نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 43190
تاسيس بانک مشترک ايران و ونزوئلا خلاف قانون اصل 44 است
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۱۸
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با طرح سوالي از وزير اقتصاد، خواستار پاسخگويي دولت درباره مجوز قانوني تاسيس بانک مشترک با ونزوئلا شدند.



به گزارش "الف"، افتتاح غيرمترقبه بانک مشترک ايران و ونزوئلا و مغايرت آن با قانون اصلاح مواردي از برنامه چهارم و اجرای سياست‌هاي کلي اصل 44، نمايندگان مجلس را برآن داشت که ضمن طرح سوالي، خواستار پاسخگويي دولت در مورد مجوز قانوني تاسيس اين بانک شوند.



بنابراين گزارش، نمايندگان طرح کننده اين سوال ضمن اشاره به اين نکته که "تاسيس بانک مشترک ايران و ونزوئلا علي‌القاعده بايد مسبوق به توافقنامه مصوب مجلس باشد"، اين سوال را مطرح کرده اند که تاسيس اين بانک به استناد کدم موافقتنامه انجام شده است؟



کاتوزیان، نادران، نجابت، توکلی و سقایی در ادامه سوال خود با اشاره به اين نکته که "بر اساس قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي، سرمايه‌گذاري دولت‌هاي خارجي محتاج مصوبه مجلس است"، خواستار پاسخگويي وزير اقتصاد در مورد چگونگي رعايت قانون در جريان تاسيس بانک مذکور شده‌اند.



در ادامه اين سوال آمده است: "قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم و اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 دولت را از گسترش تشکيلات و فعاليت بانکي بيرون از آنچه در اين قانون برشمرده شده، منع مي‌کند. اين اقدام دولت چگونه با قانون مذکور قابل تطبيق است".



 
 
ابوذر
۱۳۸۸-۰۱-۱۸ ۱۷:۵۸:۱۴
1- احسنت به نمايندگان غيرتمند و متعهد كه با وجود همه تبليغات دولت به شكل خستگي ناپذير در دفاع از حقوق ملت در برابر تصميمات بي اساس دولت ايستاده اند.
2- در دولت نهم يك بانك قرض الحسنه مهر ايران تاسيس شد كه بعد از 2 سال و تزريق صدها ميليون تومان بودجه اصلا معلوم نيست كجاست و چه ميكند.
3- اي كاش يك تيم از وكلاي قوه مقننه و قضاييه بررسي كنند كه در 4 سال گذشته كداميك از تصميمات دولت با قانون اساسي منطبق بوده است؟ (112312)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۰۰:۳۸:۱۸
بنده خدا، ما که این روزها جز تبلیغات ضد دولتی چیزی نمی‌شنویم. دولت در مجموع 12 میلیون تومان از بودجه رفاهی وزارت خارجه به مدیران آن پاداش داده است، الف غوغا کرده. تبلیغات دولتی کجا بوده؟
آخه دروغ تا چه حد، گیر دادن و زیر سؤال بردن هر تصمیم دولت نهم بدون تفکر در مورد درست و غلط بودن آن تا کجا؟! (112395)
 
کارشناس اقتصادی
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۹:۰۱:۵۸
ناشناس(عبداله) عزیز!
در مورد اصل 44 و اهمیت آن صحبت شده که متأسفانه امثال جنابعالی هیچ اهمیتی به آن و اجرای آن نمی دهید و دولت هم مطابق این اصل ( که مصوب مجلس است) حق ندارد تشکیلات جدید به ویژه بانک جدیدی ایجاد کند. (112535)
 
۱۳۸۸-۰۱-۲۰ ۱۸:۰۶:۳۶
اصل 44 قانون اساسی:
نظام‏ اقتصادي‏ جمهوری اسلامي‏ ايران‏ بر پايه‏ سه‏ بخش‏ دولتي‏، تعاوني‏ و خصوصي‏ با برنامه‏ ريزي‏ منظم‏ و صحيح‏ استوار است‏. بخش‏ دولتي‏ شامل‏ كليه‏ صنايع بزرگ‏، صنايع مادر، بازرگاني‏ خارجي‏، معادن‏ بزرگ‏، بانكداري‏، بيمه‏، تامين‏ نيرو، سدها و شبكه‏ هاي‏ بزرگ‏ آبرساني‏، راديو و تلويزيون‏، پست‏ و تلگراف‏ و تلفن‏، هواپيمايي‏، كشتيراني‏، راه‏ و راه‏ آهن‏ و مانند اينها است‏ كه‏ به‏ صورت‏ مالكيت‏ عمومي‏ و در اختيار دولت‏ است‏. بخش تعاونی شامل شرکتها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشکیل می شود. بخش‏ خصوصي‏ شامل‏ آن‏ قسمت‏ از كشاورزي‏، دامداري‏، صنعت‏، تجارت‏ و خدمات‏ مي‏ شود كه‏ مكمل‏ فعاليتهاي‏ اقتصادي‏ دولتي‏ و تعاوني‏ است‏. مالكيت‏ در اين‏ سه‏ بخش‏ تا جايي‏ كه‏ با اصول‏ ديگر اين‏ فصل‏ مطابق‏ باشد و از محدوده‏ قوانين‏ اسلام‏ خارج‏ نشود و موجب‏ رشد و توسعه‏ اقتصادي‏ كشور گردد و مايه‏ زيان‏ جامعه‏ نشود مورد حمايت‏ قانون‏ جمهوري‏ اسلامي‏ است‏. تفصيل‏ ضوابط و قلمرو و شرايط هر سه‏ بخش‏ را قانون‏ معين‏ مي‏ كند.
http://www.majlis.ir/majles/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=88
متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سياست‌هاي كلي اصل 44 (تاريخ ابلاغ: 1/3/1384)
http://www2.irib.ir/Economy/html/asle44.htm
این روزها مد شده که هر چیزی رو به اصل 44 ربط بدن! خودتون بخونید. (112668)
 
م گلی
۱۳۸۸-۰۱-۱۸ ۲۳:۴۳:۱۸
چرا در طول روزها یی که برای ساخت و نصب تابلوی این بانک در خیابان بخارست می گذشت آقایان از فرصتی برای سئوال استفاده نکرده و حالا به فکر افتاده اند . (112384)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۰۴:۴۵:۰۱
دوستان با سلام
لطفاً نمايندگان محترم مجلس قبل از جنجال به عواقب آن فكر كنند ، در حال حاضر ايران با ونزوئلا مناسبات خيلي زياد و مفيد فايده اي دارد ، پروژه هاي فراواني در ونزوئلا دارد انجام مي شود ، حداقل سود اين بانك نقل و انتقال راحت تر پول بين ايران و ونزوئلا است چرا كه در حال حاضر به دليل تحريم اكثر بانكهاي ايراني اين مهم به سختي انجام مي شود . (112406)
 
1
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۰۸:۵۴:۴۲
شاید هم بر عکس باشه و پولهای ما بره به ونزولا (112415)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۴:۴۳:۱۹
بحث تبادلات مالیه. اون‌ها از ایران خودرو و دستگاه‌های دیگه وارد می‌کنن، و این معاملات برای ایران سودآوره.
چطور وقتی گدائی آلمان و آمریکا رو می‌کردن، شما شاکی نمی‌شدین؟ پول‌های ما دسته دسته می‌رفت اونجا... (112490)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۰۸:۱۴:۳۱
دوستان بفرمايند كه تاسيس مدارس غير انتفاعي از موارد نقض قانون اساسي نيست شما فقط اصل 44 را حفظ كرده ايد قانون اساسي اصول ديگري ندارد خوب است دوستان در مجلس شوراي اسلامي كليه موارد نقض قانون اساسي از اول انقلاب تا كنون را ليست نمايند جلوي انجام آنرا بگيرند (112410)
 
سعيد
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۰۹:۳۰:۵۸
آقاي حامد، همان طور كه فرموديد، \"انصاف هم چيز خوبي است\".
مگر آقايان نماينگان معترض، با ايجاد بانك مخالفت كردند؟ ايشان فقط و به حق خواسته اند كه هر كاري در چارچوب قانون انجام شود، چه خير باشد يا شر. (112423)
 
نكته جو
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۰۹:۳۴:۳۷
آحسنت بر آقاي توكلي ولي توجه داشته باشيد وقتي وزارت اقتصاد بيشتر از مهلت قانوني ابقا ميشود و هيچ اتفاقي هم نمي افتد بايد امروز شاهد تخلفس اشكار تر باشيم (112424)
 
کریمی
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۰:۰۷:۵۵
سلام «می گن که سلام کردن خوبه»
این همه غوغا برای چیست؟ به کجا چنین شتابان!
آیا نمی ترسید از روزی که افشا شود این آینه ای که با آن دولت را ناشن می دهید آینه نیست شیشه ای است که بعضاً خودتان را نشان می دهید و یا بر روی آن تصویر سازی می کنید که پر رونق نشان داده شوید.
بهتر نیست هدف خود را از اعمالتان مطرح کنید اطمینان داشته باشید که اگر کاری انجام شود به نام ملت ایران تمام می شود. نه شخص، اینقدر سنگ اندازی نکنیم سنگ برداری کنیم.
انتقاد وارد است آن هم منسفانه، عقلانی، مستند
سخنان مقام معظم رهبری را به یاد داشته باشید انتقاد باید منصفانه باشد و ما باید به خداوند پاسخگو باشیم. (112428)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۴:۴۵:۵۰
باید به الف و نمایندگان الف‌ای گفت:
آینه‌ات دانی چرا غماز نیست
زانکه زنگار از رخش ممتاز نیست... (112493)
 
fereydoon
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۰:۳۶:۲۳
جناب چاوز هنگام ترک ایران گفت میرود که کلید ارتباط با امریکا را بزند ایا این کلید زدن مغایرتی با اهداف این بانک نخواهد داشت و در انصورت کمک به جبهه های ازادیبخش مقدور است پس همان بهتر که مجلس جلوی کار را بگیرد فکر میکنم اگر اقای چاوز در بدو ورود راجع به کلیدزنی حرفی میزد بانک افتتاح نمیشد (112436)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۱:۳۲:۳۳
خدا خيرتان دهد از اينكه اتهام تخريب به شما بخورد نمي‌ترسيد. (112445)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۱:۵۸:۱۶
ما با خواندن سایت الف متوجه می شویم که هر کاری که دولت انجام دهد چه سیاسی باشد چه اقتصادی چه ورزشی و ... چون نزدیک به انتخابات هستیم و باید دولت تخریب شود همه کارها اشتباه و خلاف قانون و غیر کارشناسانه است و هیچ نقطه قوتی هم در دولت وجود ندارد .اما اینکه بودجه مجلس را مجلسیها دویست درصد افزایش دهند و سهمیه بنزین مردم را به 80 لیتر کاهش دهند و زحمتش بیافتد گردن دولت و بودجه مجمع تشخیص مصلحت را 700 درصد افزایش دهند و... کاملاً کارشناسی شده و صحیح است چون همه این موارد در تخریب دولت نقش بسزایی دارد. اصولاً هر چیزی دولت را تضعیف کند خوب است و هر چه عملکرد دولت را مثبت نشان دهد غیر واقعی غیر کارشناسی دروغین و... همه آمارها هم قبل از این درست بوده ولی آمارهایی که دولت را موفق نشان دهد دروغ است اصلاً نباید این دولت رأی بیاورد هر طور شده باید ساقط شود.(مانیفست سایت الف) (112455)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۲:۲۱:۱۹
در دولت نهم و عليرغم گفتمان آن همچنان پرداختي ها عادلانه نيست (112458)
 
بچه مشد
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۲:۴۵:۵۴
يعني فقط همين 5نفر حواسشون به قانون اساسي هست وبقيه نمايندگان در خواب ناز تشريف دارند.مزاحمشان نشويد. (112467)
 
hl
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۴:۳۷:۲۵
آقا این سوسیالیست ها دینشون چیه .قرمزن آبین
چند چندیم (112489)
 
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۵:۲۳:۵۸
در زمان دبستان داستان پتروس کوچک و نجات شهر از سیل را بواسطه ایجاد سوراخی کوچک بیاد داریم غرض از این قصه این است که وقتی در کشور به بهانه جنگ و یا حفظ نظام از کنار خیلی از کارهای غیرقانونی افراد دولتی براحتی گذشتیم باید این را می دانستیم که روزی کارهای غیرقانونی کوچک تبدیل به قانون شکنیهای گسترده می شود و عاقبت مانند سیلی نظم و نظام جامعه را برهم می زند - دولتی که می داند چهار سال سرکار است و می بایست طبق سوگند ریاست جمهور حافظ قانون اساسی بوده و درچهارچوبهای قانونی حرکت نماید چرا خود به نماد قانون شکنی تبدیل شده است آن از افزایش تعرفه های گاز و برق بدون مجوز مجلس آن از واردات بنزین باز بدون مجوز مجلس آن از گم شدن یک میلیارد دولار بازهم بدون اجازه مجلس وخیلی چیزهای دیگر که ما از آن بی اطلاعیم این هم از تاسیس بانک ایران ونزولا که فقط جزو خواسته های شخصی بوده و نه کار کارشناسانه آنهم بدون اجازه مجلس این یا ضعف شدید مجلسیان را بعنوان ناظر می رساند و یا خودسری بیش از حد دولتیان را ولی در این وسط ما ملت حق داریم وکلایمان را زیر سئوال ببریم که چرا مشروعیتشان را ازما می گیرند ولی با اراده دیگری کار می کنند. (112498)
 
سيد
۱۳۸۸-۰۱-۱۹ ۱۵:۵۳:۳۸
مرگ خوب است اما براي همسايه (112505)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.