نظر منتشر شده
۲۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 116508
کاری نکنید که بدحجابی تبدیل به لجبازی شود
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۸
ليلا باقري



اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



کلاف ابریشم که در هم بپیچد، پیدا کردن سرنخ دشوار می‌شود؛ موضوع حجاب در جامعه اسلامی ما مصداق همین کلاف شده که با بی‌حوصلگی و بد عمل کردن در قبال آن سر ماجرا را گم کردیم. ریشه‌ها در هم تنیده و به سامان شدن اوضاع سخت شده است.



حرف این است که چه می‌شود «زنان و مردان معتقد به اسلام» دچار سهل‌انگاری در رعایت حدود می‌شوند و کم‌کم به این سهل‌انگاری عادت می‌کنند و ترک عادت هم دشوار. دیدیم که طی سال‌های گذشته به جای یافتن این سوال، مسئولان و گروه‌ها و نهادهای اجتماعی تنها به تکرار جمله «باید فرهنگ‌سازی شود» پرداختند. البته اهتمامی تام هم بر اجرای طرح امنیت اجتماعی و گشت ارشاد داشتند، بدون عمل به جمله‌ای که مکرر شنیدیم و به خوبی دریافتیم که آبی از تنور مسئولان فرهنگ در جامعه گرم نمی‌شود.



 عدم توجه به ریشه‌ مشکل به‌علاوه برخی اقدامات قهری و گاه سخنانی غیرکاربردی نه تنها بدحجابی را درمان نمی‌کند بلکه عواقب وخیم‌تری را نیز به دنبال دارد. چراکه کسانی که حالا به نادرست حجاب را امری شخصی می‌دانند با درک نکردن دلیل این سخت‌گیری ممکن است کار را به لجبازی بکشانند و حجاب خود را دستاویزی قرار دهند برای ابراز ساز مخالف. به نظرتان اگر پدری ببیند دخترش بدون روسری داخل کوچه آمده و بعد بدون دادن آگاهی و در اقدامی غیردوستانه سیلی نثار او کند، واکنش دختر به جز انزجار از دین و حتی رفتار پدر خواهد بود؟



سال‌هاست که عنوان می‌شود فرهنگ، چرخ پنچر و پنجم ارابه مملکت است و نهادهای مختلف در این عرصه برای سامان دادن به اوضاع چنان دست روی دست گذاشتند که انگار قرار است اتم بشکافند! بعد برای مسری نشدن بدحجابی در جامعه تنها متوسل به طرح ارتقای امنیت اجتماعی شدند، بدون توجه به اینکه قبل از طی کردن تمام مراحل یک راست رفته‎‌اند سرخانه آخر و رفتارشان مانند کردار همان پدر است در مقابل دختر.



می‌گویند برخورد از طریق گشت ارشاد مسکنی است برای درد جامعه تا بیمار به اورژانس رسانده شود. غافل از اینکه گرچه مسکنی است برای قشری از جامعه که با دیدن بدحجاب‌ها ناراحت می‌شوند اما دقیقا تاثیر معکوسی دارد بر قشر دیگر. البته خوراندن این مسکن هم درحالی ادامه دارد که حتی کسی به خودش زحمت نداده 115 را بگیرد. بیمار به بیمارستان هم که رسیده باشد انقدر از این پزشک به آن پزشک ارجاعش دادند که کسی هنوز سر درنیاورده دردش چیست. آن‌هایی هم که فهمیدند جرئت درمان او را ندارد. چون این بیمار نیاز به جراحی دارد، جراحی هم درد و زحمت و هزینه! و قبل از همه این‌ها خانواده بیمار باید با این حقیقت مواجه شوند که بیماری چیست و چرا فرد به آن مبتلا شده؟



 اصلا فهمیدن چرایی بیماری و راه درمان آن مهم‌ترین بخش ماجراست. کسی نمی‌خواهد بفهمد چون فهمیدن هزینه دارد. کسی نمی‌خواهد ببیند که در «برخی موارد» کار از بدحجابی هم فراتر رفته و نشان از نوعی عدم تفکر و تعمق در رفتار دارد. اینکه دختری با میکاپ عروس برای خرید از خانه  خارج می‌شود و مانتویی شبیه به لباس مهمانی شب در دانشگاه ظاهر می‌شود، دختران نوجوان و کم سن و سال همپای مادران خود به زینت می‌پردازند، لباس‌هایی که برخی می‌پوشند به هیج عنوان مناسب مکان نیست و بدتر اینکه دختران بدحجاب دست در دست پدران مذهبی و زنان بدحجاب در کنار همسر و تحت حمایت خانواده هستند و ... تاول‌های بیماری پیشرفته‌تر از بدحجابی است.



در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد تنبیه و توبیخ تنها فایده‌ای داشته باشد که رفتن سر خانه آخر بدون طی کردن خانه‌های قبل جامعه را به جایی می‌رساند که پرونده‌دار شدن به جرم بدحجابی بشود افتخار و مدرکی برای جنگیدن. دختران و پسران حرف از تعداد دفعاتی بزنند که به این جرم سوار ماشین پلیس شدند و بخندند!



باشد؛ گشت ارشاد همراه با رعایت شان و حدود امر به معروف و نهی از منکر همان مسکن آرام کردن بخشی از جامعه. اما محض رضای خدا بیمار را هم که دارد درد می‌کشد به بیمارستان برسانید و فکری به حالش بکنید. بگذارید برایتان بگوید که چیزی فراتر از تعلیمات دینی و روخوانی قرآن در مدرسه به او عرضه نکردند. آنچه هم از نمود دین در جامعه لمس کرده تفاوت عمیقی با آموخته‌هایش دارد و همین دین گریزش کرده؛ دروغ و دوریی و کج‌رفتاری و... به ویژه در جماعت به اصطلاح مذهبی دچار سرگردانی‌اش می‌کند.



بگوید که بی‌کار است، وعده‌های تامین شغل اغلب پوچ از آب درمی‌آید، مهارت کافی نیاموخته و سیستم آموزشی خلاقیت او را کور کرده و هیچ وقت جو یادگیری علم و پروراندن و ذوق یادگیری به حدی نبوده که استعدادها شکوفا شوند تا او را از نظر ذهنی آنقدر غنی کنند که نیازی به غنی کردن صورت نباشد، آنقدر سر و دل و مغرش را شلوغ کند که پرداختن افراطی به ظواهر برایش بی‌معنی شود. آنقدر برای تفکر و ایده و وجودش در جامعه ارزش قائل باشند که نیازی به ارزش گذاری و جلب توجه ظاهری نداشته باشد. بگوید که عوض همه این‌ها او مانده و انبوه آگهی‌هایی که منشی با روابط عموی بالا می‌خواهند و ساده‌اش می‌شود منشی با ویترین خوب! و مهم‌تر؛ جوانان بی‌کار در جامعه‌ای سرگردان شدند که فضایش به دلایلی که همه می‌دانیم جنسی است.



سرگرمی و تفریح و اوقات فراغت که هیچ، حتی تعریف و مدل و الگوی درستی هم از این‌ها ندارد. از طرفی  هرجا سر می‌گردانند چیزی را عرضه می‌کند که با آموخته‌ها  مغایر است اما فراوانی آن کم کم عرفش می‌کند  و جوان را به همراهی وادار. مثل انواع و اقسام تکنولوژها و وسایل ارتباط جمعی که سرگرمی شده و راهی برای تهاجم فرهنگی و حتی تمام مانتوفروشی‌هایی که باید زیر پا بگذارد و مدل درست و درمانی پیدا نکند برای پوشیدن. الگوی پوشش زن ایرانی- اسلامی هم همواره رویا باشد چون اتفاق نظری دراین باره از سوی متولیان نیست و تمام طرح‌ها شکست می‌خورد.



دلم خواست یادی از سینما و تلویزیون کنم و الگوهای بدی که ارائه می‌دهند و کارهایی که باید انجام دهند و نمی‌دهند. اما راستش خجالت کشیدم! آنقدر که گفتیم و نشنیدند، آن‌ها که ناشنوا نیستند، ترسیدم فکر کنند ما مجنون هستیم که مرتب تکرار می‌کنیم.



و سخن آخر؛ قبل از اینکه بدحجابی گناه باشد و نهی از آن واجب، ما با گناه‌های بزرگتری مواجه هستیم که چون نمود اجتماعی ندارند نادیده گرفته می‌شوند. گناهانی که اتفاقا گاه ریشه و عامل همین بدحجابی هستند. مثل دزدی. دزدی از کار، مسئولیت، آموزش، صداقت، عمل به حقیقت و دین و خیلی از دزدی‌های دیگر در جامعه که باعث دین گریزی جوانان می‌شود.



جالب اینکه  درمقابل هر دو شخص بدحجاب و دزدی که از دیوار بالا رفته(و نه سایر دزدی‌ها) نگاه مجرمانه وجود دارد! درحالی که ماهیتی کاملا متفاوت دارند اما چه فرقی می‌کند وقتی مسئولان تنها یک راه را برای مقابله بلدند. آنهم وقتی راه‌های دوستانه‌تری هم هست. از نگاه دیگر نیز بد نیست به عقاید هم احترام بگذاریم. جای خدا ننشینیم و جایگاه کسی را به خاطر پوشش قعر جهنم ندانیم و با رفتار و رافت اسلامی دوستان و اثرگذاری خود را روی آنان بیشتر کنیم. مگر نه اینکه فردی در زمان حضرت علی(ع) تنها به خاطر این مسلمان شد که مولا بعد از همراهی در سفر تا مسیری فرد نامسلمان را مشایعت کرد و او آنقدر شیفته دینی چنین محترم شد که همان جا به اسلام گروید. این خلق مسلمان در برابر نامسلمان است. حالا حساب کنید رفتار مسلمان با هم کیش خود باید چگونه باشد.

 

 
 
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۰:۳۸:۱۴
بنظر میرسد اکثر کسانی که بد حجاب هستند، اصولا\" فرق بین گناه و پاکی را در دیگر مسایل زندگی شان باور دارند. اما بدحجابی را در اصول اساسی اعتقاداتشان اصلا\" گناه نمیدانند که اگز آن را گناه میدانستند اصولا\" دیگر احتیاجی به این همه تنبیه و توبیخ بوجود نمی آمد. پس چون ریشه، در عمق افکارشان \"عدم ارتکاب به گناه\" توجیه گردیده، هیچ نیرویی نخواهد توانست صورت مساله را برای همیشه پاک کند و بالعکس همانطور که مشاهده و تجربه گردیده نتیجه ای همانا لجبازی آن هم از نوع بنیادین بدنبال خواهد داشت. (506178)
 
مریم
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۰۷:۵۴
نباید با برخورد زشت و اجباری افراد را به حجاب داشتن وادار کنیم. زمانی که افراد دیندار جامعه یک سری رفتارهایی که موجب دین زدگی می شود را کنار بگدارند خیلی ها به طرف حجاب برمی گردند من زمانی چادری شدم که دوستی در دبیرستان داشتم که چادری بود و خیلی باوقار بود خواستم چادری باشم تا شبیه او شوم . امروز بعد از 15 سال از اون روز ها همچنان چادریم اما گاهی که در جامعه یک سری رفتارهای زشت از برخی چادری ها می بینم بخصوص در ادارات با نگاهی شک دار به چادرم نگاه می کنم (506197)
 
محمود صادقی
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۰۷:۵۷
متاسفانه رفتار پلیس امنیت اخلاقی آنقدر بد و توهین آمیز است که اگر فکر کنیم دستگیر شدگان نادم شده اند و متنبه شده اند خودمان را گول
زده ایم

رفتارشان دقیقا\" برعکس رهنمود رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی است

راستی تمام نیروهای پلیس امنیت جوان هستند
تا کنون کسی به رفتار آنان سرک کشیده؟ (506198)
 
کارگر ساده
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۱۴:۲۲
آفرين خانم باقري ، شما خيلي خوب به اين مسئله پرداختيد/ متاسفانه گاها\" بد حجابي از کساني سر مي زند که يا متاهل و صاحب فرزند و سن وسالي از آنها گذشته يا دختراني که داراي خانواده مذهبي بوده و صرفا\" به جهت اينکه از دوستانشان کم نيارند اقدام به بد حجابي مي کنند و از همه بدتر رسانه ملي که به اين قضيه دامن مي زند و خواسته و يا نا خواسته از برخي هنر پيشه هاي ستاره دار استفاده مي کند؟؟؟ (506202)
 
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۲۹:۰۹
شما تنها بخش کوچکی از مشکلات جامعه را در رابطه با مسئله حجاب بیان کردید. به نظر می رسد هیچکس نتوانسته است با نوع برخورد خود مانند رضا خان برای با حجاب کردن بانوان ایرانی موثر بوده باشد و رویه فعلی یعنی نوع برخورد نیروی انتظامی دقیقا\" برعکس آن زمان باعث فرار از حجاب و رویگردانی از آن می شود. امید اینکه روش های فرهنگی و علمی جایگزین روش زور و جبر گردد. (506211)
 
مصطفي نقوي
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۳۲:۳۱
نمي دانم حكايت آن پير زني را كه سعي داشت زشتي صورتش را با كاغذ بپوشاند، توي مثنوي مولانا خوانده ايد يا نه؟
به اصل حكايت و پيام آن كاري ندارم. اما به نظر من عكس العمل ما در برابر «پديده ي بد حجابي» هم شبيه همان حكايت است.
بايد ببينيم آيا همه چيز در اين جامعه اسلامي سر جاي خودش هست كه حالا فقط ظاهرش مانده و «بايد» به هر نحو آن را درست كنيم؟
از زيبايي هاي اسلام چقدر در كشور ما جاري است؟
آيا بانكهاي ما قرض الحسنه مي دهند؟
آيا كساني كه در كسوت مسووليت، خيانت كرده اند مجازات مي شوند؟
آيا مسوولين ما واقعا ساده زيست هستند؟
آيا صداقت در فضاي رسانه اي ما موج مي زند؟
آيا آمران به زهد، خودشان زاهدند؟
آيا به همه ي احكام الهي به يك چشم نگاه مي شود يا بعضي از احكام به طور ويژه پر رنگتر نشان داده مي شوند؟
و ... (506214)
 
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۳۴:۵۰
مقاله منصفانه اي بود (506216)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۳۶:۱۲
یکی از دوستان ما در ایران ازدواج کرده ولی الان که آمدن مالزی یک مرتبه خانمش حجابش رو حذف کرده. متاسفانه تو ایران بدلیل این که همه حجاب دارن مشخص نمیشه حقیقت هرکس چیه.
الان هم احتمالا به زودی از هم جدا میشن چون نه پسره میتونه کوتاه بیاد و نه دختره کوتاه میاد (506218)
 
رضا
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۴۴:۵۴
اگر مسئولان ما كشورهاي اسلامي را كه قبول دارند (سوريه/عربستان/اندونزي/مالزي/عراق هر كدام را)الگو قرار داده و تحت بررسي ميداني قرار دهند و ببينند قوانين انها چيست .ما هم انرا اجرا كنيم. (506229)
 
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۴۶:۴۴
دیروز یه دختر 15 ساله توی فامیلمون را به خاطر لاک ناخن دنبالش دویده بودن و گرفته بودن برده بودن کلانتری و شناسنامشم گرفته بودن.
داشت زار زار گریه میکرد به خاطر این قضیه،به نظرتون الان خیلی کار مهمی کرده گشت ارشاد و طرف ارشاد شده؟
یه دختر بچه را هم به خاطر دوچرخه سواری کنار خیابون گرفته بودن داشت زار زار گریه میکرد.
آخه کجای دنیا اینکار میشه که شما میکنین؟
اینا توی سن بدی هستند و اینها توی روحیشون تاثیر بد میذاره.
بابا به خدا به پیر به پیغمبر منم مردم ولی با دیدن دختر چرخ سوار و لاک ناخن تحریک نمیشم!
هر چی اینکارا بیشتر بشه مردها حریص تر و عقده ای تر میشن و تازه چادری هم دیگه در امان نیست!
آیا زمان پیغمبر اینکارها میشد؟ توی عربستان و سوریه و لبنان میشه؟
آخه عزیز من یکم درک کافیه برای فهم اینکه این کارها فوق العاده اشتباهه! (506230)
 
دانشجوی بسیجی
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۵۰:۳۱
بله نباید با خشونت کسی رو مجبور به حجاب کرد. ولی انتظار هم نداشته باشید یکی مثل سارای سقوط یک فرشته تا نصفه شب بیرون باشه و بعد باباش با زبون خوش بهش بگه عزیز دل بابا تا این وقت شب با پسر نا محرم کجا بودی؟
یا اینکه بی حجاب بیاد توی کوچه و باباش دست نوازش به سرش بکشه و بگه دختر گلم چرا بی حجاب رفتی توی کوچه!

آدم یه عمر آبرو جمع کنه بعد یک بچه 17 18 ساله اش بیاد همه رو یه شبه به باد بده!!
اصلا قابل تحمل نیست (506233)
 
فرناز مجتهدي
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۵۰:۳۵
حدود 6 ساله كه چيزي به نام گشت ارشاد توي شهرها در حال پرسه زدنه وتنها چيزي كه از اون باقي مونه متاسفانه ديدگاه فوق العاده بد مردم از نيروي انتظامي. (506234)
 
عماد
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۱:۵۹:۱۱
سالهاست در خارج زندگی می کنم ولی تا به امروز چنین مقاله ای واقعی را که قدرت انتشار پیدا کرده باشد را ندیده بودم. از این دست نصایح بسیار بوده و هست ولی اینکه اینبار چاپ بشه عجیب است.
ولی نویسنده همه چیز را به حق گفته است. ما اگر مسلمانیم با رفتار گفتار و کردار خویش باید دیگران را مجذوب اسلام کنیم. در جایی که با زور می خواهیم این کار را انجام دهیم معنایش این است که ما خودمان هم نمی دانیم چرا باید حجاب وجود داشته باشه چون جواب قانع کننده نداریم و چگونه دیگران به چیزی که ما خودمان نمی دانیم چرا ؟؟ آنها ایمان بیاورند

اما اگر شما یک خانواده چادری و بسیار سالم و خوبی داشته باشید دیگران هم مجذوب می شوند و برای اینکه زندگی آنها هم بهتر شود دنبال راه شما می آیند و این یک امر ساده و بدیهی است.ولی اگر با وجود رعایت حجاب زندگی شما هم همچنان مشکل دارد پس درد جامعه حجاب نیست !!! (506236)
 
ناشناس
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۰۳:۳۰
وقتی بعضی از دوستان اعتقاد دارند که دیگر برای حل مشکل حجاب کار فرهنگی بی فایده است و حتی اگر لازم شد،خون هم باید ریخته شود! دیگر این تحلیل و نوشته شما معنی ندارد!
نشنیدم جناب آقای توکلی و یا دیگر نمایندگان مجلس در رابطه با برخوردهای خجالت آور این گشت ها و عملکردهای تندشان، نقد و یا تذکری داده باشند؟
نمی دانم چرا فقط در رابطه با این موضوع اینقدر سریع عمل می کنند و جبهه می گیرند..پس دیگر موارد چه؟ اختلاس ها؟ رانت ها؟
به دختری به قول خودتان با حجاب غیر متعارف دستبند می زنند و می کشندش داخل خودروی گشتی و آن طرف تر فردی اختلاس گر و مفسد اقتصادی آزادانه در خودروی چند میلیونی اش می نشیند و نظاره گر این صحنه است..هر دو طرف اصلاح نمی شوند..چه آن دختر که این تضاد و پارادوکس را می فهمد..پس در مسیر تقابل قدم بر می دارد..و این مفسد اقتصادی که می بیند حدالق کار نیروهای امنیتی و انتظامی ما جمع کردن دختران بد حجاب و دیش های ماهواره است...پس او هم کار خودش را می کند...بی هیچ ترسی..موضوع ول کردن کت و چسبیدن به دکمه است.! (506241)
 
امیر
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۰۸:۳۰
به نظر من حجاب یا بی حجابی اجباری بدون شک تخریب شخصیت انسانهاست و بی سبب نیست که احترام به حقوق دیگران در جامعه ایران تا این حد کمرنگ شده و پرخاشگری است. ترا به خدا مفایسه کنید با سایر جوامع. (506247)
 
مریم
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۱۳:۳۳
شاید بهترین کاری که در دفاع از حجاب می شود انجام داد این است که هیچ کس از کسانی که تاکنون سنگ حجاب را به سینه می زدند از آن دفاع نکنند...از جامعه مالزی و ترکیه درس بگیریم (506253)
 
فرناز مجتهدي
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۱۹:۵۵
اگر يك نگاه به صفحه فيس بوك دختران ايراني بياندازيد مي بينيد كه بخش بسيار زيادي از آنها عكس بي حجاب خود را به عنوان عكس پروفايل انتخاب كرده اند. (506256)
 
MAED
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۳۳:۵۵
مسئولینی که هیچ گونه دقدقه ای بجز محدود کردن مردم ندارید تمام موارد را در نظر بگیرید بعد به تصمصمات خود فکر کنید :

1- مشکل اشتغال
2- مشکل ازدواج
3-گرانی
4- محدودیت حجاب
5- محدودیت ماهواره
6- .....خیلی دیگر

... (506261)
 
علی
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۴۰:۲۴
قبل از هر چیزی تشکر می کنم از نویسنده محترم که هم مطلب بسیار خوبی انتخاب کردند و هم تحلیل خوب ونسبتا بی طرفانه ای داشتند،چه خوب که پذیرفتید و دیدید که با بر خورد نظامی و انتظامی در مقوله های فرهنگی هیچ کاری از پیش نمیرود ، چه بسیار دیده ایم که هر از گاهی که نیروی انتظامی تحت عنوان گشت ارشاد یا امنیت اخلاقی برخوردها را افزایش میدهد،برای مدت بسیار کوتاهیهمه چیز مثل اتش زیر خاکستر اندکی ارام میشود و بعد از اتمام دوره سخت گیری وضعیت حجاب نه تنها به روال قبل بازمیگردد، که به مراتب بدتر میشود هم به خاطر اینکه عدهای از جوانان که با انها برخورد شده با غروری جریحه دار در پی انتقام از نظام و حتی اسلام می ایند واینبار نه از روی عادت که از روی غضب به هنجار شکنی می پردازند و از سوی دیگر در اینجای تاریخ که ایستادهایم و تمام دنیا در هر مذهب ومسلکی پرچم ازادی اندیشه به دست گرفته اند،چنین برخورد انتظامی و گاه نظامی در مورد پوشش فردی رابر نمی تابند و از این موضوع در جهت تخریب چهره اسلام و نظام استفاده میکنند،که تا حدی هم موفق بودهاند،
... (506240)
 
اباصلت
۱۳۹۰-۰۶-۱۵ ۱۲:۴۰:۴۶
الانسان حریص لما منع این قضییه ابروی پلیس را برد ایا بیحجابی نظم جامعه را به خطر می اندازد/ (506268)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.