نظر منتشر شده
۷۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 47568
آب رفته از جوي: سرمايه اجتماعي
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۵
1- نظام سياسي اسلامي باشد يا غيرآن،‌ مقصد مكه باشد يا تركستان و زمامدار از اين حزب باشد يا از ديگري، در يك مساله تفاوتي نمي‌كند: در همه حالات فوق برخي پيش‌شرط‌هاي بنيادي براي اداره مطلوب امور جامعه و تحقق پيشرفت و عدالت لازم است كه احدي حق ندارد به بهانه اهداف خود اين بنيان مشترك و ضروري را ويران نمايد. يكي از مهمترين پيش‌شرطها، سرمايه اجتماعي است. گرچه ادبيات نظري سرمايه اجتماعي در دهه‌هاي اخير متولد شده اما اساس اين مفهوم و كاركردهاي آن در تجربه‌هاي بشري شناخته شده بود. به عنوان نمونه هرآنچه با عنوان جايگاه «اعتماد و انسجام» مي‌شناسيم در واقع بخشي از سرمايه اجتماعي ماست.



2 - جزء نخستين برنامه‌هاي پيامبر اسلام (صلي‌الله عليه و آله) پس از تشكيل حكومت و پيش از هر كار ديگري، ترميم سرمايه اجتماعي جامعه يثرب بود. تبديل نزاع قبايل اوس و خزرج به همكاري، تدوين مبناي تفاهم مشترك و ميثاق‌نامه با قبايل اطراف و حتي غيرمسلمانها و برقراري عقد برادري ميان مردم و موارد مشابه از اولويتهايي بود كه فضاي اعتماد و همدلي و انسجام جامعه صدر اسلام را در پي داشت. به گواه شواهد و حافظه مردمان اين سرزمين تجربه شيرين مذكور يك بار ديگر در ماه‌هاي آغازين انقلاب اسلامي تكرار شد.



3 - گرچه يكي از شاخصهاي سرمايه اجتماعي ميزان مشاركت مدني و سياسي است و بر اين اساس اميد مي‌رفت كه با جهش مشاركت مردم در انتخابات 22 خرداد، كيفيت سرمايه اجتماعي ايرانيان بهبود يابد و به پشتوانه‌اي براي عملكرد اركان نظام تبديل شود، لكن فتنه‌هايي كه پيش و پس از انتخابات رخ داد، موجب شد نه تنها اين فرصت از كف برود بلكه موريانه‌اي به جان سرمايه اجتماعي ايرانيان بيفتد كه مهار آن با هزينه‌ بسيار و زمان طولاني امكان‌پذيراست.



4 - امروز چه سخن رئيس‌جمهور منتخب درست باشد و چه سخن رقباي او، يا بخش وسيعي از تاريخ انقلاب اسلامي متهم به فساد و تباني است و يا از سوی دیگر، دولت منتخب متهم به دروغ و فريب. شكاف‌هاي شديد بين گروه‌هاي سياسي و حتي گروه‌هاي دانشجويي و برخي بزرگان حوزوي و همچنين واكنش‌هاي آشوب‌گرانه و تخريب‌گر در سطح شهرهاي بزرگ و ابهاماتي كه در مورد نتايج انتخابات دهان به دهان مي‌گردد همه و همه موجب شده كه برآيند محافل دوستي و كاري و خانوادگي بيش از هر مساله جناحي، ويراني سرمايه اجتماعي كشور باشد.



5 - بي‌تدبيري‌هاي هر دو طرف نزاع موجب شد كه گل حماسه ملت در كمتر از چندساعت پرپر شود و بازي برنده مردم به يك باخت عمومي تبديل گردد. كدام دولت خواهد توانست در چنين جو فاقد اعتماد و عاري از اخلاق و دور از انسجام و همدلي دست به كارهاي بزرگ بزند؟ كدام منفعت براي جناح‌هاي سياسي است كه ارزش دارد ستونهاي مقبوليت نظام به لرزه درآيد؟ با فضاي جنگ قدرت و بي‌اعتمادي عمومي، چگونه مي‌توان مردم را به مشاركتي مكرر و شگفت مانند 22 خرداد فراخواند؟ كدام نظام سياسي با گوشه‌اي از اين مشاركت مسئولانه چنين دور از تدبير و عقلانيت برخورد مي‌كرد؟ از اين پس با كدام عقبه و اجماع نخبگان سياسي مي‌توان در مقابل مكر بدخواهان خارجي ايستاد؟ آيا اين واكنش‌هاي كودكانه پيش و پس از انتخابات نشانه‌اي از فاصله ما تا دوران بلوغ انديشه‌اي و اجتماعي و دوري از ارزشهاي تشيع راستين نيست؟ توسعه‌يافتگي و تمدن‌سازي چه تناسبي با رويه‌هاي جاري دارد؟ آيا جريانهاي سياسي ما لياقت اين همت و مهرباني مردم ايران را داشتند؟



6 - الغرض: اگر در اين فضاي ملتهب نمي‌توان دو سوي ذي‌نفع منازعه را به دورانديشي فراخواند و با موعظه از ملزومات كودكي رهانيد،‌ مي‌توان با تدابير سريع از سوي مراجع بيروني و تغيير رويه رسانه ملي، سازوكارهاي شفاف و اعتمادسازي در پيش گرفت كه آب رفته به جوي بازآيد و خوره‌اي كه به جان سرمايه اجتماعي افتاده، مهار گردد. اين غائله پايان مي‌يابد و تكيه جريانهاي سياسي بر مسند رياست جمهوري نيز، آنچه براي آينده جمهوري اسلامي حياتي است، آتش نزدن بر خرمن سرمايه اجتماعي كشور و عدم انحراف يا كندي در مسير توسعه، عدالت و پيشرفت است.

 
reza
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۲:۳۷:۱۲
che ajab ea chizi gofti ba asase mantegh shoma belakhare gofti, albate bad az shulogh shodan tazeh 2 zaritun oftad. (148315)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۷:۰۲:۵۵
سازمان مجاهدین خلق ایران با هزینه آمریکا و انلیس اعضای خود در ایران و خارج را وارد در گیری های خیابانی در ایران کرده است و اعضای آنها وارد ایران می شوند (149139)
 
پیام
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۲:۳۹:۱۳
خوره زمانی به جان سرمایه اجتماعی ایرانیان افتاد که گروهی جسارت پیدا کردند و خود را ستون انقلاب نامیدند و مردم را نادیده گرفتند و با این خیال خام چه بلاها که به سر این مردم نیاوردند (148319)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۹:۵۳:۲۷
دوست عزیز لطفا بلا را برای مردم تعریف کنید تا نسبت بلا گرفتگی در در دوره ستونهای قدیم وجدید قابل احصا باشد اگر همین ستونها نبودند انقلابی هم از اساس در کار نبود (149304)
 
محمد
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۲:۳۹:۴۲
سلام
شما هم بعنوان یکی از سایت های مرجع در این چند روز منفعلانه عمل کردید. بعنوان مثال من برای مطلب \"سندرم توهم پيروزي قبل از رای‌گيري\" چند نظر بدون توهین و با استدلال گذاشتم که هیچکدام اتشار نیافت. در این چند روز شما به رسالت اطلاع رسانی خود تمام و کمال عمل نکردید.
پس لطفاً توپ را فقط به زمین حریف نیندازید، خودتان هم دوتا روپایی بزنید بد نیست! (148321)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۲:۵۰:۳۵
به نام خدا مقاله فوق نشان داد که باید به فکر منافع عمومی کشور بود لکن سوال اینجاست که رئیس جمهور یک کشور که الگو مردم است بجای اینکه از عمکلرد خود دفاع کند باید هر سخنی را به زبان جاری کند (148331)
 
احمد
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۲:۵۱:۰۴
برنده واقعي وقايع اخير بدخواهان مردم ايران و بازندگان واقعي مسئولين ، وحدت وانسجام جامعه يا همان سرمايه اجتماعي است.با توجه به طرفين منازعه كه همگي مورد تائيد نظام وشوراي نگهبان اند آيا وقايع اخير نشانگر بارز ميل شديد دراختيار داشتن قدرت اجرايي وعدم تمكين به خواست ملت وعدم بلوغ سياسي مسئولين نميباشد؟! آيا تصور انتقال قدرت اجرايي بدون تنش و بصورت متمدن براي اين جامعه متصور است؟ آيا ميتوان جلوي انحرافات ديگر را گرفت؟
طبق تجربه تاريخي،هم اكنون قبول و جبران اشتباه به مراتب نتايج بهتر از اصرار بر اشتباه دارد. (148333)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۲:۵۲:۳۶
کاملا صحیح است اما متاسفانه بعضی فرصت طلبان سیاسی به بهانه انتخابات بعضی جوانان و دانشجویان را تحریک به این اعمال و شایعه پراکنی ها میکننداینها همانهایی هستند که در سال 78 هم در اشوبها نقش داشتند مسئله این وسط احمدی نژاد و انتخابات نیست انتقام کشی از نظام استوگرنه سال 78 احمدی نژادی در کار نبود. (148335)
 
k[td
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۳:۰۰:۰۸
با سلام
پیروزی در انتخابات در هر صورت برای ملت است. اما سرمایه اجتماعی به این سادگی بازیافتنی نیست. دوست عزیز بحث را به خوبی شروع کرد. اما نکته مهمی که از آن نباید غافل شد این است که (و خطاب به کاندیدای پیروز میدان) در هر صورت فردی برگزیده شده است، موضوعات مطرح شده در تبلیغات انتخابات همان طور که از عنوان آن پیداست تبلیغ است. و پس از پیروزی همدلی و اتحاد رمز موفقیت است. ادامه مجادله های دوران تبلیغات نه به نفع پیروز میدان و نه به نفع کشور است. سرمایه اجتماعی با این بحث ها از بین می رود. امید است چشم ها باز و مراقب باشد. خداوند ناظر است. شیرینی پیروزی برای خدمت ادامه مجادلات را لازم ندارد. اگر مستندی بر فساد هست، بی شک قوه قضائیه مرجع رسیدگی به آن است. تفکیک قوا در این کشور از منشورات قانون اساسی است. با تمسک به آن هم جلو فساد را بگیریم هم جلو برچسب زدن های آتی را. انشاالله (148343)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۳:۰۱:۱۷
میرحسین بازداشت خانگی می شود بعد می بینیم دروغ است، کروبی بازداشت خانگی می شود بعد می فهمیم دروغ است، آیت الله صانعی بازداشت خانگی می شود بعد می فهمیم دروغ است، 5 نفر کشته شده اند اما هیچ مشخصات دقیقی ارائه نمی شود، کروبی و میرحسین کفن پوشیده اند بعد می فهمیم دروغ است، کروبی درخواست ملاقات به رهبری داده بعد سخنگوی اعتماد ملی تکذیب می کند، هاشمی استعفا داده پسرش تکذیب می کند، همسر هاشمی و میرحسین بازداشت شده اند بعدا تکذیب می شود، رهبری جواب نامه هاشمی را داده بعدا ایشان تکذیب می کند، محمدرضا خاتمی بازداشت شده بعدا تکذیب می شود، بر اساس منابع موثق میرحسین 24 میلیون کروبی 11 میلیون احمدی نژاد 8 میلیون رای اورده که مجموعش می شود 43 میلیون بدون احتساب ارا باطل و ارا محسن رضایی در حالیکه 39 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند و کلا 46 میلیون واجد شرایط در کشور وجود داشته است!
شایعات بی شاخ و دم که معلوم نیست از کجا در می آید ظاهرا بعضی به دنبال تنش آفرینی برای توجیه باخت در انتخاباتند من نظرم نسبت به آقای موسوی خیلی عوض شد ایشون بهتر بود در فضایی آرام مطالباتشون رو پیگیری میکردند نه اینکه بر آتش موجود بدمند مردم زندگی عادی خودشون رو دارند نباید بزور اونهارو درگیر شایعات بی پایه و اساس کرد. (148345)
 
ali@ziba.net
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۰:۲۵:۱۰
آقاي موسوي ثابت كرد 20 سال دوري از متن مسائل سياسي ايشان را تا سطح يك تازه كار سياسي تنزل داده است. وگرنه حتي بسياري از دوستان من كه به او راي داده اند معتقدند اگر تقلبي هم بوده هم كم بوده هم بايد از طريق قانوني پيگيري مي شد و نه دعوت به ريختن به خيابابن ها (طبق گفته خانم رهنورد). صحبت هاي خانم رهنورد با بي بي سي را ببينيد كه چقدر ابتدايي و پيش پا افتاده است: مگر ميشود تركها به احمدي نژاد بيش از موسوس راي دهند؟ مگر ميشود لرها به احمدي نژاد بيش از موسوي كه داماد لرهاست راي دهند؟ (149388)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۰:۳۹:۱۹
انصافا آسمان را به ریسمان بافته ای برادر! (149420)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۳:۲۹:۰۵
ذكر چند نكته درباره اين انتخابات مفيد است:
1- اگرچه جناح اصلاح طلب آراي احمدي نژاد را غير واقعي مي داند اما كساني كه با روستا ها و شهرستانهاي كوچك ارتباط دارند مي توانند ميزان صحت آرا را اعلام كنند . من شخصاً در يكي از شهرهاي كوچك آمار صندوقي را دارم كه از هزار راي 900 راي آن مربوط به احمدي نژاد بود. فكر مي كنم مي توان چنين آماري را به ديگر حوزه هاي مشابه هم بسط داد.
2- شعار ها و دغدغه هاي اصلاح طلبان با نيازهاي توده تهيدست جامعه همخواني ندارد و براي آنها مفهوم ندارد. برعكس شعارهاي توده گراي احمدي نژاد و نحوه بيان او براي فقرا قابل فهمتر است.
3- سفرهاي استاني احمدي نژاد برگ برنده او بود. چرا كه اين تصور كه \" ايران فقط تهران است.\" باور خيلي از شهرستاني هاست.
4- اغلب كساني كه در پاي صندوق ها بخصوص در شهرستان ها حضور دارند از معتمدان و افراد موجه هستند و حاضر نيستند حيثيتشان به خاطر منافع اشخاص زير سوال برود. بنابراين امكان تخلف در پاي صندوق ها ضعيف است.

نكته مهم آخر : در حال حاضر كانديداهاي ناكام نسبت به اين نتايج شك دارند و از طرفي مجريان به كاري كه كردند مطمئن هستند. بهترين راه حل اين است كه مسولان ذيربط دستور شمارش مجدد همه آرا را صادر كنند و همچنين با شفاف كردن نقاط مبهم اطمينان عمومي را جلب كنند. (148385)
 
۱۳۸۸-۰۴-۲۰ ۰۶:۵۷:۲۳
اولا نمیشود که آمار روستا را به شهرها بسط داد باید آنها را جداگانه سنجید
دوما باید دید که چند درصد از مردم روستانیشین و چند درصد شهرنشین هستند
سوما باید دید اگر آنقدر محرومین و توده پایین دست زیاد هستند که حرف آقای احمدی نژاد را میفهمند آیا اینهمه حاصل چیست ؟
آیا فقط مردم تهران یا شهرهای بزرگ هستند که آرای آنها با ابهام همراه است یا اگر امکان این اعتراض در شهرهای کوچکترهم بود اینگونه اظهار نظرمیکردید. (178667)
 
مجيد
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۳:۳۷:۱۱
در بند 4، نوشته ايد كه «اگر سخن رئيس جمهور منتخب درست باشد بخش وسيعي از تاريخ انقلاب اسلامي متهم به فساد و تباني است»! چرا يك شخص را معادل نظام و انقلاب گرفته ايد؟ مگر نظام = يك فرد خاص؟ (148393)
 
پیمان
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۳:۴۱:۰۴
سلام
با این که قلبم مالامال از غم است ؛ ولی بعد از سه روز اولین مطلب منصفانه ای که خواندم بود. (148398)
 
خسرو علوی
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۳:۴۸:۳۵
درود بر شهامت شما که عاقلانه از مردم فاصله نگرفتید و دچار احساسات هم نشدید به نظر من حضور نیرو هایی مثل شما که هم صاحب انصاف هستند و هم بدور از تنش اگر کمی به چاشنی قاطعیت بیفزاید هم می توانید مردم را جهت دهید و هم می توانید حاکمیت را دعوت به عقلانیت کنید باور کنید در این روزها نقش نیروهای بیطرف خیلی حیاتی و ضروری است و آنها بهتر از هرکس توانایی اداره این جریانات را به نفع مردم و نظام دارند (148409)
 
امین مردم
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۴:۴۹:۱۵
ایا فضای فعلی اجتماعی کشور تناسبی با شور بی نظیر مردم در 3 روز قبل از ان دارد؟ ایا 24 میلیون رای دهنده به رئیس جمهور منتخب توان و فرصتی برای ابراز شادمانی ندارند؟ چرا فضای تهران و مراکز استانها غرق در شادی نیست؟ راستی چرا انتخاب دور قبل اقای احمدی نژاد که در رقابت مستقیم با اقای هاشمی در دور دوم حاصل شد با اعتراضاتی از جنس اعتراضات امروز کشور مواجه نشد؟ به یاد داشته باشیم اگر به دست خود \"فرصتی\" چنین عظیم برای تضمین اینده انقلاب اسلامی حداقل تا 10سال دیگر با هر استدلالی به \"تهدید\" امروز مبدل کنیم استراتژی در خاک رفته \" فروپاشی از درون\" دشمنان نظام را عمر مجددی بخشیده ایم هر چند که الان هم برای هر اقدامی دیر شده است (148484)
 
يك راي دهنده
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۴:۵۵:۵۴
دو نفر دعوا مي كردند، كسي براي ميانجيگري وارد شد، به هر دو گفت حق با شماست. شاهدي سؤال كرد چگونه حق با هر دو است،‌ پاسخ شنيد شما هم درست مي گوئي حق با شما هم هست.
به اين جور ميانجيگرها آدم هاي بي رگ يا بي تشخيص گفته مي شود.
ولي تحليل فوق دقيقا عكس اين جور قضاوت را به نمايش گذاشته است. يعني هر دو طرف را نفي مي كند و احتمالا راه حل غير قابل قبول ايشان از طرف اغتشاش گران، راه حل مناقشه است!
ببخشيد اينكه يك مقدمه قشنگ بنويسيد دليل توجيه پاراگراف 4 و 5 شما نمي شود. اول ادعا اين دو پاراگراف را ثابت كنيد كه \"بخش وسيعي از تاريخ انقلاب اسلامي متهم به فساد و تباني است\" يا \"بي‌تدبيري‌هاي هر دو طرف نزاع موجب شد كه گل حماسه ملت در كمتر از چندساعت پرپر شود و بازي برنده مردم به يك باخت عمومي تبديل گردد.\" بعد راه حل غير عملي بدهيد.
رهبر انقلاب ديروز فرمودند دست اعجاز الهي پشت اين پيروزي است. هنوز همه بزرگان از دو هر دو طرف حضور مردم را پيروزي و اغتشاشات را منتسب به بدخواهان و مغرضان مي دانند. چگونه شما به اين زودي و ظرف مدت چند ساعت پيروزي ملت را شكست مي ناميد!
از سايت ارزشي الف انتظار مي رود از بزرگ كردن مناغشات بپرهيزد و از مردم بزرگوار ايران براي چنين مقاله اي عذرخواهي كند. (148490)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۹:۴۸:۱۵
وقتی رئیس جمهور منتخب(!) به جای آرام کردن جو و همراهی با تمام اقشار و گروهها(حتی بصورت صوری) از ملانصرالدین می گوید و ماجرا را به باخت در مسابقه فوتبال تشبیه می کند و ... واقعا ادامه آشوبها چندان عجیب نیست (149296)
 
عمید
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۴:۵۶:۱۵
در این بحبوحه، الف جزء معدود وبسایتهایی است که حرفی می زند که به دل می نشیند.
خدا حفظتان کند. من از بینندگان پر و پا قرص شما هستم که البته به مطالب شما اعتراض هم دارم. ولی حقیقتا نقش الف بسیار ویژه است. ماجرای آقای کردان را فراموش نکرده ایم. امیدوارم همیشه حرف حق را بزنید، ولو بر علیه برادران و پدران و عشیره و ازواج و فرزندان و هزاران چیز دیگرتان باشد... (148493)
 
مدرسي
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۶:۱۰:۱۷
اگر طي سالهاي گذشته ، فضايي فراهم مي شد كه انتقادات به دولت در مجراي صحيح آن و از طريق روزنامه ها و رسانه ملي منتشر و مطرح مي شد و هركسي با كمترين انتقاد به مخالقت با نظام ، ولايت و همسويي با بيگانگان متهم نمي شد، به نظر نمي رسيد اين همه انتقاد و سوالات بي پاسخ تا زمان انتخابات انباشته مي شد و در يك ظرف زماني كوتاه ( انتخابات ) به انفجار برسد و لذت شيريني نچشيده انتخابات به كام ولي نعمتان انقلاب تلخ شود. معتقدم حتي كساني كه خود را پيروز انتخاب مي دانند و به نظام معتقدند بخاطر حوادث تلخ پس از انتخابات اخير ، كامشان لذت شيرني را نچشيده است . بايد بپذيريم بخشي از جامعه احساسات ، عواطف ، ايمان و اعتقاداتشان خدشه دار شده است و مطمئنم رهبري نظام از اين افراط گريهاي كه عده اي خود را آئينه تمام نماي نظام مي دانند ، ناراحت و نگران هست. بيائيم با كمي تحمل و مدارا با دوستان منتقد نظام ، ظرفيت گسترده نظام را به خود و جهان نشان دهيم . (148619)
 
دانشجو
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۶:۲۴:۳۹
خیلی خوب است که رهبری نماز جمعه را میخوانند بیایید همه فارغ از گرایشها سخنان ایشان را نصب العین قرار دهیم، تعصب نورزیم وخود را با ایشان تطبیق دهیم ونه ایشان را با خود. فک میکنم دعوت به اتحاد و انسجام ،پرهیز از افراط و پذیرش سخن حق با روشن شدن مواضع ایشان میتواند تا حدود زیادی این سرمایه اجتماعی را هدایت کند. انشاالله همه دلهایمان صاف و گوشهایمان شنوا باشد. (148642)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۸:۲۳:۱۰
متاسفانه ایشان خود یکطرف دعواست و چگونه میخواهند میانجیگری کنند.
هرچند الف درج نمی کند ! (149189)
 
مهدي
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۹:۱۹:۰۱
تعداد مخالفت ها با اين نظر كه معلوم است از سوي چه كساني است نشانه چيست؟ چه كسي ادعاي پيروي از رهبري و قبول ولايت فقيه داشت؟ (149254)
 
عده ای از دانشجویان یزد
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۶:۴۸:۵۹
متاسفم برای دوستانی که ظرفیتشان خیلی کمتر از ریاست جمهوری است!
عجیب است می گویند انتخابات مخدوش است!
چگونه ممکن است این مشکل اتفاق بیافتد؟ در حالیکه نمایندگان شورای نگهبان و مجریان به همراه نمایندگان هر یک از کاندیدا ها آرا را در محل اخذ رای صندوق ها شمارش صورتجلسه و امضاء می کنند که به فرم 22 معروف است؟ آیا سالمتر از این انتخاباتی ممکن است صورت بگیرد؟
تهدید کنندگان دیروز دامن زنند گان غائله امروزند چه کسی است که نداند پشت این قضایا چه اتفاقاتی در شرف وقوع است ؟
به نمایندگان استکبار و دورویی و منافق اعلام می کنیم ما با امام و شهدا پیمان خون بسته ایم و در راه مبارزه با دشمنان این ملت (که در مقاطعی خون به دل امام کردند و مواقعی عکس رهبری را پاره نمودند) لحظه ای به خود تردید راه نخواهیم د. هیات منا الذله
مرگ بر نفاق و منافقان بی حیا (148671)
 
علی
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۷:۵۶:۱۳
کاش قبل از آن که[جناب آقای موسو ی آن بیانه را صادر کنید و این حماسه عظیم مردم را نابود میکردند مقداری تامل می فرمودند و شکایت خود را از طریق مراجع قانونی پی گیری می کردند. در نامه شکایت ایشان به شورای نگهبان حتی ادعای صریح تقلب در آراء یا تقلب در شمارش آراء وجود ندارد پس چگونه نظام را به تقلب متهم می کنند؟ مگر ممکن است بیش از ده میلیون رای تقلبی به صندوق ها در سراسر کشور ریخته شود و هیچیک از ناظرین ایشان و سایر کاندیدا ها متوجه نشده باشند؟ چرا تحمل شکست را ندارند و واقعیت ها را نمی پذیرند؟کاش به جای آشوب و جنجال پیروزی رقیب را تبریک می گفتند همانگونه که آقای ناطق به خاتمی تبریک گفت ودر عمل نشان می دادند که ادب مرد به از دولت او است. رفتار ایشان صدمه شدیدی بر اعتبار کشور وارد کرد و بدخواهان را خوش حال کرد.عاجزانه می خواهم تامل کنند و با تدبیر و هوشیاری این صدمه شدید به کشور را جبران کنند. بدانید این نظام و انقلاب متعلق به احمدی نژاد نیست و خون هزاران شهید برای عظمت آن نثار گردیده است.نگذارید حیثیت نظام و کشور لگد کوب شود و همانگونه که شعار قانونگرایی دادید تابع قانون باشید با امید توفیق و سلامت برای شما.
همچنین به علیجنابان کروبی و رضایی که از سرمایه های این کشورند عرض می کنم واقعیت ها را بپذیرید و قبول کنید که به علت دو قطبی شدن انتخابات رای شما بیش از این نیست به عنوان یک نمونه عرض می کنم من در ایام انتخابات در قم ندیدیم هیچ اتومبیل یا مغازه ای عکس شما را نصب کرده باشد. آیاشما خودتان در شهر ها این واقعیت را مشاهده نکردید؟ (148723)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۸:۰۱:۰۴
آیا ما قانونی برای باز شماری آرا با حضور نمایندگان کاندیداها و دانشگاهییان
بیطرف نداریم ؟

شمارش مجدد آرا با حضور ناظران بیطرف در نهایت نباید برای آقای احمدی نژاد فرقی داشته باشه . (148737)
 
مجید
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۸:۳۳:۱۶
با نویسنده موافقم که این انتخابات پنانسیل بالا بردن سرمایه اجتماعی را داشت. بعد از چندین سال، یک بار دیگر پتانسیل ایجاد اتحاد و همبستگلی ملی وجود داشت . آنتخابات ۲۲ خرداد می توانست ،حدلقلل برای مدتی ، صدای مدعیان لیبرال دمکراسی غربی، که از کم و کاستیی های مردم-سالاری در ایران دم می زنند و خود را کاسه از آش داغ تر می دانند، خفه کند (حداقل برای مدتی ) . این انتخابات می توانست برای کشورهای همسایه یک مدل مردم سالاری باشد.

افسوس که این فرصت هم مانند فرصتهای دیگر در حال سوختن است. در این خودسوزی ملی، مردم پرشور و پراحساس ایران گناه گار نیستند. بغیر از آقای رضائی ، هر سه کاندیدی ریاست جمهوری با احساسات مردم برخورد کردند، نه با منطق آنان. چطور آنان توقع دارند که طرفدارانشان با پیروزی و یا شکست رهبر محبوب خود احساساتی برخودر نکنند.

در این خرابکاری روانی رهبران باید جوابگو باشند. آنان که بدون تامل و پیشه کردن صعه صدر و بدون در نظر گرفتن بدگمانهای مزمن در جامعه ما نه تنها مردم را با یک پروسه شفاف رای خواهی آشنا نکردند ، بلکه برای رای خوانی و رای شماری هم غفلت کردند. البته مسئولن دیگری هم که باید مردم را با پروسه رای شمارش آرا آشنا می کردند تا آنجائی که هر کس بداند که در هر مرحله ای چه پروسه ای بر قرار است ، آنها هم غفلت کردند و مردم را غافلگیر کردند. بعد از گذشت بیش از سه روز، هنوز هیچ اقدامی برای شفاف سازی صورت نگرقته. تنها با شعار دادن و نادیده گرفتن واقعیات اجتماعی نمیتوان سرمایه اجتماعی ساخت. برای ساخت سرمایه اجتماعی ، دولتمردان از تمام جناها باید هزینه کنند.

اما هنوز هم دیر نشده. نه با شعارهای بی معنی ، بلکه با ایجاد یک پروسه شفاف باز خوانی رای ها. تنها با باز خوانی رای می تونان این سم و ظز را تبدیل به ضد سم و اعتماد سازی اجتماعی کرد. لازمه چنین پروسه ای داشتن غرور ملی است، نه غرور شخصی که خدا را شکر فراوان است.

متاسفم برای کسانی که غرور شخصی خود را حاظر نیستند فدای اعتماد سازی ملی بکنند ،و برای خودشان افت می دانند که به قول معروف جا بزنند. ولی لازمه اعتماد سازی ملی و یا ایجاد سرمایه اجتماعی مذاکره های پی در پی و هیمشگی است. اهمیت و احترام به نظر مخالف است. نه تهدید و ایجاد رعب و وحشت و یا کم بها دادن به نظر و شخص مخالف. بهتر بود آقای احمدی نزاد که خود را مظهر تواضع نشان میدهد،‌ بعنوان مسئول قوه مجریه کشور ادعای رقابای خود را نه تنها جدی می گرفت، بلکه برای رفع هر گونه شک و شبهه ای آمادگی خود را اعلام میکرد. در آن صورت، اگر او می باخت که حقانیت و صداقتش در تاریخ ثبت می شد. ولی اگر نتیجه به نفع او تمام می شد، نه تنها او عزیز مردم می شد، بلکه اعتماد سازی ملی می کرد و سلامت انتخابات و مشارکت گسترده مردم را تضمین می کرد. مهم تر آنکه او می توانست یک قدم راسخ برای تثبیت و استمرار جمهوریت اسلامی بر در دارد و چشم دشمنان ایران را کور کند. متاسفم که او ادعای تخلفات اتتخاباتی را که مشروعیت حکومت را می تواند زیر سئوال ببرد به تخلافات ترافیکی فردی مقایسه می شود. این نوع کوته نطری عواقب بلند مدت ناگوارئی را همراه خواهد داشت.

ب (148763)
 
محمد مهدی
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۱:۰۲:۵۱
موافقم (149489)
 
محمدرضا.ش
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۲:۰۲:۰۱
برادر من کمی تامل بفرمایید و به حافظه خود رجوع کنید تا بفهمید چه کسی با مطرح کردن اتهامات بدون سند و مدرک آنهم در صدا و سیما و در مناظره با کسی که هیچ ارتباطی با این قضایا نداشت و داشت مورد مواخذه قرار می گرفت شروع کننده این اوضاع و احوال بود و مدام جنگ روانی به پا می کرد و حتی در مناظره با رضایی نیز چنین تاکتیکی را در دقایق پایانی مناظره اش بکار گرفت تا جایی که رضایی نیز مجبور شد حرفهایی بزند که چیزی جز واقعین نبود و به مذاق ایشان خوش نیامد.
ایشان بعد از انتخاب شدن! بجای آرام کردن مردم با حرفها و مثالهای نسنجیده به این اوضاع دامن زد. تخلفاتی که به هنگام تبلیغات صورت گرفت و استفاده از بیت المال جای خود دارد. (149639)
 
محمد مهدی
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۹:۲۱:۱۴
بسمه تعالی واقعا طرح بحث بسیار مهم و منصفانه است ، آنجه اتفاق افتاده است فارغ از ورود در علل و عوامل آن ومیزان تاثیر هر یک به واقع مشغول تخریب جدی سرمایه اجتماعی در حال حاضر و در آینده طولانی است ، وقتی افرادی که در ارادت آن ها به امام راحل و انقلاب و نظام هیچ تردیدی نیست این روزها صحبت از عدم رای در انتخابات بعدی می کنند باید متاسف شد و ترسید . قطعا همه مشکل به یک طرف و یا یک کاندید یا هوادارانش بر نمی گردد و حتی همه آن تنها به این صحنه حاضر هم بر نمی گردد ، به هر حال اکنون وقت ورود بزرگ منشانه و پدرانه ( به معنی واقعی کلمه پدرانه) رهبری معظم است ، همان گونه که حضرت امام راحل در یکی از دوره انتخابات مجلس که اختلاف پیدا شد عمل کردند ، بپذیریم که تنها با نصیحت های آمرانه و از بالا پاسخ نمی گیریم ، ارجاع به شورای نگهبان هم با توجه به چهره ای که از این شورا به ویژه در ارتباط با برخی اعضاء قدیمی آن ساخته شده است در حال حاضر جواب نمی دهد هر چند راهکار قانونی باشد ، باید مهربانه و با راهکاری که یک پدر مهربان با بچه های شاید لجباز یا کم طاقت و عصبانی خود عمل می کند وارد شد ، مثلا بازشماری تصادفی تعدادی از صندوق ها با حضور نمایندگان کاملا بی طرف و خوشنام و کاندیداهای معترض چه ایرادی دارد . ضمنا طرف پیروز این ماجرا باید مرتبا مثبت تر و بهتر برخورد کند و از حرکات و یا صحبت هائی که برداشت کج دهنی به بازنده دارد پرهیز کند که متاسفانه برخی از مصادیق آنرا در این روز ها دیده ایم . (148800)
 
حمید
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۹:۲۳:۲۴
اصل نکته همین جاست. مراجع بیرونی یعنی چه؟ مگر مراجع درونی نباید بالاخره روی پای خود بایستند؟ مگر این همه رای و رای گیری و مکافات دموکراسی کشیدن برای آن نیست که مراجع بیرونی از دخالت بی نیاز باشند.
پدرجان، مملکت این همه خون نداده است که سلطان داشته باشد. ما باید بتوانیم به هر قیمتی که شده قانون اساسی را اجرا کنیم. بله استقرار جمهوری اسلامی و فعال کردن همه ظرفیت قانون اساسی هزینه دارد که می پردازیم و گرنه با وجود مراجع بیرونی چه نیازی به تعیین وکیل و رییس جمهور و ... داریم؟ یک باره فقط یک انتخابات برای خبرگان برگزار می کردیم و همه چیز را به مراجع بیرونی واگذار می کردیم. (148805)
 
جوان
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۱۹:۵۹:۱۳
سلام.
ای طرفداران موسوی ... چیکار درید می کنین؟

نمی بینین؟ شاد شدن دل دشمنو ؟ نمی بینین خبرگداریایه غربیو؟
اونا عاشق چسم و ابروی مان؟
همه اعتراض داریم.منم دارم اما ار کجا معلوم که حق با ما باشه؟
40 میلیون نفر رای دادن.اونایی که شیشه میارن پایین،شما از کجا مطمئنین که حق با شماست؟ اونایی که عابر بانک داغون می کنن ، کی گفته تقلب شده؟
باباجان صبر کنید.مملکت قانون داره.
چرا باعث شدید آبروی همه بره؟
ابروی \"ایران\"رفت.
شنیدید حرفای اروپاییارو؟
حرفای اسرائیلیارو ؟
صهیونیستارو؟
کاش موسوی به جای اینکه دعوا راه بندازه مردمو اروم می گرد نه شعله ور.
13 میلیون کمه؟
اخه من نمی دونم چه طور یه عده جوون میرن داد می زنن تقلب؟ از کجا معلوم؟
منم شک دارم،باید برم تو خیابون اتیش روشن کنم؟ باید سطل زباله اتیش بزنم؟ اره؟
این درسته؟
دل یه مشت امریکایی و انگلیسی و صهیونیست و شاد کنم؟
اونا چیکاره ی مان که می خوان از حق ما دفاع کنن؟
2 میلیون تهرانی طرفدار موسوی هستیم.ما در مقابل 39 میلیون هیچیم.
اگه از این دو میلیون 500 هراز نفر بیان برون همه جا شلوغ میشه.کسی به این فکر نکرد که 1 میلیونو 800 هزار با احمدی نژادی داریم تو تهران؟
ابروی همه رفت.
باید بشینیم تا آمریکاییایی بیان حق مارو بگیرن....اشتباه بود...موسوی...
اگه رئیس جمهور نشدی باید ایطوری میکردی؟ باید اینطوری می کردی؟
اشتباه کردی...عجله کردی....من اشتباه کردم بهت رای دادم....تو که حتی نمی تونی دو روز صبر کنی جواب شکایتت بیاد ....
کاش با متانت برخورد میکردی...کاش صبر می کردی...اول به دولت شکایت می کردی بعد اگه معلوم شد تقلب بوده دعوا را مینداختی...کاش...کاش...کاش عجله نمی کردی... (148828)
 
يك رأي دهنده
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۲۱:۲۶:۴۶
با سلام مجدد
اينكه كام ملت تلخ شده، دوستداران انقلاب، نظام و كشور از جريانات اخير شديدا غصه دارند، كاملا صحيح است ولي اينكه \"سرمايه اجتماعي از دست رفته\" را نمي پذيرم. نوشته قبلي بنده هم تقبيح بزرگنمائي اغتشاشات (كاري كه رسانه هاي غربي انجام مي دهند) بود. طرح مفاسد اقتصادي را بهانه نكنيم. براي اينكه عده اي كام ما را تلخ نكنند تا كي مفاسد و تضعيف ارزش ها را بپذيريم. آيا موارد ذيل بي تدبيري دو طرف است؟
قبل از انتخابات دور قبل موضوع صيانت از آرا مطرح شد، اين بار به صورت يك سناريو از قبل شروع و بعد از انتخابات به مرحله اجرا گذاشته شد.
پس از انتخابات قبلي هم رقباي كانديداي منتخب تبريك نگفتند و ادعاي تقلب را با اينكه مسئوليت برگزاري انتخابات را داشتند مطرح كردند.
پس از ادعاي عدم صحت نتيجه شمارش آرا، پيگيري موضوع را به زمان مناسب موكول مي كنند. چهار سال بر عليه دولت حرف زده مي شود و ادعاي سكوت پنج ساله مي كنند.
در اين انتخابات از قبل نتيجه را تعيين نموده و قبل از رأي گيري اعلام دود و آتش نمودند.
مظلوم نمائي هائي كه حامد به زيبائي بيان نمود پس از مشخص شدن نتايج شروع شد و جلسات هدايت اغتشاشات تشكيل گرديد.
راه پيمايي غيرقانوني انجام شد و علي رغم ملاقات با رهبر انقلاب (ولايت فقيهي كه به استناد قانون اساسي ادعاي قبول آن را مطرح مي كنند) و تذكر ايشان بر پيگيري \"قانوني\" موضوع و تأكيد آقا بر اتقان، صحت و آرامش انتخابات، باز هم در راه پيمائي غير قانوني شركت مي كنند.
سه نفر با اجماع بر عليه نفر چهارم وارد گود انتخابات مي شوند و برنامه هايشان در اين جهت بر همه عيان است. پس از شمارش آرا هر سه به شوراي نگهبان شكايت مي كنند تا موضوع بزرگتر بنمايد.
شايد چهار سال قبل ورود به اغتشاشات به دلايلي ! امكان پذير نبود ولي اكنون به پشتوانه ستون انقلاب اغتشاشات توسط كساني كه ادعاي زيادي در علاقه به ارزشهاي انقلاب ندارند خيلي ساده تر است.
...
بگذريم، شايد الطاف خفيه الهي اين باشد كه در يك جريان اغتشاش توسط اراذل و مخالفين، شناخت بيشتري از مدعيان همراهي در انقلاب و نظام به دست بيايد و زمينه اصلاح خودي و تصفيه براي نظام مقدس جمهوري اسلامي محيا شود. (148883)
 
سرباز
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۳:۳۶:۵۷
بسیار سپاسگذارم از وقتی که گذاشتید و این نظر را منتشر کردید (149083)
 
جواد
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۲:۰۴:۰۸
مطابق ماده 27 قانون اساسی برگزاری راهپیمایی با شرایطی آزاد است. از خودتان قانون جدید در نیاورید. (149645)
 
Ali
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۲۱:۳۴:۲۰
(man Font farsi nadaram baraye hamin Finglsh minevisam, lotfan in nazar ro bezarid too site)

Tanha raah jologiri az havades talkhtar, mantegh va tamnik be ray va nazar mradom hast. taghalob dar entekhabat be hich onvan mored paziresh mardon nist va nakhahad bood. aghayan bayad be Ray mardom ehteram bezaran va entekhabat ro mojadadan be soorat bi-taraf anjam bedan. in tanha raah hast. (148886)
 
از اصفهان
۱۳۸۸-۰۳-۲۵ ۲۳:۵۱:۰۴
متاسفانه مشکل کشور ما همان مشکل 50 سال پیش، 100 سال پیش و 1000 سال پیش یعنی عدم قانونمندی است. و جالب این که مدعیان قانون مندی امروز راهپیمایی غیر قانونی بر گزار کردند، قبل از اعلام رسمی و غیر رسمی متولیان شمارش آراء اعلام پیروزی کردند و قبل از شکایت قانونی صحبت از نافرمانی مدنی و در صحنه بودن ! مردم زدند. (148966)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۲:۵۳:۰۵
کجایش غیرقانونی بود؟
مگر شما به قانون اساسی که میثاق ملی است اعتقادی ندارید؟ آیا بالاتر از قانون اساسی هم در ایران قانونی داریم؟ نکند بخشنامه های وزارت کشور اولی تر از قانون اساسی است؟ لطفا بگویید بر اساس کدام اصل قانون اساسی این راهپیمایی غیرقانونی بوده است؟

اصل27 قانون اساسی جمهوری اسلامی:
شکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.‏‏ (149065)
 
پسرخاله
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۷:۴۴:۴۴
آیا این عدم قانونی بودن این راهپیمایی از طرف یک دولت قانونی از نگاه مردم اتفاق افتاده که ازآن به عدم اتکا به قانون تعبیر میکنید؟ (149164)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۰:۱۹:۱۳
ادعای تقلب سناریوی از پیش تعیین شده ای بود که قبل از انتخابات زمزمه هایش را میشنیدیم من نگرانم که شاید اصلا بعضی ها قصد ریاست جمهوری نداشته اند ودر پی انقلاب رنگین بوده اند مگر علم غیب داشته اند که قبل از انتخابات از تقلب حرف میزدند مثلا خانوم رهنورد گفته بود اگر دیدید احمدی نزاد انتخاب شد بدانید تقلب شده حجاریان هم که رسما و علنا از انقلاب مخملین حرف زده بود این شرایط برای من یکی که قابل پیش بینی بود چون میدونستم که قصدشون همینه.
قبلا براتون یه چیزی فرستادم نگذاشتید اگه این بار هم حرفم رو نشون ندید قهر میکنم اغتشاش راه میندازم ها. (148983)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۰:۵۴:۵۳
آقا چرا پرت می گویی چه کسی باور می کند همراهان امام قصد براندازی نظام را دارند؟!اگر این گونه استدلا را بپذیریم من هم ادعا می کنم دست اندرکاران فعلی قصد براندازی نرم دارند با اینگونه اقداماتشان؟شما چه دلیلی داری که حرف من درست نیست؟ (149462)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۱:۱۷:۴۵
من به دوستان اقای موسوی وحامیان ایشان پیشنهاد میکنم از اتشنشانی برای تجمعاتشان استفاده کنند اخه اینها خیلی داغند بایکم اب سرد بشن بهتره (149021)
 
Malek Irani from Sweden
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۲:۵۵:۱۵
Some days ago i mentioned here in alef that west and Israel are financing Mossavi. Many people did not like it. I say it again, velvet revolution is planned for Iran and this revolution is leading by Mossavi and his weapon friends and supported actively by west and Israel. The headquarter for this revolution is Turkey, Republic of Azarbajejan and Saudi Arabia. Mybe Mossavi is denying it. We Iranian living in the west have monitored the news and reaction here in the west very carefully and know very well that this revolution will come soon if we fail to stop it. Mossavi and his friends are not the same person that they were during the Iranian revolution. They are worse than Banisadr and Rajavi. Have look at the foreign news papers. A massive information is coming to Iran right now supporting Mossavi and his gange. The Islamic revolution and its very ground is under attack right now. (149068)
 
سرباز
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۳:۳۳:۲۰
سلام بر تمام کسانی که مهدی موعود را دوست دارند و در راهش قدم بر میدارند.
با توجه به متن بالا،
1- تشخیص ندادن درستکار از نادرستی را توسط نویسنده متن بالادر این نوع جمله بندی میتوان یافت: { 4 - امروز چه سخن رئيس‌جمهور منتخب درست باشد و چه سخن رقباي او، . . . 5 - بي‌تدبيري‌هاي هر دو طرف نزاع . . . }
2- اعتماد به مراجع بیرونی و دل پری و ناراحتی از صدا و سیمای ایران را در کلام نویسنده می توان یافت ؛ {. . . مي‌توان با تدابير سريع از سوي مراجع بيروني و تغيير رويه رسانه ملي، . . .}
3- پس در این سایت هم بی طرفی را نمی توان یافت. و همچنین گفتار از روی بزرگی و متانت و ادب و گفتاری که دشمنان قسم خورده نتوانند از آن سوء استفاده کنند. (149081)
 
حسین
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۳:۳۳:۵۸
سلام

من مطالب سایت خبری شما را با اینکه اکثرش خلاف عقیده خودم هست می خوانم فقط به این خاطر که حداقل مشخص است که سعی دارید که انصاف را رعایت کنید گرچه کاملا مشخص است که ازین کار خود عذاب وجدان دارید. من مطلبی در در مورد نظرم اینجا گذاشتم که خیلی از وقتم را گرفت ولی متاسفانه تایید نشد. حداقل می توانستید برای وقتی که گذاشتم دلیلش را بگویید.

در ضمن من دانشجویی در دانشگاه استکهلم هستم و یک سال هم هست که به سوید امدم شاید کشورم برای شما شبهه ایجاد کرده است. (149082)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۶:۵۳:۱۹
کاندیدا ها برخلاف مردم ثابت کردند هنوز به آن درجه از رشد نرسیده اندوظرفیت لازم را که بتوانند از روش مناظره بهره ببرند, ندارند. (149137)
 
رضا
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۷:۴۷:۰۳
نكته قابل تأمل در اين نوشتار منش پيامبر در ايجاد برادري بين دو قبيله اوس و خزرج بود كه نزاع كشنده 400 سال داشتند. آشتي و برادري بين آنان به حدي شد كه به سختي مي توان مشخص نمود جابرابن عبدالله انصاري ، ابودجانه انصاري و دهها تن ديگر اوسي بودند يا خزرجي ، هنر اسلام با رهبري پيامبر همين بوده و هست ولي آيا ما پيرو ايشان هستيم كه رقيب بخت برگشته را عمرسعد و اين زياد خطاب مي كنيم در صورتيكه حضور وي يكي از عوامل بسيار موثر در ايجاد مشاركت بي نظير ملت ايران بود. (149167)
 
شمس
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۸:۱۹:۲۶
سلام ريشه اين منازعات از مناطره دوم شروع شد كه يكي بد اخلاقي كرد و مردم ايران را به دو دسته تقسيم كرد
-حامياني كه مصمم تر شدند
-مخالفاني كه تنفر را از شعار هايشان مي توان فهميد
من فكر مي كنم هر نامزدي پيروز مي شد اين درگيريها به وجود مي امد
بله من هم قبول دارم كه ايران بازنده شد جواناني كه ديگر مي گويند راي نمي دهيم(همان 33%) اخباري كه از خشونت اراذل از تلويزيون ايران وسختگيري پليس در خارج پخش شد از خار و خاشاك مليوني ريس جمهور و شعبده بازي اقاي موسوي
حسن ختام اين مطلب بگويم اين بازي چند سر باخت بود زيرا دوستي مي گفت نمي دانم به دزد راي بدهم يا به دروغگو (149185)
 
مسعود
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۸:۳۷:۴۰
امان از مقاله هائی که ظاهر و باطنشون یکی نیست
در ظاهر چیزی قلم میزنند اما در باطن دنبال چیز دیگری هستند
متاسفم برای سایت الف که حق و باطل رو بنظر من شناخته اما داره جای اونهارو عوض میکنه (149202)
 
يك دانشجو
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۸:۵۶:۴۴
سخنان آقاي احمدي نژاد، در مناظره ها و همچنين در مراسم ولي عصر بسيار تحريك كننده و نسبت به رقبا و منتقدين ايشان (كه بر اساس آمار رسمي خودشان حداقل يك سوم واجدين راي گيري بوده اند) بسيار تحقيرآميز بوده است. چگونه ميتوان در چنين فضايي از وحدت و همدلي و دوستي و... حرف زد؟!
موسوي (كه شايد هرگز گمان نميكرد اعتراضش با آشوبهاي خياباني كه كعلوم نيست از كجا آب ميخورد مخدوش شود) اكنون هيچ رسانه اي براي بيان آرام اعتراضات و نظراتش ندارد. آيا اين فضاي بسته رسانه اي در روزهاي پرالتهاب كنوني، باعث عصبانيت بيشتر مردم و سوء استفاده فرصت طلبان و اقبال مردم به شبكه هاي ماهواره اي نميشود؟!
متاسفانه الف هم در جهت شفافيت فضاي كشور و اعتراض نسبت به رفتارهاي خشونت آميز كنوني با فعالان سياسي و مردم كوچه و بازار و دانشجويان هم اقدام قابل ذكري انجام نداده. (149222)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۸:۵۸:۳۴
ما هميشه يک محور وحدت داشته ايم به نام اسلام و ولايت فقيه که همه گرداگرد آن جمع می شديم.اما وقتی به سادگی از زبان برخی از نزديکان وهواداران يکی از کانديداها ، کانديداهای مقابل وهوادارانشان به عدم اعتقاد به اسلام و ولايت فقيه متهم می شوند .ما جمعی از مردم که به کانديدای مقابل آنها رای داده ايم به((پايکوبی در شب شهادت حضرت زهرا\"س\")) و((پاگذاشتن روی خون سيدالشهدا (ع) )) متهم میشوَيم چه انتظاری می توان داشت (149224)
 
صحرائيان
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۹:۲۹:۲۱
با سلام به همه عزيزان
فكر مي‌كرديم كه اتهامات و رجزخواني‌ها مخصوص روزهاي تبليغات است. با كمال تأسف، در روزي كه با نام «شكرگزاري» جمعيتي فراوان به ميدان ولي‌عصر آمده بودند، جناب آقاي احمدي‌نژاد سرمست از پيروزي فقط و فقط به رجزخواني و نفي ديگر نامزدان و برخي ياران انقلاب پرداختند. آيا اين است پيغام همدلي؟ آيا اين است نتيجه شكرگزاري؟ موجب شرمساري است كه به جاي مدارا با دشمنان‌مان (اگر دشمني باشد!) شعارگونه به نفي ديگران مي‌پردازيم. در اين صورت چه توقعي از ديگران داريم؟ رهبر معظم انقلاب در روز 14 خرداد فرمودند: هيچ‌كس حق ندارد با نفي ديگران به اثبات خود بپردازد. روشن است كه اين آتشي را كه جناب احمدي‌نژاد در ميدان ولي‌عصر افروختند، دامان خود و همراهانش نيز خواهد گرفت (149259)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۹:۳۶:۱۴
خدمت نویسنده متن ودوستانی که اظهار نظر نمودند ودرباره سرمایه اجتماعی نظر داده اند عرض کنم علت اصلی از دست رفتن سرمایه اجتماعی، ورود نظامیها به عرصه سیاست ومدیریت کشور است که با اجرای روش های مدیریتی و تصمیم گیریهایی که ریشه در تفکر آنها دارد باعث سلب اعتماد و همبستگی در نظام گردیده است .به نظر می آید با رویکرد نظامی گری و ایجاد رعب وترس نه می توان سرمایه اجتماعی را حفظ کرد ونه می توان باعث ارائه نظرات منتقدانه برای برون رفت از مسائل شد.من فکر می کنم توجه به وصیت نامه امام مبنی بر عدم مداخله نظامیها در سیاست و مدیریت اجرایی کشور بهترین روش برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی است.پیشنهاد دلسوزانه اینجانب برای دوست داران واقعی نظام این است که مطالعه وتحقیق میدانی نمایند ببینند در حوزه های اجرایی که افرادی از حوزه نظامی به عنوان مامور منتقل شده اند رویکرد زیر مجموعه و کارکنان چگونه است،آیا آنها توانسته اند مشارکت را در سیستم اجرا کنند یا فرمانبرداری.جرات وشهامت در حق گویی یا محافظه کاری و تملق را.بررسی کنند ببیند که این افراد چگونه با دیگران برخورد کرده اند.بررسی کنندببینند جوانان و افراد صاحب نظر نسبت به ورود این افراد چه نگرشی دارند. نوع برخورد آنان را با دیگران بررسی و تامل کنند که چه بر سر سرمایه اجتماعی آورده اند. (149281)
 
علي بهار
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۰۹:۵۰:۴۳
بزرگش نخوانند اهل خرد
كه نام بزرگان به زشتي برد
از همان كودكي به ما ياد دادند در فرهنگ ما كه از بزرگان خود حتي اگر بزرگ نباشند به مفهوم فرهنگي آن به نيكي ياد كنيد و به بزرگان خود در هر كسوت و مقام احترام بگذاريد كه حال و گذشته شمايند و حالا ما بياييم اين ها را به ثمن وبخسي حراج خاص و عام كنيم و بعد وقتي به اين مرحله از پرده دري رسيديم فكر بكنيم براي نسل جواني كه مي خواهند زير بيرق امروز من و تو سينه بزنند چه مي ماند؟!
واز طرفي درست كه احمدي نژاد با محرومين و ندارها توانست خوب ارتباط برقراركند اما روشنفكر و طبقه بالا هم از جنس همين جامعه و فرهنگ است كه نتوانست نگاه پوپوليستي آقاي احمدي نژاد را درك كند يا بپذيرد ،همچنانكه روشنفكر ما و رهبراني چون خاتمي و موسوي نتوانستند كه با توده مردم ارتباطي در حد معقول برقرار نمايند و حالا كه بدين جا رسيده ايم شاهد تاسف بار گسستي هستيم كه در سطح عوام و خواص يا همان روشنفكران و توده مردم با گروه مرجع يا همان رهبراني كه يك جاي كارشان ايراد دارد ايجاد شده است با تاواني سنگين و خانه برباد ده ...زيرا كه هردو جريان يكي به ميخ مي زند و يكي به نعل وبه انشقاق و شكاف در طبقات اجتماعي كمك مي كنند و جامعه را به سوي تضاد ها ي نافرجرم و غير معقولانه مي كشانند وبه جاي مذاكره و مناظر ه سازنده به مناقشه و پاره گي در صفوف ملت عنايت دارند .... (149300)
 
مریم
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۰:۰۴:۳۹
براستی چه کسی مقصر است؟چرا در طی 30 سال گذشته حتی در اوج رقابت دو جناح در سال 76 چنین فضایی نداشتیم؟سرتان را کرده اید زیر برف یا نمی خواهید به روی خودتان بیاورید کسی که پایه رفتارش را بر دروغ و بی اخلاقی گذاشته مسبب اصلی این فضاست؟ (149328)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۰:۵۲:۰۰
مرد با شید اینو بزنید
3روزه از انتخابات به اینور نیستید، مردمو ندیدید،سندروم توهم پیروزی رو زدید،روی حرفم با افراطیونی که نه به مردم نه به نظام اهمیت نمیدن نیست ،روی حرفم با عقلای اصولگراست ،نگذارید بین مردم و نظام شکاف ایجاد کنند،این افراطیون مصداق کسانی هستند که قائلند هدف وسیله را توجیه میکند،متدینین جلوگیری کنند (149455)
 
يك رأي دهنده
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۰:۵۶:۵۲
سلام مجدد
دوستان ارزشي سايت الف تحويل بگيريد!

سايت بي طرف!‌ تابناك پاراگراف هاي 4، 5 و 6 اين مقاله را كه از جاي سؤال بود را تحت عنوان \"سایت توکلی: حماسه انتخابات، به باخت مردم تبدیل شد.\" چاپ نموده است.

كاش سايت الف به عنوان طرف سوم به توصيه خودش عمل مي كرد و با عنوان زدن \"آب رفته از جوي\" آب به آسياب اغتشاش گران نمي ريخت.

والسلام (149467)
 
كاظمي
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۱:۰۱:۵۶
نخير اين انتخابات فقط تعداد آراي بالايش مي توانست براي ادعاي پشتوانه اجتماعي كار برد داشته باشد.

وگرنه اينكه اكثريت افراد آگاه جامعه از دانشجويان و اساتيد شهر هاي بزرگ كه مطلع تر هستند طرفدار نامزد شكست خورده هستند به اين معني است كه ايشان دچار نا اميدي شدند از اصلاح وضع كشور.


هر چند به نظر من هم اگر اعتراضي به وضعيت شمارش آرا بود بايد در قدم اول از طرق مراجع قانوني دنبال مي شد. نه با بيانيه اين كار ناشايسته بود.

به هر حال طرف مقابل هم خود را بي اشتباه نبيند. آيا از روحيه مردم خبر نداشتند كه كافي است يك نفر بيايد و به برخي اتهام فساد مالي بزند تا مردم عادي بدون بررسي عملكرد چهار ساله گذشته او، بيايند و به او راي بدهند.


من اين روز ها هر جا كه مي روم در تاكسي در بين مردم دليل اصلي راي به آاي احمدي نژاد را رو كردن دست برخي مي دانند و مي گويند اگر بماند دست بقيه سران را هم روي مي كند. آيا اينچنين افرادي به نظام اعتماد دارند؟ آيا اين مصداق سرمايه اجتماعي است يا نابودي اجتماعي؟

آيا حقيقتا مردم بر اساس قيمت خانه و نرخ تورم كه چشيده بودند راي دادند يا بر اساس گفتمان رفع تكليفي و ديگر متهم سازي رييس جمهور؟

آقاي موسوي اگر دنبال تخلف اساسي مي گردنددر تعداد آرا (كه آن هم محتمل اس) نگردند و به تعداد آرا معترض نبايد باشند (هر چند شكايت مجاز است اگر تخلف ديده اند)

بلكه بايد راي اكثريت را بپذيريم و آنگاه به شدت بر عليه اين اقدامات عوام فريبانه رييس جمهور منتخب اعتراض مي كرديم. (149485)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۱:۴۱:۰۸
\" آنچه آبياريش پاکيزه باشد غرس و نشاي آن پاکيزه و ميوه اش شيرين است و آنچه آبياريش ناپاک درخت آن ناپاک و ميوه اش تلخ خواهد بود.\" خطبه 154 نهج البلاغه
بررسی دقیق نظرات و شکایات کاندیداهای معترض و در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز آنان فقط و فقط کمک به مقبولیت دولت آینده خواهد بود تا نتیجه و حاصل حرکت دولت آینده مورد رضای خدا و مردم باشد. (149585)
 
س
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۱:۴۸:۲۸
با سلام اساس نظر نویسنده این مقاله درست است ما در انتخابات باختیم هم نشان دادیم تا بلوغ سیاسی فاصله داریم و چشممان به ریخت و پاش دولت در قالبهای مختلف (سهام عدالت و اضافه کردن حقوق و...)که افتاد مسائل بنیادی را یا نفهمیدیم یا بیخیال شدیم و هم اینکه به قول نویسنده مقاله بخش مهمی از تاریخ انقلاب را زیر سوال بردیم برای چه؟فقط برای اینکه رای بیاوریم یعنی رای اوردن خودمان را بر مصالح نظام و حفظ ابروی ان ترجیح دادیم تازه بعد از انتخابات هم کوتاه نیامدیم و انواع و اقسام توهین ها و شعارها و تظاهرات بودکه .... به هر حال باید بپذیریم که ما باختیم (149600)
 
علیرضا از اصفهان
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۱:۵۵:۲۷
آن کسی که در مناظره دیگری را متهم به قانون گریزی میکرد چرا اکنون قانون شکن شده و به جای شکایت به شورای نگهبان بیانیه میدهدکه باعث تجمع غیر قانونی می شود واموال عمومی تخریب میشود ؟
آن کسی که دیگری را متهم می کند که برای یک صندلی ریاست جمهوری دروغ میگوید و سیاست خارجی ما وضع خوبی ندارد چرا سرمایه سیاسی کشور را بعد از انتخابات بر باد می دهد . ایا رسانه های غرب را مشاهده نمی کند ؟ ایا دخالت امریکا ، انگلستان ،فرانسه را در امور داخلی ما با فرصت سازی خود برای آنها نمی بیند .
ای کاش به رای ان 24/5 میلیون احترام می گذاشت!
چه کسی دروغگو است ؟ (149620)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۳:۰۱:۲۷
حتی اگر بپذیریم که در روستاها و نقاط دورافتاده کشور بیشتر به آقای احمدی نژاد رای داده باشند بایستی به ریشه و دلیل آن توجه کرد. کروبی با وعده 50 هزار تومانی در انتخابات قبلی رای زیادی را از همین افراد گرفت وآقای احمدی نژاد هم با توزیع پول بین برخی از افراد رای آنها را متوجه خود ساخت. در نظر داشته باشید که اگر طرح تحول اجرا شود همین افراد بایستی جند برابر پول ناچیز دریافتی را رویش بگذارند و هزینه برق، آب، سوخت و تورم 25 درصدی به بالا را بدهند پس اولا بهتر بود طرح تحول یا قبل از انتخابات کامل اجرا می شد یا اصلا اجرا نمی شد. دوم اینکه 4 سال همه منتظر بیرون آمدن اسامی مفسدان از جیب رییس جمهور و مبارزه با آنها بودند نتیجه چه شد؟ پالیز دار که شجاعتش بیشتر بود و کامل تر گفت. برادران و خواهران کمی عمیق تر باشید و زود احساساتی نشوید. نگاهی به مصاحبه ها و قول های 4 سال پیش ریس جمهور بیاندازید و ببینید کدام وعده عملی شده. آیا از امکانات دولتی برای تبلیغات ایشان استفاده نشده؟ آیا مسولین دولتی برای ایشان تبلیغ نکرده اند؟ 4 سال پیش عکس های کوچک و سیاه و سفید ایشان و ستادهای کم فروغ را دیدیم و امسال پوسترهای بزرگ و بنرهای رنگی و ستادهای آنچنانی، مسافرتهای پی در پی به اقصی نقاط کشور با هزینه بالا به نام مردم ولی تبلیغاتی. مقایسه کنید و کمی انصاف داشته باشید. (149782)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۳:۳۸:۰۷
ساده ترين راه حل مسئله ودورشدن از غائله انجام يك انتخابات درچند نقطه ومقايسه نتايج باوضع اعلام شده است.ايا ريگي دركفش هست؟ چراساده ترين راه حل براي رد ادعاي هر كدام ازطرفين تصميم گرفته نميشود. ملت چرابايد بجان هم افتد. (149844)
 
ahmad
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۱۴:۳۰:۲۲
بهتر است برای اقدام سریعتر این مازعات هیات حل اختلافی تشکیل و اقدام عاجل جهت جلوگیری از این اتفاقات بد نمایند زیرا فردا هم دیر است. آز آقای توکلی نیز انتظار میرود با مذاکره با طرفین (وزارت کشور و میرحسین) پا در میانی کرده و با مذاکره مخصوصا با طرفی که قدرت (زور فیزیکی) بیشتری دارد مانع بروز این وقایع گردد. خویشتن داری طرفین از متوسل به زور شدن (مخصوصا خویشتن داری پر زور تر) بسیار مهم است. البته مطابق قانون اساسی و آیین نامه های مربوطه، وزارت کشور باید مجوز راهپیمایی به طرف مخالف دولت بابدهد نه اینکه مخالف دولت چشم اندازی برای برگزاری یک اعتراض آرام و مدنی از طرف دولت نبیند. بالاخره در مقابل تقاضای مجوز برای راهپیمایی فقط نمی توان آنرا رد کرد بلکه باید تفاهم نمود (با شرط و شروطی که مثلا دولت می گذارد. مثل نوع شعار ها و محل راهپیمایی). (149908)
 
amir
۱۳۸۸-۰۳-۲۶ ۲۱:۳۷:۲۶
من فکر می کنم احمدی نژاد در شب مناظره با میرحسین نقشی را بازی کرد که آمریکا مدتها روی آن نقش پردازی کرده بود.آمریکا با استفاده از خصوصیات اخلاقی احمدی نژاد ضربه زدن به پایه های انقلاب را طرح ریزی نمود.برای هر روشنفکری مشخص بود که این بازی برنده ای جز آمریکا و بازنده ای جز مردم ایران ندارد.احمدی نژاد فقط می خواست رئیس جمهور باشد حالا به هر قیمتی. موسوی ادعا می کند که می خواهد حق مردم را پس بگیرد من از ایشان می پرسم به چه قیمتی؟ به قیمت تضییع حق دیگران؟ و از بین رفتن جان و مال مردم؟ آقای موسوی جام زهر را بنوش بگذار تاریخ مظلومیتت را ثابت کند... (150630)
 
۱۳۸۸-۰۳-۲۷ ۰۹:۰۵:۵۴
بالفرض اگر احمدی نژاد رئیس جمهور بماند اگرچه حداقل 14میلیون ما باور ندارند ولی سوال این است که این 14 میلیون که بر اساس اعلام وزارت کشور به احمدی نژاد رای نداده اندچکار باید بکنند ویا چه تصمیمی خواهند گرفت.با توجه به اینکه این تعداد جزئ سرمایه اجتماعی کشور نیز محسوب می شوندرفتار آنان را بررسی کنیم که در آینده چگونه رفتار خواهند کرد.به هرحال اکثریت عقلای نظام معتقدند که شاید تمام و یا حداکثر آنان از اقشار تحصیلکرده،منتقد به وضع موجود کشور چه از لحاظ سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی هستند و نگران ادامه وضع موجود بوده اند که به احمدی نژاد رای نداده اند.قبلا در دوره لیسانس یک اقتصاددان داشتیم که در یکی از کمیسیونهای مجلس کار می کرد می گفت که ما بررسی کرده ایم که در انتخابات ایران حداکثر 25درصد جمعیت کشور تصمیم عقلانی می گیرند وبر اساس برنامه و تصمیمات موجود وآینده کشور تصمیم گیری می کنند. حال فرض کنیم این 25 در صد در این طیف باشند که اگر درست نباشد ولی با اطمینان بالا باید این را بپذیریم که این تعداد یا احمدی نژاد را شایسته این کشور ندانسته و یا اینکه از گفتار و رفتار و برنامه ها و تصمیمات و رویکرد مدیریتی ایشان در تعامل با خارج و منتقدین در داخل را نپذیرفته اند.شاید درست باشد روستاییها واقشار پایین که دغدغه نان شب را دارند و وضعیت فعلی و حال کشور را می بینند به ایشان رای داده اند ویا اینکه عده ای براساس اصولگرایی و رفتار های عامه پسند به ایشان رای داده اند اما باید بررسی شود که آیا احمدی نژاد می تواند سرمایه اجتماعی ایران را حفظ کند یا نه.آیا حضور ایشان می تواند عقلا و تحصیلکردگان جامعه را با خود هماهنگ کند و در تصمیم گیریها مشارکت دهد، باز به نظر می رسدکه رفتار گذشته و حضور تفکر پلیسی نمی تواند این قشر را به صحنه تبادل افکار با دولت بکشاند چون این عده اینگونه فکر می کنند که احمدی نژاد و رفتار دوستان ایشان بهایی عملا برای مشارکت و حضور آنان نداردلذا خود را یا بی تفاوت به امور خواهد کشاند و یا اینکه سر در لاک خود فرو می کشانند ویا ساکت و آرام نظاره خواهند کرد که این کشور به کجا می رود.
تصمیمی دیگری که این تعداد خواهند گرفت به نظر من این است که با توجه به اینکه تحصیلکردگان منتقد در زمره آنان می باشند تعداد مهاجرین و دانشجویان به کشورهای خارجی در سال آتی زیاد خواهد بود چرا که ماندن در ظل مدیریت این دولت را فرصت از دست دادن عمر خویش به بطالت در این کشور می دانند لذا پیش بینی رفتار آنان نشان می دهد که ما از حالا به بعد باید شاهد خروج نخبگان وتحصیلکردگان و خانواده هایی از این تعداد باشیم. (151086)
 
شميراني
۱۳۸۸-۰۳-۲۷ ۱۸:۱۲:۳۶
با سلام
اصلا اين شهرستانيهاي غير مدني و روستائيان نفهم را يكجا بكشيد و قال قضيه را واسه هميشه بكنيد چون تا اين \"غير مدنيها\"! در ايران باشند نان خوش از گلوي اين از ما بهتران پائين نميره

من هر چي فكر كردم از اين بهتر راه حلي به ذهنم نرسيد. چون هر چي بگي آ»ه بدلشو مي زنند. و زير بار حرف حساب هم نمي روند. (152214)
 
سید حسن
۱۳۸۸-۰۴-۲۰ ۰۱:۳۵:۰۱
درست هست که اکثر کسانی که به احمدی نژاد رای دادن پاپتی ها و روستایی هایی هستن که با امید به یک منجی یا به تحلیل بعضی ها به خاطر دل بستن به پول توجیبی این کار رو کردن.
ولی به نظر من که یک روستایی هستم راه حل مشکل این نسیت که این شمیرونی احتمالا الکی خوش گفته.
کار درست این هست که مردم رو در همه سطوح ملی درست وبا اطلاعات صحیح تربیت بشن والا همین شمایی که کمرت زیر کیسه های پول درد گرفته بعد از قلع وقمع کردن مردم ساده اون وقت شما میشین بازیچه دست سیاستمدارها.
مشکل رو باید متفکران ملت درست کنن.
ومن همین جا اعلام آمادگی می کنم که این مهم رو به دست بگیرم. (178616)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.