توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 45316
موسوي: نمي‌توانم به مجاهدين و مشارکت پشت کنم
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۰۶
ميرحسين موسوي گفت: از طيف بسيجي تا طيف کارگزاران، مشارکت، مجاهدين انقلاب به هيچيک از اينها تا زماني که خود اعلام کنند به قانون اساسي اعتقاد ندارند، نظام و اسلام را قبول ندارند، نمي توانم پشت کنم.

به گزارش ايرنا ميرحسين موسوي کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري روز چهارشنبه در جمع دانشجويان دانشگاه باهنر کرمان در تالار وحدت اين دانشگاه اظهار داشت: در کشور قوانين و مقرراتي داريم که ممکن است از نظر محتوايي گاهي با مذاق ما سازگار نباشد اما بايد از راه هاي قانوني حرکت کنيم.

او ادامه داد: هيچ نظامي چه خوب و چه بد بدون رعايت قانون باقي نمي ماند.

موسوي افزود: در نخستين خواسته هاي پس از دوران مشروطه بحث عدالت و قانونخواهي با يکديگر مطرح بود که از دل آن، آزادي هم شکوفا شد و به وجود آمد.

اين نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري گفت: نظام اسلامي خود را مکلف مي ديد که پا در مسير قانوني بگذارد اما در انقلاب‌هاي مختلف کساني که به قدرت مي رسند سال‌ها اين رويه را به تاخير مي اندازند اما اين روش در ايران متفاوت است.

وي تاکيد کرد: به سرعت همه پرسي برگزار شد و قانون اساسي تصويب شد و بر اساس آن دولت‌ها روي کار آمدند و شکل قانوني داشت.

موسوي افزود: در اول انقلاب بين وظايف شوراي اختلاف و دولت تفکيک شد براي اينکه دولت خودش قانون نگذارد و خودش آن را اجرا کند زيرا اين پايه ديکتاتوري و پايه رفتن به انحراف است.

وي بيان کرد: به تدريج قوانيني به وجود آمد و نهادها و قوانين جديدي اضافه شد و تعيين کننده وضعيتي بود که هر جناحي و هر کسي که بخواهد با رعايت قوانين در نظام پيش مي رود.

او ادامه داد: بنده اعتقاد دارم فقط مساله بودجه نيست، موارد و نمونه هاي ديگري از جمله شوراهاي بسيار مهمي هستند که قدرت را مشروع و تصميم گيري‌ها را مشروط مي کنند و نمي گذارند يک فرد تصميم بگيرد بلکه تصميم گيري را به وجود نهادها و کارشناس‌هايي موکول مي کنند که از جمله آنها شوراي پول و اعتبار، شوراي اقتصاد و شوراي آموزش عالي است.

موسوي بيان کرد: بنده اعتقاد دارم يکي از اين قدم‌هايي که بايد در اين انتخابات برداشته شود اين مي باشد که مسير به جاي خود باز گردد و نقطه عزيمت ما به سوي هر پيشرفتي از طريق برگشت به قانون صورت بگيرد و دولت بايد پاسخ دهد اين پول‌ها را کجا هزينه کرده است.

وي با اشاره به روزهاي نخستين انقلاب و کودتاهايي که ترتيب داده شد، گفت: افرادي انفجار حزب و مبارزات مسلحانه شکل دادند و مردم عادي را در کوچه ها و خيابان‌ها کشتند.

موسوي افزود: مي توانيد بپرسيد که چقدر آدم بي‌گناه را در اين کشور و مملکت کشتند.

وي ادامه داد: در نخستين روزهاي انقلاب بيشترين آزادي‌ها را داشتيم و محدوديت آزادي از زماني آغاز گرديد که اين انفجارها شروع شد، فقط در يکي از اين انفجارها 72 تن از افرادي که در راس آنها شهيد بهشتي بود که منادي آزادي و عدالت و منادي ايران مدرن و پيشرفته بود، شهيد شدند.

او افزود: در بندرعباس بر ضد نظام شورش کردند، در ترکمن صحرا سعي کردند که آن قطعه را از نظام جدا کنند و در کردستان نيز به نوع ديگري اين مساله اتفاق افتاد.

وي ادامه داد: بلافاصله جنگ تحميلي شروع شد، واقعا اين نظام را نمي شود به انسان کشي در اول انقلاب متهم کرد زيرا اين نظام مظلوم بوده و شهيدان بزرگي داده است.

موسوي اضافه کرد: ببينيد همين سپاه ثارالله کرمان که از همين متن مردم کرمان بود در اين جنگ ظالمانه چقدر شهيد داده است.

موسوي افزود: نخستين قدمي که در کشور برداشته شد تفکيک قوا بود و وظايف روشن شد.

او گفت: از بنده در مورد عملکرد قوه اجرايي دوران جنگ مي توانيد سووال کنيد بنده همه نکات خوب و بد را صادقانه با شما در ميان مي گذارم.

وي اظهار داشت: نمي شود بدون نگاه به موقعيت‌ها، زمان، تفکيک قوا، قوانين و اتفاقات اين سووال را که شما در زمان نخست وزيري چه کرديد، پاسخ دهم.

کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري گفت: در اين رابطه فقط سووال مربوط به من بپرسيد به شما جواب مي دهم ولي اول انقلاب را نبايد از ياد برد زيرا هنوز چند ماهي از انقلاب نگذشته بود که کودتاي عظيمي شکل گرفت تا کشور را از بين ببرد.

وي ادامه داد: همين لانه جاسوسي نيز از سوي انجمن‌هاي اسلامي تسخير و توطئه هاي آنها برملا شد.

موسوي تصريح کرد: من گمان مي کنم تاريخ انقلاب با همه خوبي‌ها و بدي‌ها بايد دوباره نوشته شود با تمام جنبه هاي مثبت و نواقص، تا بدانيم از چه تمجيد و از چه چيز انتقاد مي کنيم.

وي افزود: تا پايان جنگ گروهي که اين تنگي فضا را در کشور باعث شدند زير نفوذ صدام عليه ما مي جنگيدند و عمليات مرصاد هم به دنبال آن پيش آمد و هنوز هم پشتيباني آمريکا پشت آنهاست و در سطح کشور فعاليت مي کنند.


موسوي تاکيد کرد: حد ميزان اصلي انقلاب که برگشت قانون، برگشت به فضيلت‌ها و برگشت به کرامت انساني است مورد نظر مي باشد که به معناي انسان بودن است.

وي ادامه داد: واژه اي به معناي حقوق و کرامت انساني در سند چشم انداز شناخته شده است که بدون ارتباط با جنسيت، طبقه، گروه، قوميت و دانشجو بودن مي باشد که اين نکته بسيار مهمي است و بايد تاکيد ما نيز بر اين باشد.

او گفت: کسي که در حضور مردم در مورد انتخابات صحبت و تعهداتي را قبول مي کند، هرگز نمي تواند خود را از اين تعهدات جدا کند.

موسوي گفت: بنده متناسب با توانايي‌ها، عزم و قصد خودم و آنچه به دنبال آن هستم صحبت مي کنم و متوجه حرف‌هايي که مي زنم هستم.

وي ادامه داد: به من گفتند شما هم بيا و وعده هايي را مطرح کن، من گفتم ممکن است وعده داده شود، مردم دلگرم شوند و آرا بالا و پايين رود اما با خدا چه کار کنيم.

او اظهار داشت: اميدوارم بازگشت من به عالم سياست حداقل منجر به شرکت حداکثري مردم در انتخابات شود که اين خود خدمتي بزرگ است که انجام مي دهيم اما در بيانيه خود گفته ام که مستقل وارد عرصه انتخابات شده ام.

وي گفت: دايم تکرار کرده ام که نظام بايد براي بقا خود بازوان بلندي را براي در آغوش گرفتن همه نيروها داشته باشد.

موسوي تاکيد کرد: من اعتقاد دارم که نيروها بايد به يکديگر نزديک باشند زيرا ما نطق و صحبت مهمي از امام نداريم مگر اينکه ايشان همه را به وحدت دعوت کرده در حين اينکه به مساله کثرت در انديشه نيز توجه و تاکيد کرده است.

وي ادامه داد: به عنوان نمونه در شرايطي که روحانيت مورد علاقه امام راحل بود اما ايشان آنها را کافي ندانستند و دستور به تشکيل مجمع روحانيون دادند زيرا مجال مي داد که دو تا انديشه در روحانيت مطرح شود که به خير مملکت ما بود.

موسوي افزود: اين به صلاح مملکت ما است که نگاه‌هاي متفاوتي در مسايل گوناگون داشته باشيم به شرطي که روي منافع ملي، اسلام و ميثاق ملي که قانون اساسي است متحد باقي بمانيم.

وي بيان کرد: چه اشکالي دارد که تنوع انديشه به نفع مردم باشد، در اين راستا دست خود را به سوي همه نيروها دراز کردم.

او ادامه داد: از طيف بسيجي تا طيف کارگزاران، مشارکت، مجاهدين انقلاب به هيچيک از اينها تا زماني که خود اعلام کنند به قانون اساسي اعتقاد ندارند، نظام و اسلام را قبول ندارند نمي توانم پشت کنم زيرا اين موضوع را خيانت در حق منافع ملي مي دانم.

وي گفت: صرف نظر از کليشه ها، در بطن اين تنوع بيشترين سرمايه ما از نظر نيروي انساني زير اين عنوان‌ها پنهان شده و مگر مي شود که بي نياز استفاده از اين نيروها باشيم.

کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري افزود: صحنه مبارزه سياسي وسيله اي براي ايجاد رقابت‌هاست و بايد ايده خوب براي کشور بياوريم و هر کس ايده بهتر و نوتري براي ايران پيشرفته دارد، آن ايده پذيرفته مي شود.

وي بيان کرد: بارها در هفته هاي گذشته تکرار کرده ام که در دولت من بسياري از وزرا با خط و مشي سياسي ام مخالف بودند اما تا آخر دولت 9 نفر مخالف با من در کنار سايرين دور يک ميز، مسايل کشور را حل مي کرديم.

موسوي تاکيد کرد: بنده دو وزير کشور نيرومند و قوي داشتم يکي ناطق نوري و ديگري محتشمي بود که شهادت مي دهم آنها از قوي‌ترين وزيران من بودند.

وي ادامه داد: در حال حاضر نيز همان روحيه را دارم و هر جا فردي قوي و توانا ببينم چه جوان و چه پير، دستم را براي کمک به سوي او دراز و با آدم‌هاي قوي کار مي کنم.

او گفت: ما مديران برجسته اي در دولت داشتيم و در آينده هم اگر بخواهيم مشکلات را حل کنيم بايد به دنبال آدم‌هاي درشت باشيم نه ضعيف و حرف شنو.

وي افزود: در مورد سياست اقتصادي خودم نيز بايد بگويم که مواضع را فني و روشن در بين اقتصاددانان بيان کردم و جاي ابهام نگذاشتم.

او ادامه داد: اما يکي از اين اصل‌ها حمايت از توليد ملي، صنايع داخلي و ملي است و معتقدم چرا بايد پرتقال بمي‌ها و کرماني‌ها روي زمين بماند و پرتقال چيني را با مارک اسراييلي وارد کنيم.

وي ادمه داد: ما به بسيجي اعتقاد داريم که وقتي صندوق راي را به او داديم از آن به مانند ناموس و دين خود حمايت کند.

موسوي گفت: من مستقل آمده ام و از همه نيروها استفاده و از قوانين در چارچوب قانون اساسي پيروي مي کنم زيرا که اين موضوع را براي ثبات آينده کشور در سياستگذاري با اهميت مي دانم و مي توانيم با داشتن احزاب خوب در طول ساليان و با حوصله در مجلس کار کنيم.

وي ادامه داد: نه حساسيتي به اسم حزب مشارکت دارم و به احزاب مجاهدين انقلاب و کارگزاران و حتي بسيج هم حساسيت ندارم.

او افزود: من اهل سهم دادن و نشستن و چيز امضا کردن براي اينکه چند تا پست بدهم نيستم و همه دوستاني که با من کار کردند اين موضوع را مي دانند.

وي گفت: طيف‌ها و گروه‌ها تلاش کنند که بيشترين شايسته ها را در ميان خود داشته باشند که من از شايسته سالاري دفاع مي کنم.

وي افزود: نظام در حال نو کردن و تجهيز قواي خود در هر انتخاباتي است و بايد توجه کرد که دوم خرداد 76 که ما در معرض خطرهاي زيادي بوديم حضور مردم بسياري از اين تحريم‌ها را از سر ما دور کرد.

کانديداي مورد حمايت اعضاي نهضت آزادي ادعا کرد: انتخابات فرصتي است که نظام را به سمت اصلاح پيش ببريم البته به اضافه ترميم خرابي‌ها زيرا در اين سه چهار سال کار، مشکلات وسيعي داريم، کار دولتي که بعد از اين خواهد آمد دشوارتر از همه دولت‌هاي بعد از انقلاب خواهد بود.

موسوي اظهار داشت: نيروهايي که نظام و قانون اساسي را قبول دارند بايد در يک محيط گفتگو کنيم و اعتقاد به کثرت صداها داشته باشيم .   
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.