نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 44832
نامه و بيانيه دو تشکل دانشجويي درباره سالگرد صدور فرمان مبارزه با فساد
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۹
دو تشکل دانشجویی با صدور بیانیه و نامه نسبت به عدم اجرای مفاد فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با فساد، پس از گذشت هشت سال، اعتراض کردند.



به گزارش الف، در بیانیه دفتر تحکیم وحدت آمده است:



روز دهم ارديبهشت، سالروز صدور فرماني  از سوي رهبر انقلاب است که سران سه قوه‌ را موظف مي‌کند تا به منظور «خشكانيدن ريشه‌ي فساد مالي و اقتصادي» به مبارزه جدي و قاطع با مفاسد اقتصادي برخيزند. اكنون بيش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامي ايران مي‏گذرد، انقلابي که حول گفتمان مقابله با ظلم، اقامه عدل، دفاع از حقوق محرومين و مستضعفين و برپايي قسط و عدالت در جامعه پايه‏ريزي شد و توانست خيل عظيمي از توده‏هاي مردم و به ويژه کوخ‏نشينان و پابرهنگان را با خود همراه سازد.  عليرغم توفيقات بدست آمده در عرصه‏هاي مختلف متاسفانه همچنان شاهد رشد روزافزون مفاسد اقتصادي، افزايش ثروت‏هاي بادآورده و افزايش فاصله طبقاتي در جامعه هستيم؛ علاوه بر آن پاره‏اي از اختلاف نظرهاي داخلي در زمينه الگوي اقتصادي مناسب، فرصت ارايه يك الگوي اقتصادي موفق را از ما دريغ كرده است كه حاصل آن بر زمين ماندن مطالبات اقتصادي مردم بوده است.  فرمان هشت ماده‌اي داراي ابعاد مختلف از جمله تشكيل ستاد و تهيه طرح مبارزه با فساد اقتصادي و اجرايي كردن آن، الگوي مبارزه علمي بر پايه نظام آرماني علوي و اسلامي، مراقبت از سلامت نظام اسلامي از جهت اقتصادي و همكاري و اتحاد سازمان يافته در قواي سه‌گانه بود. اما تجربه سال‌هاي گذشته نشان ميدهد که براي اين مبارزه درک، اراده و رويه واحدي وجود ندارد.



متأسفانه هشتمين سالگرد صدور اين فرمان را در حالي به سوگ مي‏نشينيم که عملكرد قواي سه گانه در مبارزه با مفاسد اقتصادي براي افكار عمومي قانع كننده نبوده و بارها نيز مورد انتقاد صريح رهبر انقلاب قرار گرفته است. تا آنجا که در ديدار سال گذشته ايشان با مسئولين قضايي بر "به روز بودن اين مطالبه و لزوم جدي گرفتن آن از سوي مسئولان" تاکيد مي‏کنند.



اين تاکيد مجدد نشان از نارضايتي از روند اقدامات انجام گرفته و فاصله زياد آن تا نقطه مطلوب و آرماني داشته و همچنين بيانگر لزوم مجاهدت و تلاش پيگير و مستمر در اين زمينه است. هنوز تا رسيدن به جايگاه تعريف شده ايران در افق چشم‌انداز و نقش آفريني در عرصه توليد الگوهاي اقتصاد اسلامي در سطح جهاني راه بسيار باقي است، در اين ميان وجود مفاسد اقتصادي در ابعاد مختلف و مصداق‌هاي متفاوت از مهمترين مشكلات فرارروي كشور است كه مبارزه با فساد اقتصادي را به شرطي ضروري براي ايجاد امنيت سرمايه‌گذاري و دستيابي به توسعه‌اي پايدار، تبديل كرده است.  بي‏ترديد عزم جدي مسئولان در مبارزه با مفاسد اقتصادي، امنيت سرمايه گذاري در کشور را به همراه خواهد داشت چرا که سرمايه ميل به محيطي دارد که در آن محيط امنيت لازم وجود داشته باشد.



بر اين اساس دفتر تحکيم وحدت در آستانه هشتمين سالگرد صدور اين فرمان با بازخواني اين فرمان توجه همگان را به نکات ذيل ضروري مي‏داند:



1-      لزوم آسيب‏شناسي مسير مبارزه با مفاسد و رفع اين موانع و آسيب‏ها مهمترين مساله در تحقق اهداف اين مبارزه است. برخورد شعاري و شعارزدگي و تکرار منويات رهبري از سوي مسئولين و در نتيجه عدم انجام اقدام قاطع و ملموس در اين عرصه به گونه‏اي که مردم طعم مبارزه با مفاسد را بچشند از بارزترين آسيب‏هاست. اهميت اين مساله به اندازه‏اي است که رهبر انقلاب در متن پيام به آن اشاره نموده و تصريح کردند که " با اين امر مهم و حياتى نبايد بگونه‏ى شعارى و تبليغاتى و تظاهرگونه رفتار شود. بجاى تبليغات بايد آثار و بركات عمل، مشهود گردد."



2-      آسيب مهم ديگر بحث سياسي شدن رسيدگي به پرونده هاي مفسدين اقتصادي است بطوريکه به نظر مي‏رسد برخي افراد با دادن صبغه سياسي به پرونده هاي مفاسد اقتصادي در مسير پيگيري آنها مانع‏تراشي نموده و با گره زدن آبروي افراد به آبروي نظام، حيات خلوتي براي  مفسدين اقتصادي ايجاد نموده‏اند.



3-      از ديگر آفت‏ها در اين حوزه مي‏توان به نحوه مبارزه با دانه درشت‌ها و ام‌المفاسد اشاره کرد. در سال‏هاي گذشته عليرغم برخوردهايي كه با مفسدين جزء صورت گرفته ولي در زمينه مقابله با دانه درشتها متاسفانه تنها شاهد طرح نام كه يك نفر و مانور رسانه‏اي بر روي آن بوديم و پيگيري ساير دانه درشت‌ها تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. نکته ديگري که در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي کمتر مورد توجه قرار گرفته شناسايي ريشه ها و منابع فساد است که هر ساله کشور از اين گلوگاه هاي فساد لطمات بسياري را متحمل مي شود. متاسفانه بعضي از اين گلوگاه ها شناسايي مي شود اما عزم جدي براي مقابله با آنها نيست و بسياري از آنها نيز ناشناس باقي مي مانند و به حيات خود ادامه مي دهند.



4-      تلاش براي ارتقاي سلامت نظام اداري كشور مهمترين گام در مبارزه با مفاسد است. زيرا توجه به سيستم، ساختار، قوانين و نواقص و كاستي‌هاي موجود پيش از توجه به افراد متخلف و تلاش در جهت رفع اين كاستي‌ها از بسياري زمينه‏هاي بروز مفاسد جلوگيري مي‏نمايد. مشکلات موجود در سيستم و ساختارها و ابهام در قوانين، مهمترين عامل در زمينه‏سازي فساد بوده و موجب سوءاستفاده افراد مي‌شود.





5-      تقويت نهادهاي نظارتي و لزوم شفاف‏سازي حوزه وظايف و اختيار اين نهادها، پرهيز از موازي‏کاري و همچنين شفافيت عملکرد آنها زمينه بروز بسياري از مفاسد را از بين مي‏برد. بنابراين اصلاح ساختارهاي فسادآور و تقويت و قاطعيت نهادهاي نظارتي از اولويت‏هاي اين اصلاح بزرگ است.بديهي است هر نظام براي اينكه بتواند اعتماد عمومي را جلب كند به يك ساختار قدرتمند نظارتي نيازمند است، اما متاسفانه برخي قدرت‌طلبان و انحصارطلبان هوشمندانه گلوگاه‌هاي اين نظارت‌ها را آلوده مي‌كنند و در حقيقت اين ساختار را دورمي‌زنند. مجلس شوراي اسلامي به عنوان يکي از مهمترين ارکان نظارتي مي‏بايست با طرح تحقيق و تفحص جلوي انحرافات را گرفته و به تکليف خود در برابر ملت عمل نمايد اما تاكنون در اين زمينه به جز بخش‌هاي محدود، قوه مقننه ضعيف عمل كرده است.



6-       مساله دولتي بودن اقتصاد و فقدان اقتصاد رقابتي يکي ديگر از مهمترين عوامل زمينه ساز فساد اقتصادي است. حرکت به سمت خصوصي‏سازي منجر به عملکرد رقابتي دستگاهها شده و سهم بسزايي در کاهش مفاسد خواهد داشت.توجه به اصل 44 قانون اساسي و تلاش در جهت محقق نمودن فرمان رهبري در اين زمينه از ديگر اولويت‏هاي مهم در اين راه است.



7-      با توجه به آنکه در پيام رهبري  قواي قضاييه، مجريه و مقننه و بخشهاى مختلف نظارتى در سه قوه از قبيل سازمان بازرسى كل كشور، ديوان محاسبات و وزارت اطلاعات مخاطب قرار گرفته و ماموريتهايي به آنها واگذار شده است لازم است اين ارگانها با ارائه شفاف گزارش عملکرد خود در سالهاي گذشته نسبت به فعاليت‏هاي خود در اين زمينه توضيح دهند. بديهي است تشکل‏هاي دانشجويي حق مطالبه  از اين دستگاهها را براي خود محفوظ مي‏دانند.



8-      در بخشي از اين فرمان رهبري، بر واگذاري كار مبارزه با فساد به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت چه در دولت و چه در قوه قضاييه تصريح مي‏کنند. بنابراين بايد از سوي قوا گزارشي جهت اطمينان از صلاحيت افراد مامور در اين زمينه ارائه گردد. ضمن آنکه اين دستگاهها بايد اعلام نمايند تابحال با چند عامل فساد از بدنه اين قوا برخورد صورت گرفته است؟



9-      در اين ميان وظيفه دستگاه قضايي خطيرتر است. براي مبارزه با مفاسد اقتصادي قوه قضائيه بايد سالم‏ترين و صالح‏ترين نهادها باشد. همچنين تعريف آن از فساد اقتصادي بايد با تعريف ساير قوا هماهنگ شده و اراده لازم براي برخورد با مفاسد اقتصادي در اين قوه به وجود آيد. مبارزه با مفاسد اقتصادي فرآيندي است كه از قانونگذاري تا كشف جرم، اجراي حكم و ريشه‌كني فساد را در بر مي‌گيرد و تمام دستگاه‌ها وظيفه دارند كه سهم خود را ارايه كنند كه باز هم در اين ميان نقش قوه قضائيه به دليل تعللي كه تاكنون در اين زمينه داشته از ساير قوا مهمتر است.



10-   برگزاري دادگاه‌هاي علني رسيدگي به مفاسد، در كاهش مفاسد موثرند. متاسفانه اطلاع رساني ستاد از عملکرد خود طي سالهاي گذشته به خوبي صورت نگرفته و افکار عمومي در جريان عملکرد اين ستاد نيستند. اين در حاليست که بنا به قانون مجازات تشهير که در جلسه علني روز چهارشنبه 24 خردادماه سال 1385 مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و در تاريخ 30/3/85 به تاييد شوراي نگهبان رسيد آن دستگاه موظف به معرفي مفسدين اقتصادي جهت تنوير افکار عمومي مي‏باشد. به راستي چگونه است که علي‏رغم اذعان مسئولين قضايي در نهايي شدن حکم دانه‏درشت‏ها و غارتگران، معرفي آنها با نوعي ابهام روبرو است؟ بي شک انجام کارهاي بزرگي چون مبارزه با باندهاي فساد حمايت و پشتيباني ملت را مي طلبد که شرط آن آگاه سازي مردم نسبت به مسائل اين حوزه است.



11-   بحث مهم ديگر در اين عرصه  كه مساله اصلاح فرهنگ عمومي جامعه است. به گونه‏اي که مردم همواره نقش نظارتي و بازرسي خود را ايفا نموده و مطالبه عمومي در جامعه جهت اصلاح عملکردهاي فاسد ايجاد شود. بديهي است نقش خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها در اين زمينه نقشي بي‏بديل و انکارناپذير است.



12-   رسالت جريان دانشجويي بر برخورد مصداقي با مفسدين نيست بلكه بايد با  گفتمان سازي و ايجاد گفتمان مبارزه و عدالت خواهي در اين زمينه وارد شود و در عين حال با رصد كردن دقيق فضاهاي سياسي فرهنگي و اقتصادي ،مصاديق بارز و آشكار فساد را به مسئولان متذكر شود.



 در پايان با تاکيد بر اطلاع‌رساني بموقع و مناسب، شفافيت در مبارزه با مفاسد اقتصادي، تبيين محدوديت‌ها و موانع مبارزه با مفاسد اقتصادي، ‌تواناسازي دستگاه‌هاي نظارتي، اصلاح ساختار اقتصادي كشور، تبيين تلازم فساد اقتصادي با فساد سياسي، مردم باوري، بازنگري در تعريف فساد مالي در بخش‌هاي عمومي و خصوصي و تسريع در روند رسيدگي به پرونده‏هاي مفاسد مالي به عنوان موثرترين راهکارها،اعلام مي‏نمايد  فرمان هشت ماده‌اي رهبر فرزانه انقلاب، هشت سال پيش حجت را بر تمامي قوا تمام كرد. مسلم است که رفع ريشه‏اي بسياري از مشکلات در گرو تحقق اين فرمان بوده و فعاليت سالم اقتصادي، پرهيز از امتياز طلبي، زياده خواهي و انحصار طلبي، احياي سرمايه‌گذاري و ايجاد توليد و اشتغال، از ميان بردن احساس ناامني و نوميدي، جلوگيري از سوء استفاده‌ها از امكانات حكومتي همگي در گرو مبارزه جدي در اين عرصه مي‏باشد. بديهي است عدم تحقق اين مساله موجب گسترش فضاي ياس و نا‏اميدي نسبت به اجراي عدالت و دل‏زدگي مردم نسبت به استفاده شعاري و ابزاري از آرمان‏ها خواهد گرديد.

 

 اتحاديه انجمن‏هاي اسلامي دانشجويان

دفتر تحکيم وحدت



اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز ضمن صدور نامه‌ای خطاب به رییس‌قوه قضاییه نسبت به عدم اجرای دقیق مفاد فرمان هشت ماده‌ای اعتراض کرد. برای مطالعه نامه  کلیک کنید.

 
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۱۵:۰۰:۱۸
فرمان 8 ماده اي مقام معظم رهبري در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادي، بدون شک منشوري راهبردي و مناسب براي قوه قضائيه جهت برخورد دستگاه قضائي با مفسدان اقتصادي است. نگاهي اجمالي به اين فرمان و نحوه برخورد دستگاه قضايي با مفسدان، نشان از کم کاري و بعضاً سهل انگاري در اجراي فرمايشات ايشان توسط مسئولين قوه قضائيه دارد. (117464)
 
آریو شمس
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۱۶:۵۸:۱۰
برای تجدید و یا تقویت هر ساختمان و بنایی نیاز به یک سری تخریبات فنی است که به این کار ریمولیش Remolish نیز می گویند که به میزان مشکلات و اشکالات آن میزان تخریب در جهت دوباره سازی متفاوت است

شهید بهشتی با ورود به دستگاه قضایی متوجه اشکالات و مشکلات بسیاری در ریشه و اساس قوه قضاییه آن زمان شد بنابراین تصمصم گرفت که دستگاه قضاییه را تخریب فنی کند و دوباره بنایی از نو بنیان ندهد .. کار تخریب فنی به منظور دوباره سازی در حال اتمام بود که شهید بهشتی به دست منافقین کور دل به شهادت رسیدند و چیزی که از دستگاه قضا باقی ماند .. مخروبه ای بیش نبود .. همان مخروبه ایک ه آیت الله شاهرودی در بدو وردش از آن یاد کرد و همان مخروبه ای که روز به روز در حال خرابتر شدن است (117471)
 
h
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۱۵:۴۰:۲۴
پیشنهاد می کنم آقای واعظ طبسی بشوند سرپرست مبارزه با مفاسد اجتماعی و یک شغل هم تو مجمع تشخیص مصلحت زمان به ایشان بدهند . (117468)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۱۶:۳۹:۴۸
متاسفانه اكثر نكاتي بسيار دقيق و مفيدي كه توسط مقام معظم رهبري مطرح مي شود پس از چندي به فراموشي سپرده مي شود. يا مورد اهمال قرار مي گيرد. مانند همين اصلاح الگوي مصرف كه تا الان فقط خرج ادارات و ديگر ارگانها را بابت تبليغ اينكه \"ما داريم خيلي الگوي مصرف را اصلاح مي كنيم\" اضافه كرده است و از فرمايشات ايشان فقط ظاهر آنرا پسنديده اند. (117469)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۱۹:۰۳:۵۰
سوالی که برای من پیش آمده این است که چرا آقای احمدی نژاد اسامی مافیای نفت و کسانی که در کنار استخرهای شمال نشسته اند و باعث گرانی مسکن می شوند را به قوه قضائیه اعلام نمی کند تا با انها برخورد شود. (117490)
 
خسرو سلجوقي
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۲۰:۰۷:۱۱
به نظر يكي از دلايل اجرا نشدن دستورات و شعارها و فرمانها در تعداد آن باشد بگونه اي كه در شعار داده شد براي چند سال تاكيد و پافشاري نمي شود و ساختاري براي بررسي و پيگيري عملكرد عمل به شعار فراهم نشده است و لذا شعار را با شعار ختم به خير مي كنيم و تلاشي براي تبديل شعار به عمل نداريم چنانكه از شعار هر سال فقط به تهيه پلاكارد و بنر و بالاي نامه ها و ابتداي سخنراني بسيار كاربرد دارد و خوراك لازم براي بي سوادي عده اي از مسئولين را تامين مي كند. امسال موضوع بسيار مشكلتر شده است سال، سال اصلاح الگوي مصرف ناميده شده است و براي اصلاح الگوي مصرف تا مي توانند پلاكارد و بنر و .... تهيه و مصرف مي شود دريغا از ارائه و بكارگيري از يك الگوي اصلاح مصرف (117501)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۲۳:۰۵:۳۷
تشکیل یک مجمع پیگیری فرامین مقام معظم رهبری ضروری بنظر میرسد .باید تلاش کنیم که خود را به یک \" جمهوری مجامع تصمیم و پیگیری \" تبدیل کنیم مسائل سریع تر حل می شود . (117515)
 
dana
۱۳۸۸-۰۲-۱۰ ۲۳:۵۳:۱۳
در شعار دادن بسیار بسیار کار آمد هستیم متاسفانه پای عمل ما می لنگد بایست در ایمانمان شک کنیم ...لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لا تفعلون....وای بر ما ...جواب خدا را چی میدیم؟ ....اصلا بخدا ایمان واقعی داریم؟ (117517)
 
۱۳۸۸-۰۲-۱۱ ۱۰:۴۷:۰۱
بهترین و موثر ترین راه برای مقابله با مفاسد اداری واقتصادی در یک کشور تقویت مکانیسمهای نظارتی در ان جامعه است.مهمترین ارکان نظارتی در جامعه نهادهای مدنی قدرتمند غیر حکومتی وروزنامه های مستقل ومجلس مقتدر است.متاسفانه در کشور ما نهادهای مدنی و حتی کوچکترین تشکلات صنفی اگر رویه ای انتقادی و خلاف حکومتی داشته باشند به سرعت مورد هجوم قرار میگیرند.روزنامه ها یا دچار خود سانسوری اند و یا به بهانه های مختلف و به طرق غیر قانونی در معرض توقیف قرار میگیرند.تنها مجلس میماند که انهم به مجلسی تقریبا یک دست تبدیل شده که فاقد همه تفکرات و محاورات معمول جامعه هست.در چنین شرایطی حتی اجرای اصل 44 (که در صورت اجرای درست بسیار راه گشا بود)تبدیل به یک عامل توجیه گر برای انتقال داراییهای دولت به همان کارگزاران و رانت خواران میشود.ومشکلی را حل نمیکند.البته ساختار قضایی ما هم ایرادات اساسی دارد که انهم در صورت وجود یک مجلس مستقل با ارایه طرحهای قضایی قابل حل است. (117559)
 
homa
۱۳۸۸-۰۲-۱۲ ۰۸:۳۰:۵۴
اصل اين فرمان بسيار عاليست به شرطه اينكه درست اجرا شود ولي، در گروه هاي بعدي براي بررسي به مفاسد اقتصادي متاسفانه كساني انتخاب ميشوند كه خود زير سوال هستند ،و اينان هستند كه با نفوذ خود از افشاي حقايق پشت پرده جلو گيري ميكنند. (117647)
 
نكته جو
۱۳۸۸-۰۲-۱۲ ۰۸:۳۸:۱۰
چند سال قبل خبري در روزنامه جمهوري اسلامي خواندم كه كه برايتان نقل ميكنم . در يكي از روستاهاي انگلستان سگ دختر ملكه شخصي را گاز ميگيرد وقاضي آن دهكده دختر ملكه را احضار و محاكمه ميكندو حكم هم صادر ميشود و سگ و صاحبش هر دو مجازات ميشوند.
وباز چند وقت قبل در روزنامه كيهان خواندم كه در تهران جواني براي سو و چندمين بار بجرم تجاوز به عنف وشرارت باز داشت شد.
يك سوال اساسي مطرح است و آن اينكه چرا فرمان امام و رهبر توسط سران قوا بر زمين مانده واجرايي نميشود ؟ وهر كدام هم يك جواب مشترك مشمئز كننده ميدهندكه
مشكلات يك شبه حل نميشود!
شايد جوابهاي زيادي باشد اما به عقده من علت اصلي آن خود ايشانند مثلا
كساني كه در قوه قضاييه از شهرام جزايري پول گرفتند چه تنبيهي شدند؟
ويا وزير ي كه مداركش جعلي بود چه مجازاتي شد؟
ويا وقتي مثلا بانكي بدون مجوز مجلس ايجاد ميشود با چه واكنشي از سوي آن مواجه ميشود؟
سر همه اينها در رفقاي شفيق است
با اين وجود فرمان امام و رهبري كه جاي خود فرمان امام علي هم بر زمين ميماند كه فرمود مبادا دشمنان شما در عمل به قران از شما پيشي بگيرند.
دو خبر بالا را مرور كنيد آيا فرمان آن امام بر زمين نمانده است؟ (117649)
 
محمد زاده
۱۳۸۸-۰۲-۱۴ ۱۴:۴۹:۴۰
خدا رحمت حاج سید احمد آقای خمینی را ،یادم هست در اون اوان انقلاب که شور و حال و هوای خاصی داشت ،یکی از روزنامه ها از ایشان سئوال کرده بود که چرا ایشان هم همانند دیگر مسئولین در مواقعی که حضرت امام مطلبی عنوان میکنند از فرمایشان ایشان حمایت نمی کنند. ایشان با زیرکی جواب داده بود که بسیاری از این حمایت ها موج است و میگذرد باید دید چقدر از آنها عامل به فرمان امام هستند.حال نیز در مورد فرمان مقام معظم رهبری چنین وضعیتی به چشم میخورد و اگر به زمان صدور آن برگردیم خواهیم دید که چه سروصداهائی و چه سمینار و نشست ها و چه به به و چه چه هائی که سرداده شد ولی دریغ از یک قدم مثبت در این مسیر.
آنان که میتوانند کاری بکنند خود دچار مصیبت اند و باید روزی حساب پس بدهند ،مردم کوچه و بازار هم که تنها میتوانند فریاد بزنند صدایشان به جائی نمیرسد و در صورت تقلای بیشتر کارشان با کرام الکاتبین است و سرانجام بدی در انتظارشان .
تا زمانی از مسئولین میخواهیم عدالت را برقرار کنند آش همین آش و کاسه همین کاسه است. (118515)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.