن اختلافات دینی و فرقه ای پشت مرزها این مزیت را دارد که وحدت بین مذاهب ایجاد می شود . اما این به این معنی نیست که اصل دین فراموش شود
راه همزیستی مسالمت آمیز همین است . اینکه عیسی به دین خود موسی به دین خود . (البته صرف نظر از قوانین وضع شده در کشور که باید رعایت شود) پس آموزش صلح و دوستی به فرزندانمان موضوع بدی نیست . با این همه مشکلاتی که در جامعه امروز ما وجود دارد بهتر است به کودکانمان راهها برقراری صلح و دوستی ر ا آموزش بدهیم بجای جنگ و دعوا و چاقوکشی (500169)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۳۴:۳۱
به نام حق

آقا اصل حرف شما درست .

ميشخ اختلافات رو كنار گذاشت و به مشتركات چسبيد .

ولي مثلا شما بفرماييد ، وقتي يه فرانسوي مسلمان ، مي خواد بره توي يه مدرسه درس بخونه . . . چرا بايد حجابش رو برداره ؟ !!!

خب اين كه نميشه آخه ، چرا ؟ چون اين اصل دينشه . . .

در ضمن ، اين حجاب به كسي صدمه نمي زنه ولي مي گن برش دار . . . چرا ؟ !!!

چون اون ها به اهميت نماد گرايي پي بردند و ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم .

نماد يه فرهنگ و ازش بگير ، اصل فرهنگشو گرفتي . . . و نماد يه فرهنگ و جا بنداز ، اصلشو جا انداختي . . .



يا علي
زنده باد مردان حق (500262)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۳۲:۳۴
اين برداشت تنها در جامعه ما كه براي ريش و سبيل ارزش خاصي غائل هستيم امكان پذير است .
بعدش هم شما بدانيد همانطور كه ما اگر بتوانيم به نشر اعتقادات خود ميپردازيم غربي ها هم همينكار را ميكنند ولي از بسترهاي ديگر مانند ماهواره و اينترنت و ...
پس يادمان باشد اگر به فرهنگ و اصالت هاي ملي و مذهبيمان نپردازيم آنها خواهند پرداخت به آنچه كه مي خواهند . (500175)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۴۳:۵۲
طالبان هم به ریش همسایه پلنگ صورتی کاری نداره که شما ظاهرا از سر بی کاری و خوشی زیاد به اون هم گیر میدید ، داداش .
به قول بعضی ها : به ریش نیست به ریشه است (500178)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۳۵:۵۶
به نام حق

دوست عزيز ، بحث ريش و سبيل نيست .
بحث مفهومه

يا علي
زنده باد مردان حق (500263)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۴۹:۲۲
آقاي محمود آرامش. نويسنده اين مقاله...
ظاهرا شما هيچ دغدغه نان و آزادي و عدالت و فقر و بيكاري و قانون شكنيهاي متوالي دولت و عدم اجراي بخش بزرگي از برنامه چهارم توسعه و ... نداريد! (500374)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۴۶:۵۸
آقا شما كارتون بسازيد مفاهيم اسلامي رو به بچه ها آموزش بديد.
هيچ كاري كه نمي‌كنيد به كنار، دائما در حال ايراد گرفتن به كار عالم و آدم هستيد. هنوز جريان لوگوي روزنامه تهران امروز يادمون نرفته حاج آقا آرامش... (500180)
 
نسیم
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۰:۴۸:۵۴
متاسفانه در کشور اسلامی ایران صدا و سیما برنامه های غیر دینی را با کیفیت و جذاب تولید میکند
البته گاهی اوقات با بودجه مجلس و سفارش بعضی ها آفتاب از مغرب میزند و مختارنامه یا آخرین سردار یا ولایت عشق ساخته میشود ولی نه تنها کافی نیست بلکه هجمه برنامه های سکولار بسیار زیاد است مثلا در انیمیشن هایی که برای کودکان پخش میشود مذهب کاملا فراموش شده است
مصرف گرایی که همواره نقطه ضعف غرب میشمردیم در صدا و سیما به شدت تبلیغ حساب شده با علوم روانشناسی میشود ولی دین و مذهب بصورت سنتی یک میز گرد با یک مجری و یک روحانی انجام میشود و سلایق افراد خانواده اجازه دیدن همین را هم نمیدهد چون کودک و نوجوان ما سکولار شده است و برنامه مذهبی برایش کسل کننده است و ما نیز پاسوز آنها هستیم

چند روز دیگه عید فطر است
کمدی کلاسیک پخش میکنند و با چند فیلم هالیوودی گاه خشن مراسمات مذهبی ما را برای مردم به تصویر کشیده و با چند مجری آرایش کرده که به حرفهای خود ایمان ندارند و بطور مصنوعی بازی میکنند اسلام را به تصویر میکشند و البته خواننده گان به نان و نوایی میرسند این یعنی عید فطر (500183)
 
عبدالله
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۶:۵۲:۳۳
\"متاسفانه در کشور اسلامی ایران صدا و سیما برنامه های غیر دینی را با کیفیت و جذاب تولید می‌کند \"
لطفا مصداقا بفرماييد صدا و سيما كدام برنامه غير ديني را توليد كرده است؟
اين رسانه كه تمام زورش را مي‌زند كه برنامه‌هايش همه ديني باشد. شايد منظورتان از توليد، خريد آثار ديگر كشورهاست؟البته مي‌توان به كشورهاي ديگر ساخت برنامه‌هايي را متناسب با نيازهاي فرهنگي جامعه سفارش داد. اما اين خواسته نيازمند هزينه كردن است كه بعيد مي‌دانم سياست‌گذاران صدا و سيما مايل به آن باشند. (500409)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۳:۰۲:۱۰
البته در تایید و تکمیل فرمایش شما باید بگم که صدا و سیما گاهاً برای خرید سریالهای مذهبی از سایر کشورها هزینه هایی هم روی دست مردم می گذاره.نمونه اش هم همین سریال کلید اسرار محصول کشور لاییک ترکیه که همه ی چهره های منفی داستانهاش آخر سریال و در همین دنیا به حسابشون رسیدگی میشه! (501359)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۱:۰۴:۳۲
هنوز یادم هست مقاله استاد آرامش را که در آن یک مسابقه همبرگرخوری را نماد کاپیتالیسم معرفی کرده بود و الان پلنگ صورتی را نماد سکولاریسم معرفی میکند.
آقای محترم من کاری ندارم که با این کارها به جان این یک مقدار شادی و تفریح ملت افتاده اید. به هر حال مسیر خود را اینگونه انتخاب کرده اید.
سوال من این است که در این سالها با این نگاه و دست گذاشتن روی این مسائل چقدر به آنچیزی که خواسته اید رسیده اید؟!!! (500196)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۳۷:۴۳
به نام حق


حداقل اين افراد فرداي قيامت مورد بازخواست قرار نمي گيرند .

يه سري مسائل اينقدر براتون عادي شده كه خيلي سر سري از روش رد ميشيد و شده مثل نفس كشيدن !!!

دوست عزيز ، مراقب باش يواش يواش يواش يواش پخته نشي . . .

يا علي
زنده باد مردان حق (500265)
 
راستین
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۱:۰۹:۵۴
چرا فکر نمی کنید که این نوعی آموزش بر پایه همان تفکر شاعر بزرگ کشورمان حافظ است که... آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا....
یکی از راههای مدارا، همانا کسب امتیاز و دادن امتیاز است.
مثلاً به جای ریش و سبیل دو همسایه می شود به توافق دو واحد آپارتمانی بر سر پارکینگ مشا و استفاده از حیاط و انباری اشاره کرد یا دعواهای کوچک زن و شوهر که چیزی از ریش و سبیل دو همسایه مزبور کم ندارد.
می شود یکی شام بپزد و دیگری ظرف بشوید و از این قبیل...
بنا نیست که هم کارتون را ببینید و هم تفسیر دلخواه کنید و هم خودتان عرضه ساختن مشابهش را نداشته باشید و آخر سر به جای یک برداشت اخلاقی مناسب، دایی جان ناپلئون شوید و...
یادتان می آید اوایل معروف شده بود که اینترنت برای گسترش سکس است؟
حالا فکر کنید طرح خذف یارانه ها و کارت سوخت بدون اینترنت ممکن بود؟ برای کی سود بیشتر داشت؟ آمریکای مخترع آن یا ما ؟ (500199)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۱:۱۰:۲۰
من برای نویسنده این مقاله و سایت الف واقعا متاسفم که به ورطه پارانویا و سطحی گری از نوع عمیقش سقوط کرده. آقای محمود آرامش آولا بچه ای که هنوز الفبای سکولاریسم را نمی داند چجور باید همچین نتیجه ای بگیرد دوما از نوشته شما مشخص است خود شما با این که دست بقلم هستید معنی سکولاریسم را نمی دانید تراشیدن ریش چه ربطی به سکولاریسم دارد؟ سوما نویسنده این مقاله بهتر بود این موشکافی را درمسائل جاری کشور استفاده می کرد و ریشه های این قضایای مهم را می دید نه ریش دو کاراکتر در پلنگ صورتی. (500200)
 
مهدی خ.م
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۴۰:۵۵
به نام حق

الف ، من از كلمات اين نظر دهنده محترم براي جواب دادن به خودش استفاده مي كنم . باز فيلتر نكني

اولا كه معني سطحي نگري رو هم فهميديم .

دشمن اون طرف نشسته و با نماد گرايي در فيلم ها و كارتون ها و بازي ها و ... براي ما نقشه مي كشه . اونوقت يه عده آدم مثل شما اينطرف نشستن و فكر مي كنند همه چيز همونطوريه كه دارند مي بينند !!!

به قول بعضي ها ، همه چي آرومه ...

دوما كه بچه شمايي كه هنوز معني سكولاريسم برات جا نيفتاده .

سوما بچه شمايي كه به يه آدمي كه دو كلاش بيشتر از شما سواد داره مي گي با بي احترامي حرف مي زنه

سوما شايد شما هم از اون تيپ آدمايي باشي كه مجبور بشم به جاي جواب دادن بهت بگم \" سلام \"


يا علي
زنده باد مردان حق (500268)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۰۹:۳۴:۴۳
يادم مياد زماني دوستي مي گفت اصلا واژه تهاجم فرهنگي واژه غلطي است انچه درست است توانمندي فرهنگي است.
هر فرهنگي توانمند تر و قدرتمند تر مطمئنا پيروز تر و تاثير گذار تر
مي خواهي تفكرات و ايدئولوژي خودت را گسترش بدهي بسم الله
اينكه اينقدر غر زدن نداره . اونا مي تونند مي سازند و پخش مي كنند . ما با ادعاي مديريت جهاني كه نبايد كم بياريم (501233)
 
سید مهدی
۱۳۹۰-۱۰-۱۰ ۲۱:۵۸:۴۹
با سلام
مشکل اینجاست تا زمانی که این طور تفکرات وجود داره دیگی کسی به دنبال ترویج فرهنگ دینی و ملی نمیره! تا بخوای بگی آقا بیاید کار فرهنگی کنیم میگن ک «اوه........ حالا همه مشکلات و خورد و خوراک مردم حل شده که به فکر فرهنگ هستید؟» یا اگه بخوای در قالب کارتون و فیلم مفاهیم دینی رو یاد بدی میگن : «شما دست از سر این بچه های بیچاره هم نمیخوایید بردارید بابا بهشت رفتن که زوری نیست»
چشم ها را باید شست / جور دیگر باید دید (582746) (alef-11)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۰۰:۰۰
به نام خدا
من هم معتقد هستم نباید در برنامه های صدا و سیما تبلیغ سکولاریسم شود؛ ولی در عین حال معتقد هستم تاکید بیش از حد به مذهب در برنامه های کودکان (مانند افراط وحشتناکی که در برنامه های سیما مشاهد می کنیم)نتیجه مناسبی را به دنبال نخواهد داشت وممکن است نتیجه برعکس داشته به دلزدگی بچه ها بینجامد. (500237)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۲:۲۸:۲۰
اينكه فراماسونري و صهيونيسم به شدت روي اينگونه برنامه ها كار مي كنند شكي نيست . ولي از سوي ديگر راه مقابله با اين دسيسه حذف و سانسور نيست بلكه ما هم بايد روي اين جور برنامه ها كار كنيم و آموزه هاي ارزشمند خود را ترويج دهيم. (500259)
 
مجید
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۱:۰۹
خیلی وقته این اتفاقات می افتد، ضمن اینکه به نظرم رسیدگی به غذای ذهنی کودکان و نوجوانان را باید اولویت اول کشور دانست. اگر خواستید موارد بیشماری از این دست را میتوان در کارتونها و برنامه ها یافت به وفور شامل نمادهای شیطان پرستی، بی دینی، و .. هستند. لطفا به داد فردای ایران برسید. (500280)
 
محمد جلالی
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۵:۳۲
برادر گرامی سلام
خیلی ریز دیدی چیزی که خیلی از تحصیل کرده های ما هم چیزی ندیده ولی چرا انچه اشکار ندیدی تمام سریالهای ماه مبارک را ببین دیشب بعد اخبار شبکه یک شب احیا
در کشور ما چند مورد سراغ دارید پدر از رفیق
داشتن دختر مطلع و پذیرفته باشند که با این سریالهای بی ادب بی اصالت دارند نهادینه اش میکنند در تمام طائفه و اطرافم سراغ ندارم که باید بنشینیم و رسمیت ارتباطات پسر و دختر را ببینیم سریال دیگر هم که حاج اقا پذیرفته دخترش هر وقت بخواد میره خونه پسره ارشاد بشه ایا در
خانواده مسئولین صدا و سیما و شورای نظارت اینطوره کانال 5 و 3 و 2و 1و نامحرم معنی نداره همه موضوع رسمیت دادن به این عمل حلا بنده خدا از اموزش سکولار که بزرگترها هم اسمش را بلد نیستند به حراس افتادی (500283)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۷:۵۷
اگر اختلاف بین آنها ریش و سبیل نبود و مثلا کلاهشون بود عمرا به ذهن شما خطور هم نمی کرد که ممکنه اینها تبلیغ سکولاریسم کنند. اشکال از دید و تعصب بیجای شماست. نگاهتون رو عوض کنید. (500285)
 
حسن صنوبری
۱۳۹۰-۰۵-۳۰ ۱۶:۰۵:۰۵
حسن جان!
چرا نمی گویی اشکال از دید کاملا بی تفاوت و غرب باور ماست؟؟؟
وقتی تهیه کنندگان آن کارتون با اعتماد به نفس تمام یک چنین سوژه ی تابلویی (مثل ریش و سبیل) را نشان می دهند یعنی اصلا خجالت نمی کشند حرفشان را در پرده بگویند، یعنی مطمئنند امثال من و تو بهشان اعتماد داریم و می گوییم عمرا پلنگ صورتی هم بخواهد سر ما کلاه بگذارد. حتی اگر چنین هم نبود نویسنده ی مقاله بیشتر محق بود به نوشتن این مطلب تا ما به باور نکردنش. (500745)
 
ali
۱۳۹۰-۰۵-۳۱ ۱۶:۰۰:۰۴
اونا فهمیدن چرا رو ریش سبیل مانور کنن اما شما هنوز تو یه عالم دیگه ای و حالیت نیست حفظ همین اعتقادات که ب نظر شما تعصبه حفظ کشور خودته و کم از مقاومت ضد استعماری نداره.شما ک دیدت اینقدر بازه یه نگاه به بچه های کشورمون بکن ک با سهل گیری های ما انگار تو ناف امریکا بزرگ شدن.اونا رو عقاید مزخرفشون محکمن اما ما... (501011)
 
علی
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۳:۱۸:۵۸
کاش کمی با تأمل و بدون بغض با این یادداشت برخورد می‌کردید
آخه اصلاً موضوع ریش و سبیل نیست عزیز من
موضوع اینه که این گونه کارتون ها به کودک تلقین میکنه هنگام اختلاف نظر باید به جای گفتگو و حاکم کردن منطق بر تعاملات، بهترین راه برای رفع اختلاف این است که دست از عقیده برداری. حالا این اختلاف در این کارتون به صورت ریش و سبیل نشون داده شده!
کارتون بهترین ابزار برای انتقال این گونه مفاهیم به کودک و نوجوان است
چرا که در سن پایین تلقین اثرات بسیار بی نظیری بر روان و اندیشه کودک دارد

خوشا به حال آنهایی که به دنبال حقیقت هستند ولو تلخ ! (500290)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۰:۴۴:۵۶
بحث در مورد افکار و عقاید کم اهمیتیه که با تعصب بی خودی در موردشون زندگی خودمون و دیگران رو متشنج می کنیم ، زمانی مردای ایرانی وسط سرشون رو می تراشیدن و انجام ندادن این کار رو خفت می دونستند حالا چی شد یا زمانی بود که موی سر اکثر مردها بلند بود و هزاران نمونه دیگر که می شه از تاریخ یاد گرفت که زمانی ارزش بودند و حالا حتی فکرش هم که این موارد مهم بوده آدم رو به خنده وا می داره ، آیا ریش و سبیل نداشتن توی غرب یه ارزش فرهنگیه ؟ کاری ندارم که اکثریت چطوری رفتار می کنند ولی آیا همانطور که در دستگاههای دولتی ما ریش داشتن فرهنگ شده ریش و سبیل نداشتن تو غرب هم ارزشه ؟ (501668)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۴:۳۲:۱۰
به جای آن دوست سکولار بگذارید دوست مذهبی، به جای فرانسه بگذارید ایران، و به جای اختلافات فرهنگی بگذارید اختلافات مذهبی. نتیجه اش این می شود که هر کس با هر مذهبی وارد ایران می شود باید به شکل ما دربیاید و شیعه دوازده امامی بشود تا مشکلی نداشته باشد.
چرا شما این نتیجه راحت تر و نزدیک تر را نمی گیرید و لقمه را دور سر خودتان و آن دوست فرانسوی تان می چرخانید.
الف هم دیگر آن الف دو سال پیش نیست. (500325)
 
بنده خدا
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۳۸:۱۶
با سلام
من برخلاف دوستان فوق معتقدم که تذکر اینگونه مسایل بسیار مهم است، حتی در حد اعتراض به یک تصمیم اشتباه رئیس جمهور، چرا که اگر از همین الان جلوی انحراف افکار کودکان گرفته نشود، فردا با هزاران بحث هم نمی شود تاثیرات اینگونه برنامه ها را خنثی نمود. (500367)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۴۸:۳۱
من یک فضانورد هستم که بعدا از تخصص پزشکی قلبم در دانشگاه نفر اول شدم این فیلم را دیدم خوب بود
اما وقتی با مدرک مهندسی ام که بعد از دکترا حقوقم گرفتم فیلم را دیدم خیلی هم بد بود
این دیگه چه صیغه ای است رسم شده که اول تخصصی بالا را برای خود میبرند بعد انتظار دارن که همه حرفهاشون را بدون دلیل واضح قبول کنی دلیلت و حرفت را بذار نه بیوگرافی خودت را (500372)
 
زنوزی
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۵:۴۹:۵۳
حق باشماست بهتره برنامه کودک مداحی پخش کنه یا کارتونهایی که شما ساختید رو پخش کنه.راست وحسینی در خلوت خود نیز اینقدر اسلامی هستی یا مثلا جرات داری بگی در اقتصاد سرمابه داری هستیم تا اسلامی ؟بانکها ربا خوارند و....؟پس گیر نده (500375)
 
مهدی م شفیعی
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۶:۴۲:۵۷
در مفاهیم اسلامی داشتن ریش ممدوح و داشتن سبیل مضموم است ولی خارج از این مسائل بنده بااکثر نظرات بالا موافقم چون برداشت ها متفاوت است و می توان کارتون بالا را در جهت ایجاد صلح تفسیر کرد ولی نکته آخر نویسنده در مورد صدا وسیما نیز به به نظر بنده صحیح است و دلیل آن عدم نظارت کافی بر صدا و سیماست زمانی که اعلام می کنیم کشور در حال حاضر 100شبکه تلوزیونی دارد تامین برنامه برای این تعداد شبکه کار آسانی نیست پیشنهاد می کنم به جای افزایش کمی شبکه های تلوزیون محتوای کیفی آن را افزایش یابد (500406)
 
حسن صنوبری
۱۳۹۰-۰۵-۳۰ ۱۶:۰۱:۰۸
در آیین اهل حق زد داشتن سبیل واجب و نداشتنش حرام است. آن هم سبیلی بلند. (500742)
 
اردلان الیاسین فرید
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۷:۰۶:۵۰
کارتون قشنگی بود لذت بردم البته اگه زمان کارتون رو به ماسونو این چیزا ربط ندم ! ذلت میاد به این رنگ صورتی قشنگ این چیزا رو بگی D: (500416)
 
حسن صنوبری
۱۳۹۰-۰۵-۳۰ ۱۶:۰۰:۰۵
دقیقا آن ها هم می دانستند همه ی ما عاشق پلنگ صورتی هستیم و دقیقا به خاطر همین است که حاضر نیستیم باور کنیم پلنگ صورتی هم با ما دشمن است.

اگر دقت داشته باشید این سری جدید پلنگ صورتی ست نه آن پلنگ صورتی سابق. (500741)
 
احسنت
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۸:۵۷:۰۷
سلام آقای آرامش. بابت این توفیق که کید دشمنان را فاش می کنی بهت تبریک می گم. (500459)
 
رسا
۱۳۹۰-۰۵-۳۱ ۱۲:۲۸:۴۰
دوست عزیز، ما در عصر ارتباطات داریم زندگی می کنیم. شما خودسانسوری کنید، ماهواره ها نشان خواهند داد. آنوقت چه باید کرد؟ (500957)
 
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۱۹:۰۷:۲۷
هر چند با نظر نویسنده موافقم اما نباید بیش از به همه چیز بد بین بود (500240)
 
مرتضی
۱۳۹۰-۰۵-۲۹ ۲۳:۱۳:۵۶
سلام
من یک مدیر فرهنگی هستم
صبح تا شب دنبال آسیب شنلسی این جور برنامه ها و مسایل هستم
یا شما داستان رو بد پرداخت کردی یا این که واقعا دچار برداشت سلیقه ای شدی (500498)
 
سلیمی
۱۳۹۰-۰۶-۰۳ ۱۰:۰۸:۰۶
اگه همه مدیران فرهنگی مثل شما فکر کنند وای به حال بچه ها!!!
کاملا معلوم بود این کارتون مشکل داره، میشه بگین چرا مشکل ریش و سیبیل بود؟ حتما ما نمیدونیم کیا ریش میذارن بدون سیبیل و کیا سیبیل میذارن بدون ریش؟!!!!! (502201)
 
۱۳۹۰-۰۵-۳۰ ۰۱:۵۸:۵۳
بر خلاف اکثریت با مطلب موافقم در دنیای امروز کسی حرفش رامستقیم نمی زند باید قانون طرف مقابل را بلد بود تا بتوان مکرش را فهمید این نمادهای کوچک ذهن طرف مقابل را شرطی می کند (500525)
 
۱۳۹۰-۰۵-۳۰ ۱۲:۳۲:۰۳
کاملا واضح و طبیعیه که فیلمها،کارتونها ،رمانهاودیگر آثار غربی ،برگرفته از فرهنگ و تفکرات غربیها دارد.البته ما ایرانیها در پذیرش فرهنگهای بیگانه سرآمد همه ملل هستیم. (500631)
 
حسن صنوبری
۱۳۹۰-۰۵-۳۰ ۱۵:۵۸:۰۶
من همیشه نسبت به تحلیل های مشابه نظر منفی داشتم. تحلیل هایی که بی کمترین دلیلی از یک فیلم رد پای صهیونیزم و فراماسونری و چیزهای مشابه را می کشیدند بیرون. اما این حلیل واقعا متفاوت است. سوژه ی کارتون خیلی خاص است. ریش و سبیل. کافیست اهل ایران باشید و به دعوای گرفتن و نگرفتن شارب نزد مسلمانان و اهل احق آگاهی داشته باشید تا ببینید موضوع انتخاب شده چقدر دقیق است. از طرفی سیر داستان نیز گواهی می دهد اینقدر نباید آنها را دست کم بگیریم. (500740)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۳۵:۱۰
اگر بخواهیم ریز بشیم مسائل مهمتر از این موضوعات در برخی از برنامه های صدا و سیما متاسفانه یافت می شود ولی از طرفی سیلی یک پدر را به فرزند خود در شبکه جام جم که برای هموطنان خارج از کشور پخش می شود سانسور می شود.
واقعا متاسفم... (501259)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۳۶:۵۸
چراازظن خودتون ياربچه ها ميشيد؟!اولا كه همونطور كه گفتيد هردواون چيزي كه باعث اختلافشون شدروحذف كردند آخه كودك ما كي فلسفه وعلوم سياسي خونده كه اينقدر ريشه اي نگاه كنه بابا اينقدر موضوع رونپچونيد شما با اين حرفا بدتر حساسيت ايجاد مي كنيد! (501260)
 
سلیمی
۱۳۹۰-۰۶-۰۳ ۱۰:۱۰:۳۳
فکر کنم ما همون بچه هایی هستیم که کارتون هایی رو دیدیم که بهمون یاد داد چطوری با دوستانمون خوب باشیم با شکل های مختلف و بازی گروهی رو چجوری هدایت کنیم نه؟! (502204)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۲:۲۳:۱۴
حسن صنوبری جان!
من نمی گویم آنها برای ما برنامه فرهنگی ندارند: دارند اما اگر قرار باشد برای هر مسئله کوچکی صدایمان در بیاید که اینها چنینند و چنانند پس باید پخش اکثر برنامه ها رو متوقف کنیم برای مثال شما میتونید ایراد بگیرید که توی همین مستند های علمی که پخش میشه دارند به ما تلقین میکنند که همه چیز تو دنیا به دست طبیعت و قوانین حاکم بر اون ساخته شده و به خدا هم ربطی نداره...
آیا ما باید بخاطر چنین نگرشی پخش چنین مستند هایی رو متوقف کنیم؟ شنونده باید عاقل باشه و تحت تاثیر قرار نگیره. (501845)
 
علی
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۹:۳۵:۰۰
یکی ازعوامل عقب ماندگی کشورهای جهان سوم (502059)
 
Adolf Hitler
۱۳۹۰-۰۶-۰۴ ۲۲:۵۲:۳۷
شما خودتون میدونین چی نوشتین و منظورتون از نوشتن این مطلب چی بوده ، واقعا اینقدر نکته سنج هستین که مو رو از ماست اینجوری میکشین بیرون ، این حرفا فقط یه جور گمراه کردنه افکاره ، ما مشکل خودمونو گردن یه کارتون میندازیم ، حتی اومدن اینجا و اینکه ما ها اومدیم و نظر دادیم هم شما تونستی به هدفت برسی ، واقعا واسه هممون متاسفم ، کاشکی حداقل میتونستیم به جای اینکه راجع به محتواش صحبت کنیم میتونستیم یه مجموعه ماندگار و مثل همین درست کنیم
به نظرم که این حرفای شما دیگه تکراری شده (502708)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۰ ۱۸:۴۰:۰۴
بنام يزدان...به نظرم كارتون قشنگي بود همين//// (600216) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۰۴ ۱۲:۰۲:۴۲
از همه این ها گذشته .......برن پلنگ صورتی رو اعدام کنند! (623117) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۲ ۱۷:۴۵:۳۱
با ید باین اقا برای این کشف بزرگ جایزهداد! (636938) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۱-۱۸ ۱۳:۵۳:۵۴
سینه سوخته های اسلام :
باور کنید - کودکان امروز ایران - چه این کاتون ها ببینند چه نبینند در ولایت فقیه شما ذوب نخواهند شد . (645897) (moderator22)
 
_setare
۱۳۹۱-۰۳-۲۶ ۱۷:۴۳:۲۱
از دقت نظرتون واقعا خوشم اومد ممنون
جدا که تیز بین هستید!!!
امیدوارم بقیه هم مثل شما دست از این کوته بینی بردارند و بدونند که آموزش کودکان یکی از مهمترین بخشهایی است که میشه رو یک ملت تاثیر گذاشت. (838164) (moderator102)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.