نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 45202
بانک‌های امریکایی درپی افتتاح شعبه در ایران
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۵
درحالي كه هنوز كاخ سفيد بر افزايش تحريم هاي اقتصادي عليه ايران و ايجاد محدوديت براي سرمايه گذاري موسسات مالي غربي در ايران اصرار مي ورزد، برخي از بانك هاي آمريكايي طي درخواست هايي از بانك مركزي ايران درخواست افتتاح شعبه در اين كشور كرده اند.



به گزارش الف، شبكه تلويزيوني روسيه امروز با بيان اين مطلب در گزارشي افزود: در حاليكه به نظر مي رسد بحران مالي جهان شدت تحريم هاي بين المللي ايران را كاهش داده است، بانك هاي امريكايي "سي تي گروپ" و "گلدمن ساش" از بانك مركزي ايران درخواست كرده اند تا در اين كشور شعبه هاي خود را افتتاح كنند؛ چرا كه بخش بانكي اين كشور نياز به توسعه و سرمايه گذاري خارجي دارد.



خبرگار اين شبكه ادامه داد: چهار بانك بزرگ امريكايي از جمله "سي تي گروپ" و موسه مالي "گلدمن ساش" كه در وال استريت سرمايه گذاري هايي دارند چنين تقاضاهايي را مطرح كرده اند.



اين گزارش مي افزايد: بانك هاي امريكايي اعلام كرده اند در صورت موافقت ايران با آغاز فعاليت شعبه هاي اين بانك ها در تهران و مناطق آزاد، اين شعبه ها براي فعاليت آزمايشي به مدت يك سال و نيم شروع به كار مي كنند، اما در اين مدت هيچ وامي نمي دهند و تنها به جذب سرمايه گذاران در داخل ايران بسنده مي كنند.



اين شبكه در گزارشي در اين زمينه افزود: ايراني ها از درخواست افتتاح شعبه هاي چهار بانك بزرگ امريكايي در كشورشان شگفت زده نشده اند، چرا كه فكر مي كنند كشورشان محل خوبي براي سرمايه گذاري خارجي است، ولي تا كنون مسئولان ايراني درباره اين تقاضا تصميمي نگرفته اند، اما بانك مركزي ايران كه اين تقاضاها را دريافت كرده با آن مخالفتي نكرده است.



يك مقام بانكي ايران تصريح كرد: حضور بانك هاي امريكايي و اروپايي به نفع ما و اقتصاد ماست و در حال حاضر تقاضاي برخي از بانك هاي امريكايي در ايران مطرح است و ما هيچ مشكل و شرطي در اين زمينه نداريم و اين مسائل ارتباطي به سياست ندارد.



به نوشته شبكه روسيا اليوم، آنچه موجب تعجب ناظران بين المللي است فراموش شدن مجازات هاي تحميلي شوراي امنيت و كاخ سفيد عليه ايران است.



"انيس نقاش" هماهنگ كننده شبكه راهبردي موسوم به "الامان" هم در اينباره تاكيد كرد: بسياري از شركت هاي خارجي كه براي مدتي به دليل تحريم اقتصادي در ايران حضور نداشتند، هم اكنون فعاليت هاي خود را در اين كشور از سر گرفته اند.



 وي با اعلام اينكه آغاز فعاليت بانك هاي امريكايي در ايران مي تواند مقدمه اي براي از سرگيري روابط ميان دو كشور قلمداد شود، تصريح كرد: شايد اقتصاد بتواند چرخ سياست را به حركت در آورد ضمن آنكه وضعيت بحران مالي جهاني مي تواند تهران و واشنگتن را تحت عنوان سرمايه گذاري بانكي به يكديگر نزديك كند.



خبرنگار اين شبكه در ادامه افزود: در ايران در حال حاضر سرمايه گذاري خارجي چنداني صورت نمي گيرد و تنها شركت گازپروم روسيه كه تاثيركمي از بحران مالي جهاني پذيرفته است و ايراني ها از اين شركت براي اداره طرح هاي گازي استخراج و انتقال آن استفاده مي كنند، در ايران فعاليت دارد.



اين شبكه مي افزايد: اين به معناي آن نيست كه ايراني ها تمايلي به جذب سرمايه گذاري خارجي در كشورشان ندارند به ويژه بخش بانكي كه بسياري در ايران بر اين نظرند كه اين بخش نيازمند مدرن سازي و سرمايه گذاري است و سالها تحريم هاي بين المللي به سبب برنامه اتمي ايران بر اين بخش تاثيراتي داشته است.



 
 
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۱۲:۴۳:۱۲
بایدم بیان شعبه بزنند ، آخه هیچ جای دنیا بانکها به اندازه ایران سود نمی کنند.
ولی قبلش باید بیان روش بانکداری تو ایران رو یاد بگیرند، اگه دقت کنیم بخاطر همینم گفتن که تا یک سال و نیم وام نمیدن تا اول روش محاسبه نرخ سود بانکی رو بفهمند.
کم کم میان روشهای فروش و پیش فروش رو هم از ما یاد میگیرند.
اگر اونها این چیزها رو حالیشون بود حالا دچار ورشکستگی تو بحران مالی هم نمیشدند. (118752)
 
ساسان
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۱۲:۵۱:۴۶
امريكايي ها شعارهاي خود را فداي مصلحت مي كنند و هر چيز كه ضامن منافع ملي انها باشد انجام مي دهند. متاسفانه در ايران برعكس است ، منافع ملي و مصلحتها ، قرباني شعارها و تخيلات مي شوند. (118757)
 
حميد
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۱۵:۳۷:۲۳
هيج كجاي دنيا بانكداري مثل ايران سود آور نيست كافيه تبليغات كنند و به مردم بگن بياين پولاتونو مجاني به ما بدين تا ما قرعه كشي كنيم بهتون جايزه بديم بعد همين پولو با بهره 17 درصد به مردم وام بدن.
من موندم آمريكايي ها با اين زرنگيشون چرا زودتر به فكر نيوفتادن. (118824)
 
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۱۷:۳۴:۲۷
یا مکن با فیل بانان دوستی یا بنا کن خانه ای در خرد فیل (118856)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۱۸:۴۰:۴۱
این خبر هنوز سرد نشده تکذیب شد. از الف انتظار وسواس بیشتری در انتخاب خبر می رفت. (118880)
 
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۱۹:۳۵:۴۸
من ایرانی مقیم مالزی هستم یکی از بانکهای خارجی که در اینجا ورشکسته اعلام و برج بزرگش را در معرض فروش گذاشته همین City است. این بانک که همه جا کرکره اش پایین کشیده شد چه کاری بهتر از این میتواند برای نجات خودش از بحران انجام دهد یک سال و نیم جمع کردن سرمایه مردم ایران بدون دادن وام برای از سر گذراندن بحران کافیست. احتمالا سایر بانکهای متقاضی هم وضعیت مشابه داشته باشند (118890)
 
Salimpour -- New York
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۲۱:۲۵:۵۹
در ضمن جالب اينجاست که الان ناسلامتی چندين دهه است که کشورمان تحت تحريم اقتصادی توسط آمريکا است امّا هنوز که هنوزه آقايون صحبت از ايجاد انواع و اقسام موسسات مالی و بانک و از اين قبيل از جانب اونها رو در اذهان ميپرورند! (118910)
 
Salimpour -- New York
۱۳۸۸-۰۲-۱۵ ۲۱:۳۴:۴۸
تلفظ درست موسسه مالی که نام بردين \"گلدمن ساکس\" هست و نه \"گلدمن ساش\". البته زياد هم مهم نيست چون اين جريان تا موقعی که بخواهد محقق بشه مطمئناً اسمش هم تغيير خواهد کرد! (118913)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۲-۱۶ ۰۱:۴۸:۴۹
نمی دانم این خبر را از کجا پیدا کردید، ولی همین قدر بگم که تقریبا\" تمام پرداخت های ارزی از ایران به مقصد بسیاری از کشورهای جهان تحریم هست و این غیر ممکن است که در این شرایط بانک های امریکایی وارد ایران بشوند. حتی آنقدر این تحریم ها سنگین شده که بنده از طریق بانک ملی مبلغی برای کشوری دوست مانند چین حواله کردم برگشت خورد(با عنوان : بعلت تحریم های سازمان ملل)، سپس از طریق بانک صنعت و معدن فرستادیم باز هم برگشت خورد و در آخر از طریق صرافی حواله شد. پس چطور تو این شرایط بانک های امریکایی بخواهند در داخل ایران شعبه بزند. (118954)
 
عباس
۱۳۸۸-۰۲-۱۶ ۰۹:۵۱:۲۸
در این مملکت که همه چیزش اقتصادش سیاستش فرهنگش و فوتبالش ویران است برای چی می خواهند بیایند سرمایه گذاری کنند. نکند امریکاییها هم دیوانه شده اند! (118993)
 
احمدی
۱۳۸۸-۰۲-۱۶ ۱۰:۲۸:۱۷
بنده از تذکيب يا تاييد خبر اطلاع ندارم ولی اين موضوع که citi بانک بخواهد در ايران شعبه بزند برای اينجانب که سالها در خارج از ايران زندگی می نمايم بسيار عجيب است و به نظر من غير ممکن

مدت ها پيش، اينجانب از بانک مذکور تقاضای وام نموده بودم و با اين که تمامی شرايط کامل در يافت آن را داشتم بانک مذکور از دادن آن خورداری ورزيد و حتی دليلش را هم ذکر نکرد پس از مدتی پرس و جو، در يافتم که مشکل اين بانک بطور کلی دادن اعتبار و وام به ايرانيان است زيرا بسياری از دوستان ايرانی نيز با اين بانک به مشکل برخورده بودند. حتی شنيدم چندی پيش برخی از ايرانيان با افتتاح حساب پس از انداز در اين بانک با مشکل روبرو شده بودند. بعد از زمانی هم در يافتم که رئيس يهودی الاصل آن از کينه بسيار نسبت به ايران برخوردار است. حتی شخص ايشان در یکی از مصاحبه های انجام شده به راهکارهای اعمال فشارهای بيشتر مالی بر ايران به عنوان يک صاحب نظر صحبت کرده بود. حالا برايم خيلی عجيب است که چگونه اين بانک می خواهند در ايران شعبه بزند. ا... اعلم

خوب نزديک انتخابات است و حتما برخی دوستان تمايل دارند که نشان بدهند ممکلت گل و بلبل است و حتی آمريکاييي ها هم می خواهند بيايند ايران سرمايه گذاری.... (119002)
 
علی
۱۳۸۸-۰۲-۱۶ ۱۲:۰۶:۰۵
جناب توکلی سلام
اخیرا شنیدم که عمده سهام بانک سیتی کروپ را امارات خریده است
شما بفرمایید که این سود پول سرسام آور که از همه جای دنیا پول برای صرف پول سرازیر شده است به ایران چقدر میتواند به نفع مردم محروم ما باشد؟
من سراغ دارم که خیلی از ایرانیها ی مقیم کانادا و آمریکا پول خود را در بانکهای ایران میسپرند و سود زیادی دریافت میکنند ۰
کی این وسط سود اصلی این تورم زیاد را میبرد؟
مردم محروم ایران ؟
صنعت کاران؟
کشاورزان؟
کی؟ (119047)
 
۱۳۸۸-۰۲-۱۶ ۱۲:۲۵:۲۲
اگر كسي مي خواهد در ايران بانك تاسيس كند اول بايد قبول كند كه وام هاي ميلياردي به آقايان رده بالا بدهد وثيقه هم نگيرد و دنبال اقساط بازپرداخت وام هم نباشد، اول بايد اين شرايط را به بانكهاي امريكايي بگويند بعد ببيينيم باز هم حاضر به افتتاح شعبه هستند يا نه؟ (119051)
 
ناشناسقلی خان
۱۳۸۸-۰۲-۱۷ ۲۲:۵۵:۵۳
اتفاقا در این شرایط وانفسای اقتصادی بانکهای امریکایی دنیال منابع جدید برای تجدید حیات میگردند و بازار ایران برای آنان بسیار بکر و سودآور است. تشدید تحریمها هم فقط بخاطر این است که کشورهای رقیب نتوانند در نبود امریکا از این پنانسیل اقتصادی سود ببرند. این حرکت امریکاییها مرا یاد طنز مهران مدیری میاندازد که موقعی که با اطرافیانش زد و خورد میکرد میگفت صبر کنید صبر کنید و وقتی همه گوش میدادند که ببینند چه میگوید خودش شروع میکرد به زدن آنها. حالا بانکهای امریکایی در موقعی که همه بانکهای دنیا در مورد ایران بلاتکلیف هستند تا ببینند امریکا چه میگوید میخواهند آنها را دور زده و خودشان در ایران شعبه ایجاد کنند. (119300)
 
انوشیروان
۱۳۸۸-۰۲-۱۸ ۰۰:۰۴:۵۸
دولت نباید از خزانه برای بخش خصوصی و مسکن هزینه کند و دچار کسری بودجه شود . خیلی از بانک های خارجی آمریکایی و غیر آمریکایی حاضرند با نرخ های زیر ده درصد به بخش خصوصی و مسکن وام بدهند . بانک های خارجی کافیست از اعتبار مالی وام گیرنده و پرداخت بموقع اقساط احراز اطمینان کنند تا به او وام دهند .
اگر بانک های خارجی در ایران فعالیت کنند دیگر لازم نیست ریال اضافی چاپ و نقدینگی را زیاد کنیم . بانک خارجی ارز به بانک مرکزی میدهد و ریال دریافت میکند تا به بخش خصوصی و مسکن وام دهد . البته نباید بیش از 30% قیمت مسکن وام دهد و فقط برای ساخت وام دهد .
بدین ترتیب هم نرخ بهره پایین می آید و هم سرمایه هایی که باید در بخش عمرانی صرف شود فراهم می گردد . (119317)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.