توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 47324
تکذیب جمع‌آوري شناسنامه سربازان
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۰۶
رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا، با تشريح شرايط استفاده از معافيت يكي از پسران خانواده در صورت خدمت رفتن سه فرزند ديگر از آن خانواده،‌ اظهار كرد: پسر چهارم اين دسته از خانواده‌ها از خدمت معاف هستند كه در اين راستا انجام خدمت سربازي توسط برادران در قبل از انقلاب نيز مورد تاييد است.

به گزارش خبرنگار «جوانان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار زاده‌كمند امروز در حاشيه برنامه نشست با مسوولان «197» در جمع خبرنگاران، در اين رابطه افزود: انتخاب فرزند چهارم براي بهره‌مندي از اين معافيت با اجازه پدر و در صورت نبود او با موافقت مادر و در غير اين صورت با درخواست قيم صورت مي‌گيرد. همچنين در اين معافيت ترتيب توالي در بين فرزندان مطرح نيست.

وي با اشاره به اين كه به ازاي هر سه فرزند خدمت كرده در يك خانواده، يك مشمول از خدمت سربازي معاف خواهد شد، اظهار كرد: فرزند خانواده‌اي كه از معافيت كفالت، پزشكي، خريد سربازي، معافيت رهبري، ماده شش حمايت از معلولان، تحت پوشش كميته امداد و ساير معافيت‌ها به جز معافيت تعهد خدمت در نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي غيرنظامي استفاده كرده‌اند، در شمول فرزندان خدمت‌كرده محاسبه نمي‌شود.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا ادامه داد: مشمولاني كه به عنوان فرزند چهارم خانواده‌ براي بهره‌مندي از اين معافيت انتخاب مي‌شوند، چنانچه تا اول خرداد امسال مرتكب غيبت نشده باشند، مجاز به استفاده از اين معافيت هستند،‌ اما اگر در حال حاضر واجد شرايط بهره‌مندي از اين مقررات نباشند و عمدا غيبت كنند، امكان استفاده از اين معافيت را نخواهند داشت.

به گفته وي، چنانچه برادر سوم در حال خدمت باشد، پس از اتمام يك سال از خدمت او برادر چهارم مي‌تواند از معافيت استفاده كند و در اين صورت براي اين كه برادر چهارم دچار غيبت نشود، زماني كه به سن مشموليت رسيد، بايد به سازمان وظيفه عمومي مراجعه كند تا اعزام مشمول تا پايان سال اول خدمت برادر سوم به تعويق افتاده و پس از آن از معافيت استفاده كند.

سردار زاده‌كمند درباره سربازان امريه كه مشمول اين معافيت مي‌شوند، گفت: ترخيص افراد متقاضي تنها شامل افرادي مي‌شود كه در حال خدمت دوره ضرورت هستند و اين موضوع شامل متعهدين خدمت در نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي دولتي كه در حال انجام تعهد هستند، نمي‌شود. همچنين ادامه انجام تعهد اين افراد يا استعفاي آن‌ها تابع مقررات دستگاه مربوطه است.

وي ادامه داد: اگر يكي از سه برادر داراي كارت معافيت پزشكي باشد، برادر چهارم مشمول معافيت نمي‌شود، اما اگر پرونده‌ يكي از سه‌ برادر شوراي پزشكي منجر به صدور راي نشده باشد، امكان استفاده برادر مشمول چهارم از معافيت جديد وجود دارد.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با اشاره وجود دو يا چند برادر واجد شرايط در يك خانواده‌ براي استفاده اين معافيت، ‌اظهار كرد: در صورت فوت پدر يا قيم، برادر بزرگ‌تر از نظر استفاده از تسهيلات در اولويت قرار دارد و در صورت توافق براي استفاده برادر ديگر، بايد گواهي محضري در اين رابطه ارائه شود.

وي درباره فرزند چهارم خانواده‌ كه مشمول اين معافيت مي‌شود، اظهار كرد: اگر اين فرد مشمول، فراري باشد، ابتدا بايد وضعيت او توسط مراجع قضايي مورد رسيدگي قرار بگيرد و پس از صدور حكم و تحمل كيفر مي‌تواند از اين تسهيلات استفاده كند، اين در حاليست كه ممكن است در روند رسيدگي، مشمول مورد بخشودگي قرار گيرد.

سردار زاده‌كمند گفت: در خانواده‌اي كه دو فرزند آن‌ها دوران خدمت خود را به صورت كامل طي كرده‌اند و فرزند سوم پس از انجام بيش از يك سال خدمت به دليل پذيرش در دانشگاه خدمت خود را ادامه نداده است، فرزند چهارم نيز مي‌تواند از معافيت سه فرزند خدمت كرده از يك خانواده‌ استفاده كند، به شرطي كه فرزند سوم بعد از اتمام تحصيل خدمت سربازي خود را ادامه دهد.

وي درباره فرزند چهارم خانواده‌اي كه يكي از فرزندان آن داراي كارت پايان خدمت يا كارت معافيت خدمت متعهدان بوده، اما در حال حاضر در قيد حيات نيست، گفت: امكان استفاده از كارت متعهدان يا كارت پايان خدمت فرزندان فوت شده از يك خانواده‌ در اين معافيت وجود دارد.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: در صورتي كه يكي از افراد خانواده،‌ خدمت دوره ضرورت را انجام داده و در حال حاضر دو برادر ديگر نيز در حال خدمت سربازي باشند، فرزند چهارم در صورت مشمول بودن، به شرط آن كه حداقل يكسال از مدت خدمت دوره ضرورت دو برادرش سپري شده باشد، مي‌تواند از اين تسهيلات بهره‌مند شود.

به گفته وي، آن دسته از افرادي كه در گذشته از تسهيلات معافيت دو برادري استفاده كرده‌اند، نمي‌توانند از تسهيلات جديد معافيت سه فرزند خدمت كرده از يك خانواده‌ بهره‌مند شوند، زيرا برادري كه به ازاي خدمت او برادر ديگرش از خدمت معاف شده است، جزو سه فرزند خدمت كرده محسوب نمي‌شود.

سردار زاده‌كمند افزود: اگر فرزند خانواده‌اي به شهادت رسيده، يا جانباز و يا رزمنده باشد و پيش از اين نيز از تسهيلات ايثارگري استفاده‌ كرده باشد، فقط در صورتي كه كادر نيروهاي مسلح يا متعهد به سازمان‌هاي مربوط باشد، مدت سابقه خدمت او برابر مقررات تعيين شده به عنوان يكي از سه فرزند خدمت كرده محسوب شده و براي استفاده فرزند چهارم خانواده‌ از تسهيلات جديد قابل احتساب است.

وي درباره كسر خدمت فرزندان جانبازان زير 25 درصد و افراد داراي كمتر از سه ماه خدمت در جبهه نيز، ‌اظهار كرد: در اين مدت مراجعه بسياري به يگان‌هاي مورد نظر داشته‌ايم و اين در حاليست كه ستاد كل نيروهاي مسلح ابلاغيه‌ها را در اين رابطه صادر كرده است، اما تا زماني كه اين ابلاغيه در اختيار رده‌هاي مختلف قرار گيرد، زمان لازم است. در نتيجه افرادي كه مشمول اين معافيت مي‌شوند، كمي با تاخير به يگان‌هاي مورد نظر در شهرستانهاي خود مراجعه كنند.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا، زمان رسيدن اين ابلاغيه به تمام رده‌هاي وظيفه عمومي را يك ماه تا 45 روز عنوان كرد و از مردم خواست در رابطه با اين معافيت از اوايل تير ماه اقدام كنند.

وي با اشاره به اين كه بر اساس آخرين گزارشات، بيش از 15 هزار مشمول براي استفاده از معافيت سه فرزند خدمت كرده از يك خانواده‌ ثبت‌نام و تشكيل پرونده‌ داده‌اند، درباره برخي گزارشات درباره دريافت وجه در اين رابطه، اظهار كرد: ضوابط ثبت‌نام درباره اين معافيت در سايت وظيفه عمومي درج شده و سازمان وظيفه عمومي هيچ وجهي در اين باره دريافت نمي‌كند و اگر گزارشي در اين رابطه دريافت شود، سازمان برخورد خواهد كرد.

سردار زاده‌كمند درباره مراجعه حضوري مشمولان اين معافيت به يگان‌هاي خود، اظهار كرد: سوابق پايان خدمت مشمولان در يگان‌ها وجود دارد، لذا براي اطمينان از اصالت كارت‌هاي پايان خدمت صادر شده و پيشگيري از جعل كارت‌ها، استعلام از يگان‌هاي مورد نظر در دستور كار است، اين در حاليست كه سازمان وظيفه عمومي رايزني‌هايي را با نيروهاي مسلح انجام داده كه اگر هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد، استعلام فردي تبديل به استعلام گروهي خواهد شد و در اين صورت نيازي به مراجعه افراد به يگان‌هاي خدمتي خود نخواهد بود.

وي با بيان اين كه اعتبار مصوبات ابلاغي از جمله معافيت سه فرزند خدمت كرده از يك خانواده‌ تا پايان سال 89 است، گفت: اگر فردي تا تاريخ اول خرداد امسال واجد شرايط شناخته شود و داراي غيبت هم نباشد، افزايش غيبت آن هيچ تاثير و يا ممانعتي در استفاده از اين تسهيلات به وجود نخواهد آورد.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا ادامه داد: پيشنهاد مي‌كنيم كه مشمولان اين مصوبات ابلاغي به تدريج در دفاتر پليس +10 حضور پيدا كنند تا از ازدحام متقاضيان در اين دفاتر جلوگيري شود.

وي گفت: اولويت ما در اين معافيت‌ها با سربازاني است كه واجد شرايط بوده و در حال گذراندن خدمت سربازي هستند.

به گفته سردار زاده‌كمند، مركز مشاوره و پاسخگويي به سوالات مشمولان با شماره تلفن‌هاي 73941739- 73941735 از ارديبهشت امسال راه‌اندازي شده كه در طول يك ماه، 26 هزار و 510 تن از مشاوره حضوري و 12 هزار و 160 تن نيز از مشاوره تلفني بهره‌مند شده‌اند.

وي درباره موضوع بخشش سه ماهه اضافه خدمت دفترچه‌اي مشمولان نيز، اظهار كرد: بر اساس ماده 186 آيين‌نامه‌ اجرايي مصوبه شوراي هماهنگي مشمولاني كه يكي از اعضاي خانواده‌ پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و فرزند آن‌ها شهيد يا مفقود الاثر باشد، مي‌توانند از بخشش اضافه خدمت سربازي استفاده كنند.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا ادامه داد: همچنين مشمولاني كه پدر يا برادر آن‌ها اسير، يا جانباز بالاي 20 درصد باشند و يا مشمولاني كه خود داراي جانبازي پنج درصد به بالا باشند و مشمولاني كه به علت بروز بلاياي طبيعي و يا حوادث قهريه خود يا يكي از افراد درجه يك خانواده‌ او آسيب‌ديده و علت غيبت آن‌ها هم متاثر به همين موضوع باشد، مي‌تواند از اين بخشش سه ماهه اضافه خدمت استفاده كنند.

وي مشمولاني كه در مناطق محروم و شرايط سخت طبق دستورالعمل‌ ستاد كل نيروهاي مسلح حداقل به مدت شش ماه انجام وظيفه كرده باشند را از جمله افرادي عنوان كرد كه مي‌توانند از اين بخشش سه ماهه استفاده كنند.

سردار زاده‌كمند ادامه داد: مشمولاني كه پدر، مادر، فرزند و يا همسر آنها تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) يا سازمان بهزيستي هستند، همچنين مشمولاني كه در طول مدت غيبت و حين خدمت، شرايط معافيت كفالت مادر يا خواهر مجرد يا صغار را تحصيل كرده باشند، مي‌توانند از اين تسهيل استفاده كنند.

به گفته وي، مشمولاني كه تك فرزند ذكور خانواده‌ بوده و حداكثر با شش ماه تاخير به خدمت اعزام شده‌اند و همچنين مشمولاني كه در شش ماهه خدمت دوره ضرورت سن پدرشان متجاوز از 60 سال شده و فاقد برادر سالم هستند، نيز مي‌توانند از اين مصوبه بهره‌مند شوند.

رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا ادامه داد: مشمولان متاهل در صورت بقاي ازدواج و مشمولان متاهلي كه همسر آن‌ها طلاق گرفته و يا فوت كرده باشد، در صورتي كه داراي حداقل يك فرزند از همسر سابق خود باشند، نيز مي‌توانند از بخشش سه ماهه اضافه خدمت استفاده كنند.

وي اضافه كرد: مشمولان فارغ‌التحصيل فوق‌ديپلم به بالايي كه بعد از فورجه (مقرر در ماده 14 آيين‌نامه‌ اجرايي) شش ماهه تا زمان اعزام بعدي و يا در طي زمان فورجه شش ماهه به علت ناآگاهي، زودتر از موعد مقرر خود را معرفي و دفترچه آماده به خدمت براي اولين اعزام را دريافت كرده‌اند، اما در زمان مقرر اعزام نشده‌اند و برايشان غيبت منظور شده است، نيز از اين مصوبه مي‌توانند استفاده كنند.

سردار زاده كمند شايعه جمع‌آوري شناسنامه سربازان را تكذيب كرد و گفت: نيروي انتظامي حافظ نظم و امنيت در كشور است كه با بسيج همه منابع خود به دنبال ايجاد نظم و امنيت حداكثري در روز انتخابات است.

وي ادامه داد: در حال حاضر تمام نيروهاي ناجا، اعم از ستادي و صفي در آماده‌باش كامل به سر مي‌برند و امورات معمول و عادي است و هيچ‌گونه گرفتن شناسنامه‌هاي سربازان وجود ندارد و اين موضوع در نيروهاي مسلح موضوعيتي ندارد.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.