نظر منتشر شده
۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 43103
درباره جلسه مديران سايت‌هاي خبري در وزارت ارشاد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۴
در آخرين روزهاي سال 1387 ، معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد با ارسال پيامي با پست الكترونيك، مديران سايت‌هاي خبري را به جلسه‌اي دعوت كرد.



محتواي جلسه در واقع ارايه مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره سايت‌ها بود كه در دو فهرست نسبتا بلندي از «نبايدها» گنجانده شده بود. فهرست اول ، نبايد‌هايي كه سايت‌هاي خبري به طور كلي ملزم به رعايت آنها هستند (شامل 20 مورد) و فهرست دوم، نبايدهايي كه سايت‌ها درايام انتخابات رياست جمهوري ملزم به رعايت آنها هستند (شامل 18 مورد).



ضمانت اجراي اين نبايدها هم خيلي روشن و بي‌رودربايستي به مديران سايت‌ها يادآوري شد : فيلتر كردن سايت‌ به حكم «كميته تعيين مصاديق پايگاه‌هاي اينترنتي غيرمجاز»

درباره اين جلسه و نكات مطرح شده در آن ، يادآوري چند نكته ضروري است:



1 – اقدام وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در ساماندهي پايگاه‌هاي خبري اينترنتي، تصميمي كاملا بجا و محترم است . بديهي است ضابطه‌مندن شدن فعاليت پايگاه‌هاي اينترنتي هم اعتبار اين رسانه نوظهور را افزايش مي‌دهد و هم از سوء استفاده و هرج و مرج در اين عرصه پيشگيري مي‌كند.



البته فضاهاي وبلاگي به لحاظ شخصي تلقي شدن بهتر است از اين نوع ضابطه گزاري‌ها استثنا شوند كه خوشبختانه مسوولان وزارت ارشاد متوجه اين نكته بوده‌اند و وبلاگها را مستثني كرده‌اند. البته نظارت بر وبلاگها بر عهده ارايه كننده خدمات وبلاگ خواهد بود يا در آينده راه قانوني باز شود.



2 – ارايه فهرست موارد ممنوعه به رسانه‌ها به ويژه وقتي مستند به مصوبه يك مرجع قانوني است، اقدامي قابل دفاع و ضروري است و اعمال سليقه شخصي در نظارت بر سايت‌ها را محدود مي‌كند. اما برخي بندهاي ماده 6 آيين‌نامه مربوط، بيش از حد كلي و قابل تفسير هستند نظير بند 7-6 (القا بدبيني و نااميدي در مردم نسبت به مشروعيت و كارآمدي نظام اسلامي) چرا كه يك دولت مستبد مي‌تواند هر گونه انتقادي عليه عملكرد خود را در سايت‌هاي اينترنتي مصداق اين بند تلقي و تفسير كرده و پايگاه اينترنتي منتقد خود را فيلتر و مسدود كند.



البته بايد انصاف داد كه وزارت ارشاد و كميته تعيين مصاديق پايگاه‌هاي غير مجاز اينترنتي تاكنون تقريبا با سعه صدر و سهل‌گيري ماده 6 را درباره پايگاه‌هاي خبري اعمال كرده‌اند.

3 – اقدام وزارت ارشاد در ساماندهي و هويت بخشي به پايگاه‌هاي اينترنتي هر چند قابل دفاع است اما جمع‌كردن مديران سايت‌ها و ارايه فهرست بلندي از «نبايدها» با نشان دادن تيزي تيغ فيلترينگ به آنها، مويد اين نكته است كه مسوولان محترم سايت‌هاي اينترنتي را بيشتر تهديد مي‌دانند تا فرصت.



واقعيت اين است كه در فضاي امروز جامعه ايران، سايت‌هاي خبري اينترنتي مي‌توانند در جهت تحقق اهداف نظام و انقلاب بسيار موثر باشند. برخي سايت‌هاي خبري تعداد قابل ملاحظه‌اي بيننده ايراني در خارج از كشور و تعداد زيادي بيننده در ميان نسل دوم و سوم انقلاب در داخل كشور دارند.



چنانچه مسوولان محترم وزارت ارشاد از اين زاويه به پايگاه اينترنتي نگاه كنند، در اولين جلسه دعوت از مسوولان سايت‌ها بجاي ارايه فهرست «نبايدها» و نشان دادن اختيارشان در فيلتر كردن سايت‌ها، از مسوولان سايت‌ها مي‌پرسيدند: شما براي پيگيري رسانه‌اي براي تحقق اهداف نظام جمهوري اسلامي و وزارت ارشاد چه كم و كسري‌اي داريد؟ و يا وزارت ارشاد چه كمكي مي‌تواند به شما ارايه دهد تا فلان تاثيرات مثبت فرهنگي – اعتقادي - بينشي را در مخاطبانتان بگذاريد ....؟



روشن است كه اگر وزارت ارشاد از اين زاويه وارد تعامل با پايگاه‌هاي خبري باشد و آنها را ياور نظام و انقلاب و دولت تلقي كند، نبايدهايش هم با اقبال و حسن ظن بيشتري از طرف مديران سايت‌هاي خبري روبرو خواهد شد.



آنچه مسلم است پايگاه‌هاي خبري اينترنتي امروز به موقعيتي رسيده‌اند كه نه مي‌توانند ناديده انگاشته شوند و نه حذف گردند. در اين شرايط، بجاي تقابل، بهترين الگوي تعامل دولت با اين رسانه نوظهور ، همكاري است.



موارد ممنوعه فعاليت انتخاباتي پايگاه‌هاي اينترنتي

(ارائه شده از طرف معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد به سايت‌هاي خبري)



با استناد به قانون انتخابات رياست جمهوري به همراه اصلاحات و آيين‌نامه اجرايي مصوب پس از آن و همچنين ماده 6 آيين‌نامه واحدهاي ارايه كننده خدمات اطلاع رساني و اينترنت مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، فعاليت‌هاي انتخاباتي زير توسط پايگاه‌‌هاي اينترنتي ممنوع است و هرگونه انتشار موارد مذكور مشمول مسدودسازي خواهد شد:

1 – هر گونه مطلب در راستاي تحريم انتخابات، كاهش مشاركت مردمي در انتخابات، تبليغ لوگوي تحريم انتخابات (تبليغات ضد انقلاب) و لينك دادن به آنها.

2 – مضامين توهين‌آميز در خصوص انتخابات و نامزدهاي انتخابات.

3 – مطالب تخريبي عليه كانديداها، شخصيت ها و جريانات مرتبط با انتخابات.

4 – مطالبي كه به هر نحو منجر به اخلال در برگزاري انتخابات گردد.

5 – اخبار كذب از نتايج بررسي صلاحيت‌ها ، شمارش آراء، تقلب در انتخابات و يا مخدوش بودن آن، انصراف نامزدها ، نظرسنجي‌هاي انتخاباتي و...

6 – اسامي و علت رد صلاحيت داوطلبان نامزدي انتخابات بدون رضايت كتبي آنها.

7 – افشاي آراء راي دهندگان و انتشار شكايات مربوط به انتخابات و اسامي متهمين، قبل از صدور حكم قضايي.

8 – اسناد و مكاتبات طبقه‌بندي شده دستگاه‌هاي مسئول برگزاري انتخابات.

9 – تبليغ خريد و فروش آراء و ساير شيوه هاي تقلب در انتخابات.

10 – استفاده ابزاري از تصاوير زنان و عدم رعايت شئونات اسلامي در تبليغات انتخاباتي اينترنتي.

11- اطلاعيه ها و مواضع گروه‌هاي غيرقانوني و ضد انقلاب پيرامون انتخابات.

12 – فعاليت تبليغاتي خارج از زمان مجاز تبليغات انتخاباتي.

13 – اعلام نظرشخصيت‌ها در تاييد كانديداها مگر با اجازه كتبي و بدون ذكر عنوان و مسئوليت آنها.

14 – سوء استفاده از تشابه اسمي نامزدها با ساير نامزدها و يا شخصيت‌هاي نظام.

15 – جعل و يا تغيير حمايت گروه‌ها و جريانات سياسي به نفع خود و يا گروه و يا جريان خاص.

16 – ورود به حريم خصوصي و خانوادگي نامزدها.

17 – استفاده از امكانات دولتي (پايگاه‌هاي اينترنتي ، سرورها و...) براي تبليغات انتخاباتي نامزدها .

18 – ادعاهاي غيرواقعي كذب در خصوص كانديداها مانند سوابق و مدارك تحصيلي غيرواقعي.



مجازات پايگاه‌هاي اينترنتي متخلف



1 – پايگاه‌هاي اينترنتي اعم از ثبت شده و يا ثبت نشده در طرح ساماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به استثناي پايگاه‌هاي رسمي اينترنتي نامزدها، در ايام انتخابات، با استناد به اين آيين‌نامه و ضوابط و ملاك‌هاي مصوب ، با اولين تخلف براي مسدودسازي ابلاغ مي‌شوند. در خصوص رفع انسداد از پايگاه‌هاي اينترنتي مذكور بعد از ايام انتخابات تصميم‌گيري خواهد شد.

تبصره : ضرورت دارد نامزدهاي انتخابات ، پايگاه اينترنتي رسمي خود را در طرح ساماندهي وزارت ارشاد ثبت نمايند در غير اين صورت به عنوان پايگاه اينترنتي رسمي نامزدها تلقي نخواهد شد.

2 – دبيرخانه كميته تعيين مصاديق پايگاه‌هاي اينترنتي غيرمجاز، موظف است نشاني‌هاي اينترنتي جديد ايجاد شده پس از مسدودسازي را بدون طرح در جلسه كميته براي مسدودسازي ابلاغ نمايد.

اين آيين‌نامه در جلسه 3/11/87 كميته تعيين مصاديق پايگاه‌هاي اينترنتي غيرمجاز به تصويب رسيد.

كميته تعيين مصاديق پايگاه‌هاي

اينترنتي غيرمجاز



ملاك تصميم‌گيري كميته تعيين مصاديق پايگاههاي غيرمجاز اينترنتي

ماده 6 آيين‌نامه واحدهاي ارايه كننده خدمات اطلاع‌رساني و اينترنت، رسا (ISP)



ماده 6 – توليد و عرضه موارد زير توسط رسا ISP و كاربران ممنوع مي‌باشد:

1-6- نشر مطالب الحادي و مخالف موازين اسلامي

2-6- اهانت به دين اسلام و مقدسات آن

3-6- ضديت با قانون اساسي و هرگونه مطلبي كه استقلال و تماميت ارضي كشور را خدشه دار كند.

4-6- اهانت به رهبري و مراجع مسلم تقليد

5-6- تحريف يا تحقير مقدسات ديني، احكام مسلم اسلام، ارزشهاي انقلاب اسلامي و مباني تفكر سياسي امام خميني (ره)

6-6- اخلال در وحدت و وفاق ملي

7-6- القا بدبيني و نااميدي در مردم نسبت به مشروعيت و كارآمدي نظام اسلامي

8-6- اشاعه و تبليغ گروهها و احزاب غيرقانوني

9-6- انتشار اسناد و اطلاعات طبقه‌بندي شده دولتي و امور مربوط به مسايل امنيتي ، نظامي و انتظامي

10-6- اشاعه فحشا و منكرات و انتشار عكس‌ها و تصاوير و مطالب خلاف اخلاق و عفت عمومي

11-6- ترويج مصرف سيگار و مواد مخدر

12-6 – ايراد افترا به مقامات و هر يك از افراد كشور و توهين به اشخاص حقيقي و حقوقي

13-6 – افشا روابط خصوصي افراد و تجاوز به حريم اطلاعات شخصي آنان.

14-6 – انتشار اطلاعات حاوي كليدهاي رمز بانك‌هاي اطلاعاتي، نرم‌افزارهاي خاص، صندوق‌هاي پست الكترونيكي و يا روش شكستن آنها.

15-6- فعاليت‌هاي تجاري و مالي غيرقانوني و غيرمجاز از طريق شبكه اطلاع‌رساني و اينترنت از قبيل جعل، اختلاس، قمار و...

16-6- خريد، فروش و تبليغات در شبكه اطلاع‌رساني و اينترنت از كليه كالاهايي كه منع قانوني دارند.

17-6- هرگونه نفوذ غيرمجاز به مراكز دارنده اطلاعات خصوصي و محرمانه و تلاش در جهت شكستن قفل رمز سيستم‌ها.

18-6- هرگونه حمله به مراكز اطلاع رساني و اينترنتي ديگران براي از كارانداختن و يا كاهش كارايي آنها

19-6- هرگونه تلاش براي انجام شنود و بررسي بسته‌هاي اطلاعاتي در حال گذر در شبكه كه به ديگران تعلق دارد.

20-6- ايجاد هر گونه شبكه و برنامه راديويي و تلويزيوني بدون هدايت و نظارت صدا و سيما.





 
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۷ ۱۱:۵۷:۱۹
همچین نوشتی 20 مورد آخه این بیست مورد بیشتر چیز های مسلم هستند آدم خوش انصاف (112028)
 
h
۱۳۸۸-۰۱-۱۷ ۱۷:۰۲:۵۸
جنا یات آمریکا در عراق و کشتار مردم عراف .
و این رسانه های وطن فروش ایرانی زبان در لس آنجلی حتی یک دقیقه هم نخواسته اند به عنوان شهروند آمزیکائی از حقوق مردم عراق و هر انسان بی گناه دیگری که بر اثر ظلم و استعار آمریکا صدمه دیده است صحبت کنند . کار اینها جاسوسی و فریب دادن افکار عمومی و مسافرت پی در پی به اسرائیل برای کاسه گدائی کردن و یا فراگرفتن راه های جاسوسی .جای تاسف است هر وقت یک ملمان از بین میرود خون اورا نا چیز حتی کمتر از سگ خیابانی خود می دانند. و همه صحبت ها یا در مور اباما و یا شو های خنده دار در تلو زیو ن ها و یا مد لباس هالیودی ها می بشد
گزارش از سازمان ایرانی حقوق بشر در کانادا (112102)
 
بابك
۱۳۸۸-۰۱-۱۷ ۲۲:۵۰:۴۵
عزيزان خود شما هم كه كج دار و مريز صحبت ميكنيد. اين مصداق لكنت زبان نيست؟


تقريبا در تمام جوامع مدرن با قوانين امروزي ركن اول ارتباط اينترنتي، گردش آزاد اطلاعات و احترام به شعور و آگاهي كاربران است كه با تشخيص خود كاربر و بر اساس بينش شخصي اجرا ميشود.
منكر قانونمندي رسانه اي به اين وسعت نيستم اما بهتر نيست اين قوانين به دور از روشهاي قيم مآبانه و با احترام به شعور مخاطبان وضع شود؟ اندكي اعتماد به باورهاي اين مردم بسياري از اين نگراني هاي بيجا را كه گاهي بدون دليل و البته بدون نتيجه است از بين خواهد برد. (112143)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۷ ۲۳:۱۲:۱۱
وضعیت سایت‌های اینترنتی مدعی «خبرگزاری» بودن، افتضاح است. انواع سایت‌های زرد که مثل قارچ سبز می‌شوند و معلوم نیست اصلاً مدیر مسئولشان کیست، از کجا اداره می‌شوند و هزینه آن‌ها از کجا تأمین می‌شود.
در این وضعیت نابسامان، اگر توهین و تخریب و انتشار مطالب دروغ و ... توسط یکی از این سایت‌ها انجام شود، فقط باید به خدا پناه برد و بس! چون خیلی‌هایشان در آمریکا، کانادا و ... رجیستر شده‌اند و همان‌جا میزبانی می‌شوند و به هیچ کس هم پاسخ‌گو نیستند.
در ضمن: آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟ چرا همیشه وجه منفی این قضایا را منتشر و بر روی آن تأکید می‌کنید؟ (112146)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۱-۱۸ ۰۶:۵۵:۳۴
فعالیت غیر قانونی و خصمانه و مریضانه بسیاری از گروه های سیاسی و دیگر نشریات برون مرزی یا بهتر مرضی است.
گزارش های اقرار آمیز از وضعیت حقوق بشر و مردم ایران
در حالی که مطا لعات سازمان های اقتصادی و رفاهی و پزشکی و سازمان ملل حکایت از آن دارد که سطح زندگی مردم ایران هم با دیگر کشور های نیمه مترقی فرقی ندارد .این یک جنگ روانی است که توسط دولت استعمار گر آمریکا بر علیه ایران و کشور های چین و کوبا و....انجام گرفته و هیچ ربطی به نقض حقوق بشر ندارد . تهدیدات و تحریکات دولت آمریکا نسبت به حکومت ایران باعث گردیده تا حکومت ایران دست به اقدام تلافی جویانه ای بر ای حفاظت منافع خود بزند چون این اقدامات نا شیانه و توسط افرادی سر خود و توسط گروهی مذهبی انجام می گیرد باید برای مقابله با آن توسل به سازمان های حقیقی و باتجربه حقوق بشری و از راه قانون اقدام شود نه گروه های سیاسی منا فع طلب. آیا حکومت ایران آب و گوشت و نان و برنج مردم را احتکار کرده و مرد ایران در شرف یک قحطی بزرگ قرار دارند ؟ آیا حکومت ایران
هر روزه و توسط نیرو های نظا می تحت فرمان خود اقدام به دستگیری و قتل عام مردم بی گناه کرده است ؟ حوزه اختیا رات پلیس تهران و بر خورد آن با بی حجابی مسئله حقوق بشر نیست . مسئله سیاسی و مذهبی است . چه مشکل جدی داشتن حجاب برای زن ایجاد کرده است ؟ آیا داشتن حجاب جان زن را به خطر انداخته است ؟ آیا می شود حقوق لختی ها و هیپی ها و مو تور سواران پر سرو صد ا و هم جنس بازان و....دیگران را قاطی مقوله حقوق بشر دانست؟ همان گونه که اگر فردی لخت مادر زاد در هر مکانی از دنیا اگر ظاهر شود با خشم مردم و قانون محلی آنجا روبرو خواهد شد . داشتن یک حجاب سالم از قوانین یک حکومت مذهبی است و ربطی به نقض حقوق بشر ندارد .
چون نه باعث مرگ و جراحت ...زنی شده نه گزارشی که استفاده از چادر خطر سرطان را افزایش می دهد .
زندگی در جامعه مذهبی ایران نیازمند احترام به قانون آن کشور است .
من نمی توانم در حیاط و یا اتاق خود از یک ببر نگهداری کنم .این یک قانون است نه نقض حقوق بشر . داشتن اتومبیل یا نداشتن آن .آلودگی هوا . گرانی اجناس ..چه ربطی به حقوق بشر دارد .
است نه گروه های سیاسی منا فع طلب (112168)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۸ ۲۰:۱۳:۳۷
در اول انقلاب اعلام شد حتي كمونيستها آزادي بيان خواهند داشت. بنظر شما از يك كمونيست انتظار چه صحبتهايي ميتوان داشت؟ اصلا\" معني آزادي بيان چيست؟ اگر قرار باشد فقط تحمل صداي موافقين خود را داشته باشيم، كه در بدترين كشورها هم چنين شرايطي جاري است. در انتخابات امريكا طي دو سال كانديداهاي رياست جمهوري از سوي مطبوعات و سايتها و صاحبنظران بصورت مستمر مورد نقد و بررسي قرار ميگرفتند. جهت روشن شدن اذهان مردم حتي زندگي آنها از كودكي تا كنون بررسي و كوچكترين مسائل ايشان به مردم اطلاع داده ميشد. ولي وزارت ارشاد با اين قوانين وضعيتي را فراهم نموده كه سايتهاي خبري فقط بايد نام و نام خانوادگي ، سن ، مدرك تحصيلي و تعداد فرزندان كانديداها را اعلام كنند. با اين وضعيت مردم با كدام آگاهي به ايشان راي بدهند. نتيجه كار اين ميشود كه پس از 3 الي چهار سال تازه مردم با رئيس جمهور منتخب خود آشنا ميشوند. (112344)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۰۲:۲۲:۰۵
چند تا صفحه برای حمایت از شهدا و مسلمان ها و....باز کرده بودم دیدم تو ایران شما ارزش...و سانسور دارید....ادامه ندادم ....یا همه رو بگیرید ..یا آزادش کنید... (112404)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.