توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 43604
آیت‌الله‌مکارم: از شخص خاصی حمایت نمی‌کنیم
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۱۲

 
در حالی که جریان رسانه‌ای حامی میرحسین خبر دیدار اخیر وی را با مراجع تقلید، با عنوان "حمایت مراجع از موسوی" منتشر کردند، آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مردم باید بدانند که ما شخص خاصی را معرفی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.به گزارش شبکه ایران، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز، 24 فروردین‌ماه، در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم و در جمع صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به دیدار میرحسین موسوی‌ با مراجع تقلید گفت: همچنان که در روزهای اخیر اطلاع یافتید، برخی از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری با ما و دیگر مراجع تقلید ملاقاتی داشتند، برای این که سوء تفاهم پیش نیاید صریحا توضیحی در این باره عرض کنم.

وی گفته ما هیچ وقت جناحی فکر نمی‌کنیم، همه کسانی که وفادار به نظام هستند و از نظر شرایط آمادگی داشته باشند، برای ما از نظر ملاقات‌کردن و توصیه به آن‌ها یکسان هستند، نه دیدار با کسی دلیل بر طرفداری از وی می‌شود و نه دعوت به سوی او می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دیدار ما با تمام کاندیداها چه کاندیداهای دوره‌های قبل و چه این دوره همه پدرانه بوده و هست اظهار داشت: ما در دیدارهایمان فراجناحی عمل می‌کنیم، مگر کسانی که دشمن نظام و انقلاب بوده و جنبه اسلامی نداشته باشند که اینان حسابشان جداست و گرنه بقیه هر کدام باشند با آنها ملاقات خواهیم کرد.

وی حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب شخص اصلح را دو اصل مهم در انتخابات ذکر و تاکید کرد: مردم بدانند سرنوشت بالاخره به دست کسی است که در رأس دولت قرار می‌گیرد، بنابراین در انتخابات دقیق باشند و گرفتار مصالح جناحی نشوند.

به گزارش رسا وی با تاکید بر اینکه مردم باید در انتخاب‌ کاندیداها دقت داشته باشند و بدانند که ما شخص خاصی را معرفی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد، گفت: امیدواریم برخی مسائلی را که در برخی جراید در این‌باره نوشته شده‌ اصلاح شود.

سخنان آیت‌الله مکارم پس از آن بیان شد که به دنبال دیدار میرحسین با مراجع تقلید سایت‌ها و روزنامه‌های حامی وی تلاش کردند که نتایج دیدارها را حمایت مراجع از کاندیدای مورد نظر خود جلوه دهند.

روزنامه های صدای عدالت و مردمسالاری پس از این دیدار چنین نوشتند: مراجع معظم تقلید با تمجید از دوران نخست وزیری میرحسین موسوی حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری را موجب قدرتمند شدن نظام دانستند.

سایت‌های "انتخاب 10"، "یاری نیوز" و " آینده" نیز اخبار خود را با محوریت اعتراض مراجع به وضع فعلی کشور و حمایت آنان از کاندیداتوری میرحسین انتشار دادند.

اما به گزارش برنا آیت الله نوری همدانی در این دیدار گفته بود که امروز یک نظام قدرتمندی در ایران حاکم شده و روز به روز هم قله‌های دنیا را در می نوردد. آیت الله مکارم شیرازی نیز از وضعیت موجود کشور ابراز خرسندی کرده و آیت الله صانعی عنوان کرده بود که وضعیت موجود کشور از گذشته بهتر شده است.

خوشحالی جریان حامی موسوی از اخباری که به ظاهر از پاسخ مثبت مراجع به آخرین نخست وزیر کشور حکایت می‌کرد زیاد عمر نکرد چرا که به اعتقاد تحلیلگران حساب بازشده میرحسین بر روی نظر مثبت مراجع یک روز پس از دیدارش با آنان بسته شد، آنجایی‎که بیانیه‌ سازمان مجاهدین در حمایت از موسوی مشروعیت وی را در نزد علمای قم  از بین برد.

گفتنی است سازمان مجاهدین به دلیل حمایت‌ از اهانت‌های هاشم آغاجری به ائمه‌اطهار(ع) که یکی از اعضای این سازمان است، از سوی علمای قم نامشروع خوانده شده بود.

با اعلام حمایت حزب مشارکت و ستاد 88 از میرحسین و روند سازش و همکاری وی با افراطیون و نیز استفاده او از اعضای طیف غیرقانونی علامه دفتر تحکیم در ستاد انتخاباتی‌اش، مواضع آخرین نخست وزیر کشور بیش از پیش دچار ابهام  شده است. در این حال اعضای گروهک نهضت آزادی نیز برای دیدار با میرحسین اعلام آمادگی کرده‌اند.

هر چند مجمع روحانیون مبارز و حزب کارگزاران سازندگی نیز به جمع حامیان میرحسین پیوسته‌اند اما به نظر نمی رسد که وی بتواند طیف گسترده، متفاوت و حتی در بخش‌هایی متناقض حامیان خود را تا پایان انتخابات کنار هم بنشاند و همچنان مواضع غیرشفاف خود را در قبال موضوعات مورد توجه حامیانش حفظ کند چرا که برخی بر این عقیده‌اند که اگر موسوی دست به شفاف سازی بزند باید منتظر فروپاشی جبهه حامیان او بود.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.