نظر منتشر شده
۳۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 46416
برنامه انتخاباتي ميرحسين موسوي
تاریخ انتشار : شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۰۲
  برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات - 1

برنامه انتخاباتي ميرحسين موسوي


الف برنامه‌های سخنرانی‌ و مستندهای تولیدی ستادهای انتخاباتی همه نامزدها را برای نقد و تحلیل خوانندگان، پس از پخش از تلویزیون منتشر می‌کند.



لطفا این برنامه‌ها را نقد کنید. کامنت‌های صرفا "تبلیغاتی" چندکمله‌ای همانند "نامزد مورد نظر من پیروز است"، "نامزد رقیب حتما شکست می خورد" و ... منتشر نخواهند شد. الف از نظرات تحلیلی استقبال می‌کند.

 

ببینید:

 



گوش کنید:

 


 


دانلود ویدیو (به فرمت FLV)  - دانلود نرم‌افزار پخش فایل FLV/ دانلود mp3




 
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۲:۵۱
با سلام به نظر بنده این سخنرانی خوبی بود وبسیار در منطقه ما یعنی استان خراسان جنوبی تاثیر گذاشت وانتقادات درست ایشان مورد قبول همه از جمله افرادی که شرکت نمی کنند قرارگرفت خصوصا در مورد مسا ئل کشاورزی که بسیاری از افراد انجا چون این مشکلات را با تمام وجود حس می کنند مورد قبول بود (123528)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۵:۰۴
با چه مبنايي اين سخنراني خوب بود؟ آيا قرار است صرفا برنامه تبليغاتي ببينيم؟ سؤال من اين است كه آيا ايشان به جز نقد (بخوانيد تخريب) دولت مستقر حرف ديگري هم داشت؟

مشخصا چه كساني به ايشان اجازه ارتباط تصويري با ملت را نمي‌دادند؟ در زمان رياست جمهوري آقاي هاشمي و رياست برادرشان (آقاي محمد هاشمي) بر صدا و سيما چطور؟ (123577)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۱:۵۷
دوست عزیز بهتر است لطف کنید و قوانین مملکت را کمی مطالعه کنید! ریاست صدا و سیما را رهبری منصوب می کند و ربطی به ریاست جمهوری ندارد خداوند دو گوش و یک زبان داد پس دو بشنو و يك بيش مگو! در ضمن 2 چشم هم داريم! (123630)
 
مردایان
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۴۲:۰۳
برادر من!
ارتباط تصویری که فقط تلویزیوی نیست :)
ایشون روزنامه هم نزدن آخه... روزنامه که مجوزش دست دولت بود... تازه مجوز روزنامه کلمه سبز رو همین دولت آقای احمدی نژاد خارج از نوبت به ایشون داد :) یعنی ایشون نمیتونستن یه روزنامه داشته باشن؟ روی ایسنا اسم ایشون رو search کنید، بالای 300 مورد دعوت از شخصیت های مختلف در این سالها از ایشون شده واسه دخالت در سیاست... منصف باشید... مساله اصلا به صدا و سیما محدود نمیشه... مگه همین آقای کروبی چقدر توی صدا و سیما تریبون داشتن؟ (123708)
 
رهگذر
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۳۹:۲۵
و مجوز \"یاس نو\" هم که به سرعت باطل شد. (123973)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۲:۲۵
شما هر ده تا كه مي‌گويي يكي هم بشنو رفيق!

1-حرف من اين نبود كه چه كسي رئيس صدا و سيما را تعيين مي‌كند. حرف من اين است كه سكوت آقاي موسوي خود خواسته بوده و نه تحميلي.بنابراين حق ندارد با فرافكني و اقدام تخريبي خود را به شكل ناجوانمردانه‌اي از انفعال خارج كند.
براي اين حرف خود هم زماني را شاهد آوردم كه طرفداران پيدا و پنهان فعلي وي در مسند قدرت و رسانه بوده‌اند.
2- آيا آقاي موسوي از مشاوران آقايان هاشمي و خاتمي نبوده و نمي‌توانسته از آن طريق وارد عرصه شود؟ آيا ايشان از امثال آقايان كرباسچي، كروبي و حتي عبدي، ابطحي و ... براي عرض اندام در عرصه سياسي ناتوان‌تر بوده است.
3- اين نقد را به شكلي صريح تر آقاي كروبي به موسوي وارد دانسته اند و از مواردي از دعوت از ايشان جهت حضور در صحنه ياد مي‌كند
4-آيا شما با طرح مساله انتصاب رئيس صدا و سيما توسط رهبري، به تلويح يا كنايه خواسته‌ايد به اختلاف ايشان و آقاي موسوي اشاره كنيد؟ (123714)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۰:۱۷
خدمت شما عرض کنم صدا و سیما زیر نظر دولت اداره نمی شود.شما چرا در مورد مافیای نفتی از آقای احمدی نژاد نمی پرسید \"مشخصا چه کسانی\"؟ (123670)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۰:۴۹
آقا مهدی تازه اول راهه قرار نیست همه حرفها در یک جلسه گفته شود. میرحسین قصد داشت علل و دلایل اومدنش به صحنه را بگوید. (123694)
 
الياس
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۹:۳۳
موسوي جون. نا اميدم كردي. روت بيشتر حساب مي كردم. اخه اين ها حرف بود كه زدي؟ اينطوري مطمئن باش كه رأي نمي آوري! يك ذره پياز داغش را زياد كن. از شيخ مهدي و محسن خان ياد بگير. سياست پدر و مادر نداره. مثل اينكه 20 سال تو گود نبودي همه چي يادت رفته. نترس بابا اشكال نداره. مهم نيته. تو مي خواهي به مردم خدمت كني مگه نه؟ پس يك كاري كن به هر قيمتي شده رأي رو بياري. اصلا چكار داري. من اون دنيا همه چي رو گردن مي گيرم. مطمئن باش. (123718)
 
lمحمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۲۲:۰۵
در پاسخ به این دوستمان باید عرض کنم که آقای محمد هاشمی در سال 1372 یعنی 16 سال پیش جایشان را به لاریجانی دادند و طبق قانون اساسی صدا و سیما زیر نطر رییس جمهور نیست که آقای هاشمی یا خاتمی قدرت تاثیر داشته باشند. مگر خود آقای خاتمی را در 8 سالی که بالاترین مقام اجرایی را داشتند چقدر نشان دادند که موسوی را نشان بدهند؟ (123732)
 
عبدالرضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۵۳:۲۴
اين دوست عزيز همون ابتدا تكليف خودش رو مشخص كرده گفته دوست نداره نظره مخالف رو بشنوه .خوب معلومه هر انتقادي رو تخريب ميبينه. كمي حافظه تاريخي بد نيست ادم داشته باشه در صدا و سيما همونهاي دستور راه اندازي انواع و اقسام موجهاي ضد دولت رو در دوران خاتمي مي دادند باعث مي شدند كه ايشون ممنوع التصوير باشه. به نظر شما بحران كنفراس برلين كجا كليد خورد برنامه هويت تلويزيون رو چه كساني ساختند و پخش كردند؟ (123753)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۱۵:۱۵
شما از كجاي سخن بنده برداشت كرده‌ايد كه دوست ندارم نظر مخالفم را بشنوم؟
بنده از نقدي كه مستند و مستدل و به دور از كنايه باشد شديدا استقبال مي‌كنم. در اين جهت به احمدي نژاد هم انتقاد دارم. (به خودم هم!) و اساسا اين موضوع را از مسائل ريشه‌اي قابل بررسي در حوزه رقابت انتخاباتي و ادب نقد مي‌دانم.

باز هم تاكيد مي‌كنم كه برخي دوستان با پيش كشيدن مباحث فرعي از پاسخ دادن به نكته اصلي حقير طفره مي‌روند.
نكته اصلي اين است كه سكوت 20 ساله ايشان خودخواسته بوده كه در نتيجه ايشان چهره بسيار خوب خود را در اين سال‌ها حفظ كرده. حال ايشان نبايد از اين موضوع براي حمله استفاده كند:

1-آيا وقتي ايشان در كوران انتخابات توانسته مجوز روزنامه كلمه سبز را خارج از نوبت و در اسفند سال 87 از وزارت ارشاد تحت نظارت رقيبش بگيرد، نمي‌توانسته 20 سال زودتر و زماني كه طرف مشاوره وي در مسند قدرت بوده اين مجوز را بگيرد؟

2- در سال 76 طيف گسترده‌اي از اصلاح‌طلب‌هاي فعلي از ايشان دعوت كردند و نيامد. در سال 84 حتي برخي اصولگرايان و بدنه دانشجويي آن (از جمله نيروهاي نزديك به جنبش عدالتخواه دانشجويي و شايد هم خود جنبش) به دنبال دعوت از ايشان بودند و ايشان نيامد.

3-شما انتظار داريد صدا و سيما از همه اعضاي مجمع تشخيص،‌و همه مشاوران رئيس جمهوري گزارش خبري پخش كند؟ آيا در مورد بقيه افراد اين گونه است؟ آقاي ... از زمان آقاي هاشمي تا كنون مشاور اصناف رياست جمهوري است ولي تاكنون چند بار در تلويزيون مطرح شده. ساير مشاوران چطور؟

از الف خواهش مي‌كنم اجازه دهد اين بحث كه تا حدي كارشناسي است ادامه يابد و تحمل نقد و بحث در طرفين بالا رود. (123920)
 
حسین از یزد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۰:۳۸
با سلام. چند سوال اساسی از میرحسین دارم و آن اینکه به فرض که دوربین صدا و سیما با شما قهر(!) بود آیا دهها روزنامه و صدها نشریه اصولگرا و اصلاح طلب هم 20 سال با شما قهر بودند؟ خصوصا موقع انتخابات قبلی ریاست جمهوری که همه جا حرف از شما بود و شما حتی حاضر به اعلام نظر در مورد کاندیداتوری خود نبودید.
و اینکه چرا صدا وسیما نخواهد با شما مصاحبه کند در حالیکه در طول این مدت اعلام نظرهای هزاران نفر(حتی افرادی با گرایش افراطی) را پخش کرده است. مگر شما چه جفایی در حق آنها کرده بودید؟
همچنین می خواستم خدمت شما عرض کنم کسی به عیب جویی دیگران برمیخیزد که خود، چیزی برای گفتن نداشته باشد پس خواهشا به جای تخریب، برنامه های خود را اعلام فرمایید. (123763)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۵۱:۵۹
نامه امام (ره) به مير حسين موسوي در كوران جنگ تحميلي :
نخست وزير محترم نامه استعفاي شما مايه تعجب شد. حق بود كه اگر تصميم بدين كار داشتيد لااقل من ويا مسولين رده بالاي نظام را در جريان ميگذاشتيد.در زمانيكه مردم حزب الله براي ياري اسلام فرزندان خود را به قربانگاه مي برند چه وقت گله و استعفاست! صحيفه نور ج 21 ص 124 (124155)
 
سعيد
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۱:۳۱:۵۸
این روزها مسئله استعفای میرحسین موسوی در سال 67 به یک حربه تبلیغات انتخاباتی از سوی مخالفان وی تبدیل شده است. ظاهرا این واقعه تاریخی به عنوان نقطه ضعف بزرگ میرحسین موسوی تلقی شده و مخالفان ایشان گمان می‌کنند که با مطرح کردن یکسویه و بزرگنمایی باورنکردنی این ماجرا، می‌توانند به هدف خود برسند و میرحسین موسوی را هم یک فرد ضعیف و هم مخالف امام جلوه دهند. برای این که گوشه‌ای از این ماجرای تاریخی بازخوانی شود و از جمله معلوم شود که از این نمد، کلاهی برای مخالفان موسوی فراهم نمی‌شود، بر آن شدیم تا بخشی از اسناد رسمی این ماجرا را بازخوانی و برداشت خودمان را از این ماجرا، بیان کنیم.

اما پیش از این که دلایل احتمالی استعفای میرحسین موسوی و پیامدهای آن را بررسی کنیم، برای دوستان بویژه دوستان جوانتر که در آن سالها در جریان حوادث سیاسی کشور نبودند یا سن و سالشان اقتضای این را ندارد که از مسائل آن روزها مطلع باشند، ذکر نکاتی را ضروری می‌دانیم:

1- در آن سالها، مقام معظم رهبری، رئیس جمهور بودند و یکی از مدیران متعارف کشور به حساب می‌آمدند و به همین دلیل، احتمال بروز اختلاف مدیریتی میان نخست وزیر با ایشان به عنوان رئیس جمهوری، امری عادی بوده است. در آن سالها، حضرت امام، رهبری انقلاب را برعهده داشتند و امر و نهی ایشان برای همه مسئولان حجیت داشت و در سطحی پایین‌تر، وجود اختلافات میان نیروهای انقلاب از جمله رئیس جمهوری و نخست وزیر، دور از انتظار نبود.

2- در قانون اساسی سال 1358 به گونه‌ای قدرت در قوه مجریه توزیع شده بود که خودبخود منجر به بروز اختلاف می‌شد. این امر ناشی از این واقعیت بود که رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم برگزیده می‌شد و مسئول اجرای قانون اساسی بود اما قدرت، در نخست وزیری متمرکز شده بود که اداره هیئت دولت را برعهده داشت و از مجلس رای اعتماد می‌گرفت و می‌توانست با تعامل با مجلس کارش را سامان دهد و قدرتمندتر از رئیس جمهوری در قوه مجریه بود. بروز اختلاف سلیقه‌ای و مدیریتی در چنین ساختاری، بسیار طبیعی بود و ربطی به مسائل شخصی و شخصیتی نداشت. یعنی با این که دو انسان سلیم‌النفس و معتقد و دیندار در راس قوه مجریه آن روزها قرار داشتند، باز هم در برخی از حوزه‌های اختیارات و مسئولیتها و تشخیص مصادیق و افراد، باهم اختلاف پیدا می‌کردند که کردند.

3- در سال 67 مجلس جدید شروع به کار کرده بود. این مجلس در شرایط سیاسی خاصی شکل گرفته بود. در پایان سال 1366 و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجمع روحانیون مبارز با دبیرکلی آقای کروبی و با حمایت ضمنی حضرت امام تشکیل شده بود. در این انتخابات، حضرت امام با دادن یک پیام انتخاباتی تاکید کرده بود که به نامزدهای طرفدار اسلام ناب محمدی(ص) رای دهید نه نامزدهای طرفدار اسلام آمریکایی و همین بیان، چنین تفسیر و تبلیغ شده بود که امام طرفدار لیست مجمع روحانیون مبارز است. نتیجه این انتخابات به صورت کامل به نفع جریان موسوم به چپ تمام شد و مجلس سوم با محوریت و اکثریت نیروهای حامی میرحسین موسوی شکل گرفت.

4- در تیرماه 1367 ایران قطعنامه 598 را پذیرفت و پس از کش و قوسهایی در جبهه، آتش بس اعلام شد و رسما مذاکرات صلح آغاز گردید. در زمان استعفای میرحسین موسوی، جنگ به پایان رسیده بود و خطر سقوط کشور از بعد نظامی، منتفی شده بود. حتی فعالیت شورای مشورتی برای بازسازی کشور آغاز شده بود و به صورت طبیعی، جابجایی دولت و تغییر دولت موسوی، مانند گذشته نمی‌توانست به زیان کشور باشد.

5- در آن زمان شورای نگهبان قانون اساسی معتقد بود که با تغییر مجلس، کابینه باید مجددا از مجلس جدید رای اعتماد بگیرد. در این زمینه الان شورای نگهبان تفسیر دیگری دارد و این تفسیر دوم،‌ درست‌تر به نظر می‌رسد اما در سال 1367 با تفسیر شورای نگهبان، باید کابینه جدید میرحسین موسوی به مجلس معرفی می‌شد تا مجلس جدید به همان کابینه یا کابینه جدید، رای اعتماد دهد. بحث استعفای میرحسین موسوی، به چنین وضعیتی مربوط است.

متن استعفانامه میرحسین موسوی

درباره دلایل احتمالی استعفای میرحسین موسوی می‌توان به همین نامه‌های رسمی منتشره تکیه کرد. اما قبل از آن مناسب است متن کامل استعفانامه میرحسین موسوی مورد توجه قرار گیرد. متن کامل استعفانامه منتشره میرحسین موسوی به این شرح است:


برادر گرامی حجت‌الاسلام سید علی خامنه‌ای ریاست محترم جمهوری

با سلام و درود فراوان به اطلاع می‌رساند:

1- برادر گرامی و متعهد مسعود روغنی زنجانی در روز 13/6/67 از مسئولیت وزارت برنامه و بودجه استعفا دادند و این استعفا در شرایطی است که تصمیم گیری برای انتخاب وزرای نیرو، جهاد سازندگی و بازرگانی هنوز مبهم است.

با توجه به جهت‌گیری روشن مجلس در امور مختلف و اطلاعاتی که از داخل مجلس محترم در دست است، احتمالاً بین 5 تا 8 وزیر از افراد معرفی شده رأی لازم را برای ادامه مسئولیت به دست نخواهند آورد و معنای این شرایط آن است که دولت در وضعیت کنونی کشور در تعدادی از وزارتخانه‌های حساس برای مدت نامعلومی وزیر نداشته باشد.

2- با توجه به جمیع جهات ذکر شده و نیز مشکلات انتخاب وزرا، با عنایت به عدم تفاهم فی مابین که در انتخاب هر فردی بروز می‌نماید (که حتی در مواردی انتخاب یک وزیر به بیش از یک‌سال انجامیده است) و از آنجا که اینجانب اصالت را در اختلافاتی که بین 3 مرجع ریاست جمهوری، نخست‌وزیر و مجلس پیش می‌آید، براساس روح قانون اساسی و نیز صلاح کشور متمایل به مجلس منبعث از آرای ملت می‌دانم و معتقدم که در چنین مواقعی مصالح مملکت ایجاب می‌نماید رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر بدان تمکین نمایند، بدینوسیله براساس اصل 135 قانون اساسی استعفای خود را تقدیم می‌نمایم.

3- توضیحات اجمالی در این خصوص به پیوست تقدیم می‌گردد.

امید است این استعفا شرایط لازم را برای دولتی که نخست‌وزیر آن بتواند با استفاده از رهنمودهای مقام معظم ولایت فقیه و نیز با استفاده از تمام اختیارات آمده در اصل 124 قانون اساسی (از جمله بخش‌های تردیدناپذیر آن نظارت بر کار وزیران، هماهنگ ساختن تصمیمات دولت در همه‌ زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی و نیز تعیین برنامه و خط مشی دولت است) با اقتدار عمل نماید، فراهم سازد.

4- با توجه به اصل 135 قانون اساسی تا تعیین دولت جدید اینجانب به وظایف قانونی خود به صورت کامل ادامه خواهم داد و اعضای دولت خدمتگزار با نشاط و قدرت وظایف خود را با توانمندی لازم انجام خواهند داد.

5- طبیعی است تا انتخاب دولت جدید، برادر دکتر ولایتی به‌عنوان وزیر امور خارجه کشورمان با پشتیبانی نظام، بیانگر نظرات رسمی جمهوری اسلامی در مذاکرات صلح ژنو باشند و بتوانند با رهنمودهایی که به طور مستمر از رؤسای محترم 3 قوه کسب می‌نمایند، به وظایف خود ادامه دهند.

ضمناً فرصت را مغتنم شمرده اعلام می‌دارد:

الف- اگر دولت خدمتگزار در طول سالیان دشوار و سراسر جنگ و جهاد گذشته توانسته باشد با توفیقات الهی خدماتی مورد رضایت مردم مؤمن و آزاده کشورمان انجام دهد، به یقین جز در سایه حمایت‌های همه‌جانبه رهبر کریم و عظیم‌الشأن انقلاب و مردم ایثارگر و شهیدپرورمان نبوده است.

معجزه دفاع مقدس به ایستادگی و مقاومت 8 سال گذشته از آن امام و امت بزرگوار است و اگر دولت توانسته باشد، در این سالیان تنها لیاقت عنوان خدمتگزار محرومان را برای خود حفظ کند، بزرگترین افتخار را کسب کرده است و با این وصف، اینجانب خود را در مقابل امام امت و امت بزرگوار امام خجل می‌یابم.

ب- بنده به‌عنوان یک خدمتگزار کوچک در هر شرایطی و در حد توان زیر فرمان نخست‌وزیر محترم جدید و دولت او خواهم بود وانشاءالله از خدمات ناچیزی که ممکن است از دست اینجانب برآید، غفلت نخواهم کرد.

قدرت‌های مستکبرجهانی و ایادی آنها باید بدانند که در کشور اسلامی- انقلابی ما اختلاف سلیقه و نظر در سیاست‌های داخلی و خارجی نمی‌تواند سبب فراموشی ضرورت وحدت صفوف در مقابل توطئه‌های آنان بویژه توطئه شیطان بزرگ امریکا باشد و ملت رشید به یقین می‌دانند که در یک جامعه آزاد و سربلند که آثار دیکتاتوری و وابستگی از آن رخت بربسته، آمد و رفت دولت‌ها یک امر طبیعی و انشاءالله توأم با خیر و برکات برای مردم است.

میرحسین موسوی

14/6/67

از محتوای این نامه، دلایل استعفای میرحسین موسوی به عیان قابل برداشت است ولی بر این باورم که ذکر برخی توضیحات دیگر برای درک درست‌تر این تصمیم میرحسین موسوی، ضروری به نظر می‌رسد.

نکته اول این که مجلس سوم با گرایش سیاسی خاصی شکل گرفته بود و از دولت انتظار داشت که وزرایی را به مجلس معرفی کند که با مجلس همسو و همفکر باشد. از سویی، نخست وزیر باید وزرای پیشنهادی را به تایید رئیس جمهوری می‌رساند و بعد به مجلس معرفی می‌کرد. از آنجا که در انتخاب و معرفی وزرا، میان رئیس جمهوری و نخست وزیر،‌ اختلاف وجود داشت، ظاهرا با نظر حضرت امام، کار تصمیم‌گیری به یک شورای 5 نفره شامل سران سه قوه و نخست وزیر و مرحوم سیداحمد آقا محول شده بود. این شورا به افرادی رای داده بود که کمتر مورد تایید میرحسین موسوی بودند و مجلس هم آنها را نمی‌پسندید و به همین دلیل، احتمال رای آوردن آنها در مجلس کم بود. همچنین در باره چند وزیر دیگر هم هنوز توافقی صورت نگرفته بود و یکی از وزرا هم استعفا داده بود. در چنین شرایطی، میرحسین موسوی بین مجلس و رئیس جمهوری قرار گرفته بود ضمن این که خودش با مجلس همسو بود و از نظر ساختاری نیز به اولویت مجلس شورای اسلامی در این گونه مباحث معتقد بود. موسوی در این باره در استعفانامه خود آورده است: «... از آنجا که اینجانب اصالت را در اختلافاتی که بین 3 مرجع ریاست جمهوری، نخست‌وزیر و مجلس پیش می‌آید، براساس روح قانون اساسی و نیز صلاح کشور متمایل به مجلس منبعث از آرای ملت می‌دانم و معتقدم که در چنین مواقعی مصالح مملکت ایجاب می‌نماید رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر بدان تمکین نمایند، بدینوسیله براساس اصل 135 قانون اساسی استعفای خود را تقدیم می‌نمایم ...».

در واقع اختلاف سلیقه مدیریتی میان رئیس جمهوری و نخست وزیر در آن شرایط از نظر میرحسین موسوی، باید با مبنا قرار گرفتن مجلس و سلیقه نمایندگان حل و فصل می‌شد ولی به گمان او، در آن شرایط ایجاد این هماهنگی ممکن نبود و به همین دلیل،‌ وی ترجیح داد که استعفا دهد و زمینه معرفی فرد دیگری را برای نخست وزیری هموار سازد و خود آماده همکاری با نخست‌وزیر جدید شد.

نکته دوم این بود که در آن شرایط در شورای مشورتی سیاستگذاری نیز نظر میرحسین موسوی مورد توجه قرار نگرفته بود. در این شورا، جهتگیری‌های کلان بازسازی کشور باید تعیین می‌شد و میرحسین موسوی بر این اعتقاد بود که با توجه به عادت مردم به قناعت و کم مصرف کردن و نیز با توجه به کمبود منابع اقتصادی کشور، ضروری است ما همچنان سیاستهای دوران دفاع مقدس را در اداره کشور به شکلی تعدیل شده ادامه دهیم و امکانات محدود کشور را خرج بازسازی کنیم و با ایجاد رفاه و دامن زدن به مصرف در مردم، این امکانات را هدر ندهیم. این نظر در شورای سران سه قوه مورد تایید قرار نگرفت و بویژه آقای هاشمی رفسنجانی معتقد بود که آن سیاستها در شرایط جنگ موضوعیت داشت و اینک که جنگ به پایان رسیده، فلسفه توجیهی آن سیاستها نیز از بین رفته است و بنابراین ما باید با ایجاد وفور ولو با واردات از خارج،‌ مغازه‌ها را پر از کالا کنیم تا مردم باور کنند که جنگ به پایان رسیده است.

ما قصد ارزیابی درستی یا نادرستی این دو نظر را نداریم اما معتقدیم که نارضایتی میرحسین موسوی از وضعیت پیش آمده از جمله می‌تواند به این دلیل باشد که سیاستهای مورد نظر او نیز از سوی شورای مشورتی بازسازی مورد تایید قرار نگرفته بود.

واقعیت این است که میرحسین موسوی در این استعفا، به صورت شخصی تصمیم گرفت و اگر به حضرت امام مراجعه و مشکلات خود را مطرح می‌کرد، قطعا امام خمینی برای ایشان راه‌گشایی می‌کردند ولی ظاهرا فشارهای ایجاد شده برای میرحسین موسوی باعث شد که او بدون اطلاع دیگران استعفای خود را ارسال کند و همان روز در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شود.

درباره این که در پی استعفای موسوی از نخست وزیری چه مسائلی پیش آمد و چه گذشت تا حضرت امام نامه انتقادی خود به میرحسین موسوی را منتشر کردند،‌ مطالب متفاوتی نقل شده است که از ذکر آن می‌پرهیزیم اما سرانجام مسئولان در کنار حضرت امام به این نتیجه رسیدند که میرحسین نباید برود و امام هم برای بازگرداندن موسوی به پست نخست وزیری، نامه انتفادی زیر را خطاب به میرحسین موسوی نگاشتند:

جناب آقای موسوی نخست‌وزیر محترم

نامه‌ی استعفای شما باعث تعجب شد. حق اين بود که اگر تصميم بدين کار داشتيد، لااقل من و يا مسئولين رده بالاي نظام را در جريان مي‌گذاشتيد. در زماني که مردم حزب‌الله براي ياري اسلام، فرزندان خود را به قربانگاه مي‌برند چه وقت گله و استعفا است. شما در سنگر نخست‌وزيري در چارچوب اسلام و قانون اساسي به خدمت خود ادامه دهيد، در صورتي که نسبت به بعضي از وزرا به توافق نمي‌رسيد چون گذشته عمل شود. اين حق قانوني مجلس است که به هر وزيري که مايل بود، رأي دهد. تعزیرات از این پس در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است که اگر صلاح بداند به هز میزان که مایل باشد، در اختیار دولت قرار خواهد داد. همه بايد به خدا پناه ببريم و در مواقع عصبانيت دست به کارهايي نزنيم که دشمنان اسلام از آن سوء استفاده کنند. مردم ما از اين گونه مسائل در طول انقلاب زياد ديده‌اند. اين حرکات هيچ تأثيري در خطوط اصيل و اساسي انقلاب اسلامي ايران نخواهد داشت. از آنجا که من به شما علاقه‌مندم، انشاءالله عندالملاقات مسائلی است که گوشزد می‌نمایم.

سید روح‌الله الموسوی الخمینی

15/6/67

بلافاصله پس از ارسال این نامه گلایه‌آمیز و انتقادی امام، میرحسین موسوی استعفای خود را پس گرفت و این نامه را خطاب به حضرت امام نگاشت:


بسم اللَّه الرحمن الرحيم.

محضر مبارك مقام رهبري، حضرت امام خميني- مدظله العالي-

ضمن تقديم سلام و تحيات، پيام پدرانه و هشدار دهنده حضرتعالي را به گوش جان شنيدم. اينجانب عزت و مصلحت را در تبعيت از مقام معظم رهبري مي‏دانم و استعفاي خود را كه با انگيزه دلسوزي براي اسلام و انقلاب و مصلحت كشور تقديم نموده بودم، پس مي‏گيرم. مسائل و مواردي كه چاره جويي آنها را به مصلحت كشور مي‏دانم، حضوراً عرض مي‏كنم و در هر حال مطيع امر رهبري به عنوان يك مريد و مقلد بوده و هستم.

ميرحسين موسوي، نخست وزير


بدین سان بحث استعفای میرحسین موسوی به صورت رسمی پایان یافت. البته برخی از خواص مطلعند که مسئله ابعاد بیشتری داشت و نامه‌های خاصی هم بین مسئولان رد و بدل شد و حضرت امام هم در دیدار با مهندس موسوی، گلایه‌ها و انتقادهای تندتری را هم مطرح کرد اما روشن است که همان گونه که انتظار می‌رفت امام خمینی پس از چندی دوباره به حمایت علنی از دولت موسوی روی آورد و اجازه نداد که از این استعفای از سر عصبانیت میرحسین موسوی، کسانی برای نادیده گرفتن خدمات دولت و تضعیف شخص میرحسین موسوی بهره‌برداری کنند.


میرحسین چه می‌گوید؟

درباره این استعفا، اخیرا میرحسین موسوی اظهارنظری داشته است که اطلاع از آن مفید به نظر می‌رسد. مهندس میرحسین موسوی در پاسخ به سوالاتی درباره استعفای خود در اواخر دوران نخست وزیری‌اش گفت: استعفای آن زمان بر اساس یک اعتقاد صورت گرفت که حضرت امام(ره) هم برخورد کردند و من هم خدمت ایشان ارادت داشتم و به کار برگشتم و بعد از این که برگشتم، ایشان تا آخر عمر مبارکشان از دولت حمایت کردند.

وی بیان کرد: حضرت امام(ره) همواره در صحبت‌های خود بر حرکت دولت در مسیر قانون تاکید داشتند. من در دوره‌ای احساس کردم نمی‌توانم به وظایف قانونی خود عمل کنم و نمی‌خواستم خارج از اعتقادات خودم هم عمل کنم و افتخار می‌کنم که حضرت امام(ره) من را به کار فراخواندند و در بطن تلخی آن ماجرا، این جزو شیرین‌ترین اتفاقات و خاطرات بود.

موسوی ادامه داد: پس از استعفا، خدمت امام(ره) رسیدم،‌ ایشان فکر کرده بودند چون تعزیرات حکومتی را از دست من گرفته‌اند، من ناراحت شدم، به همین دلیل فرمودند که جنگ تمام شده است و گفتند اگر فکر می‌کردید لازم است، به من می‌گفتید تا من بگویم بررسی کنند و من در ادامه، مساله را توضیح دادم.

موسوی بیان کرد: به نظرم علم هر کس، حجت ایجاد می‌کند و من به امام(ره) گفتم که برایم حجت شد که نمی‌توانم وظایف خود را انجام دهم.

وی افزود: امام(ره) مرا نصیحت کردند و من هم به ایشان گفتم که تسلیم اراده شما هستم و همیشه هم به این مساله افتخار می‌کنم.

موسوی با بیان اینکه «من دوباره برگشتم و کار خود را شروع کردم» بیان کرد: آن زمان ایشان مکثی یکی دو ماهه در دفاع از دولت داشتند و من آن را به حساب این مساله گذاشتم که ایشان منتظر بودند ببینند آیا من دوباره استعفا می‌دهم یا خیر اما من ایستادم و کارها را پیش بردم و پشت سر آنها قوی‌ترین تاییدات حضرت امام (ره) درباره دولت تا آخرین لحظه ادامه داشت.

وی بر اهمیت بدنه دولت در پیشبرد کارها در زمان نخست وزیری خود تاکید کرد و گفت: هرگاه امام (ره) دولت بنده را تایید می‌کردند، بلافاصله تاکید می‌کردم که اگر افتخاری هم هست مربوط به دستگاه اجرایی و بدنه دولت است؛ حتی در تاییدات مستقیم امام (ره) که ایشان از من اسم می‌بردند، باز هم من این را به بدنه دولت بر می‌گرداندم.


حمایت مجدد و قاطع امام از موسوی و دولت وی

مدتی بعد از استعفای میرحسین موسوی و بازگشت به کار وی به دستور امام خمینی، حضرت امام برای تشکیل بنیاد جانبازان و مستضعفان، حکمی را برای مهندس موسوی صادر کردند که در زیر می‌آوریم. در این حکم به شبهات ایجاد شده علیه موسوی و دولت وی پاسخ داده شده است.


بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جناب آقاى مهندس میرحسین موسوى، نخست وزیر محترم- ایّده اللَّه تعالى‏

از آنجا که چندى قبل جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ مهدى کروبى طى نامه‏اى درخواست نمودند که براى رسیدگى هرچه بیشتر و بهتر به امور جانبازان و خانواده‏هاى شهدا اداره امور جانبازان انقلاب اسلامى و جنگ تحمیلى به نهاد یا تشکیلات دیگرى سپرده شود، اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از ایشان و از کلیه مسئولین و دست اندرکاران «بنیاد شهید انقلاب اسلامى» و مرکز پزشکى بنیاد، خصوصاً سرکار خانم کروبى که در شرایط جنگ کمال ایثار و فداکارى را نسبت به این عزیزان نموده‏اند، جنابعالى را مسئول اداره کلیه امور جانبازان عزیز نمودم که با استفاده از همکارى و تجربیات «بنیاد شهید انقلاب اسلامى» و جانبازان و نیز اختصاص بهترین امکانات «بنیاد مستضعفان» به ایجاد تشکیلات جدیدى در این امر مقدس و بزرگ همت گمارید. و امید است با درایت و تقوا و تعهدى که در شما سراغ دارم به تمامى امور این حماسه سازان و شهیدان زنده انقلاب رسیدگى کامل گردد. و «بنیاد شهید انقلاب اسلامى» نیز همچون گذشته با فراغت و امکانات بیشتر امور خانواده‏هاى معظم شهدا و مفقودین و اسرا را دنبال نماید.

از آنجا که ممکن است این روزها افرادى بخواهند نسبت به دولت خدمتگزار شبهات و القائاتى در اذهان عامه به وجود آورند و زحمات بى‏شائبه و طاقت‌فرساى شما را خصوصا در مساله جنگ خدشه‏دار نمایند، لازم است این نکته را تذکر دهم که من همچون گذشته شما را فردى لایق و دلسوز براى انقلاب اسلامى مى‏دانم و زحمات شما را در دوران جنگ و تجهیز سپاهیان اسلام فراموش نمى‏کنم، و الآن نیز شما را تأیید و حمایت مى‏کنم.

از آنجا که سران کشور و هیأت مشورتى بازسازى کشور در چند روز آینده اصول و سیاست بازسازى را به دولت ابلاغ مى‏نمایند، جنابعالى و اعضاى محترم هیأت دولت باید با قدرت و قاطعیت و با استقلال کامل به امر بازسازى کشور و ترمیم خرابیها پرداخته و رسیدگى به محرومین را درصدر برنامه‏هاى خود قرار دهید. و مردم عزیز و شریف ایران نیز، که همه چیز خود را در طبق اخلاص و بندگى خدا نهاده‏اند، توجه دارند که تا رسیدن به استقلال واقعى راه طولانى پیش‌رو دارند و همه مى‏دانند که با توجه به حجم عظیم خرابیها نباید انتظار اصلاح و بازسازى سریع امور را داشت. ما هنوز در آغاز راه هستیم، و سالها وقت لازم است که با همت و تلاش همه دست‌اندرکاران و مردم عزیز میهن اسلامى‏مان بازسازى شود و مشکلات برطرف گردد.

چه بسا افراد مغرض و مخالف با انقلاب، که از هیچ راهى نتوانسته‏اند به اسلام و انقلاب لطمه‏اى وارد نمایند، امروز در قالب شعارها و بالا بردن سطح توقعات در مردم بخواهند به هدفهاى شوم خود نایل شوند و با انگشت نهادن روى مشکلاتى که نتیجه تحمیل چندین ساله جنگ بوده است مردم را نسبت به مسئولین بدبین کنند و اینطور تبلیغ نمایند که بعد از قبول قطعنامه و نبودن جنگ چرا مشکلات حل نمى‏شود؟ باید به این افراد گفت مگر این کار به سادگى امکانپذیر است؟ مگر کشور ما از محاصره‏ها بیرون آمده است؟ مگر همه مراکز آسیب‌دیده برق و سوخت و کارخانجات را یکروزه مى‏توان راه‌اندازى نمود که ما بگوییم دیروز جنگ بود و عذرها موجّه، ولى امروز که جنگ نیست چرا کمبود است؟ البته این سخنها از باب تذکر به مؤمنین است؛ و الّا مردم وفادار و انقلابى کشورمان براى به دست آوردن استقلال واقعى و رسیدن به خودکفایى خیلى بیشتر از اینها آماده صبر و فداکارى هستند. و من مطمئنم که ملت ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگى در ناز و نعمت ولى وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمى‏کند.

در خاتمه بار دیگر از زحمات دلسوزانه و مخلصانه دوست خوبم، جناب حجت الاسلام آقاى کروبى تشکر مى‏نمایم. و امیدوارم تمامى افرادى که در خدمت معلولین جنگ تحمیلى بوده‏اند با صمیمیت با آقاى نخست وزیر همکارى نمایند.

خداوند بزرگ به همه مسئولین و دولت خدمتگزار و مردم شریف ایران توفیق صبر و ایثار در راه اسلام را عنایت فرماید. والسلام علیکم و رحمه‌اللَّه.

به تاریخ 3/9/67

روح اللَّه الموسوى الخمینى‏

این حمایتها تا پایان عمر با برکت امام ادامه یافت. میرحسین موسوی نیز در این فاصله نشان داد که بر همان سیاق سابق و به عنوان یک نیروی انقلابی خط امامی عمل می‌کند. ایشان از سوی امام خمینی به عنوان یک عضو شورای بازنگری قانون اساسی هم انتخاب شد. پس از اصلاح قانون اساسی و حذف پست نخست وزیری و انتخاب رهبری جدید، آقای هاشمی رفسنجانی با اقتدار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و میرحسین موسوی در حاشیه قرار گرفت و این حاشیه‌نشینی خودخواسته یا تحمیلی یا مصلحت‌اندیشانه، بیست سال دوام آورد. موسوی اینک پس از بیست سال خود را دوباره به مردم عرضه کرده است تا بازگشت به راه و اندیشه و خط امام را به عنوان درمان همه دردهای انقلاب و کشور تبلیغ کند. بی‌انصافی است که یک استعفای از مسئولیت را که حداکثر می‌توان آن را یک خطای سیاسی عادی دانست، رنگ استراتژیک و حتی ایدئولوژیک زد و به حربه‌ای برای تضعیف جایگاه وی مبدل کرد.

تردید وجود ندارد که این استعفا، یک مصلحت‌سنجی شخصی از سوی موسوی برای عبور از آن شرایط پیش‌آمده بود و حتی اگر مطابق نظر امام خمینی ما با این مصلحت‌اندیشی، مخالف هم باشیم نمی‌توانیم آن را در مقابل حمایتهای قبل و بعد امام خمینی از موسوی، برجسته و آن را ضربه به نظام اسلامی تلقی کنیم. چگونه است که بسیاری از آقایان در دوران جنگ و دفاع مقدس برای تغییر دولت میرحسین موسوی به حضرت امام فشار می‌آوردند و این گونه اقدامات را علیرغم نظر امام، به زیان کشور و انقلاب نمی‌دانستند اما درباره استعفای خودخواسته موسوی بعد از پایان جنگ، بزرگنمایی می‌کنند و از کاه، کوه جلوه می‌دهند؟ (124214)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۳:۴۳:۵۷
از توضیحات بسیار عالی و کامل نویسنده محترم متشکرم. به عنوان یک شاهد عینی انقلاب همه آن را تایید می کنم . به نظر من هر نوع فعالیت سیاسی موسوی در شرایط استقرار رهبری جدید و تهدیداتی که پس از ارتحال حضرت امام متوجه اساس و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود ، در چارچوب اختلافات قبلی نخست وزیر و رییس جمهور که ناشی از تداخل وظایف قانونی ان دو نهاد بود تعبیر می شد و صد در صد در تضعیف جایگاه مقام رهبری ( نه شخص ایت الله خامنه ای بلکه نهاد قانونی ولایت فقیه) موثر بود و سکوت ایشان در ان شرایط نوعی ایثار گری تلقی می شد . من به خوبی به یاد دارم که در اخرین سخنرانی خود ایشان به ملت توصیه کرد که نگذارید برای بازسازی کشور مسولین به سراغ استقراض بروند که در دراز مدت استقلال کشور را به خطر خواهد انداخت و بهتر است از منابع داخلی و... استفاده شود( نقل به مضمون) در حالی که در دولت اقای رفسنجانی رویکرد به غرب برای بازسازی و اقتصاد بازار و ... کاملا هدف بود.
البته در دوره اصلاحات هم به یاد دارم که در یک سخنرانی از توهم نبودن توطئه گفت و بلافاصله از طرف اصلاح طلبان بایکوت شد .
ان چه در مواضع امروز موسوی برای من قابل درک نیست نزدیک شدن او به اصلاح طلبان و افرادی مثل تاج......و...... است با توجه به فاصله بزرگ و بلکه تضادی که انها با روح انقلاب و افکار امام داشتندو اشکارا به دنبال جدایی دین از سیاست بودند کاش اقای موسوی این معما را حل می کرد! (124342)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۴:۱۹:۰۸
كشتي ما رو. قرار نيست كه مقاله بدي. در چند سطر حرف هاتو بزن. (124363)
 
عظیمی
۱۳۸۸-۰۳-۰۴ ۱۹:۰۱:۱۱
1- لذا، امام ایشان را محق ادامه حکومت دانستند، پس ما هم تلاش کنیم ایشان مجدد به حکومت برسند.
2- آیا همه کسانی که امام تذکر مشابه و شاید شدیدتر داده اند، از صحنه سیاسی ایران حذف شده اند؟
3- آیا امام در مقابل تخریب های همه گذشته توسط دولت فعلی سکوت میکردند؟
4-رهبر انقلاب، چند تذکر در رابطه با کارهای احمدی نژاد نوشته اند؟ آیا آن استعفا بدتر بود یا جریان سازمان حج و زیارت و بقیه کارهای جناب مشاعی؟ (124966)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۶ ۱۹:۴۳:۴۰
امام سه ماه بعد از اين نامه علاقه خود به آقاي مهندس موسوي و حمايت خود از مهندس موسوي را براي جلوگيري از اين سوء استفاده آدمهاي مريض اعلام كردند.به صحيفه نور مراجعه شود آذر ماه 1367 (126065)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۴:۱۵
سلام دوست عزیز
پرسیدید چرا خوب بود
مگر خوب چیست
شما می گویید تخریب دولت زیرا با پیش زمینه ی ذهنی از کارهایی که دولت کرده به برنامه نگاه کردید
اگر به عنوان یک ناظر مستقل نگاه می کردید می دیدید که تنها مشکلات کشور گفته می شود و علت حضور خود پس از 20 سال را به این نقطه رسیدن کشور بیان کرد
این که بگوییم در میوه فروشی ها تمام میوه ها خارجی است و حرف دل چند کشاورز را بزنیم بد است؟
این که بگوییم امام به معیشت مردم حتی سیگار که همه می دانند چقدر بد است چقدر اهمیت می دادند بد است؟ در حالی که شما کمی با خود فکر کنید در سال های اخیر نان چقدر گران شده نانی که حداقل رفاه است.
پس در رسانه ملی چه باید گفت
متاسفانه فرهنگ خود سانسوری در جامعه ما رواج یافته که انشاا... برچیده شود
با تشکر از سایت بی طرف الف
به امید سربلندی ایران (123813)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۱۷:۴۲
من هم خوشحال شدم. ايشان هرچه بيشتر صحبت كند, خودش را بيشتر تخريب ميكند. نميدانم چرا, ولي يك حسي به من ميگوي كه ايشان 100 درصد براي شب مناظره, خود را به مريضي ميزند! (123851)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۴۳:۴۴
ای دل به تو باکی نه که پاک است حسابت...
خدایا ! از دست بعضی افراد بدبین و غرض ورز به تو پناه می برم (123943)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۲۳:۴۴
از شما كه تلاش كرديد براي ارزيابي و خوب و بد بودن معيار بدهيد ممنونم. لااقل وقتي بحث مي‌كنيم معيارهاي طرفين بحث بايد معلوم باشد، و بر آن اساس خوبي و بدي سنجيده شود.

مي‌پذيرم كه حتي اگر سعي كنم با عينك بي‌طرفي به عملكرد دولت فعلي و دولت‌هاي قبلي نگاه كنم، تا حدي نگاه جانبدارانه نسبت به احمدي نژاد را دارم. اما آيا شما هم تاثير جانبداري از يك طيف خاص را در نگاه و نظرتان به دولت را مي‌پذيريد؟

آيا شما نمي‌توانيد علاوه بر نقدهايي كه طرح مي‌كنيد، نقاط مثبت را هم ببينيد؟ آيا نقدهايي كه وارد مي‌كنيد به دولت‌هاي قبلي وارد نيست؟ تورم 49 درصدي در سال 74 نبوده؟ بيكاري بالاي 12 درصدي در زمان آقاي خاتمي نبوده؟

آيا همانطور كه به درستي اشاره مي‌كنيد دستاوردها فقط نتيجه اين دولت نيست مي‌پذيريد كه همه اين مشكلات فعلي هم يك شبه به وجود نيامده و بعضا به ساختارهاي كشور ما مربوط است؟

از الف براي فراهم آوردن اين فضاي بحث ممنونم (123926)
 
دكتر سهيلي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۱۴:۴۷
جناب مهدي عزيز،
اندكي صبر كنيد. بنده مطمئن هستم آقاي احمدي نژاد در برنامه خود فقط به تخريب اصلاح طلبان خواهد پرداخت و بيان مي كنند كه 4 سال پيش همه چيز خراب بود، ما آمديم و گلستان كرديم ايران را. دوست من ، اميدوارم 2 روز ديگه كه سخنان ايشون پخش شد هم كامنت بگذاري..

لطفا سانسور نشود (123919)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۷:۳۸:۲۹
آقاي دكتر سهيلي

بنده تا كنون بارها نقدهايم را نسبت به دولت طرح كرده‌ام. از جمله در حضور احمدي نژاد در دانشگاهمان در تبليغات سال 84،‌علي‌رغم اين كه در جمع بندي خود به احمدي نژاد رسيده بودم از معدود افرادي بودم كه نسبت به ايشان سؤال انتقادي طرح كردم. اگر به ديگر دوستان برنخورد طيف نيروهاي انقلابي و بسياري از طرفداران احمدي نژاد را داراي انصاف بيشتر مي‌بينم. افرادي كه علي رغم حمايت، نقدهاي خود را هم به راحتي به دولت مطرح مي‌كنند، چون نگاه كسب فرصت و مقام در اين طيف كمتر است.

شما ببينيد بيشترين نقدها از درون طيف حامي احمدي نژاد به او وارد مي‌شود. وقتي به علم و صنعت يا امام صادق (كه به حمايت از او معروفند) مي‌رود جدي‌ترين بحث‌هاي انتقادي را مقابل خود مي‌بيند

بنده هم اساسا نگاهم به انتخابات، بستر و فضايي براي رشد آرمانخاهي و تقويت مباني انساني و اسلامي در سطح جامعه است

خيلي مايلم اين بحث‌ها با نگاه كارشناسي از جانب طرفين دنبال شود (124088)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۴۰:۲۸
مگر در سال 80 شورای نگهبان 9 نفر ردیف نکرد که چپ و راست خاتمی رو بکوبند تا رای خاتمی بشکنه؟ اونهایی که می گویند موسوی دولت رو تخریب می کنه سال 80 کجا بودند (123941)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۵:۵۱
به نظر من سخنراني موسوي اصلا هم خوب نبود. همه ما را نا اميد كرد. موسوي حرف جذابي براي گفتن ندارد. از ديشب كه حرف ها شو شنيدم سردرد گرفتم. انتظارام خيلي بيشتر از اينها بود. پير هم شده. معلوم نيست كشش رياست جمهوري را داشته باشه. ديگه شانسي نداره. من در شرايط فعلي كروبي را ترجيح مي دهم. كروبي هر چي باشه لااقل هواي جوونا رو داره. (123705)
 
محمد یک استاد دانشگاه
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۲:۵۶
دوستان بزرگوار نباید از یک مدیر که توانسته سالها با پشت پا زدن به قدرت و در کمال پاکی و وارستگی در خانه اش بنشیند و کار هنری کند و در ضمن به عنوان یک مشاور توانا به دولتهای زمان خود مشاوره هم بدهد خرده بگیریم که احساسی حرف نزده است. او دردهایی را گفت که درد همه ایرانیهاست. خدا می داند امسال من بارها رفتم پرتقال بخرم خارجی اش بود میخریدم بعد معلوم میشد اشغال است وبو وطعم مواد نگهدارنده آنها را غیرقابل استفاده کرده بود. این اواخر هروقت میرفتم میوه فروشی سراغ میوه های خوشمزه ایرانی را می گرفتم.
ایشان احساسی حرف نمی زند شنونده باید عاقل باشد و خوب گوش کند. اگر قرار باشد هر کسی احساسی حرف بزند ما او را تایید کنیم که احمدی نژاد از همه احساسی تر حرف میزند. خدا کند ما ایرانیها به درجه ای از رشد برسیم که به محتوا بیشتر فکر کنیم. (123877)
 
اسی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۵۴:۵۹
من فکر کنم شما انتظار دارم توی نیم ساعت همه مسائل عالم رو بیان کنه و حل کنه. من مطمئنم ایشون روی همفکری و همدلی قشر آگاه حساب باز کردند که این فرصتو به ایشون می دند تا با مردم عادی که امکان استفاده از اینترنت و روزنامه را ندارند، ارتباط برقرار کنند. وقتی هم با مردم عادی صحبت می کنید یک مفهوم را که شاید با یک جمله یا حتی یک کلمه برای قشر آگاه و تحصیلکرده قابل انتقاله، با چندین جمله پشت سر هم باید انتقال داد.
غیر از این پروسه تبلیغات هنوز تموم نشده واولین قدم است. کمی صبر کنید. (123910)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۴۵:۱۰
عزیزم جالبه که میرحسین پیر شده ولی کروبی هنوز جوونه. ولی عیبی نداره تو رای بده ولی به کروبی رای بده. مهم اینه که بعضی ها رای نیارن (123944)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۳:۲۳:۳۵
ببینم تو واقعا دلت وسه اصلاح طلبا سوخته! میر حسین حرف دل مردومو زد به خاطر همینم یه عده ای اینقد ترسیدن! (123997)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۵:۳۹
دوست عزیز بذار صبح بشه بعد بیا بگو بسیار تاثیر گذاشت .. تو دیشب آمار ملتو در آوردی؟ (123773)
 
محمد صمدی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۳:۴۹
زمانی که افرادی بهتر برای منافع ملت وجود دارد چرا باید همچون قدرت طلبان برای منسبی تلاش کنم که نیازی به من ندارد ؟ اما اکنون دوران ، دورانی کناره گیری نیست زیرا همه ی آنچه برایش جنگیده ایم در خطر است .
(کلماتی از زبان میرحسین موسوی در اصفهان (همین امروز) )

شاید شما قدرت طلبی را یک حسن بدانید و از کسی که هر سال کاندید می شود و رأی نمی آورد حمایت کنید ولی هیچ جایی را سراغ ندارم که قدرت طلبی را حسن بدانند.
چرا بعضی اصلاح طلب ها هم واژه ی سکوت را برای 20 سال حضور میرحسین برگزیده اند؟
میرحسین دیشب در برنامه ای اعلام کرد که رسانه ای نداشتم و من به شما می گویم که میرحسین نیازی به رسانه هم نداشته است زیرا قدرت نمی خواسته که مردم او را بشناسند بلکه نظرات کارشناسی خود را به دولت داده و برای پیشرفت مملکت تلاش می کرده.
خواهشمندم همانطور که مقام معظم رهبری گفتند انصاف را رعایت کنیم و دست از تخریب برداریم.
به خاطر آنکه نظر شخصی مرا درج نمودید متشکرم. (123811)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۳۲:۵۲
اين يك بحث ديگر و متفاوت است.
يك وقت ممكن است سؤال اين باشد كه « چرا موسوي 20 سال سكوت كرد؟» در اين صورت مطلب شما مي‌تواند به عنوان پاسخ مطرح شود. كه علاوه بر اين كه به صورت پيش‌فرض و تلويحي سكوت 20 ساله را پذيرفته، خود قابل نقد نيز هست. (سكوت موسوي در برابر ثروت اندوزي عده‌اي و ساختارشكني و مقابله با ارزش‌هاي امام و انقلاب توسط ديگران )

اما بحث ما در اينجا اين است كه ايشان مدعي محدود شدن و نداشتن تريبون شده، كه بحث ديگري است. و همانطور كه گفتم آقاي موسوي با آوردن دليل براي سكوت 20 ساله به نوعي موضوع نداشتن تريبون و بي‌توجهي صدا و سيما به خود را از اساس منتفي مي‌كند.

خواهش مي‌كنم به اصل موضوع توجه كنيد و نظر مورد نقدتان را به دقت بخوانيد. از نقد با دقت شما شديدا استقبال مي‌كنم، چون به رشد ادب بحث و نقد بنده كمك مي‌كنيد. (123931)
 
بهنام
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۴:۵۹
دوستان من در انتخابات شرکت نمی کنم، اما بنظر می رسد با توجه به اینکه آقای موسوی 20 سال دور بوده و همگان از خط و خطوط ایشان بیخبر هستند، همچنین بدلیل اینکه خود ایشان هم حتی خطوط اصلی را تعیین نمی کنند(چراغ خاموش حرکت می کنند) دقیقا احمدی نژاد 4سال پیش هستند که کاملا در آن مقطع ناشناس بود. حداقل سوابق آقای کروبی در دوره اصلاحات روشن تر است (123815)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۳۱:۱۲
این حرف ها رو عمه منم بلد بود بزنه بگو برنامت چیه
نه..... من آنم که رستم بود پهلوان.... (123829)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۰:۳۴
عمه شما اگه این چیزها رو خوب بلده به خاطر اینه که مثل میرحسین بین مردم زندگی کرده و با اونها بیست سال اخیر رو سر کرده.
به نظر شما بهتر نیست مردی از جنس مردم رو به نمایندگی از مردم به ریاست این مملکت برگزینیم.
علی یارت (123854)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۴۸:۱۷
اول:
حالا که عمــــــــــه شما اینقدر خوب صحبت می کنه بهتره
هفته ای 3 جلسه بری پیش عمه جانت از ایشون حرف زدن یاد بگیری .

دوم:
همینقدر که حرفهای آقای موسوی شما و طرفداران آقای احمدی نژادو
در حـــــد انفجار عصبانی کرده نشون می ده این حرفها چقدر تاثیرگذار بوده .

سوم:
حرفهای آقای موسوی در عین سادگی واقعیات و ضعفهایی رو بیان کرد که همیشه
دولت نهم سعی در مخفی و پنهان کردن اونها داشته .
هر چند باید حرف بقیه کاندیدا ها رو شنید تا ...

چهارم:
این حرفها مخصوصا در جلسات اولیه بیشتر برای آشنایی مردم
با ایده ؛ نظرات و تفکرات کلی آقای موسوی مناسب هستن
امیدوارم لیشون در آینده به ریز مسائل بپردازن .

در یک مورد دوستمون حق داره
تمام حرف کاندیدا ها نباید به انتقاد از دولت محدود بشه
هر کاندیدایی باید برنامه های خودشو بریزه وسط تا
توانمندی هر کاندیدا کاملا واسه مردم مشخص بشه . (123907)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۳۸:۵۳
شاید عمه شما چیزهای دیگه هم بلد باشه،این که هنر نیست (123940)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۳۷:۱۲
خوشا به حال آقاي موسوي كه به جاي اتوبوس, چارتر اختصاصي دارند:

\" ۰۲ خرداد ۱۳۸۸
میرحسین موسوی وارد اصفهان شد.

خبرنگار الف از اصفهان گزارش داد، میرحسین موسوی دقایقی پیش با یک چارتر اختصاصی وارد اصفهان شد.

بنابراین گزارش، موسوی را در این دیدار حدود 60 نفر از جمله برخی از وزرای دولت‌های هاشمی و خاتمی همراهی می‌کنند. \" (123938)
 
كيان
۱۳۸۸-۰۳-۰۵ ۰۰:۲۲:۱۱
ناشناس جان
چهارسال پيش همين روزهابود كه آقاي احمدي نژاد باتمسخر آقاي خاتمي راكوبيد كه چرا پول بيت المال را داده وهواپيماي مخصوص تشريفات خريده! تازه آقاي خاتمي ميدانست كه عمر رياستش به اين هواپيما نمي رسد و براي روساي جمهوري بعدي آن را سفارش داده بود چون در روابط ديپلماسي وجود يك هواپيماي تشريفاتي مهم است. چه سرو صدا وهياهويي كه گوش فلك پر شد! اما تا انتخابات تمام شد هواپيماي تشريفاتي هم خوب شد! لااقل شمااگرميخواهي آقا موسوي را تخريب كني بگرد يك ايرادي پيداكن كه در مورد آقاي احمدي نژاد صدق نكند! (125109)
 
ناشناس
۱۳۸۸-۰۳-۰۴ ۰۷:۴۲:۵۰
مفهوم اعداد موافق ومخالف فوق اين است كه از بازديد كنندها كمتر از 14 درصد مخالف موسوي و بيش از 86 درصد موافق اوهستند (124680)
 
محمد حسن
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۵:۴۵
در ابتدای این سخنرانی آقای موسوی می گوید که من پول نفت نداشتم که شما را برای استقبال نزد خودم بیاورم. به نظرم تنها تحلیلی که از این حرف می شود این است که احمدی نژاد با پول نفت مردم را به استقبال از خود می کشاند. حتی اگر این قضیه درست هم باشد آقای موسوی نمی تواند چنین حرفی بزند چون این یعنی تخریب دیگران به جای تشریح مواضع خود. در ضمن بنده قصد رای دادن به هیچ یک از کاندیداها از جمله احمدی نژاد را هم ندارم. (123531)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۹:۳۴
دولتی که خوب کار نمی کند از نقد و انتقاد مصون نخواهد بود. حتی دولتی هم که خوب کار کند نقد می شود. آنچه شما تخریب می دونید من نقد می دانم. (123556)
 
رضوانی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۰:۰۴
عزیز محترم. هدف از مصاحبه کاندیداها اعلام برنامه هاشون است نه صرفا نقد دولت. کاندیدایی که صرفا به نقد دولت می پردازد یعنی اینکه برنامه و هدفی برای آینده خود ندارد. ایشان باید از طریق اعلام برنامه های خود، اعتماد مردم را جلب کند نه صرفا نقد یکطرفه دولت. ایشالله احمدی نژاد در مناظره جواب ایشان را هم خواهد داد. (123770)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۳۷:۵۶
چه تمايزي بين نقد و تخريب قائليد؟ فكر مي كنم پاسخ به اين سؤال براي هر دو طرف بحث، كليدي است.

همه به خودمان و وجدانمان رجوع كنيم و جواب دهيم.


.
.
.

فعلا به نظرم مي‌رسد كه نقد آن چيزي است كه مستند و مستدل و به دور از كنايه باشد. از اين لحاظ به خودم هم انتقاد دارم چه رسد به احمدي نژاد و موسوي ! (123939)
 
جواد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۳:۴۹
بنده برخلاف دوستم يكي از حاميان جدي ميرحسين هستم و درانتخابات قطعا به ايشان راي مي دهم ولي به نظرم نبايد متعصبانه به قضايا نگاه كنيم .من هم فكر مي كنم اين جمله را نبايد ميرحسين مي گفت كه درواقع يك نوع توهيني به همه اون كساني است كه در سفرهاي استاني به استقبال رفته اند. به نظرم دوستاني كه راي مخالف به كامنت بالا داده اند بيشتر از آن كه از روي منطق باشد از روي علاقه زياد ايشان به شخصيت دوست داشتني ميرحسين موسوي بوده است. (123657)
 
محمد حسن
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۲:۳۶
آقای جواد عزیز کامنت بالا (123531) را من نوشتم. از تحلیل شما درباره کامنت خودم متشکرم. و با نظر شما موافقم. (123739)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۱۴:۱۲
برادر دیندار من! این سخن شما چه معنی دارد؟
حتی اگر ... نباید...

بر مبنای همین منطق شما :
حتی اگر مافیای نفتی وجود داشته باشد, نباید کسی اعلام کند.
حتی اگر کسی دردی کرد نباید مجازات شود.
.
.
.
و حتی اگر روز حسابی باشد نباید خود را برای آن آماده کنیم! (123726)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۱۵:۵۰
مثل اینکه درست گوش ندادی بعدش موسوی گفت کن من می دانم شما مردم به خاطر خاطر انقلاب و کشور در صحنه هستید (123727)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۲۹:۴۰
من وبسیاری از افرادی که در سال 84 شرکت در انتخابات نکردند می خواهند در انتخابات شرکت کرده وبه موسوی رای دهند مهم ترین بخش از نظر بنده انجایی بود که گفت ما اول باید خودمان از لحاظ اقتصادی قوی باشیم تا از لبنان وفلسطین حمایت کنیم این حرف در نظر بسیاری از افراد مردم کرمان درست ومنطقی یه نظر می رسد ان طور که بنده تا این ساعت در دفتر وکالت خویش فهمیده ام (123533)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۱:۱۹
اين حرف آقاي موسوي با صحبت‌ها و عملكرد ايشان در دوره مسؤوليت تطابق ندارد.
ضمن اين كه مبناي قوي هم ندارد و به نظر من از مصاديق شعارهاي پوپوليستي است. هر كشوري با هر انديشه‌اي، در دنيا به دنبال جمع كردن يار براي خودش است.
ما با حمايت عمدتا سياسي و كمتر اقتصادي در واقع خط مقدم نبرد با دشمنمان را از مرزهاي خودمان به مرزهاي دشمن منتقل مي‌كنيم. ضمن آن كه در حوزه اقتصادي بعضا نفع دو طرفه است و ما هم با فروش تسليحات و كالاهايي همچون اتومبيل و ... به سوريه، لبنان و ... ما هم نفع اقتصادي مي‌بريم (123581)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۲:۲۶
اینه حرف تبلیغاتی بود. در مورد لبنان و فلسطین رهبر هست که حرف آخر رو می زند.نه رئیس جمهور (123672)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۴۱:۴۳
چرا پاسخ اينجانب درج نمي‌شود؟ (123942)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۵:۲۹
ایشان در برنامه ی تلویزیونی به نقد واردات پرداختند و باذکر مثالهایی (چای و پرتغال) طوری صحبت کردند که انگار واژه واردات با روی کار آمدن دولت نهم بوجود آمده است و این مشکلات در دولتهای گذشته که ایشان به مشاورت در آن افتخار می کند وجود نداشته است . ایشان اگر کمی معلومات اقتصادی خود را بالاببرند و قانون مقررات واردات و صادرات برنامه چهارم توسعه را مطالعه کنند و بعد جلوی تریبون عمومی حاضر شوند هم آبروی من طرفدار را روسفید می کند و هم مخالفان را سر جایشان می نشاند . خوب بود صادرات غیر نفتی دولت فعلی با گذشته را مقایسه میکرد. از طرفی ایشان بیان نکردند که چگونه می خواهند تولید ملی را افزایش دهند نرخ بهره بعنوان مهمترین شاخص در تولید چگونه اعمال خواهد شد. مبارزه با بیکاری و اعتیاد چگونه کاهش خواهد یافت . راستی دولتهای خاتمی و هاشمی که ایشان در اوایل صحبت خود از آنها حمایت کرد چه اقداماتی برای مبارزه با مواد مخدر در داخل کشور انجام دادند . کشیدن دیوار حائل بین مرز اایران و افغانستان به طول 60 کیلومتر در طی 2 سال از اقدامات کدام دولت است.؟ بهتر است ایشان شعارهایشان با عملکرد دولتهای گذشته که بشدت از انها حمایت می کند مطابقت داشته باشد. (123536)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۷:۱۵
شما هنوز هم دارید در مورد دولت خاتمی صحبت می کنید؟ مثل اینکه بهتان نگفتند. شما آن انتخابات را بردید. تمام شد. 1388. هرچقدر دوست دارید دولت خاتمی را بکوبید.
البته از آنجاییکه موسوی در دولت خاتمی نقشی نداشته شاید آب در هاون (اگر املاش درست باشه) کوبیدنه.
بهتره سعی کنید یک پاشنه آشیل پیدا کنید, چون موسوی در دولت های قبلی نبوده و فقط در زمان جنگ بوده. البته عملکرد ایشان در آن دوره آنقدر خوب بود که شاید بهتر باشه براتون که آن زمان را پیش نکشید. (123561)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۲۹:۳۵
بله املاش درسته (123736)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۰:۳۰
عزیزم وقتی خودمون پرتقال و چای داریم بی خودی این پرتقال و گلابی های بی مزه خارجی که کیلویی 100 تومن ارزش نداره رو وارد کنیم که چی بشه. لازم نیست تولید ملی زیاد بشه همین حالا آن قدر تولید داریم که نیازی به واردات این کالا های لوکس ولی بی محتوا نیست (123567)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۳:۳۲
آزاد سازي صادرات و واردات از احكام برنامه چهارم و دستژخت دوستان فعلي آقاي موسوي است. ضمن آن كه در بحث تجارت خارجي نگاه يك طرفه به واردات اشتباه است. ما در برابر رشد 37 درصدي واردات در دولت نهم شاهد رشد 97 درصدي صادرات (به همراه افزايش سهم صادرات صنعتي) بوده‌ايم (123595)
 
مجید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۵:۰۱
خواهشن با استناد به آمار دولت صحبت نکنید ، برای اینکه خودتون از قضیه صادرات و واردات اطلاعات کسب کنید کافی برید گمرک و با چشم خودتون ببینید که سالن های صادرات پشه می پرونن . سالن های صادرات را با سالن های واردات مقایسه کنید ، و از انبار دارهای سالن صادرات بخواهید اوضاع چند سال پیش رو بهتون بگه و اوضاع الانو
اونوقت می فهمید که هر آماری که دولت نهم داده رو باید برعکس کنی تا آمار حقیقی بدست بیاد . (123684)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۸:۲۲
چطور آزاد سازی واردات و صادرات دستپخت دوستان اقای موسوی هست ولی افزایش به قول شما 97 درصدی دستپخت آقای احمدی نژاد؟ (123859)
 
نیما
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۳:۲۳
با نفت 150 دلاری انتظار داری صادرات افزایش نیابد . (123880)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۷:۵۱:۵۰
آقا سينا - آقا نيما
وضعيت فعلي با همه خوب و بدش نتيجه تلاش همه ساليان گذشته است. البته تلاش دولت‌هاي نزديك‌تر تاثير بيشتري داشته (در هر دو جنبه خوب و بد) و هر چه به عقب‌تر مي‌رويم شدت تاثير كمرنگ‌تر مي‌شود (ضريب كم مي‌شود) براي همين است كه هر كس كه وارد نقد مي‌شود بيشتر با دولت مستقر طرف بحث مي‌شود.

عرض بنده اين است كه يك طرفه قضاوت نكنيم. (124092)
 
رضوانی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۵:۳۸
عزیز محترم. من نمی خواهم از واردات آنها حمایت کنم چون در تخصص من نیست ولی اگر این محصولات اینقدر بی کیفیت هستند کی شما رو مجبور میکنه این محصولات بی خاصیت گران قیمت رو بخرید. استقبال من و شما باعث میشه اینها وارد شده و با قیمت کذایی به فروش برسند. (123772)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۹:۵۵
اولا که من همون یک باری که خریدم برای هفت پشتم بسه دوما تجربه در کشور ما نشون می ده که این اتحاد در مردم وجود نداره که کالایی رو تحریم کنن و نخرن (123861)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۹:۵۴
با سلام
آقای دانش عزیز در ارتباط با بحث صادرات غیر نفتی خدمت شما باید عرض کنم 80 % افزایش صادرات غیر نفتی مربوط به محصولات پتروشیمی می باشد که از طرحهایی بدست امده که در زمان اقای خاتمی و در منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و عسلویه افتتاح و اکثر آنها در مرخل راه اندازی و پیش راهاندازی تحویل دولت نهم گردید و وظیه سنگین افتتاح و بهره برداری از انها به دوش دولت نهم انها ا فتاد و حالا این دولت داعیه افزایش صادرات مشتقات گازی را دارد !
در ارتباط با نرخ بیکاری نیز باید خدمت شما عرض کنم فقط در منطقه عسلویه و ماهشهر بیش از یکصد نفر در طی دوران دولت نهم بیکار شده و عملا این منطقه رشد کا هنده ای داشته شما استناد به صادرات فرش ، زعفران ، پسته ، گندم و سایر اقلام کشاورزی بنمایید لطفا (123607)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۳:۳۰
به نكته اصلي من كسي جواب نداد. آيا سياست آزادسازي واردات از سياست‌هاي محوري برنامه چهارم كه توسط دولت خاتمي تدوين شده نيست؟

انتقاد به روند مصرف گرايي و افزايش واردات كالاهاي مصرفي چيزي نيست كه قابل انكار باشد. اين كه روند رو به رشد هم هست قابل انكار نيست. اما آيا اين روند از زمان دولت سازندگي شروع نشد؟
آيا تبليغ كالاهاي مصرفي خارجي از زمان سيماي هاشمي (محمد هاشمي) آغاز نشد؟
آيا در دوره خاتمي اين روند توقف يا كاهش داشت؟ يا اين سياست تداوم داشت؟

چرا بعضي دوستان با كلي گويي و اظهارات پوپوليستي از اعداد و ارقام و آمار فرار مي‌كنند؟
آمار مراكز جهاني را هم قبول نداريد؟--- (123719)
 
saeed
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۶:۴۵
چرا فرا فکنی می کنید
بحث بر سر واردات یا صادرات نیست
بحث بر سر باقی ماندن برنج چای شکر و پرتغال ایرانی در دست کشاورز و واردات مشابه خارجی ان با کیفیت پایین تر توسط رانت خاران و خالی شدن روستاها از سکنه به دلایل مذکور می باشد. (123768)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۰:۳۴:۵۲
همين نكته شما مي‌شود واردات و صادرات (124188)
 
بهروز
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۵۴:۳۵
در جواب شما باید بگویم که مشکل ما ایرانی ها در قوانین و مقررات نیست بلکه در اجرای قوانین است. بسیاری از ایرانیان قبول دارند که مترقی ترین قانون اساسی را در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام داریم اما عدم اجرای درست آن را زمینه ساز مشکلات فعلی می دانند. در مورد سیاست آزاد سازی واردات هم باید بگویم که بله سیاست آزاد سازی واردات از سیاستهای زمان هاشمی و خاتمی بود اما این سیاست قرار بود در چارچوبی مشخص و معین و در قالب یک بسته سیاستی اعمال شود که متاسفانه دولت نهم همانند بقیه کارهای خود با یکسویه نگری، صرفا به بحث آزاد سازی واردات قناعت کرد. قرار بود در کنار افزایش فضای امنیت سرمایه گذاری در داخل کشور و افزایش کیفیت تولیدات داخلی اقدام به آزاد سازی واردات شود حال آنکه دولت نهم با سیاستهای خود باعث تعطیلی صنایع، خروج سرمایه از کشور، افزایش بیکاری و رشد سریع واردات شد. سیاست واردات بی رویه صرفا با توجه به منافع عده ای محدود در این دوران و بدون توجه به اثرات آن در جامعه اجرا شد. متاسفانه دولت در خصوص سیاستهای اصل 44 هم همین سیاست را به اجرا گذاشت و بدون توجه به بند های الف و ب این سیاستها صرفا به اجرای بند ج (واگذاری شرکتها) مشغول است و آن را به شدت پیگیری می نماید. حال من هم از شما چند سوال داشتم که امیدوارم به آن جواب بدهید:
1-چرا در زمان خود آقای خاتمی که به عقیده شما طرفدار این نظریه بود ما شاهد این همه واردات بی رویه و نابودی صنایع کشور نبودیم؟
2- به فرض تصویب این قانون در زمانت دولت آقای خاتمی و مجلس هفتم!، چه الزامی از طرف آقای احمدی نژاد به اجرای آن وجود داشت؟ ایشان که کل برنامه چهارم توسعه را به کنار گذاشته و بر اساس روش خود در حال مدیریت کشور است و به گفته معاون اول ایشان از این برنامه بوی تعفن می آید. حال چگونه است که صرفا در مورد واردات بی رویه ایشان پایبند به سیاست های دولت گذشته شده اند؟
3-به فرض صحت ادعای شما و ایجاد این وریه غلط در زمان آقای خاتمی، چرا آقای احمدی نژاد ان را ادامه داد و اجرای آن را مصرانه پیگیری نمود؟ ایشان می توانست با تقدیم یک لایحه به مجلس این ایراد قانونی را اصلاح نماید اما در طی این 4 سال این کار را نکرد، دلیلش چه بود؟
4- چرا سیمای آقای لاریجانی و آقای ضرغامی نیز به روند اشتباه گذشته (البته به نظر شما) ادامه دادند؟ (123838)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۱:۳۱:۲۹
بنده قابل نقد بودن آزادي واردات را نفي نكردم. ريشه آن را گفتم. يك نفر گناهكار و بقيه معصوم نيستند
همينطور درباره ترويج مصرف‌گرايي سيما
فعلا مجال بحث بيشتر نيست اما اجمالا عرض مي‌كنم كه من هم در مواردي به احمدي نژاد انتقاد دارم. اما مصرف گرايي همانند بهمن است كه هر چه پيش مي‌رود بزرگتر و مهيبتر مي‌شود و با سختي بيشتر مي‌شود جلوي آن را گرفت. آيا اكنون به راحتي مي‌تواني به مردم بگويي كه ميوه خوب( يا لاقال خوش آب و رنگ) خارجي را با قيمت كمتر نخواهيد و ميوه داخلي را با قيمت بيشتر بخريد؟ يا نياز به فرهنگ‌سازي طولاني‌مدت يا انقلابي دارد؟

جواب جدلي (!): آيا اگر ميوه و برنج و ... در اثر ايجاد مانع در واردات مقداري گرانتر مي‌شد، داد و فرياد برنمي‌امد كه اين مسلماني نيست؟ آيا مشابه اين اتفاق براي گوشي موبايل رخ نداد؟ (كه در آنجا هم كار چندان درستي نبود) (124234)
 
محمدرضا.ش
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۰:۲۱
شما جواب بده چرا این دولت طرحهای و راهکارهای دیگر برنامه چهارم را بی خیال شده و چسبیده به واردات؟ (123876)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۳:۵۱
درست است اين همه شكر و چاي دز كدام دولت وارد شد سه برابر شكر و پرتغالهاي پاكستاني و پياز براي كنترل كاذب قيمت و ورشكست نمودن كشاورزان و باغداران اضافه كردن شير خشك به شيرها كه اصلا قابل خوردن نيست واردات نيست؟ (123615)
 
موسوي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۶:۵۴
من از صراحت آقاي موسوي كه سعي مي كرد طي صحبتهاي شب گذشته اش از تلويزيون به زبان عاميانه همه فهم صحبت كنه ممنونم. در ضمن فرصت اندكي كه صدا و سيماي به اصطلاح ملي ما براي كانديداها در نظر گرفته واقعا جاي تاسف داره.من حس كردم كه ميرحسين داره تند تند و شتاب زده حرف ميزنه تا وقت كم نياره.
اين در حاليه كه تبليغات فعاليتهاي دولت نهم همچنان از اين رسانه ادامه داره. (123539)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۸:۵۰
شخص آقای میرحسین بخاطر ویژگیهای بارز انقلابی نظیر اسلام خواهی واقعی، پیرو خط امام بودن و عدم دستمال بدستی بسیار مورد توجه است. بویژه که جوانان می خواهند تو دهنی خوبی به برخی چهره ها بزنند انتخاب ایشان به فرمایش امام مصلحت حال مملکت است! (123542)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۳:۵۳
خوب است ما جوانان به جاي تودهني زدن به هموطنانمان، به دنبال پيشرفت مملكت و تودهني زدن به دشمن باشيم (123583)
 
وحید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۰:۰۵:۴۵
دشمنی را نشان بدهید که مملکت ما را از اینی که هست خراب تر می کند! (123957)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۱:۲۴:۵۰
بله! دختر آقای هاشمی، فاطمه خانم هم فرمودند: «پدرم از شرایط راضی نیست». باید حرف ایشان را باور کنیم که فرمودند: «شرایط کشور ویژه است».
این مهم است که شرایط برای مردم خراب شده یا برای احزاب و گرایش‌های سیاسی - اقتصادی خاص. (124050)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۳۹:۲۸
به نظر من ميرحسين خيلي به زبان عاميانه صحبت كرد.فكر مي كنم بيشتر به خاطر اين بود كه سبد راي هاي احمدي نژاد در روستاها و شهرهاي كوچك است و ايشان سعي كرد كه اين سبد را از احمدي نژاد بگيرد.
مشكلات را به زبان عاميانه گفت. (123544)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۳:۰۵
با نظر شما کاملا موافقم. موسوی می توانست از آزادی بیان و غیره حرف بزنه ولی با هوشمندی و مخاطب شناسی درست حرف های بسیار خوبی زد. مساله جوانان و آزادی و غیره هم در جای خودشون مطرح می شه.
به امید پیروزی (123569)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۲:۴۵
کل نطقش یک طرف، اون خاطره سیگارش هم یک طرف!
خیلی خوب شد که از خاطرات امیرکبیر هم گفت! (123781)
 
حجت
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۰۳:۲۲
صحبتهاي آقاي موسوي شديدا پوپوليستي و عوامفريبانه بود. از اصلاح طلباني كه خود به شدت نسبت به احمدي نژاد اين انتقاد را داشتند اين كار اصلا قابل قبول نبود. ديشب انگار ميرحسين داشت حرفهاي 4 سال پيش احمدي نژاد رو مي زد. با با 4 سال گذشته يك كم پيشرفت هم بد نيست. (123760)
 
رضوانی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۱:۲۲
صحبت های ایشان در این دو ماهه معمولا عامیانه بوده است حتی در جمع دانشجویان. به نظر من که ایشان را از نزدیک دیده ام میرحسین انرژی لازم برای کار را ندارد و تنها با فشار بعضی افراد پا به میدان گداشته وحرفهای ایشان در توجیه سکوت 20 ساله ،خیلی بچه گانه و به دور از واقعیت است. (123779)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۳:۲۵
بنظر من چيدمان صحبتهاي آقاي موسوي بسيار مناسب بود:
\"ابتدا از حضور خودش در اين بيست سال و از عدم نمايش چهره اش در رسانه ملي گفت و استفاده نكردن از ظرفيتهاي انقلاب را - آنهم بصورت سليقه اي - زير سوال برد كه بنظر ميايد نقد جدي اي بر صدا و سيماست و چه ايشان راي بياورد چه نه بايد بعد از انتخابات به اين موضوع رسيدگي شود.
در قسمت بعدي از استقبال مردم و مراجع تشكر كردند كه در ضمن تشكر كنايه اي هم به استفاده هاي غيرقانوني از امكانات دولتي در زمان استقبالهاي رقيب ميشود ، زدند : نداشتن پول نفت براي توزيع بين استقبال كنندگان و نداشتن وسيله نقليه براي اياب و ذهاب استقبال كنندگان از كنايه هاي ايشان بود كه بسيار زيركانه بود.
در قسمت بعدي صحبتهاي خود به مشكلاتي كه از نزديك و در جريان سفرهايشان ديده بودن صحبت كردند : فروش نرفتن برنج و چاي شماليها و مركبات كرمانيها و بيكاري و حقوق معوقه اراكيها و ... كه بيان اين مشكلات مدخلي براي ورود به بحث چرا آمده ام و مشكل از كجاست ايشان شد و در نهايت نتيجه گيري اين موضوع كه تصميم گيري هاي بدون مشورت و بدون پشتوانه علمي و حركتهاي بدون برنامه ريزي و قانون گريزانه از مشكلات عمده ايست كه ايشان با اشاره به اين مبحث ، ورود خود را براي حل اين مشكلات دانستند.
گريزي هم به سياستهاي خارجي زده شد : دستمان را از اينجا دراز ميكنيم به آن سر دنيا يعني آمريكاي لاتين در حاليكه كشورهاي همسايه و هم مذهب و هم زبانمان را در همسايگي خود در نميابيم و اين بعلت نشناختن اولويتهاست.\"

حقيقتا\"‌مباحث درست و صادقانه اي مطرح شد و اين تعريف من نه براي من قال - يعني جناب مهندس موسوي - كه براي ما قال - آنچه كه به حق بيان شد - است. (123546)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۵:۴۷
مشكلات با طعنه و كنايه حل نمي‌شود. برنامه ايشان چيست؟ (123586)
 
يك خبرنگار پارلماني
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۵:۴۶
- درست وقتي كشور همسايه ما روسيه، نيروگاه اتمي بوشهر را كه ساليان طولاني راه‌اندازي آن را به‌تاخير انداخته بود، آماده سوخت‌گيري كرده و با ميله‌هاي سوختي مجازي، به صورت آزمايشي آن را راه مي‌اندازد(اين موفقيت در سخنان نوروزي رهبري، در كنار پرتاب ماهواره اميد، به عنوان يكي از اتفاقات مهم سال گذشته عنوان شد)، آنوقت آقاي هاشمي در نمازجمعه همان هفته براي روس‌ها شاخ و شانه مي‌كشد كه اگر نيروگاه بوشهر را راه‌اندازي نكنيد، ما خودمان آن را راه‌اندازي مي‌كنيم.
- در حالي كه مواضع جمهوري اسلامي ايران در خاورميانه موجب تمايل اعراب به ايران شده و كشورهاي عربي همسايه، ايران را در مجامع عمومي خود مانند شوراي همكاري خليج فارس(كه براي ضديت با ايران ايجادشده بود)، اتحاديه عرب و ... دعوت مي‌كنند، آقاي ناطق نوري در سخنراني روز 22 بهمن در مشهد، در سخناني تحريك‌آميز، بحرين را بخشي از خاك ايران مي‌خواند و يكباره ورق برمي‌گردد. كشورهاي عربي بدين واسطه ايران را محكوم كرده و برخي روايط با جمهوري اسلامي را به حالت تعليق درمي‌آورند و...
راستي هاشمي و ناطق نوري الان عليه كدام كانديدا و به‌نفع كدام كانديدا تبليغات مي‌كنند؟ به نظرتان اين گونه مواضع(تخريب در روابط ايران با كشورهاي همسايه) هماهنگ با ادعاهاي موسوي درخصوص عدم توجه به روابط با كشورهاي همسايه نيست؟ (123634)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۷:۰۷
می دونی دوست عزیز، حق با شماست.
احمدی نژاد که \"اصلا\" هیچ قدرتی نداره. همه اشکالات هم از دیگرانه.
خدا رو شکر میکنم که از رهبری چیزی نقل نکردی، والا ایشون رو هم متهم به تخریب دولت میکردی.
اصلا می دونی چیه؟ زمین کجه (123807)
 
محمدرضا.ش
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۶:۰۶
شرکت در شورای همکاری انهم زیر عنوان خلیج ع ر ب ی!
آقای ناطق نگفت بحرین استان چهاردهم ایران است بلکه گفت استان چهارهم ایران بود.
دوست من بهتر نیست بر علیه هاشمی و ناطق به خاطر تلاش علیه مصالح ملی دادخواستی به دادگاه تقدیم کنی؟ ! (123882)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۰۳:۲۰
دوست عزیز، خبرنگار پارلمانی،

اول اینکه کجای حرف آقای هاشمی بعد از گذشت بیش از بیست سال از ساخت و ساز نیروگاه بوشهر بوسیله روسها اشکال داره. یعنی بعد از گذشت این همه سال، هنوز هم ما باید ناز روس ها رو بکشیم.
دوم: مواضع ایران و اعراب همیشه همراه با یک جو بی اعتمادی بود، در زمان دولت های هاشمی و خاتمی به حداقل خود رسید. دعوت از احمدی نژاد و پذیرش دعوت از سوی او به شورائی که در بیانیه پایانی آن این را اشغالگر سه جزایر می دانست، و دست دادن با سران عرب در زیر نام شورای همکاری های خلیج و نه خلیج فارس بیشترین توهین به ایران و ایرانی بود و ایشان نمی بایست به این شورا می رفت. البته شاید از نظر ایشان این کار احترام به عزت ایرانی بوده!

راستی هاشمی, ناظق, رضائی، روحانی و امثالهم هم اصلاح طلب و مزدور غرب هستند؟ یا اینکه این دولت واقعا جا برای انتقاد های فراوان باقی گذاشته است که همه بزرگان نظام برای تغییر در وضع موجود همصدا شده اند.

از شما که خبرنگار پارلمانی هستید خیلی بیشتر از اینها انتظار می رود ای دوست عزیز.
این قدر کبک وار و احساسی از احمدی نژاد حمایت نکنید، که مطمئنم ایشان هم راضی به این حمایتها نیستند. (123887)
 
بنده خدا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۴۷:۵۲
میر حسین اداره کشور را از مدیریت احساسی و سلیقه ای به مدیریت عقلانی و جمعی و علمی تغییر خواهد داد. (123548)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۷:۵۷
ادعاي بدون استدلال براي ما فايده نداشته، ندارد و نخواهد داشت.
سابقه آقاي موسوي در نگاه يك جانبه و جناحي به مسائل كشور بهتر از بقيه نيست. (كنار گذاردن طيف حامي اقتصاد آزاد از دولت در دهه 60) (123591)
 
آتيلا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۱:۵۰
بطور كامل سخنراني آقاي موسوي را ديدم ،مطالب جالبي با شجاعت و صداقت توسط ايشان مطرح شد اميدوارم بعد از تكيه بر مسند رياست جمهوري به مسائل مطرح شده عمل نمايند. (123551)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۷:۱۸
آقای موسوی هیچ برنامه ای در این سخنرانی ارائه نکردند، و ترجیح دادند، با توپیدن به دولت جلب توجه کنند، در حالی که عنوان این برنامه نیم ساعته تلویزیونی، اساسا ارائه برنامه های نامزدهاست.
بهتر بود ایشان بنابه توصیه مقام معظم رهبری، به جای کوشش در تخریب دیگران، از برنامه های خودشان برای حل مشکلات می گفتند تا مردم ببینند ایشان چند مرده حلاجند.
ای کاش ایشان این حرف ها را برای مناظره رودررو با احمدی نژاد نگه می داشتند، و در حضور ایشان از عملکرد دولت انتقاد می کردند، تا جواب لازم را هم می شنیدند.
صرف تخریب دیگران، آن هم در غیاب خودشان، نه صحیح است و نه اخلاقی و نه موجب جلب رایی می شود. مردم آگاه اند. (123553)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۳:۰۰
شاید شما نتونستید برنامه هاشونو بفهمید.
اگر میخواهید تخریب ببینید برید به وبلاگ فاطمه رجبی نگاه کنید که حامی دولته و ایشون به حرف مقام رهبری توجه نکرده.
در ضمن نقد بر این دولت انقدر زیاده که مطمئن باش برای مناظره هم تا دلت بخواد هست. (123593)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۷:۳۴
خانم فاطمه رجبي نه الان كاره‌اي هست و نه مي‌خواهد رئيس جمهور شود.
قياس شما مع الفارق است. آقاي موسوي كه مي‌خواهد سكاندار شود با تخريب سرمايه اجتماعي هر چند اندك موجود به جايي نمي‌رسد (123723)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۰:۱۷
متوچه نشدین چه می گوید. گفت این کاری که موسوی کرد تخریب نیست. یعنی این نقد است. داشت توضیح می داد به کامنت قبل که تخریب یعنی چه و نقد یعنی چه.
منظورش این بود که تخریب آن چیزی است که در کلام خانم رجبی دیده می شود. جواب شما زیاد مربوط نبود, یا شاید هم منظورش را نفهمیدین. (123875)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۸:۰۷:۲۳
شايد اگر بنده هم در اروپا بودم بيشتر مي‌فهميدم!

1-بنده با شيوه بحث خانم رجبي موافق نيستم اما عرض شد كه ايشان در جايگاه بسيار متفاوتي است. ضمن آن كه رسانه‌اي هم ندارد و حرف‌هاي تندش عمدتا با استقبال مخالفان دولت و توسط آنها منتشر مي‌شود.

2-چند كامنت بالاتر هم اين بحث شد كه فرق نقد و تخريب چيست؟ نظر شما چيست؟ (124097)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۴:۳۹
مردم موسوي را در سخت ترين شرايط كه مملكت به معناي واقعي تحت فشار بود سنجيده اند و 8 سال دفاع غيرتمندانه براي درك اينكه ايشان چند مرده حلاج است كافي است .
بوي ساليان دور كه تزوير و ريا در كار نبود به مشام رسيد.
اي كاش درآمد كلان و دوران طلايي 4 سال گذشته را مي شد به دست چنين فردي سپرد. (123604)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۱:۵۹
برادر من
منصف باش
گاهي برنامه ها سلبي است يعني كارهايي كه انجام نميدهم و گاهي ايجابي است يعني كارهايي كه انجام ميدهم
قطعا\" جناب موسوي در برنامه رودررو با كارشناسان برنامه هاي ايجابي خود را ميگويند اما در برنامه ديدگاه آنهم بعد از بيست سال نبود امكان براي صحبت با مردم اگر شما از دلايل حضور و بيان ابعاد سلبي اقدامات يعني كارهايي كه به آنها نقد داري و نميخواهي انجام دهي صحبت كني دليل بر تخريب است؟ حاشا و كلا
ضمن اينكه قرار نيست به بهانه اينكه نبايد تخريب صورت پذيرد جلوي نقد هم گرفته شود
چهار سال است اين دولت به هبانه هاي مختلف به تخريب اقدامات و گاها\" دولت هاي پيشين پرداخته است چند روز تحمل صحبتهاي مخالفين چژيز زيادي نيست (123640)
 
امیر علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۰:۵۹:۱۶
در کل فعلا نمی شه اظهار نظر خاصی کرد . دیشب فکر کنم همه برنامه رو دیدن . و فکر نکنم کسی برداشت خیلی مشخصی داشته باشه.
یه سری ایده ای عوام گرایانه بیان شد . . .( خداییش دیگه ) .
چند تا تیکه به آقای احمدی نژاد انداخته شد.
از اقوام صحبت شد . از مردم شمال . جنوب . اراک.... یه سری حرفا زده شد و در کل هیچی فعلا نمی شه گفت. . . وایسیم تا بعدا ببنیم چی می شه .... (123555)
 
میهن دوست
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۲:۱۳
یادم هست استاد مصطفی ملکیان تاکید میکردند که ((انسان معنوی انسانی است که به هیچ چیز جز حقیقت وامداری و علاقه و علقه ندارد)) ... واقعا ای کاش برخی از این دوستان اصلاح طلب اینگونه بودند. شما ظاهرا هیچ نیازی به تحقیق در برنامه های تبلیغی این بیست روز ندارید و بدون تحقیق تصمیم خود را گرفته اید! بدونید، این روش، روش انسانهای معنوی نیست و اون دوستمون که میگه باید صبر کنیم تا ببینیم چی میشه، دقیقا داره تاکید میکنه روی لزوم محققانه عمل کردن و لزوم پایبندی به حقیقت و عدم دخالت دادن عواطف و احساسات در ساحت حقیقت... (123696)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۴:۳۹
ايشان فقط انتقاد داشتند خوب همه مردم انتقاد دارند آيا انتقاد ايشان به 4سال دولت فعلي برمي گشت يا به 16 سال حكومت حاميان خود ايشان بهرحال انتقاد كردن آسان است برنامه داشتن مكل ولي ايشان هيچ برنامه اي ندارند. (123559)
 
محمد علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۵:۴۸
برای اولین حضور نطق خیلی خوبی بود.پدر من که طرفدار جدی احمدی نژاد است با این نطق کمی دچار تردید شد.کلیه اعضای خانواده از صحبتهای ایشان استقبال کردندو دوباره به یاد اوضاع بسیار خوب اقتصادی در دوران نخست وزیری وی افتادند.می گفند صداقت خاصی در کلامش موج می زند و یاد دوران امام را زنده کرده است. (123560)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۰:۱۳
من هم ياد اوضاع بسيار خوب (؟!) اقتصادي افتادم:

صفهايي كه براي گرفتن شير، چاي، برنج، نان و ... در كودكي‌ام در آنها ايستاده‌ام و خاطرات خوشي كه از آن ايام در ذهن دارم، از خاطرم نمي‌رود!

ياد دوران امام اگر چه مهم است اما رهروي راه ايشان و جانشين شايسته‌شان مهمتر است. (123597)
 
میهن دوست
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۳:۳۲
برادر من! هیچوقت در زندگی تان یکطرفه به قاضی نروید... اگر مشکلات را میگویید، نکات مثبت را هم بگویید... آدمی به انصافش است که ارزشمند و محترم است... (123698)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۱:۰۱
اين مطلب را كاملا قبول دارم. اما از طرفداران ميرحسين هم تقاضاي رعايت انصاف دارم.
هميشه هم به خودم نهيب مي‌زنم كه اين طرفداريم از احمدي نژاد يك طرفه نباشد و با در معرض نقد قرار گرفتن عقايدم و مقايسه نقاط مثبت و منفي به رشد انساني خودم و طرف نقدم (ايجابي و سلبي) كمك كنم تا نهايتا كشور و امت اسلامي رو به رشد برود.

اما انصاف چيزي است كه اين روزها كمتر مي‌بينم. ... اين سخن بگذار تا وقتي دگر (123738)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۲۰:۴۹
برادر عزیز! اگر شما در ایستادن در صفها خاطره خوشی ندارید. مشکل چسز دیگری است.

هنوز هم با نفت 150 دلار اگر اجناس کوپنی و یارانه ها حذف نمی شد مردم صف می ایستادند. همین الان برای شیر یارانه ای هر روز صف است.

ضمن اینکه اگر به میادین تزه بار سری بزنید یک چیزهایی از فقر مردم دستگیرتان می شود (123730)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۴۸:۴۷
بنده دقيقا نكته شما را نفهميدم.

اين جمله‌تان:
\"هنوز هم با نفت 150 دلار اگر اجناس کوپنی و یارانه ها حذف نمی شد مردم صف می ایستادند. همین الان برای شیر یارانه ای هر روز صف است.\"

به نوعي تائيد عرض بنده بر درستي حركت از اقتصاد دولتي (كه نه فقط مقتضاي زمان جنگ، كه به علاوه ناشي از نگاه شبه سوسياليستي دولت ميرحسين بوده) به سمت فضاي باز اقتصادي را تاييد مي‌كند. (123947)
 
رضوانی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۵:۴۸
از کی تا بحال وبلاگ شخصی فاطمه رجبی شده رسانه عمومی؟ (123783)
 
محمد یک استاد دانشگاه
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۱۹:۱۳
دوست عزیز زمان جنگ و در تحریم در حالی که همه اعراب در حال حمایت صدام بودند مدیری توانا توانست عدالتی نسبی برقرار گند تا انچه هست به طور نسبی به دست همه برسد.
البته جنگ بود و طبعا نیاز تامین جنگ مهمتر بود طوری که مردم خودشان هم از خوراک و پوشاکشان میزدند و به جبهه ها کمک میکردند (123895)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۵۴:۴۰
مهدی جان، فراموش نکن که در زمان جنگ و رژه هواپیماهای عراقی بر خلیج فارس نفت ایران نصف ونیمه وبا قیمت 10 تا 20 دلار فروش می رفت و نصف ان هم خرج جنگ میشد ولی زمان جناب احمدی نژاد چطور؟ نفت بالای 100 دلار در کنار صندوق ذخیره ارزی. (123985)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۲:۵۸:۳۴
این آقا یادش رفته اون موقع جنگ بوده ! (124066)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۵:۵۱:۰۰
جنگ بوده درست ولی سفره مردم هم خیلی کوچکتر از حالا بوددر حالیکه میر حسین میگه : سفره های مردم کوچک شده! (124412)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۲۰:۱۷:۵۴
برادر محترم
اگر صفهای ان موقع نبود الان به صدام می گفتی خان دایی! (124512)
 
غلام
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۶:۰۲
محمد علی دوست عزیز ، طرفداران آقای دکتر احمدی نژاد خیلی باهوش تر از این حرفها هستند که با یک سخنرانی بی پایه و اساس آقای موسوی که کلی گویی و فاقد مبنای عقلایی است به سمت ایشان متمایل شوند. ایشان در اوایل صحبت خود با حمایت از هاشمی و خاتمی گاپ بزرگی دادند مردم به خوبی قضاوت خواهند کرد که خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی و حمایت دولت از بخش کشاورزی نسبت به دولتهای گذشته بی سابقه بوده است. ای کاش ایشان قبل از صحبت با مردم یک نگاهی به قانون مقررات صادرات و واردات در برنامه چهارم می انداختند. (123635)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۳:۱۲
شما دقیقا همین حرفی را می زنید که طرفدارای معین در انتخابات قبل زدند. دقیقا گفتند که طرفدارای ما باهوش تر از این حرفها هستند که با یک سخنرانی بی پایه و اساس (مافیای نفتی, ما با موی جوونا کاری نداریم و ...) به سمت دیگران بروند..... اگر واقعا این طور فکر می کنید منتظر اتفاقات جالبی باشید. (123879)
 
رضا ستاري
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۷:۴۸
سلام
فرق است بين كسي كه براي راي آوردن تلاش كند با كسي كه راي آوردن برايش بي اهميت است. آقاي موسوي به شيوه كلاسيك و دقيق مبارزه انتخاباتي مي كند در حالي كه آقاي احمدي نژاد حقيقت جامعه ما را مديريت مي كند (123563)
 
تهمینه
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۹:۰۹
من نسلی هستم که موسوی را نمی شناسم . و تا به حال اینقدر از بی عدالتیها و بی برنامه گیهای روسای جمهور سر خورده شدم که این دفعه با خودم گفتم اگر رای ندهم کار درستتری انجام دادم . اما اخبار مربوط به کاندیداها را پی گیری می کنم . برنامه دیشب میر حسین موسوی من را وادار به فکر در مورد او کرد .
از یک جمله اش خیلی خوشم آمد وقتی در مورد کمک به کشورهایی مثل افغانستان و لبنان صحبت کرد . مانیفستهایی ارائه داد که جای تامل و فکر دارد .
دعا می کنم آنچه به مصلحت کشور ماست اتفاق بیفتد چون پدران و مادران ما برای این آب و خاک زحمت کشیدند و من فکر می کنم خود میرحسین موسوی هم آنقدر از این ناهنجاریها خسته شده که به میدان آمده است. (123564)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۶:۴۷
سلام
بدونید با رای ندادن چیزی درست نمیشه و قدرت بازم میمونه دست این اقتدار گرا ها
که میخوان سر به تن مخالفاشون نباشه. (123596)
 
میهن دوست
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۸:۴۰
برادر من! همه مشکل این کشور از این مخالف خونی هاست... همین که شما یک گروهی را متهم میکنید به اینکه ((میخواهند سر به تن مخالفینشون نباشه)) این خودش ترویج و تبلیغ خشونته... حال آنکه خودتون میدونید که دو کاندید اصلی اصلاح طلبان از مخالفین درجه یک اقتدارگراها هستن و امروز با احترام کامل به رسانه ملی میان و حرف میزنن... پس اون کسی که میخواد سر به تن مخالفش نباشه در عالم خارج وجود نداره بلکه در ذهن شماست :) (123691)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۴:۳۳
اين حرف ايشان با مانيفست انقلاب و نيز صحبت‌ها و عملكرديشان در دوره مسؤوليت تطابق ندارد.
افتخار آن دوران عكس‌هاي امام در دست كودكان سيه چرده رنج كشيده در اقصي نقاط افريقا بود.
ضمن اين كه اين بحث مبناي قوي هم ندارد و به نظر من از مصاديق شعارهاي پوپوليستي است. هر كشوري با هر انديشه‌اي، در دنيا به دنبال جمع كردن يار براي خودش است.
ما با حمايت عمدتا سياسي و كمتر اقتصادي در واقع خط مقدم نبرد با دشمنمان را از مرزهاي خودمان به مرزهاي دشمن منتقل مي‌كنيم. ضمن آن كه در حوزه اقتصادي بعضا نفع دو طرفه است و ما هم با فروش تسليحات و كالاهايي همچون اتومبيل و ... به سوريه، لبنان و ... ما هم نفع اقتصادي مي‌بريم

حتي اگر از نگاه كاملا عملگرايانه به موضوع نگاه كنيم، آيا رئيس جمهور در جايگاهي است كه در اين باره تصميم بگيرد. (هرچند اثرگذاري دارد) (123603)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۵:۳۹
من از خانم تهمینه خواهش می کنم که به خاطر ایران به جمع رای دهندگان بپیوندند. از رای ندادن تا به حال کسی سودی نکرده. (123619)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۰:۲۰
دوست عزیز

کارشناسان روابط دیپلماتیک و بین الملل تصدیق خواهند نمود که روابط ایران با کشورهای دنیا اعم از دوست، بی تفاوت و دشمن در این چهار سال اخیر کاملا حرفه‌ای و علمی بوده است.
تصویب بودجه برای پروژه های برون مرزی چه در کشورهای دوست و مسلمان و چه در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی بهترین اقدامی بود که تا کنون در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد. به بعضی از نتایج آن اشاره می‌کنم:
1. افزایش روابط دوستانه
2. کسب بازار آن کشور (حسب مورد اقتصادی یا صنعتی و ...)
3. ایجاد وابستگی آن کشور به ایران و افزایش سطح نفوذ (بابا آمریکا و انگلیس هر ساله میلیاردها دلار برای استعمار کشورها بودجه تصویب می کنند تا آنها را وابسته به خود کنند چرا نمی گیری؟)
4. در مورد فلسطین صرف نظر از مسائل مشترک دینی، حداقل اینه که دشمن هایمان مشترک هستند. با اسرائیل در خاک فلسطین جنگیدین بهتره یا ...
و خیلی مسائل دیگه که نمی شه نوشت

لطفا مثل آقای .... ساده لوحانه حرف نزنیم!
با تشکر (123679)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۵۵:۳۰
می شود نام یک کارشناس مستقل را بگویید که همچین نظری دارد؟
متشکرم.
و لطفا حرف خودمان را به کارشناسان نسبت ندهیم! (123881)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۸:۲۵:۰۲
هر كارشناسي كه نظرش با شما متفاوت ( و نه حتي مخالف) باشد احتمالا از نظر شما مستقل نيست (124101)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۲۳:۵۲
اصلا دشمن نبودن ونجنگیدن بهتر است. هیچ کس دوست ندارد جنگ برپا شود. (123897)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۸:۲۹:۰۳
حرف شما كاملا درست است. ... منتها فقط در عالم خيال يا فوقش در اتوپيا و مدينه فاضله‌اي كه فعلا نيست.

وقتي كشوري اساسا با اشغال به وجود آمده و به شكل پنهان و آشكار به اطرافش حمله كرده و ايده از نيل تا فرات ايده‌آل و آرمانش است، چطور مي‌شود از او غفلت كرد؟ (124102)
 
علیرضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۲۶:۰۵
چقدر خوب مغزتو شست وشو دادن!
اینا که گفتی چه ربطی به رئیس جمهور داره.

احمدی نژاد:
رئیس جمهور باید بیاد مشکلات مردم و مملکت رو رفع کنه.....
در ضمن دشمنی با اسرائیل یا به قول شما جنگیدن با اسرائیل در خانه حریف در صورتیکه فلسطینی ها نخواهند، خواست مردم ما هم نخواهد بود. (123898)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۸:۳۲:۰۵
كس ديگري در پاسخ شما هم مي‌تواند بگويد : « مغزتو شستشو دادن» نظر شما چيست؟

آيا توهين و تحقير به منطقي تر شدن استدلال شما كمك مي‌كند؟ (124103)
 
رهگذر منصف
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۴:۱۲:۵۴
کس دیگه نمی تونه بگه، اگه اون آقا دسترسی به اصلاعات آزاد داشته باشه. فکر نکن صدا و سیمای میلی اطلاعات درست و همه جانبه نه یکطرفه به مردم میده. اینها هم میشه از عوارض این گونه اطلاع رسانی! (124359)
 
دلسوز نظام
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۰۹:۵۰
سخنان آقاي موسوي شجاعانه و داراي بار معنايي فراواني بود. انتقادات ايشان به وضعيت موجود انتقاد بسياري از افرادي است كه از عنوان كردن آنها واهمه داشتند و طرفداران دولت نهم آنها را به ايجاد اخلال در خدمات دولت نهم متهم مي كردند. توجه به منافع ملي و گشايش روابط با كشورهاي همسايه و داراي فرهنگ و تمدن مشترك، تورم 25 درصدي و نكته اساسي كه به شكلي ظريف و صادقانه بدان اشاره كرد، حمايت از كارخانه داران و سرمايه گذاران كه ابايد قدردان و حامي اين قشر لز افراد جامعه باشيم كه با تلاش خود در جهت اشتغال و آباداني كشور تلاش مي كنند. به نظرم جنس سخنان موسوي به عدالت بيشتر نزديك است. (123565)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۹:۲۵
حرف زدن و شعار دادن حماسی کاری نداره . بابا اگه من هم برم اونجا بشینم خیلی حرفهای دیگه که خیلی هم قشنگ تره بلدم بزنم. این حرف ها که کنتر نمی انداره . شما بگو آقای مشاور که عضو مجمع تشخیص هم بوده و هستید چه راه کار عملی و مفید برای مشکلات دارید و یا در طول این 30 سال انقلاب ارائه نموده اید.
زمان حضرت امام (ره) عامل مؤثر در کنار مدیریت جمعی دولت (رئیس جمهور و نخست وزیر و وزرا و ...) رهبری امام امت و اطاعت و ولایت‌پذیری مطلق جامعه آن زمان بود نه شخص شخیص آقای میرحسین ... (123693)
 
مهدی شاکر
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۰:۲۷
1- آقای موسوی سعی در آن داشت که علل ورود خود به عرصه انتخابات را مورد اشاره قرار دهد که قاعدتا این امر نمی تواند بدون ایراد انتقاد به وضع موجود باشد. یعنی اگر وضع موجود قابل انتقاد نبود که اصلا دلیلی برای ورود نامزدهای جدید وجود نداشت.
2- شتابزدگی آقای موسوی در بیان مطالب خود به طور قطع ناشی از کمبود وقت است که احتمالا سایر نامزدها ( بجز ریاست محترم جمهوری) نیز با آن مواجه می شوند.
3- ایکاش زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بیشتر بود ( حد اقل چیزی حدود 2 ماه) تا نامزدها به راحتی می توانستند دیدگاههای خود را عرضه کنند.
4- وقتی پس از سخنرانی یک نامزد تیزر موفقیتهای دولت حاکم پخش می شود چیزی جز اعلام مخالفت رسانه ملی با سخنان نامزد نیست! حد اقل می توان این تیزرها را با فاصله زمانی معقولی پخش کرد تا مخاطبین فرصت حلاجی مطلب شنیده شده را داشته باشند.
5- من واقعا نمی دانم که حضور یک وزیر در برنامه یکساعته تلویزیونی و توجیه مثلا واردات کالا در طی دولت نهم را چه چیزی می توان نام نهاد. حمایت از دولت؟ روند عادی کار دولت و رسانه ملی و ؟... (123566)
 
مرادي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۰:۴۴
حضور موسوي بعد از بيست سال در رسانه ملي بسيار جالب وجذاب است. وسخنان ايشان بسيار دلنشين مي باشد. (123568)
 
ح-الف
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۶:۳۰
من طرفدار هیچ کاندیدایی نیستم. ولی صحبتهای آقای موسوی را گوش دادم. تنها چیزی که از آن دیدم بیان مسایلی بود که همه مردم کوچه و بازار می دانند و نقل هر مجلسی است و در همه دوره های انتخاباتی هم این را دیده ام. یعنی فقط حرف زدن و بیان مشکلات بدون کوچکترین توجه به نیمه پر لیوان. ضمناً مشخص نشد این همه مشکل که بیان شد و عیان هم هست راه کار ایشان چه بود. آیا با آمدنشان برنامه بهتری دارد یا وضعیت بدتر خواهد شد(استراتژی همیشگی آزمون و خطا).
آیا کارهای آنجام شده دولت فعلی تعطیل و پروژه های درحال انجام که ایشان آنهارا قبول ندارد(طرح ههای زود بازده و ...) تعطیل و خود شخصاً کارهای دیگری که نامشخص است را شروع کرده و بازهم سناریوی همیشگی تعطیلی پروژه های دولت قبلی و از بین رفتن بیت المال و ... تکرار می شود. خدا به این مردم رحم کند. (123571)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۴:۳۴
برادر یا خواهر محترم طرح ههای زود بازده جواب نداد و فقط باعث شد سرمایه ای بزرگی که می بایست به پروژه های اساسی و هزینه بر و در عین حال اشتغال آفرین اختصاص یابد به قطرات کوچک و بی اثر شکسته شده و جز ایجاد تورم سود دیگری نداشته باشد. در خصوص سرمایه گذاریهای انجام شده هم خیلی نگران نباش چراکه بیشتر این بنگاههای زود بازده بدلیل به ثمر نرسیدن طرحهایشان (قطرات کوچک) توان بازپرداخت بدهیهایشان را هم ندارند بنابراین همین حالا هم بیت المال از بین رفته و بازگرداندن این خرده سرمایه ها به سیستم بانکی کاری اگر ناممکن نگوییم بسیار مشکل و زمانبر خواهد بود. (123658)
 
محمدرضا.ش
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۱:۵۱
دوست گرامی گویا شما خیلی هنرمندی که می توانی در نیم ساعت هم مشکلات را بگویی و هم برنامه برای حل آنها بدهی کاش شما نامزد می شدی تا به شما رای دهیم. (123680)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۸:۴۳
بهتر نبود به جای صرفا نقد کردن به بیان راهکارها نیز می پرداخت؟ (123808)
 
علی امیدوار
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۸:۳۸
به نظرمن میر حسین در برنامه خود سخنانی گفت که بدانها اعتقاد داشت و نقد های او از سر درد بود نه به بهانه تخریب .او دیشب عوامفریبی نکرد و وعده های توخالی نداد و به دنبال آن نبود که برای خوشامد عده ای میزان کمک های نقدی را اعلام کند (123572)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۱۸:۵۴
1.آقای موسوی تصریح کردند که بنده به اجرای پروژههای بزرگ اعتقاد دارم و همچنین مشکل بیکاری را حل میکنم.یعنی بیکاران جامعه 10 الی 30یا بیشتر سال دیگر منتظر بمانند.
2.ایشان فرمودند:بنده به واردات برنج و میوه و غیره انتقاد دارم.و همچنین گرانی نیز بسیار بد است.
تناقض این جملات بسیار روشن است.بهتر است ایشان راهکارها را نیز بیان بفرمایند. (123573)
 
سینا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۹:۰۳
مشکل ما اینه که پروژه های بزرگ یا کم اجرا می کنیم و یا اصلا اجرا نمی کنیم. تا پروژه های بزرگ اجرا نشه نمی تونیم در هیچ زمینه ای در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم (123629)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۸:۴۴:۱۲
بزرگ يا كوچك بودن پروژه مهم نيست. بايد به دنبال حد بهينه بود. بايد به دنبال طرح‌هايي بود كه بتواند به توليد و اشتغال بيشتر منجر شود. حال ممكن است در يك صنعت لازمه اين كار كارخانه بزرگ و در صنعت ديگر كارگاه كوچك باشد.

علي رغم احترامي كه براي آقاي هاشمي قائلم (به علاوه انتقادات!) فكرمي‌كنم به ويژه از دوره ايشان اين مساله به دنبال طرح‌هاي بزرگ بودن و اول شدن در دنيا، آسيا، ... باب شد كه اصلا با اوليات منطق اقتصادي همخواني ندارد. (124109)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۱:۵۸
نطق ايشان نكات ثبت و منفي در بر داشت كه به قرار زير است

نكات مثبت

1. اقتصاد پاه همه چيز است، اينكه تاكيد بشه پايه اقتصاد هست خيلي خوبه. البته همه ميگن ما به تورم و بيكاري،... رو مهار مي كنيم، اما اونو رو راس برنامه ها نمي دونن. مثلا آقاي معين دوره قبل مبناي اصليشون آزادي بود، آقاي احمدي ن‍‍ژاد گرچه شعار اقتصاد پررنگ در نطقهاي انتخاباتيشون بود، اما مسائلي از جمله تحقق مدينه فاضله اسلامي مبناي اصليشون بود چه اينكه تجربه رياست جمهوري ايشون هم نشان داد كه بين اقتصاد و صدور انقلاب دومي رو ترجيح ميدن. من به شخصه ملولم از اين كشمكش بين آزادي خواهان و حاميان تحقق كشور نمونه اسلامي در طول تاريخ. بابا من نمي خوام اينارو. من برام مهمه كه يه شغل داشته باشم(چيزي كه 1 ساله دنبالشم) و ان شاءا... در آينده دور شايد خانه اي.

2. يه چيزه ديگه كه خوب بود اين بود كه آمريكاي جنوبي رو ول كنيم بيايم با همسايه هامون رابطمون رو بهتر كنيم كه بعد كه ميريم حج اون رفتارهاي زشت رو نكنند، كه داد و ستد با اونا قطعا به نفع تره چون لازم نيست 6 هزار كيلومتر بريم.

3. سومي هم كه ميشه دنباله اي از اولي فرضش كرد اينه كه مگه ميشه يه كشور وضع اقتصاديش هي بدتر بشه، فرار مغزاش تو دنيا دوم باشه(بعد از عراق)، بعد ادعا منه كه كشور قوييه و مي خواد دنيا رو درست كنه. بابا اقلش اينه كه با هم پيش ببر اينارو، به خدا تو رييس جمهور مايي نه اونا.

4. اينو شايد بعضيا قبول نداشته باشن، ولي خب ميگم چون منم موافقم. لبنانيها مسلمونن درست، ما بايد حمايتشون كنيم درست، ولي ما مگه مسلمون نيستيم؟ ما مگه حق نداريم. لا اقل كمك مي كنيد در يه حده معقولي باشه كه به خاطر اونا ضد ما بيانيه تحريم صادر نشه.

5. يه چيزه كوچولو گفت راجع به اينكه اين گزينشها رو بر ميداره. كاره خوبيه. شايسته سالاري يعني همين. من يكي رو مي شناختم تو دانشگاه، از اون بچه خرخونا بود اساسي. شاگرد اولو مقاله و رتبه 1 ارشد و دكترا و اوه... چيزي بود ولي هيئت علمي كه مي خواست بشه به خاطر همين پيچوندنش بنده خدارو.

شايد بازم داشته ولي الان اينا تو ذهنمه

1. تازه مي فهمم چقدر اتمي قشنگ حرف مي زد، اين خيلي سخنران نيست. (مثلا \"بنده\" زياد مي گفت)

2. مثالهاشو قشنگ تر ميزد شايد بهتر بود

3. منم قبول دارم تو يه برنامه 30 دقيقه اي نميشه نحوه رسيدن به هدف رو گفت، نميشه برنامه ها رو تشريح كرد، اصولا اگه گفته بشه هم شايد نفهميم، اما كاش يه اشانتين مي گفت كه سخنرانيش ديگه اين قدر عاميانه نشه. من يه سخنراني دربين اساتيد دانشگاه ازش خونده بودم خيلي سنگين بود انتظار نداشتم تو تلويزيونش اين قدر ساده باشه.

4. با يكي حرف ميزدم مي گفت چرا راجع به آزادي و نمي دونم از اين چيزا حرف نزد. (به نظر من كه بهتر كه حرف نزد)

يادم نيست اشكالاتشو، آخرش اين كه مطالبش خوب بود اما خيلي خوب منتقل نكرد (123574)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۶:۳۹
شماره‌ها متناظر شماره‌هاي شما از نكات مثبت است.

1-با كمال احترام به نظر شما و تاكيد بر لزوم توجه جدي و شديد به اقتصاد در همه برنامه‌ها و علي رغم آن كه اقتصاد خوانده‌ام با نظر شما موافق نيستم. اقتصاد بسيار مهم است اما هدف اصلي نيست. كرامت انساني كه شعار آقاي خاتمي و همين آقاي موسوي هم بوده بالاتر از اقتصاد است. كرامت انساني ما را از مرز خود و حزب خود و گروه خود و كشور خود بالاتر مي‌برد و ما را در برابر خدا مسؤؤل مي‌كند. كرامت انساني امام را به آنجا مي‌رساند كه بفرمايند ما حاضريم نان و پنير خودمان را بخوريم اما زير بار زور نرويم. (نقل به مضمون)
باز هم تاكيد مي‌كنم كه عرض من به معناي بي‌توجهي به اقتصاد و به ويژه مشكلات معيشتي مردم كه مه به نوعي با آن درگيريم نيست. فعلا مجال توضيح بيشتر نيست. (اين پاسخ به نكته 3 شما هم مربوط مي‌شه)

2 تا 4-قبلا نظرم را در اين باره گفته‌ام (اگر الف درج كند) خلاصه آن كه هر كشوري در دنيا به دنبال يارگيري است (با منطق سياسي مرسوم) به علاوه منطق ايدئولوژيك ما هم جهت خاصي به آن مي‌دهد. هرچند برخي نقدها را به عملكرد دولت در اين حوزه وارد مي‌دانم، اما فكر مي‌كنم به طور كلي منافع گسترش اين گونه روابط براي ما كمتر از مسائل آن نبوده

4-كدام بيانيه تحريم (؟) عليه ما و به خاطر حمايتمان از لبنان و فلسطين صادر شده. حتي كدام بيانيه بدون تحريم؟

5-انتقادهاي موردي از گزينش هميشه بوده و هست. و خود من هم در بعضي موارد ايراد دارم. اما اصل گزينش در حد معقول رو كه نفي نمي‌كنيد؟ (123644)
 
علي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۲:۰۸
درباره سخنان وي چند نكته قابل تأمل است :
1.بشدت عوامانه و ژوژوليستي بود.(قابل توجه مخالفين دولت نهم كه آن را ژوژوليستي مي دانند)
2. بسيار عصبي و با استرس صحبت مي كردند. ذره اي طمأنينه و آرامش در بيان وي ديده نمي شد.
3. جهت گيري كلي آن تخريب دولت بود.
4.بگونه اي صحبت مي كردن كه تو گوئي اين مشكلات محصول دولت نهم است حال آنكه مشكلات كارگران ، كشاورزان، نيشكر، بيكاري و ... همه در دولتهاي قبل گاه بسيار بدتر هم بود ژس چرا آنزمان احساس خطر نكرد؟ مثلا\" امحاء 250 هزارتن محصولات كشاورزي در دولت خاتمي.
5. تازه بر فرض ژذيرش تخريبهاي ايشان ،دولت نهم حداقل درصدد ايجاد انحراف در مسير انقلاب ، سعي در حذف خط امام و شهدا ، ضديت با رهبري و توليد بحرانهاي مصنوعي و خودساخته نبوده است كه براي هريك جا داشت ايشان احساس خطر مي كردند كه نكردند!
6. براستي حذف سازمان برنامه خطرناك تر است يا حذف ولايت فقيه و خط امام؟
7. در كل سخنان ايشان براي كسي كه 20 سال در عزلت در دانشگاه تدريس مي كرده و مطالعه مي نموده و از او اسطوره ساخته بودند و او را جعبه سياه اسرار نظام مي دانستند يك فاجعه و ترا‍ژدي بود.
8. در جائي راجع به كمك به لبنان و فلسطين گفتند كه دقيقا\" مخالف نظر اما بود. مگر ما در اوج جنگ خودمان به دستور امام نيرو به لبنان نفرستاديم و حزب الله را تشكيل نداديم؟ما در زمان جنگ با وجود آنهمه مشكل به حزب الله و فلسطين و با نظر امام كمك كرديم.ظاهرا\" جناب ايشان يا فراموش كردند يا خود را به فراموشي زده اند! (123575)
 
شهاب
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۸:۴۴
دوست عزیز این ژوژولیستی چیه ؟ فکر کنم منظورت پوپولیستی باشه؟ (123628)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۱۳:۰۸
احتمالا صفحه كليد ايشان فارسي نيست و حرف پ ايشان ژ تايپ مي‌كند به جاي بهانه‌گيري به محتوا فكر كنيم (123725)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۲:۱۱:۵۸
دوست عزیز وقتی مسئولین رده های مختلف دولت جوری صحبت می کنند که تمام کارهای عمرانی پس از انقلاب را این دولت انجام داده و گوئی هیچ دولتی قبل ازان نبوده ، طبعا اگر مشکلی هم هست تمامی محصول همین دولت است.! (123987)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۳:۳۷
سخنرانی مهندس در رسانه به نظر من عالی بود و بسیار هدفمند وسعی شد مشکلاتی که از مردم پنهان میشده این چند سال رو بگه...
یکی از مشکلات دولتهای حاکم ایران دادن آمار هاس بدون اینکه موسسه ای بیاد و این امارها رو نقد وبررسی کنه فقط و فقط امار اعلام میشه و ذهن عوام هم که پذیرای این امارهای بدون تحلیل درستی است مورد هجمه تبلیغاتی قرار میگیره و متاسفانه وضیعت همین میشه که میبینیم...
اوضاع همه امارها خوبه ..اما واقعیت چیزی دیگه ای رو نشون میده
بهر حال امیدوارم که با حضور میرحسین و جنبش اطلاعات آزاد بغیر از رسانه ی دولتی مثه صدا سیما که هر طرف که دلش بخواد فرمون رو کج میکنه شاهد رشد و شکوفایی ایران عزیز و قدر تمند باشیم
برای شادی روح امیر کبیر ...صلوات (123576)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۷:۵۴
در هدفمنديش كسي شك نداره. ممكنه درباره هدفش اختلاف نظر باشه. از نظر من تخريب دولت مستقر و كشاندن آن به انفعال، هدف اصلي وي بود. (123625)
 
فرهاد دزفولی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۷:۱۳
من فکر می کنم بسیاری ازسخنان نامزدها شبیه به هم خواهد بود ما نباید فقط به آنچه میگویند توجه کنیم بلکه با ید دقت کنیم آنها چه نمی گویند ؟ به عبارت دیگر کدامیک کمتر وعده های عوامفریبانه و یا دست نایافتنی ویا به غیر مصلحت می دهند؟

راستی دوستان! موسوی اگر دیشب چه میگفت بیشتر می پسندیدیم؟ (123578)
 
bojnordi
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۲۹:۰۲
dishab shahed takh ribhaye zeshti boodim (123579)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۲:۰۸
اگر میخوای تخریب ببینی برو به وبلاگ فاطمه رجبی یه سر بزن. (123600)
 
میهن دوست
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۴:۴۹
تخریب های فاطمه رجبی گناه تخریب های دیشب رو نمیشوره برادر... هر کس رو توی قبر خودش میذارن... وقتی مهندس رسما تهمت میزنن و میگن ((من اتوبوس نداشتم که بفرستم مردم رو بیارن...)) دیگه نباید به امثال خانم رجبی ایراد گرفت... (123683)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۵:۱۱
علی آقا. اون نظر یک شخصه در وبلاگ شخصی نه رسانه ! (123805)
 
محمدرضا.ش
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۹:۲۲
دیشب شاهد واقعیتهایی بودیم که حرف دل بسیاری از مردم این مملکت است.
فکر می کنم در این دولت و در بین طرفدارانش انتقاد برابر است با تخریب پس همه باید حرف نزنند و فقط بگویند به به! (123692)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۵۱:۴۹
شما براي حقير تمايز تخريب و نقد را روشن فرمائيد. (123949)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۰:۳۹
آقای موسوی عزیز این افکار حمایت از تولید داخل به هر بهایی مال دنیای امروز نیست ... تا کی باید مافیای اقتصادی در این مملکت باشه .. آیا صنایع شکر حق داره به بهانه حمایت از 50 هزار کارگر شکر کیلویی 300 تومان در دنیا رو به مردم ایران 700 تومان بفروشه ؟!
آیا در مورد برنج وقتی که قیمت جهانی برنج پائین اومد در کشور ما هم پائین اومد ؟ حاضر شدن دلالان برنج قیمت برنج رو پائین بیارن ؟
آیا دولت حق نداره برای حمایت از اقشار ضعیف و مبارزه با رانت خوارها برنج پاکستانی وارد کنه تا قیمت برنج داخلی شکسته بشه ؟

مردم بدبخت ایران تا کی باید به حمایت از تولیدات داخلی اجناس داخل رو چند برابر قیمت خارجی تهیه کنند ..

حرفهای شما واقعا من رو نا امید کرد ..


حرف زدن شما مثل 4 سال پیش احمدی نژاد بود .. انگار نه انگار که 16 سال مشاور بودین و باید خیلی تجربه تان بیش از این حرفها باشه و حرفهای نشد نزنین ..
احمدی نژاد با همه کم تجربگی خیلی از این موضوعات رو امروز فهمیده ..

جنا ب موسوی :

طبق قانون تجارت مصوب مجلس شورای اسلامی برای واردات دولت حق جلوگیری از واردات رو نداره و فقط اجازه داره تا 20 درصد مالیات از واردات بگیره اونهم برای حمایت از تولید داخل ..

من واقعا از اینکه به شما رای دهم پشیمون شدم .. واقعا احساس کردم که یا برنامه ای ندارید یا اگر برنامه تان این است دوباره ایران رو به قهقرا خواهد رفت..
رو به همین اقتصاد بگیر و ببند و مافیا درست کن ..
جناب موسوی امروز دنیا دهکده ای جهانی است و شما نمی توانید تا ابد درهای این مملکت رو بسته نگه دارید . (123580)
 
محمدم
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۳:۴۷
آقای عزیز یعنی شما میگی هموطنمون بیکار بشه چون دولت توان مبارزه با دلالها رو نداره؟
بابا خیلی باحالی
یعنی صنایعمون رو خراب کنیم کشاورزیمون رو خراب کنیم چون دلالها نمیذارن قیمت بیاد پائین؟ (123765)
 
محمدرضا.ش
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۰۶:۰۸
\"مردم بدبخت ایران تا کی باید به حمایت از تولیدات داخلی اجناس داخل رو چند برابر قیمت خارجی تهیه کنند\"
دوست من دولت چرا در مورد خودرو چنین کاری نمی کنه؟ فقط بلده به جون کشاورز بیفته؟ (123888)
 
محمدي از تهران
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۱:۴۷
آقاي مهندس میر حسین موسوي اداره کشور را براساس مدیریت عقلاني و علمي لازم و ضروري مي دانند اما چطور و چرا با اين صحبت هاي احساسی و سلیقه ای كه كاملاً تغيير در آن محسوس بود با يد پرسيد كه آيا عقلانيت و افكار علمي را قبول كنيم يا رفتار پوپيليستي و عوام پسند را ! چرا ايشان به سبك آقاي دكتر احمدي نژادي صحبت كردند؟ از مشاوران ايشان براي گزينش اين سبك بايد بازخواست نمود؟ (123582)
 
اميد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۷:۲۹
مهمترين نكته اي كه من در سخنان مهندس موسوي احساس كردم، صداقت و شخصيت پاك و بزرگوار ايشان است كه مشخص است فقط به انگيزه خدمت و حس مسئوليت به صحنه آمده است، نه براي كسب قدرت. نتيجه انتخابات هر چه باشد شجاعت و فداكاري ايشان قابل تحسين است. ايشان از جمله افراد پاك اين مرز و بوم است كه هم دوره بسياري از انسانهاي وارسته و آزاده اين سرزمين بوده و الان 20 سال سكوت خويش را به خاطر منافع ملي و دل رنجيده هم وطنان خويش شكسته است. درود بر شرف و غيرت اين سيد وارسته. (123588)
 
عقل
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۳۸:۰۰
آقای موسوی یادم هست که گفتند من در این 20 سال خود سکوت کرده ام در حالی که می گوید مرا سانسور کردند ok شما توسط صدا سیما سانسور شدید آیا توسط دوستان خودتان مخوصا\" جناب آقای دکتر خاتمی که 8 سال رییس جمهور بودند و دراین 8 سال مطبوعات کشور را در اختیار داشتند آنها هم شما را سانسور کرده بودند (123592)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۲۹:۴۶
اينهم پاسخ منطقي به مير حسين بي ذكاوت! (123737)
 
م. فاطمی
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۱:۱۰:۴۸
برادر عزیز.
بنده هم همانند احتمالا شما از طرفداران دکتر احمدی نژاد هستم.
اما دلیل نمی شود نسبت به مهندس موسوی عزیز اینگونه توهین کنید.
لطفا حدود خود را بشناسید.
اگر بخواهیم با این نوع لحن صحبت کنیم و روح اخلاق در فکر، گفتار و عملمان وجود نداشته باشد هیچ امیدی به آینده وجود نخواهد داشت، حال هر کسی هم که رئیس جمهور شده باشد. (124046)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۰۳:۴۷
آقاي عقل خواسته ما به تمايز سكوت خود خواسته و سانسور تحميلي توجه كنيم. آقاي موسوي گاهي به اولي و گاهي به دومي اشاره مي‌كند كه با هم سازگار نيست.

حالا آقاي ناشناس چرا كنايه مي‌زند نمي‌دانم (124113)
 
سلمان
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۱:۵۶
این متن از سایت راسخون با آدرس زیر هست:
http://www.rasekhoon.net/news/Show-34219.aspx
در سخنان ایشان هیچ گونه استنادی به منابع موثق و آمار علمی نشده بود، در حالی که هر گاه سخن از انتقادهای صحیح و علمی مطرح می گردد می بایست از منابع رسمی، آمار و ارقام نیز اعلام شود و سخن گفتن به صورت کلی و بدون منبع صحیح، علمیت بحث های مطروحه را خدشه دار کرده و در عین حال نگاه کنجکاور مخاطبین را راضی نگه نخواهد داشت.
از روز جمعه اول خرداد سال 1388 ایام تبلیغی انتخابات به طور رسمی آغاز گردیده است و همزمان کاندیداهای محترم، طبق برنامه از قبل تعیین شده در نطق های رادیویی و تلویزیونی انتخاباتی صدا و سیما، به بیان دیدگاه ها و برنامه های خویش می پردازند.
جمعه شب و در اولین نطق تلویزیونی تبلیغاتی، مهندس موسوی به بیان دیدگاه ها و نظرات خویش پرداختند که ما در کمال احترامی که برای ایشان قائل هستیم قصد داریم مطالب و سوالاتی را بیان نماییم. سخنان ایشان علاوه بر داشتن نقاط قوتی مانند:
• برخورد صمیمی و گرم با مخاطبان تلویزیونی
• تکریم آرمان های امام راحل(قدس سره) و شهدای انقلاب
• گرامی داشتن خانواده معزز شهداء و ایثارگران
• احترام به مراجع اعظام و علماء
• درس گرفتن از مردم در فرآیند انتخابات
• توجه به عزت و اقتدار ملی در سیاست خارجی
• نگرانی های اقتصادی و همدردی با مردم
• و...

دارای نقاط مبهمی نیز بود که در ذیل جهت ارائه توضیحات بیشتر از جانب ایشان در سخنان آتی، این موارد را متذکر می شویم:

1- در سخنان ایشان هیچ گونه استنادی به منابع موثق و آمار علمی نشده بود، در حالی که هر گاه سخن از انتقادهای صحیح و علمی مطرح می گردد می بایست از منابع رسمی، آمار و ارقام نیز اعلام شود و سخن گفتن به صورت کلی و بدون منبع صحیح، علمیت بحث های مطروحه را خدشه دار کرده و در عین حال نگاه کنجکاور مخاطبین را راضی نگه نخواهد داشت.

2- یکی از مباحث ایشان بحث تورم و بیکاری بود. در اینجا لازم است چند مورد بیان شود:
 همانطور که تمامی اقتصاددانان می دانند، حداقل در کوتاه مدت، رابطه معکوسی میان بیکاری و تورم وجود دارد، اگر تورم وجود داشته باشد، به علت
سود کردن کارخانجات، صنعت و کشاورزی، این بخش های اقتصادی رونق گرفته و تقاضا آنان برای نیروی کار افزایش می یابد و در نتیجه بیکاری کاهش می یابد و بالعکس
 با هیج یک از سیاست های اقتصادی شناخته شده، نمی توان به گونه ای عمل کرد که هم بیکاری کاهش پیدا کند و هم تورم و تقریبا چنین چیزی مگر در موارد بسیار خاص غیر ممکن است.
 تورم همچنان که بارها در مقالات پیشین بیان گردیده است، عوامل مختلفی داشته که بسیاری از آنان از کنترل دولت کاملا خارج بوده است مانند: افزایش قیمت های جهانی، کوتاهی دولت گذشته، سنگ اندازی برخی تخریب گران و...
 اساساً طبق آمارهای موجود( چه آمارهای بانک مرکزی و چه آمارهای بانک جهانی)، بیکاری در این چهار سال ریاست جمهوری جناب آقای احمدی نژاد هر سال کاهش یافته است، و ایشان معلوم نیست طبق چه منبع و شاخصی مرتباً تکرار می نمودند که بیکاری افزایش یافته است!
 یکی از انتقادات ایشان، به بحث واردات کالاها بوده است. یکی از مواردی که ایشان ذکر کرده اند پرتقال می باشد که جا دارد در مورد آن اندکی توضیح دهیم. همانطور که مهندس موسوی بیان فرمودند یکی از مشکلات که می تواند موجب ناراحتی مردم شود، بحث گرانی است؛ بویژه گرانی در کالاهای اساسی و ضروی. میوه جات یکی از کالاهای ضروری جامعه ایران محسوب می شود و لذا گرانی در این بخش می تواند نارضایتی زیادی را در جامعه ایجاد کند، در این فصل که میوه ها به علت عدم وجود محصولات کشاورزی، بسیار گران می شوند یکی از راه های کنترل قیمت ها واردات است. البته در زمان فروش محصولات کشاورزی تولید داخل، واردات طبق قانون دولت ممنوع می باشد، ولی پس از فروش تولیدات داخلی برای جلوگیری از گرانی، واردات انجام می پذیرد، جالب آن است که کافی است که قیمت میوه در سطح بازار گران شود، آن وقت بسیاری از دوستان ایشان چنان جنجال وهیاهویی در رسانه های خویش به راه می اندازند که گویی فاجعه ای ملی بر کشور وارد گردیده است.
اما در مورد چای نیز باید بگوییم که محصولات و خرید و فروش آن ها تابعی از تقاضا و عرضه می باشد، عموما مردم ایران تقاضایشان برای چای ایرانی بسیار کم است، و اگر بخواهیم واردات چای را ممنوع کنیم تا محصولات داخلی به فروش برسند این بدین معناست که باید مردم را به این امر مجبور کنیم که خود موجب بوجود آمدن اعتراضات مردمی، قاچاق چای، گران شدن چای خارجی و... می شود. به هر حال بحث چای معضلی ست که از دیرباز دولتمردان گرفتار آن بوده اند و نمی توان با یک نطق انتخاباتی آن را حل نمود، بلکه نیازمند کار کارشناسی بسیار دقیق و زمان بر است و البته در مورد سایر کالاها مانند برنج هم وضعیت به همین شکل است.
حال با بیان این نکات، بالاخره ایشان نظرشان در مورد بیکاری و تورم چیست؟ می خواهند تورم داشته باشند یا بیکاری؟ و یا این که برنامه خاصی دارند که می توانند هم بیکاری و هم تورم را کاهش دهند؟(که البته چنین برنامه ای تا به حال از جانب هیچ اقتصاد دانی ارائه نگردیده است) و بالاخره می خواهند میوه گران باشد یا نباشد؟ و یا می خواهند چای ایرانی تابعی از تقاضای داخلی باشد یا بر مردم تحمیل کنند؟

3- یکی از اشکالات ایشان به طرح بنگاه های زود بازده می باشد، که در اینجا نیز چند نکته وجود دارد:
 با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ما، و افزایش جوانان جویای کار، فضای اقتصادی کشور به شدت به ایجاد اشتغال نیازمند بود، استفاده از طرح های عظیم اقتصادی، در مناطق خاصی اشتغال ایجاد کرده و در عوض در بسیاری از نقاط دیگر، درصد بیکاری کاهش پیدا نمی کرد، به ویژه آن که عموما طرح های صنعتی به علت شرائط جغرافیایی در استان هایی که مشکلات کمتری داشته و به مرکز کشور نزدیک تر هستند اجرا می شود، و لذا توزیع ثروت و اشتغال، همچنان به صورت ناعادلانه در کشور انجام می پذیرفت. اما بنگاه های زود بازده این امکان را فراهم می نماید که در کلیه مناطق کشور، بویژه مناطق محروم، ایجاد اشتغال صورت گرفته و درصد بیکاری استان های محروم کاهش پیدا کند.
 ثمره دولت های گذشته، پروژه های عمرانی و صنعتی بزرگ و حجیم اما ناتمام بود که برای سالیان دراز، سرمایه های کشور را معطل نموده و خسارات زیادی را از این بابت فراهم می نمود، لذا ایجاد پروژه های صنعتی جدید، بدون اتمام پروژه های صنعتی گذشته، به نوعی ایجاد زیان مجدد برای اقتصاد کشور محسوب می شود، در نتیجه دولت مصمم به اتمام پروژه های ناتمام، و در کنار آن ایجاد بنگاه های زود بازده گردید.
 ایجاد بنگاه های زود بازده، موجب ایجاد خلاقیت، رشد و تعاون در اقتصاد کشور می گردد. بویژه آن که با تخصصی شدن رشته های صنعتی، وجود بنگاه ها کوچک و تخصصی امری اجتناب ناپذیر می باشد.
 بر فرض هم اگر دولت تصمیم به اجرای پروژه های عظیم صنعتی و اقتصادی می گرفت، امروز نرخ بیکاری کشور بسیار بالاتر می بود، چرا که این پروژه های به علت زمان بر و سرمایه بر بودن خود، به کندی اجرا شده و در نتیجه اشتغالی که در اثر بهره برداری از آن انتظار می رود در بلند مدت محقق می شود و نه کوتاه مدت، در نتیجه آمار بیکاری می بایست تحت این شرائط به شدت بالا می رفت، در حالی که وجود بیکاری در نظر جناب مهندس موسوی بسیار خطرناک و مخل به اقتصاد و فرهنگ کشور است.
 خسارات ناشی از سوء مدیریت، تحریم کالا، بدهی های بانکی و... در بنگاه های زودبازده بسیار ناچیزتر از همین خسارات در صنایع بزرگ است و در نتیجه عواقب بعدی آن مانند بیکاری، اعتراضات عمومی، بدهی کارگرها و ... نیز بسیار بزرگ تر و خطرناک تر است.
با توجه به این نکات، و همچنین با نگاه به شرائط کشور می توان گفت تصمیم دولت به راه اندازی بنگاه های زود بازده، امری بسیار حیاتی و ضروری بوده است که دولت دکتر احمدی نژاد به موقع به آن پرداخته و موجب گردید که علی رغم رشد ناگهانی تقاضای کار، بیکاری در طول چهار سال اخیر کاهش یابد.

4- مهندس موسوی بحثی پیرامون سیاست های اصل 44 مطرح کردند و فرمودند: « نحوه اجراي اصل 44 نيز چون به صورت همه‌جانبه ديده نشده، بيكاري را در استاني صنعتي وسعت داد »، که البته در این جا نیز دو بحث مطرح است:
 اول آن که سیاست های اصل 44 آیا اجرا گردید یا خیر؟ که جواب آن کاملا مشخص است. دولت فعلی در طول چهار سال اخیر بیش از کلیه دولت های قبلی، بخش های دولتی را واگذار نموده که در راستای اجرای سیاست های اصل 44 در نوع خود آمار بی نظیری محسوب شده و از افتخارات اقتصادی دولت فعلی می باشد.
 دوم بحث از کیفیت آن است. مسأله مهمی که در اینجا هم مورد اشاره قرار گرفته است، بحث بیکاری حاصل از اجرای اصل 44 می باشد. این که بیکاری در اثر اجرای این اصل بوجود می آید امری اجتناب ناپذیر است و در تهیه این طرح توسط مجمع تشخیص هم راهکار دقیق، مشخص و عملی برای آن ارائه نگردیده است. البته در برخی موارد وجود چنین معضلی در نهایت می تواند منجر به رشد اقتصادی گردد، چرا که کارخانجات دولتی به علت بهره وری پایین خویش، اقدام به استخدام افرادی می کردند که هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته و در نتیجه سود دهی این بخش های را به شدت پایین می آورد، که در بسیاری موارد منجر به ورشکستی کارخانجات و در نتیجه بیکاری می شده است؛ اما با واگذاری آن ها به بخش خصوصی، این کارخانجات با افزایش بهره وری، بر رونق خود افزوده و در بلند مدت علاوه بر جبران بیکاری حاصله، تولید ناخالص ملی را نیز افزایش می دهند.
 در این میان نیز یکی از ابتکارات دولت که می تواند نقش مهمی در اجرای عدالت اجتماعی و ارتقای صنعت به همراه داشته باشد، بحث سهام عدالت است که با توزیع سود آن در اقشار ضعیف جامعه، هم کمکی به بهبود معیشت خانواده ها بوده و هم نظارت مردم بر صنایع را افزایش می دهد و در نتیجه لازمه آن افزایش بهره وری در این بخش ها به علت نظارت مردم می باشد.
با توجه به نکات مذکور، روند اجرایی سیاست های اصل 44، با توجه به مشکلات و محدودیت های دولت ، از جانب بسیاری از کارشناسان اقتصادی مثبت ارزیابی می شود.

5- یکی دیگر از انتقادات مهندس موسوی، بحث سیاست های خارجی دولت است. ایشان ضمن انتقاد از ایجاد روابط دیپلماتیک با کشورهای آمریکایی در سطح فعلی، معتقد هستند که عمده تأکید بر روابط دیپلماتیک باید در سطح همسایه های کشورمان بویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشد.
در این باره نیز باید به چند مورد اشاره نمود:
 دولت آقای احمدی نژاد، در روابط خود با کشور عراق بسیار قوی عمل کرده است، به عنوان مثال هم اکنون روابط با دولت عراق در بالاترین حد ممکن است به گونه ای که آقای احمدی نژاد تا به حال اولین رئیس جمهوری است که بعد از جنگ آمریکا با اعلام قبلی و برنامه های از پیش تعیین شده به عراق سفر کرده اند و این در نظر اهل سیاست، اهمیت بسیار ویژه ای داشته و حاکی از عمق نفوذ ایران در این کشور عربی است. نفوذ ایران در این کشور به میزانی است که طرف آمریکایی بارها تقاضای مذاکره با ایران را مطرح کرده و در چند دوره نیز این درخواست ها با پاسخ مثبت ایران مواجه شده است .از طرفی دیگر در کشور افغانستان که در دوره دولت قبلی، صحنه دیپلماتیک در آن کاملا واگذار شده و ایران عملا از صحنه نفوذ در این کشور حذف گردید ، در دولت فعلی چهره دیپلماتیک جمهوری اسلامی بازسازی گشت، به گونه ای که \"فرانکو فراتینی\" وزیر امور خارجه ایتالیا، جهت دعوت ایران به نشست وزيران خارجه کشورهاي گروه «جي 8» در مورد افغانستان، تصمیم به سفر به ایران دارد، این در حالی است که دولت فعلی ایتالیا به شدت با دولت دکتر احمدی نژاد، خصومت داشته و مواضع بسیار تندی در قبال ایران دارد، اما مشخص است که نفوذ ایران در افغانستان به حدی است که آنان را مجبور کرده است که از ایران جهت شرکت در نشست وزیران خارجه « جی 8 » دعوت کنند، امری که برای آنان بسیار سنگین و گران تمام شده است.
 از جانب دیگر نیز، روابط ایران با روسیه، ترکیه و کشورهای شمالی همسایه در سطح بسیار عالی نسبت به سالیان قبل قرار دارد .
 اما روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه در اثر سیاست های تفرقه انگیز غرب و آمریکا، همواره با حاشیه های فراوانی همراه بوده است، اما با این وجود، دکتر احمدی نژاد بسیار مدبرانه و آگاهانه این توطئه ها را خنثی نموده و روابط گرمی را با این کشورها فراهم نموده است، به گونه ای که برای اولین بار، نشست سران کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس با دعوت از دکتر احمدی نژاد و همراه با سخنرانی ایشان برگزار گردید، امری که تا کنون سابقه نداشته است.
البته در این میان نیز سه نکته اهمیت فراوانی دارد: اول آن که عموما، حکومت های کشورهای حاشیه خلیج فارس، دنباله رو و یا حتی دست نشانده دشمنان سرسخت جمهوری اسلامی ایران یعنی آمریکا و متحدانش هستند. به عنوان مثال در اخبار آورده شده است که اوباما نامه ای تهدید آمیز به امیر قطر به علت همکاری این کشور با جمهوری اسلامی نوشته و وی را از روابط گرم با ایران برحذر داشته است، که این امر روشنگر این مطلب است که آمریکا تا چه حدی بر این کشورها نفوذ داشته و به خود اجازه دخالت در کشورهای عربی را می دهد. به هر حال با وجود چنین حکومت هایی باید منتظر چنین رفتارهایی نیز از آنان بود.
نکته دوم آن که به علت دو ادعای گزاف این کشورها، ملت و مردم ایران، احساس خوشایندی نسبت به این کشورها ندارند، یکی تأکید این کشورها بر نامیدن خلیج فارس به خلیج ع ر ب ی و دیگری ادعای جزائر سه گانه . البته برخوردهای ناشایست آنان در کشورهایشان با مسافران ایرانی اخیرا اعتراضات و نارضایتی های زیادی را در بین مردم ایجاد نموده است.
نکته سوم مواضع این کشورها در قبال مسأله حزب الله و حمله اسرائیل به غزه است، که به علت ناخوانی سیاست های کشورمان در این امر با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، و تلاش این کشورها برای مقابله با ایران، تنش هایی در روابط جمهوری اسلامی با آنان ایجاد می شود، که البته با تدابیر دولت، این مسأله کنترل و در جهت منافع طرفینی هدایت می شود.
 در مورد کشورهای آمریکای لاتین هم باید به دو مسأله اشاره کرد:
اولا ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین هیچ منافاتی با ارتباط با کشورهای دیگر نداشته و در عرض همدیگر نمی باشند، بویژه آن که این کشورها در مقابل دشمنان ایران، با سیاست های جمهوری اسلامی بسیار هماهنگ تر هستند تا کشورهای همسایه!
دوم آن که حساسیت ها و احساس خطری که آمریکایی ها بارها در مواضع رسمی سیاسی و دیدگاه های دانشگاهی و پژوهشی خویش ارائه کردند، نشان می دهد که اتفاقا جمهوری اسلامی در مسیر صحیحی از روابط دیپلماتیک خویش با کشورهای آمریکای جنوبی گام برداشته است و اتفاقا می بایست روابط دیپلماتیک با این کشورها روز به روز گسترده تر شود، اگر این روابط به نفع ایران نبود، هیچ گاه آمریکا و متحدانش از این ارتباطات احساس خطر نمی کردند. علاوه بر این که همکاری با این کشورها منافع اقتصادی زیادی نیز برای ایران به همراه داشته است.

در مجموع می توان گفت، عرصه سیاست خارجی دولت دکتر احمدی نژاد، حتی به اعتراف اکثر مخالفان، از نقاط مثبت و قوی بوده و جایگاه و محبوبیت جمهوری اسلامی به واسطه تلاش های ایشان و همکاران شان در طول سال های اخیر بین ملت های جهان بسیار ارتقاء یافته است.
در پایان این مسأله را متذکر می شویم که ما در سخنان مهندس موسوی هیچ برنامه مدون و علمی ای برای رفع مواردی که به نظرشان دارای اشکال بود ندیدیم و حتی راه حلی هم برای آن ها ارائه نفرمودند. اما به هر حال منتظریم که در آیندۀ نزدیک، از برنامه های ایشان برای اداره حکومت و رفع مشکلاتی که به عقیده شان در کشور وجود دارد آگاه شویم و صرفا شنونده مجموعه ای از کلی گویی هایی پیرامون مسائل مورد نظرشان نباشیم. (123599)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۵:۵۴
یکی از سخنان دکتر احمدی نژاد در همایش دانشجویی! دیروز که شخصا شنیدم این بود:

هم اکنون در بعضی زمینه ها 3 برابر دولتهای قبلی کار شده و در بعضی زمینه های دیگر 10 برابر.

انصافا کدامیک بدون امار است؟ (123742)
 
بهروز
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۱۲:۵۳
دوست عزیز نویسنده مثل اینکه ادبیات اقتصادی را به خوبی یاد نگرفته اند بهتر است ایشان به مطالعات اقتصادی خود بیافزایند زیرا کشور ما در زمان تورم همراه با رونق قرار ندارد بلکه اقتصاد کشور هم اکنون دجار تورم رکودی شده است. نظریه تورم رکودی نیز مقوله جدیدی نیست با نگاهی اندک به کتابهای اقتصاد کلان می توانند بفهمند که این نظریه از دهه 70 و 80 میلیادی وارد ادبیات اقتصاد کلان شده است و به کلی نظریه منحنی فیلیپس(رابطه معکوس تورم و بیکاری) را که نویسنده به شدت به آن استناد کرده است را زیر سوال برده است.
اما در مورد خصوصی سازی صورت گرفته در این دولت دو نکته را همواره در نظر داشته باشد
1- خصوصی سازی شرکتهای مشمول اصل 44 در زمان آقای احمدی نژاد ابلاغ شد و قبل از آن منع قانونی برای این کار بود لذا مقایسه دولتهای نهم و هشتم در این زمینه کاملا بی معنی است.
2- سیاستهای اصل 44 دارای سه بند بود که متاسفانه دولت صرفا اقدام به اجرای بند آخر آن یعنی بند ج که مختص به واگذاری هابوده نموده است و به صورت کاملا محترمانه بقیه بند های این سیاست را نادیده گرفته است. (123847)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۱۷:۲۲
شما كه كارشناس اقتصادي هستيد و ادبيات اقتصادي را با اطلاعات اقتصاد سياسي جمع كرده‌ايد خوب است بدانيد كه سياستهاي كلي اصل 44 شمال 5 بند (ونه 3 بند) ذيل است:

الف) سياست‌هاي كلي توسعه بخش‌های غیردولتی و جلوگیری از بزرگ شدن بخش دولتي

ب)سياست‌هاي كلي بخش تعاوني

ج) سياست‌هاي كلي توسعة بخش‌های غیردولتی از طریق واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتي

د) سیاست‌های کلی واگذاري

هـ) سیاست‌های کلی اعمال حاکمیت و پرهیز از انحصار

از اين 5 تا، 3تاي اولي اقدامي و 2 تاي آخر، ملاحظاتي جهت رعايت است و اقدامي مجزاي از 2 بند اول ندارد.
اقدامات دولت در تقويت تعاوني (بند ب) و خصوصي‌سازي (بند ج) قابل انكار نيست و در اجراي آن هم بندهاي د و ه كمابيش رعايت شده (هرچند قابل نقد و بررسي است)

بند الف كه اجراي ضعيف آن مورد انتقاد بنده هم هست، متاسفانه از جانب كارشناسان هم كمتر مورد توجه قرار گرفته، هرچند اجراي آن به تحول فرهنگ و ساختار اقتصادي كشور بستگي دارد. (124123)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۷:۵۹
خوب بود در رابطه با دفاع مقدس و نقش دولت وقت در آزاد سازي خرمشهر صحبت مي كرد. به ويژه در سالگرد آزادي خرمشهر (123605)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۵۸:۴۲
خوب بود میدانستید آزاد سازی خرمشهر در زمان کدام دولت بود! (123796)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۱:۵۸:۵۹
بعضیها میگویند در این 20 سال ایشون کجا بوده و اینرا نقطه ضعف ایشون میدانند.
درصورتیکه بنظر من دقیقآ این نقطه قوت ایشون بوده پاکی و خلوص ایشون را نشان میدهد.
کسیکه 20 سال پشت کرد به قدرت پست مقام و دوربین تلویزیون
من شخصآ یاد خانه نشینی امام علی افتادم (123606)
 
میهن دوست
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۶:۰۷
البته این گفته شما قابل تامل است. اگر واقعا مهندس موسوی (حفظه الله) از این سکوت، قصدی مانند قصد امیرالمومنین (ع) داشته اند، این سکوت خیلی عزیز و محترم خواهد بود. اما خود من وقتی اندکی به تفاوت شرایط زمان امیرالمومنین و زمان حال نگاه میکنم، به نظرم میرسد در شرایطی نبودیم که ایشان ورود به قدرت را مصادف با عدم پاکی و عدم خلوص بدانند... به هر حال حضرت آقای خاتمی (حفطه الله) هم وارد صحنه شدند و پاکی و خلوصشان هم خدشه دار نشد... (123706)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۵۷:۰۳
حضرت علی(ع) کجا و میرحسین کجا؟
حرمت هر چیزی را نگه دارید آقای محترم. زمان حضرت ريا، دشمنان ایشان بر مسند قدرت بودند و ایشان برای حفظ اسلام سکوت کردند ضمنان انتخاباتی هم نبود. ولی میرحسین زمانی که دوستان و حامیا فعلیشان هم بر مسند قدرت بودند سکوت کردند حتی به ندای بسیاری از مردم برای کاندیداتوری در دوره های قبلی انتخابات هم جواب ندادند! (123794)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۱۹:۲۰
اگر سكوت ايشان خود خواسته بوده، نبايد نامردي كند و ادعاي سانسور شدن توسط تلويزيون را طرح كند (124124)
 
میهن دوست
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۳۲:۴۱
رسول گرامی اسلام (ص) مبعوث شدند تا رنگ پوست و نژاد و قومیت و ملیت در حاشیه \"دین\" قرار بگیرند... رسول الله (روحی فداه) اهتمام به امور مسلمین را از واجبات میدانستند... چرا بین مسلمانان حقیقتا گرفتار آن کشورها و مسلمانان کشور ایران (که آنها هم مشکلات فراوان دارند) فرق بگذاریم؟ خداوند از همه ما ((اهتمام به امور مسلمین)) را خواسته اند... حضرت امام (ره) هم با صراحت اعلام کرده اند که ((مهمترین مساله ما مساله فلسطین است))... چرا؟ چون آنها واقعا از ما گرفتارترند... واقعا از ما نامن تر زندگی میکنند... واقعا از ما مظلوم تر هستند...
برادر! اندکی به ارزشهای انسانی و اسلامی بیندیشیم و حرف های رادیو اسرائیل را تکرار نکنیم..
یا علی... (123704)
 
میهن دوست
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۷:۱۶
دکتر احمدی نژاد هم در برنامه تبلیغاتی ساعت 17 بعدازظهر روز جمعه در رادیو ایران به مسائل اقتصادی و اجتماعی داخلی پرداخت و آمار و ارقام آورد... اینقدر هولوکاست را بزرگ نکنید... همانقدر که ایشان روی آن تاکید کردند مطرح کنید... این خیلی بی انصافی است که یک نفر بیاید و مثلا روی مساله استعفای مهندس موسوی زووم کند و خوبی های ایشان را نبیند... همینطور، این هم خیلی بی انصافی است که کسی روی مساله هولوکاست زووم کند و پرکاری آقای احمدی نژاد در زمینه های دیگر را نبیند... آقایان! انصاف خیلی خوب است! (123701)
 
فرهاد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۳:۳۸
با سلام
خیلی جالب بود از یه انسان فهمیده و با شخصیت -البته طبق گفته ها از اول انقلاب که متاسفانه دیشب خلاف این نظر ثابت شد!- به جای اینکه به بیان دیدگاه ها و برنامه های خود بپردازد، برای جلب آرا و نظر مردم فقط به تخریب دولت و شخص احمدی نژاد پرداخت. البته از فردی که -مطابق با نظریه غورباغه بخار پز- از اول انقلاب تحت نظر و القائات افرادی غیر انقلابی قرار داشته بیشتر از این هم انتظار نیست. نگرانی برای اوضاع جامعه هم بهانه ای بیش نیست. به امید روزی که افرادی از این دست با کلماتی مانند پرتقال تامسون و برنج باسمتی شعور مردم را به سخره نگیرند. آمین (123613)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۰:۳۵:۰۱
واقعا بیان انتقادات ساده ای مانند آنچه میرحسین گفت، تخریب است یا آنچه که آقای احمدی نژاد در انتخابات قبلی و در تمامی 4 سال اخیر و حتی در مصاحبه امروز گفته اند؟
اگر طرفداران دولت دوست ندارند از عملکرد دولتشان و از سیاستهایش انتقاد شود، بهتر است بساط انتخابات را جمع کنند وگرنه برای آنانی که بخاطر عملکرد خودمحورانه و قانون گریز آقای احمدی نژاد ، نگران آینده فرزندانشان هستند، هیچ برنامه ای جذابتر از قول ایشان مبنی بر پرهیز از تصمیمات آنی و اتکا به شوراها و مشاوره وجود ندارد.
تخریب همین کاری است که شما می کنید و نقد محترمانه و شرافتمندانه سید را تخریب شخص احمدی نژاد می خوانید. انتقاد از سیاستها و عملکردهای یک دولت هر چقدر هم تند باشد، تخریب شخص رییس جمهور نیست.تخریب ان مطالبی است که در مورد شخصیت افراد منتشر میشود که الحمدلله فعلا در تیراژهای میلیونی چاپ می شود و برنامه یست و سی هم با استفاده از تکنیکهای رسانه ای مههاست به آن مشغول است. (124031)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۵:۱۹
سخنرانی دیشب میرحسین در عین سادگی(که نشانی صادق از مردمی بودنش داشت) بسیار شیوا و گویا و پر محتوا بود. دوستان به دلایل زیر، در تحلیل سخنرانی دیشب کمی منصف باشند:
1-ایشان اولین سخنران در بین نامزدهای انتخابات 88 در تلویزیون بودند و لذا باید طوری صحبت می کردند که سوژه دست سخنرانان بعدی ندهند
2- در 31 دقیقه آنهم بعد از این همه ندیدن او در تلویزیون انتظار داشتید موشکافانه برنامه بدهند؟! آیا همینقدر که دغدغه های حضورش را گفت کافی نبود؟
3-من که از نسل دوم انقلابم، خاطره جنگ و عدم نارضایتی مردم از اوضاع اقتصادی اجتماعی آن دوران را به خوبی به یاد دارم.آیا نیازی به معرفی دوباره توانمندی او در اداره امور هست؟از نگاه مردم میرحسین یعنی مدیریت بحران. با این وصف آیا این مدیر توانمند، در شرایط امروز یک سیاستمدار پخته دردآشنای مناسب برای ریاست جمهوری نیست؟ سخنرانی دیشب یادآور همان میرحسین بود و بس.با تمام توانمندی هایش. با همه سادگی هایش. او نه فرشته ایست که دروغ می گوید و نه شیطانی است که وضو می گیرد، او میرحسین انقلابی است، همین
خواهشا منتشر کنید(توی این چند روز تبلیغات یک کم، کم سانسور باشید دیگه) (123618)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۶:۱۴
دوست عزیز .. قبل از پخش صحبتهای ایشون تمام کاندیداها فیلمشون ضبط شده بود و نمی تونن بر اساس حرفهای میرحسین صحبت کنن .. یعنی تا ساعت 6 دیشب دور اول مصاحبه همه نامزدها ضبط شد ..
دوما که صداقت تنها کافی نیست کما اینکه توانمندی ایشون هم البته به شدت زیر سوال است .. دفاع از اقتصاد دولتی و حرفهایی هم که دیشب درباره کنترل بازار و واردات زدند نشون داد ایشون همچنان معتقد به اقتصادی بسته است.. (123767)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۰:۳۶:۴۲
توانمندیهای ایشان که برای شما زیر سئوال است برای اما زیر سئوال نبود. ما هم ترجیح می دهیم به امامی که می شناختیم اقتدا کنیم تا شمایی که نمی شناسیم. (124032)
 
مجیدی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۶:۵۳
به نظر من ک میرحسین موسوی بسیار منطقی به شرح مشکلات جامعه پرداخت و برای بسیاری از آنها نیز هر چند بطور خلاصه راه حل هایی مطرح کرد.
بیان ساده و مردمی برخلاف بیان عوامفریبانه بعضی ها به دل نشست.
در جمع دوستانم هم بسیار از این صحبت ها استقبال شد، به خصوص آن بخش صحبت هایی که به تزریق امید در جامعه تاکید داشت.
ب نظر می رسد با این صحبت ها آرا میرحسین افزایش بیابد. (123622)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۱۷:۵۷
دوست عزیز

دوستان من هم معتقد بودند که ایشون مشکلات جامعه رو گفت ولی همه متفق بودند که هیچ راه حل درست و درمونی ارائه نداد و فقط گفت اینا باید برطرف بشه یعنی همون حرفایی که احمدی نژاد 4 سال پیش گفت (123769)
 
احمدي قزويني
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۰۸:۱۵
الحمدلله ، در سخنان ايشان واقعيت هاي جامعه بيان شد. اين سئوال را هنوز جواب نگرفته ام كه چرا بعد از چهار سال كه دولت نهم فقط و فقط به خاطر ارتقاء معيشت مردم راي آورد ، چرا هنوز هم شعار اقتصادي و تورم 25 درصدي شعار اول كانديداهاست ؟ ايشان عوام فريبانه سخن نگفت. اولويت هاي برنامه ايشان علمي و دقيق است . (123627)
 
داور
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۲:۰۷
بسیار حرفهای معقولی زد و همه آنها واقعیت دارد با نگاه از دریچه تنگ اسمش را تخریب نگذاریم (123631)
 
نعمتي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۱۸:۳۶
انتقادات موسوي براساس خلاقيت و صداقت مي باشد. (123639)
 
saeed
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۳:۱۶
SHAH BEYTE SOHBATHAYE ISHOON,EGHTESAD BOOD,DAR VAGHE ISHOON BISHTAR ROOYE EGHTESAD TEKYE KARDAND .ALBATE BE NAZARE MAN EY KASH KANDIDA HA BETOONAN DAR IN 30 DAGHIGHE
NOKATE ASLI BARNAMEHASHOON RO BEGAN VA EY KASH MISHOD AZ SLIDE YA POWERPOINT HAM ESTEFADE MIKARDAND (123641)
 
محمدرضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۲۴:۵۱
درود بر سایت الف، این که فایل های صوتی و تصویری تبلیغات صدا و سیما را قرار میدهید خیلی به فضای تحلیل و بررسی و نقد کمک میکند... فقط اگر امکان دارد آرشیو تبلیغات رادیویی را هم مورد توجه قرار دهید... در رادیو هم نکات جالبی مطرح میشود... (123643)
 
علي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۱:۰۵
آقاي ميرحسين موسوي بسيار متين و با صلابت صحبت كرد ولي اشتباه كوچك هم داشت مثل استان اراك (مركزي).
ضمنا جلوي واردات را هم گرفتن در زماني كه دهكده جهاني داريم افتادن از آن طرف پشت بام است. اميد وارم مشاوران كشاورزي ايشان عالمانه ايشان را مشاورت نمايند.
مثلاچرا بايد قيمت موز وارداتي از 8000 كيلومتر آنطرفتر ( اكوادر) بياد و قيمت آن 1000 تومان باشد سيب داخلي از 60 كيلومتر مي‌ايد به قيمت 1500 تومان.
دوم انتظار اينست كه ديگر تبليغات تك رنگ را مصوب نكنند و سيم خاردار قرق مراتع را شخصا با سيم چين به بهانه فراهم آوردن علوفه براي دامداران پاره نكنند و خلاصه اينكه اشتباهات زمان نخست وزيري را تكرار نفرمايند.
در هر حال اگر پيروز انتخاب شدند اميد دارم از وزير عالم كشاورزي استفاده نمايند . (123649)
 
محمدرضا.ش
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۳۰:۱۵
فکر نمی کنم کسی با واردات مشکلی داشته باشد آنچه باعث نگرانیست واردات بی رویه است.
سایت الف هم گویا با آقای مهدی قراردادی بسته که همه نظرات او را درج کند. (123902)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۲۸:۲۲
بنده مي‌توانم با اسم‌هاي متفاوت نظرم را درج كنم كه مشكل شما حل شود اما اين مجال فراهم شده توسط الف را عرصعه‌اي براي محك خوردن نظراتم و ياد گرفتن هر چه بيشتر ادب نقد و بحث مي‌دانم.
وقتي هميشه با يك اسم (اسم واقعي‌ام) نظر مي‌دهم هم ساير مخاطبان را سردرگم نمي‌كنم و هم خودم مي‌توانم بازتاب نظراتم را دنبال كنم.

بنده با الف قراردادي ندارم. نظرات آقا سينا هم در طرفداري آقاي موسوي مرتبا درج مي‌شود. به علاوه بارها نظراتم (عمدتا در موضوعات ديگر) درج نشده. (124127)
 
farzad
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۱:۱۳
حرف های ایشان منطقی بود اما راهکاری برای آنها داده نشد . (123650)
 
همايون شادماني
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۷:۰۲
نكات جالب سخنراني ميرحسين:
1-بنده خدا آنوقت نگران وقت بود كه چند تا غلط املايي داشت كه از عضو فرهنگستان بعيد است.
2- در عين حال خيلي كيف كردم ،وقتي 30 دقيقه بدون مراجعه به كاغذ حرف زد. يعني اينكه آدمي است كه تمرين مي كند و با برنامه جلو مي رود.
3- از دقيقه پنجم سخنراني با نيش وكنايه ،ضربات خودش را وارد كرد. يعني برخلاف خاتمي كه زيادي نجيب بود ،رفت سر اصل مطلب.
4- با زيركي از الفباي همه فهم استفاده كرد و لغات قلنبه را گذاشت براي مراسم رسمي در دانشگاه...به خصوص كه اندازه سفره مردم خيلي حال داد..
5-تشكر اول از شهدا و جانبازان يعني= 2 ميليون راي
6-حمايت از توليد كشاورزي وصنعتي داخلي =5 ميليون راي خانواده كشاورز ودامدار
7-كنايه به صدا وسيما آنجا كه به ابزار مدرن ارتباطي اشاره كرد كه معلوم بود به اعتقادش به تلويزيون خصوصي اشاره دارد...
8- نام بردن از خاتمي ،بيشتر و هاشمي به عنوان دوستان نزديك ...
9-اسم اميركبير آمد و خودش يعني كلي آرمان ملي وميهني...
10- از صنايع استان اراك(مركزي) گفت كه با صدهزار دلار ناقابل كارخانه بزرگ آذرآب راه افتاد ،قابل توجه دوستاني كه 500 ميليون به يك فوتباليست مي پردازند...

نهايتش ،با 157 نفر از ساعت 7 صبح تماس داشتم يا نظر سنجي كردم كه 88% از شجاعتش خيلي خوشحال وذوق زده بودند....
رياست جمهوري مبارك كسي باشد كه بداند عرق شرم پدر خانواده در سر سفره يعني چه.... (123653)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۶:۲۱
قشنگ توصیف کردی (123817)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۵۷:۳۴
رفيق!
100 هزار دلار دهه 60 با 500 ميليون الان اصلا قابل مقايسه نيست (123952)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۵۴:۲۱
عزیز من 100 هزار دلار برای راه اندازی یک کارخانه
با درامد 1 سال یک بازیکن قابل مقایسه هست
الان هزینه ی راه اندازه ی کارخانه ای مثل آذرآب چه قدر هست؟فکر کنید بعد نظر بدید (123984)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۳۴:۰۵
100 هزار دلار مربوط به زمان جنگ بوده كه اگر تورم جهاني را هم براي دلار حساب كنيم الان رقم بسيار بزرگتري مي‌شود.

بنده با پرداخت‌هاي بي‌حساب به فوتباليست‌ها اصلا موافق نيستم. اما اين مساله مربوط به ساختار غلط فوتبال كشور ماست كه عمدتا در اختيار فدراسيون فوتبال است كه با تلاش و لابي افرادي همچون آقاي صفايي فراهاني (حزب مشاركت) غبر دولتي شده و دولت تقريبا نقشي در آن ندارد. (124131)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۰:۵۸:۴۸
البته اگر فتوای آقای صفار هرندی را قبول کنیم همینطور است که شما می فرمایید. اما مانند سایر حرفهای تبلیغاتی دولت این سخن از بنیان نادرست است.
به عنوان یک ملاک، قیمت هر اونس طلا در سال 1361 برابر با 800 دلار بوده است و امسال برابر با 915 دلار است.
قیمت واحد گندم هم که سالهای دهه 60 حدود 5 دلار بوده است کماکان در همان حدود قرار دارد.
قیمت مس در این فاصله حدود 3 برابر شده است.
اگر آدرس زیر را ببینید مشاهده می کنید که به طور متوسط از دهه 60 تا کنون ارزش دلار فقط 2.5 برابر کاهش یافته است یعنی قدرت خرید 100000 دلار دهه 60 امعادل با قدرت خرید 250000 دلار الان است.

http://www.thepeoplehistory.com/1980s.html

بنا بر این بر خلاف تبلیغات دولت (که برای مخفی کردن بهره وری پایین درامد 300 میلیارد دلاری در 4 سال اخیر بیان می شود)، ارزش واقعی 100000 دلار دهه 60 فاصله 5 یا 10 برابری با 100000 دلار الان فعلی نداشته است.
آن دورارزش معادل آن 100000 دلار، 250 میلیون تومان امروز است که اتفاقا به راحتی با آن 500 میلیون تومان قابل مقایسه است. در دوران صداقت و کار بدون ریا، برکت پول را بیشتر می کرد. اما امروز، ریاکاری و سیاسی کاری و کار بی حساب و کتاب، هزینه ها را دهها برابر می کند. (124043)
 
صابر
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۳۸:۲۹
آقای موسوی مردم را بدجوری مسخره کردند ... برنج های گیلان در دست مردم مانده برنج پاکستانی بازار را قبضه کرده !
جناب آقای موسوی زجر نکشیده شما که حافظه یکساله ندارید چگونه می خواهید حکومت کنید ؟
همین ها که برنجهاشان پوسیده سال گذشته با کمک دلالان چه بر سر مردم آوردند برنج از سفره ها رخت بر بست و برنج شد خدادتومان ...
آقای مهندس شما و خانمتان درآمد میلیونی دارد و واستون مهم نبود مب پیش خانواده شرمنده می شدم . بقال سرکوچه مسخره ام کرد که تو باغ نیستم و برنج چند برابر شده..
آقای مهندس اگر شما پول نفت ندارید از کجا پول این همه شال و تی شرت و دستبند و ... را می دهید... کسانی که به شما پول می دهنمد آیا امثال جزایری هستند یا ...
خدا می داند من حقوق بگیری هستم که ماهانه 400 هزار تومان می گیرم برای موفقیت احمدی نژاد در این دوره 100 هزار تومان به ستادش کمک کردم که برای آنانکه آنجا کار می کنند چای و قند بگیرند نه مثل ستاد بعضی از آقایان که به کارکنانشان در رستورانها نهار وشام می دهند...
خدایا ملت را در این انتخابات شرمنده تاریخ و آیندگان قرار مده (123654)
 
رضوانی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۴۷:۴۹
برادر محترم دهانتان گلباران. آقای موسوی در جایی میگویند سفره مردم کوچک شده( که در مقایسه با سالهای نخست وزیری ایشان که حتی برای خرید یک بطری نوشابه باید کلی التماس و درخواست می کردی واقعا خنده دار است) ودر جایی دیگر از وتردات برنج که از افزایش سرسام آور برنج ایرانی جلوگیری کرد گلایه می کنند. انسان در می ماند که این سیاست چیست که سید بزرگواری با آن سوابق درخشان را به این روز می اندازد. (123789)
 
امير
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۳۳:۰۳
حتي اگر اينجوري باشد که شما گفتيد از بي عرضه گي مديريت در وزارت بازرگاني است عزيز من
هر چيزي راهي دارد! (123932)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۱:۰۸:۱۵
آقای عزیز
شما می گویید کهاز حقوق 400 هزار تومانی خود 100 هزار تومان را به ستاد آقای احمدی نژاد داده اید. برخی از دوستان من هم یک ماه از حقوق خود را به ستاد آقای موسوی داده اند. هر کدام از آن شالهای سبز (که فقط یک تکه پارچه ارزان بدون دوخت هستند)، 200 تومان تمام می شوند. کاورها هم بسیار ساده و ارزان هستند یعنی قیمتشان حدود 1500 تومان تمام می شود زیرا بنا نیست چندین بار شسته شوند و فقط یکماه مصرف می شوند. باهر 400 هزار تومانی که دوستان من داده ام، ستاد آقای موسوی می تواند 2000 شال تهیه کند. هزاران نفر مانند دوستان من هستند که چنین کمکهایی را می کنند، بنا بر این تهیه چند هزار کاور و شال یا چاپ چند پوستر یا تهیه چند هزار بلیط نیازی به کمک آقای جزایری نیست و همین کمکهای مردمی کفایت می کند.
اگر کسی در معرض اتهام باشد ، ستاد آقای احمدی نژاد است که دستش به بیت المال می رسد و با بی اخلاقی کامل، پولهایی را در کشور اسلامی تقسیم می کند که حتی در کشور لاییکی مانند فرانسه، تقوای سیاسی مانع از پخش آن می شود.
خوب است خبر دستورالعمل امروز آقای سارکوزی در مورد تعویق کارتهای بانکی کمک به کم درامدها و موکول شدن آن به یکماه پس از انتخابات فرانسه را بخوانید تا ببینید فرق ادعا و عمل چقدر زیاد است. (124045)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۷:۰۰
سلام

نکته ی جالب و قابل توجه در این سخنرانی علاوه بر ساده بیان کردن مطالب این بود که ایشان بدون کوچکترین تپق و با سرعت بالا مطالب خود را بیان می کردند و به نظر می رسید تسلط کافی برای اجچرای یک سخنرانی دقیق و علمی داشتند به گونه ای که حتی تحسین یکی از نزدیکان من که طرفدار جدی احمدی نژاد است را بر انگیخت. (123659)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۵۹:۱۴
استان اراك هم كه اصلا تپق نيست! (123954)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۴۸:۴۵
من كسي بودم كه داشتم به مير حسين فكر مي كردم كه راي بدم به او يا نه ولي در برنامه ديشب متوجه شدم كه مير حسين برنامه ي ندارد وهمش حرف هاي احمدي نژاد را تكرار مي كند وبراي راي آؤردن از بعضي از شهرها ومردمانشان سوء استفاده مي كند
آري اگر احمدي نژاد نه مير حسين هم نه! (123660)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۲۷:۵۴
به نظر من این حرف شما تبلیغاتی است و شما هیچ وقت قصد نداشتید به موسوی رای بدین. منتظر بودید چیزی بشود و این جمله را بگویید. این نظر من در مورد شما بدون آنکه ببینمتان و فقط از متنتان است. البته خدا عالم است. (123858)
 
من
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۴:۱۶
بله دقیقا همینطوره و به همین دلیل اصلا عقل و درایت در حرفهاشون مشهود نبود چون زیادی پشت حرفهاشون نهفته شده بود و فرصت بروز پیدا نکرد. (123721)
 
محمدرضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۴:۲۲
باید منصف باشیم. سخنان موسوی نکات خیلی خوبی داشت. به نظر میرسید از سر خیرخواهی و دلسوزی است. اما به نظرم میرسید چندان نیازی هم نبود که مهندس موسوی بگویند ((ماشینی نفرستادم که شما را به صحنه بیارن و ...)) در فضای انتخاباتی، حرف های اثباتی و به سود برنامه های خویش خیلی بهتر از حرف های سلبی و ضدرقیب اثر میگذارد. من فکر میکنم مهندس موسوی دلسوز نظام و انقلاب است و فکر میکنم بهتر است بر نکات برتری خود تکیه نمایند تا بر نقاط ضعف رقیب. ضمن اینکه مسائلی مثل فرستادن ماشین برای جمع کردن مردم، هم باید با مدرک و سند اثبات بشود (که جایش در برنامه تبلیغاتی نیست) و هم ممکن است از سوی دشمنان انقلاب به عنوان نقطه ضعف کل نظام تبلیغ شود که این هم در یک دیدگاه کلی چندان مناسب نیست. من فکر میکنم افراد دلسوز و مفید و باسابقه ای مانند مهندس میرحسین موسوی (حفظه الله) از ذخایر این انقلاب هستند و همیشه از خداوند میخواهم که ذخایر انقلاب مان دارای هوشمندی های درجه یک باشند... (123665)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۰:۰۲:۳۲
به علاوه كه ستادهايشان امروز از چندين نقطه شهر براي مراسم دوم خرداد ورزشگاه آزادي اتوبوس گذاشتند و ايشان را در فرداي سخنانش شرمنده كردند!

http://mowj.ir/bus را ببينيد! (123955)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۴۸:۵۶
دوست عزیز این اتوبوس ها با هزینه ی شخصی فراهم شدند نه پول بیت المال.بعدشم کسی اجبار به اومدن نشه همه خودشون می رن نه به خاطر ترس از کم شدن حقوق یا اخراج از مدرسه و دانشگاه (123977)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۴۶:۲۴
هزينه شخصي؟
آقاي موسوي فرمودند من پول چنين كاري را نداشتم. در مورد هزينه‌هاي انتخاباتي اصولا قبول ندارم كه آقايون (همه) از منابع شخصي‌شون هزينه مي‌كنند. همانند دوره قبل خواهان اطلاع‌رساني شفاف منابع و مصارف هزينه‌هاي تبليغاتي هستم.


اما بحث شما درباره \"ترس کم شدن حقوق یا اخراج از مدرسه و دانشگاه\" مرا ياد تيليغات ضد انقلاب درباره حضور مردم در راهپيمائي‌ها انداخت.
اي خوش انصاف! من خودم كارمندم و به جلسات آن گونه هم نرفته‌ام و حقوقم كم نشده. آيا با اطلاع دقيق مي‌فرمائيد يا صرفا بر اساس شنيده‌ها يا حدس و گمان؟
واي اگر از پس امروز بود فردايي (124145)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۱:۱۲:۱۷
مراسم در تهران بود که به لطف دوستان فرمانداری تهران محلی خارج ار تهران برایش تعیین شده بود. مراسم استقبال از ایشان هم نبود. پولش هم از بودجه عمومی و نهادها و سازمانها و شرکت نفت نبود بلکه از محل کمکهای مردم بود.
ایشان هم در مراسم نبودند.
واقعا وقاحتی که در برخی مقایسه ها وجود دارد مشمئز کننده است و نشان می دهد که بسیاری از دوستان با تاسی به اخلاق کریمه کاندیدای خود، فقط به حاضر جوابی و شیرین کلامی علاقه دارند. (124047)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۲:۵۵:۲۳
متاسفانه به علت ضیق وقت . مهندس موسوی نتوانست اهمیت حفظ و اداره کار خانجات بزرگی چون اذراب . ماشین سازی . نورد الومینیوم . هپکو. واگن پارس و دهها کارخانه مشابه در اراک و سایر نقاط کشور را در شرایط کمبود ارز و بمباران دشمن . انگونه که شایسته وبایسته است را توضیح دهند .اما کارکنان این مجموعه ها در استانهای صنعتی اراک. خوزستان . تبریز.تهران و... شاهد هستند که در کل دوره دفاع مقدس مشکلات بی عدالتی که اکنون در این مجموعه هاوجوددارد را نداشتند . و متاسفانه دولت نهم با بی تفاوتی به این مجموعه ها که صنعت زیر بنایی کشور هستندو انجام کارهای نمایشی که مصوبه های فعله ای نمونه ای از ان است این مجموعه ها را تا مرز ور شکستگی پیش برده است . (123667)
 
محمد رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۳:۱۸
به نظر من کسی که بخواهد توی این برنامه تلویزیونی برای آحاد مردم صحبت کنه باید عامه پسند حرف بزنه یاهمون که بهش می گیم پوپولیستی.
ارایه آمار و ارقام و اهدا کلان و استراتژی و برنامه برای عامه مردم مطلوب نیست و نتیجه بخش نخواهد بود. دیشب اقای موسوی پشت سر هم با مصداق صحبت کرد. مثلا مسایل کشاورزی ، واردات، پول نفت و... برای بنده که دکترای مدیریت استراتژیک دارم شنیدن این حرف ها بدون قرار دادن در یک چارچوب منسجم به نام برنامه استراتژیک به همراه چشم انداز و اهداف معنا ندارد. اما برای عموم مردم قابل فهم است.
بنابراین دوستان توجه کنند در این برنامه های تلویزیونی باید حرف های ملموس زد و از دادن برنامه های کیفی خودداری کرد.
مثل نمایندگان مجلس که در حوزه های انتخابی خود قول احداث جاده و بیمارستان و رفع مشکل کمبود آب و... را می دهند و هیچکس نیس بگه اخه مومن این کارها چه ربطی به نماینده مجلس داره. تو باید بری قانون تدوین کنی. اما وعده و عید دادن وقاعا رای آوره. رییس جمهور باید با مصداق و برای مردم عامه حرف بزند تا رای بیاورد. (123674)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۰:۰۳:۵۰
دوستان شما نبودند كه به دولت انگ پوپوليستي مي‌زدند؟

خوشم آمد از صداقتت! (123956)
 
علی رزاقی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۰۷:۵۷
چیدمان سخنانشان جالب ونقدهایشان منطقی وملموس بود که به نظر بنده موثر واقع شده است که انتظار می رود در برنامه های بعدی اشاره ای به برنامه های خود وهمچنین نحوه رفع مشکلات مذکور داشته باشند اما دغدغه بعضی افراد این است که با چه اهرمهائی در مقابل بعضی شرارت های تندروها(لباس شحصیها ویا چماق داران) که از طرف بعضی نیمه قدرت های حاکمیت هدایت میشوند، خواهند ایستاد (123678)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۷:۱۶
من به این سخنرانی مهندس موسوی نمره 90 از 100میدهم.
چون اولا خیلی صریح و ساده و متناسب با مخاطب تلویزیون ( عموم مردم) بود و خیلی سنگین و علمی نبود.
دوما چیدمان صحبت هایش خیلی خوب بود. درمورد عدم حضورش و لزوم کاندیدا شدن و مشکلات مدیریتی موجود و تورم 25درصد گفت. سپس کنایه زیرکانه ای به استفاده از بیت المال در دولت نهم برای کشاندن مردم به استقبال کرد. از خاتمی و امیر کبیر و حضرت امام و رفسنجانی بجا و به موقع تقدیر کرد. از توجه به تولیدات داخلی و آرمانهای انقلاب با ذکر خاطراتی صحبت کرد. بعد در خصوص از بین رفتن شوراها، سازمان برنامه و توجه به مشکلات خودمان قبل از کمک به لبنان و فلسطین و در اولویت بودن ارتباط با همسایگان مطالبی گفت. در کل خوب بود.
ولی عیبی که داشت تند تند حرف زدن مهندس بود، که احتمالا به خاطر کمبود وقت بود. اشکال دیگر، مهندس از برنامه های خود نگفت که احتمالا باز هم به خاطرفرصت کم بود ولی هیچ اشاره ای به اینکه کی خواهد گفت نکرد. (123688)
 
نوید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۷:۱۷
به عنوان یه دانشجوی ارشد روابط بین الملل عرض می کنم که مطالبی که ایشود در مورد عمق استراتژیک و لزوم تعامل سازنده با همسایه ها گفتن از نظر علمی کاملا در ست و به جا بود. اما در همین حال نباید فراموش کرد که همیشه رخنه در حوزه های نفوذ سنتی کشورهای رقیب ((مثل امریکای لاتین برای امریکا) هم جزو سیاست های کشورها بوده و این طور نیست که کلا کار غلط و غیر قابل توجیهی باشه. البته که اولویت ها باید به دقت چیده بشه (123689)
 
حميد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۱۸:۰۰
مهندس موسوی بعد از 20 سال در عرض 30 دقیقه در مورد 30 سال بعد از انقلاب گفت ، یعنی یک دقیقه = یک سال ، به همین دلیل می گم در این زمان کم خوب صحبت کرد . (123690)
 
کامران
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۱:۱۸
یکی از اصطلاحاتی که تو این چهار سال مد شده تخریب هست. چرا ما این کلمات رو طی سالهای قبل از اون نشنیدیم؟ یعنی همه به به و چه چه می زدن از دولت خاتمی؟ می خواستم به دوستان بگم اینا اسمش نقد هست حالا چون به پز قبای خیلیها بر می خوره و تحملش رو ندارن می گن تخریب. من اولش از حرفهای موسوی خوشم نیومد و دوست داشتم با کلاس تر صحبت کنه ولی بعد به این نتیجه رسیدم که اون می خواد از معدود فرصتهاش برای صحبت با اقشاری که با رسانه هایی مثل روزنامه و اینترنت غریبه هستند استفاده کنه. بهمین خاطر در کل کارش رو پسندیدم. خوب شد که از حرفایی مثل آزادی (برخلاف همایشهایی که توش صحبت می کرد) اینجا حرفی نزد. در آخر می خواستم بگم که ما به این اظهار نظرها پیرامون اینکه می گن اینا دولت رو تخریب می کنن از خیلی وقت پیش عادت کردیم. از وقتی که بحث خودی و غیر خودی مطرح شد. از وقتی که هرکس از کوچکترین چیز انتقاد کرد دشمن نام گرفت. اگه این بحث ها رو تخریب می دونین می خواستم در آخر بگم : یاور تخریب چی من، با من و هم راه منی... (123695)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۹:۵۵
ایشان سعی داشتند با آبروی خاتمی رای جمع کنند. راجع به نقد هم یادمان هست که دوران سازندگی میگفتند مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است! (123745)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۳:۰۳
با تشکر از سایت الف
برای من بیشتر از خود اظهار نظرهای هموطنان فهیممان، درصد موافقت و مخالفت با نظرها جالب است. این درصد ها باید کاملا تحلیل شوند چون بیانگر مسائلی است که در سایت الف با انتشار نظر سنجی هایی مانند دانشگاه بوعلی سینا، احساس بدی از آمار سازی در سایت الف را در ذهن متبادر میسازد. واقعیت این نظرها درست بر خلاف نظر سنجی های رائه شده توسط سایت است. یا اگر سایت راست بگوید روش و نحوه اجرای این نظر سنجیها دچار خدشه است که سایت الف نباید این آمار خدشه دار را انتشار دهد. چون به وجهه خودش آسیب میرسد. (123697)
 
صادق
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۲۴:۴۸
به نظر می رسید آن اسطوره ای که از میرحسین ساخته بودند با صحبتهای دیشب او از بین رفت . بیان میرحسین کجا و خاتمی کجا ؟! به نظر من امثال احمدی نژاد هم از او بهتر حرف می زنند .
یک از دوستام بعد از صحبتهای میرحسین یکدفعه گفت :
تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد . پس بگو چرا 20 سال حرف نزد . همون بهتر که همین الان اصلاح طلبان به کروبی تغییر جهت بدن . با این لحن کلام بعید می دونم به جابب برسیم . (123699)
 
مددی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۴۴:۱۱
به نظر من عالی بود بدون توهین باشخصیت در حد کمال (123711)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۳:۲۲
هي گفتند ميرحسين ميرحسين اين بود به نظرم كروبي از او بهتر حرف مي زند . (123715)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۴۳:۵۰
شما یعنی تاحالا حرف زدن میرحسین رو نشنیده بودی؟!همینه دیگه کسی که فقط تلویزیون نگاه میکنه و هیچ نوع دیگه ای مطلب رو دنبال نمی کنه باعث میشه احمدی نژاد بره بالا (123975)
 
لوک خوش شانس
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۳:۵۳:۴۱
چیز دیگری که نظر من را جلب کرد داستانی که گفتند بود که تاثیر گذار و جالب بود ...

دنبال معدن طلا میگشتند و توسط یک روستایی با خبر شدند که دنباله رو امیرکبیر هستند و باقی ماجرا ... یاد آن قسمت جومونگ افتادم که معدن نمک پیدا میکرد ! (123716)
 
‫حاتمی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۳:۱۰
(‫به نقل از ثانیه‏نیوز) \"احمدي‌نژاد ادامه داد: زماني كه دولت را تحويل گرفتيم، 3ميليون بيكار داشتيم كه امروز 800 هزار بيكار كاهش يافته است و نرخ بيكاري از 91 /12 به حدود 10 درصد امروز كاهش پيدا كرده است.\"

‫این یکی ‫خیلی جالبه: ‫‫میر حسین فرمودند دولت خود را به پروژه های کوچک مشغول کرده و از پروژه های بزرگ غفلت کرده است!

‫‫خود بخوانید پاسخ احمدینژاد را! عجب مناظره ای میشه! (123720)
 
آرمان
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۰۶:۰۸
سلام به همه آزادگان دنیا
با دیدن این همه پیام و دغدغه صادقانه که همش بوی آب و نان میده دلم به در اومد. نگید که سواره از حال پیاده خبر نداره چون پیاده ام یا نگید که نفست از جای گرمی در میاد چرا که نفسی برام نمونده ...... وقتی زندگی مردم لبنان و افغانستان و عراق و فلسطین و سارایو و سودان و خلاصه دنیای مظلومیت رو مشاهده میکنم ، افسوس می خورم چرا درد ما شیعیان امام عصر و شیعیان علی (ع) همش شده پرتغال و سیب زمینی و گوجه فرنگی چله زمستان و ! ... اگه ما جای مردم لبنان بودیم که یه روزی عروس خاورمیانه بوده وحالا سالهاست هیچ کس توش رنگ آسایش نمی بینه و همه همه چیزشونو برای عزت و شرفشون گذاشتند ، تا حالا کمر به قتل نصرا... دوست داشتنی می بستیم . وقتی امید را در چشمان مردم مظلوم افغانستان می بینم ، با اون زندگی مشقت بار ، که همش به دنبال ساختن آینده با عزت و با شوکتی هستند که یه روز بهش برسند و خم هم به ابرو نمی آورند ، از خودم خجالت می کشم .خدایا ما که خورد و خوراک ماه رمضونمون از خوراک یه سال اونها هم بیشتره ! خدایا ما که هزینه ریا کاری هامون می تونه زندگی ملیونها کودک گرسنه رو بهبود ببخشه . این همه داد و فغان برای نان تو جامعه ای که اسراف کارترین مردم زمانه به حساب » می آیند ، باور کردنیه ؟ به جای نان به چیز های بهتر هم فکر کنیم . تنگی روزگار تقصیر خود ماست . ما باید خوب باشیم . چون اگه ما خوب باشیم دولتها مجبورند خوب باشندو... (123722)
 
سحین
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۴:۳۰
من خیلی به میرحسین دل بسته بودم ولی این صحبتاش رو که دیدم واقعا نا امید شدم. نمیشه فقط با انتقاد کردن جلو رفت و رای اورد باید برنامه هم داشته باشیم. اینکه تورم باید کم شه و اشتغال ایجاد شه و ... رو همه میدونن مهم اینه که چه جوری اینکارا رو می خوایم بکینم
البته هنوز هم رای من میرحسینه ولی اگه بخواد همین طور پیش بره نمیدونم... (123740)
 
امیر حسین
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۳۵:۵۷
واقعاً چه صحبتهایی!ایشان نه تنها هیچ برنامه ای نداشتند بلکه فقط به کلی گویی و مبهم گویی و تخریب دولت پرداختند-برشمردن مشکلات که دردی را دوا نمیکند-مشکلات را که همه مردم و خود دکتر احمدی نژاد هم میداند-برنامه تان چیست-ایشان وقتی در یک برنامه از قبل ضبط شده اینچنین آشفته صحبت میکند چگونه میخواهد با دکتر احمدی نژاد مناظره کند- اول از نسبت بیکاری و اعتیاد حرف زدند بعد یک خاطره هم از امام گفتند که آتو به دست دشمنان داد که میگفتند رژیم خود جوانان را معتاد میکند،گفتند امام گفت سیگار را گران نکنید بدهید مستضعفان سیگار ارزان بکشند-در بحث اوضاع خوب اقتصادی زمان میرحسین که دوستان میگویند آن زمان مردم چه توقع و مطالباتی داشتند مردم اگر دو تا تخم مرغ داشتند یکی را خود میخوردند دیگری را برای جبهه میفرستادند-در زمان هر جنگی رکود وجود دارد و تولید آنچنانی نیست که رقابتی وجود داشته باشد و اجناس گران شود و تورم ایجاد شود-بعد هم سیستم کوپنی ایشان یادمان نرفته که چگونه بعضی با استفاده از همین سیستم کوپنی،با زدوبند به آلاف و علوف رسیدند (123743)
 
R
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۴۰:۰۰
به نظر من ارجحيت كانديداها نسبي است. بايد منتظر نظرات ديگر كانديداها باشيم و از بين آنها انتخاب بهينه داشته باشيم (123746)
 
امیر حسین
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۴۶:۰۸
آیا به کار بردن کلمه چغلی عامیانه و مطابق میل مردم حرف زدن است!ایشان وقتی در تبلیغات اینگونه آشفته سخن میگوید چگونه میخواهد در مجامع بین المللی از عزت مردم دفاع کند-مثل آقای خاتمی که سری اول خشت تخت جمشید به سازمان ملل برد و سری بعد هم اگر میرفت فکر کنم داستان لیلی و مجنون یا شیرین و فرهاد را تعریف میکرد-در مورد کمک به فلسطین و لبنان که ایشان گفتند شاید ما تا 200 سال آینده همه مردم را نتوانستیم ثروتمند کنیم پس باید آنها را که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند را به حال خود رها کنیم تا به پشت مرزهای ما هم برسند-در مورد سرمایه گذاری در آمریکای لاتین که ایشان میگویند بی فایده است،خود خانم کلینتون میگفت که ما از ایران و چین در ارتباط با آمریکای لاتین و حیاط خلوت خود عقب مانده ایم (123750)
 
امید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۴۹:۰۹
کسی که سالها مشاور رئیس جمهور دوره های مختلف بوده می بایست پخته تر و سنجیده تر عمل می نمود . از یک طرف از بد اخلاقی صحبت کردن و از طرف دیگر اثبات خود را درنفی دیگران جستن خیلی با هم سازگار نیست . انتظار داشتیم کسی که از برنامه ریزی صحبت می کند در گام اول برنامه های خود را به شکلی فنی و دور از هیاهوی روزمره عنوان می کرد. به نظر می رسد اصلاح طلبان خواستند از ساده زیستی و هم دوره بودن ایشان با زمان رهبری امام بعنوان امتیاز اصولگرایی در جبهه اصلاحات استفاده کنند که گویا نتوانستند حساب شده عمل کنند و از اول به خطا رفتند. موفق باشید (123751)
 
نوید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۴:۵۸:۱۹
در پیام شب گذشته اقای مهندس موسوی دو پیام اشکار دیدم
1-تشریح وضع موجود وتبیین شاخصه هایی از ان که موجب فاصله گرفتن ار ارمانهای انقلاب شده و ایشان خواهان تغیر ان هستند.
2-تفاوت برنامه های اقتصادی ایشان ار برنامه های اقایان هاشمی و خاتمی واحمدی نژاد(انجا که از گرانی ها انتقاد میکنند)اگر قرار باشد ایشان در صورت پیروزی سراغ اجرای اصل 44 برود قطعا گرانی به همراه خواهد داشت در ان صورت باید دید برنامه مبارزه ایشان با ان گرانی های اجتناب ناپذیر چه خواهد بود .من حیث المجوع پیام ایشان خوب بود ایشان در برنامه های بعدی باید بیشتر به توضیح برنامه های خود بپردازند. (123755)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۰۳:۰۶
آقاي موسوي يك مهره سوخته است من به عنوان يك اصلاح طلب واقعي انتظار داشتم چهره هاي جديد تري بصحنه ميآمدند تا راستي ها فكر نكنند دراردوگاه اصلاح طلبان زايش وجودندارد.آقاي موسوي را باتبعيت بي چون وجرايش ازآقاي هاشمي كه دردورقبل مردم نظرشانراابرازكردند هيچ طرح جديدي ندارد (123759)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۲:۳۵
مير حسين بازي را باخت . درعين حال كه تخريب كرد اما نتوانست افكار عمومي را با خود همراه كند و هيجان بيافريند . با وضعيتي كه ميرحسين دارد به نظرم نيروهاي اصولگرا فضاي دو قطبي احمدي نژاد و ميرحسين را دامن بزنند . اين اثراتي دارد كه بعدا متوجه خواهيد شد . نيروهاي اصولگرا كاري كنند كه مردم فكر كنند فقط احمدي نژاد و ميرحسين در ميدان حضور دارند . ميرحسين بهترين فرد براي احمدي نژاد از جهت مناظره و ... است . (123771)
 
alireza
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۲۷:۰۳
با سلام
لطف کنید این سیستم موافق مخالف رو یا حذف کنید یا در صورت رفع اشکال آن اقدام کنید.
چراکه سو تعبیر به غرض ورزی می شود. (123775)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۰:۴۳
از يك جهت شديدا با اين دوستمون موافقم. چون افراد بدون استدلال و بحث، به صرف ذهنيت كليشان راي مي‌دهند و خيلي اوقات ديده مي‌ود كه وقتي يك پاسخ منطقي به مطلبي درج مي‌شود هم اصل بحث و هم نقد آن مخالفان بالايي دارد كه ساز گار نيست.

اما وجود اين سيستم از آن جهت كه فضاي مخاطب را دست آدم مي‌دهد بد هم نيست و به نوعي تشتت آرا و دهانبين بودن ما را نشان مي‌دهد

نظر بقيه چيست؟

بد اين نيست اين موضوع را به بحث مستقل بگذاريد (123960)
 
ali.sh
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۰:۱۱
سلام
دوستانيكه اعتقاد دارند آقاي موسوي قصد تخريب داشتند
سري به سايتهاي مختلف بزنند و سخنان 4 سال پيش آقاي احمدي نژاد رو يك مروري كنند.
نكته جالب برنامه ديشب رنگ دكورهاي برنامه بود كه اكثرا قرمز بود و رنگ سبز فقط پرچم كشومون بود!
ان شاالله با رنگ قرمز قرعه كشي آقاي احمدي نژاد ارتباطي نداشته!
ار اونجائيكه صدا وسيما يار دوازهم كه نه يار اول اصولگرايان و به ويژه آقاي احمدي نژاد است ايشون به راحتي در اون زمان به شدت به تخريب دولت قبلي پراختند و از عملكرد اصلاح طلبان و تورم و مسائل بيكاري و غيره انتقادات تندي رو انجام دادند.
به نقل از سايت آقاي مهندس موسوي صداوسيما اصرار داشته كه قسمتي از سخنان ايشون بايد خذف بشه كه با ممانعت ايشون مسئولين صداوسيما تغيير نظر داده اند.من از شما دوستان ميپرسم آيا سخنان آقاي مهندس سانسور نياز داشته؟
اگ به برد آقاي احمدي نژاد مطمئن هستيد چرا نبايد يك شرايط برابر بين كانديداها برقرار بشه (123777)
 
ابراهيمي - صالحي
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۰:۴۸
موسوي در اين بيست سال ميان مردم بوده است وبجاي اينكه حرف بزند گرفتاريها ومشكلات آن را درك كرده است.به همين جهت سخنانش دلنشين خواهد بود . (123778)
 
طوفان
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۳۸:۵۱
آقاي موسوي دمت گرم خيلي خوب حرف زدي خوشحال شدم كه بالاخره به صحنه آمدي تا كشور را نجات بدي (123784)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۱۲:۳۲
من هم خوشحال شدم. ايشان هرچه بيشتر صحبت كند, خودش را بيشتر تخريب ميكند. نميدانم چرا, ولي يك حسي به من ميگوي كه ايشان 100 درصد براي شب مناظره, خود را به مريضي ميزند! (123846)
 
رحیم
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۴۰:۴۵
از قبل هم کاملا واضح بود که جناب موسوی حرف نویی برای گفتن ندارند. احساس می شود که ایشان کاملا در جو قرار گرفته اند و نظرات اطرافیان تندرو بر روحیه ایشان غلبه کرده است. مکلکت داری با حرفهای کلی و بدون پشتوانه اداره نمی شود. برنامه- ایده و نظر جدیدی از ایشان بیان نشد. دولت آقای احمدی نژاد که 20 تا کار اشتباده داشت ولی حداقلش 10 تا کار مفید و اساسی هم داشته که هیچکدام از اقایان رئیس جمهور جرات انجام آنرا نداشتند. به نظر من ظرف بسته آقای موسوی در این 20 سال هرچه به روز اخر انتخابات نزدیک تر شویم بازتر و سبد رای ایشان حداقل در نزد انسان های منصف کم و کم تر میشود. واقعا اگر ایشان طرح و برنامه ایده جدید نداشتند چرا بازیچه یک سری افراطیون و کودتا گران این نظام شدند که با رافت این نظام هنوز هیاهو و جنجال می کنند. هنوز خاطره 8 سال بحران فراموشمان نشده کاش منهدس کمی جانب احتیاط را در پیش می گرفت و امثال .... را در ستاد خود جای نمی داد کاش... (123785)
 
مهدی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۴۳:۵۰
سلام
خیلی خوشحال شدم که آقای موسوی در این 20سال در کوچه و بازار و مغازه ها و .... با مردم بوده! (مگر کسی به وی گفته که خارج از کشور بودی)
واقعاً ما در این 20 ساله هیچ مشکلی نداشتیم که ایشان حرف بزنند همین چند سال پیش شب عید اصلاً پرتقال نبود (پرتغال های خراب و پای درختی با قیمتهای متنوع) آقای میر حسین خوب شد شما را راه انداختند که بیایید و کاندیدا شوید و بروید و ببنید که شهر ها و صنایع و .... چه خبر است (یادتان نرود که خود شما تا همین چند وقت پیش نمی دانستید که می خواهید بیایید یا نه)
شما گفتید مستقل می آیید پس این جمله شما چیست؟ (میر حسین: حمایت جناب آقای خاتمی و پویش موج سوم تعیین کننده است.)
من که با توجه به حرف هایتان این نتیجه را می گیرم که شما برای به دست آوردن رای هنوز شناورید و راهتان مشخص نیست و در این مسر مجبور هستید سهم دهی کنید. (123786)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۵:۴۴:۰۲
من با عدم واردات موافق نيستم بهتر است دنبال بازار براي فروش
محصولات خود باشيم با جلوگيري از واردات فقط برگشت به عقب داريم
به دهكده جهاني فكر كن (123787)
 
اسی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۰۸:۱۲
آمریکا که آمریکاست و قراولدار جعانی سازی، توی مسائل کشاورزی اصلا کوتاه نمیاد و با حمایتهای بی دریغی که از کشاورزاش می کنه کمر کشاورزای آمریکای لاتین رو شکونده چون اونا نه تکنولوژی کشاورزی آمریکا رو دارند و نه دولتاشون پول دولت آمریکا رو که از کشاورزاشون اینطوری حمایت کنند...
بحث کشاورزی بحثی دیگر است دوست من... (123915)
 
پابرهنه
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۰۹:۱۶
انتقاد خوب است و باعث رشد در جامعه میگردد. اما یادمان باشد انتقاد برای کارشناسان است و کاندیداها باید برنامه های خود را ارائه نمایند تا بتوان سمت و سوی فعالیت آنها را ارزیابی کرد و واقعی بودن برنامه ها را. یادم می آید اوائل انقلاب یکی از گروههای چپ میگفت ما یک شبه کشاورزی را خودکفامی کنیم!؟
کاستن بیکاری، بالابردن ارزش پول ملی، بالابردن درآمد سرانه ملی، بهبود روابط خارجی با دولتهای همسایه، کاستن تنشهای خارجی، خودکفاکردن کشاورزی، جذب سرمایه گذاری خارجی، ارج نهادن به کرامت های انسانی، کاستن واردات، افزایش صادرات و.... اینها همه شعارهای خوبی هستند و همه دولتهای قبلی نیز خواستار آن بودند اما برنامه ها یا واقع بینانه نبود و یا ابزار مناسب را تدارک ندیده بودند.
تمام صحبت ها قشنگ است اما چگونه اجرا کردنش را و منابع آنرا تعیین کردن اصل است.
امیدوارم هریک از افراد کاندیدای ریاست جمهوری موفق به جلب آرای عمومی شد یادش نرود با شعار تنها نمی توان کشور را اداره مرد، باید تمام منابع انسانی و غیر آنرا بکار گرفت و سمت و سوی مناسبی داشت و اولویت ها را شناخت تا بتوان در خدمت به مردم موفق بود. (123809)
 
بي سواد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۱۸:۳۰
من تازه فهميدم كه چرا خاتمي وهاشمي دراقتصاد اين همه سوتي دادند اما بازهم به روي خودشان نياوردند كه چه به روز اقتصاد آورده اند نگو با ميرحسين مشورت مي كردند
تو كه خودت اعتراف كردي توي دولت كاره اي نبودي وهمه همسن وسالهاي من هم ميدونند درزمان امام همه كاره امام بود وسكوت در مقابل خطاهاي امثال جنابعالي اولا بخاطر موضوعيت واهميت جنگ تحميلي وبعد هم اعتبار امام به سادگي مورد اغماض قرار مي گرفت
اگر هم باور نداري نامه اما خطاب به خودت در زمان استعفاي نابجايتان را مرور كنيد
همان بهتر كه 20سال ديگر هم سكوت مي كرديد تا بعنوان اسطوره بمانيد نه اينكه هم گذشته خود را به سخره بگيريد وهم كسانيكه به شما اميد بسته اند
راستي اگر هم پول تبليغات نداريد حزب كارگزاران ومشاركت كه نمرده اند...راستي اين ستاد هاي كمكهاي مردمي شما ديگه ازاون حرفهاست (123820)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۱۰:۵۸
دوست عزیز ممنون از اینکه حرف دل ما رو زدید و با ادبیات طنز خود لبخندی بر لبان ما نشاندید. راستش از بعضی کامنت های بالا در تعریف و تمجید بیجای بعضی دوستان ، انسان از زندگی سیر میشه! (123890)
 
اسی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۰۴:۴۷
این هجو است یا انتقاد یا تعریف یا طنز ؟
اولا که این خیلی ساده انگاریست که شکستهای اقتصادی 16 سال را به گردن مشورت با یک نفر بیندازیم چرا که ممکن نیست. هاشمی و خاتمی مشاوران اقتصادی خیلی بهتری از میرحسین داشتند و میر حسین فقط یک پای قضیه از دور بوده است. من واقعا نمی دانم این جمله عحیب را چطور انتقاد کنم از بس بچگانه است.

دوم اینکه اینم از آن حرفاست که ایشان هیچ کاره بودند وامام همه کارها را انجام می دادند. این یعنی چی؟ مگر آشپزی است که اگر حسن غذا را نپخت، حسین می پزد. بحث اداره یک ممکلت در شرایط جنگ و تحریم و بی پولی است که یک تیم از آدمهای جاافتاده می خواهد که همه به اندازه هم کار می کنند تا این کشتی را به سلامت به مقصد می رساندند.

پاراگراف سومتون هم قابل بحث نیست. او هیچ وقت اسطوره نبوده و نیست. یک انسان عادیست که به حرفهایی که می زند اعتقاد دارد، دروغ نمی گوید و عوام فریبی نمی کند و کارش را بلد است. (123914)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۵۴:۴۴
نظرتان راجع به ميرحسن چيست؟
حرف‌هايش نقد و طنز بود يا تخريب و هجو؟ (124156)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۲۲:۴۸
in yani che ke shoma har nazario khoshetoon nemiad hazf mikonid? age inja mikhaim bahs konim pas nazarate ma ro ham namayesh bedin, mesle inke ma bijahat vaghtemoon ro invare donia sarf mikonim saite shoma ro mikhoonim! (123824)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۵۶:۳۱
الف در هر باكس اعلام نظر تاكيد كرده كه \" با حروف فینگیلیش ننویسید \". همين كه اين نقدتان هم درج شده خيليه.

فارسي نوشتن همه جوري بهتره (124158)
 
هدی
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۷:۰۸:۰۶
از شما بعید است که ندانید در خارج هموطنانی که از سیستم عامل های خاص استفاده میکنند ممکن است فارسی را پشتیبانی نکند. هموطنان عزیزی که در خارج هستند به خاطر این مشکل مجبورند فینگلیش بنویسند.

لازم نیست منتشر کنید برای اطلاع دوستان سانسورچی الفی بود (124445)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۳۹:۴۷
صحبتهای اقای موسوی بیشتر تخریب وگلایه از رغیب رو عنوان میکرد این وعدههای غیر مستقیمی که میداد منو یاد صحبتهای خاتمی می انداخت که شعار خوب میدادولی عملش کم بود که در اواخر ریاستش (نه خدمتش)دوستان وآشنایانش نیز میگفتن (ممد......)
آقای موسوی: 8سال دولت کلنگ و8سال دولت شعار این وعدههای شما رو نتونست عملی کند حالا شما بعد از20سال قهر واستعفا ادعا دارید که سامان میدهید!... این 4سال دولت عمل وکاربود که برای خدمت آمده بود نه شعار
آقای موسوی :مشکل برنج کشاورزان شمال رو به کردن دولت می اندازی اما کشاورزان وخود می دانند که مشکل اصلی آنها دلالان هستند آنها بودن که برنج رو تا کیلوئی 6000تومان رساندن ودولت رو مجبور کردن که برای مهار تورم برنج توسط واسطه ها ورادات داشته باشند اگر واردات نمیکردتاقیمت راپائین بیاورد همین شما میگفتید که چراباید مردم برنج راکیلوئی اینقدر بخورن
آقای موسوی\"امیدوارو در دوره بعد شرکت کنی ودولت رو بدست بیاوری تاببینیم تو چه گلی به سر این ملت خواهی ریخت وآیا دوباره برای فرارازخدمت مجبور به استعفاخواهی شد.!
آقای موسوی استانهای شمالی کشور روبخشنامه کردی که وجود صنعت در آنها ممنوع باشد تا جوانان ما اشتغال نداشته باشند جرا؟
این دولت احمدی نژادبود که دستور لغو آن بخشنامه شما راصادر کرد حلا شما بفکر کار برای جوانان هستید یا دولت کارو تلاش؟! (123832)
 
داش حسن
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۴۹:۳۸
ضمن تشکر از جناب آقای موسوی و همه کاندیداهای محترم ریاست جمهوری به نظر من حرفهای دیشب آقای میر حسین بیشتر از روی احساس بود تا عقل زیرا ایشان دوران فعلی را با 20 سال قبل مقایسه میکردند و طرح ایشان بیشتر به طرح کشور آرمانی و مدینه فاضله شباهت دارد تا طرحهای عملی و قابل انجام.
در خصوص اینکه ایشان نیز سالها نخست وزیر موفقی بوده اند حرفی ندارم ولی زمان حال با آن زمان اصلا قابل قیاس نیست و الان حضور ایشان را بیشتر عناصر خارج از کشور تبلیغ می کنند تا داخل کشور ! پس باید قدری تأمل نمود. (123835)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۶:۵۳:۳۷
دوستان در 30 دقیقه میگه میشه چه چیزی گفت؟ تازه برنامه ای بعدی هم هست که موسوی گفت بعدا همه رو میگه
خوب باید هدفش از اومدنو مشکلات را بیان میکرد غیر این میگفت تعجب بود.ضمنا باید دید بقیه چه میگوینو بعد قضاوت کرد
همچنین مگه احمدی نزاد 4سال پیش چه برنامهای در سخنرانی اولش گفت از چیه چیزهای گفت؟ طببیعی که باید عامیانه حر ف زد..والا من میدونم منظور راز عامیانه و فلیسوفانه چیه که در کشو رما همه میگن \"حرفهای عامیانه؟!

خوب باید از مشکلات کشور گفت و نقد دولتها ی گذشته چیزی که در همه جای دینای مرسومه.... پس دوستان نگوید حرفهای عامیانه یا سخنان تخریبی مگر احمدی نزاد همش دولتهای قلبی رو در 4 سال پیش نکوبید؟ (123837)
 
محسن
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۰۵:۲۰
من که دیشب اصلا اعلام برنامه ای برای ریاست جمهوری از ایشون ندیدم. (123843)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۱۸:۳۱
به نظر که هیچ برنامه ای برای این مشکلات که مشکلاتی هستند که خودایشون هم در سالهای نخست وزیری در آن با مدیریت خود و دوستانشون سهمی دارن نداشتند . کما اینکه توجه داشته باشید این مشکلات امروزی در این 4 سال بوجود نیومده اینها مشکلات 26 ساله است که ما داریم با اب و تاب بیشتر بیان میکنیم
فکر نکنم تغییری کرده باشند این آقای محترم با تخریب هم که شروع کرد. (123852)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۱:۵۷
mamnoon az inke in filmo dar inja gozashtid baraye ma ke kharej hastim dastresi be an rahtar ast (123864)
 
داوود
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۲:۳۰
میر حسین موسوی کاملا نا شناخته و بدون برنامه است.رای به او رای به هیچ چیز نیست.بهترین تعریف برای میر حسین موسوی تخم مرغ شانسی است.بستگی دارد که شانس ملت بگیرد و خوب از اب در بیاید یا نگیرد و ... تنها پشتوانه ی روشن او خاتمی است.که البته قرار نیست خاتمی همیشه درست بگوید.همانطور که اشتباه های زیادی هم در دوران ریاست جمهوری اش داشته
حداقل کروبی برنامه دارد و چشم انداز روشنی از اینده تصویر می کند و می دانیم قرار است چه کار هایی بکند.من هم به کروبی رای می دهم (123865)
 
محمد رضا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۳:۰۵
به نظر من میرحسین واقعیت ها را گفت و چه خوب درد مردم را بیان کرد واگر امروز کسی واقعیت های جامعه را انکار کند خیانت کرده چون اگر ما درد را نشناسیم نمی توانیم آن را علاج کنیم امروز نقد دولت از الطاف الهیه است (123866)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۷:۱۳
Ex-South Korea leader Roh dead, aide says suicide
خبر خودکشی رئیس جمهور سابق کره جنوبی به خاطر رسوائی مالی و ای کاش مسئولان ما که می گویند مسلمان هستند و شیعه و مسلمان ها را بد نام می کنند به مردو در مورد ثروت های باد آورده خود توضیح می دادند شرم آور است مردم دنیا یک مسلمان شیعه را به نام بدی صدا بزنند و قوه قضائیه ما در خواب تشریف دارند پس مجلس کاری کند (123867)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۳۹:۰۷
با توجه به اولین برنامه تبلیغاتی آقای موسوی ظاهرا ایشان قصد دارند به شدت!اقتصاد را کوپنی و ملی کنند!بالاخره ما نفهمیدیم اقتصاد باید خصوصی بشود یا ملی! (123868)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۷:۴۳:۲۸
آقای موسوی عوامانه خیلی خوب صحبت کرد ولی از نظر تخصصی چیزی برای گفتن نداشت که هیچ خراب هم کرد ایشان قرار است در مجامع بین المللی صحبت کند اگر قرار باشد صحبتهای به این سادگی رو خراب کند که فاتحه همه خوانده است(چغلی!) (123870)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۰۲:۲۶
از ظهر به بعد دیگه نظر های موافقین میر حسین را نمی گذارید . تغییر به شما هم رسیده ؟ (123886)
 
فرهاد کاشانی کبیر
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۱۲:۵۹
کاش کمی رفتارمان در مخالفت با میرحسین یا هرکس دیگری منطقی بود و یا لااقل ظاهر سازی می کردیم و بلافاصله بعداز اولین اعلام حضور رسانه ای او برآشفته نمی شدیم و مثلن فیس بوک را فیلتر نمی کردیم. (123893)
 
منتقد انقلابی
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۱۹:۲۷
یه سوالی که در مورد مهندس به ذهن میرسه اینه که این آقای موسوی در این 20 سال نسبت به مسایل مملکت احساس نیاز نکرده اند؟!
اون وقتی که سیاستهای اشتباه اقتصادی آقای هاشمی کمر محرومین رو شکسته بود و رهبر هم از این وضع ناراضی بودند(رجوع شود به کتاب توسعه و تضاد نوشته دکتر رفیع پور) ایشون احساس وظیفه نکردند؟!
حالا همه اینها به کنار آقای موسوی از نظر اقتصادی فرد بسیار سالم و متعهدی است همه اینرا تایید میکنند اما آیا ایشان این قدرت را دارند که با این همه مفاسد اقتصادی در مملکت و با آقازاده های گردن کلفت در بیفتند ؟!
هم به گفته اصلاحطلبان (بارزترین اونها دکتر سروشه )و هم تیپهای دیگر (امثال سعید زیبا کلام )ایشون از نظر مدیریت مخصوصا تو این وضع حساس آدم لایق ریاست جمهوری نیستند.
بحثهای دیگر هم مثل حمایت بعضیها از ایشون بماند. (123896)
 
محمد حسین
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۲۶:۱۰
بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مشکلات این سخنرانی تخریب و تهمت به دولت و مردم بود. یعنی این افرادی که دور احمدی نژاد جمع شده اند، همه برای پول نفت جمع شده اند؟ این نیت خوانی هم از طرف دولت و هم از طرف مردم است.
دومین مشکل ارایه برخی مشکلات بدون استناد به آمار و ارقام مشخص است. ما باید بدانیم که فلان کالا به چه میزان تولید و به چه میزان صادر و به چه میزان وارد شده است. نه اینکه به مشاهدات میدانی تکیه کنیم. علاوه بر این دولت در زمینه حمایت از کشاورزان به خرید تضمینی محصولات آنها می پردازد. نکته دیگر در بسته بودن دست دولت در واردات است. دولت تنها با استفاده از بحث تعرفه می تواند واردات را محدود کند که خود مشکلات زیادی مثل قاچاق و گرانی را ایجاد خواهد کرد.
سومین مشکل عدم توجه به رابطه معکوس برخی پارامترهای اقتصاد با هم است. نرخ بیکاری با تورم، تورم با حمایت از تولید داخل، نرخ بیکاری با حمایت از توسعه صنایع بزرگ و ... رابطه معکوس دارند. یعنی همزمان نمی توان هر دو را بهبود بخشید.
چهارمین مشکل در این است که روابط سیاسی و اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اینکه صبر کنیم تا اقتصاد ما بهبود پیدا کند، بعد از حزب الله لبنان و فلسطین و آمریکای جنوبی حمایت کنیم، منطقی نیست.
پنجمین مشکل، در این بود که ایشان به این مسئله اشاره ای نکردند که قدرت خرید الزاما با نرخ تورم رابطه ای ندارد. اگر دولت حقوق کارمندان را به اندازه نرخ تورم افزایش دهد، قدرت خرید کاهش نمی یابد.
ششمین مشکل، در ربط دادن مستقیم مشکلات اقتصادی به اعتیاد و غیره بود. در دولت فعلی نرخ بیکاری (علی رغم اینکه جمعیت دوران انفجار جمعیت - یعنی سالهای 63 تا 65 - وارد بازار کار شده اند ) کاهش یافته است. مسلما کاهش نرخ بیکاری نسبت به کاهش نرخ تورم در کم کردن مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد موثرتر است.
در کل ایشان نشان دادند به هیچ وجه تسلطی بر الفبای مسائل اقتصادی ندارند. (123899)
 
سهراب
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۲۶:۲۲
حرف دل مردم بود.صداقت و صفا كه مدت ها بود رنگش يادم رفته بود با ديدن اين مصاحبه و شنيدن سخنان مهندس برايم زنده شد.من واقعا آرام شدم.من اصلاح طلبم ولي براي اولين بار از اصولگرايي مهندس موسوي خوشم آمد.كلام و لحنش مثل حضرت امام(ره) متين , اصيل , استوار و قانع كننده بود.حرف دل مردم و همه ي ما را زد.عالي بود (123900)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۲۷:۰۷
قسمت سيگارش جالب بود . انگار آقايان علاقه زيادي به گرفتن جان مردم دارن !
همه دنيا تعرفه سيگار بالاي 200 درصد است كه مردم كمتر بكشند و كمتر بميرند . پولي رو هم كه از اين راه جمع ميشه رو خرج گسترش ورزش در جامعه و ساخت بيمارستانها و درمان مردم ميكنند . (123901)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۵۱:۱۶
از همه حرفها و صحبتهاي موافق و مخالف كه بگذريم، خدا وكيلي براي اولين بار احساس كردم شاهد حضور يك مهندس واقعي كه لااقل در مدرك مهندسيش هيچ شيله پيله اي وجود نداره از صفحه تلويزيون بوديم. خسته شديم از بس يكي رو با القاب دكتر و مهندس تو تلويزيون نشون دادند و دو روز بعد گفتند ببخشيد آقا ايشون مدركشان جعلي بود! (123908)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۴۸:۳۸
متاسفانه بايد به اطلاعتان برسانم كه ايشان آرشيتكت است نه مهندس! هر كسي كه چهار كلاس سوادي در دانشگاه داشته باشد به وضوح ميداند كه: زين حسن تا آن حسن صد گز رسن. (123946)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۳۸:۲۹
شما لطف کن برای ما بیسواد ها مهندسی رو تعریف کن !
اون وقت دکتری رو هم تعریف کن برای ما (123972)
 
رهگذر
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۲:۲۳:۲۰
به طور دقیق تر:

میرحسین موسوی در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه ملی (دانشگاه شهید بهشتی کنونی) در رشته معماری کارشناسی ارشد دریافت نموده است.

حالا باید ببینیم تعریف شما از مهندس و یا آرشیتکت چیست. (123989)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۲:۴۲:۰۴
بسيار ساده است . آرشيتكت, يكي از رشته هاي مهندسي نيست, بلكه مربوط به هنر است. من نگفتم آقاي موسوي بيسواد است, فقط گفتم آقاي موسوي, مهندس نيست يعني\"Engineer\" نيست. تعجب ميكنم از اين تعصب كوركورانه شما! مخصوصا از شما دو تا تعجب ميكنم چون ميتوانستيد اول از روي كنجكاوي, به وب سايت يك دانشگاه سر بزنيد و بعد كل كل را آغاز كنيد . واقعا متاسفم كه قادر نيستيم دو تا كلمه با هم حرف حسابي بزنيم. يعني فكر ميكنيد آقاي موسوي خودش از اين واقعيت مطلع نيست و ممكن است بهش بربخوره؟ پس فكر ميكرديد چطور نقاش شده؟ چون آرشيتكت ها چندين كلاس نقاشي و طراحي برميدارند. يعني واقعا اينها براي شما اطلاعات جديد است ؟ دست از اين كارها برداريد لطفا, نه تنها بنده, بلكه بيشتر بازديد كنندگان اين سايت از اين واقعيت مطلعند. اين هم سايت مهندسي دانشگاه تورنتو. بگرد ببين ميتوني آرشيتكت را توش پيدا كني:

http://www.undergrad.engineering.utoronto.ca/information/program/departments.htm

حال برو توي بخش هنر تا با چشم خودت آرشيتكت را بيني. اينهم آدرسش توي دانشگاه تورنتو:

http://www.daniels.utoronto.ca/programs/49 (124062)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۰:۳۳:۵۳
دانشکده معماری و شهرسازی در سال تحصيلي 39 ـ 1338 بعنوان دومين دانشكده دانشگاه ملي ايران شروع بكار نمود. از زمان تأسيس، فعاليت اين دانشكده با پذيرش دانشجوي کارشناسی ارشد مهندسي معماري آغاز شد و در سال تحصيلي 57- 1356 رشته كارشناسي ارشد برنامه‌ريزي شهري و منطقه‌اي نیز به رشته‌هاي دانشكده افزوده شد. از سال 1382 به جای دورة کارشناسی ارشد معماری پذیرش دانشجو تنها در دوره كارشناسي معماری صورت پذیرفت. البته دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری از دو سال بعد شروع به فعالیت نمود. این دانشکده از سال 1372 در دوره دکترای معماری و از سال 1384 نیز در دکترای رشته طراحی شهری دانشجو پذیرفته است. در حال حاضر با داشتن بيش از چهل سال سابقه از نظر قدمت دومين دانشكده معماري كشور محسوب مي‌شود. در سال 1380 اين دانشكده بعنوان اولين قطب معماري و شهرسازي كشور از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري معرفي شد.

شما لطف کن سایت دانشگاه های کشور خودتو بخون .نمی خواد دانشگاه تورنتو رو برامون معرفی کنی.در ایران معماری جزو رشته های مهندسی محسوب میشه.این شمایین که الکی بحث های بی ربط رو وارد قضیه می کنید. (124187)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۷:۴۴:۱۵
پيش قاضي و معلق بازي؟ نه تنها در ايران, بلكه در هيچ ده كوره اي هم

معماری, يك رشته مهندسی محسوب نميشود چون از يك جنس

نيستند.

دوست عزيز, شما خودت داري از مشخصات دانشكده معماری برامون

تعريف ميكنيد. معماري شاخه اي از هنر است نه مهندسي. به ضرب زور

هم نميشود كه كسي را مهندس كرد.

يك آرشيتكت يا به قول شما معمار هرگز حق امضا براي ساختن هيچ

ساختمان يا بنائي را ندارد, يعني در همه جاي دنيا اين كار غير قانوني

است.

يك آرشيتكت فقط ميتواند طراحي كند.

به همين دليل است كه اگر خلاقيت ذاتي وجود نداشته باشد, مدرك

آرشيتكت در پيدا كردن شغل به هيچ دردي نميخورد. كما اينكه ايشان به

نقاشي روي آورده است. البته ايشان ميتوانست به طراحي باغ و باغچه

هم بپردازد كه بسيار هم پولساز است ولي باز هم به خلاقيت ذاتي مرتبط

است.

اگر دوست داريد, ميتوانيد شب تا صبح بنشينيد و مهندس مهندس بگوييد

ولي از قديم گفته اند با حلوا حلوا كردن, هيچ دهاني شيرين نميشود.

شنيده ام كه در قديم, يعني زمان آقاي موسوي, عوام به هر شخصي كه

مدرك ليسانس داشته, لقب مهندس ميدادند. شما ميتوانيد آقاي موسوي

را \"معمار موسوي\" و يا \"آرشيتكت موسوي\" خطاب كنيد ولي ايشان با

هيچ استانداردي مهندس محسوب نميشود و حق امضا براي هيچ رشته

مهندسي را ندارد. بحث كردن در مورد اعمال غير استاندارد و خلاف

قانون, بچگانه و به نوعي آب در هاون كوبيدن است. موفق باشيد. (124455)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۳:۱۵:۱۱
این دوست سفارتی معنی مهندس را هم نمی داند بیچاره ما که یک همچین دیپلمات های در دنیا داریم (124072)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۷:۴۷:۰۴
خدا آن روز را نياورد! سفارتيها كه يكدست اصلاح طلب و از پاره هاي تن

خودتان هستند. پر مدعا و كم كار. نه جانم, بنده بر خلاف شما ده سال

تحصيل را با عرق جبين به پايان رساندم و وامدار هيچكس نيستم به

جز جوهر وجودي خودم. فراموش نكنيد نابغه شما, جناب موسويان با

مدرك فوق ديپلم به مدت هشت سال به عنوان سفیر ایران در آلمان

مشغول به فعالیت بودند. (124457)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۸:۵۹:۰۰
به نام خدا.
سلام. جالب بود برام، من به خاطر مشغله زیاد وقت نکردم پیگیر حرف کاندید های انتخابات بشم ولی پیش خودم گفتم میان کلیت طرحهاشون رو تو هر زمینه ای تو تلویزیون می گن!
عجب خیال واهی داشتم
می گن تو ایران هر کی بیشتر خطوط قرمز رو رد کنه بیشتر طرفدار داره، رهبری گفت توهین نکنین! کیه که گوش بده، دیشب فقط ایراد گرفته شد، در حد حرفهایی که هر روز در اتوبوس و تاکسی می شنویم، اما چون این حرفها در تلویزیون زده شد و برای اولین بار، خیلی خریدار پیدا کرد
انتظارم این بود تو هر زمینه ای ( اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، سیاست خارجه و ...) کلّیت اشکالات گفته بشه و بعد کلّیت طرحها گفته بشه، اما چه سود
هیچکس به حرف رهبرم گوش نمی دهد (123911)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۱۹:۵۶
اصولا اقای موسوی نشان دادن که معنی برنامهی انتخاباتی و معرفی عملکرهای اینده و سیاست هایی که ایشون میخوان پیاده کنن رو هنوز نمیدونن!
مثل همیشه عوام فریبانه و زیرکانه به دولت حمله کرده و با پردیدن از این شاخه به شاخه دیگر بیشتر باعث به تمسخر گرفتن خودشون توسط مردم شدن...!
ایشون نه از طرح ها و برنامه هاشون حرف زدن نه از رزومه کاری و سوابقشون فقط و فقط دنبال پرتغال بودن! (123923)
 
احسان
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۳:۴۸:۰۸
همچین میگید انگار 4 سال پیش و تخریب شدید دولت های قدیم توسط احمدی رو فراموش کردید، شما که به همسر و نوه امام هم رحم نکردید (124008)
 
ميثم
۱۳۸۸-۰۳-۰۵ ۲۲:۳۷:۵۴
در ايتاليا هم معماري هست كه زير مجموعه هنر ميباشد و هم مهندسي معماري كه زيرمجموعه مهندسي كه با مهندسي عمران فرق ميكند. (125759)
 
ندیدۀ حضرت آدم
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۳۰:۵۳
مهم این است که در نظر کلّی کارنامۀ ایشان در ادارۀ کشور در زمان مسئولیت بسیار مثبت بوده است؛همچنانکه کارنامۀ آقایان کروبی و رضایی.و این نکته را کسانی که در طول سی سال گذشته در عرصه های اجرایی تحت مدیریت آنان کار کرده اند یا به نحوی مخاطب برنامه های ایشان بوده اند می دانند.
...سه نفر یاد شده لا اقل به مرام و مسلکی که \"شعار\" آن را می داده اند،تا حد امکان \"عمل\" کرده اند.مشکل از جوانی برخی کاربران محترم است که خاطرۀ خوش آن سالها چنانکه باید در ذهنشان نمانده یا اصولآ آن زمان به دنیا نیامده بودند. (123930)
 
پرهام
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۱۹:۴۹:۳۵
من نمی دونم شما چرا مطالب من رو حذف می کنید. بابا جماعت! میرحسین بیچاره با کمک 150 کارشناس برنامه اقتصادی خودش رو امروز اعلام کرد. من قبلا لینکش رو دادم ولی تو این سایت اینقدر به آزادی اهمیت می دن که نظر من رو حذف می کنن. برید تو سایتهای دیگه جستجو کنید. (123948)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۰:۱۱:۰۲
ظاهرا شما از ناكجا آباد (جزيره) وصليد! سلام ما را به اهالي برسانيد (شوخي) (124168)
 
هومن
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۱:۲۰
به نظر من رقبای آقای دکتر احمدی نژاد هیچ نیازی به تبلیغ کردن ندارند چون عملکرد اقتصادی دکتر تو این 4 سال بهترین تبلیغ برای رقباست. (123961)
 
منتقد انقلابي
۱۳۸۸-۰۳-۰۷ ۰۱:۰۰:۴۰
براي تمام اين مسائل(از محصولي گرفته تا تورم 25 در صد) توجيه وجود داره (126106)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۰:۱۹:۲۰
عقل سلیم در اونه
احمدی نژاد بمونه
آقای موسوی لطفا بخاطر رای چهره ایران را در دنیا مخدوش نکنید که این خیانت به مملکت است و از فردی مانند شما انتظار نمی رود.(اندونزی) (123963)
 
gama
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۰:۳۸:۰۹
سلام

چیزی که بیشتر جالب است این که ، اگر به نظرات مردم توجه کنید ، تمام نظرهأی که به نفع آقای موسوی است بیشترین نظر موافق را گرفته ، و تمام نظرهأی که منتقد آقای موسوی هستند بیشترین نظر مخالف را دارند ، پس خیلی ساده است که فرمایشات آقای موسوی به دل خیلی از هموطنان نشسته و قابل فکر و تامل نیز می‌باشد . (123966)
 
امیری
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۵۰:۲۹
خیلی خنده داره اگر فکر کنید افرادی که به اینترنت دسترسی دارند و در اینجا نظر میدن نمونه صحیح و مشخصی از جامعه هستند! (123981)
 
خداداد
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۱:۵۱:۰۳
من هم از موسوی انتظار بیشتری داشتم هنوز بسم الله نگفته شروع به انتقادهای تند و تیز کزد. ایشان که نتوانسته حق خود را فریاد بزند چگونه می تواند حق مردم را بستاند. من به کروبی رای می دهم شجاع، پیگیر و مدافع حقوق بشر (123982)
 
منتقد انقلابي
۱۳۸۸-۰۳-۰۷ ۰۰:۵۵:۲۵
كدام حقوق بشر آيا اين حقوق بشري كه ايشان دم از آن ميزند همان است كه پيامبر مطرح كرد؟ (126105)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۲:۳۳:۴۸
آخه کجای دنیا شما طی حداکثر 5-6 ساعت تبلیغات نامزدان ریاست جمهوری باید رئیس جمهور آینده کشورت رو انتخاب کنی ؟! شما یک خونه و یا ... می خوای انتخاب کنی هفته ها وقت می گذاری حالا آن کاندیدا چطور می تواند مواضع خود را اعلان کند ؟ (123990)
 
میترا
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۲:۵۷:۴۶
آقای موسوی برای برنامه ای که در شبکه 1 پخش میشد ومخاطبینش عام بودند بسیار خوب عمل کردند.راهش همینه. عزیزان من اگر نخبه ها بخواهند رای عوام را که در 4 سال پیش تو سبد احمدی نزاد رفت بگیرند راهش غیر از این نیست.. طبقه تحصیلکرده که رایش مال موسوی است ونیاز به تبلیغات ندارد. عوامی که متاسفانه تعدادشان کم هم نیست وتاکنون با شعارهای عوامفریبانه احمدینزاد مجذوب اوشده. مساله سازند. .موسوی باید به هر ترتیبی که میداند رای گروهی از انان را بگیرد..معین 4 سال پیش از ازادی صحبت کرد ایا توانست رای عوام را بگیرد؟ بهتر است نگذاریم سرنوشتمان تحت تاثیر شعارهای پو پو لیستی احمدی نزاد با رای عوام به او رقم بخورد.مطمئن باشید احمدی نزاد در تبلیغاتش طبق معمول تمام فضاحتهای این 4 سال را به تحریم ودشمن خارجی نسبت میدهد .که متاسفانه عامه پسند است. البته اگر این ادمی که براحتی اب خوردن دروغ میگوید قبول کند که فضاحتی هم به بار اورده .شما بگویید در مقابل یک حریف اینچنینی موسوی چه باید بکند؟به امید پیروزی . (123992)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۰:۱۳:۵۷
مراتب ارادت خود را به شما نخبگان خارج نشين كه به فكر ما عوام دهاتهاي ايران هستيد اعلام مي‌دارد. (124171)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۳-۰۲ ۲۳:۵۰:۳۶
برای چی از این آقا و دیگری می پرسید رئیس جمهور در ایران و حتی مجلس قدرتی ندارند و فرمایشی هستند اگر غیر از این بود رفسنجانی همه کاره مملکت نبود که بگوید کی نفس بکشد کدام آزاد است ملت رو گذاشته اید سر کار (124009)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۰:۲۵:۰۱
اقایانی که بدون تفکر طرفداری می کنند هر انتقادی را هم حمل بر تخریب می گذارند بروند ببینند کارخانجات قند چرا 2 سال است تعطیل شده و کارگرانش بیکار چرا چغندر کارها هم دادشان در آمده اینقدر هم از شخص طرفداری نکنید دلتان به حال مملکتتون بسوزه صاحب امتیاز این سایت که به خوبی می دونه چه بر سر صنعت شکر ما اومده این که نه جو سازیه نه دروغ (124025)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۰:۴۰:۲۱
جناب آقای موسوی از همان ابتدا بنا را بر تخریب نهادند، اینکه من پول نفت ندارم که خرج کنم را با تبلیغات رنگی ، توزیع کیف در ستاد قم و بنر ها مفایسه کنید با تبلیغات سیاه و سفید همان احمدی نژادی که وی را متهم به استفاده از شیر نفت میکند.نکته دیگر آقی میرحسین شما حتا به رسانه های طرفدار هم افتخار مصاحبه در سالگرد انقلاب و اام را هم نمیدادی چگونه به این راحتی مسایل را وارونه میکنی؟ (124033)
 
صاحبدل
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۰:۴۵:۰۱
میگم
چرا باید از اینهمه کاندیدا این چهار نفر انتخاب بشند

به نظرم اینا مثلا باید راه کاری برای پیشرفت کشور داشته باشند در این 30 دقیقه ایشان خاطرات خودش رو و مشکلات خودش رو مطرح کرد پس برنامه چی شد

آقای موسوی میفرمایند من رو از سیما در این چند سال محروم کردند ولی من همه جا بودم اما اظهارات ایشان نشان داد که اصلا ایشان در جریان امور نیستند

1-کاندیدایی که از وقت 30 دقیقه ایی نصف بیشر آن رو صرف بازگو کردن انتقاداتی میکنه که به نظرم همه اونایی که اومدند ثبت نام کردند و همه مردم هم بیشتر از آقای موسوی میدونند میکنه معلومه برنامه ایی نداره
2-آقای موسوی از سیما محروم بودند از مطبوعات چطور آیا مطبوعاتی که الان حامی ایشان هستد آن زمان ایشان را تحریم کرده بودند اگر اینطور هست پس ایشان خیلی باید مواظب اوضاع باشند
3-تمام این 30 دقیقه به برداشتهای ایشان در این 2 ماهه معطوف شده این هم نشاندهنده دور بودن ایشان از امور بوده
4-ایشان اگر از مردم یاد میگیرند و مردم ایشان را هدایت میکنندپس باید بدانند 30 دقیقه مردم ننشسته اند که خاطرات ایشان از اوون دوران و امیر کبیر و ... بشنوند
پس یا ایشان مردم را نشناخته اند یا در این چند سال...
5-در نهایت امیدوارم آقای موسوی اوونهایی رو که پشت پرده ایشان را مدیریت و هدایت میکنند رو هر چه سریعتر بشناسند و مرزبندی خود را با آنها مشخص کند
یادمان نرفته القاب عالیجناب سرخ پوش و ... ببینید کی گفتم اگه همین طیف یه لقب به ایشان ندادند که امیدوارم اینچنین نشه تا خاطرات خوش موسوی رو به موزه نفرستند
آقای موسوی این افراد هموونهایی هستند که حضرت امام رو به موزه تاریخ فرستادند
مواظب باش (124036)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۵:۲۱:۰۱
آقاي مهندس موسوي در زماني بسيار محدود به خوبي نشان دادند كه صورت مساله رو فهميده اند. مسائل اصلي ما دقيقا همان چيزهائي هست كه ايشان به درستي مطرح كردند كه با وجود سادگي، برخي از افراد از درك آنها عاجزند.
به ياري خدا و البته همراهي مردم، اين بزرگوار از عهده حل مسائل بر خواهد آمد. (124076)
 
نوذری
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۷:۲۶:۰۹
میر حسین تخریب نکرد بلکه وضعیت موجود را تشریح کرد تا دلایل امدن خود را بیان کند کاری که در دور قبل اقای احمدی نژاد هم کرد وانزمان که اقای توکلی نیز کاندیدا شده بود انجام داد .این گونه اقدامات تخریب نیست بلکه بیان واقعیتهاست.ضمنا در یک برنامه تلویزیونی نیم ساعته که نمیتوان برنامه جامع دولت ایده ال ارائه داد برنامه در قالب برنامه های 5ساله و 20ساله موجود است دولت باید مقید به اجرای ان باشد. (124083)
 
منتظر
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۷:۳۲:۵۲
با اين حرفهاي سرد نمي توان مردم خاموش را بيدار کرد (124085)
 
اکبرزاده
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۷:۳۶:۲۳
دوستانی که صحبت از برنامه میکنند بدانند مملکت ما مشکل برنامه ندارد مشکل اجرای برنامه دارد که دولتها پس از کسب ارای مردم و روی کار امدن بهر دلیل در اجرای ان عاجزند یا مثل دولت فعلی سرباز میزنند.مگر ما برنامه مصوب 5 ساله و 20 ساله نداریم که توسط دولت حاضر بایکوت شده است.بنابراین مشکل در برنامه گریزی است که هنر دولت باید مقید کردن کارگزاران خود به اجرای برنامه ها باشد نه تدوین برنامه های جدیدتر که به صحت و سقم انها نمیتوان مطمئن بود. (124086)
 
باغبانی
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۷:۳۹:۵۷
ارائه برنامه جدید مستلزم نقد شرائط حال وطرح دلایل کارامد نبودن برنامه های موجود است بنابراین بنظر من میرحسین راه درستی را انتخاب کرده است (124089)
 
نظری
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۷:۴۸:۱۲
از اقای میرحسین موسوی نباید انتظار معجزه داشت همینکه ایشان بتواند مملکت را از شرایط بحرانی فعلی که همه نخبگان معترف به ان هستند نجات دهد کار بزرگی کرده است. (124091)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۸:۴۱:۲۷
لطفا نقد روزنامه کیهان را مانند نقد روزنامه سرمایه در سایت خود درباره سخنرانی آقای موسوی بیاورید (124107)
 
فرزاد
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۰۹:۱۳:۴۷
من فقط به دكتر رای میدم. دكتر ابروی ایران را در دنیا خرید وكشور ما را سربلند كرد. وقتی كه به اینجا (نیویورك) امده بودند همه بچه های كوچك ذوق زده میشدند و دكتر را به هم نشون میدادند و میگفتند \"این محموده... این محموده...\" از این همه عزت و سربلندی احساس افتخار كردم وبه ایرانی بودنم بالیدم. هرگز كاندید دیگری نمی تواند بكند انچه دكتر با ایران كرد. خداوند ایران نگهبان دكتر باد.
الهی عاقبت محمود گردان.
با سپاس (124120)
 
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۰:۳۶:۱۳
اقاي موسوي خيلي كلي گويي ودوگانه صحبت مي كند ازاين شاخه به ان شاخه مي پرداطلاعاتش درمورد شهرها واستانهاي كشور ضعيف است مثلادرشان كسي كه مي خواهد ريس جمهور شود نيست كه هنوز استانهاي كشوراسمش بلد نباشد استان ارك مانداريم.يامعدن طلااول بايد اسمش ياد مي گرفت بعد بيان مي كرد من به عنوان يك روانشناس اينها همه به عنوان نشانه هاي ضعف قوه حافظه مي دانم .بابرنامه اقتصادي كه عنوان كرد ماهيچگاه به بازار جهاني دسترسي پيدانخواهيم كرد. درخصوص افتخار مشاوره با دولت خاتمي ودولت هاشمي كه عنوان كردبفرمايد قتلهاي زنجيره اي،حادثه كوي دانشگاه،مشكلات كوي طلاب مشهد،حادثه اسلامشهر تورم 50درصدي شهرام جزايري اختلاس شهرداري تهران.اسائه ادب واهانت به ائمه پيامبر ومقدسات توسط افرادي همچون گنجي اغاخري حجاريان و.......دركدام دولتهااتفاق افتاد چرا دم فرو بستي اگر مشاور بودي وجايگاهي داشتي چرا از مطبوعات ورسانه ها به گفته خودت محرومت كردند. (124190)
 
محمدم
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۰:۵۴:۲۳
بحثها داره به بیراهه میره
من توصیه میکنم به دوستان یک بار دیگه با دقت بیشتر گوش کنند حرفهای ایشون رو
نکات ظریف و دقیقی توش هست
قابل توجه کسانی که معتقدند ایشون فقط تخریب(بخوانید نقد) کرده و برنامه نداده (124205)
 
بهار
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۱:۳۱:۰۳
با سلام خدمت همه
با توجه به نظراتی که تاکنون از همه کامنت ها خوانده ام نکاتی به نظرم آمد که بهتر است بیان شود:
1. آقای مهدی ظاهرا شما به اینترنت رایگان متصل هستی که یکی در میان نظر کارشناسی گذاشته ای!
2. هر کس که در تاریخ 23 خرداد رییس جمهور شود بایستی به نظر مردم احترام گذاشت! (---)
3. در مورد برنامه ها و نظرات آقای موسوی نظر من این است که متاسفانه ایشان برنامه ای برای خروج کشور از به اصطلاح! اوضاع اسفناک امروزی به زعم ایشان ارائه نکردند.
4. یکی از معصومین می فرمایند اگر بخواهی کسی را بشناسی به اطرافیان وی نگاه کن!
برادر گرانقدر جناب آقای موسوی! نخست وزیر دوران دفاع مقدس! متاسفانه افرادی که دور شما هستند مرا به یاد خاطرات بدی می اندازند. ایشان کسانی بودند که می خواستند بر علیه خدا هم تظاهرات کنند و ...
نسل جوانی که به خاطر شور جوانی و نشاط خاص آن دور شما و گروه های حامی شما می گردند به آینده خود امیدوارند من هم امیدوارم چنانچه شما رای آوردید از همین جوانها که شور ساختن مملکت را دارند! استفاده کنی نه از کسانی که 16 سال در وزارت نفت حضور داشتند و یا کسانی که بیش از 20 سال در کشور صاحب منصب بودند و حاصل کار آنها فقر،بیکاری، فحشا، اقتصاد بیمار، نظام اداری با بیشترین هدر رفت زمان و امکانات و ... بود.
متاسفانه باید گفت که فعلا کسانی که در مجموعه شما تصمیم گیری اصلی را می کنند افراد گروه دوم هستند و فعلا از احساسات پاک ایشان در جهت منافع حزبی استفاده میشود کاری که سال 76 نیز انجام شد و نتیجه آن تیر ماه 84 شد. (124213)
 
افشین
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۱:۴۰:۱۶
در پاسخ آقا مهدی باید بگویم تخریب یعنی موضوعی غیر واقعی و کذب را در رسانه ها و مکانهای مختلف رواج دادن. اما بسیاری از گله هایی که به دولت نهم صورت می گیرد تخریب نیست بلکه نقد است چون متاسفانه واقعیت دارند: تورم 25 درصدی. خالی شدن صندوق ذخیره ارزی برای واردات و امور مصرفی. بیکاری. تخلفات از بودجه. وزیر چندصد میلیاردی. وزیری با مدرک جعلی که بسیجی خالص خوانده شد. مواضع آقای مشایی. سیاست خارجی نامناسب که عزت ایرانیان را کاهش می دهدو... .
اینها واقعیتها است و تخریب نیست. (124244)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۱۱:۴۸:۳۸
با احترام به آقای موسوی متاسفانه مثل آدمای سطحی حرف میزنه ... مشکل سر اینکه تو جای جای ایران خیلی چیزا رو داریم نیست بحث سر کیفیتشه ... (124248)
 
حسن ابن علي
۱۳۸۸-۰۳-۰۳ ۲۰:۲۸:۴۱
انتظار بيشتري از آقاي موسوي بود. ايشان گويا نتوانسته از مشاوراني کمک بگيرد و يک صحبت با برنامه و دور از نا آرامي را ضبط کند . اصلا اميدوار کننده نبود (124520)
 
David
۱۳۸۸-۰۳-۰۴ ۰۶:۵۱:۳۰
Hi,

I think he touches all important topics in Iran. I hope in the next discussions he says how his team solves all the problems.

Thanks
David (124667)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۰۴ ۰۹:۴۴:۴۵
این روزها میرحسین و طرفدارانش فقط به تخریب میپردازند. آنها هم شده اند مثل بوش که میگفت یا با مایی یا دشمن ما.
1- آقای میرحسین رئیس صدا و سیما توسط رهبری انتخاب میشود، اگر در این مدت 20 سال صدا و سیما شما را محدود کرده، پس احتمالاً رهبری پس از دوره ای که به اجبار برای دوران جنگ از شما استفاده کرد اکنون از شما ناراضی است، چون در این مدت 3 مدیر عوض شدند، آیا همه آنها با شما عناد داشتند؟ در ضمن شما همین الان امتیاز یک روزنامه را گرفتید که برایتان تبلیغات کند، چطور در این بیست سال نتوانستید؟
2- شما میگوئید پول نفت ندارید که خرج استقبال کنید، پس هزینه این همه تبلیغات، روزنامه، سایت، سفرهای رنگارنگ و ... را که می دهد. اگر به گفته شما و طرفدارانتان مردم ما حتما با پول و سیب زمینی و پرتغال به استقبال می آیند، پس برای استقبال گسترده از رهبری در کردستان به مردم چه دادند. آیا توجه کردن به مردم و گرفتن نامه از آنان که شما این را هم به نقد گرفته اید یعنی پول دادن به مردم، آیا رئیس جمهور باید به مانند هاشمی و خاتمی در کاخ عاج خود بنشیند و مردم پشیزی برایش اهمیت نداشته باشد، یکی به فکر سد باشد و دیگری به فکر گفتگوی تمدنهایش؟ اینقدر مردم را تحقیر نکنید. خاتمی با قرارداد سعدآبادش مردم را به اندازه کافی تحقیر کرد؟ شما دیگر این کار را نکنید. اگر استقبال از احمدی نژاد با این حربه هاست و مردم ما اینگونه اند، استقبال از خاتمی چگونه بوده است؟
3- مردم ما به اندازه کافی از خاتمی و همفکرانش عصبانی هستند. شما که خود را انقلابی میدانید چرا پوسترتان را میدهید به او که امضا کند، متاسفانه این اتفاق در مورد اقای کروبی هم افتاده. او هم از افراد معلوم الحالی مانند مهاجرانی و کرباسچی که یکی همه چیزش فساد و است دیگری همه چیزش از مال مردم استفاده میکند.
4- نامه امام به شما روشنگر خیلی از چیزهاست. گمان میکنید امام (ره) که حتی به مخالفان خودش تندی نمیکرد می بایست به شما ناسزا میگفت تا نارضایتی اش را از شما اعلام کند؟ امام (ره) بنی صدر را به خاطر رای مردم تحمل کرد و هیچ نگفت. بعد شما یک نامه عذرخواهی نوشتید و گمان بردید که کار تمام است؟ آقای مشایی هم به رهبری نامه عذرخواهی مینویسند، اما مگر دیگر در بین مردم انقلابی جایی خواهند داشت. شما در این مدت سکوت کردید و گمان بردید که این بهترین حربه است که پزی گرفته و خود را اندیشمند جلوه دهید و به بعضی افراد که پیشنهاد شرکت در انتخابات را به شما دادند جواب نه بدهید، آنگاه به صحنه بیایید و یکباره همه رای ها را درو کنید. زهی خیال باطل، در اولین نطقتان دستتان رو شد و مردم فهمیدند که شما از خود چیزی ندارید، نظام سرمایه داری که منافع خود را در این 4 سال در خطر دید، شما را به مانند یک عروسک کوکی، کوک کرده و به صحنه انتخابات فرستاد. اگر اینطور نبود شما در 16 سال قدرت نظام سرمایه داری در ایران به صحنه می آمدید.
5- شما گفتید که احساس خطر کردید، و قواعد بازی رعایت نمیشده است، به همین خاطر به صحنه آمدید و گمان میبرم تازه یادتان افتاده سید هستید و شال سبزی هم دارید. کدام بازی؟ مگر ما قرار است به غیر از خط خدا و پیغمبرانش و امام (ره) گام در کدام خط و کدام بازی بنهیم؟ مگر برای مملکت و سیاستش بازی طراحی شده که مردم از آن بیخبرند؟ یعنی در مدت 16 سال ریاست جمهوری دوستان شما هیچگاه احساس خطر نکردید، یعنی شما از حرف تونی بلر که گفت ما میوه عراق را در سعدآباد چیدیم احساس خطر نکردید؟ از لغو همه فعالیت های هسته ای ایران احساس خطر نکردید؟ از به میدان آمدن افراد خطرناک و ضد انقلابی همچون مهاجرانی، گنجی، حجاریان، معین و ... احساس خطر نکریدید؟ از صرف هزینه و وقت ملت برای طرح گفتگوی تمدنها آن هم برای خشنودسازی بیگانگان احساس خطر نکریدید؟
بس است آقای موسوی، ما همه را خوب شناخته ایم، و ایمان داریم که شما هم پیرو همان نظام سرمایه داری هستید، اگر در این 20 سال هوس قدرت نکردید علتش اینست که 16 سال آن رفقایتان سر کار بودند و در این 4 سال هم فکرش را نمیکردید که مردم اینگونه از نظام سرمایه داری رویگردان شوند و به احمدی نژاد روی بیاورند وگرنه 4 سال پیش میامدید. 4 سال پیش فکر میکردید همان که روزی مهاجرانی پیشنهاد داد که ریاست جمهور مادام العمر کشور شود و 2 سال بعدش همه دیدند که چطور خود را از رده 36 فهرست نمایندگان تهران به 26 کشاند فکر میکرد همه مردم او را انتخاب میکنند، ولی نشد، و در این 4 سال به تخریب دولت پرداختید و اکنون میگویید احساس خطر، بله احساس خطر کردید اما نه برای ملت، برای خودتان و رفقایتان و نظام سرمایه داریتان. خواهشم میکنم که دیگر ملت را فریب ندهید، (124736)
 
حسام
۱۳۸۸-۰۳-۰۴ ۱۳:۴۶:۲۵
در سخنرانی مهندس موسوی چیزی جز حقیقت وجود نداشت.
4 سال آقای احمدی نژاد در صدا و سیما به تعریف و تمجید از خود پرداخت و کسی نتوانست اعتراض کند که این همه خود شیفتگی تا کی؟
حال که گوشه ای از حقیقت بیان شد این طور به نخست وزیر مورد حمایت امام حمله می‌شود. (124876)
 
مشارکت در بحث
۱۳۸۸-۰۳-۰۶ ۰۱:۲۷:۱۱
امیدوارم موسوی قدر این همه جوان پرشور و باطراوت را بداند و وقتی رئیس جمهور شد (که میشود) آنها را فراموش نکند. (125792)
 
فهیمه
۱۳۸۹-۰۳-۲۳ ۱۰:۵۳:۵۵
سلام.اقای موسوی من نوه ی حاج شیخ محمد لشگری هستم امام جمعه ی قزوین بود که دوسال پیش در روز اول عید نوروز درگذشت.اقای کروبی دوست صمیمی ایشان بودند من برایتان یک نامه نوشتم و ان شا الاه چند روز دیگر به دستتان میرسد
باتشکر
11ساله ازقم (324883)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.