توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 116425
چرا انتخابات پشتوانه امنیت ملی است؟(1)
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۰۳
مقام معظم رهبری در خطبه دوم نماز عید فطر فرمودند : "انتخابات که مظهر حضور مردم است، مظهر مردم‌سالارى دینى است، باید پشتوانه‌ى امنیت ما باشد. نباید اجازه داد که این چیزى که ذخیره‌ى امنیت است، پشتوانه‌ى امنیت است، به امنیت ما صدمه وارد کند."



این تاکید رهبر انقلاب از دو زاویه قابل تبیین است. اول نگاه سیستمی به حکومت و آسیب های آن که حدیثی از پیامبر اکرم مبنای این تفکر است و نگاه دوم مورد اقتضایی است که مبنای آن سخن امام راحل است.



در نگاه اول؛ پیامبر اکرم فرموده اند: “الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم” که حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم هرگز.



در آسیب شناسی بایستی ابتدا سیستم را شناسایی کرد. سپس نیاز و تهدید و بعد از پیش بینی بحران احتمالی به راه های مقابله با آن پرداخت.



 به عنوان مثال؛ در سیستم بدن انسان یکی از نیاز ها آب و است و تشنگی نقطه آسیب پذیری انسان. لذا آب سمی تهدیدی محسوب می شود وکه در صورت نفوذ بحران مسمومیت را به وجود می آورد. البته همیشه دروازه تهدید مسایل نیاز و درونی نیست و گاهی نیز تهدید از طریق ضعف که بیرونی است ضربه خود را وارد می کند.



با توجه به حدیث پیامبر اکرم؛ یکی از مهمترین عوامل بقای نظام، عدالت است و مهترین جلوه عدالت نیز رضایت مندی مردم. پس نظام برای بقامندی خود نیاز به رضایت مندی مردم دارد.



نکته : مقبولیت؛ تنها رکن تشکیل حکومت هاست بجز حکومت اسلامی که رکن مشروعیت نیز هم وزن با مقبولیت دارای اهمیت است.



پس در آسیب شناسی یک حکومت، مقبولیت مهترین رکن و نقطه آسیب پذیری آن است و رضایت مندی مهترین نیاز و شرط تحقق آن و هر حرکتی که نتیجه آن سلب اعتماد مردم از نظام باشد به عنوان تهدیدی برای نظام تلقی می شود. به عنوان نمونه می توان به تذکر رهبر انقلاب در مورد عدم انتشار اخبار افراد متهم حتی بعد از محکومیت اشاره کرد. منظومه فکری معظم له حقا بر این باور است که نباید به هیچ قیمتی اعتماد مردم را به نظام جمهوری اسلامی متزلزل کرد.



در صورت نفوذ تهدیداتی که هدف سلب اعتماد مردم به نظام را در دستور کار خود قرار داده است، بحران عدم مقبولیت برای نظام پیش می آید که تنها راه مقابله با آن برنامه ریزی برای احیای اعتماد مردم به نظام مانند اجرای عدالت، مهروزری و... است.



انتخابات یکی از بارزترین مولفه هایی است که اعتماد مردم به نظام در آن نمود پیدا می کند. تاکید مقام معظم رهبری برای اجرای انتخابات به نحو احسن از این جهت است که انتخابات شاخصی است برای ارزشگذاری عملکرد دستگاه ها که در صورت اجرای درست عدالت می توان حضور حداکثری مردم را در پای صندوق های رای انتظار داشت.

 

alireza-forghani.blogfa.com

 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.