توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 45053
پسته ايراني به نام اسرائيل در بازار آمريکا
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۳
هرچند بتازگي موضوع کهنه صادرات پسته ايران به نام ترکيه در بازارهاي اسرائيل سوژه برخي رسانه هاي خارجي شده، اما اسرائيلي ها نيز بيکار ننشسته اند و اين محصول صادراتي ايران را به نام خود به آمريکا صادر مي کنند.

به گزارش روز يکشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، ‌تعرفه 300 درصدي آمريکا براي محصولات ايراني و از سوي ديگر کيفيت نامرغوب پسته اين کشور، مهمترين عوامل روي آوري تاجران اسرائيلي به صادرات اين محصول به آمريکا دارد.
گفته مي شود، ‌اين محصولات از طريق مرزهاي شرقي آمريکا وارد اين کشور مي شود.
اين موضوع را بايد يادآور شويم که اخبار منتشره در خصوص توزيع پرتقال به ظاهر اسرائيلي در ايران ،
باعث شد تا برخي رسانه هاي غربي با کنجکاوي بسيار به دنبال سوژه هاي نخ نمايي چون توزيع پسته ايراني در بازارهاي اسرائيلي باشند ‌و اين اتفاق تجاري را به مسائل سياسي مرتبط کنند.
هرچند ترک ها با استفاده از موقعيت و اطلاع از ممانعت اسرائيل براي ورود کالاي ايراني، محصولات کشورمان را به نام خود صادر مي کنند، اما به ادغان واردکنندگان اسرائيلي اين نوع پسته از کيفيت بالايي برخوردار است و به همان دليل عليه تصميمات دولت نسبت به محدوديت واردات پسته از ترکيه شکايت کرده اند.
دولت اسرائيل براي محدوديت اين واردات نرخ تعرفه 23 درصدي را براي پسته اعمال کرده است.
براساس برخي گزارش ها در سال گذشته 170 هزار تن پسته به خارج از کشور صادر شد که اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن کاهش داشته است.
سازمان توسعه تجارت ايران نيز در گزارشي ارزش صادرات پسته تازه يا خشک کرده در سال
87 را بيش از 721 ميليون دلار اعلام کرد.
براساس اين گزارش اين رقم نسبت به سال قبل از آن با کاهش حدود 43 درصدي مواجه شده است.
در زمان حاضر بيش از 90 کشور عمده ترين واردکنندگان پسته ايران به شمار مي آيند که در راس اين کشورها چين با 50 هزارتن واردات قرار دارد و پس از آن ‌روسيه با 20 هزار تن رتبه دوم واردات پسته ايران را به خود اختصاص داده است.
کشورهاي مشترک المنافع و عربي نيز ديگر مشتريان عمده پسته ايران محسوب مي شوند.
"اسدالله عسگراولادي" سرما زدگي و خشکسالي را عمده ترين علت کاهش توليد و صادرات پسته عنوان مي کند و مي گويد: ‌انتظار مي رود ميزان صادرات پسته درسال جاري به طور ميانگين به 150 تا 170 هزار تن برسد.
وي مي گويد: ‌در صورتي که مشکل آب استان کرمان حل شود، ‌طي 10 سال آينده مي توان انتظار صادرات پسته به بسياري از کشورها داشت.

** پسته ايران در اسرائيل
‌رييس اتاق ايران و چين درباره عرضه پسته ايران در اسرائيل مي گويد: ‌اين اتفاق موضوع جديدي نيست و سالهاست که ترک ها پسته ايران را به نام کشور خود به اسرائيل صادر مي کنند.
وي با بيان اينکه اسرائيل از گذشته دور خريدار پسته ايران بوده، ‌افزود:‌ اما پس از انقلاب اسلامي ايران هيچ صادر کننده اي حاضر به ارسال پسته خود به اسرائيل نبوده است.
عسگر اولادي، اين نکته را نيز يادآور شد: پسته ايران از دو منطقه بندر مرسين در ترکيه و کشور قبرس به اسرائيل و به نام کشور ترکيه ارسال مي شود.
رييس اتاق مشترک ايران و چين با استناد به سخنان سه ماه پيش وزير بازرگاني رژيم صهيونيستي مبني بر اينکه اين کشور مانع از واردات پسته ايران مي شود، گفت: ‌موضوع اصلي آمريکا است که مانع از واردات پسته ايران به اسرائيل مي شود.
به گفته عسگر اولادي، آمريکا با آگاهي از کيفيت پايين پسته خود، عرضه پسته ايران در بازار اسرائيل را مانعي براي فروش محصولات خود مي بيند.
يادآور مي شود: ‌سالانه بيش از پنج هزار تن پسته ايران از طريق ترکيه به اسرائيل و قبرس براي يونان صادر مي شود.

** عراق ديگر صادرکننده پسته ايران
عسگراولادي همچنين مي گويد: بتازگي نيز پسته ايران از طريق عراق به اردن و از آنجا به اسرائيل صادر مي شود.
اين فعال بخش خصوصي، حضور شرکت هاي چند مليتي در منطقه کردستان عراق را عمده ترين علت اقبال از پسته ايران مي داند.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.