نظر منتشر شده
۶۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 115052
آغاز عصری جدید در لیبی + تصاویر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۳
بخش خبری الف



سرانجام پس از حدود چهار دهه رژیم معمر قذافی سرنگون شد و مردم لیبی دوران جدیدی را آغاز کرده‌اند. آیا لیبی می تواند پس از چند دهه دموکراسی تمام عیار را تجربه کند و یا اینکه قدرتهای جهان در صدد اعمال نفوذ بر سیاستهای لیبی در یک دوران انتقال قدرت هستند؟



به گزارش الف به نقل از روزنامه های فایننشال تایمز و آلترنت، پس از چند ماه درگیری و ناآرامی‌های گسترده در لیبی این انقلابیون بودند که قدرت خود را به رخ رژیم معمر قذافی کشیدند و نشان دادند که خواهان تغییرات گسترده هستند. اکنون زمان انتقال قدرت در لیبی فرا رسیده است. در این راستا باید گفت که اگر شورای ملی انتقالی در لیبی قدرت را به طور رسمی در لیبی در اختیار بگیرد، با چالش‌های فراوانی حداقل تا برگزاری یک انتخابات عمومی مواجه است. حتی ممکن است اوضاع لیبی همانند شرایط کنونی مصر بی ثبات تر شود و مردم لیبی مجبور شوند تا مدتی این شرایط بی ثبات را تحمل کنند. اما موضوع مهمی که مردم لیبی اکنون نمی خواهند به زودی آن را فراموش کنند، سرنگونی رژیم قذافی پس از چند دهه است. این دستاورد بزرگ می تواند برای مردم لیبی نویدبخش آغاز عصری جدید در یک لیبی دموکراتیک باشد.



تحولات جدید در خاورمیانه و شمال آفریقا که نمونه اخیرش در لیبی به وقوع پیوست، تفکرات جدید دموکراتیکی را در این دو منطقه استراتژیک به همراه آورده است. یکی از دلایل به ثمر نشستن انقلاب مردم لیبی عزم جدی آنها برای از میان برداشتن دیکتاتوری بود که همانند دیکتاتورهای تونس و مصر شرایط زندگی را برای مردم بسیار سخت کرده بود و مردم راهی جز اعلام اعتراض‌شان نداشتند.



پیش از رسیدن انقلابیون به مرکز طرابلس، قذافی در نوار صوتی از مکانی نامشخص به مردم لیبی گفت که آنها باید در مقابل مخالفان بایستند که در غیر این صورت با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد اما مردم لیبی مدتهاست انتخاب خود را کرده‌اند و قذافی به تاریخ پیوسته است.



به دنبال سرنگونی رژیم قذافی این سوال بیشتر بر سر زبان مردم لیبی است که چه زمانی آنها شاهد محاکمه قذافی و نزدیکانش به دلیل کشتار مردم این کشور طی چند ماه اخیر خواهند بود؟ پس از سقوط طرابلس، سیف الاسلام یکی از فرزندان قذافی دستگیر شد و احتمالا وی برای محاکمه به دیوان بین‌المللی کیفری منتقل می شود. بسیاری از وفاداران به قذافی نیز یا ناپدید شده‌اند و یا خود را تسلیم کرده‌اند. با این حال در بخش‌هایی از پایتخت لیبی درگیری‌های پراکنده‌ای گزارش شده است. خزان دیکتاتوری قذافی در بهار عربی به وقوع پیوست و این نشانه دیگری از بیداری مردم خاورمیانه و شمال آفریقا است.



در گزارشهای مختلف عنوان شده است هنوز نیروهای انقلابی نتوانسته‌اند به طور کامل کنترل شهر طرابلس را در اختیار بگیرند و ناامنی همچنان در طرابلس وجود دارد. چالش دیگر این است که آیا انقلابیون می توانند سازماندهی مناسبی برای اداره لیبی داشته باشند و یا اختلافات میان مقامات شورای ملی انتقالی در لیبی ایجاد خواهد شد. با توجه به شرایط فعلی در لیبی  و استقبال رهبران کشورهای جهان از سقوط رژیم قذافی، به احتمال فراوان کشورهای جهان در راستای حمایت و بودجه رسانی برای انقلابیون گام برخواهند داشت. کشورهای جهان احتمالا دارایی‌های بلوکه شده لیبی را آزاد می‌کنند و شورای ملی انتقالی لیبی می‌تواند از این دارایی‌ها برای سامان دادن اوضاع در این کشور استفاده کند.



سوال مهم اینجاست که آیا انقلابیون می‌توانند چالش‌های پیش روی لیبی را حل و فصل کنند. موضوع دیگر در لیبی احتمال تلاش برخی از کشورهای غربی برای اعمال نفود در سیاستهای شورای ملی انتقالی است که اگر این اتفاق روی بدهد ممکن است بار دیگر مردم لیبی روی ثبات را در این کشور نبینند چون آنها ساختن یک لیبی جدید با دستان خود و بدون اعمال نفوذ خارجی‌ها را انتخاب کرده‌اند.



شکی وجود ندارد که دوران قذافی به پایان رسیده است اما در این راستا خلاء قدرت می تواند در لیبی مشکل ساز شود. انقلابیون باید هر چه سریعتر این خلاء قدرت را پر کنند. با توجه به اینکه انقلابیون اعلام کرده‌اند که به عوامل خارجی اجازه نمی دهند اوضاع لیبی را کنترل کنند، این امیدواری وجود دارد که دموکراسی نابی در لیبی حکمفرما شود. چالش‌های پیش روی انقلابیون فراوان هستند. از یک اقتصاد بحران زده تا تاسیسات زیربنایی صدمه دیده. موضوع مهم دیگر محل اختفای قذافی است باید دید که حاکم رژیم لیبی چه زمانی دستگیر خواهد شد و چه زمانی در دادگاههای بین‌المللی محاکمه می‌شود.

 

 

































 
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۰:۵۳
مبارك انقلابيون در ليبي باشد (501248)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۳۱:۵۸
عجله نکنید، معلوم نیست خیلی هم مبارک باشد، به این خبر نگاه کنید: \"اخبار رسیده از واشنگتن پایتخت ایالات متحده آمریکا حاکی از آن است که شب گذشته و پس سقوط رژیم \"معمر قذافی\" دیکتاتور سابق لیبی و تسلط انقلابیون این کشور بر طرابلس، تعدادی از شهروندان لیبی مقیم آمریکا مقابل کاخ سفید تجمع کرده و نماز شکر بجا آوردند. و در اقدامی عجیب از \"باراک اوباما\" رئیس جمهور آمریکا و \"نیکولا سارکوزی\" رئیس جمهور فرانسه سپاسگذاری کردند\"!!!!!!!!!؟؟؟؟؟ (501422)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۵:۱۰:۰۱
اینو به جرات میگم که هیچ کدام از این کشورها بعد از انقلابهاشون به سمت دموکراسی نمیروند و بر عکس گروههایی تندرو انجا مستقر میشوند که مردمشان هزار بار ارزوی گذشته را کنند .
اخه با نگاهی که اعراب به مسئله دینشان دارند انها را 180درجه مخالف دموکراسی قرار داده است .

لطفا این نظر را مثل باقی حذف نکنید و بزارید دوستان نظر بدهند. (501697)
 
صادق
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۰:۳۴:۱۹
کجاش عجیبه؟ اگر حملات هوایی ناتو به مواضع قذافی نبود، بعید به نظر می رسید مخالفان لیبیایی پیروز می شدند. حداقل به این زودی ها. توقع داری برن از رییس جمهور نیکاراگوئه تشکر کنند؟ (501742)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۸:۲۰:۵۲
واقعا مبارکشون باشه ولی مردم لیبی باید بدانند که سرنگونی دیکتاتور گام اول میباشد و مهمتر از آن برچیدن دائمی بساط دیکتاروری است تا خدای ناکرده قذافی و قذافی های دیگری با شکل و شمایل های جدید و با بزک ظاهری دموکراسی پدید نیایند. انشاءالله که دیکتاتوری در لیبی ریشه کن شود. (501558)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۱:۱۸
من كه از سرنگوني قذافي خيلي خوشحال شدم اين ديكتاتور بايد زودتر از اينها مي رفت (501249)
 
سينا
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۲:۰۸
سرنگوني قذافي پيام اصلي اش اين است كه هر ديكتاتوري در جهان دير يا زود بايد كوله بارش رو ببندد و برود تا مردم براي سرنوشت آينده خودشان تصميم گيري كنند (501250)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۰۹:۵۷
فاسد تر از دیکتاتور لیبی، دیکتاتوری کثیف و لجن آلود در عربستان است. خدا کند به حق همین شب های عزیز هر چه زودتر لگد مال شود و از بین برود تا مسلمانان از دست فساد آنها رهایی یابند. (501405)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۹:۲۱:۵۱
آنهایی که منفی زدند یعنی طرفدار دیکتاتوری کثیف و لجن آلود ند؟ تجاوز یک شاهزاده ی سعودی به مستخدمش ( و نه مستخدمه اش) و سپس قتل اودر آسانسور ی در لندن را شنیدید و فیلمش هم در رسانه های دنیا پخش شد. دوربین مخفی در لندن صحنه را ضبط کرد، اما در خود عربستان بسیار اتفاق می افته و کسی هم با خبر نمیشه! می پسندید ؟ (501713)
 
arash tir tajy
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۴۷:۱۶
البته پیام اصلیترش این است که دیکتاتورها هر چقدر هم خشونت به خرج بدهند فقط سقوط خود را یه کم طولانی تر و صد البته وحشتناکتر میکنند

به قول معروف دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره (501439)
 
Tohid Prince
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۲۱:۳۴:۲۵
البته یه پیام دیگه داره برای اونایی که فکر دیکتاتور گونه حکومت کردن رو داشتن و دارن و خواهند داشت که سرانجام این کار زباله دانی افکار مردمه. (501603)
 
سينا
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۲:۴۰
سرنگوني قذافي معناي بسياري دارد. بايد از سقوط اين ديكتاتورها در جهان عرب عبرت گرفت (501251)
 
سينا
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۲۶:۰۶
آنچه مهم است عزم راسخ مردم ليبي براي رهايي از ديكتاتوري و حكومت فاسد قذافي بوده است. بيداري اسلام در ليبي هم گسترش يافت. اكنون نوبت يمن است (501254)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۳۰:۳۳
سقوط طرابلس و سرنگوني معمر قذافي نقطه عطف مهمي در خيزش‌هاي منطقه و همچنين مناسبات بين‌المللي است. اين براي نخستين بار است که پيمان ناتو به مردمي در کشوري اسلامي براي رسيدن به پيروزي و کنار گذاشتن رژيم ديکتاتوري کمک مي کند. (501256)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۱۳:۵۸
ناتو حتما دنبال سهم خودش است. کشورهای عضو ناتو به هیچ وجه دنبال دموکراسی در سایر کشورها نیستند. چون یک حکومت مردم سالار مانع از چپاول آنها می شود. مانند سارکوزی که مثل یک موش کثیف مجراهای نفتی و انرژی لیبی را بو می کشد. (501408)
 
مجید مجد
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۳۰:۳۹
الملک الیبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم.

جناب سرهنگ قذافی حالا فهمیدی؟! (501257)
 
مدنيان
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۳۱:۰۸
در مصر و تونس ديکتاتورها رفتند، ولي نظام‌هاي سياسي جديد به رفرم و اصلاح مي‌پردازند. دولت‌هاي غربي سعي مي‌کنند خود را به رهبران جديد و آينده نزديک کنند. در ليبي، نظام سياسي کشور تغيير مي‌کند و نظامي پارلماني بر اساس انتخابات آزاد شکل خواهد گرفت. امريکا مايل است تغييراتي در اردن و بحرين و يمن مطابق منافع واشنگتن صورت پذيرد.نمي‌توان نقش مردم را در خيزش‌ها و جنبش‌ها ناديده گرفت. هميشه بادها به سود بادبان کشتي غرب نمي‌وزد. دولت‌هاي غربي هنوز هم نمي‌دانند که در چه راهي گام برمي‌دارند. در رژيم‌هاي ديکتاتوري در جهان عرب، که غربي‌ها متحد بودند، رأي مردم اهميت و نقشي نداشت؛ ولي در نظام‌هاي جديد بايد به رأي مردم احترام گذاشت، مردمي که سابقه استعماري اروپا در کشورهايشان و حمايت بي‌چون و چراي امريکا از اسرائيل را فراموش نمي‌کنند. (501258)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۳۷:۲۲
ممکن است با سقوط قذافی، اسلامگرایان در لیبی به قدرت برسند که این امر خطرات بسیار زیادی برای ایالات متحده در پی خواهد داشت.
شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا با انتشار گزارشی در رابطه با تحولات اخیر برخی کشورهای عربی، به دولت اوباما توصیه کرد تا فکر سرنگونی قذافی را از سر بیرون کند.
به گفته شورای روابط خارجی آمریکا، ممکن است با سقوط قذافی، اسلامگرایان در لیبی به قدرت برسند که این امر خطرات بسیار زیادی برای ایالات متحده در پی خواهد داشت.
این شورا همچنین به حکومت آمریکا توصیه کرده است که تا از یک سو با تمرکز بر ثبات عربستان‌سعودی از تداوم زنجیره سقوط دیکتاتورهای عرب نزدیک به آمریکا جلوگیری کند. و از سوی دیگر با تلاش برای بی‌ثبات کردن ایران، از قدرت گرفتن این کشور جلوگیری کند.
شایان ذکر است، تنها چند ماه پیش از آنکه مردم لیبی قیام گسترده خود را آغاز کنند و رئیس جمهور امریکا از معمر قذافی رهبر لیبی بخواهد از سمت خود کناره گیری کند ، دولت امریکا در جهت تقویت روابط تجاری با این رژیم و تایید قراردادی به ارزش ۷۷ میلیون دلار برای تحویل دست کم ۵۰ خودروی زرهی به ارتش این رژیم حرکت می کرد. (501262)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۳۸:۰۰
اين نشان دهنده اراده مردم است كه هيچ چيز نمي تواند مقابل ان بايستد (501263)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۱۳:۱۱
البته اراده خدا فوق اراده‌هاست. (501407)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۴۰:۳۶
با سرنگونی دیکتاتور لیبی ، شادترین روز برای مردم این کشور رقم می خورد.
خوشحالم که مردم توانسته اند به صورت مسالمت آمیز، کنترل شهر طرابلس را در دست بگیرند و با کمترین تلفات انسانی این کار را انجام دهند.
این انتظار وجود دارد که طرفداران قذافی سلاحهای خود را برزمین بگذارند و تسلیم شوند. (501264)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۴۷:۲۷
ثروت لیبی که درگذشته مستعمره ایتالیا بوده از کشورهایی همچون ترکیه، رومانی و حتی برزیل بیشتر برآورد شده و این کشور دو برابر ثروت تونس را در اختیار دارد. دلایل اصلی شورش مردمی در لیبی را می‌توان در فرایند تغییرات ایجاد شده میان توسعه اقتصادی (که درعین حال سبب مدرن شدن این کشور شد) و حفظ یک نوع رژیم سیاسی کهنه و تقریبا ساکن که بیش از 40سال زیرنظر کلنل‌ معمرقذافی هدایت می‌شود، جست‌وجو کرد.

حکومت سیاسی در لیبی برخلاف مصر و تونس حتی هیچ‌گاه تلاش نکرده تا خود را به‌عنوان دولتی دمکراتیک به جهانیان معرفی کند؛ چراکه در این کشور انتخابات و احزاب وجود ندارند و به بیان ساده‌تر هیچ معنایی برای آنها تعریف نشده است. قانون، برای افرادی که قصد دارند به‌صورت انجمن یا سازمانی مستقل فعالیت کنند، مجازات مرگ در نظر گرفته است. اما در عین حال کشور لیبی صرفا با اعمال زور و خشونت از سوی رژیم حاکم کنترل نمی‌شود و همچون خیلی از دولت‌های دیگر، حکومت براساس یک پیمان اجتماعی مشخص با مردم به حیات خویش ادامه می‌دهد که در واقع شامل بهره‌مندی شهروندان از ثروت حاصل از درآمدهای نفتی کشور است. نفت لیبی طی سال‌های اخیر به ساکنان این سرزمین اجازه آموزش، مسکن و سلامت رایگان داده اما در عوض قدرت را به‌طور کامل در اختیار قذافی نگه داشته است. رهبر لیبی با این شیوه، قبایل و عشایر این سرزمین را طی دهه‌های مختلف حکومت خود تحت کنترل داشته اما امروز حتی حاکم دیرینه لیبی هم که سالیان سال با تکیه بر پول نفت و کمیته‌های انقلابی کشورش را اداره می‌کرد، با شورش‌های مردمی در سراسر این سرزمین مواجه شده است. انقلاب فناوری، افزایش بیکاری و گذشته غیرقابل فراموش لیبی ازجمله دلایل نارضایتی شورشیان اخیر این کشور محسوب می‌شود.

انقلابی که زین‌العابدین‌بن‌علی را از تونس فراری داد، همچون ویروسی واگیردار به دیگر کشورهای شمال آفریقا سرایت کرد که دلایل شیوع آن حضور رهبری سلطه‌طلب در رأس قدرت، سرکوب و استبداد شدید، گسترش فساد، به حاشیه راندن قشرجوان، زیر پاگذاشتن حقوق بشر و کنترل کامل سیستم اطلاع‌رسانی شمرده می‌شوند. شاید تنها امتیاز قذافی نسبت به تونس، عدم‌برگزاری انتخابات در لیبی بود که برای کمیته‌های انقلابی قذافی امکان تقلب در جریان انتخاب‌ها را فراهم نساخت. (501266)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۴۷:۴۹
رژیم لیبی در جریان درگیری‌های اخیر به‌منظور سرنگونی شورشیان این کشور از نیروی هوایی خود بهره برد. نیروی هوایی لیبی بخشی از ارگان وابسته به قذافی است و بیشترین عناصر وابسته به رژیم را در خویش جای داده است. اما اینکه در بطن ناوگان هوایی نظامی این کشور هم افرادی هستند که از جبهه مخالفان حمایت به‌عمل آورده‌اند، ایجاد دودستگی در رژیم قذافی را به شکلی برجسته‌تر تشریح می‌کند؛ به‌خصوص که خیلی از سفرای لیبی در دیگر نقاط دنیا از جمله سازمان ملل همین رویه را در پیش گرفته‌اند. شورشیان لیبی خیلی زود کنترل شهرهایی که از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند را در اختیار گرفتند. خیلی از بمباران‌های روزهای اخیر با هدف از بین بردن پایگاه‌های نظامی کشور رخ داد، چراکه اگر کنترل این مناطق هم در دست شورشیان می‌افتاد، ممکن بود رابطه میان نیروهای داخلی لیبی خیلی زود دچار تغییر شود. با توجه به ساختار قبیله‌ای، نبود پایگاه مردمی و ماهیت رژیم حاکم، درک اعتراض‌های اخیر چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسد. اینکه کلنل قذافی سرنوشتی مشابه صدام پیدا کند هم چندان بعید نیست و از آنجا که رهبر لیبی در خاورمیانه و دیگر کشورهای جهان از متحدان و دوستان انگشت‌شماری برخوردار است، حتی نمی‌تواند به تبعیدی آرام و بی‌دغدغه در کشوری غریبه دل ببندد. (501267)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۴۸:۳۲
رژیم قذافی در طول سال‌های گذشته مرتکب جنایات زیادی شده است. بمباران بنغازی و طرابلس در سال1986 و هزینه گزافی که قذافی بابت غرامت‌هایی که لیبی به‌خاطر پذیرش مسئولیت خیلی از حوادث رخ داده پرداخت کرده، تنها بخشی از تاوان سنگینی است که مردم لیبی به خاطر اشتباهات و محاسبات غلط رهبر خود مجبور به تحمل آن هستند. خودشیفتگی قذافی به حدی است که تعداد معدودی از همرزم‌های او که در کوتای سال1969 شرکت داشتند، در برابر وحشی‌گری‌های او به بقای خویش ادامه دادند. خیلی از آنها در شرایط مشکوک جانشان را از دست دادند و برخی دیگر به خواسته خویش از زندگی سیاسی انصراف دادند. ماجرایی که در لیبی در حال رخ دادن است، همانند آنچه در مصر رخ داد، نوعی انکار مردمی در قبال رژیم حاکم است. (501269)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۰:۵۹:۵۷
پایان عصر دیکتاتورها.
دیکتاتورها یک به یک به زباله دانی تاریخ می پیوندند.
این داستان ادامه دارد ..... (501274)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۱۷:۳۶
خدا کند به نظام های پادشاهی در اروپا هم برسد که با مالیات مردم برای خودشان خون شاهی و نسب والا درست کردند. (501411)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۱۳:۴۱
قذافی در سالهای اخیر و پس از پشت سر گذراندن محاصره اقتصادی، روابط ویژه ای با غرب برقرار کرد.

لیبی با استخراج روزانه ۸/۱ میلیون بشکه نفت و۴۲ میلیارد بشکه ذخایر نفتی چهارمین کشورصادرکننده نفت در آفریقا پس ازنیجریه ،الجزائروآنگولا به شمار می رود . لیبی عضو سازمان کشورهای صارکننده نفت (اوپک ) و یکی از مهم ترین منابع تامین نفت کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا، فرانسه، انگلیس و اسپانیا است.

افزن بر نفت ، لیبی در سالهای اخیر صادرات گاز طبیعی خود را از ۴/۵ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۰۵ به ۱۰ میلیارد متر مکعب در دو سال اخیر افزایش داده است . (501279)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۳:۲۶:۴۷
دوست عزیز اینجا محل قرار دادن نظرات شماست نه کپی کردن مطالبی از سایت‌های خبری دیگر !

اگر حس کردید مطالب مهمی هستند برای تشویق خوانندگان این مقاله برای خواندن آن متون کافی بود لینک آن را قرار دهید نه به این صورت در چندین نظر بلند تمام آن مطالب را کپی کنید (501374)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۱۴:۳۲
hنقلابیون طی دو روز ایستادگی، مقاومت قهرمانانه ای را در مصراته ثبت کردند و توانستند عناصر رژیم حاکم را از مرکز شهر بیرون کنند.
برخی نشانه ها از بازگشت انقلابیون به شهر زاویه وجود دارد در عین حال درگیری همچنان در الجبل الغربی ادامه دارد. انقلابیون از کسانی که آنها را دوست توصیف می کنند؛ سلاح دریافت می کنند و در همین ارتباط مسلح شدن نیروها برای دفاع از شهرهای آزادشده و حمایت از انقلابیون در مناطق دیگر همچنان ادامه دارد. (501280)
 
توهم !
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۳۵:۳۲
آنطور كه در خبر ها آمده بود روسيه اعلام كرده كه چون دست قذافي به خون مردم بيگناه آلوده است به او و خانواده اش پناهندگي نخواهد داد . (حالا بماند كه تا همين يك ماه پيش براي قذافي به آب و آتش ميزد ) خواستم بگويم آي حاكمان خاورميانه و آمريكاي جنوبي حواستون باشه كه اين روسيه رفيق خوبي براتون نيست . (501287)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۴۱:۱۳
من كه شخصا حال كردم يه ديكتاتور ديگه از جهان محو شد. جهان داره پاكسازي و عدالت در همه جال برقرار مي شه (501291)
 
مهرزاد
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۴۱:۵۲
تاریخ نشان داده که پایان دیکتاتوری سقوط است (501292)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۴۶:۴۱
شرايط ژئوپولوتيك ليبي مي‌توان گفت كه اين كشور برخلاف كشورهايي همچون عراق و مصر از اهميت چنداني برخوردار نيست و احتمالا پس از فروپاشي قذافي رسانه‌ها توجه چنداني به آن نخواهند داشت. (501295)
 
نگراني رژيم صهيونيستي
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۴۷:۳۱
رژیم قذافی روابطی سری با رژیم اشغالگر قدس داشته است و این روابط لیبی و اسراییل از زمانی شروع شد که لیبی حاضر به همکاری با مجامع بین المللی و دست کشیدن از برنامه ی اتمی خود شد و همچنین با سرکوب شدید جنبش های اسلامی در لیبی، این روابط را محکمتر کرد.
شایان ذکر است که در سال گذشته ، لیبی یک جاسوس موساد را پس از پنج ماه حبس آزاد کرد.
روزنامه صهیونیستی \'معاریو\' در این مورد در گزارشی نوشت ، پس از تلاشهای مستقیم وزیرامور خارجه اسراییل، دولت لیبی حاضر شد این شخص را آزاد کند.گفتنی است که جنبش جهاد اسلامی ( حماس ) کشور لیبی و به ویژه رژیم قذافی را متهم به همکاری با موساد در ترور دکتر \' فتحی الشقاقی\' بنیانگذار و دبیر کل این جنبش در مالت می داند. (501296)
 
نگراني رژيم صهيونيستي
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۴۹:۱۲
انقلابیون، طی روزهای آینده با تصرف طرابلس و سرنگونی حکومت قذافی به درگیریها پایان خواهند داد. آنها با صبر و شجاعت و اصرار برای تحقق پیروزی، طی روزهای آینده دستاوردها وموفقیتهای بیشتری به یاری خدا خواهند داشت.
به یاری خداوند، پیروزی از آن ما است، انقلابیون به پیشروی در برابر گردانهای قذافی ادامه می دهند. (501297)
 
محمد
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۱:۵۷:۴۸
اين پيروزي مديون بيداري اسلام در جهان است (501301)
 
سپیده
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۰:۱۴:۱۹
چرا انقدر دیر بیدار شدند؟ (501725)
 
مرتضي
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۲:۲۴:۳۰
گرچه تظاهرات در لیبی حدود دو هفته است که ادامه دارد، فقدان رهبری معترضین لیبی سرنگونی رژیم قذافی را دشوار می سازد.
«سرنگونی رژیم قذافی را نبود رهبر واحد دشوار می کند».

تظاهرات اعتراض آمیز در مناطق لیبی با طلب کناره گیری معمر قذافی و همه مقامات ارشد این کشور از روز 15 فوریه ادامه دارد. نیروهای دولتی معترضین را سرکوب می کنند. بر اثر سرکوب اعتراض های مردمی در شهر بنقاضی 560 نفر کشته و بیش از 4 هزار نفر مجروح شدند. مقامات رسمی از کشته شدن 84 نفر خبر می دهند. تظاهرات اعتراض آمیز در لیبی متأثر از حوادث در کشور عربی شد. تظاهرات و اعتراضها در مصر و تونس منجر به سرنگونی و تغییر رژیم شد.
لیبی- کشوری است فاقد تاریخ معاصر و نهادهای دموکراتیک، و مردم آن نمی توانستند رهبر خود را در تظاهرات انتخاب نمایند. رژیم سرسخت که توسط معمر قذافی رهبر لیبی شکل گرفت، نمی توانست موجب ظهور رهبر مخالفین شود (501314)
 
قبابل عليه قذافي
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۲:۲۴:۵۸
61 قبيله ليبي با انتشار بيانيه‌اي تأكيد كردند پس از كناره‌گيري معمر قذافي از قدرت كشوري متحد و يك‎پارچه را كه همه در آن آزاد و برابر باشند، تشكيل خواهند داد. (501315)
 
رضايي
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۲:۲۵:۳۱
با توجه به اینکه لیبی کشوری است متشکل از قبایل که بین آنان اختلاف نظر وجود دارد، پس از برکناری قذافی در این کشور هرج و مرج در انتخاب رئیس جمهور آغاز خواهد شد. پس از استعفای قذافی در این کشور هرج و مرج شروع خواهد شد، و فقدان رهبر اپوزیسیون اوضاع را پیچیده تر می سازد (501318)
 
arash tir tajy
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۵:۰۱:۴۴
دوست عزیز ممکن است وضع لیبی از اینکه هست بدتر شود
احتمال جنگ داخلی وجود دارد

ولی چاره چیست ؟

معمر قذافی با بستن همه راههای اصلاح چاره ای دیگر برای مردم لیبی و دنیا نگذاشته بود

اگر یک ذره قذافی حس خود خواهی را کنار گذاشته بود و

انرا فدای منافع میهنش میکرد مرحله گذار به راحتی و بدون هیچ خشونتی انجام میگرفت
وقذافی هم برای همیشه مورد اخترام مردم لیبی قرار میگرفت

سهل است که پدر لیبی نو هم لقب میگرفت

ولی ایشان کشوری را به خاطر هوسهای شاهانه ویران کرد
وفردای لیبی هم هر اتفاقی که بیفتد باز مقصر قذافی است و ن مردم لیبی

مردم نقش سرنوشت ساز خود را به امید فردایی بهتر به خوبی انجام دادند (501455)
 
سپیده
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۰:۱۶:۲۰
و مردم راه خودشونو پیدا می کنند
فقط باید حواسشون باشه و از انقلاب های دیگه چیز یاد بگیرن تا در دام حوادث بعد از انقلاب نیفتند! (501727)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۲:۵۱:۲۸
يك تحليل منطقي و مبتني بر تجارب پيشين غرب به رهبري آمريكا در برخورد با انقلاب‌ها و يا كودتاها در ديگر كشورها، نشان مي‌دهد كه آنها همواره تلاش دارند از بيشترين ظرفيت‌ها براي كنترل و همراه ساختن انقلابيون جديد بهره ببرند. براي همين، خريد زمان از اهميت بالايي برخوردار است. البته اين موضوع كه آنها تا چه ميزان در بهره‌برداري از اين شرايط موفق بوده اند، خود نياز به بررسي دقيق دارد.
به هر تقدير، مي‌توان گفت يكي از دلايل بازي \"موش و گربه\" نيروهاي ناتو با \"قذافي\"، خريد زمان براي شناسايي همه نيروهاي انقلاب ليبي و همراه ساختن قاطبه آنها با غرب است. در واقع، هر چه سرنگوني \"قذافي\" بيشتر به تأخير بيفتد، به همان ميزان، توفيق غرب در مصادره انقلاب ليبي بيشتر خواهد بود.
بررسي اخبار و تحليل‌هاي موجود پيرامون رخدادهاي ليبي به خوبي نمايان مي‌سازد كه با طولاني شدن درگيري‌ها، ميزان ديدارها و رايزني‌هاي انقلابيون با كشورهاي غربي به ميزان چشمگيري افزايش داشته است. از سوي ديگر، القاي ناتواني انقلابيون در سرنگوني \"قذافي\"، آنها را به غرب مديون خواهد ساخت تا به اين مهم برسند.
عراق و افغانستان، در واقع دو نمونه مناسب براي اثبات اين ادعاست. سرعت عمل در سرنگوني هيأت‌هاي حاكمه اين دو كشور، ابتكار عمل را از غرب به ويژه آمريكا گرفت تا بتوانند رهبراني كاملا همراه در اين دو كشور بر سر قدرت بياورند و قدرت را در درست آنها گذارند. (501345)
 
sohrab
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۲:۵۱:۵۵
آمريكا از روي كار آمدن حكومتي انقلابي ـ اسلامي و يا دست كم متمايل به جريان‌هاي اسلامگرا به شدت ترس دارد. به همين سبب، آگاه سازي مردم ليبي از اين حيث از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا آنها نمي‌خواهند با رفتن \"قذافي\"، اين بار تحت سيطره گروهي باشند كه به جاي پاسخ به مطالبات آنها، به دنبال برآوردن خواسته‌هاي غرب باشند. (501346)
 
fered
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۲:۵۲:۰۶
اینکه ملت لیبی دنبال دموکراسی و حق رای برای خود است بسیار جای خوشحالی دارد ولی اینکه کشوری مثل فرانسه یا انگلیس دنبال سرکوب قذافی باشد احتیاج به بازبینی دارد .لیبی در این 42سال دیکتاتوری قدافی چقدر پیشرفت داشته . همین سال پیش فرانسه و سارکوزی چه استقبالی از قذافی کردند و ایا قدافی این اواخر اقداماتی علیه غربیها انجام داده . اگر الفیها دسترسی به منابعی دارند که مثلاُ قدافی میخواسته بانک مستقل افریقائی تاءسیس کند و کشورهای افریقائی از طریق ان بانک معاملات خودرا انجام دهند و منافع غربیان به خطر افتد. یا با توجه به وضع متزلزل لیبی فرانسه وانگلیس اپوزیسیون را مجبور به تمکین از خود کنند. (501347)
 
ناصر
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۲:۵۵:۲۵
قلب مردم ایران برای ورودامام موسی صدر میتپد.ما منتظریم امام موسی صدر به وطنش بیاید وایران را غرق در شادی کند ما همه منتظریم امام موسی صدر بیاید که او منشا خیر امت اسلام در سراسر جهان است.برای امدن امام موسی صدر دعا کنید (501352)
 
sohrab
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۳:۰۰:۴۱
جالب اينه كه الان آمريكايي ها بدجور نگرانند چون تمام معادلاتشان به هم خورده است (501358)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۳:۲۳:۰۵
اين عصر جديد مدتهاست در ليبي آغاز شده است. قذافي از مدتهاست كه مي دانست حكومتش ديگر بقا ندارد (501372)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۳:۴۷:۳۱
اگر حكومت بعدي ليبي بر اساس يك نظام انتخاباتي رياست جمهوري و مجلس و البته در بستر يك انتخابات آزاد و عادلانه و صحيح شكل نگيرد و به آراي مردم احترام گذاشته نشود و مردمسالاري و جمهوريت واقعي برقرار نشود باز هم همان خطر ديكتاتوري منتها به شكل ديگر و با قيافه ديگر و با اسمهاي ديگر وجود دارد زيرا پايه هاي ديكتاتوري بار ديگر كاملا وجود خواهد داشت. (501390)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۳۵:۲۷
قذافی هنوز شکست نخورده است. سیف الاسلام دستگیر نشده است. (501424)
 
ع
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۹:۵۷:۲۶
شما مثل اینکه خیلی هم خوشحال نیستی از سقوط قزافی (501585)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۱:۵۸:۲۸
چرا از سقوطش بسیار خوشحال خواهم شد. از دستگیر شدن خود و پسرش. از اعدام آنها. اما هنوز سقوط نکرده اند.

می دانید که، هنوز چند روز مانده است تا حکومت قذافی به 42 سال برسد! (501827)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۰:۰۲:۵۳
به عنوان یک انقلابی مشخص است که سقوط قذافی را باور نمی کنید! (501644)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۲:۰۱:۵۸
وقتی می بینم سیف الاسلامی که می گفتند به دست معترضان افتاده است ، روی دوش هوادارانش در طرابلس است و می گوید که من دستگیر نشده ام ، معلوم است که باور نمی کنم. هنوز تا چند روز جنگ ادامه خواهد داشت. می دانید که امروز بیش از 400 نفر کشته شدند. جنگ خونشن خواهد بود. قذافی دیوانه تسلیم نمی شود. (501832)
 
مسعود
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۴:۵۵:۳۰
بهرام كه گور مي گرفتي همه عمر
ديدي كه چگونه گور بهرام گرفت؟ (501447)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۵:۰۳:۳۳
مطمئن باشید جنگ هنوز تمام نشده است و تا چند هفته ادامه خواهد داشت. همچنین اروپایی ها و آمریکا لیبی را ول نمی کنند. الان چون دشمن مشترک دارند متحد هستند. با رفتن قذافی با هم درگیری پیدا می کنند. بعضی از آنها به سمت غرب خواهند رفت و برای آنها کار خواهند کرد. (501457)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۵:۲۲:۰۵
بايد به مردم مسلمان ليبي خسته نباشيد و دست مريزاد گفت (501473)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۵:۲۲:۴۵
قذافي تو كدوم سوراخ موش پنهان شده؟ سرهنگ با سرنوشت صدام روبرو مي شود (501474)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۹:۵۷:۳۸
الان سواخ موش گرون شده. احتمالا توی یک زباله دانی، جایی، پنهان شده. (501586)
 
میر
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۶:۴۵:۳۹
فراعنه زمانی صدای ملت را می شنوند که بسیار دیر شده است. (501518)
 
mina
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۷:۰۷:۴۲
سلام و عرض خسته نباشید.اوضاع لیبی به هم ریخته هست . قذافی درحال سقوط.همه سایت ها و خبر گزاری ها از همه چیز لیبی مینویسند و تنها چیزی را که پیگیری نمیکنند سرنوشت امام موس صدرهست .تورو جان حضرت زهرابا هر روشی مثل فشار رسانه ای .تماس و مکاتبه با وزارت خارجه یا انقلابیون لیبی یا تشکیل کمیته پیدا کردن امام موسی صدر یا هر چیز دیگه یه حرک جدی جز حرف زدن و مقاله خبر انجام بدیم.ممنون (501531)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۷:۰۸:۰۱
اشتباه مرگبار قذافی در سال 2003 بود موقعی که تسلیم غرب شد عملیات غرب در سوریه و لیبی نشان دهنده این است که حتی روابط نزدیک هم نمیتواند انها را در تنبیه کشورهای که دوست خود نمدانند باز دارد واین قابل توجه برخی در ایران باید باشد که با تصور باز شدن سفارت امریکا در ایران فکر میکنند دیگر روابط بر اساس احترام متقابل و بدون حیله پیله با این کشور میتوانند داشته باشند علاقه برخی از دولتمردان در دولت اصلاحات میتواند ریشه فتنه دو سال پیش هم باشد کماکان که حالا برخی از انها را ساکن در کشورهای غربی میبینیم (501532)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۱ ۱۷:۰۹:۵۱
بالاخره يك دكتاتور هم به تاريخ پيوست اميدوارم پايان تمام دكتاتورها همين باشد (501535)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۸:۳۷:۱۳
فقط کاش حواسشون باشه و مثل بعضی از انقلابها،انقلابشون به انحراف نره. (501704)
 
خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۲:۰۴:۱۵
مطمئن باشید آمریکا برای لیبی سرمایه گذاری کرده است و مفت آن را از دست نمی دهد. روش آمریکا برای انجراف انقلاب لیبی دو چیز است. ابتدا ویران نمودن زیرساخت های لیبی. سپس مذاکره و \"خریدن\" بخشی از انقلابیون. با این روش به اهداف خود خواهد رسید و وارد لیبی خواهد شد. (501835)
 
يك دوست
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۰۸:۵۳:۴۶
پايان ديكتاتورها و حكومت هاي خودسر و غير مردم سالار را بايد با فشفشه هاي رنگارنگ جشن گرفت. (501708)
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۲ ۱۸:۳۹:۵۳
اتقلاب تونس ومصر چون غافلگیرانه بود وبه غرب فرصت برنامه ریزی وتصمیم گیری نداد واقعی بود وامید ان هست که مردم به اهداف خود برسند اما شخصا معتقدم بعد از این دو کشور دول غرب وبعضی دول شرق توانستند به دیگر حرکتهای مردمی شکل وشمایل دلخواه خود را بدهند یا حرکت هایی را بر اساس اهداف خود در بعضی کشور ها ایجاد کنند وان ها را به سمت وسوی مورد نطر سوق دهند .وبین ان ها در شکل دادن خاور میانه جدید بازی شطرنج گونه ای شروع شده است ! تا کدام پیروز این بازی باشند !! اما قدر مسلم دیگر مردم کشور های به ظاهر انقلابی پیروز بازی نیستند! (502049)
 
علي رادمهر
۱۳۹۰-۰۶-۰۵ ۱۳:۳۴:۰۲
سلام
دوست عزيز تا حدودي باهات موافقم....
اما مردم اينقده نادون نيستندكه به اين راحتي بذارن منافعشون تسليم غرب بشه....قدرت ملتها رو فراموش نكنيد.... (502933)
 
حامد خط انقلاب
۱۳۹۰-۰۶-۰۵ ۱۰:۴۴:۴۶
در این میان این بن علی بود که عاقل تر زا همه بود و سریع فرار کرد. شاه خودمان هم شاید زیاد عقل نداشت اما حد اقل این ترسو بودنش موجب شد فرار کند. اما حسنی مبارک و قذافی توی تله افتادند. بقیه هم منتظر باشند. (502809)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.