نظر منتشر شده
۴۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 44314
انتظار مشارکت گسترده در انتخابات رياست‌جمهوري
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۳۷
نتایج نظرسنجی یک موسسه افکارسنجی دانشگاهی نشان می‌دهد بیش از 60 درصد مردم قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.



به گزارش الف، نتایج این نظرسنجی که در فروردین امسال برگزار شده است نشان می‌دهد، 67.2 شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات شرکت خواهند کرد و میزان مشارکت انتظاری نسبت به نظرسنجی اسفند همین مرکز نظرسنجی نیز دو درصد افزایش نشان می‌دهد.



بنابراین گزارش، نتایج این نظرسنجی برای فروردین نشان می‌دهد 45.1 درصد شرکت‌کنندگان قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد. 22.1 درصد به احتمال خیلی زیاد شرکت خواهند کرد. 17 درصد اظهار داشته‌اند که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. 5.7 درصد به احتمال کم شرکت خواهند کرد. 9.9 اظهار داشته‌اند که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند و 2.2 درصد نیز پاسخی نداده‌اند.



نتایج این نظرسنجی برای اسفند به ترتیب 43.9 برای شرکت قطعی، 21.6 شرکت به احتمال زیاد، 17.2 برای عدم تصمیم، 5.9 احتمال کم، 11.1 عدم تمایل به شرکت و 0.3 بی پاسخ است.



مقایسه نتایج فروردین و اسفند نشان می‌دهد،‌ از تعداد مرددین و نیز تعداد افرادی که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند به ترتیب 0.2  و 1.2 کاسته شده و بر تعداد شرکت‌کنندگان و بی‌پاسخ‌ها افزوده شده است.



مشارکت گسترده در انتخابات معمولا به مشروعیت مردمی سیستم تفسیر می‌شود.



 
 
شقایق
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۰۹:۴۲:۴۸
مردم در انتخابات شرکت می کنند اما باید ابزار مناسب برای همه کاندیداها فراهم شود نه اینکه مثلا صدا و سیما یک طرفه رفتار کند و باعث سرخوردگی مردم و طرفداران یک جریان دیگر شود. (115363)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۰:۰۸:۲۳
اگه منبع اين نظرسنجي ، همون نظرسنجي قلابي قبلي باشه كه راجع به راي بالاي احمدي نژاد بود،تكليف روشنه! (115370)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۷:۳۴:۳۴
دوست عزيز من نميدانم چرا مخالفان احمدي نژاد, وقتي مردم از در راهشان نميدهند, ميخواهند از ديوار بيان تو. من كاري ندارم صهيونيستها چند صد بيليون دلار پول هزينه كرده اند. ولي ايمان دارم مردم دوباره اجازه نخواهند داد كه صهيونيست ها دوباره به قدرت برسند. اين تكنيكهاي صهيونيستي هم كه در آرا تقلب شده و ... ديگر قديمي شده و خريدار ندارد. الف عزيز لطفا عنايت بفرمائيد و سانسورم نكنيد. (115498)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۲-۰۳ ۰۱:۴۷:۰۴
شما جطور به خودتون حق می دین هموطنان خوتون رو صهیونیست خطاب کنین؟ (115664)
 
مساله
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۰:۱۲:۵۵
من نمي فهمم انتخابات بدون وجود احزاب واقعي چه مفهومي و چه كاربردي دارد ؟

(لطفا نفرماييد اكنون در كشور احزاب داريم . آخر به حزبي كه همه چيزش دولت ساخته است مي شود گفت حزب ؟ يا به حزبي كه حتي از داشتن يك روزنامه محروم است مي شود گفت حزب ؟ ) (115373)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۰:۲۲:۴۳
باز ایسپا نظرسنجی کرد شما فرتی زدید. اینها جوونند درست و حسابی نظرسنجی نمی کنند نظرسنجی ها درست فقط مال . است (115377)
 
پدرام
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۰:۲۵:۴۱
با این وضع شکست احمدی‌نژاد حتمی است. مشارکت بالای 50 درصد یعنی شکست محافظه کاران شک نکنید (115379)
 
سهراب
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۴:۱۴:۵۴
صد در صد اگر ما نسبت به سرنوشت كشورمان حساس باشيم و از حق راي مسلم خود نگذريم و هرچه بيشتر به نامزد اصلاح طلبان راي بدهيم پيروزي مان قاطعانه تر خواهد بود.نبايد با بي مسئوليتي و شركت نكردن در انتخابات ميدان را دودستي به اقليتي بدهيم كه اكنون خود اصولگرايان را نيز از عملكرد خود ناراضي كرده و اين وضعيت را در كشور به وجود آورده.سكوت و راي ندادن بهترين هديه به حاميان احمدي نژاد است. (115443)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۰:۴۳:۳۸
تهیه و جمع آوری نظر سنجی بایستی از جامعه آماری درست صورت پذیرد . سوای آن ازدیاد درصد افزایش رای دهندگان یا بدلیل نارضایتی از وضع موجود و از وضع مدیریتی مملکت است و یا واقعا انگیزه ملت به جهت کاندیداتوری افراد شاخص و یا افراد مورد علاقه شان افزایش یافته است! (115382)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۱:۱۸:۴۳
همه كانديداها شناخته شده ودر قبل وحال داراي مسندي در اين كشور بوده اند
شما فكر ميكنيد تغييري در اينده رفاه وسلامت وكار وتورم ووووووو خواهند داد
ما به يك سبك بال عاشق مردم نياز داريم
انتخابات يعني اينكه از تمامي احزاب كانديدا داشته باشيم اينها كه همه خودي هستند
يعني ميشه سانسور نشه منكه فكر نميكنم اگر نشد يعني شما الفي ها هم
خواهان انتخابات ازادهستيد (115386)
 
مصطفی
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۱:۳۸:۲۵
بدون خاتمی انتخابات معنی ندارد. هرچند موسو ی به جای ایشان آمده ولی خیلی بی موقع این کار را کرد.این دو قبل از نامزدی با هم توافق کرده بودند که یکی در صحنه حاضر شود. چرا موسوی بعد از اینکه خاتمی آمد اعلام نامزدی کرد؟
امیدوارم که این یک سیاستی باشد که حدس میزنم.و آن اینکه خاتمی در آخرین لحظه مجددا به صحنه برگردد و موسوی و کروبی هر دو به نفع ایشان کنار بکشند. در این صورت قطعا خاتمی برنده انتخابات است.و بدون شک دور دومی وجود نخواهد داشت. (115396)
 
بهروز
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۱:۴۶:۴۰
شما هم بهتره تکلیف سایت الف رو روشن کنید ، که آیا می خواین موضع مستقلی در قبال انتخابات داشته باشین یا تحت فشار موضع دولتی؟ (115398)
 
خسرو سلجوقي
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۱:۵۸:۴۰
اگر سرمايه اجتماعي را افزايش دهيم ميزان مشاركت مردم در سرنوشت خود افزون خواهد شد اين نقش را رهبر كبير انقلاب امام (ره) پس از انقلاب بسيار هوشمندانه فراهم مي نمودند ولي در سالهاي اخير به نحوي اين فضا مطرح شده است كه در انتخابات نيازي به حضور مردم نيست و از صندوق همان درآيد كه ارباب زر و زور بخواهد و در نتيجه نفر دوم نظام پس از انتخابات دور نهم رياست جمهوري مجبور شود تا شكايت خود را از وضعيت پيش آمده نزد خدا ببرد!
اكنون وضعيت ش.ر و هيجان انتخاباتي را ملاحظه مي فرماييد با مقاله سرمايه اجتماعي افزايش نخواهد يافت بايد رسانه ملي كه در اختيار دولت است از اين وضعيت خارج شود اگر رقبا نتوانند نسبت به نقد عملكرد دولت اقدام كنند چگونه انتظار مي رود رقابت برابر فراهم شود روزنامه دولتي كيهان و امثالهم با بيت المال مبادرت به دفاع يك طرفه از دولت مي كنند چگونه رقابت فراهم خواهد بود؟!
اشتباه نكنيم اين مشكل دولت نهم نيست بلكه اين مشكل ساختاري است و در همه دولتهاي قبلي هم اتفاق افتاده است و در نتيجه بمرور زمان به بي تفاوتي مردم منجر شده است و آمار گوياي واقعيتهاست. البته هنوز هم دير نشده است و اين تابو باز بدست مقام معظم رهبري قابل شكستن است و الزام رسانه جمعي به ايجاد فضايي رقابتي و ارائه فرصت به كانديداها تا در برنامه هاي شفاف به تهيج و آگاه سازي مردم اقدام كنند.
به اميد انتخاباتي پر شور و آگاهانه (115402)
 
دانیال
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۲:۳۹:۲۸
با درود
اگر خاتمی می امد وسط به نظر من همین حدود 50 تا 60 رای می دادند.
اما حالا که رفتنش
زیر 40 درصد به نظر من. (115409)
 
علی
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۲:۴۵:۵۴
شما ظاهرا\" نظرات مردم را نمیخوانند یا اینکه نظرات ابراز شده در اینجا برایتان هیچ اهمیتی ندارد.
در نظرسنجی قبلی هم بسیاری پرسیده بودند این به اصطلاح \"موسسه افکارسنجی دانشگاهی\" نام و نشان ندارد؟ و جالبست که اینبار هم مانند سری قبل بی توجه به خواست مردم به همان شکل گنگ و غیرقابل قبول عمل نمودید.
اگر واقعا\" مشارکت در بحث برایتان مهم است به نظرات احترام بگذارید و اگر این عنوان فقط برای سرگرمی و رفع تکلیف است بساطش را جمع کنید لطفا\". (115412)
 
استاد دانشگاه
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۲:۵۲:۴۸
\"قطعا و احتمال زیاد\" دیگر چه صیغه ای است؟ چرا از بردن نام این \"موسسه افکار سنجی\" واهمه دارید؟ حتما منظورتان همان نهادیست که آقای احمدی نزاد را برنده این انتخابات میداند. این شیوه خبرپراکنی قطعا (و نه احتمالا) شایسته سایت وزین \"الف\" که مسئول آن یک دانشگاهی و آشنا با روشهای علمی است نیست. (115416)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۳:۰۵:۳۸
لطفا انعکاس دهید
فراموش نکنیم که اصلاح طلبان به واسطه حکم حکومتی در خصوص تایید صلاحیت آقای دکتر معین ( و اعلام موضع قبلی ایشان مبنی بر عدم مقبولیت حکم حکومتی و نهایتا سکوتشان در این خصوص پس از تایید) تصمیم گرفتند انتخابات را تحریم کنند.
این تحریم فقط به سود جناح مقابل و عملا منجر به انتخاب آقای دکتر احمدی نژاد گردید.
شاهد این مدعا را می توان در نوع تبلیغات اصلاح طلبان در هنگام انتخابات مجلس دور نهم پیدا نمود که تمام تلاش گرو های اصلاح طلب متقاعد کردن هوادارانشان در مشارکت برای انتخابات بود.
به نظر می رسد در این دوره با توجه به کارنامه ضعیف آقای دکتر احمدی نژاد در خصوص تامین نیاز های رفاهی و کنترل تورم از یکسو و عدم تامین نظر جوانان از سوی دیگر و نیز تجربه نا خوشایند عدم مشارکت مردم در دوره قبل برای اصلاح طلبان، در صورت به اجماع رسیدن آقایان کروبی و موسوی برنده انتخابات اصلاح طلبان باشند. (115422)
 
هم وطن
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۳:۲۰:۰۱
واقعا چرا در ايران يك موسسه نظر سنجي معتبر با برند مشخص (مثل همه جاي دنيا) كه همه به اون اعتماد كنند وجود نداره؟
از مسؤولين سوأل ميكنم اشكال فعاليت اين مؤسسات در ايران چيه؟ (115425)
 
خسرو سلجوقي
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۴:۵۴:۰۹
حداقل سه شركت تحت لسانس خارجي وجود دارد و در وبگاه زير اسامي آنها وجود دارد ولي بذليل اينكه در بخش خصوصي هستند لذا هزينه نظرسنجي بايد تامين گردد و اين فرايند در ساير كشورها از طريق احزاب براي شناسايي رقبا و وضع خود هزينه مي شود ولي در اينجا نه حزبي است و نه كسي علاقه مند است هزينه كند تا بطور علمي با رقبا رقابت كند بلكه با روش هاي كاملا سنتي مبادرت مي گردد و اين نظر سنجي هاي ارائه شده هم كار دانشجويي و تفنني است تا يك كار كاملا علمي و بر اساس روش هاي علمي نمونه گيري
www.esomar.org (115453)
 
شهاب
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۳:۵۶:۱۸
باید ببینیم چه کسانی دوست ندارند که مردم در انتخابات شرکت نکنند

رای خاموش ها تعیین کننده اند (115433)
 
آرش خدابخش
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۴:۱۰:۵۱
ای کاش بین کاندیداهای مطرح مثل موسوی و احمدی نژاد و کروبی یک نظر سنجی اینترنتی کرده و در اختیار عموم قرار می دادید تاهمه بدانند که نظر مردم چیست . (115438)
 
mostafa
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۴:۱۱:۲۹
لطفا نام موسسه را هم بياوريد تا در صداقت و اعتبار اخبار شما ترديد وارد نشود.
از اين نوع نظرسنجي ها در دوره قبل بسيار ديده ايم (115440)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۴:۱۶:۵۸
مشارکت بالا برای محافظه کاران خیلی بد هست چون آنها دعا می کنند که مردم کم شرکت کنن اگه مشارت بالا باشه شکستشون قطعی هست (115444)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۴:۱۷:۳۷
اين نظر سنجي اگر فقط در تهران انجام شده قابل تسري به كل كشور نمي باشد.
اگر از آن چنين برداشت شود كه 60 در صد واجدين شرايط در شهر هاي بزرگ در انتخابات شركت خواهند در آن صورت نتيجه انتخابات قطعا همان است كه در نظر شماره115379 آمده است. (115446)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۴:۵۶:۱۰
مردم \"قطعا\" و به\" احتمال زیاد\" در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد (115454)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۵:۵۸:۲۴
نگاهي به نتايج انتخابات مجلس هشتم نشان مي دهد كه
1- با توجه به حضور 30 درصد واجدين راي در تهران و كسب 70 درصد اين آرا توسط اصول گرايان بنابراين اصولگرايان حداكثر 20 درصد راي واجدين شرايط تهران را دارا مي باشند.
2- در حوزه هاي انتخابيه اي كه اصلاح طلبان كاندايداي شناخته شده اي داشتند بيش از 70درصد واجدين در انتخابات شركت كردند و كانديداي اصلاح طلب پيروز شد.
3- بنابراين با توجه به اينكه اصلاح طلبان با حضور مير حسين صاحب كانديداي درخور نظري شده اند حضور بيش از 70 درصد مردم و كسب بيش از 80 درصد آرا توسط مير حسين قطعي است. (115466)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۷:۱۷:۴۸
سلام،
به کوری چشم دشمنان من که رای میدم و از این حق آزادی استفاده می کنم ولی به کسی که لیاقت ریاست جمهور شدن را دارد رای خواهم داد. (115486)
 
علی
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۷:۲۲:۵۸
هرچه تعداد شرکت کننده گان در انتخابات افزایش یابد احتمال شکست رئیس جمهور محترم افزایش می یابد (115493)
 
حسين
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۷:۲۴:۱۱
تمام نظرسنجی هايی كه در ايران صورت ميگيره مغرضانه است و هدفی پشت اين نظرسنجی ها پنهان شده است و واقعيت بيان نمي شود (115495)
 
نیکو
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۸:۰۱:۳۷
\"نتایج نظرسنجی یک موسسه افکارسنجی دانشگاهی نشان می‌دهد بیش از 60 درصد مردم قطعا و به احتمال زیاد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.\"

مرجع آمار مشخص نیست که هیچ، لطفاً اصطلاح \"قطعا و به احتمال زیاد\" را از دیدگاه علم آمار توضیح دهید.  (115512)
 
nasir
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۸:۲۷:۰۷
mosharekat bishtar = shekaste oslugarayan bekhosoos ahmadinejad (115526)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۹:۰۰:۵۷
بد بيني گسترده اي پس از انتخابات اخير مجلس به وجود آمد، اگر خداي نا خواسته در انتخابات رياست جمهوري تكرار شود مطمئن شويم انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را ديگر با آن وجاهت مردمي نخواهيم يافت . خدا به برگزار كنندگان و ناظران جانبدار انتخابات اولا شعور چگونه سخن گفتن و ثانيا منزه شدن از دخالت ها را بدهد علي الظاهر جز خدا كسي نمي تواند به اين دولت و صدا و سيماي با مديريت عوامانه بفهماند كه آنچه در اين روزها انجام مي دهند واقعا نا شايست است و برازنده كشوري به اين اهميت و انقلابي كه براي تمام جهان است نه تنها ايران ، نيست . خدا ملت را از شر جهالت ها و به باد دادن داشته ها حفظ كند . آمين يارب العالمين (115543)
 
كارمند از گلستان
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۱۹:۳۸:۰۷
من مطمئنم احمدي ن‍اد به كمك خدا راي مياره
خداييش از شمايي كه ميگين راي نياره ميپرسم اگه احمدي نژاد تنها يه كار براي اين مملكت كرده باشه اونم اين كه انر‍ژي هسته اي رو به غرب تحميل كرده باشه لياقت راي مجدد رو نداره؟
باشه از قديم گفتن حق با علي اما پلوي معاويه چرب ترر حق رو نميشه پنهون كرد داداش (115559)
 
ali
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۲۰:۱۳:۲۹
من یک مغازه دار توی شیرازم این جوی که من می بینم تقریبا 90 درصد از مردم به آقای احمدی نژاد رای می دهند
درود بر احمدی نژاد و تفکر احمدی نژادی (115567)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۲۱:۰۳:۳۱
انگارهر چه به زمان انتخابات نزدیک تر میشیم سایت الف از منطق فاصله می گیره و کاربران دائمی را ناامید می کنه.

برادر عزیز دو تا نظرسنجی گذاشتید که خودتان بیش از همه به نادرتی اون واقفید مگر اجبار دارید؟

جز بدگمانی هیچ ثمری نخواهد داشت (115584)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۲۱:۱۹:۱۰
پایین آوردن سن رای تا 15 سال بخاطر نمایش بیشتر و زیاد شدن تعداد رای دهندگان مغایر مسائل اخلاقی و اجتماعی است. کودکان زیر هیجده سال میتوانند بسادگی مورد سوء استفاده های سیاسی قرار گیرند و هدف بسیار خوبی خواهند بود برای جلب رای. متاسفانه ما داریم کلیه ارزشهای اخلاقی خود را از دست میدهیم. (115587)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۲۲:۴۲:۱۵
در حکومت علی ازادی بود اما در حکومت معاویه ازادی نبود حال خود معاویه را بشناس (115630)
 
۱۳۸۸-۰۲-۰۲ ۲۳:۰۲:۲۳
چقدر این مردم ساده اند و...... (115634)
 
محمدعلی
۱۳۸۸-۰۲-۰۳ ۱۸:۲۷:۱۸
نیاز به موسسه نظر سنجی نیست. فقط دو کورس تاکسی و اتوبوس و مترو سوار شوید و به یک فروشگاه شلوغ سر بزنید آمار دقیق دستتان میآید. تازه نظر مردم صبح و بعدازظهر فرق میکنه (115790)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۲-۰۴ ۲۰:۲۰:۴۶
دوستانی که تردید دارید و یا قصد عدم شرکت دارید بدانید که با اینکارتان زمینه پیروزی احمدینژاد را فراهم میکنید.بیایید از انتخابات دوره قبل درس بگیریم (115899)
 
X
۱۳۸۸-۰۲-۰۵ ۱۳:۵۹:۴۸
جمع نظر سنجی فروردین ماه 102 درصد می شود (116089)
 
میلاد
۱۳۸۸-۰۲-۲۷ ۱۰:۳۵:۵۰
تحت هر شرایط اگر به پای صندوق رای برویم بهتر است از اینکه کسی که مد نظر ما نیست از صندوق رای بیرون بیاید.پس باید رای دهیم تا اجماع پیش آید و آن کسی که می تواند ایران را نجات دهد رئیس جمهور شود. (121741)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.